Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del Bilag 47
Offentligt
1813415_0001.png
16. oktober 2017
J.nr. 2017 - 6129
Til Folketinget
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 156 af 20. september 2017 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Magnus Heunicke (S).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 47: Kopi af (20161) ULØ alm. del - svar på spm. 156 om fordelingen af regeringens foreslåede skattelettelse på aktieindkomst
1813415_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes opgøre fordelingen af regeringens foreslåede skattelettelse på aktieind-
komst - ved at forhøje progressionsgrænsen - i antal kroner på kommuner ved fuld ind-
fasning. I opgørelsen bedes den kommune, der har flest indbyggere, der opnår den største
skattelettelse ved lavere aktiebeskatning pr. 1.000 indbyggere, fremgå først.
Svar
Virkningen af erhvervs- og iværksætterudspillet afhænger for de individuelle aktieinvesto-
rer af rækkefølgen, hvormed de benytter sig af de aktionærrettede initiativer. Det er for-
ventningen, at aktionærer i givet fald vil benytte sig af den foreslåede aktiesparekonto, før
de benytter sig af det laveste progressionstrin for den øvrige aktieindkomstskat. Det er i
besvarelsen således lagt til grund, at virkningen af at forhøje progressionsgrænsen fra
52.900 kr. til 100.000 kr. skal vurderes i forlængelse af virkningen af at indføre en aktie-
sparekonto, som det er foreslået i regeringens erhvervs- og iværksætterudspil.
Opgørelsen af fordelingen af skattelempelsen ved at forhøje progressionsgrænsen fremgår
af
tabel 1.
Albertslund, Billund, Fanø, Ishøj, Glostrup, Langeland, Læsø, Nordfyns,
Samsø, Struer, Vallensbæk og Ærø kommuner optræder ikke i tabellen, da der i disse
kommuner er færre end 100 personer, der opnår den maksimale skattelettelse ved forhø-
jelsen af progressionsgrænsen for aktieindkomst.
Det bemærkes, at en forhøjelse af progressionsgrænsen for aktieindkomst umiddelbart
har forskellig virkning på tværs af kommunerne. Dette afspejler dog udelukkende en for-
skel på den gennemsnitlige aktieindkomst mellem kommunerne. En lempelse af aktieind-
komstskatten vil således ikke have samme gennemsnitlige virkning i alle kommuner,
selvom der gælder samme regler på tværs af kommunerne.
Efter min opfattelse giver det derfor ikke mening at opdele virkningen af lempelsen på
enkeltkommuner, som der spørges til.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 47: Kopi af (20161) ULØ alm. del - svar på spm. 156 om fordelingen af regeringens foreslåede skattelettelse på aktieindkomst
1813415_0003.png
Tabel 1. Skattelempelse for kommuner ved at forhøje progressionsgrænsen for aktieindkomst,
2018-niveau
Antal med maksi-
mal skattelem-
pelse pr. 1.000
indbyggere
Personer
Hørsholm
Gentofte
Rudersdal
Lyngby-Taarbæk
Furesø
Dragør
Fredensborg
Allerød
Frederiksberg
Solrød
Helsingør
Greve
Hillerød
Odder
Ringkøbing-
Skjern
Herning
Hedensted
Stevns
Kolding
Ringsted
Varde
Egedal
Kerteminde
Syddjurs
Gladsaxe
Silkeborg
Viborg
Halsnæs
Aarhus
Køge
Vejle
Rebild
Lemvig
Kalundborg
Holbæk
Sorø
Fortsættes
33
32
29
17
16
16
14
13
12
11
11
10
10
8
8
8
8
8
7
7
7
7
7
7
7
7
7
7
7
7
7
7
7
7
6
6
Gennemsnitlig
skattelempelse
Kr.
588
543
502
266
250
250
226
226
158
197
171
158
152
123
121
130
132
109
120
110
118
125
106
116
90
113
109
97
98
101
105
97
109
70
95
91
Kommune
Indbyggere
1.000 personer
19
58
42
43
30
11
31
19
85
17
49
38
38
17
44
68
35
18
71
27
39
32
19
33
53
70
74
25
270
46
87
22
16
39
55
23
Samlet lempelse
Mio. kr.
11,4
31,3
21,3
11,4
7,6
2,7
7,1
4,2
13,5
3,3
8,4
6,1
5,8
2,1
5,3
8,9
4,7
2,0
8,6
2,9
4,6
4,0
2,0
3,9
4,8
7,9
8,1
2,4
26,5
4,7
9,1
2,2
1,8
2,7
5,2
2,1
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 47: Kopi af (20161) ULØ alm. del - svar på spm. 156 om fordelingen af regeringens foreslåede skattelettelse på aktieindkomst
1813415_0004.png
Tabel 1. Skattelempelse for kommuner ved at forhøje progressionsgrænsen for aktieindkomst,
2018-niveau (Fortsat)
Antal med maksi-
mal skattelem-
pelse pr. 1.000
indbyggere
Personer
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
Gennemsnitlig
skattelempelse
Kr.
101
88
97
107
86
95
92
97
87
99
94
86
93
68
80
84
77
80
78
82
75
85
73
76
73
60
75
75
70
75
65
72
58
62
60
Kommune
Indbyggere
1.000 personer
91
35
33
32
37
46
37
46
35
30
30
171
52
494
69
77
44
27
33
40
45
32
65
160
49
29
36
25
29
28
31
59
22
28
63
Samlet lempelse
Mio. kr.
9,2
3,1
3,2
3,4
3,2
4,4
3,4
4,5
3,1
2,9
2,8
14,6
4,8
33,7
5,5
6,4
3,4
2,2
2,6
3,3
3,4
2,8
4,7
12,1
3,6
1,7
2,7
1,9
2,1
2,1
2,0
4,2
1,3
1,7
3,8
Esbjerg
Thisted
Mariagerfjord
Ikast-Brande
Ballerup
Svendborg
Skive
Aabenraa
Frederikssund
Middelfart
Jammerbugt
Aalborg
Hjørring
København
Horsens
Randers
Haderslev
Odsherred
Vejen
Fredericia
Holstebro
Assens
Næstved
Odense
Frederikshavn
Faxe
Favrskov
Nyborg
Vesthimmerlands
Brønderslev
Norddjurs
Sønderborg
Herlev
Brøndby
Slagelse
Fortsættes
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 47: Kopi af (20161) ULØ alm. del - svar på spm. 156 om fordelingen af regeringens foreslåede skattelettelse på aktieindkomst
1813415_0005.png
Tabel 1. Skattelempelse for kommuner ved at forhøje progressionsgrænsen for aktieindkomst,
2018-niveau (Fortsat)
Antal med maksi-
mal skattelem-
pelse pr. 1.000
indbyggere
Personer
Guldborgsund
Faaborg-Midtfyn
Vordingborg
Rødovre
Bornholm
Tønder
Tårnby
Lolland
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hele landet
5
5
4
4
4
4
4
4
3
3
7
Gennemsnitlig
skattelempelse
Kr.
61
61
61
57
57
62
50
47
46
41
84
Kommune
Indbyggere
1.000 personer
50
40
37
30
33
30
33
35
41
39
4.525
Samlet lempelse
Mio. kr.
3,0
2,5
2,3
1,7
1,8
1,8
1,7
1,6
1,9
1,6
480,0
Anm.: Kommuner, hvor færre end 100 personer opnår den maksimale skattelettelse ved forhøjelsen af progressionsgræn-
sen, er ikke vist i tabellen, men er inkluderet i tal for hele landet. Der tages forbehold for, at kan provenuvirkningerne af-
hænge af beregningsrækkefølgen. Der tages særligt forbehold for stikprøveusikkerhed i tal for de enkelte kommuner.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. 2014-data fremskrevet til 2018 med forudsætnin-
gerne i Økonomisk Redegørelse, august 2017.
Side 5 af 5