Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del Bilag 54
Offentligt
1817538_0001.png
Notat
13. november 2017
J.nr. 2017 - 6413
Kontor:
Moms, afgifter og told
Grund- og nærhedsnotat om forslag til Rådets gennem-
førelsesforordning om ændring af gennemførselsfor-
ordning (EU) 282/2011 hvad angår visse fritagelser for
transaktioner inden for Fællesskabet, KOM(2017) 568
1. Resumé
Kommissionen har den 4. oktober 2017 præsenteret en lovpakke, der både skal forbedre det nuværende
momssystem på en række områder og introducere de grundlæggende elementer i det endelige momssystem.
Nærværende forslag indgår i denne lovpakke og indeholder én af de fire foreslåede forbedringer af det nu-
værende momssystem.
Der er i dag ikke harmoniserede regler for, hvilken dokumentation sælger skal fremlægge, for at en vare
faktisk er transporteret eller forsendt til et andet EU-land. Nærværende forslag vil harmonisere doku-
mentationskravet for virksomheder, som kan få status som en godkendt afgiftspligtig person. Forslaget vil
således udgøre en administrativ lettelse for disse virksomheder.
Regeringen er som udgangspunkt positiv over for forslag, som medfører administrative lettelser for erhvervs-
livet.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2017) 568 af 4. oktober 2017 fremsendt forslag om æn-
dring af gennemførselsforordning 282/2011/EU for så vidt angår visse fritagelser for
transaktioner inden for Fællesskabet. Forslaget er oversendt til Rådet den 13. oktober
2017 i dansk sprogversion. Forslaget er fremsat med hjemmel i traktaten om Den Euro-
pæiske Unions funktionsmåde (TEUF) artikel 113, der kræver høring af Europa-Parla-
mentet og Det Økonomiske og Sociale Udvalg samt enstemmig vedtagelse af medlems-
landene.
Forslaget er en del af en lovgivningspakke, som skal introducere det endelige momssy-
stem for grænseoverskridende handel med varer mellem virksomheder i EU. Baggrunden
for, at Kommissionen fremsætter lovgivningspakken, er nøje beskrevet i begrundelsen til
Kommissionens forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2006/112/EF for så
vidt angår harmonisering og forenkling af visse regler i det fælles merværdiafgiftssystem
og om indførelse af det endelige system for beskatning af samhandlen mellem medlems-
staterne (KOM(2017) 569). Der henvises til grund- og nærhedsnotatet til dette forslag.
Rådet har i rådskonklusionerne af 8. november 2016 bedt Kommissionen om, sidelø-
bende med arbejdet med det endelige momssystem, at præsentere forslag til forbedring af
det nuværende momssystem på en række konkrete områder. Det foreliggende forslag
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 54: Grund- og nærhedsnotat om forslag til Rådets gennemførelsesforordning om ændring af gennemførselsforordning (EU) 282/2011 hvad angår visse fritagelser for transaktioner inden for Fællesskabet, KOM (2017) 568
1817538_0002.png
vedrører ét af disse områder. Tre andre forslag fremgår af et særskilt forslag, da det kræ-
ver en ændring af momsdirektivet (KOM(2017) 569).
Det nuværende momssystem for grænseoverskridende handel med varer mellem virk-
somheder fungerer i dag således, at handlen i princippet deles op i to transaktioner: 1) en
momsfritaget levering i det EU-land hvorfra varen sælges og 2) en erhvervelse inden for
EU, som er momspligtig i bestemmelsesmedlemslandet. En af forudsætningerne for, at
der er tale om et momsfritaget grænseoverskridende salg er, at varerne faktisk forsendes
eller transporteres til et andet EU-land. Der er på EU-plan ikke harmoniserede regler for,
hvordan sælgeren skal dokumentere, at varerne faktisk er transporteret eller forsendt til et
andet EU-land. Det betyder, at der på tværs af EU-landene er forskellige bevisregler, hvil-
ket udgør en administrativ byrde for virksomheder, som har grænseoverskridende handel
med varer.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at gøre det mere klart, hvilket bevis der skal fremlægges for at
opfylde betingelserne for at få momsfritaget vareleveringer inden for EU.
Kommissionen foreslår at indføre en simpel formodningsregel i to bestemte tilfælde, som
vedrører virksomheder, der har status som godkendt afgiftspligtig person
1
.
I det første tilfælde, hvor varerne er blevet transporteret eller forsendt af leverandøren en-
ten direkte eller på dennes vegne af en tredjemand, og hvor leverandøren har status som
en godkendt afgiftspligtig person, indføres en formodning om, at varerne er blevet trans-
porteret fra afgangslandet til et andet EU-land, såfremt leverandøren er besiddelse af to
beviser, der ikke er indbyrdes modstridende, og som bekræfter transporten. Det vil dog
være muligt for en skattemyndighed at afvise denne formodning, hvis der foreligger bevi-
ser på, at varerne ikke er blevet transporteret fra afgangslandet til et andet EU-land.
I det andet tilfælde, hvor kunden er en godkendt afgiftspligtig person, og hvor varerne er
blevet transporteret eller forsendt enten af denne kunde direkte eller på dennes vegne af
en tredjemand, indføres en formodning om, at varerne er blevet transporteret, hvis leve-
randøren er i besiddelse af 1) en skriftlig erklæring fra erhververen om, at varerne er ble-
vet transporteret af erhververen eller på dennes vegne med angivelse af varernes an-
komstland og 2) to beviser, der ikke er indbyrdes modstridende, og som bekræfter trans-
porten.
I de tilfælde, der ikke er omfattet af disse formodninger, fx fordi den pågældende virk-
somhed ikke har status som en godkendt afgiftspligtig person, vil de gældende regler fort-
sat finde anvendelse.
1
For en nærmere beskrivelse af ordningen med godkendte afgiftspligtige personer henvises til grund- og nærhedsnotat til
KOM(2017) 569.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 54: Grund- og nærhedsnotat om forslag til Rådets gennemførelsesforordning om ændring af gennemførselsforordning (EU) 282/2011 hvad angår visse fritagelser for transaktioner inden for Fællesskabet, KOM (2017) 568
1817538_0003.png
Kommissionen foreslår, at følgende beviser skal kunne accepteres som bevis på transport
eller forsendelse:
et dokument, der er undertegnet af den person, der erhverver varerne, eller efter den-
nes ordre af en tredjemand, hvorved modtagelsen af varerne i bestemmelseslandet an-
erkendes
dokumenter vedrørende varernes transport eller forsendelse, såsom et undertegnet
CMR-dokument eller ledsagedokument, et konnossement, et luftfragtbrev, en regning
fra transportøren af varerne, en forsikringspolice vedrørende varernes transport eller
forsendelse eller bankdokumenter, der beviser, at der er betalt for varernes transport
eller forsendelse
officielle dokumenter, der er udstedt af en offentlig myndighed, fx en notar, og som
bekræfter varernes ankomst i bestemmelseslandet
en kvittering, der er udstedt i bestemmelseslandet, og som bekræfter varernes oplag-
ring i dette land
en attest, der er udstedt i bestemmelseslandet af en erhvervsorganisation i det pågæl-
dende land, såsom et handelskammer eller et industrikammer, og som bekræfter varer-
nes bestemmelsessted
en kontrakt mellem sælger og den person, der erhverver varerne, eller en købsordre,
hvoraf varernes bestemmelsessted fremgår
korrespondance mellem de parter, der er involveret i transaktionen, hvoraf varernes
bestemmelsessted fremgår
momsangivelse fra den person, der erhverver varerne, hvorpå erhvervelsen inden for
EU af varernes angives.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Kommissionens forslag kræver høring af Europa-Parlamentet. Der foreligger på nuvæ-
rende tidspunkt ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i forslaget, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincip-
pet. Kommissionen anfører som begrundelse følgende:
”Spørgsmål vedrørende bevis for transporten
inden for Fællesskabet med henblik på
momsfritagelsen for handel på tværs af grænser kan bedre behandles på EU-plan end af de
enkelte medlemsstater, da der uundgåeligt vil være mere end en medlemsstat, der er invol-
veret. Momsen er desuden en afgift, der er harmoniseret på EU-niveau, og derfor kræver
ethvert nyt initiativ til at indføre en særlig regel i momsdirektivet et forslag fra Kommissi-
onen om ændring af gennemførselsforordningen vedrørende moms.
Den foreslåede foranstaltning om det bevis, der er nødvendigt for at kunne kræve fritagelse
for leveringer inden for Fællesskabet, bygger på en anmodning fra alle medlemsstaterne.
Det tyder på, at tiltag på EU-plan forventes at være mere effektive, da tiltag på nationalt
plan hidtil ikke har givet de ønskede resultater.”
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 54: Grund- og nærhedsnotat om forslag til Rådets gennemførelsesforordning om ændring af gennemførselsforordning (EU) 282/2011 hvad angår visse fritagelser for transaktioner inden for Fællesskabet, KOM (2017) 568
1817538_0004.png
Kommissionen anfører endvidere, at forslaget er i overensstemmelse med proportionali-
tetsprincippet med følgende begrundelse:
”Den foreslåede foranstaltning vedrørende bevis for transport af varer fra en medlemsstat
til en anden er et målrettet svar på et specifikt problem i forbindelse med en momsregel,
som har vist sig at være vanskelig at anvende konsekvent og ensartet, og som har skabt
problemer for både afgiftspligtige personer og skatteforvaltninger.”
Den danske regering er enig i, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet
og proportionalitetsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Sælger skal kunne dokumentere, at varerne faktisk er forsendt eller transporteret til et an-
det EU-land. Dokumentationen kan være i form af en transportfaktura, et fragtbrev eller
en erklæring fra en fragtfører eller speditør.
Hvis køber eller sælger selv arrangerer eller sørger for transporten til et andet EU-land,
kan dokumentationen bestå i en erklæring om, at varen er modtaget i et andet EU-land.
Der gælder skærpede dokumentationskrav ved afhentningskøb, hvor en momsregistreret
virksomhed i et andet EU-land køber varer her i landet og selv afhenter varerne hos den
danske sælger. Dokumentationen af, at en vare er forsendt eller transporteret af køber til
et andet EU-land skal som minimum bestå i en erklæring fra køberen, som skal indeholde
nogle specifikke oplysninger. Den person, der afhenter varerne, skal allerede i forbindelse
med udleveringen af varerne forsyne sælgeren med supplerende oplysninger, som gør det
muligt at identificere den, der afhenter varerne.
Dokumentation for forsendelsen eller transporten af varerne skal foreligge senest 3 måne-
der efter udløbet af den måned, hvori leveringen fandt sted. Hvis dokumentationen ikke
er modtaget på dette tidspunkt, opfylder sælger ikke betingelsen om, at varen er blevet
forsendt eller transporteret til et andet EU-land. Sælger skal derfor betale dansk moms af
leveringen på dette tidspunkt.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Der er tale om ændring af en forordning, som er direkte gældende i Danmark. En ændring
af forordningen kræver derfor som udgangspunkt ikke en ændring af dansk lovgivning. Der
kan dog blive tale om ændringer i momsbekendtgørelsen der sikrer, at reguleringen i Dan-
mark er i overensstemmelse med forordningen.
Økonomiske konsekvenser
Nærværende forslag vurderes ikke at have statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller er-
hvervsøkonomiske konsekvenser.
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 54: Grund- og nærhedsnotat om forslag til Rådets gennemførelsesforordning om ændring af gennemførselsforordning (EU) 282/2011 hvad angår visse fritagelser for transaktioner inden for Fællesskabet, KOM (2017) 568
1817538_0005.png
Administrative konsekvenser
En harmonisering af beviskravene for transport og forsendelse for virksomheder, der har
status som godkendt afgiftspligtig person, vil være en administrativ lettelse for de berørte
virksomheder.
For så vidt angår forslaget, om at virksomheder skal vurderes i henhold til, om de er en
afgiftspligtig person eller ej, vil dette medfører administrative byrder for SKAT. Der pågår
p.t. en kvalificering af størrelsen af byrderne.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Lovpakken har været i høring fra den 6. oktober til 3. november 2017 hos Advokatsam-
fundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, CEPOS, Cevea, Dansk Byggeri, Dansk Er-
hverv, Danske Advokater, DI, FSR - danske revisorer, Justitia, Kraka, SRF Skattefaglig
Forening. Forslaget er efterfølgende sendt i høring hos Danske Speditører.
Høringssvarene til lovpakken, herunder til nærværende forslag, vil komme til at fremgå af
et supplerende grund- og nærhedsnotatet om forslag til Rådets direktiv om ændring af di-
rektiv 2006/112/EF for så vidt angår harmonisering og forenkling af visse regler i det
fælles merværdiafgiftssystem og om indførelse af det endelige system for beskatning af
samhandlen mellem medlemsstaterne, KOM(2017) 569, hvortil der henvises.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger/forhandlingssituationen
Det forventes, at der overordnet er bred opbakning til forslaget, som har været efter-
spurgt af medlemslandene. Forslaget har endnu ikke været drøftet på teknisk niveau.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er som udgangspunkt positiv over for forslaget om at indføre en simpel for-
modningsregel i tilfælde, som vedrører virksomheder, der har status som godkendt af-
giftspligtig person, idet forslaget medfører administrative lettelser for erhvervslivet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 5 af 5