Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del Bilag 51
Offentligt
1816541_0001.png
Til
Skatteudvalget
Folketinget, Christiansborg
Sendt pr. mail: til Tina Grønlund [email protected]
Hotel
Restaurant
& Turisterhvervet
Vodroffsvej 32
1900 Frederiksberg C
Tel +45 35 24 80 80
Fax +45 35 24 80 88
Frederiksberg, 10. november 2017
Foretræde for Skatteudvalget af HORESTA vedr. national deleøkonomisk strategi
www.horesta.dk
[email protected]
HORESTA ønsker foretræde for Skatteudvalget den 16. november med følgende begrundelse:
cvr.nr. 17 01 48 11
HORESTA hilser regulering og skatteindberetning på det deleøkonomiske område velkommen,
særligt med henblik på at sikre lige konkurrencevilkår for erhvervet.
Men med de incitamenter til skatteindberetning, som regeringen foreslår i
Strategi for vækst
gennem deleøkonomi
, vil det efter vores opfattelse føre til en øget skævvridning af
konkurrencevilkårene for erhvervet, og samtidig vil der kun i meget begrænset omfang skulle betales
skat på udlejning. Udlejes f.eks. for kr. 80.000 årligt skal der kun betales kr. 13.600 i skat heraf.
Dette giver en effektiv skatteprocent på 17% i det konkrete tilfælde. Dertil kommer, at der er tale om
en udlejning, som reelt kan foregå hele året, hvis den enkelte kommune beslutter det helt uden loft
på antallet af udlejningsdage.
Vi synes, at det er en for høj pris for erhvervslivet og samfundet som helhed at betale for, at få
Airbnb til at drive forretning i Danmark – og vil derfor i Skatteudvalget argumentere for, at
HORESTAS forslag til regulering vil have en mere positiv effekt for både det forventede
skatteprovenu af reguleringen og ikke mindst i forhold til den ulige konkurrence der med regeringens
forslag skabes for turismeerhvervet, særligt i provinsen.
HORESTA foreslår derfor følgende ændringer til regulering af deleøkonomi i Danmark:
Ad. Antal udlejningsdage
- 60 dage (som i Amsterdam). Det er en udvidelse af de eksisterende regler - og det er
væsentligt over de 22 udlejningsdage, som den typiske Airbnb-udlejer har.
- Det skal være en maksimumgrænse. Ikke en minimumsgrænse, som hver enkelt kommune kan
hæve.
- Det skal gælde alle kommuner uagtet boligreguleringsloven
Ad. Fradrag
- Fradraget skal være fast, og ikke som nu afhængig af boligformer
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 51: Henvendelse af 10/11-17 fra HORESTA vedrørende foretræde om national deleøkonomisk strategi
1816541_0002.png
-
-
Det er afgørende, at der ikke er noget fradrag, hvis der ikke er indberetning til skat.
Fradraget på kr. 36.000 kan med fordel differentieres, så det alene kommer til at gælde
sommerhuse, men ikke private helårsboliger, hvor det nuværende fradrag på kr. 24.000 bør
fastholdes.
Ad. Skatterabat
- Skatterabatten på 40 procent på sommerhusudlejning skal ikke gælde ved udlejning på
helårsboliger. Reglen giver mening ift. sommerhusudlejning, hvor udlejningen er mere intensiv,
og udgifterne er markant større. En helårsbolig er beregnet til at bo og leve i, og omfanget af
udlejning og eventuelle udgifter herved berettiger ikke en 40 procents skatterabat.
Udviklingen i Airbnb har været eksplosiv, og der er nu – ifølge Aribnbs egne tal primo 2017 - 2 mio.
overnatninger i private boliger i København alene og 1 mio. overnatninger i provinsen. Den private
udlejning breder sig hastigt til resten af Danmark jf. Airbnbs egne meldinger.
Der har været en vækst i dansk turisme, og det er vi glade for, men væksten bliver ulige fordelt.
Airbnb og den private udlejnings udbredelse sætter de danske kroer, vandrehjem og hoteller i
provinsen under tydeligt pres. Det er ikke alle steder, at økonomien har rettet sig efter krisen!
Hvis regeringens forslag, som det ser ud nu, bliver vedtaget, så får de nye deleøkonomiske tjenester
meget gunstigere vilkår at drive forretning på, end de erhverv, som i mange år har skabt vækst og
udvikling i både land og by – og ikke mindst skabt nye arbejdspladser til både ufaglærte og faglærte,
nye medborgere og studerende m.fl.. Det vil den private udlejning ikke tilnærmelsesvis kunne i
samme omfang. Tværtimod.
Med venlig hilsen
Katia Østergaard
Adm. direktør