Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del Bilag 45
Offentligt
1812243_0001.png
Skatteministeriet, SAU, d. 2. november 2017
Teknisk gennemgang
af
‘Strategi
for vækst gennem
deleøkonomi’ på
Skatteministeriets område
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Oplæg fra den tekniske gennemgang om deleøkonomisk strategi den 2/11-17 fra skatteministeren
1812243_0002.png
Indhold
‘Strategi for vækst gennem deleøkonomi’ –
deleøkonomi skal understøttes og
beskattes
Udfordringer ved deleøkonomi på skatteområdet
Initiativer på skatteområdet
2
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Oplæg fra den tekniske gennemgang om deleøkonomisk strategi den 2/11-17 fra skatteministeren
1812243_0003.png
‘Strategi
for vækst
gennem
deleøkonomi’ –
deleøkonomi skal
understøttes og
beskattes
3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Oplæg fra den tekniske gennemgang om deleøkonomisk strategi den 2/11-17 fra skatteministeren
1812243_0004.png
Deleøkonomien skal understøttes og beskattes
Strategien består af 22 initiativer inden for fire overordnede temaer:
1. Styrke tillid til forretningsmodellerne
2. Gøre det nemmere for ledige at være aktive i deleøkonomien
3. Gøre Danmark klar til fremtidens deleøkonomi
4. Sikre korrekt og nem skattebetaling
Tiltag der skal sikre korrekt og nem skattebetaling i deleøkonomien
Digital indberetningsløsning
Forhøjet og ensartet fradrag ved boligudlejning, hvis der benyttes tredjepart, som indberetter udlejers indtægter
Nyt bundfradrag for bil- og bådudlejning, hvis der benyttes tredjepart, som indberetter udlejers indtægter
4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Oplæg fra den tekniske gennemgang om deleøkonomisk strategi den 2/11-17 fra skatteministeren
1812243_0005.png
Udfordringer ved
deleøkonomi på
skatteområdet
5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Oplæg fra den tekniske gennemgang om deleøkonomisk strategi den 2/11-17 fra skatteministeren
1812243_0006.png
Nye forretningsmodeller udfordrer skatteregler og -forvaltningen
De nye forretningsmodeller
Deleøkonomi er i hastig udvikling, hvor teknologien har gjort deling af aktiver mv. mellem borgere i stor skala mulig.
De deleøkonomiske forretningsmodeller er blevet nemme at etablere.
Det gør det let at drive virksomhed fra andre lande, da det typisk blot kræver en hjemmeside
I Danmark er deleøkonomi i dag særligt koncentreret om udlejning af bolig og bil.
Udfordringer
deleøkonomiske platforme
Det er ikke muligt at håndhæve indberetningspligten over
for platforme, som ikke er hjemmehørende i Danmark
Udfordringer
deleøkonomiske brugere
Borgere kan let og simpelt benytte de nye muligheder,
som forretningsmodellerne giver. Regler kan dog
forekomme komplicerede for borgerne, hvilket gør det
svært at få selvangivet korrekt
6
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Oplæg fra den tekniske gennemgang om deleøkonomisk strategi den 2/11-17 fra skatteministeren
1812243_0007.png
Initiativer på
skatteområdet
7
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Oplæg fra den tekniske gennemgang om deleøkonomisk strategi den 2/11-17 fra skatteministeren
1812243_0008.png
Det skal være attraktivt at indberette og selvangive
deleøkonomisk indkomst
Platforme, der vil samarbejde om indberetning
Platforme, der ikke vil samarbejde om indberetning
Forhøjede og simplere bundfradrag
Digital indberetningsløsning
Styrket vejledning
Intet skematisk bundfradrag
Målrettet kontrol
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Oplæg fra den tekniske gennemgang om deleøkonomisk strategi den 2/11-17 fra skatteministeren
1812243_0009.png
1. Forhøjede og simplere fradrag
Boligudlejning
Målrettede, enkle skatteregler ved boligudlejning, der skal skabe incitament til at deltage i
deleøkonomien, og som samtidig sikrer indberetning og dermed beskatning af indtægterne:
Ens regler uanset om der udlejes helårsbolig eller sommerhus
Ensartet skematisk bundfradrag på 36.000 kr. om året ved udlejning af alle boligtyper
Beskatningsandel på 60 pct. af indtægter ud over bundfradraget, dvs. fradrag på 40 pct.
af overskydende indkomst
Udlejere beskattes ensartet som kapitalindkomst
Automatisk indberetning af udlejers indtægter til skattemyndighederne er en
forudsætning for skematisk bundfradrag. Lave bundfradrag for sommerhuse fastholdes
dog.
For de personer, der kan opleve en stramning, vil der være en overgangsordning
9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Oplæg fra den tekniske gennemgang om deleøkonomisk strategi den 2/11-17 fra skatteministeren
1812243_0010.png
1. Forhøjede og simplere fradrag
Eksempel på beskatning ved udlejning af ejerbolig
For en person med en årlig lejeindtægt på 50.000 kr. kan beskatningen
for udlejning af
ejerboliger - opgøres på følgende måde:
Tabel 1:
Beskatning ved nye regler
Lejeindtægt
Bundfradrag
Lejeindtægt over bundfradrag
Beskatningsandel (60 pct.)
Skattebetaling (kapitalindkomst
med i gns. 33,6 pct.)
Anm.:
Eksemplet er relevant for alle udlejere.
Beløb
(Kr.)
50.000
36.000
14.000
8.400
2.822
Tabel 2:
Beskatning ved gældende regler
Lejeindtægt
Bundfradrag*
Lejeindtægt over bundfradrag
Beskatningsandel (100 pct.)
Skattebetaling (kapitalindkomst
med i gns. 33,6 pct.)
Beløb
(Kr.)
50.000
39.900
10.100
10.100
3.394
Anm.: *
Eksemplet vedr. en udlejer af en ejerbolig med en off. ejendomsvurdering på 3 mio. kr.
Udlejer opnår dermed en samlet skattebesparelse på 571 kr. i dette eksempel.
10
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Oplæg fra den tekniske gennemgang om deleøkonomisk strategi den 2/11-17 fra skatteministeren
1812243_0011.png
1. Forhøjede og simplere fradrag
Udlejning af bil og båd
Lejeindtægter beskattes som personlig indkomst. Der er fradrag for udgifterne knyttet til
udlejningen.
Standardiserede fradragsregler skal gøre det enklere for private udlejere af bil og båd.
Der indføres et bundfradrag, der suppleres med et fradrag, der afspejler omfanget af
udlejningen. Skatteværdien af fradraget for en ikke-topskatteyder er ca. 37 pct.
For privat udlejning af bil
Bundfradrag på 5.000 kr. (2018-niveau) suppleret med et fradrag pr. km
Km satsen svarer til km satsen for beregning af befordringsfradrag, der hvert år fastsættes af
Skatterådet (1,93 kr. i 2017)
Fx vil det samlede fradrag for en bil, der udlejes 5.000 km på et år, udgøre knap 15.000 kr.
Bundfradrag på 5.000 kr. (2018-niveau)
Beskatningsandel på 50 pct. af indtægter over bundfradrag
Fx vil en udlejer, der har en lejeindtægt på 20.000 kr. årligt, være skattepligtig af 7.500 kr., svarende
til en skat på i gennemsnit ca. 2.800 kr.
For privat udlejning af båd
11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Oplæg fra den tekniske gennemgang om deleøkonomisk strategi den 2/11-17 fra skatteministeren
1812243_0012.png
2. Digital indberetningsløsning
Sådan kan der nemt indberettes og selvangives
En digital indberetningsløsning
SKAT udvikler digital indberetningsløsning (et API), som både deleøkonomiske platforme og digitale betalingstjenester kan integrere
Let for tredjepart at indberette
Nemt for brugere at selvangive korrekt
3
Skattevæsenet
Beløb selvangives
automatisk til
skattevæsenet
1
Sælger anmoder
om beløb, og via
funktion i app
selvangives beløbet
automatisk, hvis
køber accepterer
2
Køber foretager
betaling og får
vished om, at
beløbet
selvangives til
skattevæsenet
Sælger
Køber
Udlejer
Tredjepart
12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Oplæg fra den tekniske gennemgang om deleøkonomisk strategi den 2/11-17 fra skatteministeren
1812243_0013.png
3. Styrket vejledning
Skatteforvaltningen vil hjælpe deleøkonomiske platforme
Samarbejde med platforme
Skatteforvaltningen vil etablere en målrettet
vejledningsindsats for platforme i form af:
Opsøgende arbejde
Dialogfora
Kontakt til udenlandske platforme
Teknisk assistance
Skatteforvaltningen vil hjælpe deleøkonomiske platforme
med at integrere til en digital indberetningsløsning (et
API).
13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Oplæg fra den tekniske gennemgang om deleøkonomisk strategi den 2/11-17 fra skatteministeren
1812243_0014.png
4. Målrettet kontrol
Skatteforvaltningen vil bruge de muligheder, der er for at få
data andre steder fra til kontrol
Kontrolmuligheder
Hvis deleøkonomiske aktiviteter skal kontrolleres, har
skatteforvaltningen behov for data om skatteyderens
indtægt.
Det kan fx ske ved, at de digitale platforme
indberetter direkte til skatteforvaltningen.
Hvis de digitale platforme ikke indberetter, kan der
igangsættes kontrolprojekter.
Eksempler på kontrolaktiviteter
Kontrol via transaktionsdata fra bankerne.
Kontrol via transaktionsdata udleveret af andre
landes skattemyndigheder.
Kontrol via transaktioner fra skattelylande og money
transfer.
14