Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del Bilag 305
Offentligt
1885536_0001.png
Center for HR
Sekretariat
c/o Gentofte Hospital
Kildegårdsvej 28
2900 Hellerup
NOTAT
Til:
Regionsrådet
Opgang
Telefon
Direkte
Web
Opgang 10B
38669999
38669971
www.regionh.dk
EAN-nr.: 5798000384101
Dato: 17. april 2018
Status på OK18-forhandlingerne
Der pågår i dag, som det rapporteres ivrigt i pressen, afgørende forhandlinger i For-
ligsinstitutionen. Der har på det regionale område været bevægelser, der begrunder en
vis optimisme for en forhandlingsløsning.
Uagtet ovenstående har Region Hovedstaden arbejdet intensivt på at forhandle nødbe-
redskaberne på plads. Forhandlingerne er stort set på plads for såvel de strejkeramte
som lockoutramte områder. De sidste underskrifter er på vej på de sidste aftaler, og re-
gionen er således klar, hvis konflikten skulle træde i kraft.
Det er nødvendigt at bevare hverdagsnormering for de livsvigtige opgaver
Under forhandlingerne om nødberedskab på de lockoutramte områder har det vist sig,
at der er områder, hvor nødberedskabet – pga. at området er 100 % akut/cancer/livs-
vigtigt – stort set vil svare til almindelig bemanding, og hvor områderne med de ind-
gåede aftaler om nødberedskaber kan opretholde almindelig drift under en potentiel
konflikt. Derfor er der ingen grund til at iværksætte lockout på disse områder.
Desuden har der været områder, hvor det har vist sig vanskeligt at få etableret det nød-
vendige nødberedskab grundet vakante stillinger, specialistfunktioner/-kompetencer,
uorganiserede mm. Region Hovedstaden har derfor anmodet Danske Regioner om at
indgå aftaler om undtagelse til lockout på en række områder.
Læger og sygeplejersker undtaget fra konflikt i procent af den samlede medarbejder-
gruppe:
Hospitaler
læger
sygeplejersker
Bispebjerg Frederiksberg Hospital
24%
57%
Herlev Gentofte hospital
17%
64%
Rigshospitalet
13%
77%
Regionen samlet
15%
69%
Særligt forholdene for sygeplejerskerne har været meget i pressen. Danske Regioner
har udarbejdet nedenstående tabel med en opgørelse på tværs af landet over begrun-
delser/årsager til anmodning om undtagelse fra lockout på DSR-området:
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 305: Notat af 17/4-18 fra Region Hovedstaden om konflikt og nødberedskab
1885536_0002.png
DSR - Begrundelser/årsager til anmodning om undtagelse fra lockout
Nødberedskab svarer til dagligt fremmøde/uændret aktivitet
Specialiseret funktion
Livsvigtig akutfunktion (herunder udredning og/eller behandling af cancer)
Der kan ikke stilles nødberedskab
I alt
Antal Procent
157
53,8%
16
5,5%
66
22,6%
53
18,2%
292
100,0%
Under 20 % af undtagelser for lockout skyldes bemandingssituationen
Som det fremgår af tabellen, er begrundelsen for undtagelsen til lockout i over 75 % af
tilfældene, at nødberedskabet skal svare til det daglige fremmøde/uændret aktivitet,
fordi flowet af patienter kræver det, eller der er tale om livsvigtige akutfunktioner.
Kun i 18,2 % af tilfældene er begrundelsen for undtagelsen til lockout en skrøbelig be-
mandingssituation på grund af enten ledige stillinger, lav normering, særlige kompe-
tencer der skal være til stede mv. Langt hovedparten af undtagelserne udspringer såle-
des ikke af en lav daglig bemanding, men af at det er nødvendigt at bevare et nødbe-
redskab på samme niveau som den daglige bemanding for at sikre, at livsvigtige og
uopsættelige opgaver fortsat løses. Det afspejler i den forstand, at sundhedsvæsenet i
sin natur er meget akut, og at særligt hovedstaden har mange specialistfunktioner.
Der har dannet sig en forståelse – blandt andet gennem mediernes fremstilling – af at
generel underbemanding er den væsentligste årsag til anmodning om undtagelser til
lockout. Dette er ikke entydigt tilfældet. Der er områder, som fx er udfordret af ledige
stillinger, at kompetencerne ikke er til stede i fornødent omfang, eller at der til daglig
anvendes interne vikarer. Det er for 18,2 % af undtagelserne på DSR´s område den ak-
tuelle situation.
Kort om forhandling af nødberedskaberne
Et nødberedskab etableres for at sikre, at livsvigtige og uopsættelige opgaver samt op-
gaver, der er påkrævet for at undgå helbreds- og/eller varigt førlighedstruende følger,
udføres på trods af konflikt. Omfattet er også arbejde, som er nødvendigt for, at pati-
enter kan blive udredt og behandlet i overensstemmelse med kræftpakkeforløb. Be-
handling defineres i denne henseende som aktiv behandling i form af kemoterapi, strå-
lebehandling og operation. Nødberedskabsaftalerne skal sikre de funktioner, der skal
fortsætte med at fungere under strejke og lockout.
Det forhandlede nødberedskab for de strejkeramte områder – særligt på lægeområdet –
giver fortsat anledning til bekymring. Som ansvarlig arbejdsgiver har Region Hoved-
staden accepteret det beredskab, som organisationerne vil stille med, men regionen
kan nu og her ikke garantere, at der ikke vil være behandlinger – herunder kræftbe-
handlinger – som må udskydes på grund af strejken. De lægelige ledelser har tydeligt
givet udtryk herfor under forhandlingerne med de lægelige organisationer, men det har
Side 2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 305: Notat af 17/4-18 fra Region Hovedstaden om konflikt og nødberedskab
ikke været muligt at flytte de faglige organisationer væsentligt. De lægelige afdelings-
ledelser har derfor i aftalerne skriftligt angivet bekymringer og konsekvensbetragtnin-
ger ift. de nødberedskaber, de skal operere under i tilfælde af strejke.
Ansvar for patientskade
Nødberedskabets omfang har givet anledning til overvejelser om, hvem der bærer an-
svaret (fagligt/økonomisk), hvis der opstår en patientskade som følge af, at der under
konflikten ikke var det nødvendige nødberedskab til stede. Sundhedsstyrelsen har
meddelt, at det til enhver tid er den ledende overlæge/klinikchef, der bærer ansvaret
for, at der er den nødvendige bemanding til stede. Dette indebærer samtidig så også, at
hvis den ledende overlæge/klinikchef vurderer, at der er konkret akut behov for at af-
hjælpe akutte og kritiske patientsituationer, så kan en ekstra læge ekstraordinært ind-
kaldes.
Region Hovedstaden er samtidig i færd med at aftale en proces med de lægefaglige or-
ganisationer for, hvordan hospitalerne skal agere i tilfælde af, at der bliver brug for at
justere nødberedskabet. Justering af det generelle nødberedskab kan forekomme hvis
det viser sig at det aftalte nødberedskab generelt ikke lever op til at kunne dække
akutte og kritiske patientsituationer. Regionen har lagt op til, at hospitalsledelserne ud-
peger en kontaktperson på hospitalerne der håndterer denne dialog med lægeorganisa-
tionerne. Ønske om genforhandling af nødberedskabets omfang skal ske med 24 ti-
mers varsel.
Lønforhold ved konflikt
Hvis konflikten iværksættes, har de ansatte, der er omfattet af konflikten, ikke krav på
løn fra dette tidspunkt. Hvis konflikten iværksættes efter lønkørslen den 19. april, men
inden udgangen af april, vil de ansatte få efterreguleret lønnen med lønkørslen for maj
måned.
Side 3