Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del Bilag 94
Offentligt
Til Folketingets Skatteudvalg
Vedrørende skatteministerens forslag om at dele børnepenge 50/50
Af
Bruno Skibbild, Herning
I forbindelse med skatteministerens lancering af et forslag om at dele børnepengene 50/50 for alle
forældre med fælles forældremyndighed, er det blevet fremført, at en sådan ordning skal bidrage
til det nye skilsmissesystem, og at dette vil virke konfliktnedtrappende i de konfliktfyldte
skilsmisser.
Den præmis vil jeg bestride. I de konfliktfyldte skilsmisser forholder det sig lige præcis modsat.
Denne ordning vil i stedet være konfliktoptrappende.
I det nye skilsmisseudspil opererer folketingets socialudvalg med 3 kategorier af skilsmisser, som
sagerne skal placeres i.
Der er den grønne kategori,
hvor der ikke findes konfliktpotentiale, og hvor forældrene klarer det
hele selv uden indblanding fra offentlige myndigheder. Disse forældre finder løsninger selv, og
henvender sig aldrig til eksempelvis statsforvaltningen.
I de lysegrønne skilsmisser vil forældrene finde ud af at løse skilsmissen uden konflikt, uanset
hvordan børnepengene er fordelt
de er selvkørende.
Jeg vil dog ikke afvise, at det for nogle forældre vil opleves som en unødig administrativ byrde
idet ”hvis a deler bør epe ge e 50/50, så skal a også løbe de dele alle udgifter vedrøre de
barnet 50/50. Det gælder dagtilbud, institutioner, fritidsinteresser, små og store udgifter i
dagligdagen.
I den lysegrønne kategori skal forældrene nok finde en god og fornuftig måde at løse den unødige
administrative byrde, men i de skilsmisser, hvor der blot er et lille konfliktpotentiale (de
mørkegrønne) vil et sådant dagligt forhandlingsområde udgøre et potentiale for konflikt.
Der er den gule kategori,
hvor der findes et konfliktpotentiale, og hvor der iagttages konflikter, og
hvor forældrene efter skilsmisse benytter sig af offentlige myndigheder til at afgøre tvister og
tvivlsspørgsmål.
I de gule skilsmisser skønnes det, at man gennem terapi, mægling og rådgivning kan hjælpe
forældrene med at nedbringe konflikten. Et af redskaberne i et sådant mæglingsarbejde er at
indskrænke konfliktområdet. Det vil sige, at man forsøger at eliminere elementer, der kan skabe
konflikt.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Henvendelse af 24. december 2017 fra Bruno Skibbild om forslag om deling af børnepenge
Det fremsatte forslag vil have den modsatte virkning, idet konfliktområdet gøres større. Hver
eneste udskrivning til barnet skal nu deles 50/50, og det betyder, at der ned i den mindste detalje
skal opnås enighed mellem parterne, om hvorvidt det er en nødvendig investering, der foretages.
Hver gang barnet skal påbegynde en fritidsinteresse, skal det forhandles 50/50 mellem
forældrene. Det samme gælder køb af tøj, valg af skoleform, daginstitution eller deltagelse i
aktiviteter i nærområdet, der koster penge
f.eks. lejrskole, ekskursioner med fritidshjemmet o.
lign.
Det må være indlysende, at et sådant dagligt forhandlingsområde vil skabe øget konflikt for de
konfliktramte gule skilsmisser.
Der er den røde kategori,
hvor den ene eller begge forældre har adfærdsmæssige og/eller sociale
problemer, der umuliggør samarbejde.
Det er i denne kategori man finder skilsmisser, der indeholder fysisk vold, psykisk vold, stalking,
myndighedsstalking, trusler, misbrug, overgreb og
ja psykisk sygdom i form af eksempelvis
narcissistisk personlighedsforstyrrelse og/eller psykopati.
Det er efter mine begreber naivt at tro, at man kan løse disse problemer ved at dele børnepenge
50/50
lad mig minde om, at der også (gud bedre det) findes fælles forældremyndighed i denne
kategori.
I denne kategori har man som hovedregel en krænkende forælder (som oftest en mand) og en
beskyttende forælder.
For en krænkende forælder/karakterafviger vil dette forslag blot være endnu en mulighed for at
udøve vold og grænseoverskridende adfærd. En sådan forælder er afhængig af kontakten
og
afhængig af at udøve magt overfor vedkommende
og med dette forslag kan den daglige
krænkelse fra samlivet fortsættes dagligt i forbindelse med alle økonomiske beslutninger
angående barnet.
Her ses dette forslag som et redskab for økonomisk vold.
Generelt,
er der også generelle spørgsmål man bør stille sig:
Hvad nu, hvis der er en 10-4 samværsordning?
Eller 12/2?
Hvad nu, hvis der er overvåget samvær 2 timer om måneden?
Dette forslag peger i retning af, at man økonomisk kommer til at presse flere forældre i retning af
en 7/7 ordning
uagtet at dette langt fra er den bedste løsning for alle børn. Og det gælder
skilsmisser i alle farver. Naturligvis findes der grønne skilsmisser, hvor forældrene aftaler alt andet
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Henvendelse af 24. december 2017 fra Bruno Skibbild om forslag om deling af børnepenge
end 7/7
ordning af hensyn til barnets trivsel
det eksempelvis kan være et barn med autisme,
der på ingen måde har godt af at være delt imellem to hjem. Det kan være et barn med handicap,
hvor der kun gives 1 sæt hjælpemidler til barnet.
Der kan altså være rigtigt mange gode grunde til at et barn opholder sig mere hos den ene
forælder end hos den anden forælder, og i disse tilfælde er udgifterne i sagens natur ikke 50/50.
PS: Dette forslag er i flere år fremført af Foreningen Far, og det betyder, at man bør være særdeles
agtpågivende i forhold til at sikre, at forslaget ikke blot er endnu et redskab for krænkende fædres
ret til at terrorisere deres ekskoner og både direkte og indirekte terrorisere deres børn.
I reglen kan man forvente, at Foreningen Fars forskellige forslag lige præcis har denne
terroriserende effekt.
Med venlig hilsen
Bruno Skibbild, Herning