Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del Bilag 39
Offentligt
1810186_0001.png
Notat
J.nr. 17-1454873
Inddrivelse
Offentlige restancer
status pr. juni 2017
samt sær-
lig orientering om aktiviteter til genopretning af inddri-
velsen
Kvartalsredegørelsen for andet kvartal 2017 indeholder den faste rapportering om de of-
fentlige restancer, som de fremgår af SKATs restancestatistik pr. juni 2017. I foreliggende
redegørelse opgøres værdien af de
samlede restancer
efter den nye kursværdi. Da kursværdi-
modellen stadig undergår justeringer, er det kun muligt at opgøre kursværdien af de of-
fentlige restancer på aggregeret niveau. Derfor er restancerne i de vanlige opdelinger på
fordringstyper opgjort efter den hidtidige mere grovmaskede opdeling i inddrivelige og
ikke-inddrivelige restancer.
Herudover indeholder redegørelsen en særlig orientering om status på aktiviteterne på
inddrivelsesområdet.
1. Aktiviteter på inddrivelsesområdet
Suspenderingen af al automatisk inddrivelse og beslutningen om at nedlukke de fejlslagne
it-systemer EFI/DMI medførte i efteråret 2015 et behov for hurtigt at etablere et organi-
satorisk set-up, som kunne håndtere manuel inddrivelse, oprydning i datagrundlaget, ud-
vikling af en ny inddrivelsesorganisation og et nyt it-system samt forenkling af lovgivnin-
gen. Varetagelsen af disse opgaver er fordelt mellem:
Implementeringscenter for inddrivelse (ICI), som er placeret i Skatteministeriets
departement, og som bl.a. har ansvaret for udvikling af en ny organisation, ny it-
understøttelse og lovændringer.
SKATs midlertidige inddrivelse (SMI), som er placeret i SKAT, og som varetager
driftssiden af inddrivelsen og oprydningsaktiviteterne.
Politisk ”Aftale om styrkelse af den offentlige gældsinddrivelse”
Den 8. juni 2017 indgik alle Folketingets partier en omfattende aftale med en række tiltag,
der sikrer grundlaget for en sikker og effektiv fremadrettet inddrivelse af gæld til det of-
fentlige. Aftalen omfatter både bagudrettet oprydning efter EFI/DMI og styrkelse af
fremtidens inddrivelse.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 39: Kvartalsredegørelse om offentlige restancer pr. juni 2017
Aftalen indebærer bl.a., at der ekstraordinært afskrives et større antal gældsposter til det
offentlige, hvor der er tvivl om gyldigheden. Det sker som led i et omfattende opryd-
ningsarbejde i millioner af gældsposter efter det kuldsejlede EFI/DMI.
Efter de foreløbige opgørelser er der tale om ca. 11 mio. gældsposter med en nominel
værdi på 5,8 mia. kr., svarende til en kursværdi på ca. 1 mia. kr. Opgørelserne vil blive
konsolideret frem mod fremsættelsen af lovforslaget og kan ændre sig som følge af bl.a.
den vedvarende indsats med at retskraftvalidere fordringerne og den fortsatte konsolide-
ring af værdiansættelsesmodellen. Selve effektueringen af den ekstraordinære afskrivning
af fordringer med tvivl om retskraften forventes gennemført inden udgangen af 2018.
Det nye inddrivelsessystem
Som led i genopretningen af inddrivelsesindsatsen er et nyt it-system til inddrivelse af of-
fentlige restancer under udvikling. Udviklingen af det nye inddrivelsessystem forløber
som planlagt og den første del (release 1) af den nye inddrivelsesløsning er idriftsat i maj
2017, med den planlagte begrænsede funktionalitet. I starten overføres der alene nye
gældsposter fra Danmarks Radio (DR) til det nye inddrivelsessystem, og de første indbe-
talinger fra skyldnere med licensrestancer er modtaget.
Parallelt med systemudviklingen arbejdes der med at tilslutte fordringshavere til systemet.
Tilslutningen af DR forventes endeligt gennemført i løbet af efteråret 2017. Herefter ar-
bejdes der med løbende at klargøre fordringshavere til opkobling til det nye system. For-
dringshavere tilsluttes trinvist efter en plan, der pt. rækker ind i første halvår 2019, og der
pågår allerede nu dialog med langt de fleste fordringshavere, herunder kommunerne, om
processen.
Tilsvarende pågår der oprydning i den eksisterende fordringsmasse, herunder forbere-
delse (inkl. lovgivning) af den ekstraordinære afskrivning af fordringer med tvivl om rets-
kraften. Dette sker med henblik på at konvertere de resterende retskraftige og datakvali-
tetsmæssigt berigtigede fordringer løbende fra DMI til det nye inddrivelsessystem.
Udviklingen af næste del af systemet, kaldet release 2, og den efterfølgende release 3 ud-
vikles under rammeaftale med CGI, NetCompany og Visma som leverandører. Med den
løbende udvikling af it-systemet bliver der trinvist tilføjet flere funktioner såsom automa-
tisk modregning i overskydende skatter og offentlige ydelser samt lønindeholdelse. Arbej-
det med udviklingen af release 2 er påbegyndt og forventes som planlagt idriftsat i 4.
kvartal 2017. Release 3 forventes klar i 3. kvartal 2018, og systemet vil skulle understøtte
en række helt eller delvist manuelle processer, som forventes automatiseret i efterfølgende
releases med henblik på at sikre en effektiv drift af inddrivelsen, og det forventes, at det
nye inddrivelsessystem er fuldt funktionsdygtigt i løbet af 2019, hvor alle fordringshavere
er tilsluttede og alle konverteringsparate fordringer er konverteret.
2
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 39: Kvartalsredegørelse om offentlige restancer pr. juni 2017
Værdiansættelse af de offentlige restancer
Skatteministeriet har fra 1. kvartal 2017 på aggregeret niveau afrapporteret de samlede of-
fentlige restancer opgjort efter den nye kursværdimodel. Den nye kursværdi afspejler i hø-
jere grad end tidligere den reelle værdi af gælden til det offentlige, idet den nye opgørel-
sesmetode tager bedre højde for den enkelte borger og virksomheds reelle betalingsevne.
Kursværdien vil variere over tid i takt med eksempelvis ændringer i skyldnernes betalings-
evne, og da metoden er baseret på en række antagelser og faktorer, som forventes at blive
justeret og præciseret. Modellen vil også blive forbedret i takt med, at Skatteministeriet får
adgang til bedre og flere data om den historiske udvikling på inddrivelsesområdet. Den
nye opgørelse skal på sigt anvendes i både stats- og nationalregnskabet. Herudover skal
den generelt erstatte den hidtidige opgørelse af gælden til det offentlige i inddrivelige og
ikke-inddrivelige restancer.
For nuværende er det kun muligt at opgøre kursværdien på overordnet niveau for skatte-
og afgiftsrestancer, kommunale restancer, statslige restancer inkl. underholdsbidrag og an-
dre offentlige restancer. I takt med at modellen konsolideres, vil opgørelserne i inddrive-
lige og ikke-inddrivelige restancer blive udfaset til fordel for angivelse af gældens kurs-
værdi på fordringstypeniveau.
Driftsopgaver
SKATs inddrivelse er fortsat præget af suspenderingen af den automatiserede inddrivelse
i EFI og DMI i september 2015. Hovedparten af driftsopgaverne omfatter dataopryd-
ningsopgaver, håndtering af frivillige indbetalinger, modregning i tilgodehavender, som
skyldneren har hos det offentlige, samt initiativer over for virksomhedsrestancer, hvor ri-
sikoen for tab vurderes høj. SKAT prioriterer også nye krav, der sendes til inddrivelse i
SKAT, og i øvrigt udvalgte restancer baseret på væsentlighed og risiko, i det omfang der
er ressourcer til rådighed. Det drejer sig bl.a. om privatretlige underholdsbidrag og de til-
bageværende fortrinsberettigede kommunale krav.
Af særligt aktuelle driftsområder kan nævnes:
Inddrivelse af børnebidrag
Som en følge af suspenderingen af den automatiserede inddrivelse via EFI/DMI har
SKAT udarbejdet en selvstændig udlægsproces, der tager højde for de særlige forhold, der
gælder for ikke forskudsvist udlagte børne- og ægtefællebidrag (privatretlige bidrag), som
ikke dækkes ved de igangværende frivillige indbetalinger og modregninger. Processen be-
står af tre dele: rykker, telefoninkasso og i sidste instans udlæg i skyldners aktiver. Proces-
sen er implementeret i efteråret 2016.
På trods af suspenderingen af EFI/DMI sker der således tvangsinddrivelse af ikke for-
skudsvist udlagte børnebidrag. På nuværende tidspunkt har to ud af ti fogedenheder ude-
lukkende til opgave at inddrive kravene, og alle fogedenheder deltager i udlægsopgaven på
børnebidragssagerne.
3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 39: Kvartalsredegørelse om offentlige restancer pr. juni 2017
Allokeringen af ressourcer til inddrivelse af ikke forskudsvist udlagte børnebidrag er et
udtryk for, at SKAT i sin prioritering tager højde for, at det kan have stor økonomisk be-
tydning for den enkelte bidragsberettigede at mangle det forhøjede børnebidrag. Priorite-
ringen skal sikre, at der sker en generel nedbringelse af sagsporteføljen
det gælder både
de sager, der tilgår, og de sager, der har hobet sig op som følge af suspenderingen af den
automatiserede inddrivelse i september 2015.
Modregning i overskydende skat for 2016: april-august 2017
Som en konsekvens af suspenderingen af den automatiserede inddrivelse via EFI/DMI
blev automatisk modregning ligeledes stillet i bero i september 2015. Modregning har hi-
storisk set bidraget markant til dækning af gæld til det offentlige. SKAT har derfor arbej-
det målrettet på at få genetableret den tekniske modregningsløsning. Som nævnt i de tidli-
gere kvartalsredegørelser har SKAT Inddrivelse nu fuldt ud genetableret funktionaliteten
for den automatiske modregning i offentlige udbetalinger, herunder modregning i over-
skydende skat. Modregning i offentlige udbetalinger omfatter desuden landbrugs- og fi-
skeristøtte fra EU og børne- og ungeydelse fra Udbetaling Danmark.
Efter kildeskatteloven skal overskydende skat udbetales i perioden mellem 1. marts og 1.
september i året efter indkomståret. Herefter kan den overskydende skat kun tilbagehol-
des mod rentegodtgørelse. Modregningen i den overskydende skat håndteres således årligt
i perioden fra april frem til august
det vil sige fra udstedelsen af årsopgørelsen og frem
til 1. september. Her sker der modregning i overskydende skat til skyldnere med gæld til
det offentlige, hvorefter tilbagebetaling af den overskydende skat sker ved udgangen af
august.
SKAT Inddrivelse har i år håndteret ca. 700.000 overskydende skatter til en værdi af 5,2
mia. kr. Det samlede provenu til dækning af gæld er 2,6 mia. kr. til både inddrivelsesfor-
dringer og fordringer under opkrævning oversendt til modregning.
Trods nødvendighed af manuel sagsbehandling af fordringerne fik halvdelen af skyld-
nerne deres overskydende skat udbetalt inden den ordinære udbetalingsfrist.
Anden modregning, fx overskydende skatter fra tidligere år, behandles fortsat som en al-
mindelig driftsopgave, herunder også i forhold til prioritering af de øvrige opgaver, der
forudsætter en manuel retskraftvurdering.
Den samlede automatiske modregning udgør ca. 60 pct. af det samlede, aktuelle inddrivel-
sesprovenu.
2. Måltal på finansloven - Inddrivelsesprocent
På finansloven fremgår måltal om inddrivelsesprocent for restanceinddrivelsesopgaven.
Måltallet for 2017 udgør 110 i inddrivelsesprocent for øvrige restancer beregnet som et
simpelt gennemsnit for årets måneder. Måltallet omfatter inddrivelige restancer fra andre
fordringshavere end SKAT.
4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 39: Kvartalsredegørelse om offentlige restancer pr. juni 2017
1810186_0005.png
Inddrivelsesprocenten for januar til juni 2017 er beregnet til 34,9 pct. Måltallet for 2017
forventes som anført i finansloven for 2017 ikke realiseret.
Som led i hele genopbygningen af inddrivelsesområdet vil der bl.a. blive opstillet rele-
vante mål for den nye Gældsstyrelse.
3. Samlede offentlige restancer
SKAT deler gælden op i aktuelt inddrivelig og aktuelt ikke-inddrivelig. Det vil altid være
et øjebliksbillede. Den aktuelt ikke-inddrivelige gæld er hovedsageligt gæld, hvor skyld-
nerne på nuværende tidspunkt ikke har mulighed for at afdrage, fx på grund af konkurs-
behandling eller manglende betalingsevne. Den aktuelt ikke-inddrivelige gæld er således
ikke gæld, SKAT har opgivet eller afskrevet.
De samlede offentlige restancer er ved udgangen af juni 2017 opgjort til 104 mia. kr., jf.
tabel 1
nedenfor. De reelt inddrivelige restancer er dog markant lavere. Det vurderes, at
ca. 1/3 af de samlede restancer er aktuelt inddrivelige, når der tages højde for skyldnernes
betalingsevne mv. De reelt inddrivelige restancer er ifølge SKATs restancestatistik vurde-
ret til at udgøre ca. 34,5 mia. kr., jf. tabel 2 i afsnit 4. Den nye kursværdimodel beregner
de samlede offentlige restancer til en værdi på ca. 21,3 mia. kr., jf. tabel 1. Det skyldes
først og fremmest, at størstedelen af gælden ikke kan inddrives, fordi en række borgere og
virksomheder ikke er i stand til at betale. Det er i den forbindelse vigtigt at sondre mellem
opgørelserne og metoderne for henholdsvis inddrivelige/ikke-inddrivelige restancer og
den nye mere avancerede kursværdiansættelse. Opgørelserne er ikke sammenlignelige, og
den hidtidige mere grovmaskede metode, hvor gælden er blevet opdelt i to kategorier
”inddrivelig” og ”ikke-inddrivelig” –
afspejler ikke den offentlige gælds reelle værdi. Kurs-
værdimodellens parametre er fortsat under konsolidering med henblik på at sikre, at mo-
dellen beregner værdien af de offentlige restancer så retvisende som muligt.
Tabel 1. Samlede offentlige restancer
Mio. kr. (PL-2017)
Skatte- og afgiftsrestancer
Kommunale restancer
Statslige restancer inkl. underholdsbidrag
Andre offentlige restancer
Samlede offentlige restancer
dec-16*
66.868
3.959
26.069
2.580
99.476
mar-17
67.909
3.971
26.547
2.671
101.098
jun-17
69.988
4.007
27.593
2.694
104.282
Kursværdi
jun-17
11.902
1.296
6.547
1.526
21.271
Anm.: Beløbene i tabellen vises i afrundede mio. kr., hvilket kan medføre sammentællingsdifferencer. For så vidt angår restancer for
tidligere år henvises til tidligere fremsendte redegørelser. Det bemærkes, at restanceopgørelser for før 2013 er opgjort efter en
anden opgørelsesmetode og kan ikke direkte sammenlignes med opgørelserne fra 2013 og senere.
*Restancerne er opgjort i PL-2017, og restancetallene vedr. december 2016 i denne og efterfølgende tabeller er således ikke sam-
menlignelige med tallene i kvartalsrapporten for december 2016, som blev opgjort i PL-2016.
Det fremgår af
tabel 1,
at restancerne er steget med ca. 4,8 mia. kr. (2017-priser) siden de-
cember 2016. Stigningen er fordelt bredt over de forskellige restancearter, jf. tabellerne 3-
6, men kan især henføres til skatte- og afgiftsrestancer samt inddrivelsesrenter, hvor ind-
drivelsesrenterne alene tegner sig for en stigning på ca. 1,9 mia. kr. fra december 2016 til
juni 2017.
5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 39: Kvartalsredegørelse om offentlige restancer pr. juni 2017
1810186_0006.png
Der er i tidligere redegørelser orienteret om, at den aktuelle situation betyder, at inddrivel-
sesprovenuet er reduceret i forhold til de gennemsnitligt ca. 450-500 mio. kr., som må-
nedligt blev inddrevet, før automatiseret inddrivelse via EFI blev standset. Det gennem-
snitlige månedlige inddrivelsesprovenu har fra juli 2016 til juni 2017 været på ca. 520 mio.
kr., hvilket er over niveauet fra før suspenderingen af EFI/DMI på 450-500 mio. kr. For-
ventningen er, at provenuet vil stige yderligere over de kommende år i takt med genopret-
ningen af den offentlige gældsinddrivelse.
Det bemærkes endelig, at restanceopgørelserne i tabel 1 og de efterfølgende tabeller er og
vil blive påvirket af usikkerheden om en del af gældsposternes retskraftighed, herunder
den politisk aftalte ekstraordinære afskrivning af et stort antal gældsposter, jf. oven for, og
yderligere udfordringer med fejlbehæftede gældsposter og fordringer under opkrævning.
4. Inddrivelige og ikke-inddrivelige restancer
Tabel 2 viser,
at 1/3 af totalrestancen er aktuelt inddrivelig, hvilket er opgjort på baggrund
af skyldnernes betalingsevne og status i øvrigt, jf. ovenfor. De inddrivelige restancer er
opgjort til 34,5 mia. kr. og de ikke-inddrivelige restancer til 69,8 mia. kr. De samlede re-
stancer er pr. juni 2017 opgjort til 21,3 mia. kr. efter den nye kursværdimodel.
Tabel 2
viser restancerne opgjort på hovedgrupper i lighed med tabel 1, mens tabel 3-6 er
opgjort på restancearter.
Tabel 2. Inddrivelige og ikke-inddrivelige restancer
dec-16
Mio. kr. (PL-2017)
Ikke
Inddri-
inddri-
velige
velige
24.712 42.156
1.453
2.506
Total
Ikke
Inddri-
inddri-
velige
velige
jun-17
Total
Kursværdi
Skatte- og afgiftsrestancer
Kommunale restancer
Statslige restancer
Andre offentlige restancer
Samlede offentlige restancer
66.868 25.873 44.115
3.959
26.069
2.580
1.461
2.545
69.988
4.007
27.593
2.694
104.282
11.902
1.296
6.547
1.526
21.271
5.352 20.717
1.541
1.039
5.457 22.135
1.663
1.031
33.058 66.418
99.476 34.455 69.827
Anm.: Der henvises til anmærkningen under tabel 1.
SKATs krav
Tabel 3
viser, at de samlede skatte- og afgiftsrestancer er steget med ca. 3,1 mia. kr. fra de-
cember 2016 til juni 2017 og udgør ca. 70 mia. kr. Stigningen knytter sig især til virksom-
heders restancer. Dels er virksomhedsrestancerne steget med 1,4 mia. kr. til ca. 28,3 mia.
kr., dels er B-skatterestancerne steget med 195 mio. kr. til ca. 5,1 mia. kr. Herudover er
inddrivelsesrenterne steget med 1,3 mia. kr. til ca. 9,2 mia. kr.
6
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 39: Kvartalsredegørelse om offentlige restancer pr. juni 2017
1810186_0007.png
Tabel 3. SKATs krav
dec-16
Mio. kr. (PL-2017)
Inddrivelige
Personskat
Personskat - restskat mv.
Personskat - b-skat
AM-bidrag - restbidrag mv.
AM bidrag
aconto
I alt
Virksomhedsskatter
Moms
A-skat
Selskabsskat- og fondsskat
Punktafgifter
AM-bidrag
Lønsum
Told
Øvrige skatte- og afgiftskrav
I alt
Vægtafgift
Vægtafgift mv.
I alt
Renter
Opkrævningsrente
Inddrivelsesrente
I alt
Civilretlige krav
Civilretlige krav
Gebyr, retsafgift mv.
I alt
SKAT i alt
6
277
283
24.712
3
325
328
42.156
9
603
611
66.868
5
304
309
25.873
3
320
323
44.115
8
624
632
69.988
2.163
1.977
4.140
7.167
5.880
13.047
9.330
7.857
17.187
2.050
2.431
4.481
7.102
6.758
13.860
9.152
9.189
18.341
232
232
213
213
446
446
290
290
253
253
543
543
6.973
3.282
1.819
367
812
62
79
330
13.725
7.448
3.015
508
415
636
20
359
775
13.178
14.421
6.298
2.327
783
1.448
83
438
1.106
26.903
7.642
3.237
1.509
259
772
63
78
460
14.019
7.944
3.389
542
458
724
22
350
852
14.281
15.586
6.627
2.051
717
1.495
85
428
1.311
28.300
3.577
2.540
158
56
6.331
11.611
2.397
1.095
288
15.390
15.188
4.936
1.253
344
21.721
3.850
2.706
160
57
6.774
11.634
2.425
1.063
276
15.398
15.484
5.131
1.223
334
22.172
Ikke inddri-
velige
Total
Inddrivelige
jun-17
Ikke inddri-
velige
Total
Anm.: Der henvises til anmærkningen under tabel 1.
Kommunale krav
Tabel 4
viser, at de kommunale restancer er steget fra december 2016 til juni 2017 med 48
mio. kr. til ca. 4 mia. kr. Stigningen i restancerne kan især henføres til en stigning i kon-
tanthjælpsrestancerne, der er steget med 31 mio. kr. til 840 mio. kr., og stigning i inddri-
velsesrenter, der er steget med 68 mio. kr. til 603 mio. kr. Ejendomsskatterne er faldet
med 110 mio. kr. til 126 mio. kr., hvilket bl.a. skyldes, at kommunerne har overtaget ind-
drivelsen af nye ejendomsskatterestancer med virkning fra februar 2017.
7
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 39: Kvartalsredegørelse om offentlige restancer pr. juni 2017
1810186_0008.png
Tabel 4. Kommunale krav
dec-16
Mio. kr. (PL-2017)
Inddrive-
lige restan-
cer
177
168
204
215
84
220
42
173
66
103
1.453
Ikke ind-
drivelige
restancer
531
88
32
594
56
471
113
362
110
149
2.506
Total
708
257
236
809
140
691
155
535
176
252
3.959
Inddrive-
lige restan-
cer
188
192
100
236
94
226
44
200
70
113
1.461
jun-17
Ikke ind-
drivelige
restancer
523
78
25
605
57
479
111
403
112
153
2.545
Total
711
270
126
840
150
705
155
603
182
266
4.007
Boligstøtte
Daginstitution mv.
Ejendomsskat mv.
Kontanthjælp mv.
Parkeringsafgift
Øvrige kommunale krav
Opkrævningsrente
Inddrivelsesrente
Civilretlige krav
Gebyr, retsafgift mv.
I alt
Anm.: Der henvises til anmærkningen under tabel 1.
Statslige krav
Tabel 5
viser, at de statslige restancer er steget fra december 2016 til juni 2017 med ca. 1,5
mia. kr. til ca. 27,6 mia. kr. Stigningen kan især henføres til statsgaranterede studielån og
for meget udbetalt studiestøtte, der er steget med 499 mio. kr. til ca. 5,1 mia. kr., under-
holdsbidrag, der er steget med 166 mio. kr. til 8,7 mia. kr., og inddrivelsesrenter, der er
steget med 484 mio. kr. til ca. 3 mia. kr.
Tabel 5. Statslige krav
dec-16
Mio. kr. (PL-2017)
Inddrive-
lige
1.180
1.649
1.571
86
8
5
170
228
381
24
50
5.352
Ikke ind-
drivelige
7.323
6.845
3.053
283
104
2
265
611
2.088
45
98
20.717
Total
8.504
8.494
4.624
369
112
7
435
838
2.468
69
148
26.069
Inddrive-
lige
1.376
1.360
1.569
107
6
6
225
227
495
28
58
5.457
jun-17
Ikke ind-
drivelige
7.294
7.278
3.554
255
103
2
370
663
2.457
45
116
22.135
Total
8.670
8.638
5.123
362
109
8
595
890
2.952
72
174
27.593
Underholdsbidrag
Politibøder mv.
Statsgaranteret studielån og for me-
get udbetalt studiestøtte
Statslån/garanti fra erhverv
Gæld til fiskeribanken
Parkeringsafgift
Øvrige statslige krav
Opkrævningsrente
Inddrivelsesrenter
Civilretlige krav
Gebyr, retsafgift mv.
I alt
Anm.: Der henvises til anmærkningen under tabel 1.
8
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 39: Kvartalsredegørelse om offentlige restancer pr. juni 2017
1810186_0009.png
Andre offentlige virksomheder
Tabel 6
viser, at restancer vedrørende krav fra andre offentlige virksomheder mv. er steget
fra december 2016 til juni 2017 med 114 mio. kr. og udgør ca. 2,7 mia. kr. Stigningen kan
især henføres til gebyrer og retsafgifter mv., der er steget med 30 mio. kr. til 224 mio. kr.,
og inddrivelsesrenter, der er steget med 53 mio. kr. til 398 mio. kr.
dec-16
Mio. kr. (PL-2017)
Inddrive-
lige
821
74
136
2
124
6
34
193
17
133
1.541
Ikke inddri-
velige
184
164
217
4
109
11
93
152
44
60
1.039
Total
1.005
238
353
6
233
17
128
345
61
194
2.580
Inddrive-
lige
875
76
139
2
124
7
38
234
17
151
1.663
jun-17
Ikke inddri-
velige
146
159
230
5
106
12
91
164
46
73
1.031
Total
1.022
235
369
7
230
18
128
398
64
224
2.694
Licensgæld fra DR
Gæld til A-kassen
Kontrolafgifter personbefordring
Gæld til regioner
Forsyningsselskaber
Øvrige offentlige krav
Opkrævningsrente
Inddrivelsesrente
Civilretlige krav
Gebyr, retsafgift mv.
I alt
Anm.: Der henvises til anmærkningen under tabel 1.
9