Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del Spørgsmål 152
Offentligt
1840106_0001.png
Skatteudvalget
Til:
Dato:
Skatteministeren
22. december 2017
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
SAU alm. del
Spørgsmål 152
Ministeren bedes oplyse den varige provenueffekt af at reducere virksomhe-
ders fradragsret for reklameudgifter fra 100 pct. til hhv. 75 pct., 50 pct. og 25
pct.
Det ønskes desuden vurderet, hvordan provenueffekten vil påvirkes, hvis der
også indføres en tærskelværdi på 50.000 kr. årligt, hvorunder reklameudgifter
fortsat er fuldt fradragsberettigede. Ydermere ønskes det vurderet, om det er
juridisk muligt at undtage udgifter til reklamer i nyhedsmedier – eventuelt på
baggrund af, om mediet modtager mediestøtte – fra førnævnte reduktion i fra-
dragsretten. Hvis det vurderes muligt, ønskes en yderligere beregning af den
varige provenueffekt med inklusion af den nævnte undtagelse. Endelig øns-
kes det vurderet, om det er juridisk muligt at indføre de førstnævnte fradrags-
reduktioner for udgifter til søgeordsannoncering og i positivt fald, hvor stor
provenueffekten vil være. Det bemærkes, at Danske Medier vurderer, at mar-
kedet for søgeordsannoncering i 2015 udgjorde 2,74 mia. kr.
Svar bedes sendt elektronisk til [email protected].
På udvalgets vegne
Peter Hummelgaard Thomsen
formand
1/1