Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del Bilag 101
Offentligt
1835972_0001.png
Fremsat den xx. 2018 af børne- og socialministeren (Mai Mercado)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
(Fastsættelse af, at sagsbehandlingsfrister omfatter hjemviste sager, indførelse af pligt til tydelig
offentliggørelse af sagsbehandlingsfrister på kommunens hjemmeside og indførelse af pligt til at
behandle danmarkskortet over omgørelsesprocenter på et møde i kommunalbestyrelsen)
§1
I lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr. 1096 af
13. september 2017, som ændret ved § 3 i lov nr. 660 af 8. juni 2017, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 3 indsættes:
Ȥ 3 a.
Fristerne efter § 3, stk. 2, skal for afgørelser efter lov om social service offentliggøres på og
fremgå tydeligt på kommunens hjemmeside. Fristerne efter § 3, stk. 2, gælder tillige ved behandling
af afgørelser efter lov om social service, som hjemvises af Ankestyrelsen, og regnes fra
modtagelsen af Ankestyrelsens afgørelse.«
2.
Efter § 79 a indsættes:
Ȥ 79 b.
Kommunalbestyrelsen behandler hvert år inden årets udgang Børne- og Socialministeriets
danmarkskort over omgørelsesprocenter på socialområdet, jf. § 84 a, på et møde.«
3.
Efter § 84 indsættes:
Ȥ 84 a.
Børne- og socialministeren offentliggør hvert år inden den 1. juli på et kommuneopdelt
danmarkskort det forudgående års statistik over omgørelsesprocenten i Ankestyrelsens afgørelser i
klagesager efter lov om social service.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2018.
Stk. 2.
Børne- og socialministeren offentliggør inden den 1. oktober 2018 på et kommuneopdelt
danmarkskort statistik over omgørelsesprocenten i Ankestyrelsens afgørelser i 2017 i klagesager
efter lov om social service. Kommunalbestyrelsen behandler dette danmarkskort på et
kommunalbestyrelsesmøde, der afholdes inden årets udgang.
1
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Fastsættelse af, at sagsbehandlingsfrister omfatter hjemviste sager, indførelse af pligt til tydelig offentliggørelse af sagsbehandlingsfrister på kommunens hjemmeside og indførelse af pligt til at behandle danmarkskortet over omgørelsesprocenter på et møde i kommunalbestyrelsen), fra børne- og socialministeren
1835972_0002.png
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
2
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Fastsættelse af, at sagsbehandlingsfrister omfatter hjemviste sager, indførelse af pligt til tydelig offentliggørelse af sagsbehandlingsfrister på kommunens hjemmeside og indførelse af pligt til at behandle danmarkskortet over omgørelsesprocenter på et møde i kommunalbestyrelsen), fra børne- og socialministeren
1835972_0003.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget fremsættes til delvis udmøntning af handlingsplanen til styrkelse af kvaliteten i
sagsbehandlingen på handicapområdet, der er en del af satspuljeaftalen for 2018-2021 på
socialområdet, som er indgået mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Det Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti den 10. november 2017.
Det overordnede formål med handlingsplanen til styrkelse af kvaliteten i sagsbehandlingen på
handicapområdet, og dermed også med lovforslaget, er at styrke borgernes retssikkerhed ved
behandlingen af sager på det sociale område samt medvirke til at nedbringe de store forskelle
mellem kommunerne, når det gælder antallet af omgjorte klagesager i Ankestyrelsen. Målet er, at
borgerne i højere grad skal opleve at få den hjælp, de har ret til efter lovgivningen ved kommunens
afgørelse, uden at det skal være nødvendigt at klage til Ankestyrelsen.
Handlingsplanen til styrkelse af kvaliteten i sagsbehandlingen på handicapområdet er bl.a.
udarbejdet på baggrund af det danmarkskort over omgørelsesprocenter i Ankestyrelsen, som børne-
og socialministeren har udsendt den 27. juni 2017, og som viser, at omgørelsesprocenten i 2/3 af
landets kommuner er på 34 pct. eller derover på socialområdet.
Handlingsplanen er desuden udarbejdet som opfølgning på betænkningen over det af Dansk
Folkeparti fremsatte beslutningsforslag B 149 om styrket kommunal sagsbehandling på
handicapområdet fra folketingssamlingen 2016-2017. Det fremgår således af betænkningen over
dette beslutningsforslag, at kommunerne har store forskelle, når det gælder antallet af omgørelser af
klagesager i Ankestyrelsen, hvorfor der skal laves en handlingsplan, som på realistisk måde er med
til at løse problemet. Partierne bag satspuljeaftalen for 2018-2021 er enige om, at handlingsplanen
til styrkelse af kvaliteten i sagsbehandlingen på handicapområdet har imødekommet det i
betænkningen anførte krav om udarbejdelse af en handlingsplan.
Lovforslaget har i forlængelse af det ovenfor beskrevne overordnede formål med handlingsplanen
til styrkelse af kvaliteten i sagsbehandlingen på handicapområdet mere specifikt til formål at øge
den kommunalpolitiske opmærksomhed på kommunens sagsbehandlingskvalitet, at sikre, at de
kommunale sagsbehandlingsfrister for afgørelser efter lov om service (serviceloven) er tydeligt
tilgængelige på kommunens hjemmeside, og sikre, at de kommunale sagsbehandlingsfrister også
gælder for afgørelser efter serviceloven, der er hjemvist af Ankestyrelsen.
Lovforslaget indeholder fire ændringer af lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område, jf. lovbekendtgørelse nr. 1096 af 29. september 2017 med senere ændringer (herefter
retssikkerhedsloven).
Det foreslås, at de sagsbehandlingsfrister, som kommunerne fastsætter, efter retssikkerhedslovens §
3, også skal gælde for afgørelser efter serviceloven, der er hjemvist af Ankestyrelsen, og at fristen
skal regnes fra modtagelsen af Ankestyrelsens afgørelse.
3
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Fastsættelse af, at sagsbehandlingsfrister omfatter hjemviste sager, indførelse af pligt til tydelig offentliggørelse af sagsbehandlingsfrister på kommunens hjemmeside og indførelse af pligt til at behandle danmarkskortet over omgørelsesprocenter på et møde i kommunalbestyrelsen), fra børne- og socialministeren
1835972_0004.png
Det foreslås også, at der indføres en pligt for kommunalbestyrelsen til, at offentliggørelsen af
kommunale sagsbehandlingsfrister for behandlingen af sager efter serviceloven skal ske på
kommunens hjemmeside og fremgå tydeligt samt være let tilgængeligt.
Det foreslås endvidere, at det fastsættes i retssikkerhedsloven, at kommunalbestyrelsen er forpligtet
til at behandle danmarkskortet over kommunernes omgørelsesprocenter i klagesager i
Ankestyrelsen på et kommunalbestyrelsesmøde. I tilknytning hertil foreslås, at børne- og
socialministerens årlige offentliggørelse af danmarkskortet lovfæstes.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Sagsbehandlingsfrister for hjemviste sager
2.1.1. Gældende ret
Efter retssikkerhedslovens § 3, stk. 1, skal kommunalbestyrelsen behandle spørgsmål om hjælp på
det sociale område så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp og i så
fald hvilken.
Kommunalbestyrelsen skal desuden efter retssikkerhedslovens § 3, stk. 2, fastsætte serviceniveauet
for sagsbehandlingstider i kommunen. Kommunalbestyrelsen skal på de enkelte områder fastsætte
generelle frister for, hvor lang tid der må gå fra modtagelsen af en ansøgning, til afgørelsen skal
være truffet.
Hvis fristen ikke kan overholdes i en konkret sag, skal ansøgeren skriftligt have besked om, hvornår
ansøgeren kan forvente en afgørelse.
Bestemmelsen i lovens § 3, stk. 2, gælder i de tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen skal træffe en
afgørelse. § 3, stk. 2, gælder ikke ved beslutninger, der træffes som led i faktisk
forvaltningsvirksomhed.
Retssikkerhedslovens § 3 gælder for behandlingen af sager efter en række sociale love og på
områder indenfor beskæftigelseslovgivningen.
Kommunalbestyrelserne har i dag endvidere en generel pligt til uden unødig forsinkelse at efterleve
en afgørelse fra Ankestyrelsen. Dette gælder også en afgørelse om hjemvisning af sagen til fornyet
behandling.
2.1.2 Børne- og Socialministeriets overvejelser
Det fremgår ikke af retssikkerhedslovens § 3, at de sagsbehandlingsfrister, som
kommunalbestyrelsen fastsætter, også gælder for behandlingen af afgørelser, som Ankestyrelsen har
hjemvist.
Det har været anført, at sagsbehandlingstiderne i hjemviste sager på servicelovens område kan være
meget lange. Det bør derfor fremgå af retssikkerhedsloven, at de sagsbehandlingsfrister, som
kommunalbestyrelsen fastsætter for behandlingen af sager efter serviceloven, også gælder for sager,
som er hjemvist af Ankestyrelsen, og at fristen regnes fra modtagelsen af Ankestyrelsens afgørelse.
4
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Fastsættelse af, at sagsbehandlingsfrister omfatter hjemviste sager, indførelse af pligt til tydelig offentliggørelse af sagsbehandlingsfrister på kommunens hjemmeside og indførelse af pligt til at behandle danmarkskortet over omgørelsesprocenter på et møde i kommunalbestyrelsen), fra børne- og socialministeren
1835972_0005.png
Herved gøres det i retssikkerhedsloven klart, at kommunalbestyrelsen skal behandle de hjemviste
sager efter serviceloven med samme hastighed som nye sager, da de sagsbehandlingsfrister, som
kommunalbestyrelsen fastsætter, også vil gælde for hjemviste sager. Kommunens behandling af
disse sager vil dermed ikke kunne udskydes i forhold til behandlingen af førstegangsansøgninger
om hjælp og støtte, som det har været anført i kritikken af sagsbehandlingen efter de nugældende
regler.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at det fastsættes i retssikkerhedsloven, at de sagsbehandlingsfrister, som
kommunalbestyrelsen fastsætter for behandlingen af sager efter serviceloven, også skal gælde for
afgørelser efter serviceloven, der er hjemvist af Ankestyrelsen, og at fristen regnes fra modtagelsen
af Ankestyrelsens afgørelse.
Herved gøres det klart, at kommunalbestyrelsen skal behandle de hjemviste sager lige så hurtigt
som nye sager.
Det bemærkes, at der ikke vil være noget til hinder for, at kommunalbestyrelsen kan behandle disse
sager hurtigere end den fastsatte frist, hvis dette er muligt.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne dertil.
For yderligere at sikre en hurtig behandling af afgørelser, som hjemvises af Ankestyrelsen, vil der,
jf. handlingsplanen til styrkelse af kvaliteten i sagsbehandlingen på handicapområdet, blive indført
en særligt hurtig sagsbehandlingsprocedure i Ankestyrelsen for behandling af klager i sager efter
serviceloven, hvor en tidligere afgørelse er blevet hjemvist, hvorved borgeren og
kommunalbestyrelsen i mindst 90 pct. af disse sager får en afgørelse fra Ankestyrelsen senest otte
uger efter, at Ankestyrelsen har modtaget klagen. Dette initiativ, som ikke kræver lovændring, vil
bidrage til at mindske den problemstilling, at borgere, som klager over en kommunal afgørelse, kan
komme til at vente meget længe på den endelige afgørelse i deres sag i situationer, hvor
Ankestyrelsen hjemviser en sag til fornyet behandling.
2.2. Offentliggørelse af sagsbehandlingsfrister på kommunens hjemmeside
2.2.1. Gældende ret
Det er fastsat i retssikkerhedslovens § 3, stk. 2, at kommunalbestyrelsen skal offentliggøre
sagsbehandlingsfristerne på de enkelte sagsområder. Retssikkerhedsloven indeholder ikke krav om
en bestemt offentliggørelsesmåde, herunder f.eks. krav om, at kommunalbestyrelsen offentliggør
sagsbehandlingsfristerne på kommunens hjemmeside.
Det er således overladt til kommunalbestyrelsen at beslutte, hvordan offentliggørelsen skal ske. Det
forudsættes dog i lovforarbejderne til retssikkerhedslovens § 3, stk. 2, jf. lovforslag nr. 117 fremsat
den 28. januar 2009, jf. Folketingstidende 2008-09, tillæg A, side 3402, at offentliggørelsen sker på
en måde, der er sædvanlig i kommunen, og således, at de borgere, som de enkelte
5
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Fastsættelse af, at sagsbehandlingsfrister omfatter hjemviste sager, indførelse af pligt til tydelig offentliggørelse af sagsbehandlingsfrister på kommunens hjemmeside og indførelse af pligt til at behandle danmarkskortet over omgørelsesprocenter på et møde i kommunalbestyrelsen), fra børne- og socialministeren
1835972_0006.png
sagsbehandlingsfrister må forventes at interessere, har gode forudsætninger for at gøre sig bekendt
med fristerne.
De fleste kommuner offentliggør i dag sagsbehandlingsfrister på kommunens hjemmeside.
2.2.2. Børne- og Socialministeriets overvejelser
Det forekommer i dag naturligt, at borgere kan søge information om kommunale forhold, herunder
information om sagsbehandlingsfristerne for behandling af ansøgninger om hjælp på det sociale
område, på kommunens hjemmeside. Borgeren bør derfor i alle kommuner kunne finde oplysninger
om kommunens serviceniveau for sagsbehandlingstid på kommunens hjemmeside. Dette vurderes
at sikre borgerne lettere adgang til at finde oplysninger om de kommunale sagsbehandlingsfrister.
Sagsbehandlingsfristerne bør derfor også fremgå tydeligt på kommunens hjemmeside.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der indføres en pligt for kommunalbestyrelserne til, at offentliggørelsen af
kommunale sagsbehandlingsfrister for sager efter serviceloven skal ske på kommunens hjemmeside
på en sådan måde, at fristerne fremgår tydeligt. Forslaget skal lette adgangen for borgerne til at
finde oplysninger om de kommunale sagsbehandlingsfrister.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne dertil.
2.3. Årlig behandling af danmarkskortet over omgørelsesprocenter i klagesager på et møde i
kommunalbestyrelsen
2.3.1. Gældende ret
Regeringen har et løbende fokus på, om kommunalbestyrelserne foretager sagsbehandling i
overensstemmelse med lovgivningen. Regeringen har derfor taget initiativ til, at Børne- og
Socialministeriet hvert år offentliggør et kommuneopdelt danmarkskort over omgjorte sager i
Ankestyrelsen på socialområdet. Danmarkskortet skaber gennemsigtighed om, hvor mange sager de
enkelte kommuner får omgjort i Ankestyrelsen på socialområdet, ligesom danmarkskortet gør det
muligt at sammenligne kommunerne med hinanden. Det bemærkes herved, at omgørelsesprocenten
dækker over såvel sager, hvor kommunalbestyrelsens afgørelse er ændret, som sager, der hjemvises
til fornyet behandling.
Formålet med danmarkskortet er at øge den lokalpolitiske opmærksomhed på og debat om
vigtigheden af lovmedholdelig sagsbehandling og medvirke til, at kommuner, der har behov herfor,
af egen drift tager initiativer til at forbedre sagsbehandlingskvaliteten.
Danmarkskortet blev offentliggjort for første gang den 27. juni 2017, og fra 2018 og frem vil det
blive offentliggjort en gang om året i første halvår. Det er Børne- og Socialministeriet, der
offentliggør danmarkskortet, og offentliggørelsen sker på ministeriets hjemmeside.
Danmarkskortet, som blev offentliggjort den 27. juni 2017, viser, at Ankestyrelsen i 2016 afgjorde
6
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Fastsættelse af, at sagsbehandlingsfrister omfatter hjemviste sager, indførelse af pligt til tydelig offentliggørelse af sagsbehandlingsfrister på kommunens hjemmeside og indførelse af pligt til at behandle danmarkskortet over omgørelsesprocenter på et møde i kommunalbestyrelsen), fra børne- og socialministeren
1835972_0007.png
8.140 klagesager på det sociale område. I gennemsnit blev 37 pct. af sagerne omgjort
enten fordi
kommunalbestyrelsens afgørelse efter serviceloven var i strid med lovgivningen og derfor blev
ændret, eller fordi der manglede så mange oplysninger, at Ankestyrelsen ikke kunne vurdere sagen
og derfor måtte hjemvise den til fornyet behandling i kommunen.
Danmarkskortet viser dog store forskelle mellem kommunerne. Der er ingen sammenhæng mellem
omgørelsesprocenter og størrelsen på kommunen.
2.3.2. Børne- og Socialministeriets overvejelser
I dag er det op til den enkelte kommunalbestyrelse, hvordan danmarkskortet over kommunernes
omgørelsesprocenter i klagesager i Ankestyrelsen bliver anvendt. Der er således i dag ingen pligt
for den enkelte kommune til at følge op på danmarkskortet.
Det er kommunalbestyrelsens ansvar at sikre overholdelsen af gældende lovgivning. Det findes
derfor hensigtsmæssigt, at kommunalbestyrelserne skal have forelagt danmarkskortet en gang om
året, således at kommunalbestyrelsen får kendskab til omfanget af omgørelser af klagesager i
kommunen samt kommunens niveau for kommunens sagsbehandlingskvalitet set i forhold til andre
kommuner og mulighed for at drøfte dette. I den forbindelse bør danmarkskortet blive behandlet
politisk i kommunalbestyrelsen.
2.3.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse i retssikkerhedsloven, hvorefter
kommunalbestyrelsen vil være forpligtet til at behandle danmarkskortet over kommunernes
omgørelsesprocenter i klagesager i Ankestyrelsen på et kommunalbestyrelsesmøde.
Formålet er samlet at sikre politisk fokus på og ansvar for kvaliteten i sagsbehandlingen i
kommunerne. I og med, at danmarkskortet skal drøftes i den enkelte kommunalbestyrelse, vil der
således skulle ske en aktiv politisk stillingtagen til, om kommunens omgørelsesprocent er
tilfredsstillende, eller om der bør iværksættes tiltag til forbedringer af kvaliteten i sagsbehandlingen.
Forslaget bygger på den forventning, at kommunalbestyrelsen gennem arbejdet med danmarkskortet
får større opmærksomhed på sagsbehandlingen på socialområdet og derfor vil træffe
foranstaltninger til at forbedre denne.
Der er ingen formkrav til, hvordan kommunalbestyrelsen skal behandle danmarkskortet udover, at
det skal ske på et møde. Dog foreslås det, at behandlingen skal ske inden udgangen af det år, hvor
kortet offentliggøres, således at danmarkskortet bliver behandlet i forlængelse af Børne- og
Socialministeriets offentliggørelse heraf. For så vidt angår 2018 foreslås det, at der skal ske en
behandling på et kommunalbestyrelsesmøde efter lovens ikrafttræden, det vil sige på et tidspunkt i
perioden 1. juli til 31. december 2018.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne dertil.
Samtidig foreslås det, at Børne- og Socialministeriets årlige offentliggørelse af danmarkskortet
lovfæstes, og at det fastsættes at offentliggørelsen sker hvert år inden den 1. juli.
7
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Fastsættelse af, at sagsbehandlingsfrister omfatter hjemviste sager, indførelse af pligt til tydelig offentliggørelse af sagsbehandlingsfrister på kommunens hjemmeside og indførelse af pligt til at behandle danmarkskortet over omgørelsesprocenter på et møde i kommunalbestyrelsen), fra børne- og socialministeren
1835972_0008.png
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3, og bemærkningerne dertil.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Der er i satspuljen for 2018 afsat 0,1 mio. kr. i permanente midler fra 2018 og fremefter til
finansiering af kommunernes administration i forbindelse med behandling af danmarkskortet over
omgørelsesprocenter på kommunalbestyrelsesmøder (lovforslagets § 1, nr. 2). Lovforslaget har ikke
derudover økonomiske og administrative konsekvenser for kommunerne.
Lovforslaget medfører ingen økonomiske og administrative konsekvenser for staten eller
regionerne.
Lovforslagets økonomiske konsekvenser skal forhandles med kommunerne. Et eventuelt
mindreforbrug end rammen tilbageføres til satspuljen.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Hensigten med det foreslåede § 3 a, 1. pkt. i retssikkerhedsloven, om offentliggørelse af
sagsbehandlingsfrister på kommunens hjemmeside er at give borgerne nemmere adgang til
information om kommunens serviceniveau for sagsbehandlingstider.
Hensigten med det foreslåede § 3 a, 2. pkt. i retssikkerhedsloven om, at de sagsbehandlingsfrister,
som kommunalbestyrelsen fastsætter, også skal gælde for afgørelser, der er hjemvist af
Ankestyrelsen, er at afkorte sagsbehandlingstiden ved behandling af sager, som Ankestyrelsen
hjemviser til fornyet behandling.
Det er således vurderingen, at lovforslaget vil have positive administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 15. december 2017 til den 19. januar 2018 været sendt
i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Akademikerne, Alzheimerforeningen, Ankestyrelsen, Børne- og
Kulturchefforeningen, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer, Danske
8
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Fastsættelse af, at sagsbehandlingsfrister omfatter hjemviste sager, indførelse af pligt til tydelig offentliggørelse af sagsbehandlingsfrister på kommunens hjemmeside og indførelse af pligt til at behandle danmarkskortet over omgørelsesprocenter på et møde i kommunalbestyrelsen), fra børne- og socialministeren
1835972_0009.png
Regioner, Danske Ældreråd, Datatilsynet, Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet,
Det Centrale Handicapråd, Digitaliseringsstyrelsen, FBU
ForældreLandsforeningen, FTF,
HK/Kommunal, Institut for Menneskerettigheder, Landsforeningen Bedre Psykiatri,
Landsforeningen Sind, LO, KL, Red Barnet, Rigsrevisionen, Rådet for Socialt Udsatte, Sand,
Sjældne Diagnoser, Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i
Danmark, ULF Udviklingshæmmedes Landsforbund og Ældresagen.
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/min- Negative
dreudgifter (hvis ja, angiv merudgifter
omfang)
omfang)
Ingen
Økonomiske
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
konsekvenser/
(hvis ja, angiv
Der er i satspuljen for 2018 afsat
0,1 mio. kr. i permanente midler
fra 2018 og fremefter til
finansiering af kommunernes
administration i forbindelse med
behandling af danmarkskortet
over omgørelsesprocenter på
kommunalbestyrelsesmøder
(lovforslagets § 1, nr. 2).
Lovforslaget har ikke derudover
økonomiske og administrative
konsekvenser for kommunerne.
Lovforslaget medfører ingen
økonomiske og administrative
konsekvenser for staten eller
regionerne.
Lovforslagets økonomiske
konsekvenser skal forhandles
med kommunerne. Et eventuelt
mindreforbrug end rammen
tilbageføres til satspuljen.
Administrative
Ingen
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske
konsekvenser
erhvervslivet
Ingen
for
Ingen
Ingen
9
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Fastsættelse af, at sagsbehandlingsfrister omfatter hjemviste sager, indførelse af pligt til tydelig offentliggørelse af sagsbehandlingsfrister på kommunens hjemmeside og indførelse af pligt til at behandle danmarkskortet over omgørelsesprocenter på et møde i kommunalbestyrelsen), fra børne- og socialministeren
1835972_0010.png
Administrative
konsekvenser
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser
borgerne
Ingen
for
Ingen
Hensigten med det foreslåede § Ingen
for 3 a, 1. pkt. i retssikkerhedsloven
om offentliggørelse af frister på
kommunens hjemmeside er at
give borgerne nemmere adgang
til information om kommunens
serviceniveau for
sagsbehandlingstider.
Hensigten med det foreslåede §
3 a, 2. pkt. i retssikkerhedsloven
om, at kommunernes
sagsbehandlingsfrister også skal
gælde for afgørelser, der er
hjemvist af Ankestyrelsen, er at
afkorte sagsbehandlingstiden
ved behandling af sager, som
Ankestyrelsen hjemviser til
fornyet behandling.
Det vurderes, at lovforslaget vil
have positive administrative
konsekvenser for borgerne.
Miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering
af
EU-retlige
minimumsforpligtelser
(sæt X)
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
10
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Fastsættelse af, at sagsbehandlingsfrister omfatter hjemviste sager, indførelse af pligt til tydelig offentliggørelse af sagsbehandlingsfrister på kommunens hjemmeside og indførelse af pligt til at behandle danmarkskortet over omgørelsesprocenter på et møde i kommunalbestyrelsen), fra børne- og socialministeren
1835972_0011.png
Det er fastsat i retssikkerhedslovens § 3, stk. 2, at kommunalbestyrelsen på de enkelte sagsområder
skal fastsætte frister for, hvor lang tid der må gå fra modtagelsen af en ansøgning, til der skal være
truffet en afgørelse. Efter retssikkerhedslovens § 3, stk. 2, 2. pkt., skal kommunalbestyrelsen
offentliggøre disse frister. Der er ikke i loven krav om, at dette skal ske på en bestemt måde.
Da de fleste borgere i dag søger efter sådanne oplysninger på internettet, foreslås det i det
foreslåede
§ 3 a, 1. pkt.,
i retssikkerhedsloven, at der stilles krav om, at offentliggørelse af
kommunernes frister for behandling af sager efter serviceloven skal ske på kommunens
hjemmeside.
Det foreslås endvidere, at offentliggørelsen skal fremgå tydeligt på hjemmesiden, hvilket skal
forstås som et sted, hvor det er logisk for borgeren at lede efter netop sagsbehandlingsfristerne for
behandlingen af sager om hjælp på det sociale område. Det kan f.eks. være et sted på hjemmesiden i
tilknytning til omtalen af den ydelse, som den pågældende sagsbehandlingsfrist vedrører. Kravet
om, at fristerne skal fremgå tydeligt et sted på kommunens hjemmeside, betyder således ikke
nødvendigvis, at sagsbehandlingsfristerne skal være på hjemmesidens forside.
Kravet i loven om offentliggørelse på kommunens hjemmeside er ikke til hinder for, at kommunen
tillige kan offentliggøre sagsbehandlingstiderne på anden vis, f.eks. på
www.borger.dk,
ved opslag i
institutioner, i lokalaviser m.v., hvis dette findes hensigtsmæssigt ved siden af den foreslåede
offentliggørelse på kommunens hjemmeside
Der henvises til de almindelige bemærkninger punkt 2.2.
Det følger af § 3, stk. 1, i retssikkerhedsloven, at kommunalbestyrelsen skal behandle spørgsmål om
hjælp på det sociale område så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp
og i så fald hvilken. Det følger endvidere af retssikkerhedslovens § 3, stk. 2, at
kommunalbestyrelsen på de enkelte sagsområder skal fastsætte frister for, hvor lang tid der må gå
fra modtagelsen af en ansøgning, til der skal være truffet en afgørelse. Hvis fristen ikke kan
overholdes i en konkret sag, skal ansøgeren skriftlig have besked om, hvornår ansøgeren kan
forvente en afgørelse.
Kommunalbestyrelserne skal således fastsætte serviceniveauet for sagsbehandlingstider i
kommunen ved ansøgninger om hjælp efter serviceloven. Det fremgår ikke af loven, om disse
sagsbehandlingsfrister også gælder for behandling af sager, som hjemvises af Ankestyrelsen til
fornyet behandling i kommunen.
Det foreslås derfor i den foreslåede
§ 3 a, 2. pkt.,
i retssikkerhedsloven, at de sagsbehandlingsfrister,
som kommunalbestyrelsen fastsætter for behandlingen af sager efter serviceloven, også skal gælde
for afgørelser efter serviceloven, der er hjemvist af Ankestyrelsen, og at fristen regnes fra
kommunens modtagelse af Ankestyrelsens afgørelse om hjemvisningen.
En afgørelse om hjemvisning betyder, at kommunalbestyrelsen skal genoptage behandlingen af
sagen og afgøre den på ny. Ankestyrelsen kan for eksempel hjemvise en sag, fordi der mangler
væsentlige oplysninger, som kan have betydning for afgørelsen. Her kan styrelsen hjemvise sagen
11
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Fastsættelse af, at sagsbehandlingsfrister omfatter hjemviste sager, indførelse af pligt til tydelig offentliggørelse af sagsbehandlingsfrister på kommunens hjemmeside og indførelse af pligt til at behandle danmarkskortet over omgørelsesprocenter på et møde i kommunalbestyrelsen), fra børne- og socialministeren
1835972_0012.png
til kommunalbestyrelsen med henblik på, at kommunalbestyrelsen indhenter de manglende
oplysninger og derefter træffer en ny afgørelse. Ved hjemvisning er udgangspunktet, at den
afgørelse, der klages over, ophæves. I sager om frakendelse af ydelser, hvor Ankestyrelsen har
hjemvist en sag, fordi Ankestyrelsen finder, at sagen ikke er tilstrækkeligt oplyst, betyder
hjemvisningen som udgangspunkt, at kommunen skal genoptage udbetalingen af ydelserne med
tilbagevirkende kraft fra det tidspunkt, hvor kommunen frakendte ydelserne. Udbetalingen skal
fortsætte, indtil kommunen har truffet ny afgørelse i den hjemviste sag.
Den foreslåede ændring vil ikke indebære en pligt for kommunalbestyrelsen til at behandle
hjemviste sager hurtigere end andre sager, men der vil ikke være noget til hinder for, at
kommunalbestyrelsen behandler disse sager langt hurtigere end den fastsatte frist, hvis dette er
muligt. Det kan f.eks. dreje sig om sager, hvor den mangel, der har ført til hjemvisning, forholdsvist
enkelt vil kunne udbedres.
Der henvises til de almindelige bemærkninger punkt 2.1.
Til nr. 2
Der er i dag ingen pligt for kommunalbestyrelsen til at følge op på det danmarkskort over omgjorte
sager i Ankestyrelsen på socialområdet, som Børne- og Socialministeriet offentliggør hvert år. Se
herom også bemærkningerne til § 1, nr. 3.
Det er kommunalbestyrelsens ansvar at sikre overholdelsen af gældende lovgivning. Det findes
derfor hensigtsmæssigt, at kommunalbestyrelserne skal have forelagt danmarkskortet, således at
kommunalbestyrelsen får kendskab til omfanget af omgørelser af klagesager i kommunen samt
kommunens niveau for kommunens sagsbehandlingskvalitet set i forhold til andre kommuner og
mulighed for at drøfte dette. I den forbindelse bør danmarkskortet blive behandlet politisk i
kommunalbestyrelsen.
Det foreslås derfor, at der indsættes en ny bestemmelse i retssikkerhedsloven, hvorefter
kommunalbestyrelsen er forpligtet til at behandle danmarkskortet på et møde i
kommunalbestyrelsen.
Det er vurderingen, at der er tale om et kommunalt anliggende af en sådan særlig karakter, at
kommunalbestyrelsen selv skal træffe beslutning vedrørende det pågældende anliggende.
Der stilles ingen formkrav til den foreslåede årlige behandling i kommunalbestyrelsen af
danmarkskortet. Herved overlades det til den enkelte kommunalbestyrelse at tage stilling til,
hvorvidt der skal ske en drøftelse eller en orientering af kommunalbestyrelsen i forbindelse med
mødebehandlingen. Det foreslås dog, at behandlingen skal ske inden udgangen af det år, hvor kortet
er offentliggjort.
Der stilles heller ikke krav om opfølgning på mødebehandlingen i form af f.eks. tilbagemelding til
Børne- og Socialministeriet på resultatet af kommunalbestyrelsens behandling. Opfølgningen gøres
herved til et anliggende i den enkelte kommune, herunder i forhold til en beslutning om, hvorvidt
12
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Fastsættelse af, at sagsbehandlingsfrister omfatter hjemviste sager, indførelse af pligt til tydelig offentliggørelse af sagsbehandlingsfrister på kommunens hjemmeside og indførelse af pligt til at behandle danmarkskortet over omgørelsesprocenter på et møde i kommunalbestyrelsen), fra børne- og socialministeren
1835972_0013.png
der på baggrund af mødebehandlingen skal iværksættes initiativer til forbedring af
sagsbehandlingskvaliteten i kommunen.
Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 2.3.
Til nr. 3
Børne- og Socialministeriet offentliggjorde den 27. juni 2017 et kommuneopdelt danmarkskort over
omgjorte sager i Ankestyrelsen på socialområdet.
Fra 2018 vil et sådant kort blive offentliggjort en gang om året i første halvår på Børne- og
Socialministeriets hjemmeside.
I forlængelse af den foreslåede pligt for kommunerne til årligt at behandle danmarkskortet på et
kommunalbestyrelsesmøde, jf. lovforslaget § 1, nr. 2, foreslås det ved § 1, nr. 3, at børne- og
socialministerens offentliggørelse af danmarkskortet lovfæstes, og at det fastsættes, at
offentliggørelsen skal ske hvert år inden den 1. juli.
Til § 2
Det foreslås i lovforslagets § 2, stk. 1, at loven træder i kraft den 1. juli 2018.
I lovforslagets § 1, nr. 3, er det foreslået lovfæstet, at Børne- og Socialministeriet årligt offentliggør
et danmarkskort over Ankestyrelsens omgørelsesprocenter efter serviceloven for det forudgående
år, og at offentliggørelsen sker hvert år inden den 1. juli.
Ved lovforslagets § 1, nr. 2, er foreslået, at kommunalbestyrelsen skal behandle det årligt
offentliggjorte danmarkskort over omgørelsesprocenter på et møde i sidste halvdel af året, således at
det bliver behandlet i forlængelse af offentliggørelsen.
Ved den foreslåede § 2, stk. 2, 1. pkt., foreslås, at et danmarkskort vedrørende 2017 skal
offentliggøres inden den 1. oktober 2018. Det forventes, at danmarkskortet for 2017 vil blive
udsendt i første halvår 2018.
For så vidt angår dette danmarkskort, der offentliggøres i 2018, foreslås det ved den foreslåede § 2,
stk. 2, 2. pkt., at der også for dette skal ske en behandling på et kommunalbestyrelsesmøde inden
årets udgang.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed. Da retssikkerhedsloven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, foreslås det, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland.
13
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Fastsættelse af, at sagsbehandlingsfrister omfatter hjemviste sager, indførelse af pligt til tydelig offentliggørelse af sagsbehandlingsfrister på kommunens hjemmeside og indførelse af pligt til at behandle danmarkskortet over omgørelsesprocenter på et møde i kommunalbestyrelsen), fra børne- og socialministeren
1835972_0014.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om ændring af lov om retssikkerhed og
administration jf. lovbekendtgørelse nr. 1096 af 13.
september 2017, som ændret ved § 3 i lov nr. 660 af
8. juni 2017, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 3 indsættes:
Ȥ 3 a.
Fristerne efter § 3, stk. 2, skal for afgørelser
efter lov om social service offentliggøres på og
fremgå tydeligt på kommunens hjemmeside.
Fristerne efter § 3, stk. 2, gælder tillige ved
behandling af afgørelser efter lov om social service,
som hjemvises af Ankestyrelsen, og regnes fra
modtagelsen af Ankestyrelsens afgørelse.«
2.
Efter § 79 a indsættes:
Ȥ 79 b.
Kommunalbestyrelsen behandler hvert år
inden årets udgang Børne- og Socialministeriets
danmarkskort over omgørelsesprocenter på
socialområdet, jf. § 84 a, på et møde.«
3.
Efter § 84 indsættes:
Ȥ 84 a.
Børne- og socialministeren offentliggør
hvert år inden den 1. juli på et kommuneopdelt
danmarkskort det forudgående års statistik over
omgørelsesprocenten i Ankestyrelsens afgørelser i
klagesager efter lov om social service.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2018.
Stk. 2.
Børne- og socialministeren offentliggør
14
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Fastsættelse af, at sagsbehandlingsfrister omfatter hjemviste sager, indførelse af pligt til tydelig offentliggørelse af sagsbehandlingsfrister på kommunens hjemmeside og indførelse af pligt til at behandle danmarkskortet over omgørelsesprocenter på et møde i kommunalbestyrelsen), fra børne- og socialministeren
1835972_0015.png
inden den 1. oktober 2018 på et kommuneopdelt
danmarkskort statistik over omgørelsesprocenten i
Ankestyrelsens afgørelser i 2017 i klagesager efter
lov om social service. Kommunalbestyrelsen
behandler dette danmarkskort på et
kommunalbestyrelsesmøde, der afholdes inden årets
udgang.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
15