Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del Bilag 284
Offentligt
1940869_0001.png
20. september 2018
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 2. oktober 2018
1) Forslag om quick fixes på momsområdet og grundlæggende elementer i det endelige
momssystem
-
Generel indstilling
KOM(2017)569 og KOM(2017)568
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
2) Forslag om generel omvendt betalingspligt for moms
-
Generel indstilling
KOM(2016)811
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
3) Direktivforslag om nedsatte momssatser for bøger, aviser og tidsskrifter
-
Politisk enighed
KOM(2016)758
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
4) Forslag og meddelelse vedr. bekæmpelse af hvidvask
-
Præsentation
KOM(2018)646, KOM(2018)645
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
5) Evaluering af det europæiske semester 2018
-
Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
6) Forberedelse af IMF- og G20-møder i Washington, 11.-13. oktober 2018
-
Vedtagelse
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
7) Forslag til ændring af forordning om grænseoverskridende betalinger
-
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet 2. oktober 2018, men forventes sat på
dagsordenen for et kommende rådsmøde med henblik på vedtagelse
KOM(2018)163
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
8) Revision af forordning om Det Europæiske Udvalg for Systemiske Risici (ESRB)
-
Tidlig forelæggelse
KOM(2017) 538
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
2
19
29
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 284: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 2. oktober 2018, som er relevant for udvalget
Dagsordenspunkt 1: Quick fixes på momsområdet og grundlæggende elementer
i det endelige momssystem
KOM(2017) 569 og KOM(2017) 568
1. Resume
Kommissionen præsenterede 4. oktober 2017 en lovpakke, der introducerer grundlæggende ele-
menter i det endelige momssystem og en række forbedringer af det nuværende momssystem på
udvalgte områder
(såkaldte ”quick fixes”).
I den aktuelle lovpakke foreslår Kommissionen, at det endelige momssystem baseres på det gene-
relt gældende princip om beskatning i forbrugslandet, og at leverandøren er betalingspligtig for
momsen. Det er især ved grænseoverskridende leverancer mellem virksomheder, at det nuværende
momssystem afviger fra disse generelle principper. Det skal være muligt at foretage momsbetalin-
gen gennem One-Stop-Shop-systemet, så virksomheder undgår at skulle momsregistreres i alle de
EU-lande, hvortil de eksporterer deres varer.
Den aktuelle lovpakkes fire konkrete quick fixes skal gøre det nuværende momssystem mere
velfungerende i perioden indtil det endelige momssystem måtte blive gennemført.
Som en del af lovpakken foreslår Kommissionen at introducere
konceptet ”godkendt afgiftspligtig
person”, som
skal fungere som en akkreditering af virksomheder, der anses som særligt pålidelige
skattebetalere, og som derfor får adgang til særligt lempelige administrative ordninger i overgan-
gen til det endelige momssystem samt mulighed for at anvende visse af de nævnte quick fixes. I
forbindelse med forhandlingerne har der blandt EU-landene vist sig enighed om i første omgang
ikke at medtage dette element om godkendte afgiftspligtige personer. De nævnte quick fixes vil
dermed gælde alle virksomheder, hvilket har medført behov for visse tekniske justeringer af selve
ordningerne i forhold til det af Kommissionen foreslåede.
I forhandlingerne har en gruppe EU-lande foreslået, at der medtages endnu et quick fix (dvs. et
femte quick fix), som muliggør momsfritagelse af selvstændige grupper i fx den finansielle sektor.
Regeringen vurderer, at forslaget, som ikke været undergivet en konsekvensanalyse fra Kommissi-
onens side, blandt andet vil have betydelige negative konsekvenser for det danske provenu. På
ECOFIN 22. juni 2018 var det ikke muligt at opnå enighed om kompromisforslaget, som
indeholdt forslaget om det femte quick fix.
Regeringen støtter, at det endelige momssystem skal være baseret på forbrugslandsbeskatning,
samt at leverandøren er betalingspligtig for momsen og kan gøre brug af One-Stop-Shop-systemet.
Regeringen støtter generelt de af Kommissionen foreslåede quick fixes. Regeringen støtter, at be-
grebet godkendte afgiftspligtige personer tages ud af forslaget, da det er administrativt byrdefuldt
og øger risikoen for fejl og svig. Regeringen kan ikke acceptere, at momsfritagelse for selvstændige
grupper inkluderes i forslaget, medmindre det inkluderes i en form, der sikrer, at forslaget ikke
har nævneværdige negative provenuvirkninger for Danmark. Regeringen vil kunne acceptere, at
forslaget om momsfritagelen for selvstændige grupper tages ud af forslaget, og der samtidig afgives
en erklæring, hvori Rådet opfordrer Kommissionen til at analysere momsforholdende for den
finansielle sektor med henblik på eventuelt at fremsætte forslag til ændringer af momsdirektivet.
2
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 284: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 2. oktober 2018, som er relevant for udvalget
1940869_0003.png
2. Baggrund
Kommissionen præsenterede 7. april 2016 en momshandlingsplan
1
, i hvilken man
fremlagde sine planer for et endeligt momssystem for grænseoverskridende handel
i EU. Kompleksiteten i det nuværende momssystem, særligt for grænseoverskri-
dende transaktioner, begrænser ifølge Kommissionen grænseoverskridende han-
del, ligesom det øger risikoen for svig. Det endelige momssystem skal baseres på
princippet om forbrugslandsbeskatning for alle typer transaktioner både inden-
landske og grænseoverskridende transaktioner og har til hensigt sikre et solidt,
fælles momsområde i EU med mindre kompleksitet og mindre risiko for svig.
Kommissionen har til hensigt at introducere det endelige momssystem i flere trin,
i første trin på vareområdet, og i sidste trin på serviceområdet, jf. bilag 1.
Kommissionen har desuden i dialog med Rådet, Europa-Parlamentet og andre
interessenter identificeret et behov for at introducere en række forbedringer af
momssystemet på den korte bane for at adressere forskellige uhensigtsmæssighe-
der og gøre det nuværende momssystem mere velfungerende.
3. Formål og indhold
Kommissionen fremsatte 4. oktober 2017 en pakke med forslag, som introducerer
grundlæggende elementer i det endelige momssystem og begrebet
godkendte afgifts-
pligtige personer
samt fire konkrete quick fixes i det nuværende momssystem. De
grundlæggende elementer i det endelige momssystem, begrebet godkendte afgifts-
pligtige personer og tre af de fire quick fixes foreslås gennemført ved ændring af
momsdirektivet (forslag KOM(2017)569), mens den fjerde quick fix foreslås gen-
nemført ved ændring af gennemførselsforordningen (forslag KOM(2018)568).
Forslagene er fremsat med hjemmel i traktaten om Den Europæiske Unions funk-
tionsmåde (TEUF) artikel 113, der kræver høring af Europa-Parlamentet og Det
Økonomiske og Sociale Udvalg samt enstemmig vedtagelse af EU-landene.
Grundlæggende elementer i det endelige momssystem
I det eksisterende momssystem opdeles grænseoverskridende handel mellem virk-
somheder i to separate transaktioner. Den første transaktion er en momsfritaget
leverance i det EU-land, hvorfra varen sælges, mens den anden er en erhvervelse
inden for EU, som er momspligtig i bestemmelseslandet,
jf. figur 1.
Den aftagende virksomhed (erhververen) indberetter erhvervelsesmoms og får
samtidig fradrag for denne, hvorfor handelen effektivt er momsfritaget. Først idet
erhververen videresælger varen opkræves og indbetales en salgsmoms. Systemet er
sårbart overfor svig, idet erhververen kan forsvinde, fx erklære sig konkurs, inden
denne salgsmoms (som således er moms for hele værdikæden indtil da) indbetales
til myndighederne.
1
KOM (2016) 148, Mod et fælles europæisk momsområde
De svære valg.
3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 284: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 2. oktober 2018, som er relevant for udvalget
1940869_0004.png
Figur 1
Det nuværende momssystem ved grænseoverskridende varehandel mellem virksomheder
Kilde: Kommissionens forslag
Kommissionens mål om det endelige momssystem indebærer, at de to transaktio-
ner erstattes af én levering, hvis leveringssted er det EU-land, hvortil varerne an-
kommer. Systemet vil indebære, at leverandøren ved et grænseoverskridende salg
til en virksomhed er betalingspligtig for momsen,
jf. figur 2.
Det vil således i ud-
gangspunktet ikke være muligt at foretage et momsfritaget varesalg til en virksom-
hed i et andet land. Dette svarer til det gældende princip for salg af varer til for-
brugere.
Hvis leverandøren, som er betalingspligtig for momsen, ikke er etableret i det EU-
land, hvor momsen skal betales, vil systemet indebære, at der kan gøres brug af
One-Stop-Shop-systemet, som gør det muligt for leverandøren at afregne al
moms på grænseoverskridende handel i EU i én fælles ordning. Herefter vil de
nationale skattemyndigheder afregne momsen internt, og leverandøren undgår
således at skulle lade sig momsregistrere i samtlige af de EU-lande, hvortil dennes
varer sælges.
4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 284: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 2. oktober 2018, som er relevant for udvalget
1940869_0005.png
Figur 2
Kommissionens forslag til det endelige momssystem
Kilde: Kommissionens forslag
Der vil senere skulle fremsættes konkrete forslag om det endelige momssystem,
som indeholder den tekniske udmøntning af systemet, og som vil indebære, at det
nuværende midlertidige momssystem erstattes eller afskaffes. Desuden vil der
være behov for ændring af reglerne om administrativt samarbejde samt for at til-
passe eller udvikle IT-redskaber til understøttelse af det endelige momssystem.
Kommissionen har den 25. maj 2018 fremsat forslag om første fase af det endeli-
ge momssystem (KOM(2018) 329). Dette forslag drøftes ikke på det kommende
ECOFIN og behandles derfor ikke yderligere her.
Godkendte afgiftspligtige personer
Som en del af lovpakken fremsat af Kommissionen foreslås at introducere kon-
ceptet
godkendt afgiftspligtig person,
der skal fungere som en akkreditering af virk-
somheder, der anses som pålidelige skattebetalere. Det foreslås, at alene virksom-
heder, som tildeles denne status, har mulighed for at anvende nogle af de foreslå-
ede quick fixes, og at der i en overgangsperiode til det endelige momssystem ind-
føres en regel, hvorefter en erhverver, som er en
godkendt afgiftspligtig person,
bliver
betalingspligtig for momsen af et køb fra et andet EU-land i stedet for leverandø-
ren. Det svarer i princippet til at bevare det nuværende momssystem for grænse-
overskridende transaktioner for de godkendte afgiftspligtige personer.
Drøftelser af forslaget har vist, at der er bred enighed blandt EU-landene om, at
de foreslåede forenklede regler bør gælde for alle afgiftspligtige personer, således
at der i forbindelse med dette forslag ikke er brug for at introducere begrebet
god-
kendt afgiftspligtig person.
En stillingtagen til, hvorvidt begrebet godkendte afgifts-
5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 284: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 2. oktober 2018, som er relevant for udvalget
1940869_0006.png
pligtige personer skal indføres, ventes således udskudt til senere drøftelser i for-
bindelse med Kommissionens forslag om første fase af det endelige momssystem
af 25. maj 2018, hvor Kommissionen foreslår, at godkendte afgiftspligtige perso-
ner anvendes i en overgangsperiode, før det endelige momssystem indfases helt.
Quick fixes i det nuværende momssystem
Kommissionens forslag introducerer desuden fire quick fixes, der sikrer fælles
regler for 1) konsignationslagre og 2) kædetransaktioner, 3) gør momsregistre-
ringsnumre til en væsentlig betingelse for momsfritagelse ved grænseoverskriden-
de handel og 4) ensretter bevisbyrden i forbindelse med momsfritagelse af græn-
seoverskridende handel.
Konsignationslagre
Nogle varesalg sker gennem såkaldte konsignationslagre. Et konsignationslager er
et lager i et andet land, som kan bruges til at levere varer til dette land uden samti-
dig også at overdrage ejendomsretten til varerne til en erhverver. Så længe varerne
befinder sig på konsignationslageret, har leverandøren fortsat ejendomsretten.
Først idet varerne afhentes af en erhverver, overdrages ejendomsretten til erhver-
veren, og leveringen af varerne anses for at have fundet sted. Leverandøren kan
eksempelvis være en tøjproducent i Spanien, der overfører sine produkter til et
konsignationslager i Danmark med henblik på at sælge tøjet videre til detailfor-
handlere.
Ifølge de gældende momsregler betragtes ordningen som to separate transaktio-
ner. Den første transaktion mellem leverandøren og konsignationslageret anses
som en grænseoverskridende levering af varer. Det betyder, at leveringen af varer-
ne er momsfritaget i afgangslandet. Leverandøren, som fortsat har ejendomsretten
over varen, er betalingspligtig for erhvervelsesmoms og må derfor være momsre-
gistreret i ankomstlandet. Når varerne tages ud af lagret og afleveres til erhverve-
ren, anses dette for at udgøre en anden transaktion med leveringssted i det EU-
land, hvor lageret er beliggende,
jf. figur 3.
Transaktionen er momspligtig, så er-
hververen indbetaler salgsmoms på sit videresalg af varen og får samtidig fradrag
for købsmomsen på købet fra lageret. I eksemplet ovenfor betyder det, at transak-
tionen mellem den spanske producent og dennes danske lager ikke anses for at
være en transaktion i momsmæssig henseende, mens transaktionen mellem den
spanske producents lager og den danske erhverver betragtes som et momspligtigt
indenrigssalg, hvorfor den spanske producent er momspligtig og skal momsregi-
streres i Danmark.
6
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 284: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 2. oktober 2018, som er relevant for udvalget
1940869_0007.png
Figur 3
Nuværende regler for grænseoverskridende salg via konsignationslagre
Kilde: Kommissionens forslag
For at undgå det administrative besvær med at indberette og indbetale moms for
to handler, anvender nogle EU-lande forenklede foranstaltninger, idet der fx ses
bort fra leverandørens grænseoverskridende levering til konsignationslageret. Det
betyder, at de to transaktioner de facto behandles som ét grænseoverskridende
salg mellem leverandør og erhverver, som først finder sted, når erhververen over-
tager varen fra lageret. I Danmark anvendes der ikke forenklede regler med hen-
syn til konsignationslagre. Det forhold, at der er forskel mellem landenes tilgang,
er til hinder for en ensartet anvendelse af momsreglerne i det indre marked.
Kommissionens quick fix-forslag på dette område indebærer, at alle lande skal
anse transaktionerne for at udgøre én grænseoverskridende levering mellem leve-
randøren og kunden,
jf. figur 4.
Dermed behandles det grænseoverskridende salg
på samme måde, uanset om leverandøren gør brug af et konsignationslager eller
ej. Forslaget er på linje med målet for det endelige momssystem, idet leverandøren
således ikke vil skulle momsregistreres i de EU-lande, hvor vedkommende har
konsignationslagre, idet handlen vil kunne ske momsfrit fra leverandøren til er-
hververen, der betaler erhvervelsesmoms. Det svarer i praksis til, at den forenkle-
de tilgang, som nogle EU-lande anvender, gøres til normen i EU-reglerne.
7
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 284: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 2. oktober 2018, som er relevant for udvalget
1940869_0008.png
Figur 4
Kommissionens forslag til regler for grænseoverskridende salg via konsignationslagre
Kilde: Kommissionens forslag
Kædetransaktioner
En kædetransaktion indebærer et gentaget grænseoverskridende salg inden for EU
af den samme vare, som dog kun er genstand for én enkelt transport inden for
EU, nemlig mellem den første leverandør og den endelige erhverver,
jf. figur 5.
Et
eksempel på en kædetransaktion er, hvis en vare sælges fra en virksomhed i Tysk-
land til en virksomhed i Frankrig. Virksomheden i Frankrig sælger umiddelbart
efter varen videre til en svensk virksomhed, som igen umiddelbart sælger videre til
en dansk virksomhed. Varen sendes direkte fra Tyskland til Danmark (uden stop
hos den franske eller svenske virksomhed). Der er tale om én fysisk forsendelse af
varerne, men der er juridisk set tale om tre leveringer.
Reglerne dikterer, at der i forbindelse med kædesalg kun kan være én momsfrita-
get transaktion, hvorfor transporten af varen i henhold til EU-Domstolens praksis
skal henføres til én enkelt levering i kæden med henblik på at fastslå, hvilken
transaktion der er omfattet af momsfritagelsen. De øvrige transaktioner i kædesal-
get er momspligtige.
8
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 284: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 2. oktober 2018, som er relevant for udvalget
1940869_0009.png
Figur 5
Kædetranskationer
Hvis den første leverandør i kæden er betalingspligtig for transporten, kan denne
(og momsfritagelsen) kun henføres til det første salg. Tilsvarende vil transporten
(og momsfritagelsen) kun kunne henføres til det sidste salg, hvis den endelige
erhverver er betalingspligtig for denne.
Er det derimod en mellemhandler, som foretager transporten eller er betalings-
pligtig for denne, varierer praksis mellem EU-landene. Den uens fortolkning af
reglerne giver tilfælde, hvor sælgervirksomheder indberetter en intra-EU handel,
men køberen ikke indberetter købet. Det skaber problemer for skattemyndighe-
dernes kontrol og erhvervslivets efterlevelse af reglerne. I yderste konsekvens kan
der opstå tilfælde af ikke-beskatning eller dobbeltbeskatning af kædetransaktioner.
Med henblik på at ensrette praksis på området og sikre, at der ikke bliver tale om
mere end én momsfritaget transaktion forbundet med kædesalget, foreslår Kom-
missionen, at transport, som en mellemhandler i kæden foretager eller er beta-
lingspligtig for, skal henføres til salget til den pågældende mellemhandler, som
således momsfritages, hvis denne er momsregistreret i et andet EU-land end leve-
ringslandet og har meddelt sin leverandør, hvilket EU-land varerne vil ankomme
til.
Hvis mellemhandleren i Sverige i eksemplet varetager transporten eller er beta-
lingspligtig for denne og ikke er momsregistreret i Danmark og har meddelt mel-
lemhandleren i Frankrig, at varerne sendes til Danmark, er det altså det grænse-
overskridende salg mellem mellemhandleren i Frankrig og mellemhandleren i Sve-
rige, som er momsfritaget. Opfyldes disse betingelser ikke, fx hvis mellemhandle-
9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 284: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 2. oktober 2018, som er relevant for udvalget
1940869_0010.png
ren i Sverige
er
momsregistreret i Danmark, henføres transporten (og momsfrita-
gelsen) til salget fra mellemhandleren i Sverige til erhververen i Danmark.
Dette giver entydige regler for, hvor i kædetransaktionen momsfritagelsen kan
henføres, hvilket minimerer risikoen for ikke-beskatning (flere led i kæden gør
krav på momsfritagelsen) eller dobbeltbeskatning (ingen led i kæden får bevilget
momsfritagelsen) osv.
Betingelser for momsfritagelse
Et grænseoverskridende salg til en forbruger (og andre ikke-afgiftspligtige, uden
momsnummer), anses som én transaktion, hvor sælger altid skal pålægge salget
moms og sørge for angivelse og indbetaling af momsen. Omvendt er grænseover-
skridende salg til afgiftspligtige virksomheder omfattet af momsfritagelse.
Det er i henhold til EU-Domstolens praksis alene en
formel betingelse
og ikke en
væsentlig betingelse
for momsfritagelse, at leverandøren undersøger, om erhververen
er en afgiftspligtig person. Skattemyndighederne i de enkelte EU-lande kan ikke
nægte leverandøren selve momsfritagelsen i forbindelse med manglende opfyldel-
se af
formelle
betingelser, men alene pålægge bøder eller administrative sanktioner,
mens myndighederne kan nægte momsfritagelse ved manglende overholdelse af
væsentlige
betingelser. Leverandøren kan undersøge om erhververen er momspligtig
ved at slå op i VIES-systemet
2
for at se, om erhververen har et gyldigt momsregi-
streringsnummer.
Ligeledes er det i henhold til EU-Domstolens praksis alene en
formel betingelse
for
momsfritagelsen, at leverandøren indsender en såkaldt VIES-oversigt over sine
grænseoverskridende varesalg til andre virksomheder i EU. Oplysningerne ud-
veksles i VIES-systemet, og skattemyndighederne i det land, hvor erhververen har
hjemme, underrettes herved om, at varer, der beskattes som en erhvervelse inden
for EU, er ankommet til deres område. Forsømmer leverandøren at indsende
momsoversigten, vil det alene kunne medføre bøder eller administrative sanktio-
ner, og skattemyndigheden har ikke mulighed for at nægte momsfritagelsen.
Kommissionen foreslår, at det skal være en
væsentlig betingelse
for momsfritagelsen,
at erhververen skal være momsregistreret i et andet EU-land end det, hvor for-
sendelsen eller transporten påbegyndes, og at en retvisende VIES-oversigt ind-
sendes. Leverandøren vil som i dag skulle kontrollere kundens status i VIES-
systemet, før fritagelsen anvendes. Forslaget vil således formelt ikke ændre på de
krav, som leverandøren skal opfylde, men idet betingelsen gøres
væsentlig,
udvides
skattemyndighedernes beføjelser, idet de herefter vil kunne nægte momsfritagel-
sen for grænseoverskridende salg af varer, hvis erhververen ikke er momsregistre-
ret i et andet land end det, hvor forsendelsen eller transporten påbegyndes, eller
hvis VIES-oversigten ikke er udfyldt korrekt. Pointen er, at myndighederne skal
kunne nægte momsfritagelsen, hvis en virksomhed forsøger at sælge momsfrit til
VAT Information Exchange System. VIES bruges af virksomheder til at kontrollere momsnumre, og skattemyndigheder-
ne anvender systemet til at foretage kontrol.
2
10
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 284: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 2. oktober 2018, som er relevant for udvalget
en ikke-afgiftspligtig person, som ikke er momsregistreret og altså ikke har gyldigt
momsnummer, fx en forbruger.
Ensretning af bevisbyrden i forbindelse med momsfritagelse af grænseoverskridende handel
I det nuværende momssystem er der ikke fælles EU-regler for hvilket dokumenta-
tionskrav, der kan stilles i forhold til, om der er sket forsendelse eller transport af
varer til et andet EU-land i forbindelse med momsfri varehandel mellem virksom-
heder i EU. Det har ført til, at der er forskelle mellem praksis i de enkelte EU-
lande, hvilket medfører øgede administrative byrder for virksomheder, der opere-
rer i flere EU-lande.
Kommissionens forslag indebærer i to tilfælde, at der indføres en simpel formod-
ningsregel, der skal gøre det klart, hvilke beviser, der skal fremlægges for at opfyl-
de betingelserne for at få momsfritaget vareleveringer inden for EU.
I det første tilfælde, hvor varerne er blevet transporteret eller forsendt af leveran-
døren (dvs. at leverandøren er betalingspligtig og ansvarlig for transporten), indfø-
res en formodning om, at varerne er blevet transporteret fra afgangslandet til et
andet EU-land, såfremt leverandøren er besiddelse af to beviser, der ikke er ind-
byrdes modstridende, og som bekræfter transporten. Hermed gives der leverandø-
ren sikkerhed for, at hvis beviserne er til stede, kan reglen om grænseoverskriden-
de momsfri levering anvendes. Det vil dog være muligt for en skattemyndighed at
afvise denne formodning, hvis myndighederne kommer i besiddelse af beviser for,
at varerne ikke er blevet transporteret fra afgangslandet til et andet EU-land, og
leverandørens fremlagte beviser fx er forfalskede.
I det andet tilfælde, hvor varerne er blevet transporteret eller forsendt af erhverve-
ren (dvs. at erhververen er betalingspligtig og ansvarlig for transporten), indføres
en formodning om, at varerne er blevet transporteret, hvis leverandøren er i be-
siddelse af dels en skriftlig erklæring fra erhververen om, at varerne er blevet
transporteret af erhververen eller på dennes vegne med angivelse af varernes an-
komstland, dels to beviser, der ikke er indbyrdes modstridende, og som bekræfter
transporten. Også denne formodning kan afvises af myndighederne.
Forslaget ensarter således bevisbyrden i forbindelse med momsfritagelsen af græn-
seoverskridende handel på tværs af landene og mindsker dermed de administrative
byrder.
Momsfritagelse for selvstændige grupper i den finansielle sektor
En gruppe EU-lande har undervejs i forhandlingerne af nærværende forslag fore-
slået, at der udover Kommissionens forslag til quick fixes, medtages endnu et
quick fix (dvs. et femte quick fix), som har betydning for momsfritagelse i den
finansielle sektor.
Virksomheder kan i udgangspunktet ikke fradrage moms på de indkøb, som an-
vendes i forbindelse med de momsfritagne aktiviteter. Hvis en sådan virksomhed
udliciterer en momspligtig aktivitet, som anvendes i forbindelse med den moms-
11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 284: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 2. oktober 2018, som er relevant for udvalget
fritagne aktivitet, vil virksomheden derfor ikke kunne fradrage momsen på indkø-
bet af den udliciterede ydelse. Momsen udgør således en omkostning for virk-
somheden, som ikke kan fradrages. Dette er bl.a. relevant for den finansielle sek-
tor, hvis ydelser i stort omfang er momsfritagne, og hvor evt. moms på input eller
udliciterede aktiviteter således generelt ikke kan fradrages.
Særlige momsregler for såkaldt selvstændige grupper mellem virksomheder, der
kan oprettes på baggrund af en række kriterier, gør det muligt for disse at levere
momsfritagne ydelser til deres medlemmer, selvom ydelsen egentlig i udgangs-
punktet er momspligtig. En bank og nogle IT-konsulenter kan fx danne en selv-
stændig gruppe med det formål at gøre brug af momsfritagelse for selvstændige
grupper i forbindelse med udlicitering af administrative IT-opgaver til konsulen-
terne.
EU-Domstolen afgjorde 21. september 2017, at denne form for momsfritagelse
for selvstændige grupper ikke kan anvendes af fx banker og forsikringsselskaber,
men udelukkende kan anvendes af selvstændige grupper, hvis medlemmer yder
momsfritagne aktiviteter af almen interesse (fx grupper, der udfører administrative
opgaver for læger, tandlæger mv. i lægehuse). Afgørelsen indebærer, at momsfrita-
gelsen for sådanne selvstændige grupper ikke vil kunne anvendes af virksomheder
i fx den finansielle sektor. Folketinget har 6. september 2018 vedtaget ændringer
af bl.a. momslovgivningen (L 237 A), som gennemfører EU-Domstolens afgørel-
se, hvorefter momsfritagelsen udelukkende kan anvendes af selvstændige grupper,
hvis medlemmer yder momsfritagne aktiviteter af almen interesse.
Det nævnte foreslåede femte quick fix fra en gruppe lande vil betyde, at momsfri-
tagelsen for selvstændige grupper fremover kan anvendes i den finansielle sektor,
herunder at reglen kan bruges grænseoverskridende. Forslaget fra disse lande er
således at ændre reglerne, så virkningen af domstolsafgørelsen i praksis annulleres.
4. Europa-Parlamentets holdning
Kommissionens forslag kræver høring af Europa-Parlamentet. Udtalelse angående
forslag om quick fixes i det nuværende momssystem, grundlæggende elementer i
det endelige momssystem og begrebet
godkendte afgiftspligtige personer
forventes at
foreligge 2. oktober 2018, mens der endnu ikke er fastsat tidspunkt for forslaget
om ensretning af bevisbyrden i forbindelse med momsfritagelse af grænseover-
skridende handel.
5. Nærhedsprincippet
Grænseoverskridende momssvig bekæmpes bedst ved fælles aftaler i EU eller
internationalt. De administrative forenklinger og harmonisering af momsreglerne
kan alene opnås ved fælles regulering. Regeringen vurderer derfor, at forslagene er
i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Momsområdet er EU-harmoniseret, og implementeringen af de fælles EU-regler
findes i den danske momslov samt momsbekendtgørelsen. Det vurderes, at den
12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 284: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 2. oktober 2018, som er relevant for udvalget
danske lovgivning og praksis på de områder, som forslaget berører, er i overens-
stemmelse med gældende EU-regler.
En vedtagelse af forslaget vil kræve ændringer af den danske momslov og eventu-
elt momsbekendtgørelsen således, at de danske regler bringes i overensstemmelse
med de nye EU-regler.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Kommissionen vurderer, at forslaget vil reducere grænseoverskridende momssvig
i EU fra ca. 50 mia. euro til ca. 10 mia. euro om året, hvorfor forslaget vil have
positive statsfinansielle konsekvenser for EU-landene. Fra dansk side vurderer
man dog umiddelbart ikke, at forslaget vil have væsentlige positive statsfinansielle
konsekvenser for Danmark, da det danske momssvigproblem vurderes at have et
relativt beskedent omfang.
Det foreslåede femte quick fix om momsfritagelse for selvstændige grupper i den
finansielle sektor vil kunne afstedkomme betydelige statsfinansielle konsekvenser
for Danmark i form af provenutab. Dette opstår, hvis der i stort omfang dannes
grupper, der momsfrit kan levere administrationsydelser, it-ydelser mv. til fx den
finansielle sektor fra andre EU-lande uden betaling af den danske lønsumsafgift.
Momsfritagelsen vil således kunne betyde, at der flyttes aktivitet væk fra Danmark,
som ellers før var en del af den finansielle sektor i Danmark og derfor omfattet af
dansk lønsumsafgift. Alt efter forslagets konkrete udformning og omfanget af
flyttede aktiviteter vil det medføre et betydeligt provenutab for staten. En meget
foreløbig beregning viser, at for hver 10 pct. af den finansielle sektors aktiviteter,
der flytter ud til momsfri grupper i andre EU-lande, vil staten potentielt kunne
tabe i omegnen af 600 mio. kr. i provenu af lønsumsafgift. Ud over provenutabet
vil dette også føre til tab af danske arbejdspladser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
De samfundsøkonomiske konsekvenser vil forventeligt samlet set være positive,
da forslaget medvirker til at mindske grænseoverskridende momssvig uden at ska-
be uforholdsmæssigt store erhvervsøkonomiske eller administrative byrder. Et
simplere momssystem, som fjerner den kompleksitet, der i det nuværende moms-
system dæmper den grænseoverskridende handel, vil alt andet lige øge samhandlen
i det indre marked og dermed skabe vækst.
Den del af forslaget, som introducerer begrebet
godkendte afgiftspligtige personer,
og
som ventes ikke at være en del af det endelige forslag, vil medføre væsentlige ad-
ministrative omkostninger for SKAT, idet hver enkelt virksomhed skal vurderes
med henblik på at afklare, om de kan opnå status som
godkendt afgiftspligtig person
og
efterfølgende løbende overvåges med henblik på en vurdering af, om godkendel-
sen kan opretholdes. SKAT vurderer med væsentlig usikkerhed, at indførslen af
ordningen med
godkendte afgiftspligtige personer
vil medføre engangsomkostninger på
ca. 84 mio. kr., hvoraf ca. 2 mio. kr. vil gå til systemtilretninger og ca. 82 mio. kr.
vil gå til administration i relation til godkendelsesproceduren svarende til ca. 106
13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 284: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 2. oktober 2018, som er relevant for udvalget
årsværk. Derudover vil der være varige omkostninger på ca. 132 mio. kr. svarende
til ca. 175 årsværk til den løbende administration af ordningen.
For så vidt angår det endelige momssystem vil anvendelsen af den nuværende
One-Stop-Shop skulle udvides, således at salg af alle varer og ydelser, som en leve-
randør i et EU land sælger til en virksomhed i et andet EU-land, skal indberettes
og afregnes i den allerede eksisterende One-Stop-Shop. Således forventes det, at
der vil være tale om tilpasninger af eksisterende systemer og ikke udvikling af nye
systemer. Hvorvidt det nuværende system kan optimeres til at håndtere langt flere
transaktioner end i dag skal afklares. En afklaring heraf vil først kunne foreligge,
når den nærmere tekniske udmøntning af det endelige system er drøftet i forbin-
delse med det forslag, som Kommissionen fremsatte 25. maj 2018.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) har foretaget en vurdering af
de administrative konsekvenser for erhvervslivet af lovpakken. TER vurderer, at
den del af nærværende forslag, som vedrører godkendte afgiftspligtige personer,
og som ventes ikke at blive en del af det endelige forslag, medfører administrative
konsekvenser for mindre end 4 mio. kr. årligt.
TER vurderer, at forslaget om skærpelse af bevisbyrden i forbindelse med moms-
fritagelse af grænseoverskridende handel medfører positive administrative konse-
kvenser, der udgør mindre end 4 mio. kr. årligt. TER bemærker, at de administra-
tive lettelser består i, at reglerne for, hvilken dokumentation sælger skal fremlægge
for, at en vare faktisk er transporteret eller forsendt til et andet EU-land, harmoni-
seres på tværs af EU.
TER vil i forbindelse med implementering af direktivet foretage en nærmere vur-
dering af de administrative konsekvenser.
Forslagets del om betingelser for momsfritagelse kan få økonomiske konsekven-
ser for de virksomheder, som i dag handler med virksomheder i andre EU-lande,
der ikke har gyldigt momsnummer, idet disse kan nægtes momsfritagelse for deres
leveringer. Forslagets dele om kædetransaktioner og konsignationslagre vil udgøre
administrative lettelser for virksomhederne.
8. Høring
Lovpakken er sendt i høring 3. oktober 2017. Der henvises til kommende revide-
rede grund- og nærhedsnotat for en nærmere gennemgang af høringssvarene.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være bred enighed om, at det endelige momssystem skal
baseres på momsbetaling i kundens land og med dette lands momssats. Der for-
ventes derudover overordnet bred opbakning til Kommissionens quick fix-forslag
(fire quick-fixes), som skal forbedre det nuværende momssystem.
14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 284: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 2. oktober 2018, som er relevant for udvalget
Drøftelser på teknisk niveau viser særligt, at nogle EU-lande generelt er kritiske
overfor indførslen af ordningen med
godkendte afgiftspligtige personer
både på grund af
store administrative omkostninger for skattemyndighederne, og risiko for, at to
parallelle systemer vil skabe flere fejl og nye svigmuligheder. Andre lande støtter
indførelsen af begrebet
godkendte afgiftspligtige personer
og en overgangsordning med
to parallelle systemer.
Pba. forhandlingerne er der bred enighed om at udskyde drøftelser af eventuel
brug af
godkendte afgiftspligtige personer
samt de fleste grundlæggende elementer i det
endelige momssystem til drøftelserne af Kommissionens forslag til teknisk gen-
nemførelse af det endelige momssystem (KOM(2018) 329 af 25. maj 2018). Her-
med vil nærværende forslags ændringer af det nuværende momssystem skulle gæl-
de for alle afgiftspligtige personer, og ikke, som foreslået af Kommissionen, i visse
tilfælde kun for
godkendte afgiftspligtige personer.
Flere EU-lande, herunder Danmark, har givet udtryk for skepsis over for forslaget
om at lade selvstændige grupper i den finansielle sektor være omfattet af momsfri-
tagelse (det femte quick fix). Da forslaget ikke var med i Kommissionens oprinde-
lige forslag, og det derfor ikke har været genstand for en konsekvensanalyse, er
der fortsat mange uafklarede spørgsmål. Hertil kommer, at forslaget kan afsted-
komme væsentlige provenutab i visse lande. Det forventes, at et begrænset antal
lande vil modsætte sig direktivændringen vedr. selvstændige momsgrupper på
grund af manglende konsekvensanalyse af forslaget, fordi de har høj momssats,
eller fordi de har eller planlægger at indføre en lønsumsafgift lignende den danske.
Herudover har Kommissionen i forbindele med ECOFIN 22. juni 2018 oplyst, at
Kommissionen vil trække hele forslaget (KOM(2017)569) tilbage, såfremt EU-
landene vil medtage forslaget om selvstændige grupper, da dette vil kompromitte-
re Kommissionens initiativret.
Der kan eventuelt opnås enighed om accept af forslaget, hvis forslaget om moms-
fritagelsen for selvstændige grupper (det femte quick fix) tages ud af forslaget, og
der samtidig afgives en erklæring, hvori Rådet opfordrer Kommissionen til at ana-
lysere momsforholdende for den finansielle sektor med henblik på eventuelt at
fremsætte forslag til ændringer af momsdirektivet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det positivt, at Kommissionen foreslår at indføre et endeligt
momssystem baseret på at det generelle princip om forbrugslandsbeskatning ud-
bredes til alle transaktioner. Regeringen er af den opfattelse, at det endelige
momssystem skal være ét system, hvor leverandøren er betalingspligtig og kan
bruge One-Stop-Shop-systemet, hvilket bør afspejles i direktivteksten, der fast-
lægger principperne for det endelige system. Regeringen støtter generelt, at det
nuværende momssystem forbedres på de foreslåede områder, så reglerne bliver
mere enkle og klare, hvorved retssikkerheden for virksomheder øges.
Regeringen er ligesom øvrige lande skeptisk overfor Kommissionens forslag om
at indføre begrebet
godkendte afgiftspligtige personer,
som i overgangen mod det ende-
15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 284: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 2. oktober 2018, som er relevant for udvalget
lige momssystem skal tildeles særligt lempelige regler. Det vil indebære to parallel-
le systemer, hvilket øger risikoen for fejl og svig. Regeringen er derfor positiv
overfor at lade denne del af forslaget udgå til senere drøftelse.
Regeringen er meget skeptisk overfor at inkludere et forslag om at ændre momsdi-
rektivets regel om momsfritagelse for selvstændige grupper, således at muligheden
for at anvende momsfritagelsen går videre end EU-Domstolens fortolkning af
den nuværende momsfritagelse i direktivet. Regeringen finder, at der er så mange
ubesvarede spørgsmål i relation til anvendelsen af en udvidet momsfritagelse, især
når fritagelsen bliver anvendt grænseoverskridende, at det unødigt vil sinke vedta-
gelsen af de andre ændringer af det nuværende momssystem
ændringer, der
overordnet er bred enighed om på nuværende tidspunkt i forhandlingerne, og
som er efterspurgt af erhvervslivet. Desuden vil et sådant forslag potentielt have
væsentlige negative provenumæssige konsekvenser for Danmark, hvis momsfrita-
gelsen kan bruges grænseoverskridende. Provenutabet opstår ved, at den finansiel-
le sektor flytter aktiviteter til andre EU-lande, og dermed undgår betaling af løn-
sumsafgift i relation til disse aktiviteter.
Man har i forhandlingerne drøftet et muligt kompromis, som begrænser momsfri-
tagelsen til kun at kunne anvendes nationalt og på frivillig basis. Rådets Juridiske
Tjeneste og Kommissionen har taget foreløbigt forbehold, idet en begrænsning af
momsfritagelsen til nationalt brug, er diskriminerende for så vidt angår nationalitet
og må anses for værende i strid med princippet om den fri etableringsret. Det må
derfor forventes, at vedtagelse af en bestemmelse, hvor momsfritagelsen ikke kan
bruges grænseoverskridende vil blive underkendt af EU-Domstolen. På denne
baggrund finder regeringen ikke, at det er et anvendeligt kompromis at begrænse
bestemmelsen til nationalt brug, da risikoen for underkendelse af begrænsningen
er stor.
Regeringen kan, hvis forslaget vedr. momsfritagelsen af selvstændige grupper i
den finansielle sektor tages ud, eller indarbejdes i en form, hvor der er sikkerhed
for, at forslaget ikke har nævneværdige negative provenuvirkninger for Danmark,
støtte, at forslagene i nærværende lovpakke vedtages. Regeringen vil endvidere
kunne acceptere, at forslaget om momsfritagelsen for selvstændige grupper tages
ud af forslaget, og der samtidig afgives en erklæring, hvori Rådet opfordrer
Kommissionen til at analysere momsforholdende for den finansielle sektor med
henblik på eventuelt at fremsætte forslag til ændringer af momsdirektivet.
Regeringen kan støtte, at quick fix-ændringerne af det nuværende system gælder
alle, og ikke kun
godkendte afgiftspligtige personer,
og at drøftelser om eventuelt intro-
duktion af begrebet
godkendte afgiftspligtige personer
i en overgangsfase til det endelige
system udskydes.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Der henvises til grund- og nærhedsnotater om sagen oversendt til Folketingets
Europaudvalg 13. november 2017. Folketingets Europaudvalg fik forelagt sagen
til forhandlingsoplæg 12. juni 2018 forud for ECOFIN 22. juni 2018.
16
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 284: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 2. oktober 2018, som er relevant for udvalget
1940869_0017.png
Bilag 1: Kommissionens tidsplan for indfasning af det endelige momssystem
For at give skatteforvaltningerne og virksomhederne en glidende overgang til det
endelige momssystem, foreslår Kommissionen, at ændringerne bør ske gradvist i
to etaper,
jf. figur 6.
I første etape (etape 1) skal det fastlægges, hvordan leveringen af varer mellem
virksomheder inden for EU skal behandles med hensyn til moms. Implementerin-
gen af dette første skridt vil blive opdelt i to deletaper.
Det foreliggende forslag udgør første deletape (etape 1.1), hvor Kommissionens
oprindelige forslag var at introducere begrebet
godkendt afgiftspligtig person
og de
grundlæggende elementer af det endelige momssystem for handel med varer mel-
lem virksomheder inden for EU. Denne del af forslaget vil udgøre en principaftale
mellem EU-landene om at bevæge sig fra den nuværende overgangsordning til et
endeligt momssystem. Kommissionen forventer, at dette forslag vil kunne træde i
kraft i 2019.
Man har i behandlingen af forslaget ikke kunnet opnå enighed om, hvorvidt der i
et eventuelt overgangssystem skal anvendes
godkendte afgiftspligtige personer,
og der er
bred enighed om at udskyde disse drøftelser til de kommende drøftelser af de
tekniske forslag vedrørende det endelige system,
jf. nedenfor.
I anden del af første etape (etape 1.2) vil Kommissionen fremsætte et forslag til
fastlæggelse af de nærmere tekniske bestemmelser, der er nødvendige for, at den
første etape mod det endelige momssystem kan fungere. Dette forslag er fremsat
den 25. maj 2018
3
. Kommissionen foreslår, at erhververen i denne etape, som en
undtagelse til det generelle princip, skal være betalingspligtig for momsen, såfremt
kunden er en
godkendt afgiftspligtig person.
I øvrige handler vil leverandøren være
betalingspligtig for momsen, som kan betales ved brug af One-Stop-Shop-
systemet. Kommissionen forventer, at disse ændringer vil kunne træde i kraft i
2022.
I anden etape (etape 2) skal de nye regler for momsbehandlingen udvides til at
omfatte alle grænseoverskridende leveringer, dvs. også levering af ydelser, og leve-
randøren, dvs. ikke erhververen, vil skulle svare moms af alle varer og ydelser, der
købes i andre EU-lande. Initiativerne i anden etape vil blive foreslået, når Kom-
missionen har foretaget en evaluering fem år efter at reglerne i første etape er trådt
i kraft. Derefter vil det endelige momssystem være gennemført fuldt ud.
3
KOM(2018) 329
17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 284: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 2. oktober 2018, som er relevant for udvalget
1940869_0018.png
Figur 6
Tidsplan
Kilde: Kommissionens forslag
18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 284: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 2. oktober 2018, som er relevant for udvalget
Dagsordenspunkt 2:
Forslag om mulighed for at indføre indenlandsk ge-
nerel omvendt betalingspligt som en midlertidig und-
tagelse fra EU’s momssystem
KOM(2016) 811
1. Resume
På ECOFIN sigtes der efter politisk enighed om direktivforslaget om mulighed for at indføre
indenlandsk generel omvendt betalingspligt for moms for leverancer mellem virksomheder over en
vis værdi. Det østrigske formandsskabs nylige kompromisforslag, som bygger videre på det tidli-
gere maltesiske formandsskabs kompromis fra juni 2017, indebærer, at EU-lande med særligt
store problemer med såkaldt momskarruselsvig midlertidigt kan indføre indenlandsk generel
omvendt betalingspligt (for leverancer mellem virksomheder på over 15.000 euro pr. transaktion
også opdelte betalinger). Forslaget indebærer ikke ændringer i forhold til momsreglerne for
leverancer mellem virksomheder på under 15.000 euro pr. transaktion, eller ændringer i, hvor-
dan den endelige forbruger betaler moms.
En række lande har i tidligere drøftelser af forslaget været imødekommende overfor ønskerne fra
især Tjekkiet om at indføre generel omvendt betalingspligt for moms i forsøget på at imødekomme
landets problemer med momssvig. Andre lande har været mere skeptiske og bl.a. bekymrede for
virkninger på det indre marked og risikoen for, at svigen flytter til andre lande. Formandskabets
kompromisforslag indebærer bl.a. yderligere oplysningskrav til de lande, som ønsker at indføre
generel omvendt betalingspligt.
Kompromisforslaget blev drøftet på ECOFIN 16. juni 2017, 25. maj 2018 og 13. juli 2018,
men blev ikke vedtaget, selvom hovedparten af EU-landene var indstillet på at vedtage det. For-
slaget er efterfølgende ikke revideret eller forhandlet på teknisk niveau.
Regeringen er som udgangspunkt skeptisk overfor brugen af generel indenlandsk omvendt beta-
lingspligt, da det vurderes, at der er en række negative erhvervs- og samfundsøkonomiske konse-
kvenser ved dette system. Regeringen lægger vægt på, at forslagets anvendelsesområde på hensigts-
mæssig vis er begrænset til lande, som har store problemer med momskarruselsvig. Regeringen
lægger betydelig vægt på at fastholde, at tilladelser om generel omvendt betalingspligt skal kunne
trækkes tilbage, og at der etableres sikkerhedsmekanismer, som sikrer, at virkningerne for det
indre marked og momssvig i andre EU-lande overvåges.
2. Baggrund
Rådet vedtog 25. maj 2016 konklusioner vedr. Kommissionens handlingsplan for
momsområdet, som bl.a. opfordrer Kommissionen til at undersøge såkaldt inden-
landsk generel omvendt betalingspligt for moms. Kommissionen præsenterede på
ECOFIN 17. juni 2016 en analyse heraf. Kommissionen fremsatte 21. december
2016 et forslag, som vil give EU-landene mulighed for midlertidigt at indføre
indenlandsk generel omvendt betalingspligt på leveringer mellem virksomheder af
ydelser og varer over en vis grænse,
jf. nedenfor.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 113 og kan vedtages af Rådet
med enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet samt Det Økonomiske og
Sociale Udvalg.
19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 284: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 2. oktober 2018, som er relevant for udvalget
1940869_0020.png
I det nuværende momssystem opkræver virksomheder moms af deres salg og har
fradrag for den moms, der er betalt af relevant indkøb (dvs. indkøb til
virksomhedens momspligtige aktivitet). Dette er forsimplet beskrevet i figur 1,
hvor den sælgende virksomhed (virksomhed 1) opkræver moms for sine salg og
indbetaler salgsmomsen til skattemyndighederne. Den købende virksomhed
(virksomhed 2) har fradrag for momsen på indkøbet, som virksomheden
modregner i salgsmomsen opkrævet af den endelige forbruger.
Figur 1. Illustration af det nuværende momssystem for indenlandske handler
Omvendt betalingspligt indebærer,
jf. figur 2,
at den sælgende virksomhed
(virksomhed 1) ikke længere opkræver moms ved sit salg til den købende
virksomhed (virksomhed 2)
4
. Den købende virksomhed (virksomhed 2) opgør i
stedet salgsmomsen (på 20 kr.) for sit køb fra virksomhed 1 samtidig med, at
virksomheden tager fradrag for købsmomsen (ligeledes 20 kr.). Herved udligner
salgs- og købsmomsen hinanden. Der er således igennem momskæden ikke et
økonomisk udestående fsva. moms mellem virksomheder eller mellem
virksomheder og stat. Generelt vil der først være et økonomisk udestående til
staten fsva. moms, når en virksomhed sælger til ikke-momspligtige, fx privatfor-
brugere, offentlige myndigheder, den finansielle sektor mv.
I et system med generel omvendt betalingspligt vil virksomhederne fortsat skulle registrere moms ved køb og salg og
angive moms til skattemyndighederne. Det er alene, hvem der står for indbetalingen af momsen, som ændres fra at være
den sælgende virksomhed til den købende virksomhed.
4
20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 284: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 2. oktober 2018, som er relevant for udvalget
1940869_0021.png
Figur 2. Illustration af generel indenlandsk omvendt betalingspligt
Når virksomhed 2 videresælger varen til en endelig forbruger, opkræver
virksomhed 2 moms af forbrugeren som i det normale momssystem mhp.
indbetaling til myndighederne. Det samlede momsprovenu til skattemyndigheden
er uændret.
Det nuværende momssystems robusthed består bl.a. i, at det har en indbygget
registrering af alle handler gennem kæden. I det nuværende system indebærer det,
at det er forskellige virksomheder, som står for henholdsvis indbetalingen og
fradraget af momsen. Hvis en virksomhed fx udeholder en del af sin omsætning
fra momsregnskabet, skabes der et misforhold mellem salgs- og købsmoms, når
virksomheden sammenlignes med andre lignende virksomheder. Dette giver
skattemyndighederne en indikation af, at virksomheden skal kontrolleres og
begrænser muligheden for svig. Det nuværende momssystem er dog sårbart over
for svig ved salg mellem erhverv. Det gælder fx såkaldt ”Missing Trader Intra-
Community fraud” (MTIC), hvor moms
på indkøb fradrages, mens den
tilhørende salgsmoms aldrig indbetales.
I et momssystem med generel omvendt betalingspligt udlignes salgs- og
købsmomsen ved handel mellem virksomheder, idet den købende virksomhed
foretager fradraget med det samme i forbindelse med købet. Den samlede
momsbetaling for hele den foregående handelskæde sker således først, når varen
sælges med almindelig betalingspligt, fx når salget sker til forbrugere. I et system
med omvendt betalingspligt er det således nemmere for virksomheden at
forsvinde med hele momsindbetalingen end i det nuværende momssystem. I figur
2 afhænger hele momsindbetalingen således udelukkende af virksomhed 2.
Virksomhed 2 kan fx begå momssvig ved at opkræve momsen fra sin kunde, men
undlade at indbetale momsen til skattemyndighederne.
Enkelte EU-lande har udtrykt stort ønske om at få mulighed for at afprøve
generel omvendt betalingspligt for moms på indenlandske handler mellem
virksomheder for at bekæmpe momssvig mellem virksomheder i en kæde (såkaldt
21
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 284: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 2. oktober 2018, som er relevant for udvalget
1940869_0022.png
momskarruselsvig). Omvendt betalingspligt for moms er i dag alene mulig på
udvalgte sektorer i en midlertidig periode frem til 31. december 2018.
Ønsket skal ses i lyset af, at generel omvendt betalingspligt udelukker MTIC-svig.
Den sælgende virksomhed ligger således ikke inde med momsbetalinger, som kan
forsvinde uafhængigt af, at den købende virksomhed opnår fradrag herfor.
Omvendt er et system med generel omvendt betalingspligt forbundet med en
række negative effekter. Fx er mulighederne for svindel ved at sælge varer og
ydelser til endeligt forbrug uden moms (sort økonomi) større. Dertil kommer, at
momssystemet bliver mere kompliceret både for erhvervslivet og
skattemyndighederne, hvis der sideløbende eksisterer både normal og omvendt
betalingspligt indenfor ét land (fx transaktioner under hhv. over 15.000 euro) eller
på tværs af lande. Omvendt betalingspligt indebærer, at en sælgende virksomhed i
højere grad skal kende og evt. undersøge køberens forhold, idet der skal opkræves
moms, hvis køber er en forbruger, men ikke hvis køber er en anden virksomhed.
Samtidig må det forventes, at den sælgende virksomhed i visse tilfælde kan
komme til at hæfte for momsen, såfremt køberen ikke er identificeret korrekt, og
salget dermed ikke pålægges moms korrekt. Med normal betalingspligt skal sælger
opkræve moms ved alle salg, uanset om køber er forbruger eller virksomhed.
Kommissionen fremsatte sit forslag om generel omvendt betalingspligt på
baggrund af drøftelser i ECOFIN i løbet af 2016, hvor enkelte EU-lande udtrykte
et stort politisk ønske om, at Kommissionen skulle fremsætte et sådant forslag. I
Kommissionens handlingsplan for momsområdet har Kommissionen derimod
foreslået, at momssystemet ændres mere grundlæggende
(”det endelige
momssystem”),
således at grænseoverskridende leveringer mellem virksomheder
behandles momsmæssigt på samme vis som indenlandske handler mellem
virksomheder.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag
Formålet med forslaget er at give EU-lande med særligt store problemer med
momskarruselsvig en mulighed for at afprøve generel omvendt betalingspligt for
moms som et værn mod svindlen. Kommissionens forslag har i hovedtræk føl-
gende elementer:
Kommissionens forslag giver EU-lande mulighed for at ansøge Kommissi-
onen om tilladelse til midlertidigt at indføre
generel
omvendt betalingspligt
for moms på leverancer (både varer og ydelser) mellem virksomheder, der
overstiger
10.000 euro pr. faktura. Grænsen på 10.000 euro er ifølge Kommis-
sionen sat for at ramme de højværditransaktioner, der er mest udsatte for
karusselsvig, og samtidig friholde de mindste virksomheder fra administrati-
ve byrder ved forslaget. Den konkrete grænse svarer desuden til den tærskel,
bl.a. Tjekkiet oprindeligt har anmodet om. Forslaget giver ikke mulighed
for, at et land kan udvælge sektorer eller enkelte varegrupper/tjenester til
omvendt betalingspligt, mens andre varer og tjenester følger det normale
22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 284: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 2. oktober 2018, som er relevant for udvalget
1940869_0023.png
momssystem
5
. For leverancer mellem virksomheder
under
10.000 euro pr.
faktura vil momsreglerne være uændrede. Forslaget indebærer heller ikke
ændringer i, hvordan den endelige forbruger betaler moms.
Det vil som udgangspunkt kun være muligt at indføre midlertidig generel
omvendt betalingspligt i EU-lande, som er særligt ramt af momskarrusel-
svig. Kommissionens forslag indebærer, at lande på basis af følgende krite-
rier vil kunne ansøge: 1) landet har et momsgab
6
, som er mindst 5 pct. point
højere end det gennemsnitlige momsgab blandt EU-landene
7
, 2) momskar-
ruselsvig udgør mindst 25 pct. af landets samlede momsgab, og 3) øvrige
kontrolforanstaltninger som værn mod momskarruselsvig er konstateret in-
effektive.
Kommissionens forslag giver også EU-lande, der ikke opfylder ovenstående
kriterier, mulighed for at indføre generel omvendt betalingspligt, hvis 1)
landet grænser op til et land, der har valgt at indføre midlertidig generel om-
vendt betalingspligt, 2) der er konstateret en høj risiko for, at svigen flytter
fra landet, der har indført generel omvendt betalingspligt til det pågældende
naboland og 3) øvrige kontrolforanstaltninger som værn mod momssvig er
konstateret ineffektive.
Kommissionens forslag medfører en række rapporteringsforpligtelser frem
til 2022, både for de lande, som vælger at indføre generel omvendt beta-
lingspligt, og for de lande, som ikke indfører generel omvendt betalingspligt.
EU-lande, som indfører omvendt betalingspligt for moms, skal ifølge for-
slaget etablere elektroniske rapporteringskrav til alle momspligtige personer.
Kommissionens forslag indebærer, at det er muligt at trække tilladelser til-
bage, såfremt det viser sig, at generel omvendt betalingspligt i et EU-land
har en betydelig negativ effekt på det indre marked, idet momssvigen kan
flytte til andre lande, som ikke har indført omvendt betalingspligt.
Kommissionen har pligt til at overveje at trække en tilladelse tilbage, hvis to
EU-lande informerer Kommissionen om, at momssvigen er øget som følge
af indførslen af generel omvendt betalingspligt i et EU-land.
Kommissionens forslag indebærer, at muligheden for at anvende generel
omvendt betalingspligt for moms er en midlertidig ordning, som skal udlø-
be 30. juni 2022.
Det er et krav i henhold til traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde
(TEUF), at en undtagelsesbestemmelse af denne karakter skal være midlertidig og
medføre mindst mulige forstyrrelser af det indre marked.
På de tekniske møder har der særligt været uenighed om, 1) hvilke betingelser
landene skal opfylde for at indføre generel omvendt betalingspligt, 2) hvem der
skal have kompetence til at indrømme og tilbagetrække tilladelser til lande, der
Dog med undtagelse af de muligheder, der i forvejen eksisterer for at indføre omvendt betalingspligt for bestemte sekto-
rer og varegrupper fx tablets og pc’er.
6
Momsgabet opgøres som forskellen mellem den moms, der faktisk opkræves og det samlede forventede momsgrundlag.
Et momsgab kan bl.a. skyldes virksomhedskonkurs, fejlrapportering, momsundgåelse og svig mv.
7
Kommissionen skønner i en analyse fra 2016, at det gennemsnitlige momsgab for EU27 er 10,4 pct. i 2014 samt at 11
lande (Bulgarien, Tjekkiet, Grækenland, Italien, Letland, Litauen, Ungarn, Malta, Polen, Portugal og Slovaktiet) umiddelbart
har et momsgab, som er mindst 5 pct.point større end EU-gennemsnittet i 2014.
5
23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 284: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 2. oktober 2018, som er relevant for udvalget
1940869_0024.png
ansøger om at indføre generel omvendt betalingspligt samt 3) i hvilket omfang
direktivet skal være tidsbegrænset,
jf. nedenfor.
Formandskabets kompromisforslag
I forlængelse af det maltesiske formandsskabs kompromisforslag fra juni 2017
præsenterede det østrigske formandskab et nyt kompromisforslag i september
2018.
1. Transaktioner, som er omfattet af generel omvendt betalingspligt
Kompromisforslaget giver EU-lande mulighed for at ansøge Kommissionen om
tilladelse til midlertidigt at indføre generel omvendt betalingspligt for moms på
leverancer (både varer og ydelser) mellem virksomheder, der overstiger 15.000
euro pr. transaktion (mod Kommissionens forslag om leverancer, der overstiger
10.000 euro pr. faktura). Dermed vil også opdelte betalinger i henhold til kom-
promisforslaget være omfattet af generel omvendt betalingspligt.
2. Betingelser for at kunne indføre generel omvendt betalingspligt
I henhold til kompromisforslaget skal vurderingen af omfanget af momssvig tage
udgangpunkt i Kommissionens opgørelse fra 2016 af EU-landenes momsgab i
2014. Dette var i juni 2017 ifølge Kommissionen de senest opgjorte skøn.
Derudover er det uddybet, hvordan et land skal dokumentere, at øvrige
kontrolforanstaltninger, som værn mod momskarruselsvig, er konstateret ineffek-
tive.
Der er i kompromisforslaget indsat et proportionalitetskrav, der består af to ele-
menter. For det første skal det land, som ønsker at indføre generel omvendt beta-
lingspligt, kunne påvise, at den estimerede øgede regelefterlevelse og opkrævning
af moms (gevinster) er mindst 25 pct. større end de forventede øgede byrder, som
virksomheder og skatteadministrationen pålægges. Det er i kompromisforslaget
ikke specificeret, hvordan gevinster og byrder konkret skal opgøres. For det andet
er det foreslået som et krav, at generel omvendt betalingspligt ikke må medføre
højere omkostninger for virksomheder og skatteadministrationer, end der er for-
bundet med andre kontrolforanstaltninger.
Kompromisforslaget fjerner muligheden for, at andre EU-lande midlertidigt kan
indføre generel omvendt betalingspligt, hvis landet bl.a. deler grænser med et land,
der midlertidigt indfører generel omvendt betalingspligt. Dette skyldes en vurde-
ring fra Rådets Juridiske Tjeneste, der ikke finder denne mulighed i overensstem-
melse med proportionalitetsprincippet og kriteriet om, at forslaget skal medføre
mindst mulig forstyrrelse af det indre marked.
Kompromisforslaget indeholder yderligere oplysningskrav (i forhold til
Kommissionens forslag) til de lande, som ønsker at anvende generel indenlandsk
omvendt betalingspligt. De nye krav indebærer, at lande som indfører generel
omvendt betalingspligt løbende skal udlevere en række data om personer, der er
blevet strafforfulgt for momssvig, personer som er blevet afregistreret for moms,
og personer som ikke rettidigt har indgivet en momsangivelse i to perioder.
24
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 284: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 2. oktober 2018, som er relevant for udvalget
3. Kompetencen til at indrømme og tilbagetrække tilladelser
Kompromisforslag lægger op til, at det er Rådet, der på baggrund af en indstilling
fra Kommissionen med enstemmighed kan give et EU-land tilladelse til at indføre
generel omvendt betalingspligt (fremfor at det er Kommissionen som kan
indrømme tilladelser, som foreslået i Kommissionens oprindelige forslag).
For så vidt angår muligheden for at trække tilladelser tilbage, er det blevet
foreslået, at Kommissionen, senest tre måneder efter at have modtaget alle
nødvendige oplysninger, indstiller til Rådet, at tilladelserne skal trækkes tilbage.
Kommissionens indstilling vil herefter blive tiltrådt af Rådet, medmindre Rådet
enstemmigt afviser Kommissionens indstilling inden for 30 dage (fremfor at det er
Kommissionen som har kompetencen til at trække tilladelser tilbage, som
foreslået i Kommissionens oprindelige forslag).
Derudover indgår det i kompromisforslaget, at Kommissionen har pligt til at
overveje at trække en tilladelse tilbage, hvis blot ét EU-land informerer
Kommissionen om øget momssvig som følge af indførslen af generel omvendt
betalingspligt (fremfor to EU-lande, som foreslået af Kommissionen). Dertil
kommer, at de lande, der indfører generel omvendt betalingspligt, foreslås at
skulle afrapportere til Kommissionen efter ét år, hvor ordningen er afprøvet
(fremfor to år som Kommissionen har foreslået).
4. Tidsbegrænsning af direktivet
Kommissionen og formandskabet har lagt op til, at forslaget skal være
tidsbegrænset frem til 30. juni 2022 (dvs. oprindeligt ca. fem år). Nogle lande
ønsker dog, at direktivet skal være gældende i en kortere periode (fx to til tre år),
mens enkelte lande ventes at ønske en længere periode (mere end fem år).
4. Europa-Parlamentets holdning
Forslaget skal i høring ved Europa-Parlamentet. Oprindeligt forventedes Europa-
Parlamentet at komme med en udtalelse 29. november 2017. Siden forslaget blev
blokeret på ECOFIN i juni 2017 har der i Europa-Parlamentet ikke været yderli-
gere drøftelser, ligesom der heller ikke foreligger en ny dato for, hvornår man kan
forvente en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har anført, at momsdirektivet forhindrer EU-landene i at kunne
anvende generel indenlandsk omvendt betalingspligt. Det er kun muligt at give
EU-lande mulighed for at anvende generel omvendt betalingspligt ved et lovgiv-
ningsinitiativ på EU-plan, som ændrer direktivet.
Kommissionen anser derfor forslaget for at være i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet. Regeringen er enig i vurderingen.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
I det nuværende momssystem er momsbetalingspligten i forbindelse med inden-
landske handler mellem to virksomheder som udgangspunkt pålagt den sælgende
virksomhed, som opkræver moms for sine salg og afregner momsen til skatte-
25
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 284: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 2. oktober 2018, som er relevant for udvalget
myndighederne. Den købende virksomhed kan fradrage den købsmoms, som
virksomheden har betalt for sine køb, når den indbetaler salgsmoms.
Momsdirektivet giver mulighed for at indføre omvendt betalingspligt på inden-
landske handler mellem virksomheder på bestemte områder. I Danmark er der i
forskelligt omfang omvendt betalingspligt på guld, gas, elektricitet, CO2-kvoter,
CO2-kreditter, gas- og elektricitetscertifikater, metalskrot, mobiltelefoner, compu-
terchips, spillekonsoller, tablet-pc’er
og bærbare computere. Der blev indført om-
vendt betalingspligt på disse områder, da der blev konstateret omfattende organi-
seret svig med disse varegrupper. Kommissionen fremsatte 25. maj 2018 forslag
om, at ovennævnte mulighed forlænges frem til, at reglerne for det endelige
momssystem træder i kraft.
En vedtagelse af nærværende forslag har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser,
idet forslaget blot giver visse EU-lande mulighed for at indføre generel omvendt
betalingspligt midlertidigt. Danmark opfylder ikke de af formandskabet foreslåede
betingelser vedrørende momsgab og momskarruselsvig for at indføre generel om-
vendt betalingspligt.
7. Økonomiske konsekvenser
Forslaget vil ikke i sig selv have erhvervsøkonomiske konsekvenser for virksom-
heder i Danmark. Såfremt andre EU-lande vælger at indføre generel omvendt
betalingspligt vil det dog få erhvervsøkonomiske konsekvenser for virksomheder
etableret i disse lande.
Kommissionen anfører i sin konsekvensanalyse til forslaget, at et momssystem
med omvendt betalingspligt kan øge eksisterende svigformer, som forventes at
blive mere udbredt i detailledet af handelskæden. Muligheden for at købe varer og
tjenesteydelser med omvendt betalingspligt (og dermed i praksis uden moms) for-
ventes at øge incitamentet til at misbruge andres momsnumre. Herved kan virk-
somheder eller personer, som ellers ikke er berettiget til at købe varer eller tjene-
steydelser med omvendt betalingspligt, få mulighed for i praksis at erhverve disse
varer og tjenesteydelser uden moms.
I det nuværende momssystem sker grænseoverskridende handler mellem virk-
somheder med omvendt betalingspligt. Det har medført, at der er opstået et svig-
koncept, hvorved virksomheder kan købe varer fra andre lande uden moms og
sælge disse varer videre med moms. Virksomheden forsvinder dog uden at indbe-
tale den opkrævede salgsmoms til skattemyndighederne. Kommissionen anfører,
at dette koncept vil kunne overføres på nationalt niveau i de lande, der indfører
generel omvendt betalingspligt. Kommissionen anfører ligeledes, at incitamentet
til at sælge varer videre uden moms på det sorte marked vil øges.
Erfaringerne fra at indføre omvendt betalingspligt på bestemte sektorer viste, at
svigen blot flyttede til andre sektorer eller EU-lande, som endnu ikke havde ind-
ført omvendt betalingspligt. Kommissionen anfører, at der er risiko for, at det
26
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 284: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 2. oktober 2018, som er relevant for udvalget
samme vil ske i forbindelse med, at enkelte lande indfører generel omvendt beta-
lingspligt for moms.
Endelig må det forventes, at de, der vil omgå systemet, kunstigt vil opdele transak-
tioner, så de kommer under 15.000 euro.
På denne baggrund kan det ikke udelukkes, at forslagets gennemførelse kan få
statsfinansielle konsekvenser for Danmark, såfremt andre EU-lande indfører ge-
nerel omvendt betalingspligt.
8. Høring
For høringssvar henvises til samlenotat oversendt ifm. ECOFIN 21. marts 2017.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Hovedparten af EU-landene har siden ECOFIN 16. juni 2017 været indstillet på
at vedtage kompromisforslaget, men der er endnu ikke opnået enstemmighed.
Forslaget er efterfølgende blevet lettere revideret. Der ventes en ny drøftelse på
ECOFIN 2. oktober 2018 mhp. på politisk enighed.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side er det vigtigt, at momssystemet tilrettelægges, så momsprovenuet
sikres, og det indebærer færrest muligt administrative byrder for virksomheder,
samt at risikoen for svindel minimeres.
Regeringen er som udgangspunkt skeptisk overfor brugen af generel indenlandsk
omvendt betalingspligt. Fra dansk side har man derfor heller ikke et ønske om at
indføre generel omvendt betalingspligt for moms i Danmark. Det skyldes bl.a., at
erfaringerne fra at indføre omvendt betalingspligt på bestemte sektorer viste, at
svigen blot flyttede til andre sektorer. Systemet vurderes at indebære en række
negative erhvervs- og samfundsøkonomiske konsekvenser, herunder bl.a. øgede
administrative byrder, jf. høringssvarene, og nye former for svig. Hvis generel
omvendt betalingspligt indføres i nogle lande, vil der være en risiko for, at svigen
flytter til andre EU-lande.
Formålet med forslaget er at give EU-lande, der har særligt store problemer med
momssvig mulighed for at afprøve generel indenlandsk omvendt betalingspligt.
Regeringen lægger vægt på, at forslagets anvendelsesområde på hensigtsmæssig vis
er begrænset til lande, som har store problemer med momskarruselsvig og evt.
andre lande, der påvirkes af, at der indføres generel omvendt betalingspligt. Rege-
ringen ser positivt på, at muligheden for at nabolande kan indføre generel om-
vendt betalingspligt er udgået i det seneste kompromisforslag henset til de juridi-
ske indvendinger herom.
Regeringen kan acceptere en løsning på linje med kompromisforslaget fra juni
2017, og finder det vigtigt at fastholde, at tilladelser skal kunne trækkes tilbage, og
at der etableres sikkerhedsmekanismer, som sikrer, at virkningerne for det indre
marked og momssvig i andre EU-lande overvåges.
27
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 284: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 2. oktober 2018, som er relevant for udvalget
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev orienteret om forudgående drøftelser af omvendt
betalingspligt for moms, herunder i forbindelse med ECOFIN 15. januar 2016,
25. maj 2016 og 17. juni 2016. Udvalget blev orienteret om forslaget i forbindelse
med præsentationen på ECOFIN 27. januar 2017 og i forbindelse med ECOFIN
21. marts 2017. Der er oversendt grund- og nærhedsnotat om forslaget 9. februar
2017. Folketingets Europaudvalg blev forelagt det maltesiske formandskabs kom-
promisforslag 14. juni 2017 forud for ECOFIN 16. juni 2017, 18. maj 2018 forud
for ECOFIN 25. maj 2018 og 5. juli 2018 (skriftlig forelæggelse) forud for ECO-
FIN 13. juli 2018.
28
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 284: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 2. oktober 2018, som er relevant for udvalget
Dagsordenspunkt 3:
Direktiv om nedsatte momssatser for bøger, aviser
og tidsskrifter
KOM(2016) 758
1. Resume
På ECOFIN sigtes der efter politisk enighed om direktivforslaget om ændring af momssystemdi-
rektivet for så vidt angår momssatser for bøger, aviser og tidsskrifter.
Det er med de nuværende momsregler muligt for de enkelte EU-lande at indføre en nedsat moms-
sats (minimum 5 pct.) på trykte bøger, aviser og tidsskrifter. Dertil kommer, at nogle EU-lande
har mulighed for at indføre såkaldt stærkt nedsatte momssatser (lavere end 5 pct.) eller nulmoms
på visse trykte medier. Derimod skal elektroniske bøger, aviser og tidsskrifter efter de gældende
regler belægges med standardmomssatsen i de enkelte EU-lande (minimum 15 pct.).
Forslaget skal give EU-landene større frihed til at nedsætte momssatserne på elektroniske udgi-
velser og dermed fjerne eksisterende begrænsninger for at pålægge samme momssats på hhv. trykte
og elektroniske bøger, aviser og tidsskrifter. I det seneste kompromisforslag er der lagt op til, at
alle EU-lande får mulighed for at anvende nedsat momssats (minimum 5 pct.) for elektroniske
bøger, aviser og tidsskrifter. Derudover får EU-landene mulighed for at anvende samme stærkt
nedsatte satser (under 5 pct.) og nulsatser for elektroniske bøger, aviser og tidsskrifter, som de
måtte have anvendt på trykte versioner pr. 1. januar 2017.
EU-Domstolen har 7. marts 2017 afsagt en dom om den momsmæssige forskelsbehandling af
elektroniske og trykte bøger. Rådets Juridiske Tjeneste har efterfølgende afgivet en skriftlig udta-
lelse om dommens konsekvenser. I henhold til den skriftlige udtalelse vil det efter direktivforsla-
gets vedtagelse fortsat være muligt for EU-landene at behandle trykte og elektroniske publikatio-
ner momsmæssigt forskelligt, såfremt det kan begrundes objektivt.
Kompromisforslaget blev drøftet på ECOFIN 16. juni 2017, 25. maj 2018 og 13. juli 2018,
men blev ikke vedtaget, selvom hovedparten af EU-landene var indstillet på at vedtage det. For-
slaget er efterfølgende ikke revideret eller forhandlet på teknisk niveau
Danmark arbejder generelt for, at området for nedsatte momssatser ikke udvides eller alterna-
tivt, at en udvidelse begrænses mest muligt, da det bl.a. medfører konkurrenceforvridning mellem
EU-landene, ligesom det gør momssystemet mere kompliceret for erhvervslivet. Samtidig ønskes
det ikke, at momssystemet i et yderligere omfang end nu anvendes til selektiv erhvervsstøtte gen-
nem nedsatte momssatser. Regeringen er dog åben for at give de enkelte EU-lande mulighed for
at ligestille elektroniske bøger, aviser og tidsskrifter med trykte publikationer og kan derfor støtte
en løsning på linje med det seneste kompromisforslag.
2. Baggrund
Kommissionen har 1. december 2016 fremsat forslag om ændring af momssy-
stemdirektivet (direktiv 2006/112/EF) for så vidt angår momssatser for bøger,
aviser og tidsskrifter. Forslaget blev fremlagt sammen med en pakke af forslag om
modernisering af momsreglerne for e-handel mellem virksomheder og forbrugere
på tværs af grænserne (KOM(2016) 755, KOM(2016) 756 og KOM(2016) 757).
29
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 284: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 2. oktober 2018, som er relevant for udvalget
1940869_0030.png
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 113 og kan vedtages af Rådet
med enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet.
I henhold til det gældende momsdirektiv skal
elektroniske
bøger, aviser og tidsskrif-
ter belægges med den normale momssats (mindst 15 pct.) i de enkelte EU-lande.
De gældende regler giver alle EU-landene mulighed for at anvende en nedsat
momssats (mindst 5 pct.) på alle former for
trykte
medier. Derudover har nogle
EU-lande mulighed for at anvende såkaldte stærkt nedsatte satser (lavere end 5
pct.) og nulsatser (momsfritagelse med ret til fradrag for moms på indkøb) på
visse trykte medier
8
. Fx er der i Danmark nulmoms på trykte aviser.
Ifølge de gældende regler må EU-landene anvende op til to nedsatte momssatser,
som mindst skal være på 5 pct. I tillæg hertil har nogle EU-lande yderligere und-
tagelser, der indebærer, at der er stærkt nedsatte momssatser på bestemte varer
(dvs. under 5 pct. og nulmoms). Disse yderligere undtagelsesmuligheder for stærkt
nedsatte momssatser og nulmoms tælles ikke med i opgørelsen af et lands samlede
antal nedsatte momssatser.
Der gøres opmærksom på, at Kommissionen 18. januar 2018 fremsatte et andet
forslag, som øger EU-landenes fleksibilitet i forhold til generelt at anvende nedsat-
te satser, stærkt nedsatte satser og nulsatser. Kommissionens forslag rummer, hvis
det vedtages uændret, bl.a. tilsvarende (og yderligere) frihedsgrader ift. fastsættel-
sen af momssatser på elektroniske udgivelser, som det aktuelle forslag, og vil såle-
des overflødiggøre dette, såfremt det pågældende forslag vedtages. Det pågælden-
de forslag behandles stadig på arbejdsgruppeniveau. Der henvises til Skattemini-
steriets reviderede grund- og nærhedsnotat om det pågældende forslag, som er
oversendt til Folketinget 11. april 2018.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at give alle EU-lande mulighed for at anvende de sam-
me momssatser på både elektroniske og trykte udgaver af hhv. bøger, aviser og
tidsskrifter.
Kommissionens oprindelige forslag indebar, at alle EU-lande fik mulighed for frit
at fastsætte momssatser på bøger, aviser og tidsskrifter, uanset om de er trykte
eller elektroniske. Dvs. at alle EU-lande vil kunne anvende nedsatte satser (mindst
5 pct.), stærkt nedsatte satser (under 5 pct.) og nulmoms på
elektroniske
bøger, avi-
ser og tidsskrifter, og at alle EU-lande (og ikke længere kun de EU-lande, der hav-
de en særlig undtagelse) ville få mulighed for at anvende stærkt nedsatte momssat-
ser (under 5 pct.) og nulsats for alle former for
trykte
bøger, aviser og tidsskrifter,
jf. tabel 1.
I det maltesiske formandskabs kompromisforslag fra juni 2017 er der lagt op til, at
alle EU-lande får mulighed for at anvende nedsat momssats (minimum 5 pct.) for
elektroniske
bøger, aviser og tidsskrifter. Derudover kan de EU-lande, der pr. 1.
Disse særlige undtagelser er af historiske årsager, som skyldes, at en række lande ved indtræden i det europæiske fællesskab
havde stærkt nedsatte momssatser eller nulmoms, som de har bibeholdt.
8
30
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 284: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 2. oktober 2018, som er relevant for udvalget
1940869_0031.png
januar 2017 anvendte en stærkt nedsat sats (under 5 pct.) og nulsatser i forbindelse
med levering af
trykte
bøger, aviser og tidsskrifter, også kunne anvende disse
stærkt nedsatte satser og nulsatser, når de samme varer leveres
elektronisk.
Kom-
promisforslaget vil således fjerne de eksisterende begrænsninger for at pålægge
samme momssats på hhv. trykte og elektroniske bøger, aviser og tidsskrifter.
Kompromisforslaget indebærer til forskel fra Kommissionens forslag ikke mulig-
heden for, at alle EU-lande (og ikke kun de EU-lande, der har særlig undtagelse
hertil) frit kan anvende stærkt nedsatte momssatser eller nulsats på trykte bøger,
aviser og tidsskrifter. Forslaget ændrer således ikke på de historisk betingede særli-
ge undtagelser for stærkt nedsatte momssatser og nulmoms, som visse EU-lande
benytter.
Tabel 1
Sammenligning af gældende ret og forslaget om momssatser for bøger, aviser og tidsskrifter
Nugældende
regler
Minimum 5 pct.
1)
og særlige
undtagelser
2)
Minimum 15 pct.
3)
Kommissionens
forslag
Intet minimum.
Seneste kompromisfor-
slag
Ingen ændring af regler.
Trykte bøger, aviser og tidsskrifter
Elektroniske bøger aviser og tidsskrifter
Intet minimum.
Minimum 5 pct.
Lavere sats og nulsats
er mulig, hvis det blev
anvendt for trykte versi-
oner pr. 1. januar 2017,
jf. særlige undtagelser.
Anm.: 1) Bulgarien er det eneste EU-land, som anvender standardmomssatsen på både trykte bøger, aviser og
tidsskrifter. Øvrige EU-lande anvender under visse betingelser en nedsat sats (mindst 5 pct.) på trykte aviser,
bøger og/eller tidsskrifter. I tillæg hertil anvender nogle EU-lande yderligere stærkt nedsatte satser og
nulmoms på trykte bøger, aviser og/eller tidsskrifter,
jf. anmærkning 2).
2) En række lande har særlige undtagelser, som tillader en stærkt nedsat sats (mindre end 5 pct.) eller
nulmoms på trykte bøger, aviser og tidsskrifter. Frankrig har stærkt nedsat sats (2,1 pct.) på trykte aviser og
tidsskrifter. Estland og Italien har en stærkt nedsat sats (4 pct.) på trykte bøger, aviser og tidsskrifter.
Luxembourg har en stærkt nedsat sats (3 pct.) på trykte bøger, aviser og tidsskrifter. Følgende lande har
nulmoms: Belgien (trykte aviser og tidsskrifter), Danmark (trykte aviser), Irland (trykte bøger), Storbritaninen
(trykte bøger, aviser og tidsskrifter).
3) Frankrig og Italien har i strid med reglerne nedsatte momssatser på elektroniske bøger, aviser og
tidsskrifter.
Kilde:
”VAT
rates applied in the Member States of the European Union
– situation at 1st January 2017”
og
Kommissionens konsevensanalyse af direktivforslaget.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har 1. juni 2017 udtalt sig om Kommissionens forslag, hvortil
der blandt medlemmerne var bred tilslutning. Europa-Parlamentet påpeger, at
forslaget skal sikre et forenklet momssystem, som er resistent overfor svig, og
som tilgodeser erhvervslivet, og at den fleksibilitet, som forslaget indebærer, på
ingen måde foregriber det endelige momssystem.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har anført, at der i momsdirektivet er fastsat harmoniserede be-
stemmelser om anvendelse af momssatser på elektroniske bøger, aviser og tids-
skrifter, som forhindrer EU-landene i at belægge disse med de samme lave moms-
satser som dem, der i øjeblikket anvendes på trykte bøger, aviser og tidsskrifter.
31
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 284: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 2. oktober 2018, som er relevant for udvalget
Disse bestemmelser kan kun ændres ved et lovgivningsinitiativ på EU-plan, som
ændrer direktivet. Kommissionen anser derfor forslaget for at være i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet. Regeringen er enig i vurderingen.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Bøger og tidsskrifter belægges i Danmark med 25 pct. moms, uanset om der er
tale om fysiske eller elektroniske bøger og tidsskrifter.
Trykte aviser belægges i Danmark med såkaldt nulmoms. Det betyder, at en trykt
avis er fritaget for moms ved salget, men virksomheden har ret til fradrag for den
moms, der er betalt ved indkøb, der er anvendt til at producere avisen. Elektroni-
ske aviser belægges med den danske normalsats på 25 pct. i overensstemmelse
med direktivets gældende regler.
Hensigten med direktivforslaget er at give de enkelte EU-lande en
mulighed
for at
ændre momssatserne på bøger, aviser og tidsskrifter i elektronisk form.
EU-Domstolens dom af 7. marts 2017 vedr. moms på bøger
EU-Domstolen har 7. marts 2017 afsagt en dom i sag C-390/15 om den moms-
mæssige forskelsbehandling af elektroniske og fysiske bøger. Dommen vedrører
en polsk sag om muligheden for momsmæssigt at forskelsbehandle fysiske og
elektroniske bøger. Dommen fastslår, at fysiske og elektroniske bøger er sammen-
lignelige, og at det derfor kun er muligt at forskelsbehandle fysiske og elektroniske
bøger, såfremt forskelsbehandlingen beror på et lovligt formål.
EU-Domstolen kommer i den konkrete sag frem til, at henset til at alle elektroni-
ske ydelser i dag behandles momsmæssigt ens, hvilket skaber klare, enkle og ens
regler, er det et lovligt formål at forskelsbehandle fysiske og elektroniske bøger.
Forskelsbehandlingen var derfor i den konkrete sag lovlig.
Rådets Juridiske Tjeneste er, bl.a. på opfordring af Danmark, kommet med en
skriftlig udtalelse om dommens konsekvenser. Rådets Juridiske Tjeneste vurderer,
at det fortsat er muligt for EU-landene at behandle trykte og elektroniske publika-
tioner momsmæssigt forskelligt, såfremt den forskellige behandling kan begrundes
objektivt.
Det vides dog ikke, hvordan EU-Domstolen konkret vil forholde sig til en fortsat
opretholdelse af differentierede satser, herunder hvilke objektive begrundelser der
kan begrunde differentierede satser, såfremt direktivforslaget vedtages.
7. Økonomiske konsekvenser
For det oprindelige forslag fra Kommissionen blev det vurderet, at forslaget kun-
ne få statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser. Dette skyldtes, at
forslaget indebar, at momssatserne på både
trykte
og
elektroniske
bøger, aviser og
tidsskrifter kunne nedsættes frit. Levering af trykte bøger, aviser og tidsskrifter
anses som levering af varer. Når virksomheder, hjemhørende i andre EU-lande,
leverer varer til Danmark, belægges de med dansk moms, når virksomheden sæl-
32
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 284: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 2. oktober 2018, som er relevant for udvalget
ger varer til danske forbrugere over den danske fjernsalgsgrænse (280.000 kr. år-
ligt). Det oprindelige forslag bevirkede således, at der var risiko for, at danske
virksomheder i endnu højere grad blev udsat for en konkurrenceforvridning (sær-
ligt fsva. bøger i trykt form) fra virksomheder etableret i EU-lande med lavere
momssatser, der sælger for en samlet værdi
under
den danske fjernsalgsgrænse. Det
bemærkes dog, at der i mellemtiden, i december 2017, er vedtaget en revision af
momsreglerne, der bl.a. indebærer en harmonisering til en fælles, relativt lav fjern-
salgsgrænse på 10.000 euro for grænseoverskridende salg af varer eller ydelser
indenfor EU. Når disse reviderede regler er implementeret, mindsker det alt andet
lige risikoen for konkurrenceforvridning ved andre landes brug af nedsatte moms-
satser, inkl. på fysiske udgivelser.
Ydermere bemærkes, at idet formandskabets seneste kompromisforslag indskræn-
ker forslagets anvendelsesområde, således at EU-landene blot får mulighed for at
ændre momssatserne på
elektroniske
bøger, aviser og tidsskrifter vurderes forslaget
ikke at få statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser.
Det skyldes, at bøger, aviser og tidsskrifter i
elektronisk
form betragtes som elek-
troniske ydelser, som allerede i dag skal belægges med dansk moms, når de sælges
til danske forbrugere, uanset om virksomheden sælger elektroniske ydelser under
den danske fjernsalgsgrænse (på 280.000 kr.) og er hjemhørende i et andet EU-
land med andre og evt. lavere satser end i Danmark.
8. Høring
Der henvises til samlenotatet af 6. juni 2017 om sagen til Folketingets Europaud-
valg for gengivelse af danske høringssvar om Kommissionens oprindelige forslag.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Hovedparten af EU-landene har siden ECOFIN 16. juni 2017 været indstillet på
at vedtage kompromisforslaget, men der har ikke kunnet opnås enstemmighed.
Forslaget er efterfølgende ikke revideret eller forhandlet på teknisk niveau, men
formandskabet sigter efter politisk enighed på ECOFIN 2. oktober 2018.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark arbejder generelt for, at området for nedsatte momssatser ikke udvides
eller alternativt, at en udvidelse begrænses mest muligt, da det bl.a. medfører kon-
kurrenceforvridning mellem EU-landene, ligesom det gør momssystemet mere
kompliceret for erhvervslivet. Det bemærkes dog, at vedtagelsen i december af
forslaget om revision af momsreglerne alt andet lige mindsker risikoen for kon-
kurrenceforvridning ved andre landes anvendelse af nedsatte momssatser. Samti-
dig ønskes det ikke, at momssystemet i et yderligere omfang end nu anvendes til
selektiv erhvervsstøtte gennem nedsatte momssatser.
Regeringen er dog åben for at give enkelte EU-lande mulighed for at indføre ned-
satte og stærkt nedsatte momssatser på elektroniske bøger, aviser og tidsskrifter
og kan støtte en løsning på linje med kompromisforslaget. Det skal ses i lyset af,
at gældende regler sikrer, at elektroniske bøger, aviser og tidsskrifter som ud-
33
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 284: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 2. oktober 2018, som er relevant for udvalget
gangspunkt altid skal belægges med dansk moms, når de sælges til danske forbru-
gere, samt at der vil være mulighed for at ligestilling af digitale og trykte aviser mv.
i Danmark, da nulmomsordningen for trykte aviser vil kunne udvides til digitale
aviser.
Regeringen er positiv overfor den indskrænkning af mulighederne for at anvende
stærkt nedsatte satser eller nulsatser på elektroniske bøger, aviser og tidsskrifter,
som kompromisforslaget indebærer ift. Kommissionens oprindelige udspil.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev orienteret om det forventede forslag i forbindelse
med orienteringen om Kommissionens handlingsplan på momsområdet, og Rå-
dets konklusioner herom, i forbindelse med rådsmødet (ECOFIN) 25. maj 2016
og i forbindelse med rådsmødet (ECOFIN) 21. marts 2017. Der blev oversendt
grund- og nærhedsnotat om forslaget 21. december 2016. Folketingets Europaud-
valg blev forelagt forslaget 14. juni 2017 forud for ECOFIN 16. juni 2017 med
henblik på forhandlingsoplæg og til orientering 18. maj 2018 forud for ECOFIN
25. maj og 5. juli 2018 (skriftlig forelæggelse) forud for ECOFIN 13. juli 2018.
34