Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del Bilag 257
Offentligt
1901384_0001.png
PSYKISKE VANSKELIGHEDER
MAJ 2018
ANBEFALINGER
STYRKET INDSATS
TIL MENNESKER
MED PSYKISKE
VANSKELIGHEDER
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Publikation: KL's anbefalinger til en styrket indsats til mennesker med psykiske vanskeligheder
1901384_0002.png
2
Anbefalinger
Styrket indsats til mennesker med psykiske vanskeligheder
STYRKET INDSATS
TIL MENNESKER
MED PSYKISKE
VANSKELIGHEDER
Stadig flere danskere oplever psykiske vanskeligheder og søger hjælp og støtte. Regeringen er
på vej med en ny national psykiatrihandlingsplan. KL anbefaler, at de kommunale indsatser til
mennesker med psykiske vanskeligheder får et markant økonomisk løft, så vi på alle niveauer
kan styrke indsatsen til mennesker med psykiske vanskeligheder. KL peger her på en række
konkrete initiativer, som på kort og lang sigt kan styrke indsatsen for mennesker med psykiske
vanskeligheder.
Flere danskere lever med
psykiske vanskeligheder
Hver 10. voksne dansker oplever psykisk
mistrivsel eller psykiske vanskeligheder.
Halvdelen af alle langtidssygemeldin-
ger skyldes psykiske vanskeligheder, og
mange med psykiske vanskeligheder fal-
der helt ud af arbejdsmarkedet. Relativt
flere mennesker med psykiske vanskelig-
heder rammes af livsstilssygdomme, og
den gennemsnitlige levetid er væsentligt
kortere for mennesker med svære psyki-
ske vanskeligheder end for gennemsnits-
befolkningen.
Det er blot nogle af grundene til, at det
stigende antal mennesker, der lever med
psykiske vanskeligheder, er en af tidens
helt store udfordringer. Det gælder både
for den enkelte, der lever med psykiske
vanskeligheder i hverdagen, og de pårø-
rende. Men også for samfundet som hel-
hed udgør den kraftige vækst i antallet af
mennesker med psykiske vanskeligheder
en stor udfordring, som vi er nødt til at
forholde os til.
KL ser et stort behov for her og nu at
løfte og styrke de kommunale indsatser
til mennesker med psykiske vanskelig-
heder, så vi for alvor kan komme i gang
med at vende den negative udvikling.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Publikation: KL's anbefalinger til en styrket indsats til mennesker med psykiske vanskeligheder
1901384_0003.png
Anbefalinger
Styrket indsats til mennesker med psykiske vanskeligheder
3
FLERE BØRN, UNGE OG VOKSNE MED PSYKISKE
VANSKELIGHEDER FÅR STØTTE I KOMMUNERNE
Kommunerne spiller en væsentlig rolle
i at støtte og hjælpe borgere med psyki-
ske vanskeligheder. Det starter allerede,
når barnet kommer til verden med
sundhedsplejen og gennem de første år
i daginstitutionen og skolen, hvor kom-
munerne arbejder aktivt med at fore-
bygge og opspore psykisk mistrivsel hos
både barn og familie. Og det fortsætter
gennem resten af livet, hvor kommunen
som den primære ramme om hverdagsli-
vet – jobbet, uddannelsen, foreningslivet
mm. – har ansvaret for forebyggelse og
opsporing af mistrivsel. For de, der ud-
vikler psykiske vanskeligheder, skal kom-
munen stå klar med en række indsatser,
der kan understøtte inklusion og reha-
bilitering.
1
Det gælder, hvad enten der er
tale om lettere og forbigående, eller langt
mere komplekse og længerevarende, psy-
kiske vanskeligheder.
Kommunerne møder flere og flere med
psykiske vanskeligheder. Og alle er de
forskellige og har behov for meget for-
skelligartede støtte- og hjælpeindsatser i
fx dagtilbud og skoler, i jobcentre, sund-
hedscentre, plejesektoren og i de speciali-
serede indsatser på socialområde. På alle
disse områder ses en bekymrende vækst
i antallet af børn, unge og voksne med
psykiske vanskeligheder og med behov
for særlig støtte og hjælp.
En ny analyse af udviklingen i den kom-
munale socialpsykiatri
2
viser, at der på
bare tre år fra 2014 til 2017 er sket en
stigning på 17 pct. i antallet af unge og
voksne, der fx modtager socialpæda-
gogisk støtte eller bor i botilbud i den
kommunale socialpsykiatri. Den største
vækst ses blandt borgere, der bor i eget
hjem og som modtager en individuelt til-
rettelagt støtte, som skal understøtte den
enkeltes recovery og mestring.
› Figur 1. Udvikling i antal voksne visiteret med en psykisk
lidelse til seks indsatser efter serviceloven fra 2014-2017
Note: Beregningen er foretaget på baggrund af data fra 40 kommuner (med godkendte data i hele pe-
rioden) og opregnet til landsplan på baggrund af befolkningstal. Opgørelsen omfatter borgere på 18 år
og derover i seks indsatser efter følgende paragraffer i serviceloven: §§ 85, 102, 103, 104, 107 og 108.
Samme person kan modtage flere indsatser samtidig, men tæller kun én gang i opgørelsen. Dog er ka-
tegorierne botilbud og socialpædagogisk støtte i eget hjem/botilbud efter almenboligloven gensidigt
udelukkende.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik og Sundhedsdatastyrelsen.
1
2
Fælles om fremtidens socialpolitik, KL-udspil om voksensocialområdet, KL, 2017
Indsatser efter serviceloven til voksne med psykiske lidelser, KL, 2018
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Publikation: KL's anbefalinger til en styrket indsats til mennesker med psykiske vanskeligheder
1901384_0004.png
4
Anbefalinger
Styrket indsats til mennesker med psykiske vanskeligheder
FLERE PATIENTER OG MINDRE BEHANDLING TIL
DE MEST UDSATTE I DEN REGIONALE PSYKIATRI
Sideløbende med, at kommunerne ople-
ver, at flere borgere har behov for kom-
munale indsatser, søger flere også be-
handling i den regionale psykiatri. Samti-
dig udskrives patienterne i dag langt tidli-
gere end før, og flere behandles ambulant.
I den regionale behandlingspsykiatri
er antallet af patienter fra 2010 til 2016
steget med næsten 30 pct. Væksten er pri-
mært drevet af en vækst i antallet af bor-
gere, der behandles ambulant, samt flere
ambulante besøg pr. borger.
3
Ses der på børn og unge, er der på bare
syv år sket en fordobling i andelen af
15-årige, der er blevet diagnosticeret i
børne- og ungdomspsykiatrien med fx
angst, ADHD eller autisme.
4
Mens der er vækst i den ambulante be-
handling, er den gennemsnitlige liggetid
pr. indlæggelse på de psykiatriske syge-
huse fra 2010 til 2016 faldet med næsten
20 pct.
5
Flere patienter er indlagt, men
i kortere tid. Særlig slemt ser det ud for
de patienter, der ofte er hårdest ramt af
deres psykiske vanskeligheder.
Patienter med skizofreni er i dag indlagt
i kortere tid end tidligere, og det er vel at
mærke, uden at de modtager mere am-
bulant behandling. Patienter med skizo-
freni behandles med andre ord mindre
end tidligere.
I 2010 førte ca. hver femte indlæggelse på
et psykiatrisk sygehus til en genindlæg-
gelse. I 2016 gjaldt dette for nær ved hver
fjerde indlæggelse. Stigningen i genind-
læggelsesfrekvensen er særligt udpræget
i børne- og ungdomspsykiatrien, hvor
der i samme periode er sket mere end en
fordobling i genindlæggelsesfrekvensen
fra 11 pct. til 23 pct.
6
Samtidig er der over
Note: Kun diagnoser i hospitalspsykiatrien. Den enkelte kan indgå med flere forskellige lidelser.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik og Sundhedsdatastyrelsen.
› Figur 2. Udvikling i andel 15-årige, som er diagnosticeret med udvalgte lidelser (pct.)
› Figur 3. Det gennemsnitlige samlede antal
indlæggelsesdage årligt pr. patient med skizofreni
Note: Opgørelsen dækker patienter med skizofreni, som både har været indlagt og i ambulant behand-
ling i løbet af samme år (henholdsvis 2007 og 2015).
Kilde: Momentum på baggrund af data fra Landspatientregisteret stillet til rådighed af Sundhedsdatasty-
relsen og bearbejdet i Danmarks Statistiks forskermiljø.
3
4
5
6
Indblik i psykiatrien og sociale indsatser. Analyse. Sundheds- og Ældreministeriet, 2018
Andelen af børn og unge med en psykiarisk diagnose fordoblet på få år, Momentum, 10.
Årgang, 7. udgave, 2018
Indblik i psykiatrien og sociale indsatser. Analyse. Sundheds- og Ældreministeriet, 2018
Indblik i psykiatrien og sociale indsatser. Analyse. Sundheds- og Ældreministeriet, 2018
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Publikation: KL's anbefalinger til en styrket indsats til mennesker med psykiske vanskeligheder
1901384_0005.png
Anbefalinger
Styrket indsats til mennesker med psykiske vanskeligheder
5
de senere år sket en stor vækst i antallet
af borgere med psykiske vanskeligheder,
der modtager en behandlingsdom.
Den udvikling, vi ser i den regionale psy-
kiatri, er altså, at patienterne udskrives
hurtigere, ofte grundet manglende kapa-
citet. Hele seks ud af ti voksenpsykiatere
angiver i en ny undersøgelse fra Lægefor-
eningen, at de mindst én gang om ugen
oplever at måtte udskrive en patient,
som ikke er færdigbehandlet.
7
Dette kan
være medvirkende til, at 35 pct. af de
voksne, som har været indlagt på et psy-
kiatrisk sygehus, i en ny patientundersø-
gelse svarer, at de slet ikke, i ringe grad
eller kun i nogen grad har fået det bedre
af indlæggelsesforløbet. Blandt børn og
unge gælder dette for hele 74 pct.
8
› Figur 4. Gns. indlæggelsestid pr. indlæggelsesforløb (2007-2017)
Note: Gennemsnitlig antal indlæggelsesdage pr. indlæggelsesforløb i hospitalspsykiatien i hhv. 2007 og
2017 (udskrivningsår). Diagnosen er aktionsdiagnose.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik og Sundhedsdatastyrrelsen.
BEHOV FOR ET NATIONALT
LØFT AF DEN SAMLEDE PSYKIATRI
Kommunerne står i dag i et massivt dob-
beltpres: På den ene side har flere med
psykiske vanskeligheder behov for hjælp
og støtte fra kommunen. På den anden
side modtager den enkelte patient min-
dre behandling og udskrives tidligere fra
psykiatrisk indlæggelse. Kommunerne
oplever derfor parallelt med opgavevæk-
sten en opgaveglidning. Kommunerne
står med et stort ansvar for mennesker
med svære psykiske vanskeligheder, som
reelt ikke er færdigbehandlet, når de
udskrives fra den regionale psykiatri, og
som har et massivt behandlings- og støt-
tebehov.
Kommunerne kan og skal ikke stå alene
med patienter med svære psykiske van-
skeligheder, der ikke er tilstrækkeligt be-
handlet. Det er derfor afgørende, at der
er klare rammer og aftaler for, hvem der
gør hvad og et styrket samarbejde om de
borgere, hvor der er behov for samtidige
eller koordinerede indsatser. Endelig skal
der sikres en tilstrækkelig kapacitet i be-
handlingspsykiatrien.
En ny undersøgelse fra VIVE viser, at den
kommunale socialpsykiatri oplever, at
der i de seneste år er sket en stigning i
gruppen af sårbare og skrøbelige unge,
hvor flere kæmper med samtidigt mis-
brug og flere har personlighedsforstyr-
relser eller spiseforstyrrelser og dermed
omfattende støttebehov. Dertil kommer
flere ældre borgere med store somatiske
plejebehov. En udvikling, der skubber
yderligere til kommunernes igangvæ-
rende omstilling af socialpsykiatrien
mod mere fleksible rehabiliteringsind-
satser, der skal understøtte den enkeltes
recovery og forudsætter et større fokus
på rusmiddel- og sundhedsproblematik-
ker.
9
Når regeringen i den kommende tid for-
bereder en ny psykiatrihandlingsplan, er
det helt afgørende, at handlingsplanen
understøtter udviklingen i
de samlede
indsatser
til borgere med psykiske van-
skeligheder.
Der er behov for et løft af behandlings-
indsatsen, så kapaciteten til behandling
på de regionale psykiatriske sygehuse og
i ambulant regi bliver tilstrækkelig. Sam-
tidig skal der ske et massivt økonomisk
løft af de kommunale indsatser, så flere
kan hjælpes tidligere med en tilstræk-
kelig rehabiliteringsindsats i kommunalt
regi. En stærk regional psykiatri kombi-
neret med en stærk kommunal indsats er
nøglen til at løfte den samlede indsats for
borgere med psykiske vanskeligheder. De
to sektorer er tæt forbundne. Med en ny
national psykiatrihandlingsplan er der
en enestående mulighed for at skabe et
løft af den samlede psykiatri og at under-
støtte en større sammenhæng for bor-
gere med psykiske vanskeligheder.
7
8
9
Psykiatere: Vi er tvunget til at udskrive syge patienter, Lægeforeningen, 11. april 2018
LUP Psykiatri 2017, Defactum 2018
Kompleksitet i borgersager og opgaveløsning i socialpsykiatrien. En kvalitativ undersøgelse
i fire kommuner, VIVE, 2018
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Publikation: KL's anbefalinger til en styrket indsats til mennesker med psykiske vanskeligheder
1901384_0006.png
6
Anbefalinger
Styrket indsats til mennesker med psykiske vanskeligheder
KL’S ANBEFALINGER TIL REGERINGENS
NYE PSYKIATRIHANDLINGSPLAN
Fremtidens løsninger til mennesker med psykiske vanskelighe-
der bør tage afsæt i borgerens perspektiv og sikre et helhedsori-
enteret forløb på tværs af sektorer. Det er derfor afgørende at se
den regionale behandlingspsykiatri og den kommunale social-
psykiatri i sammenhæng. Ligesom der skal være sammenhæng
mellem de kommunale indsatser – herunder beskæftigelses-,
sundheds- og rusmiddelområdet. Dette fordrer, at man i langt
højere grad fra statslig side bidrager til at finde løsninger og mu-
ligheder på tværs.
Nedenfor præsenterer KL en række anbefalinger, som med et
nationalt økonomisk løft kan styrke indsatsen til mennesker
med psykiske vanskeligheder.
MERE STØTTE TIL BØRN OG UNGE
MED PSYKISKE VANSKELIGHEDER
Den stigende gruppe af børn og unge i psykisk mistrivsel øger beho-
vet for forebyggende og tidlige indsatser. Der er både behov for at
opprioritere kompetencemæssigt, så personalet i dagtilbud og skoler
bliver bedre rustet til at reagere rettidigt, og behov for at øge tilgæn-
geligheden til behandling for lettere psykiske vanskeligheder i tæt
kobling til de eksisterende kommunale indsatser til børn og unge.
KL anbefaler, at
› regeringen prioriterer midler til ansættelse af flere medarbejdere
som kan tilbyde psykolog- og familiebehandlingsforløb i nærmil-
jøet. Støtte til børn og unge med psykiske vanskeligheder bør så
vidt muligt tage afsæt i børnenes dagligdag – det være sig i fami-
lien, skolen og i fritiden.
› det økonomisk prioriteres, at der kan ske relevant kompetenceud-
vikling, så lærere og pædagoger rustes til at forebygge, at psykiske
vanskeligheder forværres, og behov for mere indgribende indsat-
ser så vidt muligt kan undgås.
› der i forlængelse af etableringen af den nye forberedende grund-
uddannelse (FGU) gives bedre muligheder for, at unge med psyki-
ske vanskeligheder får den fornødne støtte til at blive fastholdt i
et uddannelsesforløb.
› der nedsættes en arbejdsgruppe med deltagelse af Undervis-
ningsministeriet, Beskæftigelsesministeriet og Børne- og Social-
ministeriet samt KL, som skal udarbejde en vejledning om sam-
menhængen mellem lovgivning på beskæftigelses-, social- og
sundheds- samt uddannelsesområdet med henblik på at styrke
indsatsen til sårbare unge.
› der nationalt sker opsamling på hidtidige erfaringer med tvær-
sektorielle initiativer, hvor psykiatri, almen praksis og kommuner
har gjort forsøg med nye samarbejdsformer for at reducere antal-
let af henvisninger til børne- og ungdomspsykiatrien og fastholde
barnet eller den unge i hverdagslivet.
› den regionale psykiatri stiller den fornødne specialistrådgivning
til rådighed for almen praksis og kommunerne, så færre børn og
unge henvises til psykiatrien, hvis deres behov kan imødekom-
mes med indsatser i kommunalt regi fx familierettede indsatser.
PÅ TVÆRS AF KL’S ANBEFALINGER ER DER
FOKUS PÅ INITIATIVER, DER FREMMER:
› Tidligere indsatser til børn og unge
› lettere adgang til psykologbehandling for børn, unge og
voksne
› mere målrettet beskæftigelsesindsats
› udbredelse af tilbud med rehabiliteringsfokus i den kom-
munale socialpsykiatri
› at de kommunale medarbejderes kompetencer modsva-
rer borgernes ændrede behov
› en styrket rusmiddelbehandling til borgere med psykiske
vanskeligheder
› en tilstrækkelig behandlingskapacitet i den regionale psy-
kiatri og styrket sammenhæng i behandlings- og støtteind-
satsen på tværs af sektorer
› et skærpet nationalt fokus på mental sundhed og mere
viden om tidlig opsporing og effekt af indsatser.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Publikation: KL's anbefalinger til en styrket indsats til mennesker med psykiske vanskeligheder
1901384_0007.png
Anbefalinger
Styrket indsats til mennesker med psykiske vanskeligheder
7
MÅLRETTET STØTTE TIL UNGE OG VOKSNE,
DER STÅR UDEN FOR ARBEJDSMARKEDET
At kunne mestre et job og være en del af et arbejdsfællesskab er for
langt de fleste mennesker et stort ønske. Det at have en funktion
og være noget for andre er vigtigt for alle mennesker og medvirker
til øget livskvalitet og selvstændighed.
Med et arbejdsmarked, som oplever stigende mangel på arbejds-
kraft og med fleksible ansættelsesformer, er der et godt fundament
for at mennesker med psykiske vanskeligheder kan få eller fasthol-
de tilknytningen til arbejdsmarkedet.
KL anbefaler, at
› virksomhederne i højere grad ansætter borgere med psykiske
vanskeligheder.
› der nedsættes en arbejdsgruppe, der på tværs af myndighedsom-
råder afklarer behovet for viden, herunder hvordan jobindsatsen
kan understøttes.
› tilgængeligheden til behandling for lettere psykiske vanskelighe-
der øges med et økonomisk løft, så kommunerne fx kan ansætte
psykologer, der kan tilbyde afgrænsede behandlingsforløb med
gratis psykologbehandling i tæt kobling til de eksisterende kom-
munale indsatser i job- og sundhedscentre.
› at der sker et økonomisk løft til at sikre konkrete videnspersoner i
jobcentrene, udbredelse af metoder som fx Individual Placement
and Support (IPS) og tilbud om peerstøtter, der kan bistå borgere
med psykiske vanskeligheder i beskæftigelsesrettede forløb.
› der kontinuerligt er fokus på, hvordan beboere på botilbud fx
med støtte og i samarbejde med frivillige, peerstøtter, fritidsliv,
jobcentre og virksomheder kan indgå i meningsfulde fællesskaber
og aktiviteter, ligesom løntilskudsjobs for førtidspensionister også
er en mulighed for denne gruppe af borgere.
STYRKET RUSMIDDELBEHANDLING TIL
BORGERE MED PSYKISKE VANSKELIGHEDER
En stor gruppe borgere med psykiske vanskeligheder har samtidig
et misbrug. Rusmiddelbehandlingen til denne gruppe skal styrkes.
KL anbefaler, at
› den psykologfaglige indsats og kompetencer i den kommunale
rusmiddelbehandling styrkes gennem et økonomisk løft.
› der nationalt afsættes midler til kompetenceudvikling på de so-
cialpsykiatriske botilbud og i rusmiddelbehandlingen i forhold
til rusmidlernes betydning/virkning på botilbuddene og til frem-
skudt misbrugsbehandling på botilbud.
Regeringen foreslår i udspillet ”Sundhed, hvor du er”, at ansvaret for
rusmiddelbehandling af borgere med psykiske vanskeligheder sam-
les i regionerne.
KL anbefaler, at
› rusmiddelbehandlingen for en lille afgrænset gruppe af borgere
med en svært behandlelig psykisk lidelse samtidig med et massivt
kaotisk misbrug flyttes over i regionalt regi.
› rusmiddelbehandlingen for den større gruppe af borgere bibe-
holdes i kommunerne, hvor behandlingen kan ske i tæt sammen-
hæng med social-, beskæftigelse- og uddannelsesindsatsen.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Publikation: KL's anbefalinger til en styrket indsats til mennesker med psykiske vanskeligheder
1901384_0008.png
8
Anbefalinger
Styrket indsats til mennesker med psykiske vanskeligheder
FAGLIGE RETNINGSLINJER, KOMPETENCELØFT
OG UDBREDELSE AF METODER, DER VIRKER
Medarbejderne i de socialpsykiatriske tilbud forventes i dag at løfte
en langt større opgave end tidligere og med større oplevet kom-
pleksitet. Afkortede behandlingsforløb i den regionale psykiatri,
flere borgere med flere samtidige problematikker og styrket fokus
på bl.a. beskæftigelse og sundhedsproblematikker medfører øgede
krav til medarbejderne i de kommunale tilbud. Samtidig kommer
der flere unge med komplekse problemstillinger, som ikke ønsker
at indgå i de traditionelle socialpsykiatriske tilbud og forudsætter
omstilling af indsatserne.
Der bør derfor fremmes løsninger, der involverer støttefunktioner og
metoder, der i højere grad tager udgangspunkt i den enkelte borger.
KL anbefaler, at
› der gennemføres en analyse af behovet for viden og kompeten-
cer blandt medarbejdere i botilbud som følge af øget kompleksi-
tet i opgaveløsningen.
› der nationalt afsættes midler til at sikre et bredt kompetenceløft
til medarbejdere på det specialiserede socialområde i socialpsy-
kiatrien og i den kommunale hjemmesygepleje, så de – i takt med
at behovene hos borgere med psykiske vanskeligheder ændrer
sig – er klædt på til den samlede opgave for og med borgerne. Det
være sig ift. at håndtere større kompleksitet ift. fx sundhed, kogni-
tive problemstillinger, psykiatri og rusmidler.
› der i regi af Socialstyrelsen udarbejdes nationale faglige retnings-
linjer, som kan understøtte en vidensbaseret indsats i de kommu-
nale specialiserede sociale indsatser. Det nationale arbejde med
afprøvning, evaluering og udbredelse af vidensbaserede metoder
bør fortsættes og styrkes. Der bør særligt prioriteres metoder og
tilgange, der understøtter, at borgeren ses som en ligeværdig sam-
arbejdspartner. Tilgange og metoder som åben dialog, Low Arou-
sal 2 og Feedback Informed Treatment er eksempler på dette.
› der nationalt prioriteres midler til uddannelse og udbredelse af
peerstøtter, som kan støtte borgere og pårørende i regi af de so-
cialfaglige indsatser og på tværs af indsatser i kommuner, regioner
og hos almen praksis.
BEDRE MULIGHEDER FOR FLEKSIBEL OG
AKUT STØTTE I DEN SOCIALE INDSATS, OG
BROBYGNING MELLEM SYGEHUS OG KOMMUNER
Flere borgere søger støtte i den kommunale socialpsykiatri. De nye
brugere efterspørger fleksible tilbud, ofte i eget hjem og ikke i botil-
bud. Accelererede patientforløb og mange samtidige problemstil-
linger hos borgerne betyder samtidig, at der er behov for flere og
mere fleksible tilbud end tidligere.
Kommunerne er godt i gang med tage de nye muligheder for
tidlige, forebyggende og akutte sociale indsatser i brug, som Fol-
ketinget har givet kommunerne mulighed for med revisionen af
serviceloven, der trådte i kraft fra januar 2018. Den udvikling skal
understøttes yderligere i de kommende år.
KL anbefaler, at
› der sker økonomisk prioritering af udbredelse af socialfaglige
akuttilbud i alle kommuner, som med tilbud i hver enkelt kom-
mune eller som fælleskommunale løsninger – kan skabe større
tryghed for borgere i krise.
› øget brug af tværfaglige bostøtteteams og vidensbaserede meto-
der understøttes økonomisk.
› der nationalt – med inspiration fra det somatiske område – sker
en økonomisk prioritering af kommunale brobyggere, der kan
yde en fremskudt kommunal indsats på de regionale psykiatriske
sygehuse, så de fx kan kontakte borgere allerede ved indlæggelse,
støtte borgerne ved udskrivning og holde kontakt indtil eventuel
opstart af indsats i relevant regi.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Publikation: KL's anbefalinger til en styrket indsats til mennesker med psykiske vanskeligheder
1901384_0009.png
Anbefalinger
Styrket indsats til mennesker med psykiske vanskeligheder
9
DER SKAL SIKRES EN TILSTRÆKKELIG
BEHANDLINGSINDSATS I DEN REGIONALE PSYKIATRI
Borgerne bliver udskrevet stadig tidligere fra psykiatrien uden reelt
at være stabiliseret og færdigbehandlet.
KL anbefaler, at
› der fra statslig side vedvarende er fokus på at sikre en tilstrækkelig
kapacitet i stationært og ambulant behandlingsregi. Det skal sikre
en relevant og effektiv behandling af borgere med svære psykiske
lidelser. Børn, unge og voksne med svære psykiske vanskeligheder
må ikke udskrives, før de er færdigbehandlet.
› den regionale psykiatri stiller specialistrådgivning til rådighed for
det kommunale personale på botilbud for borgere med svære
psykiske lidelser i aften- og nattetimer, samt indgår konkrete afta-
ler med socialpsykiatrien om samarbejdet om den enkelte borger,
herunder om, hvornår der kan ske genindlæggelse i tilspidsede
situationer. Der skal også langt større fokus på almen praksis’ rolle,
og hvordan de praktiserende læger kan understøtte de kommu-
nale funktioner.
› regionernes ambulante behandlingsindsatser til de dårligst stillede
borgere udbygges, så det sikres, at de mest udsatte borgere mod-
tager et tilstrækkeligt behandlingstilbud. Dette skal ske i tæt sam-
arbejde med de kommunale funktioner, så den regionale indsats
sker efter lokale behov og med afsæt i den enkelte borgers behov.
FÆLLES TILGANG OG BEDRE SAMSPIL OM
BORGERE MED PSYKISKE VANSKELIGHEDER
Der er ofte utilstrækkelig sammenhæng i borgernes behandlings-
og støtteforløb. Borgerne bliver erklæret færdigbehandlet med
massive behov for støtte og så hurtigt, at kommunerne nu langt
hurtigere skal stille op med botilbud eller intensiv bostøtte. Samti-
dig oplever mange borgere, at de har mange kontaktpersoner, og at
der er dårlig kommunikation mellem kontaktpersoner fra fx region,
kommune og almen praksis.
Kommuner og regioner bør fortsat sammen afprøve og udbrede
modeller for tværsektorielt samarbejde, som i højere grad er tilpasset
borgerens forløb fremfor den enkelte sektors organisering. Samtidig
bør staten sikre de fornødne ressourcer til, at dette kan lade sig gøre.
KL anbefaler, at
› der sker et økonomisk løft til at finansiere samlokalisering i fx psy-
kiatrihuse, medarbejderrotationer, fælles kompetenceudvikling,
og med fælles tilgange som fx åben dialog, der tager afsæt i og
retter fokus mod borgeren og borgerens problemstillinger.
Flere borgere skal opleve, at der indgås konkrete aftaler ved ud-
skrivning fra psykiatrisk sygehus, så de selv, praktiserende læger,
kommuner og den regionale psykiatri har en fælles opfattelse af,
hvad der skal ske, hvem der gør hvad, hvornår der eventuelt skal
ske genindlæggelse, samt hvordan behandlingspsykiatrien stiller
med specialistrådgivning. Borgernes adgang til og overblik over
eget sagsforløb skal styrkes, og der skal sikres bedre muligheder for
udveksling af data mellem myndigheder.
KL anbefaler, at
› kommuner og regioner i regi af sundhedsaftalerne indgår kon-
krete aftaler om udveksling af oplysninger ifm. udskrivning fra
sygehus, samt at psykiatrien udarbejder udskrivningsaftaler og
koordinationsaftaler for flere borgere ifm. udskrivning.
› der fortsat investeres i standarder for digital understøttelse af det
tværsektorielle samarbejde og arbejdes med at fjerne lovgivning,
der udgør uhensigtsmæssige barrierer for dette.
SKÆRPET NATIONALT FOKUS PÅ MENTAL
SUNDHED OG MERE VIDEN OM TIDLIG
OPSPORING OG EFFEKT AF INDSATSER
Der er behov for øget nationalt fokus på befolkningens mentale
sundhed. Der mangler viden og data om tidlig opsporing og effekt af
indsatser målrettet både børn, unge og voksne med psykisk mistriv-
sel i regi af fx dagtilbud og skoler, sundhedscentre og jobcentre.
KL anbefaler, at
› der nationalt sikres ressourcer til at investere i vidensopbygning
og kampagner, der understøtter dette fokus.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Publikation: KL's anbefalinger til en styrket indsats til mennesker med psykiske vanskeligheder
1901384_0010.png
Styrket indsats til mennesker med psykiske vanskeligheder
© KL
1. udgave, 1. oplag 2018
Produktion: Kommuneforlaget A/S
Design: e-Types
Illustration: Colourbox, Kommuneforlaget A/S
KL
Weidekampsgade 10
2300 København S
Tlf. 3370 3370
[email protected]
www.kl.dk
@kommunerne
facebook.com/kommunerne
Produktionsnr. 830340