Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del Bilag 32
Offentligt
1808568_0001.png
26. oktober 2017
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) 7. november 2017
1) Modernisering af momsreglerne for grænseoverskridende salg af varer og ydelser til
forbrugere
-
Generel indstilling
2
KOM(2016) 755, KOM(2016) 756, KOM(2016) 757
Materialet er udarbejdet af Skatteministeriet og Finansministeriet
2) Revision af Det Europæiske Finanstilsynssystem (ESFS)
-
Præsentation og udveksling af synspunkter
KOM(2017)536, KOM(2017)537, KOM(2017)538, KOM(2017)539
Materialet er udarbejdet af Erhvervsministeriet og Finansministeriet
3) Opfølgning på IMF- og G20-møder i Washington, 12.-14. oktober 2017
-
Information fra Formandskabet og Kommissionen
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
4) Revisionsrettens årsberetning for 2016
-
Præsentation
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
5) Rådskonklusioner vedr. EU-statistikken
-
Rådskonklusioner
KOM-dokumenter foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 32: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 7/11-17
1808568_0002.png
Dagsordenspunkt 1:
Modernisering af momsreglerne for grænse-
overskridende salg af varer og ydelser til forbrugere
KOM(2016) 755, KOM(2016) 756, KOM(2016) 757
1. Resumé
Kommissionen offentliggjorde 1. december 2016 en pakke med tre lovgivningsforslag til moderni-
sering af momsreglerne for grænseoverskridende salg af varer og ydelser til forbrugere (især e-
handel)
1
.
Forbrugslandsbeskatning er i dag hovedreglen, når der sælges på tværs af grænser til forbrugere i
EU. Det betyder, at momsen betales i forbrugslandet, til dette lands sats. Pakken fastholder og
udbreder denne hovedregel.
Med pakken skal virksomhederne for det første have mulighed for at angive og afregne moms på
grænseoverskridende salg til forbrugere i EU via en såkaldt One Stop-Shop (OSS). Virksom-
hederne behøver derfor ikke længere momsregistreres i samtlige EU-lande, som de sælger til. For
det andet erstattes de nationale fjernsalgsgrænser, under hvilke virksomheder i dag betaler moms i
oprindelseslandet frem for forbrugslandet, med en fælles lavere grænse. For det tredje fjernes den
momsfritagelse, som der i dag er på såkaldte småforsendelser fra lande uden for EU. For det
fjerde forbedres det administrative samarbejde mellem skattemyndighederne i EU. For det femte
indføres en længere række mindre, tekniske justeringer i momsreglerne, som har til formål at gøre
det enklere for virksomhederne at sælge til andre EU-lande.
De overordnede formål med pakken er at lette de administrative byrder for virksomhederne, at
mindske mulighederne for momssvig og at sikre lige konkurrencevilkår.
Formandskabet har på baggrund af forhandlingerne mellem EU-landene fremsat et samlet
kompromisforslag vedr. alle tre forslag. Kompromisforslaget fastholder principperne i Kommissio-
nens forslag, men indeholder dog mange primært tekniske justeringer. Der er fortsat EU-lande,
der har forbehold over for dele af kompromisforslaget, herunder vedrørende import af småforsen-
delser. Fra dansk side kan man støtte principperne indeholdt i Kommissions forslag og videreført
i formandskabets kompromistekst og vil kunne tilslutte sig en løsning på linje med dette kom-
promis.
Der sigtes efter enighed om kompromisforslaget på ECOFIN 7. november 2017, men det er
usikkert om det kan opnås.
2. Baggrund
Pakken medfører ændringer i Rådets direktiv
2006/112/EF (”momsdirektivet”),
direktiv 2009/132/EF om anvendelsesområdet for visse momsfritagelser i
momsdirektivet, Rådets gennemførselsforordning (EU) nr. 282/2011 om foran-
staltninger til gennemførsel af momsdirektivet og Rådets forordning (EU) nr.
1
Et separat forslag vedr. moms på e-publikationer. blev offentliggjort som en del af pakken, men behandles for sig, jf.
samlenotat oversendt til Folketinget forud for ECOFIN 16. juni 2017.
2
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 32: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 7/11-17
1808568_0003.png
904/2010 om administrativt samarbejde og bekæmpelse af svig vedrørende mer-
værdiafgift.
Retsgrundlaget for forslagene til ændring af momsdirektivet og forordningen om
administrativt samarbejde er artikel 113 i traktaten om den Europæiske Unions
funktionsmåde (TEUF). I henhold til denne artikel vedtager Rådet med enstem-
mighed og efter høring af Europa-Parlamentet og det Økonomiske og Sociale
Udvalg, bestemmelser om harmonisering af medlemsstaternes regler på området
for indirekte skatter. Forslaget om ændringer i gennemførelsesforordningen er
baseret på artikel 397 i momsdirektivet. Ifølge denne artikel træffer Rådet med
enstemmighed og på forslag fra Kommissionen de foranstaltninger, der er nød-
vendige til gennemførelsen af momsdirektivet.
Pakken er et led i Kommissionens arbejde for at fremme et digitalt indre marked,
der bl.a. skal sikre bedre adgang til salg og køb af onlinevarer- og ydelser for virk-
somheder og forbrugere i EU
2
.
EU’s
gældende regler for moms på grænseoverskridende salg til forbrugere
EU-momssystemets hovedregel er forbrugslandsbeskatning,
når en virksomhed sælger græn-
seoverskridende til en forbruger i et EU-land, dvs. at salget pålægges moms i for-
brugslandet til dette lands momssats. Der gælder dog forskellige regler for hvor og
hvordan, der skal betales moms, alt efter om der er tale om varer eller ydelser, og
om sælgeren er en EU-virksomhed eller etableret uden for EU:
En EU-virksomhed,
der sælger
varer
til en forbruger i et andet EU-land (fx
Danmark), pålægges moms i
forbrugslandet
(fx 25 pct. dansk moms i Danmark),
når virksomhedens salg til forbrugslandet ligger over forbrugslandets fjern-
salgsgrænse (denne grænse skal ligge mellem 35.000 og 100.000 EUR og er fx i
Danmark 280.000 DKK). Dette kaldes
forbrugslandsbeskatning.
En EU-virksomhed,
der sælger
varer
til en forbruger i et EU-land, pålægges
moms i
virksomhedens land,
når virksomhedens salg til forbrugslandet ligger un-
der forbrugslandets fjernsalgsgrænse. Dette kaldes
oprindelseslandsbeskatning.
En EU-virksomhed,
der sælger
ydelser
til en forbruger i et andet EU-land, på-
lægges moms i enten forbrugerens land eller virksomhedens land, afhængig af
de konkrete ydelser. Salg af
elektroniske ydelser
pålægges moms i
forbrugerens
land.
Det sker via IT-systemet One Stop-Shop (OSS), så virksomhederne kan
nøjes med at blive momsregistreret ét sted i stedet for at skulle momsregistre-
res separat i hvert enkelt EU-land, hvor de sælger ydelserne. For salg af elek-
troniske ydelser gælder ingen fjernsalgsgrænser.
2
I relation til de nuværende momsregler er det i meddelelsen ”En strategi for et digitalt indre marked i EU” fra maj 2015
og i meddelelsen om en handlingsplan for moms ”Mod et fælles europæisk momsområde – De svære valg” fra april 2016
blevet tillagt stor vægt at overvinde de barrierer, der eksisterer for e-handel på tværs af landegrænserne, herunder at imøde-
gå byrdefulde momsforpligtigelser
og konkurrenceforvridning, der er til skade for EU’s virksomheder og forbrugere.
3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 32: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 7/11-17
1808568_0004.png
En virksomhed uden for EU,
der sælger
varer
til en forbruger i et EU-land, på-
lægges moms i
forbrugslandet
på et salg, når forsendelsens værdi ligger over
grænsen for småforsendelser (der skal ligge mellem 10 og 22 EUR og er fx i
Danmark 80 DKK). Når forsendelsens værdi er over 150 EUR skal der der-
udover også betales told. Momsen og tolden betaler transportøren når varen
indføres fysisk i EU.
En virksomhed uden for EU,
der sælger
varer
til en forbruger i et EU-land, på-
lægges
ingen moms,
når virksomhedens salg ligger under grænsen for småfor-
sendelser.
En virksomhed uden for EU,
der sælger
ydelser
til en forbruger i et EU-land,
pålægges som udgangspunkt
moms ligesom en EU-virksomhed.
De gældende regler ved grænseoverskridende salg til en dansk forbruger er illu-
streret i
figur 1.
Figur 1
Momsreglerne
danske privatpersoners grænseoverskridende køb af ydelser og varer (e-handel) (gældende regler)
Anm.: 1) De 280.000 DKK (ca. 37.500 EUR) er den danske fjernsalgsgrænse. EU-landenes fjernsalgsgrænser skal ligge mellem 35.000
EUR og 100.000 EUR. 2) For andre ydelser end elektroniske ydelser mv. gælder der en lang række særregler for de forskellige
ydelser, som ikke er medtaget her. 3) MOSS står for mini-OSS: Systemet gælder i dag kun for
elektroniske ydelser mv.,
dvs. elektroniske
ydelser, teleydelser og radio- og tv-spredningstjenester (fx download af film, musik og computerspil). 4) Reglerne om import af
småforsendelser indebærer momsfri import under en bagatelgrænse, som skal ligge mellem 10 og 22 EUR (80 DKK i Danmark).
Kilde: Skatteministeriet
4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 32: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 7/11-17
1808568_0005.png
3. Formål og indhold
A. Det nye momssystem for grænseoverskridende salg til forbrugere i EU
Konsekvensen af de foreslåede regelændringer er gennemgået i dette afsnit A. De
enkelte regelændringer uddybes efterfølgende i afsnit B. Regelændringerne fast-
holder og udbreder princippet om forbrugslandsbeskatning.
En EU-virksomhed,
der sælger
varer og/eller ydelser
til en forbruger i et andet
EU-land (fx Danmark), vil fortsat som hovedregel betale moms i
forbrugslandet
(fx 25 pct. dansk moms i Danmark). Det gælder, når virksomhedens samlede
årlige salg af varer og ydelser i andre EU-lande overstiger en ny EU-
fjernsalgsgrænse på 10.000 EUR (75.000 DKK). De gældende nationale fjern-
salgsgrænser ophæves. Virksomheden vil som noget nyt få mulighed for at an-
give og afregne moms også af varesalget via en OSS, og behøver således ikke
momsregistreres i alle de EU-lande, den sælger til.
En EU-virksomhed,
der sælger
varer og/eller ydelser
til en forbruger i et andet
EU-land, pålægges moms i
virksomhedens land,
når virksomhedens samlede årli-
ge salg af varer og ydelser i andre EU-lande ligger under den nye EU-
fjernsalgsgrænse på 10.000 EUR.
En virksomhed uden for EU,
der sælger
varer og/eller ydelser
til en forbruger i
et EU-land, pålægges moms i
forbrugslandet,
uanset forsendelsens værdi. Reg-
lerne om momsfri import af småforsendelser fjernes. Der vil være en mulig-
hed at angive og afregne moms via OSS for salg af ydelser og for salg af varer,
hvor forsendelsens værdi er under 150 EUR. For vare-forsendelser over 150
EUR vil der skulle betales moms og told som i dag, dvs. når varen indføres fy-
sisk i EU.
Kommissionens forslag til regler ved grænseoverskridende salg til en forbruger i et
EU-land, hvor principperne er fastholdt i formandskabets kompromisforslag, er
med Danmark som eksempel vist i
figur 2.
5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 32: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 7/11-17
1808568_0006.png
Tabel 2
De foreslåede momsregler
danske privatpersoners grænseoverskridende køb af ydelser og varer (e-handel) efter 2021
Danske forbrugeres e-handel i udlandet
EU
Uden for EU
Varer/Ydelser
1
Virksomheden
sælger for
mindre end
10.000 EUR
inden for EU
2
Virksomheden
sælger for mere
end 10.000 EUR
inden for EU
2
Varer
Forsendelser
under
150 EUR
3
Forsendelser
over
150 EUR
3
Ydelser
1
Uanset
beløb
Moms til
sælgers land
Moms til DK
(OSS
3
)
Moms til DK
(OSS
3
)
4
Moms til DK
(Tolddeklara-
tion)
4
Moms til DK
(OSS
3
)
Anm.: 1) Nu alle ydelser, ikke kun elektroniske ydelser. 2) Fjernsalgsgrænsen vedrører nu det samlede salg til andre lande
inden for EU. 3) OSS systemet gælder med de nye regler for alle ydelser og ikke længere kun elektroniske ydelser
mv. 4) For vare-forsendelser på under 150 EUR vil der være mulighed for at tredjelandsvirksomheder kan anvende
OSS. For forsendelser derover skal der betales told via. en tolddeklaration, hvilket ikke kan ske via. OSS. 5) For
forsendelser under 150 EUR er det en mulighed, men ikke obligatorisk, at bruge OSS. For forsendelser over 150
EUR er det ikke en mulighed at bruge OSS.
Kilde: Skatteministeriet
B. Regelændringer, der medfører det nye momssystem, jf. afsnit A (punkt
1-3), samt regler om forbedret administrativt samarbejde og tekniske juste-
ringer mv. (punkt 4-5).
Kommissionen foreslår følgende fem overordnede typer af ændringer til det eksi-
sterende momssystem for grænseoverskridende salg til forbrugere, jf. nedenfor.
Disse uddybes efterfølgende. Medmindre andet er angivet følger ændringerne af
pakkens forslag om ændring i momsdirektivet (KOM(2016)757).
1. EU-landenes forskellige nationale fjernsalgsgrænser for
vare-salg,
som i
dag ligger mellem 35.000 og 100.000 EUR, og under hvilke virksomheder
betaler moms i deres hjemland frem for i forbrugslandet, erstattes af en
fælles, lavere grænse på 10.000 EUR for det samlede salg af
varer og
ydelser
til andre EU-lande.
2. Momsfritagelsen af småforsendelser fra uden for EU fjernes. Der skal så-
ledes herefter betales fuld forbrugslandsmoms på alle forsendelser af
varer
fra tredjelande til forbrugere i EU.
6
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 32: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 7/11-17
1808568_0007.png
3. Det eksisterende momssystem med moms-afregning gennem OSS for
elektroniske ydelser mv. udvides til alle
varer og ydelser.
Virksomheder,
der sælger til forbrugere i flere EU-lande, og hvor momsen skal betales i
forbrugerens land, vil således kunne nøjes med én momsregistrering i
OSS-systemet.
4. Samarbejdet mellem EU-landenes skattemyndigheder forbedres (forord-
ning om administrativt samarbejde).
5. Der foretages en længere række af tekniske justeringer og administrative
lettelser for virksomhederne, herunder ændring i gennemførelsesforord-
ningen.
1. EU-landenes forskellige nationale fjernsalgsgrænser erstattes af én fælles grænse
Kommissionen foreslår at fjerne de nationale fjernsalgsgrænser for salg af
varer,
som i dag ligger mellem 35.000 og 100.000 EUR, og erstatte dem med én fælles
EU-fjernsalgsgrænse på 10.000 EUR for virksomhedens
samlede
salg af
både varer
og ydelser
i alle andre EU-lande. Det betyder, at såfremt en
EU-virksomhed
sælger
varer og tjenester til forbrugere i alle andre EU-lande til et samlet beløb, som
overstiger 10.000 EUR årligt, skal virksomheden betale moms til forbrugernes
lande og efter disse landes satser. Hvis virksomhedens samlede salg af varer og
ydelser til andre EU-lande derimod ikke overstiger 10.000 EUR årligt, skal virk-
somheden betale moms i hjemlandet og efter hjemlandets satser. Kompromisfor-
slaget ændrer ikke Kommissionens forslag på dette punkt.
Hensynet bag erstatningen af de eksisterende nationale fjernsalgsgrænser med en
fælles, lavere grænse er bl.a., at det medfører øget forbrugslandsbeskatning i EU,
og derved at fordelen ved at etablere virksomheder i EU-lande med lave moms-
satser mindskes. Der er i dag en del variation i niveauet for de forskellige EU-
landes grænser. I Danmark er fjernsalgsgrænsen på 280.000 kr. (ca. 37.500 EUR), i
Storbritannien 70.000 GBP (ca. 94.800 EUR) og i Tyskland 100.000 EUR.
2. Reglerne for momsfritagelse af småforsendelser fra uden for EU ophæves
Kommissionen foreslår helt at fjerne bagatelgrænsen for momsfri import af
varer
(såkaldte småforsendelser) fra
lande uden for EU,
således at der betales moms til
forbrugslandet og med forbrugslandets satser af alle forsendelser fra tredjelande til
EU uanset værdi. Kompromisforslaget ændrer ikke Kommissionens forslag på
dette punkt.
Hensynet bag momsfritagelsen af småforsendelser har været, at det anses for at
være en uforholdsmæssig stor og omkostningstung administrativ byrde at opkræve
importmoms af forsendelser af lav værdi. Momsfritagelsen stiller dog EU-
virksomheder dårligere end deres konkurrenter, der er etableret uden for EU. Den
medfører også tabte momsindtægter pga. af fejl og svig. Fx er det et problem, at
tredjelandsvirksomheden angiver for lav en værdi på varen, således at den kan
importeres momsfrit under bagatelgrænsen, eller at tredjelandsvirksomheden an-
7
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 32: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 7/11-17
giver forsendelsen som værende en gaveforsendelse, der som udgangspunkt ikke
pålægges moms.
3. Udvidelse af det eksisterende OSS-system for elektroniske ydelser mv. til alle varer og ydel-
ser
Kommissionen foreslår, at
virksomheder i EU,
der sælger
varer og/eller ydelser
tværs af grænser til forbrugere i andre EU-lande, skal have mulighed for at anven-
de det forenklede afregningssystem OSS. Systemet anvendes i dag kun til elektro-
niske ydelser mv.
Det vil betyde, at virksomhederne ikke skal momsregistreres separat i alle de EU-
lande, som de sælger til, men kan nøjes med én enkelt momsregistrering i OSS’en i
sit eget hjemland. Det vil være en betydelig administrativ byrdelettelse: Kommis-
sionen vurderer omkostningerne ved at overholde de gældende momsforpligtelser
til 8.000 EUR i gennemsnit pr. år for hvert EU-land, som en virksomhed leverer
til. Det vurderes at være en væsentlig årsag til, at mange mindre virksomheder ikke
engagerer sig i fx e-handel af varer på tværs af grænserne.
Virksomheder uden for EU,
der sælger
varer og/eller ydelser
til forbrugere i EU, vil
få mulighed for at opkræve momsen af forbrugeren ved salget og efterfølgende
indbetale den ved anvendelse af OSS-systemet. For salg af varer gælder dette dog
kun på forsendelser med en værdi under 150 EUR (som ifølge EU-toldreglerne er
grænsen for, hvornår en vare fra uden for EU skal fortoldes). For vareforsendel-
ser hvis værdi overstiger 150 EUR, vil der som efter de i dag gældende regler skul-
le laves en tolddeklaration, som vil blive lagt til grund for momsbetalingen ved
importen. For disse forsendelser kan der ikke anvendes OSS.
Når momsen af varerne betales gennem OSS vil selve den fysiske import af varen
til EU være fritaget for moms, og ved passage gennem tolden skal det alene tjek-
kes, at fortoldningsangivelsen indeholder et OSS-registreringsnummer, ligesom
der skal foretages de almindelige toldprocedurer såsom sikkerhedstjek. Dette er i
modsætning til i dag, hvor det er
transportøren
der skal betale momsen, når varen
indføres i EU.
Muligheden for at tredjelandsvirksomheder kan anvende OSS på forsendelser
under 150 EUR gælder endvidere kun i visse tilfælde. Det er således alene en mu-
lighed for tredjelandsvirksomheder, der også har en etablering i EU, eller alterna-
tivt som udpeger en repræsentant/mellemmand etableret i EU som ansvarlig for
angivelse og betaling i OSS. Endelig er det også en generel mulighed for tredje-
landsvirksomheder fra lande, hvor EU har en aftale om administrativ bistand, fx
Norge og andre EØS-lande, uanset om disse har etablering i EU eller ej.
Formandskabets kompromisforslag tager udgangspunkt i de samme principper,
som fremgår af Kommissionens forslag. Som noget nyt er der i kompromisforsla-
get tilføjet en bestemmelse (artikel 14a), der fastsætter, at platforme, markedsplad-
ser mv. i momsmæssig henseende anses for at være sælgeren af de varer med vær-
8
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 32: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 7/11-17
di under 150 EUR, hvor en tredjelandsvirksomhed gennem platformen mv. sælger
varer til forbrugere i EU. Dette indebærer, at det er
platformen mv.
som skal regi-
streres i OSS for salget og bliver ansvarlig for angivelse og betaling af moms. Gi-
vet at det skønnes, at helt op til 80 pct. af alt salg af småforsendelser fra tredjelan-
de til forbrugere i EU sælges gennem sådanne platforme mv., er der tale om en
væsentlig administrativ lettelse for de enkelte tredjelandsvirksomheder.
Kommissionen vurderer, at disse platforme mv. har tilstrækkelige oplysninger om
salget til at være ansvarlige for momsangivelser og betaling gennem OSS. Det
vurderes endvidere, at platforme mv. bedre er i stand til at forstå reglerne og har
bedre it-systemer til indsamling og opbevaring af data end de enkelte ofte små
tredjelandsvirksomheder. Det vurderes derfor, at bestemmelsen vil sikre en relativ
høj grad af regelefterlevelse og dermed korrekt momsbetaling. Da de fleste salg fra
tredjelande vil blive momsbehandlet gennem platformene, må det formodes, at
antallet af forsendelser, der skal importmomsbehandles i forbindelse med import
af varen, kun forøges i meget begrænset omfang.
4. Øget koordinering mellem EU-landenes skattemyndigheder (i forordning)
Kommissionen foreslår regler, der skal forbedre EU-landenes skattemyndigheders
samarbejde og koordinering, og som også bl.a. vil gøre det mindre byrdefuldt for
virksomhederne at overholde de forskellige landes krav. Desuden foreslås indført
en gebyrordning, som en slags betaling til skattemyndighederne for at opkræve og
videresende beløb til forbrugslandene gennem OSS. Disse afhandles i
bilag 1.
5. En række tekniske justeringer og mindre administrative lettelser for virksomheder indføres.
Kommissionen foreslår derudover med pakken en række tekniske justeringer og
administrative lettelser for virksomheder. Disse afhandles i
bilag 2.
Tidspunkt for ikrafttrædelse
Kommissionen foreslår, at de forslag, der ikke umiddelbart medfører, at der skal
ske ændringer i det eksisterende OSS-system træder i kraft fra 1. januar 2018. Her
er tale om de ovenstående punkter 1 (fjernsalgsgrænserne), og nogle af de tekniske
justeringer i punkt 5 (punkterne a og b i bilag 2). Det bemærkes, at den nye fælles
EU-fjernsalgsgrænse på 10.000 EUR udelukkende implementeres for elektroniske
ydelser mv. fra 1. januar 2018, og for alle varer og øvrige ydelser fra 1. januar
2021.
De øvrige ændringer skal træde i kraft pr. 1. januar 2021. Det drejer sig om punk-
terne 3 (udvidet brug af OSS), 2 (reglerne vedr. import fra tredjelande), 4 (koordi-
nering og myndighedssamarbejde) og de tekniske justeringer i 5 (punkterne c, d og
e i bilag 2).
Som følge af at forhandlingerne om forslaget har taget længere tid end forudset af
Kommissionen, er det i formandskabets kompromisforslag foreslået, at de æn-
dringer, som ifølge Kommissionens forslag skulle træde i kraft 1. januar 2018, i
stedet træder i kraft 1. januar 2019. Der ændres ikke ved ikrafttrædelsesdatoen for
de øvrige bestemmelser,
jf. tabel 1.
9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 32: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 7/11-17
1808568_0010.png
Tabel 1
De foreslåede tidsfrister for implementering
Kommissionsforslag
1. Udvidet brug af OSS
2. Fjernsalgsgrænser
3. Import fra tredjelande
4. Administrativt samarbejde
1/1/2021
Elektroniske ydelser mv.: 1/1/2018
Andre ydelser, samt varer: 1/1/2021
1/1/2021
1/1/2021
Kompromisforslag
1/1/2021
Elektroniske ydelser mv.: 1/1/2018
Andre ydelser, samt varer: 1/1/2021
1/1/2021
1/1/2021
5. Tekniske justeringer
a), b): 1/1/2018
c), d), e): 1/1/2021
a), b):
1/1/2019
c), d), e): 1/1/2021
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal høres i overensstemmelse med artikel 113 i TEUF. Ud-
talelsen forventes at foreligge inden udgangen af november 2017.
5. Nærhedsprincippet
Den danske regering finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet. De administrative lempelser for erhvervslivet i form af ændringerne til
momsdirektivet kan alene opnås ved fælles regulering. Desuden medfører forsla-
get til ændringer af de fælles momsregler, at konkurrenceforvridning på baggrund
af momsen reduceres væsentligt.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Momsområdet er EU-harmoniseret og implementeringen af de fælles EU-regler
findes i den danske momslov samt momsbekendtgørelsen. De foreslåede ændrin-
ger i momsdirektivet vil kræve ændringer i momsloven. Forordningen om admini-
strativt samarbejde og bekæmpelse af svig på momsområdet samt gennemførel-
sesforordningen er begge direkte gældende i Danmark og ændringer i disse vil
derfor ikke kræve ændringer i dansk lovgivning.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Det vurderes, at forslaget vil have positive statsfinansielle konsekvenser, som ho-
vedsagelig skyldes, at der til forskel fra i dag vil skulle betales moms af forsendel-
ser under 80 DKK fra tredjelande. Kommissionen forventer, at forslagene vil øge
EU-landenes samlede momsindtægter med 7 mia. EUR om året i 2021.
3
Nedsættelsen af fjernsalgsgrænserne vil på den ene side indebære en statsfinansiel omkostning ved at et større omfang af
salget til forbrugere i andre lande nu vil skulle pålægges moms i forbrugslandet i stedet for i Danmark, men samtidig en
statsfinansiel gevinst ved at et større omfang af salget til forbrugere i Danmark nu vil skulle pålægges moms i Danmark i
stedet for i andre EU-lande.
3
10
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 32: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 7/11-17
De statsfinansielle omkostninger for de enkelte EU-lande bør være begrænsede,
eftersom udvidelsen af OSS-systemet er en udvikling af et eksisterende IT-system.
Det konkrete skøn for de statsfinansielle konsekvenser for Danmark er under
udarbejdelse og vil fremgå af lovforslag til gennemførelse af pakken.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Det vurderes, at forslaget vil have positive samfundsøkonomiske konsekvenser,
da det indfører et forbedret og mere robust momssystem i EU. Forslaget sikrer
mere lige konkurrencevilkår mellem virksomheder både i EU ved ophævelse af de
nationale fjernsalgsgrænser og indførelse af en fælles fjernsalgsgrænse, samt mel-
lem virksomheder i EU og uden for EU ved ophævelse af bagatelgrænsen for
momsfri import af småforsendelser. Endvidere vil ændringerne mindske risikoen
for fejl og svig og lette de administrative byrder for virksomheder og offentlige
myndigheder.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det vurderes, at forslaget vil have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Kommissionen forventer, at forslagene vil mindske de administrative byrder for
virksomhederne med 2,3 mia. EUR om året på EU-plan fra 2021. Dette vil pri-
mært være en følge af overgangen til det fulde OSS-system, der betydeligt mind-
sker behovet for flere separate momsregistreringer ift. i dag, herunder ved nu også
at omfatte fysiske varer og andre ydelser end elektroniske ydelser mv. En forbed-
ret konkurrenceevne ift. virksomheder i tredjelande skønnes endvidere at have
positive erhvervsøkonomiske konsekvenser for erhvervslivet i EU. Det endelige
skøn vil fremgå af lovforslag til gennemførelse af pakken.
8. Høring
Advokatrådet, Advokatsamfundet og SRF Skattefaglig Forening havde ikke bær-
mærkninger til forslagene. Dansk Erhverv, Dansk Industri, Foreningen af Statsau-
toriserede Revisorer og PostNord Danmark har afgivet høringssvar, der generelt
støtter op om forslaget formål. Disse er afhandlet i
bilag 3.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der overordnet er en bred opbakning til forslagene i pakken i
den form, som det forelægges ECOFIN, idet forslagene i pakken anses for at ud-
gøre en væsentlig forbedring af det nuværende system, som både vil komme virk-
somheder, statsfinanser og myndigheder til gavn.
Kompromisteksten for pakken indeholder de væsentligste principper og ændrin-
ger til momssystemet, herunder reglerne for beskatningssted, hvem der er ansvar-
lig for angivelse og betaling af momsen, principper for OSS-systemet og den nye
fælles EU-fjernsalgsgrænse.
Der er dog på nuværende tidspunkt fortsat enkelte EU-lande med forbehold over
for specifikke bestemmelser og visse lande er overordnet skeptiske over for hele
delen vedr. moms ved import fra tredjelande.
11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 32: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 7/11-17
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er som udgangspunkt positiv overfor tiltag som medfører administra-
tive lettelser for erhvervslivet og sikrer et neutralt momssystem, der ikke er kon-
kurrenceforvridende til fordel for virksomheder etableret uden for EU eller virk-
somheder i andre EU-lande.
Ved at gøre det lettere og mere attraktivt for virksomheder og forbrugere at sælge
hhv. købe varer og ydelser på tværs af landegrænser, sikres danske virksomheder
og forbrugere bedre vilkår for handel på internettet.
Et neutralt momssystem opnås bedst ved at fremme forbrugslandsbeskatning
(destinationsprincippet), således at varer og ydelser, der forbruges i Danmark også
pålægges moms i Danmark. Regeringen kan derfor støtte, at den eksisterende ho-
vedregel om forbrugslandsbeskatning for grænseoverskridende handel med varer
og ydelser, der leveres til forbrugere her i landet, styrkes og udbredes, og at det
eksisterende elektroniske afregningssystem udvides.
For så vidt angår varer, har man fra dansk side under forhandlingerne arbejdet for,
at fjernsalgsgrænserne helt afskaffes. Regeringen kan som kompromis støtte, at de
nationale fjernsalgsgrænser for varesalg erstattes af en fælles EU-grænse på 10.000
EUR årligt, da denne er relativ lav og gælder for det samlede salg til alle andre
EU-lande, og det i den nuværende kompromistekst er fastsat, at overskrides græn-
sen, skal virksomhederne kunne anvende OSS umiddelbart derefter. På dansk
foranledning er alle medlemsstater desuden enige om, at der i gennemførelsesbe-
stemmelserne skal fastsættes stramme regler for, hvornår en virksomhed er invol-
veret i transporten af varen til forbrugeren, og der dermed er momsbetaling i for-
brugslandet.
For så vidt angår ydelser, hvor der i dag ikke er fjernsalgsgrænser, har man fra
dansk side under forhandlingerne arbejdet for at en sådan grænse ikke indføres,
alternativt at den bliver så lav som muligt. Andre medlemsstater har arbejdet for
en højere grænse. Regeringen kan som kompromis støtte den fælles EU-grænse på
10.000 EUR, idet dette vil stille det grænseoverskridende salg af varer og ydelser
lige, og meget små virksomheder, der sælger ydelser til forbrugere i andre EU-
lande, herunder elektroniske ydelser mv., vil kunne få administrative lettelser ved
at bruge eget hjemlands momssats.
Regeringen støtter afskaffelsen af bagatelgrænsen for momsfri import af småfor-
sendelser fra tredjelande. Det vil bidrage til mere lige konkurrence mellem EU- og
tredjelandsvirksomheder, samt reducere omfanget af fejl og svig.
For så vidt angår forordningen om administrativt samarbejde, er regeringen som
udgangspunkt positiv over for forslagene, som medfører administrative lettelser
for erhvervslivet, ligesom regeringen er positiv over for gennemførelses-
forordningen.
12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 32: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 7/11-17
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev senest orienteret om lovpakken i form af grund-
og nærhedsnotater oversendt til Folketinget 16. januar 2017.
13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 32: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 7/11-17
Bilag 1. Øget koordinering mellem EU-landenes skattemyndigheder (i forord-
ning)
Virksomheder, der i dag anvender OSS-systemet til at angive og betale moms, kan
blive udsat for krav om udlevering af
regnskabsmateriale
og blive underlagt
administrative undersøgelser
både fra det det land, hvor de er OSS-registreret
samt alle forbrugslandene. Det er en administrativt byrdefuldt for virksomhederne
at interagere med flere landes skattemyndigheder, bl.a. pga. sproglige barrierer.
Kommissionen foreslår derfor, at OSS-registreringslandets skattemyndighed bli-
ver virksomhedens direkte kontakt og får ansvaret for at videreformidle oplysnin-
ger mellem virksomheden og skattemyndighederne i andre EU-lande. Forbrugs-
landes anmodninger om regnskabsoplysninger mv. skal således ikke længere gå
direkte til virksomheden, men gennem den hjemlige skattemyndighed.
For så vidt angår
kontrol af virksomheder
etableret i EU, kan forbrugslande i
dag uafhængigt af hinanden anmode om kontrol af en virksomhed. En virksom-
hed risikerer derfor med korte mellemrum at blive underlagt parallelle kontroller
på baggrund af anmodninger fra flere forskellige EU-landes skatteadministratio-
ner.
Kommissionen foreslår derfor ændrede procedurer for at sikre en mere koordine-
ret kontrolindsats. Hvis hjemlandet vil foretage en kontrol, skal alle forbrugslande
forinden orienteres herom, så de evt. kan deltage. Hvis et forbrugsland vil foretage
en kontrol i en virksomhed, skal dette oplyses til hjemlandets skattemyndigheder.
Hvis hjemlandet er enig i, at en kontrol bør foretages, skal de andre forbrugslande
orienteres herom, så de evt. kan deltage. Hvis hjemlandet ikke er enig, skal de
øvrige forbrugslande oplyses om dette, og en kontrol skal ikke finde sted, med-
mindre der er andre forbrugslande, som ønsker dette.
I formandskabets kompromisforslag er det oprindelige forslag modificeret ved, at
det foreslås præciseret, at et forbrugsland uanset identifikationsmedlemslandets
afvisning af kontrol altid kan gøre brug af alle nationale kontrolforanstaltninger,
herunder at anmode om regnskabsoplysninger, fakturaer mv. Der kan dog ikke
foretages fysiske kontrolbesøg.
Det foreslås endvidere (både i Kommissionens og formandskabets forslag), at
EU-landene skal give
Kommissionen adgang til data
i de kommunikations- og
informationssystemer, der er lavet til udveksling af oplysninger mellem medlems-
staterne. Formålet er, at Kommissionen skal kunne bruge data til statistik i forbin-
delse med diverse undersøgelser.
For så vidt angår
gebyrer,
har hjemlandets myndigheder siden 2015, og som en
overgangsordning, kunne tilbageholde en vis procentdel af alle indbetalinger i
mini-OSS-systemet, før det resterende beløb blev sendt til forbrugslandene. Pro-
centsatsen har været gradvis faldende og fra 1. januar 2019 slutter overgangsord-
14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 32: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 7/11-17
ningen (fra 1. januar 2015 til 31. december 2016 var gebyret 30 pct. og fra 1. janu-
ar 2017 til 31. december 2018 er det 15 pct. Derefter er gebyret nul.). Ordningen
har skabt en del vanskeligheder rent systemmæssigt for myndighederne, især i
forbindelse med korrektioner af virksomhedernes angivelser og betalinger.
Kommissionen foreslår, at der indføres en permanent ordning gældende fra 1.
januar 2021, hvorefter hjemlandets myndighed kan opkræve et gebyr på 5 pct. af
den moms, der årligt er indbetalt og videresendt til forbrugslandene gennem OSS-
systemet. Kommissionen skønner, at dette gebyr vil skabe tilstrækkeligt incitament
for hjemlandets myndigheder til at foretage det nødvendige arbejde med OSS-
systemerne, håndtering af angivelser og indbetalinger og kontrol af virksomheder
mv., effektivt.
I formandskabets kompromisforslag er det foreslået, at gebyret ikke skal være
permanent, men alene for en 3-årig overgangsperiode. Det foreslås, at gebyret er 2
pct. i 2021-2023, men mulighed for forlængelse efter revision af ordningen.
15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 32: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 7/11-17
Bilag 2. En række tekniske justeringer og administrative lettelser for virksomhe-
der.
Kommissionen foreslår derudover med pakken en række tekniske justeringer og
administrative lettelser for virksomheder. Af disse kan nævnes:
a) Tilladelse til at virksomheder beliggende i EU anvender sit hjemlands regler på
områder som fx
fakturering
og
opbevaring af regnskaber.
I dag skal virk-
somhederne overholde faktureringsreglerne i de potentielt mange forbrugs-
lande, de sælger til, og regnskabsmateriale vedrørende EU-salg skal opbevares
i en periode på 10 år, hvilket er langt over de nationale krav i de fleste EU-
lande.
b) Forenklede regler for
identifikation af kunder
(i gennemførelsesforordnin-
gen). Virksomheder der anvender OSS skal i dag indgive to separate beviser
for at fastslå kundens etableringssted, hvilket er byrdefuldt særligt for små
virksomheder. Kommissionen foreslår, at virksomheder der fremover anven-
der OSS med salg på op til 100.000 EUR samlet i EU, kun skal indgive ét be-
vis for, hvor forbruget finder sted.
c) En forenklet ordning for angivelse og betaling af moms ved import af varer
med en værdi under 150 EUR, fra lande uden for EU. Ordningen finder an-
vendelse når momsen ikke er betalt gennem OSS-systemet, men via
toldde-
klaration
og betaling af importmoms. Det foreslås, at postvæsenet eller kurer-
firmaer, der forestår importen og i den forbindelse skal opkræve moms af for-
brugeren og indbetale denne til skattemyndighederne, kan foretage månedlige
angivelser og betalinger i stedet for løbende angivelser for hver enkelt forsen-
delse.
d)
Fristen for indsendelse af momsangivelsen
for salg gennem OSS-systemet
forlænges fra 20 til 30 dage.
e) Proceduren for foretagelse af
korrektioner i OSS-systemet
ændres. Korrek-
tioner af momsangivelser foretages i dag i den afgiftsperiode, som korrektio-
nen vedrører. Dette ændres til, at korrektionen foretages i den efterfølgende
angivelse, hvilket udgør en administrativ lettelse for virksomhederne.
I kompromisforslaget opretholdes de gældende regler for opbevaring af regn-
skabsmateriale for EU-salg i 10 år. Kompromisforslaget ændrer ikke Kommissio-
nens øvrige forslag til tekniske justeringer.
16
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 32: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 7/11-17
Bilag 3. Høringssvar
Dansk Erhverv (DE) er generelt meget positive overfor de foreslåede ændringer
om modernisering af momsreglerne for grænseoverskridende e-handel. DE be-
mærker, at der er behov for at lempe de administrative byrder, herunder de
momsmæssige byrder, ved e-handel over grænser, som mange mikrovirksomheder
og SMV’er kæmper med.
Endvidere bemærker DE, at det er vigtigt, at konkurrencen inden for e-handel
sker på lige vilkår. Danmark og andre højmomslande bliver udfordret af, at netbu-
tikker i lav-momslande under visse betingelser kan markedsføre sig og sælge til
forbrugere i EU-lande med høj moms uden at svare moms i forbrugslandet. Dette
gælder når de sælger vare under fjernsalgsgrænsen, men også når de sælger til for-
brugere i andre lande uden at være involveret i transporten af varen til forbruge-
ren (derved betales momsen i sælgerens land). DE mener ikke, at de foreliggende
forslag fra Kommissionen løser denne problemstilling fuldt ud, og opfordrer Skat-
teministeriet til igen at rejse det over for Kommissionen.
DE anser følgende som vigtige ændringer af de eksisterende EU-momsregler:
-
Udvidelse af det eksisterende system (Mini One Stop Shop) til OSS, der om-
fatter fjernsalg af varer og andre ydelser end elektroniske ydelser og til fjern-
salg af varer fra tredjelande samt indførelse af en forenklet ordning ved vare-
import, der ikke er afregnet efter det gældende system (jf. punkt 5c ovenfor).
-
Fjernelse af de gældende nationale fjernsalgsgrænser, som giver anledning til
forvridninger på det indre marked.
-
Indførelse af en forenklet momsordning, herunder en fælles fjernsalgsgrænse
på 10.000 EUR for fjernsalg af varer og elektroniske ydelser inden for EU, der
skal hjælpe små nystartede e-handelsvirksomheder, samt forenklede regler for
identifikation af kunder.
-
Fjernelse af den eksisterende momsfritagelse for indførsel af småforsendelser
fra leverandører fra tredjelande, som stiller EU-sælgere ringere.
-
Tilladelse til at EU-sælgere anvender deres hjemlands regler blandt andet i
forhold til fakturering og opbevaring af regnskaber.
-
Øget koordinering mellem medlemsstaterne ved kontrol af grænseoverskri-
dende virksomheder med henblik på at sikre en høj grad af overholdelse af
reglerne.
Dansk Industri (DI) støtter generelt EU-Kommissionens forslag, der af DI vurde-
res at være gennemarbejdede, sikrer en tiltrængt simplificering af reglerne for e-
handel med forbrugere og skaber mærkbare administrative lempelser for virksom-
hederne. DI støtter også de foreslåede forenklinger til de nuværende regler for
elektroniske services. Endvidere ser DI gerne forslagene gennemført hurtigst mu-
ligt. DI ser meget gerne implementeringen af en OSS, da overgang til forbrugs-
landsbeskatning kombineret med OSS vil sikre en fair konkurrence og gavne især
danske virksomheder på hjemmemarkedet og på andre EU-markeder. DI frem-
hæver forslagets potentiale til både at øge provenuet i EU og samtidig reducere de
administrative byrder.
17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 32: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 7/11-17
Det understreges af DI, at det er forslagets elementer om brug af etableringslan-
dets regler og forenklede regler om korrektion af momsangivelser er vigtige ele-
menter i forhold til at reducere de administrative byrder. DI bemærker hertil, at
forslaget opfattes således, at de enkelte EU-lande er sikret en adgang til kontrol,
hvis etableringslandets kontrol er utilstrækkelig. DI efterspørger en adgang til in-
formation om lokale momssatser gennem en fælles momsinformationsportal. For
DI er det vigtigt, at de mindste virksomheder holdes ude af ordningen, idet de
administrative omkostninger ikke står mål med momsprovenuet. Den foreslåede
tærskelværdi, som dækker over den samlede EU-handel synes derfor at være for-
nuftig.
Vedrørende forslaget om at afskaffe af bagatelgrænsen for momsfri import fra
tredjelande støtter DI det overordnede formål. Dog bemærker DI, at der er en
række udfordringer, der skal løses inden forslaget kan vedtages. Der skal sikres
praktiske løsninger, hvorefter det er enkelt for logistikoperatører at kontrollere, at
momsen er afregnet og endeligt enkelt for den enkelte forbruger at kontrollere.
Implementeringen af afskaffelse af bagatelgrænsen bør koordineres med imple-
menteringen af de nye toldregler.
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer (FSR) har ikke bemærkninger til det
konkrete forslag, men støtter bestræbelserne på at modernisere momssystemet og
mindske de administrative byrder for virksomheder og myndigheder.
PostNord Danmark (PND) er helt overordnet enig i, at der skal betales moms for
de varer som indføres til Danmark, således at konkurrencen mellem udenlandske
e-handelsvirksomheder og eksempelvis danske sker på et ensartet grundlag. PND
ser dog gerne, at den hidtidige grænse for momsfrie forsendelser på 80 DKK op-
retholdes, idet de administrative byrder ved opkrævning af momsen for de små
beløb vil være langt højere end værdien af forsendelsen.
Ifølge PND er der for PND på årsbasis tale om mere end 200.000 forsendelser
som er angivet til at have en værdi på under 80 DKK, som fremover enten for-
lods skal registreres i OSS-systemet eller fremover skal toldbehandles. Dertil
kommer et væsentligt større antal forsendelser som sendes som tunge brevforsen-
delser, til en angivet værdi på under 80 DKK, men som der ikke er nogen registre-
ring af, og hvor tilsvarende ændrede procedurer skal iværksættes. PND mener, at
en ophævelse af bagatelgrænsen for momsfri import må forventes at medføre
væsentlige forøgelse af omkostninger til fortoldning og et behov for udvidelse af
lagerkapaciteten for at kunne håndtere disse forsendelser.
PND bemærker som befordringspligtig postal operatør kun at have begrænset
eller ingen viden om de forsendelser, som ankommer til Danmark, men skal som
befordringspligtig virksomhed omdele forsendelserne. Det mener PND vil betyde,
at de vil modtage et stort antal forsendelser uden tilhørende toldpapirer.
18