Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del Bilag 53
Offentligt
1817530_0001.png
Notat
13. november 2017
J.nr. 2017 - 6413
Kontor:
Moms, afgifter og told
Grund- og nærhedsnotat om forslag til Rådets forord-
ning om ændring af forordning (EU) nr. 904/2010 for så
vidt angår godkendte afgiftspligtige personer,
KOM(2017) 567
1. Resumé
Kommissionen har den 4. oktober 2017 præsenteret en lovpakke, der både skal forbedre det nuværende
momssystem på en række områder og introducere de grundlæggende elementer i det endelige momssystem.
Som en del heraf foreslår Kommissionen at introducere
”godkendt
afgiftspligtig person” som et nyt begreb i
momssystemet. Konceptet skal fungere som en akkreditering, hvorefter en konkret virksomhed globalt kan
anses som en pålidelig skattebetaler.
Det skal være muligt for virksomheder og myndigheder at kontrollere online, om en person har status som
en godkendt afgiftspligtig person. Kommissionen foreslår, at man anvender den allerede eksisterende IT-
infrastruktur fra VIES-systemet.
Regeringen er som udgangspunkt positiv over for forslaget, men er skeptisk overfor visse af dele af forsla-
gene om anvendelsen af godkendte afgiftspligtige personer, jf. grund- og nærhedsnotat til KOM(2017)
569.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2017) 567 af 4. oktober 2017 fremsendt forslag om æn-
dring af forordning (EU) nr. 904/2010 for så vidt angår godkendte afgiftspligtige perso-
ner. Forslaget er oversendt til Rådet den 16. oktober 2017 i dansk sprogversion. Forslaget
er fremsat med hjemmel i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF)
artikel 113, der kræver høring af Europa-Parlamentet og Det Økonomiske og Sociale Ud-
valg samt enstemmig vedtagelse af medlemslandene.
Forslaget er en del af en lovgivningspakke, som skal introducere det endelige momssy-
stem for grænseoverskridende handel med varer mellem virksomheder i EU. Baggrunden
for, at Kommissionen fremsætter lovgivningspakken, er nøje beskrevet i begrundelsen til
Kommissionens forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2006/112/EF for så
vidt angår harmonisering og forenkling af visse regler i det fælles merværdiafgiftssystem
og om indførelse af det endelige system for beskatning af samhandlen mellem medlems-
staterne (KOM(2017) 569). Der henvises til grund- og nærhedsnotatet til dette forslag.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 53: Grund- og nærhedsnotat om forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EU) nr. 904/2010 for så vidt angår godkendte afgiftspligtige personer, KOM (2017) 567
1817530_0002.png
Kommissionen foreslår både i forbindelse med det endelige momssystem og til brug for
nogle af forbedringerne i det nuværende momssystem, at godkendte afgiftspligtige perso-
ner kan anvende visse forenklede momsregler.
Idet forskellige ordninger således vil være knyttet op til, om en virksomhed har status
som en godkendt afgiftspligtig person, skal både virksomheder og skattemyndigheder
kunne kontrollere online, om en virksomhed har status som godkendt afgiftspligtig per-
son.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at integrere godkendte afgiftspligtige personers status i VIES-
systemet. VIES-systemet er et it-system, der i dag bl.a. anvendes af virksomheder til at
undersøge, om en kunde i et andet medlemsland har et gyldigt momsregistreringsnum-
mer. Dette er væsentligt ved afgørelsen af, om leverandøren kan momsfritage det grænse-
overskridende salg til sin kunde.
Kommissionen anfører, at i praksis vil kontrollen af en kundes status som godkendt af-
giftspligtig person svare omtrent til kontrol af et momsregistreringsnummer. I den forbin-
delse vil det være hensigtsmæssigt at anvende den eksisterende IT-infrastruktur, som i
forvejen anvendes af virksomheder og myndigheder ved grænseoverskridende salg.
Forslaget forpligter skattemyndighederne i medlemslandene til at indsamle og lagre infor-
mationer om godkendte afgiftspligtige personers status elektronisk, herunder hvornår til-
ladelsen til at være en godkendt afgiftspligtig person er udstedt, nægtet eller trukket til-
bage. Derudover forpligtes medlemslandene til at sikre, at det elektronisk kan blive be-
kræftet, om en bestemt person har status som en godkendt afgiftspligtig person.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Kommissionens forslag kræver høring af Europa-Parlamentet. Der foreligger på nuvæ-
rende tidspunkt ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i direktivforslaget, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet. Kommissionen anfører som begrundelse følgende:
”Spørgsmålet vedrørende lagring af og adgang til oplysninger om virksomheders status
som godkendt afgiftspligtig person kan på grund af deres beskaffenhed ikke afgøres af de
enkelte medlemsstater, eftersom virksomheder og skatteforvaltninger i alle medlemsstater
på en standardiseret måde skal kunne kontrollere statussen som godkendt afgiftspligtig
person i forbindelse med virksomheder, som er etableret i andre medlemsstater. Dette
kræver en fælles ramme, og et initiativ i den henseende kræver et forslag fra Kommissio-
nen om ændring af forordningen om administrativt samarbejde vedrørende moms.”
Kommissionen anfører endvidere, at forslaget er i overensstemmelse med proportionali-
tetsprincippet med følgende begrundelse:
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 53: Grund- og nærhedsnotat om forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EU) nr. 904/2010 for så vidt angår godkendte afgiftspligtige personer, KOM (2017) 567
1817530_0003.png
”Med forslaget fastlægges der alene en ramme vedrørende statussen som godkendt af-
giftspligtig person, mens operationel kontrol og gennemførelsesforanstaltninger fortsat er
medlemsstaternes ansvar. Navnlig henhører tildelingen eller tilbagekaldelse af afgiftsplig-
tige enkeltpersoners status som godkendte afgiftspligtige personer på grundlag af betin-
gelser vedtaget i fællesskab under medlemsstaternes eksklusive kompetence.”
Den danske regering er enig i, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet
og proportionalitetsprincippet.
6. Gældende dansk ret
SKAT sørger i dag for at indsamle en række relevante oplysninger om momspligtige per-
soner, som stilles til rådighed i VIES-systemet. I henhold til forslaget skal dette også
fremover omfatte oplysninger om en persons status som en godkendt afgiftspligtig per-
son.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Der er tale om ændring af en forordning, som er direkte gældende i Danmark. En ændring
af forordningen kræver derfor som udgangspunkt ikke en ændring af dansk lovgivning.
Økonomiske konsekvenser
Nærværende forslag vurderes ikke at have statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller er-
hvervsøkonomiske konsekvenser.
Administrative konsekvenser
Forslaget bevirker, at SKAT skal vurdere hver enkelt virksomhed og overvåge virksom-
hederne løbende i forhold til deres status som godkendt afgiftspligtig person. Herudover
skal der foretages en række systemtilpasninger.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Lovpakken har været i høring fra den 6. oktober til 3. november 2017 hos Advokatsam-
fundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, CEPOS, Cevea, Dansk Byggeri, Dansk Er-
hverv, Danske Advokater, DI, FSR - danske revisorer, Justitia, Kraka, SRF Skattefaglig
Forening. Forslaget er efterfølgende sendt i høring hos Danske Speditører.
Høringssvarene til lovpakken, herunder til nærværende forslag, vil fremgå at et supple-
rende grund- og nærhedsnotatet om forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv
2006/112/EF for så vidt angår harmonisering og forenkling af visse regler i det fælles
merværdiafgiftssystem og om indførelse af det endelige system for beskatning af sam-
handlen mellem medlemsstaterne, KOM(2017) 569, hvortil der henvises.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 53: Grund- og nærhedsnotat om forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EU) nr. 904/2010 for så vidt angår godkendte afgiftspligtige personer, KOM (2017) 567
1817530_0004.png
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger/forhandlingssituationen
Det forventes, at såfremt der er opbakning til, at godkendte afgiftspligtige personer skal
tilføjes som et nyt begreb, vil medlemslandene være positivt indstillet overfor, at oplys-
ningerne om godkendte afgiftspligtige personer indgår i det eksisterende VIES-system.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positivt indstillet overfor evt. at integrere godkendte afgiftspligtige perso-
ners status i det eksisterende VIES-system.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 4 af 4