Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del Bilag 285
Offentligt
1941740_0001.png
Redegørelse
10. september 2018
J.nr. 18-1409147
Ledelsessekretariatet
Redegørelse: Fejl i konkret sag i Silkeborg
Baggrund
Dagbladet Politiken skrev søndag d. 26. august 2018 om ændringer af grund- og ejen-
domsværdierne for ti sommerhuse i Silkeborg i forbindelse med vedtagelse af en ny lokal-
plan i kommunen i 2016. Skatteministeren har på baggrund af artiklen bedt Vurderings-
styrelsen om en redegørelse om sagen, herunder hvordan Vurderingsstyrelsen vil undgå,
at lignende sager i videst mulige omfang kan ske i fremtiden.
Indledningsvist kan det bemærkes, at det er Vurderingsstyrelsens væsentligste opgave un-
der den nuværende lovgivning at udarbejde omvurderinger af alle landets ca. 1,7 millioner
ejerboliger og ca. en halv million andre ejendomme, herunder ca. 400.000 erhvervsejen-
domme og ca. 100.000 landbrugs- og skovejendomme, når betingelserne er opfyldt. End-
videre skal Vurderingsstyrelsen udarbejde nye vurderinger af alle landets ejendomme, når
det nye ejendomsvurderingssystem tages i brug.
Der er mange forhold, der kan udløse en ændret ejendoms- eller grundvurdering ved en
omvurdering. SKAT modtog således i 2016 og 2017 henholdsvis ca. 400.000 og ca.
550.000 varslinger om ændringer af ejendomme og grunde rundt omkring i landet, herun-
der i forbindelse med vedtagelsen af nye lokalplaner, ved ny- og tilbygning mv.
Mange varslinger fører ikke til en omvurdering, ligesom ejendomme kan have flere for-
skellige varslinger samtidig. SKAT foretog eksempelvis i 2017 på baggrund af de nævnte
ca. 550.000 varslinger ca. 100.000 omvurderinger. Fristen for at klage over disse omvur-
deringer for 2017 udløb pr. 1. juli 2018, og kun ca. 650 ejendomsejere har inden for klage-
fristen indsendt en klage. Andelen af påklagede omvurderinger er dermed faldet, da antal-
let af klager over omvurderinger i en årrække har ligget på ca. 1.000. Generelt set er der
dermed tale om et meget lavt antal af klager svarende til ca. 1 pct. af omvurderingerne.
Sagen i Silkeborg
Sagen vedrører ti sommerhuse i Silkeborg, der indtil vedtagelsen af en ny lokalplan den
13. juni 2016 var beliggende i landzone, men som mindst
siden 1980’erne
har været vur-
deret som sommerhuse
både af Silkeborg Kommune og af SKAT.
Plan-, Miljø- og Klimaudvalget i Silkeborg Kommune vedtog d. 13. juni 2016 lokalplan
nr. 36-009, der overførte et afgrænset område ud til Silkeborgsøerne, i hvilket de ti som-
merhuse er beliggende, fra landzone til sommerhuszone.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 285: Vurderingsstyrelsens redegørelse for ændringerne af grund- og ejendomsværdierne for ti sommerhuse i Silkeborg, der blev omvurderet i 2016
1941740_0002.png
Efter vurderingsloven § 3, stk. 1, nr. 6, skulle SKAT i 2016 og Vurderingsstyrelsen i dag
omvurdere ejendomme, hvor ejendomsværdien eller grundværdien vurderes at være faldet
eller steget som følge af ændrede planforhold.
SKAT vurderede i den konkrete sag, at ændringen af området fra landzone til sommer-
husområde medførte en ændring af grund- og ejendomsværdierne. SKAT foretog derfor
en omvurdering af de pågældende ejendomme pr. 1. oktober 2016, som ejerne har fået
tilsendt i foråret 2017 med klagefrist frem til den 1. juli 2017. Omvurderingen medførte
blandt andet væsentlige stigninger i grundværdierne, de tilhørende grundskattelofter og
som følge heraf i den afledte grundskyld til kommunen.
Ingen af de berørte ejere af de ti sommerhuse valgte at klage over omvurderingen inden
for fristen. Enkelte ejere valgte efterfølgende i foråret 2018 at anmode om en genopta-
gelse af vurderingen med henblik på, at grundvurderingerne skulle sættes ned til niveauet
før omvurderingen pr. 1. oktober 2016.
En vurdering kan efter reglerne i skatteforvaltningslovens § 33 kun genoptages, hvis den
er foretaget på et fejlagtigt grundlag som følge af fejlagtig eller manglende registrering af
ejendommens grundareal, bygningsareal, planforhold eller lignende objektivt konstater-
bare faktiske forhold, fx hvor det faktiske bygningsareal har været forkert registreret, en
lokalplan fejlagtigt har været anset som vedtaget mv.
Ejendomsejerne fik afslag på deres genoptagelsesanmodninger i foråret 2018, da der ikke
var fejl i de objektivt konstaterbare forhold, der var lagt til grund for vurderingerne. Der
var derimod tale om, at der var fejl i skønnet over betydningen af vedtagelsen af lokalpla-
nen, og SKAT kunne derfor ikke rette sagerne ved genoptagelse, jf. skatteforvaltningslo-
vens § 33.
Borgerne indgik herefter i perioden fra foråret til sommeren 2018 i dialog med SKAT og
senere Vurderingsstyrelsen om sagerne, hvor ejendomsejerne blandt andet påpegede det
synspunkt, at der var begået skønsmæssige fejl i de konkrete sager. I den forbindelse
gjorde ejendomsejerne opmærksom på, at området allerede havde været anvendt til som-
merhuse i en længere årrække. I forbindelse med vejledningen af de berørte ejendoms-
ejere er sagsforløbet blevet beskrevet og grundlaget for afslagene på genoptagelse er ble-
vet fastholdt, ligesom borgerne er blevet vejledt i adgangen til at klage over afslaget på
genoptagelse.
Dialogen med de berørte borgere og de fremførte argumenter i sagen førte til, at Vurde-
ringsstyrelsen i starten af august 2018 gennemgik de konkrete sager i form af et supple-
rende kvalitetstjek. Ved denne gennemgang blev det klart, at der var begået en fejl i skøn-
net over betydningen af vedtagelsen af lokalplanen i forbindelse med omvurderingen i ok-
tober 2016. På denne baggrund blev det besluttet at anvende den særlige bestemmelse om
revision i skatteforvaltningslovens § 33a, der giver Vurderingsstyrelsens mulighed for ef-
ter en konkret vurdering at rette fejl i vurderinger, uanset om den beror på fejl i det udø-
vede skøn. Vurderingsstyrelsen gav umiddelbart herefter de berørte ejendomsejere besked
om, at Vurderingsstyrelsen vil rette fejlen.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 285: Vurderingsstyrelsens redegørelse for ændringerne af grund- og ejendomsværdierne for ti sommerhuse i Silkeborg, der blev omvurderet i 2016
1941740_0003.png
Fejlen i sagen skyldes, at de ti ejendomme allerede i en længere årrække før vedtagelsen af
lokalplanen var blevet vurderet som sommerhuse ud fra det såkaldte byggeretsværdiprin-
cip, der tilsiger, at grunde vurderes ud fra, hvad der må bygges på dem. Vurderingsstyrel-
sen har ved den fornyede gennemgang af den konkrete sag vurderet, at vedtagelsen af den
nye lokalplan, der formelt overfører området fra landzone til sommerhusområde, kun i
begrænset omfang ændrer byggeretten og derfor ikke i større omfang vil medføre ændrin-
ger i ejendoms- eller grundværdierne i området. Effekten af den nye lokalplan for områ-
det er derfor skønnet at være afspejlet i de tidligere salgspriser og ejendomsvurderinger i
området.
Vedtagelsen af den konkrete lokalplan burde på denne baggrund ikke have udløst en om-
vurdering i 2016. Der har været tale om en konkret skønsmæssig fejlfortolkning af en en-
kelt lokalplan og dermed ikke en generel fejl i administrationen af reglerne om omvurde-
ring og fortolkning af lokalplaner.
Vurderingsstyrelsen har i forbindelse med artiklerne om sagen afgivet faktuelle svar på
spørgsmål og tilbudt citater til Politiken. Politiken har ikke i videre omfang ønsket at vide-
rebringe disse oplysninger og citater. Politiken har derudover ved flere lejligheder givet
udtryk for et ønske om, at Vurderingsstyrelsen på baggrund af de konkrete sager stillede
op til interview i sagen. Dette er ikke imødekommet på grund af sagernes karakter og sty-
relsens forpligtelse til ikke at kommentere på konkrete sager.
Tiltag
Den konkrete sag, som blev omtalt i Politikken, er blevet gennemgået i alle enheder i drif-
ten med henblik på, at alle sagsbehandlere forstår karakteren af fejlen i sagen og lærer af
den.
Vurderingsstyrelsen har desuden i foråret 2018 påbegyndt implementeringen af et nyt
kvalitetssikringsregime, der blandt andet sætter fokus på, at væsentlige ændringer af vur-
deringerne af enkeltejendomme og områder drøftes på tværs af styrelsens driftscentre og
konsolideres efter behov. Processerne vil, frem til det nye ejendomsvurderingssystem træ-
der i kraft, være baseret på manuelle udsøgninger og sagsgange.
For de omvurderinger, der skal foretages frem mod etablering af det nye ejendomsvurde-
ringssystem, vil der derudover fremover blive gennemført partshøring i forbindelse med
vedtagelsen af nye lokalplaner. Dette vil give ejendomsejerne yderligere en mulighed for
at rejse indsigelser over for Vurderingsstyrelsen imod, at vedtagelsen af en ny lokalplan
skal medføre en omvurdering.
Som en afledt konsekvens af den konkrete fejl, har Vurderingsstyrelsen drøftet erfarin-
gerne fra sagerne og besluttet, at der fremadrettet skal implementeres en række funktioner
til kvalitetssikring i sager, hvor borgerne henvender sig og anmoder om en genoptagelse
af eksempelvis en omvurdering, blandt andet med nye oplysninger i sagen. Denne kvali-
tetssikring skal også sikre, at overvejelse af en mulig revision af vurderingen sker på et
ensartet og kvalitetssikret grundlag.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 285: Vurderingsstyrelsens redegørelse for ændringerne af grund- og ejendomsværdierne for ti sommerhuse i Silkeborg, der blev omvurderet i 2016
1941740_0004.png
Tilsvarende implementeres kontroller i forhold til omvurderinger, der er gennemført på
baggrund af nye lokalplaner. Begge tiltag vil være med til at sikre, at der på tværs af styrel-
sen og driftscentrene tages løbende stilling til de konkrete sager, og at de underliggende
oplysninger og skøn kontrolleres. Endelig styrkes arbejdet med slutkontroller i Vurde-
ringsstyrelsen med henblik på at sikre, at afgørelser i eksempelvis genoptagelsessager, der
afsendes til borgerne, overholder krav og formalia, og at grundlaget for afgørelserne
fremstår klart og forståeligt.
Vurderingsstyrelsen har således implementeret en række tiltag til at sikre, at de sager, der
gennemføres frem mod implementeringen af det nye ejendomsvurderingssystem, vil gen-
nemgå en væsentlig forbedret kvalitetssikring i forhold til den, der blev gennemført i for-
bindelse med omvurderingen i 2016, hvilket på bedst mulig vis sikrer mod, at lignende
skønsmæssige fejlvurderinger gentages. Samtidig har Vurderingsstyrelsen fokus på, at sty-
relsens mange nye medarbejdere løbende kompetenceudvikles.
Mere retvisende og gennemskuelige ejendomsvurderinger
I medfør af den politiske aftale om
Forlig om et nyt ejendomsvurderingssystem
er Vurderingssty-
relsen sammen med den øvrige Skatteforvaltning ved at opbygge og implementere det nye
ejendomsvurderingssystem, som skal sikre en bedre understøttelse af vurderingerne som et
kompliceret og skønsmæssigt masseforvaltningsområde.
Vurderingsstyrelsen har derfor også selv en stor opgave med at udvikle, opstille og imple-
mentere en intern kvalitetskontrol, der skal sikre, at så mange fejl, fx i underliggende data
(fx uforholdsmæssigt store boligarealer), beregningsmodeller (fx systematiske afvigelser i
områder), sagsbehandling (fx fejlskøn) mv., som muligt rettes, herunder i dialog med bor-
gerne, før de kommer til udtryk i vurderingerne
samtidig med, at styrelsen skal sikre en
så høj effektivitet i sagsbehandlingen som muligt for at kunne nå at udsende nye vurde-
ringer af ca. 2,2 mio. ejendomme inden for de lovfastsatte rammer for vurderingerne.
Dette arbejde vil blive understøttet i det nye digitale ejendomsvurderingssystem, så afvi-
gelser og fejl mere systematisk, end det er muligt i det nuværende manuelle system, kan
undergives kontrol og drøftes på tværs af Vurderingsstyrelsen, og så dialogen med bor-
gerne understøttes bedre
både ved kvalificering af borgernes egne data og muligheden
for at kommunikere på en digitalt understøttet vurderingsportal.
Samlet set er det Vurderingsstyrelsens vurdering, at den væsentligste forbedring af kvali-
tetssikring og kontrol af ejendomsvurderingerne vil ske i forbindelse med idriftsættelsen
af det nye ejendomsvurderingssystem. De nye ejendomsvurderinger vil derfor have un-
dergået en mere systematisk kvalitetssikring og kontrol end den nuværende. Som nævnt
ovenfor har Vurderingsstyrelsen implementeret en række tiltag til at sikre, at de vurderin-
ger, der foretages frem mod implementeringen af det nye ejendomsvurderingssystem, vil
gennemgå en væsentlig forbedret kvalitetssikring i forhold til den, der blev gennemført i
forbindelse med omvurderingen i 2016.
Side 4 af 4