Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del Bilag 260
Offentligt
1931338_0001.png
Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 352
Offentligt
NOTAT
Afrapportering af den fælles myndighedsindsats for
ordnede forhold (social dumping) 2012- 1. kvartal
2018
Juni 2018
Baggrund
J.nr. 20185100003
SBT/DOH
Der har siden 2012 været afsat midler til at styrke den fælles indsats over for social
dumping. Med finanslovaftalen for 2018 blev den fælles myndighedsindsats for-
længet til og med 2019 med 72 mio. kr. i 2019.
Tabel 1 Opsummering af de afsatte midler til den styrkede myndighedsindsats fra 2016-2019 i
mio. kr.
2019
2016
2017
2018
72,0
I alt
72,0
81,3
72,0
Midler til politiets del af indsatsen er ikke inkluderet, da de finansieres inden for rammerne af aftalen
om politiets og anklagemyndighedens økonomi i 2016-2019. Tallene i tabel 1 er pl-reguleret til 2018.
Sammenfatning
Siden den fælles myndighedsindsats mod social dumping startede, er kontrol og
tilsyn med udenlandske virksomheders regelefterlevelse øget betydeligt. Myndig-
hederne gennemfører fælles kontrolaktioner og har daglige aktiviteter på området.
Der er fortsat fokus på at effektivisere kontrollerne, således at ressourcerne bruges
der, hvor effekten af myndighedernes indsats er størst. Endvidere arbejder myndig-
hederne også løbende med at indhente ny viden og udvikle værktøjer, så indsatsen
forbliver aktuel. Endelig har myndighederne fokus på nye tendenser blandt uden-
landske virksomheder, der udføre
r
arbejde i Danmark.
For at understøtte dette arbejde er myndighederne i løbende dialog om branche- og
virksomhedsudvælgelse til kontrolindsatsen med henblik på at sikre, at de mest
risikofyldte brancher og virksomheder prioriteres højest.
Samarbejdet betyder, at Arbejdstilsynet, politiet og SKAT stadig bliver bedre til at
understøtte hinandens myndighedsudøvelse og sikre en effektiv kontrol. Myndig-
hederne er bl.a. blevet bedre til at orientere hinanden, når en myndighed får mis-
tanke om en overtrædelse på en anden myndigheds område. Ligeledes er myndig-
hederne blevet bedre til at besøge virksomheder sammen og til at sikre, at myndig-
hederne kommer hjem med de oplysninger, der er nødvendige for den videre sags-
behandling.
Denne afrapportering indeholder følgende elementer:
1. Styrket myndighedsarbejde mellem Arbejdstilsynet, SKAT og politi
2. Presseinitiativer
3. Arbejdstilsynets indsats
4. SKATs indsats
5. Politiets indsats
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 260: Halvårlig teknisk gennemgang af den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold, fra beskæftigelsesministeren
6. Styrelsen for International Rekruttering og Integrations indsats
7. Opsamling
Bilag 1 Brancheopdelte tabeller vedr. Arbejdstilsynets resultater
Bilag 2 Kvartalsvise opgørelser
1. Styrket myndighedssamarbejde
For at styrke det fælles myndighedssamarbejde blev der indgået en samarbejdsafta-
le mellem Arbejdstilsynet, SKAT og politiet i starten af 2012. Aftalen fastlægger
rammerne for samarbejdet på centralt og lokalt niveau og skal sikre, at myndighe-
derne har den nødvendige kontakt, således at de kan reagere koordineret, hurtigt og
konsekvent over for udenlandske virksomheder, der overtræder reglerne. Aftalen er
blevet fornyet og revideret flere gange siden, senest i januar 2018.
Myndighedsindsatsen er fortsat primært målrettet mod virksomhederne i bygge- og
anlægsbranchen, landbrug, skovbrug og gartneri, hotel- og restaurationsbranchen
samt rengøring, hvor der erfaringsmæssigt bl.a. anvendes illegal arbejdskraft.
I 1. kvartal 2018 har Arbejdstilsynet, SKAT og politiet gennemført 2 landsdæk-
kende aktioner og 8 regionale aktioner. Der er ved udgangen af 1. kvartal 2018
gennemført henholdsvis 48 landsdækkende aktioner og 175 regionale aktioner i alt
siden 1. marts 2012.
Arbejdstilsynet og SKAT gennemfører imellem aktionerne hver især aktiviteter
over for udenlandske virksomheder og arbejdstagere, hvor der er mistanke om, at
forholdene ikke er i orden. Fx gennemfører Arbejdstilsynet dagligt kontrol med
udenlandske virksomheder, som Arbejdstilsynet får kendskab til fx gennem anmel-
delser til Arbejdstilsynets hotline om udenlandske virksomheder eller via Arbejds-
tilsynets hjemmeside samt ved opsøgende kørsel. SKAT har ligeledes løbende
gennemført kontroller af udenlandske virksomheder og arbejdstagere på baggrund
af anmeldelser eller udsøgninger mv.
Der er etableret faste kontaktveje mellem Arbejdstilsynet, SKAT og politiet, som
skal sikre et smidigt og effektivt samarbejde i det daglige. Det gælder også, såfremt
der på et kontrolbesøg konstateres mistanke om lovovertrædelser inden for de an-
dre myndigheders lovområde, hvor dette indberettes til den pågældende myndig-
hed. Fx indberetter Arbejdstilsynet til SKAT, hver gang en virksomhed ikke er
anmeldt i RUT.
For at sikre en effektiv planlægning af aktioner og det daglige samarbejde er der
etableret tre planlægningsgrupper, hvor repræsentanter for Arbejdstilsynet, SKAT
og politiet afholder faste møder. Formålet er at sikre en effektiv udsøgning af virk-
somheder til kontrol i relevante brancher, en styrkelse af planlægning af aktioner-
nes gennemførelse og løbende opsamling og vurderinger af, hvordan udsøgning og
aktioner optimeres lokalt.
Endvidere holder myndighederne temamøder, hvor der er mulighed for at drøfte
mere overordnede temaer i myndighedssamarbejdet og udveksle erfaringer. Ende-
lig holder Arbejdstilsynet, SKAT og Rigspolitiet dialogmøder med arbejdsmarke-
dets parter om indsatsen
for ordnede forhold for udenlandske virksomheder, der udfø-
2
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 260: Halvårlig teknisk gennemgang af den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold, fra beskæftigelsesministeren
1931338_0003.png
rer arbejde i Danmark (den styrkede indsats
over for social dumping). Det næste
dialogmøde forventes afholdt i efteråret 2018.
2. Presseinitiativer
En del af den samlede myndighedsindsats for at sikre ordnede forhold består i at
skabe synlighed om temaet, indsatserne og de opnåede resultater.
Arbejdstilsynet og/eller SKAT udsender pressemeddelelser efter landsdækkende
aktioner, hvis disse har medført erfaringer, der kan forventes at være interessante
for pressen. Herudover udtaler de tre myndigheder sig til pressen i forbindelse med
konkrete henvendelser. Arbejdstilsynet offentliggør sine resultater på
www.at.dk.
3. Arbejdstilsynets indsats mod social dumping
Arbejdstilsynet har til opgave at føre tilsyn med, at udenlandske virksomheder
overholder den danske arbejdsmiljølovgivning. Det er endvidere Arbejdstilsynets
opgave at kontrollere, at udenlandske virksomheder har foretaget anmeldelse i
RUT, og at anmeldelsen er fyldestgørende og korrekt i forhold til reglerne.
Som led i indsatsen mod social dumping har Arbejdstilsynet gennemført følgende
aktiviteter:
Der er oprettet task forces i hvert af Arbejdstilsynets tre tilsynscentre. Tilsyns-
center Øst er landskoordinerende center.
Arbejdstilsynet koordinerer myndighedssamarbejdet, herunder afholdelsen af de
fælles landsdækkende og regionale aktioner, samt dialogmøder med parterne.
I forbindelse med sin daglige drift fører Arbejdstilsynet tilsyn med udenlandske
virksomheder, der er anmeldt i RUT. Derudover fører Arbejdstilsynet også til-
syn med udenlandske virksomheder, der ikke er anmeldt i RUT, fx via opsø-
gende kørsel på bl.a. villaveje, hvor der bygges privat.
På baggrund af de opbyggede erfaringer med tilsyn med udenlandske virksom-
heder har Arbejdstilsynet fastholdt sit udvidede branchefokus til også at fokuse-
re på bl.a. restaurations- og autobranchen.
Der blev i forbindelse med finanslovsaftalen for 2014 afsat midler til at kontrol-
lere virksomheder med fx udenlandsk ejer, der er oprettet i CVR som danske
virksomheder og dermed ikke skal i RUT, og hvor der er en formodning om, at
arbejdsmiljøet er dårligt. Arbejdstilsynet har siden arbejdet løbende med at ud-
søge relevante virksomheder i CVR og føre kontrol med dem. Midlerne er se-
nest med finanslovsaftalen for 2018 blevet forlænget til og med 2019.
Borgere, hvervgivere eller virksomheder, som har mistanke om, at en uden-
landsk virksomhed udfører arbejde i Danmark uden at være anmeldt i RUT, kan
kontakte Arbejdstilsynet gennem en hotline om udenlandske virksomheder.
Resultater
De landsdækkende fællesaktioner tager udgangspunkt i kontrol med et bredt udsnit
af arbejdssteder fordelt over hele landet i udvalgte brancher.
3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 260: Halvårlig teknisk gennemgang af den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold, fra beskæftigelsesministeren
1931338_0004.png
Nedenfor (tabel 3.1) ses resultaterne af Arbejdstilsynets indsats i forbindelse med
de landsdækkende fællesaktioner i 2012-1. kvartal 2018. Der er gennemført 6
landsdækkende aktioner i 2012, og 8 i hvert af årene 2013-2017. I 2018 vil der
også blive gennemført 8 landsdækkende aktioner. Fra 2016 er der i forhold til 2015
sket en justering af strategien for de enkelte aktioner. Der har været ændret i ud-
vælgelsen af aktionssteder, og der er undertiden gennemført aktioner med anven-
delse af færre aktionshold. Der har i planlægningen af udvalgte aktioner bl.a. været
fokus på at besøge større arbejdssteder og virksomheder, hvor det er erfaringen, at
der er flere tilfælde af manglende regelefterlevelse end på helt små byggepladser.
Dette har medvirket til et lavere antal besøg, da besøg på store arbejdssteder og
virksomheder kræver flere ressourcer.
Tabel 3.1 Resultater af de landsdækkende fællesaktioner 1. marts 2012 - 31. marts 2018
Fælles kontrolaktion
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
Besøg på landsplan
Antal besøgte arbejdssteder
Antal besøgte virksomheder
590
845
416
107
44
8
14
539
306
73
192
87
687
1005
539
11
94
18
25
574
431
59
362
209
766
942
458
197
47
16
48
647
295
54
485
168
611
776
267
182
61
48
52
512
264
26
398
90
452
556
143
145
79
20
65
390
166
26
230
62
454
504
246
75
29
44
61
311
193
47
221
40
104
122
39
46
1
6
12
77
45
6
51
14
Besøg fordelt på branche
Bygge/anlæg
Service, restauration og
rengøring
Det grønne område
Industri
Øvrige
Danske
Udenlandske
Virksomhedernes nationalitet
Mulige straffesager ift. RUT
Mulige straffesager ift. RUT
Antal arbejdsmiljøreaktioner
Danske virksomheder
1
Udenlandske virksomheder
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
1
Mindst 1/3 af reaktionerne er givet til danske virksomheder, der har indlejet udenlandsk arbejdskraft (de såkaldte
”arme-ben-virksomheder”).
Som det fremgår af tabel 3.1, har Arbejdstilsynet på de 48 gennemførte fælles lands-
dækkende aktioner, der er gennemført siden 1. marts 2012, besøgt i alt 4.750 virksom-
heder, som i alt har fået 2.609 arbejdsmiljøreaktioner. Forholdsmæssigt svarer det til,
at godt hver anden virksomhed har fået en reaktion fra Arbejdstilsynet på fællesaktio-
nerne.
På de landsdækkende fællesaktioner har de udenlandske virksomheder i gennemsnit
fået færre reaktioner end de danske. Det kan bl.a. skyldes, at en række danske virk-
somheder i de besøgte brancher i vid udstrækning baserer sig på indlejet arbejdskraft,
fx i form af udenlandske enkeltmandsvirksomheder, hvor bl.a. instruktionen til den
enkelte medarbejder i nogle tilfælde er utilstrækkelig. Eventuelle arbejdsmiljøreaktio-
ner går derfor til den danske virksomhed, mens besøget
og en eventuel RUT-
tiltaleindstilling
registreres på den udenlandske virksomhed. Det er ikke alle uden-
landske enkeltmandsvirksomheder, der i praksis arbejder som indlejet arbejdskraft.
4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 260: Halvårlig teknisk gennemgang af den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold, fra beskæftigelsesministeren
1931338_0005.png
Arbejdstilsynets samlede reaktioner og besøgte udenlandske virksomheder
I perioden 2012-1. kvartal 2018 har Arbejdstilsynet besøgt i alt 37.497 arbejdssteder
for at kontrollere udenlandske virksomheder. I alt har Arbejdstilsynet ført tilsyn med
14.199 udenlandske virksomheder i perioden. Besøgene er gennemført som led i Ar-
bejdstilsynets daglige drift, herunder opsøgende kørsel, samt de afholdte fællesaktio-
ner, jf. ovenfor.
Arbejdstilsynets samlede antal reaktioner til udenlandske virksomheder
Nedenstående skema viser fordelingen af arbejdsmiljøreaktioner til udenlandske virk-
somheder.
3.2 Fordeling af reaktioner til udenlandske virksomheder 1. januar 2012
31. marts 2018
Antal reaktioner
Forbud Strakspåbud Påbud Vejledninger
+ andet
Ulykkesrisici
346
3.190
11
63
Krav til egenindsats fx lovpligtig
1
565
1.519
54
uddannelse (stilladsuddannelse),
APV
Kemiske og biologiske belastnin-
20
754
14
30
ger
Ergonomisk arbejdsmiljø
9
276
10
51
Støj
0
175
4
3
Bygherre, udbyder mv.
0
16
1
1
Hudbelastninger
0
2
0
2
Psykisk arbejdsmiljø
7
5
2
Områder uden for arbejdsmiljølo-
0
125
33
0
ven, fx rygelov
Andet
0
263
6
18
I alt
376
5.373
1.603
224
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
I alt
3.610
2.139
818
346
182
18
4
14
158
287
7.576
I alt er der over perioden 2012-1. kvartal 2018 givet 7.576 reaktioner til udenlandske
virksomheder. Det svarer forholdsmæssigt til, at godt hver anden virksomhed har fået
en reaktion fra Arbejdstilsynet. Tallene er ikke sammenlignelige med antal reaktioner
givet til danske virksomheder. Fx er mange tilsyn med udenlandske virksomheder på
ganske små byggepladser, hvor der kun udføres ganske få arbejdsopgaver, mens man-
ge risikobaserede tilsyn er på større virksomheder, hvor der foregår mange forskellige
arbejdsopgaver. Og dermed er der stor forskel på, hvad Arbejdstilsynet kan reagere på.
Tabel 3.3 viser, at 3/4 af reaktionerne drejer sig om alvorlige overtrædelser af ar-
bejdsmiljølovgivningen (forbud og strakspåbud).
Generelt lever udenlandske virksomheder, som er anmeldt i RUT, i højere grad op til
arbejdsmiljølovgivningen end udenlandske virksomheder, der ikke overholder RUT-
anmeldepligten. I gennemsnit får 58,7 procent af de udenlandske virksomheder (ar-
bejdssteder), der ikke er i RUT, en alvorlig arbejdsmiljøreaktion (fx strakspåbud eller
forbud mod at fortsætte arbejde, fordi der er alvorlig fare for fx nedstyrtning). Til
sammenligning er det kun 1,5 procent af de udenlandske virksomheder (arbejdsste-
der), der er i RUT, der får en alvorlig arbejdsmiljøreaktion. En ikke uvæsentlig del af
de registrerede virksomheder fungerer dog som indlejet arbejdskraft og vil derfor
sjældent få påbud, da det vil gå til den virksomhed, der fungerer som deres arbejdsgi-
ver (se tabel 3.1).
I øvrigt henvises til bilag 1, hvor der findes tilsvarende tabeller opdelt efter brancher.
5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 260: Halvårlig teknisk gennemgang af den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold, fra beskæftigelsesministeren
1931338_0006.png
3.3 Fordeling af afgørelser til udenlandske virksomheder 1. januar 2012
31. marts 2018.
2012 2013 2014 2015 2016
2017
2018
I alt
Forbud
Strakspåbud
Påbud
I alt
58
669
260
987
64
947
440
1.451
61
1.058
316
1.435
45
856
246
1.147
70
872
210
1.152
67
774
104
945
11
197
27
235
376
5.373
1.603
7.352
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Kvartalsvis fordeling af afgørelser til udenlandske virksomheder findes i bilag 2, tabel
3.3.1. Det fremgår, at antallet af Arbejdstilsynets reaktioner i 1. kvartal 2018 til uden-
landske virksomheder ligger på niveau med 2017, men over årene har reaktionsmøn-
steret ændret sig noget.
De besøgte virksomheders oprindelseslande i procentfordeling
Tabel 3.4 giver en oversigt over de af Arbejdstilsynet besøgte arbejdssteder opdelt
efter virksomhedernes nationalitet. Besøgene er foretaget fra 2012 til 1. kvartal 2018.
Her ses det, at langt størstedelen af de besøgte arbejdssteder fortsat hører til polske og
tyske virksomheder.
3.4 Besøgte arbejdssteder opdelt efter virksomhedernes nationalitet 1. januar 2012
31. marts 2018
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
Polen
Tyskland
Litauen
Italien
Sverige
Storbritannien
Slovakiet
Tjekkiet
Holland
Letland
Rumænien
Øvrige (fx sydeuropæiske
lande)
I alt
41,9 %
19,7 %
7,4 %
1,8 %
2,7 %
2,0 %
5,7 %
1,9 %
1,6 %
2,3 %
0,9 %
12,1 %
38,7 %
22,3 %
7,7 %
2,7 %
3,9 %
2,0 %
3,2 %
1,1 %
1,4 %
1,3 %
1,3 %
14,4 %
39,5 %
22,0 %
5,0 %
2,7 %
2,5 %
2,8 %
2,0 %
1,9 %
2,1 %
1,1 %
0,4 %
18,0 %
42,6 %
18,8 %
5,8 %
2,8 %
2,0 %
1,5 %
2,8 %
1,4 %
2,3 %
0,8 %
1,2 %
18,0 %
37,1 %
17,1 %
5,8 %
4,4 %
3,1 %
3,0 %
2,6 %
2,2 %
2,0 %
1,7 %
1,1 %
19,9 %
38,0 %
20,2 %
5,3 %
2,9 %
3,1 %
2,7 %
4,7 %
2,0 %
1,9 %
1,3 %
1,2 %
16,7 %
41,4 %
19,3 %
5,4 %
2,3 %
3,0 %
3,8 %
3,7 %
1,4 %
1,7 %
1,7 %
1,3 %
15,0 %
100,0 % 100,0 % 100,0 % 100,0 % 100,0 % 100,0 % 100,0 %
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
RUT
Registret for Udenlandske Tjenesteydere
Hvis Arbejdstilsynet konstaterer, at der ikke er sket korrekt anmeldelse i RUT, udar-
bejdes der en indstilling til politiet om at rejse tiltale mod virksomheden, eller Ar-
bejdstilsynet udsteder et administrativt bødeforelæg. Desuden orienteres SKAT om
forholdet.
I perioden 2012-1. kvartal 2018 har Arbejdstilsynet sendt 1.440 tiltaleindstillinger for
manglende eller mangelfuld anmeldelse i RUT til politiet med anmodning om retslig
tiltale, jf. tabel 3.5. Langt størsteparten af indstillingerne drejer sig om manglende
anmeldelse i RUT, mens de øvrige vedrører urigtige eller mangelfulde anmeldelser.
Desuden er der udstedt 1.264 administrative bødeforelæg om manglende eller mangel-
fuld RUT-anmeldelse siden 1. juni 2013, hvor Arbejdstilsynet fik mulighed for at ud-
stede administrative bødeforelæg på udstationeringsområdet.
Tabel 3.5 Tiltaleindstillinger og administrative bødeforelæg for manglende eller mangelfuld anmeldel-
se i RUT 1. januar 2012
31. marts 2018
2012 2013 2014 2015 2016
2017
2018
I alt
6
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 260: Halvårlig teknisk gennemgang af den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold, fra beskæftigelsesministeren
1931338_0007.png
Antal tiltale-
indstillinger
Antal admini-
strative bøde-
forlæg
I alt
439
-
283
114
231
313
143
265
136
255
171
277
37
40
1.440
1.264
439
397
544
408
391
448
77
2.704
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Kvartalsvis fordeling af tiltaleindstillinger og administrative bødeforelæg for mang-
lende eller mangelfuld anmeldelse i RUT findes i bilag 2, tabel 3.5.2.
I nedenstående tabel (tabel 3.6) redegøres for, hvordan administrative bødeforelæg for
RUT-overtrædelser fordeler sig, alt efter hvad der er sket i sagen, efter Arbejdstilsynet
udstedte bødeforelægget.
Tabel 3.6 Fordeling af administrative bødeforlæg for manglende og mangelfuld anmeldelse i RUT 1.
januar 2012
31. marts 2018
2013
2014 2015 2016 2017
2018
I alt
Antal RUT administrative bødeforelæg
114
*
313
268 255
277
40
1267
i alt
Antal vedtagne og betalte administrative
34
109
103
99
144
11
500
bødeforelæg
Antal vedtagne, men ikke betalte, admi-
15
25
35
18
11
4
108
nistrative bødeforelæg
Frist for vedtagelse/betaling ikke over-
0
1
1
4
16
21
43
skredet
Henlagt af AT pga. nye oplysninger
3
9
10
8
11
1
42
Antal sager overgivet til politiet pga.
manglende vedtagelse eller indsigelse til
administrative bødeforelæg
62
169
119
126
95
3
574
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Arbejdstilsynet fik mulighed for at afgøre RUT-sager med et administrativt bødeforelæg den 1. juli 2013
.
I sager, der ikke er egnet til at blive afgjort med et administrativt bødeforelæg
fx
hvis der er uklarhed om, hvem bøden skal sendes til
fremsender Arbejdstilsynet en
tiltaleindstilling til politiet med henblik på, at der rejses sigtelse mod den pågældende
udenlandske virksomhed for overtrædelse af udstationeringsloven, jf. tabel 3.5.
Hotline om udenlandske virksomheder
Arbejdstilsynet har som nævnt ovenfor etableret en hotline om udenlandske virksom-
heder i Arbejdstilsynets Call Center. Endvidere kan Arbejdstilsynet modtage elektro-
niske anmeldelser via Arbejdstilsynets hjemmeside.
Arbejdstilsynet har modtaget 5.365 henvendelser til hotlinen om udenlandske virk-
somheder samt til anmeldeordningen på at.dk siden 1. januar 2012, jf. tabel 3.7. Op-
kaldene og de elektroniske anmeldelser fordeler sig således:
Fra faglige organisationer: 2.822
Fra private hvervgivere: 49
Fra professionelle hvervgivere: 55
Fra andre (fx fra borgere): 2.439
Tabel 3.7 Antal af anmeldelser og opkald til hotlinen om udenlandske virksomheder 1. januar 2012
31. marts 2018
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
I alt
Antal opkald og anmeldelser
1.147
1.097
833
763
768
664
93
5.365
7
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 260: Halvårlig teknisk gennemgang af den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold, fra beskæftigelsesministeren
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Kvartalsvis fordeling af antal af anmeldelser og opkald til hotlinen om udenlandske
virksomheder findes i bilag 2, tabel 3.7.1.
Siden etableringen har hotlinen udviklet sig til at være et vigtigt redskab for Arbejds-
tilsynet, fordi de mange anmeldelser er med til at gøre det nemmere for Arbejdstilsy-
net at lokalisere og dermed føre tilsyn med arbejdssteder med udenlandske virksom-
heder.
Arbejdstilsynets erfaringer
Det er Arbejdstilsynets erfaring, at virksomhederne, der anmelder sig i RUT, får
markant færre alvorlige arbejdsmiljøafgørelser (forbud og strakspåbud) end de
virksomheder, der ikke anmelder sig i RUT. Tilsvarende er det Arbejdstilsyns er-
faring, at mange virksomheder, der har stor andel af udenlandsk arbejdskraft, og
som anmelder sig i CVR, ligner de virksomheder, RUT er tiltænkt, og har et ar-
bejdsmiljø under almindelig standard.
I forbindelse med tilsynet ser Arbejdstilsynet løbende eksempler på, at udenland-
ske virksomheder anvender forældede arbejdsmetoder, har mere fysisk arbejde og
bruger et lavere niveau af teknologisk udstyr, end det er sædvanligt for det danske
arbejdsmarked.
Arbejdstilsynet oplever en fortsat tendens til meget lidt eller dårligt fungerende
kommunikation på byggepladser, hvor udenlandske virksomheder opererer.
Desuden ser Arbejdstilsynet eksempler på, at udenlandsk arbejdskraft tilbydes
kummerlige eller slet ingen velfærdsforanstaltninger (fx ingen spiseplads, toilet og
badefaciliteter m.m.) og bor på arbejdsstedet under meget tarvelige kår. Arbejds-
tilsynet har kun adgang til indkvarteringsfaciliteter, hvis de fx er i direkte tilknyt-
ning til en byggeplads. I tilfælde af at der foregår overnatning under uacceptable
forhold på arbejdsstedet, kontaktes kommunen.
Arbejdstilsynets Tilsynscenter Øst har fra maj til udgangen af 2017 kontaktet poli-
tiet 30 gange pga. mistanke om illegalt arbejde og i denne forbindelse lavet 12
indberetninger om illegalt arbejde. Arbejdstilsynet har viden om, at 47 personer er
blevet anholdt på baggrund af Arbejdstilsynets kontakt til politiet i de konkrete
sager. Tallet vil blive opdateret halvårligt.
Arbejdstilsynets erfaringer fra rengøringsbranchen, autobranchen samt hotel- og
restaurationsbrancherne viser, at udenlandsk arbejdskraft her typisk er direkte an-
sat i danske virksomheder.
Fra medio marts til udgangen af 2017 har Arbejdstilsynet i Tilsynscenter Øst op-
levet 40 besøgte arbejdssteder, hvor folk er forsvundet fra arbejdsstedet. I den for-
bindelse har Arbejdstilsynet konstateret, at i alt 103 personer er stukket af. Ar-
bejdstilsynet noterer de arbejdssteder, hvor det gør sig gældende, og lader det ind-
gå i planlægningen af fremtidige aktioner. Det drejer sig primært om arbejdssteder
i byggeriet. Tallet vil blive opdateret halvårligt.
Det er fortsat Arbejdstilsynets erfaring, at udenlandske virksomheder opererer i
hele landet. Dog er de særligt koncentreret i Københavnsområdet og Nordsjæl-
land.
Arbejdstilsynet har i foråret 2017 i Tilsynscenter Øst gennemført et forsøg for at
få mere viden om efterkommelsesgraden af de reaktioner, der afgives i forbindelse
med indsatsen mod social dumping. Efterkommelsesgraden er bedømt efter kon-
trolbesøg på arbejdssteder, hvor der er afgivet reaktioner og opgjort ud fra kriteri-
erne
efterkommet
eller
ikke efterkommet.
Fokus har været på materielle afgørelser
8
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 260: Halvårlig teknisk gennemgang af den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold, fra beskæftigelsesministeren
1931338_0009.png
inden for reaktionstyperne strakspåbud og forbud for at sikre, at efterkommelses-
graden kan kontrolleres, mens arbejdet stadig pågår. 135 reaktioner er blevet kon-
trolleret og vurderet, heraf var der 14 reaktioner, der ikke var efterkommet. Samlet
set er efterkommelsesgraden derfor på knap 90 procent. 1/3 af de virksomheder,
der fik hurtigt kontrolbesøg, var udenlandske, mens 2/3 var danske virksomheder
med udenlandske ansatte.
4. SKATs indsats mod social dumping
SKATs indsats i myndighedssamarbejdet mod social dumping består i at sikre regelef-
terlevelse på skatte- og afgiftsområdet. Dette sker gennem kontrolindsatser rettet mod
brancher, hvor risikoen for overtrædelse af reglerne anses for at være størst. Der er i
myndighedssamarbejdet løbende dialog om branche- og virksomhedsudvælgelse med
henblik på at sikre, at de mest risikofyldte brancher og virksomheder prioriteres højest.
Som led i indsatsen har SKAT gennemført følgende aktiviteter:
SKATs særlige indsatsprojekt mod social dumping
SKAT har et særligt indsatsprojekt, der varetager den samlede opgave vedrørende
social dumping gennem fælles aktioner, løbende kontroller og sagsbehandling mv.
på landsplan. I dette projekt har SKAT gennemført det konkrete indsatssamarbejde
med Arbejdstilsynet og politiet. Aktionerne skaber opmærksomhed, har stor syn-
lighed og medvirker til holdningsbearbejdning. Herved øges den oplevede opdagel-
sesrisiko.
Fremadrettede reguleringer og vejledning
I tilknytning til kontrolindsatsen har der været foretaget ændring i mange virksom-
heders registrerings- og afregningsforhold med henblik på at øge regelefterlevelse
fremadrettet. SKAT har gennem vejledning hjulpet virksomhederne i en række for-
hold, så indberetningen af skat og moms bliver korrekt. Der er endvidere blevet
vejledt i registrering for moms
specielt når der er blevet arbejdet for en ikke-
erhvervsdrivende (fx privat husejer). Endvidere er der givet vejledning om registre-
ring af ansatte for kildeskat (A-skat mv.), om reglerne for arbejdsudleje, om an-
vendelse af udenlandsk registrerede biler, skiltningsregler på byggepladser samt
om skiltningsregler på erhvervsmæssigt anvendte varevogne.
Ressourcer mv.
SKAT har i 2017 anvendt ca. 58 årsværk og planlægger at anvende ca. 61 årsværk i
2018 til indsatsen mod social dumping
1
. Dette er til dels finansieret af politisk afsatte
bevillinger og til dels prioriteret inden for SKATs egen ramme. Det indebærer ofte et
tids- og ressourcekrævende opklarings- og undersøgelsesarbejde, når SKAT undersø-
ger, om der skal ske en ændring af pligtige skatter og/eller afgifter. Det kan fx være
tilfælde, hvor det er undersøgt, om en udenlandsk virksomhed eller person reelt er
skattepligtig til Danmark. Dette vil kunne indebære sagsbehandlingsaktiviteter såsom
kontakt til skattemyndighederne i virksomhedens hjemland, indhentning af kontoud-
1
SKAT opgør antal årsværk ud fra timeforbrug eller pris. Årsværk er her opgjort ud fra års-
værksforbruget, som er opgjort på grundlag af det antal arbejdstimer, som SKATs medarbejde-
re har registreret på opgaveløsningen. I fx SAU alm. del
spm. 131 (2017-18), hvor der spør-
ges til afsatte bevillinger, er årsværk opgjort på baggrund af en beregnet årsværkspris inkl.
fællesomkostninger. Antallet af årsværk kan derfor ikke altid sidestilles.
9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 260: Halvårlig teknisk gennemgang af den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold, fra beskæftigelsesministeren
1931338_0010.png
tog i pengeinstitut, korrespondance med virksomheden i hjemlandet eller dennes re-
præsentant mv. Resultatet heraf viser sig derfor ofte først på længere sigt.
Kontroller og beregnet nettoprovenu
SKAT definerer en kontrol som en kontrol af én skatte- eller afgiftsart hos én per-
son/virksomhed/juridisk person (CVR/cpr.nr) i ét indkomstår. Det er grundet system-
understøttelsen ikke muligt at lave udtræk af fx reguleringer pr. kontrol fra tidligere år
end 2015.
Beregnet nettoprovenu betyder, at de gennemførte reguleringer, fx af den skattepligti-
ge indkomst, er omregnet til provenu med udgangspunkt i en gennemsnitlig skattepro-
cent. Det faktiske provenu vil derfor kunne afvige fra det opgjorte provenu af regule-
ringerne. Reguleringer, der medfører forhøjelser af fx den skattepligtige indkomst, er
fratrukket nedsættelser af fx den skattepligtige indkomst. Opgørelsen tager ikke hen-
syn til, om en forhøjelse, der medfører en skyldig skattebetaling, faktisk bliver betalt,
og om en eventuel restance er inddrivelig. Opgørelsen medtager endvidere ikke den
strukturelle effekt i form af tilbageløb samt kontrolindsatsens påvirkning af den frem-
adrettede adfærd og regelefterlevelse.
Det samlede antal gennemførte kontroller for perioden 2015 til 31. marts 2018, opgjort
efter denne metode samt det beregnede nettoprovenu fremgår af nedenstående tabel
4.1.
4.1 Antal kontroller og beregnet nettoprovenu
1
2012-14
2
2015
2016
2017
2018 pr.
31/3
I alt
Antal kontroller
Antal kontrollerede med regulering
Beregnet nettoprovenu (mio. kr.)
3.708
1.184
123
3.428
1.210
290
2.831
1.240
134
881
402
29
10.848
4.036
576
Kilde: SKAT
1
Antal kontroller er opgjort efter de principper, som SKAT har besluttet, skal anvendes for at sikre et ensartet grundlag for
at sammenligne antal kontroller på tværs af de enkelte kontrolaktiviteter. For at bevare kontinuiteten i forhold til tidligere
afrapporteringer indeholder denne afrapportering ligeledes den hidtil anvendte opgørelsesmetode i tabel 4.2.
2
Det samlede antal kontroller og nettoprovenu er ikke opgjort for perioden 2012-2014 på grund af ændringen i opgørel-
sesmetode.
SKAT bemærker, at antal kontroller i 2017 er forholdsmæssigt lavere end fx 2016.
Det opgjorte antal kontroller er påvirket af antal skatte- og afgiftsarter samt af antal
personer/virksomheder i de enkelte sagskomplekser. Fx har de tidligere års resultater
indeholdt få store sagskomplekser med statuering af skattepligt, hvilket medførte et
stort antal afsluttede kontroller, bl.a. i relation til lønmodtagere, der var tilknyttet virk-
somhederne.
Det bemærkes ligeledes, at antal kontrollerede med reguleringer er steget procentvis i
forhold til tidligere år. Stigningen i antal kontrollerede med reguleringer indikerer, at
SKAT hele tiden bliver bedre til at udsøge de sager, hvor der skal ske reguleringer.
Men stigningen betyder også, at sagsbehandlingen dermed bliver mere ressourcekræ-
vende
herunder en længere sagsbehandlingstid.
Antal kontrollerede personer/virksomheder og reguleringer
fordelt på brancher
(manuel opgørelse).
I projektet optælles hvor mange virksomheder eller personer, der er foretaget kontrol
af, samt størrelsen af ændringer af indkomst, moms og skat. Der er foretaget fordeling
på brancher af ændringerne på i alt 992 mio. kr. i perioden fra primo 2012 til 31. marts
2018,
jf. tabel 4.2.
10
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 260: Halvårlig teknisk gennemgang af den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold, fra beskæftigelsesministeren
1931338_0011.png
4.2 Antal kontrollerede og reguleringer fordelt på hovedbrancher
2012
2013
2014
2015
Bygge og
anlæg
Service
186
Det grønne 139
område
Øvrige
157
I alt
1.050
Kilde: SKAT
2018 pr.
I alt
31/3
Antal Mio. Antal Mio. Antal Mio. Antal Mio. Antal Mio. Antal Mio. Antal Mio. Antal Mio.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
568
10 1.069 31 1.312 52 1.150 89
810 225 777 108 231
33 5.917
547
16
6
118
208
8
6
11
56
247
177
203
1.939
17
16
14
99
407
229
28
12
576
169
282
1.837
33
12
412
85
61
8
51
228
77
26
74
408
14 2.023
1 1.033
177
61
2016
2017
6 182
38 1.577
549 108
2.335 237
64 258
334 1.532
15 1.705
270
63 10.678 1.055
Det skal bemærkes, at de opgjorte reguleringer ikke svarer til det skattemæssige mer-
provenu forbundet med indsatsen,
jf. boks 1.
Boks 1. Reguleringer
Reguleringerne i tabel 4.2 er opgjort på baggrund af registreringer i projektets styringsdata-
base.
Reguleringer kan være ændringer af en virksomheds angivelser af indkomst, moms, arbejds-
udlejeskat eller indeholdte skattebeløb for ansatte. Det kan også være ændringer af en løn-
modtagers indkomst eller fradrag. Reguleringer kan både være i opad - eller nedadgående
retning, og der er således tale om bruttobevægelser. Der er dog langt overvejende tale om
forhøjelser. Indkomstforhøjelser indgår med den fulde indkomstændring, mens regulering af
moms, arbejdsudlejeskat, A-skat og arbejdsmarkedsbidrag indgår med den reelle ændring af
skattebeløbet.
Det skal understreges, at de opgjorte reguleringer ikke svarer til merprovenu, dels fordi en
del af reguleringerne som nævnt måles på indkomst (skattebasen), dels fordi der som nævnt
er tale om bruttobevægelser, og dels fordi en del af sagerne vil give sig udslag i restancer,
som ikke nødvendigvis kan blive inddrevet (på grund af konkurser mv.).
Reguleringer kan være bagudrettede, hvor det medfører opkrævning hos den, der reguleres,
eller der kan være truffet en afgørelse med fremadrettet virkning. I opgørelsen af de foretag-
ne reguleringer indgår den fremadrettede virkning ikke.
Kilde: SKAT
Udsvinget i reguleringer i 2016 i forhold til øvrige år skyldes bl.a. to større sagskom-
plekser med store reguleringer,
jf. tabel 4.2.
I et stort antal tilfælde gennemføres både regulering af indkomst, moms mv. og æn-
dring i registreringerne vedrørende skatte- og afgiftsmæssige forhold,
jf. tabel 4.3.
De typiske sager handler her om:
11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 260: Halvårlig teknisk gennemgang af den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold, fra beskæftigelsesministeren
1931338_0012.png
Konstatering af virksomhedsejers eller ansattes manglende selvangivelse, lavt pri-
vatforbrug, forkerte fradrag eller indkomst og mistanke om sort arbejde, der med-
fører indkomstforhøjelser.
Nye registreringer af skatte- og momspligt samt pligt til at afregne arbejdsudlejeskat,
der følger af kontrolindsatsen, medfører, at der er en fremadrettet virkning for de be-
rørte personer/virksomheders afregningsforhold. Det er vanskeligt at skønne over stør-
relsen af den fremadrettede virkning af disse reguleringer.
Som resultat af indsatsen i perioden 2012 til udgange af 2017 er i alt 798 udenlandske
virksomheder registreret til fremadrettet enten at skulle afregne dansk arbejdsudleje-
skat eller ændret fra at være udenlandsk enkeltmandsvirksomhed uden ansatte til at
være lønansat i dansk firma med indeholdelse af A-skat mv. De typiske sager handler
her om:
Danske virksomheders entreprisekontrakter indgået med udenlandsk registrerede
enkeltmandsvirksomheder uden ansatte. Det er et skattemæssigt problem, hvis der i
virkeligheden er tale om et ansættelsesforhold og ikke en entreprise. Det vurderes,
om samarbejdsforholdet skal ændres fra entreprise til ansættelsesforhold, hvorefter
den danske hvervgiver skal indeholde A-skat mv.
Entreprisekontrakter med virksomheder registreret i udlandet, hvor der er ansatte i
den udenlandske virksomhed, der er beskæftiget i Danmark. Det er et skattemæs-
sigt problem, hvis der i virkeligheden er tale om arbejdsudleje og ikke en entrepri-
se. I disse tilfælde kontrolleres blandt andet, om samarbejdsforholdet skal ændres
fra entreprise til arbejdsudleje, hvorefter den danske hvervgiver skal indeholde ar-
bejdsudlejeskat mv.
Herudover er der statueret skattepligt for udenlandske virksomheder og arbejdstagere.
I disse sager er der foretaget bagudrettede reguleringer på i alt ca. 444 mio. kr. (belø-
bet indgår i det samlede reguleringsbeløb,
jf. tabel 4.2).
42 pct. af det samlede regule-
ringsbeløb på ca. 1.055 mio. kr. i perioden fra 2012 til 31. marts 2018 kan henføres til
denne type sager, der også kan indeholde reguleringer for fx moms. De typiske sager
handler her om:
Vurdering af udenlandske virksomheder og ansattes aktivitet i Danmark med hen-
blik på korrekt fastlæggelse af moms- og skattepligtsregistrering.
Endvidere udveksler SKAT oplysninger med udenlandske skattemyndigheder.
4.3 Yderligere konsekvenser af SKATs indsats mod social dumping
2012
2013
2014
2015
Oplysninger sendt til udlandet,
antal sager
Entreprise ændret til
løn/arbejdsudleje, antal sager
Skattepligtsager, antal sager
Regulering, ændret skattepligt
(mio. kr.)
Ansvarssager, antal sager
Kilde: SKAT.
2016
155
163
153
181
105
2017
89
103
131
57
132
2018
pr. 31/3
19
39
73
20
29
I alt
769
798
949
444
481
45
63
13
19
7
68
165
48
17
37
195
150
74
32
76
198
115
457
118
95
12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 260: Halvårlig teknisk gennemgang af den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold, fra beskæftigelsesministeren
1931338_0013.png
Foruden de gennemførte reguleringer er i alt 481 kontrolsager udtaget til behandling
for evt. strafferetligt ansvar.
De besøgte virksomheders oprindelseslande
På fællesaktionerne har SKAT ofte konstateret, at de udenlandske virksomheder er
underentreprenører til danske virksomheder, eller at der er tale om udenlandske arbej-
dere, der er ansat hos danske virksomheder. Aktionerne omfatter derfor ofte også en
kontrol af de danske virksomheders anvendelse af udenlandske ansatte eller underen-
treprenører. Derfor figurerer Danmark øverst på listen over de kontrollerede virksom-
heders oprindelsesland,
jf. tabel 4.4
(opgørelserne efter nationalitet er opgjort på af-
sluttede sager i året). I 2017 er der afsluttet sager på 44 forskellige nationaliteter
i
2016 var tallet 54.
4.4 Besøgte virksomheder efter
nationalitet (antal og pct
1
)
2012-2015
Antal
Pct.
Danmark
Polen
Rumænien
Litauen
Tyskland
Spanien
Irland
Storbritannien
Indien
Nederlandene
Sverige
Slovakiet
Italien
Bulgarien
Letland
Øvrige
I alt
3.787
1.401
203
317
303
5
16
153
5
72
51
36
140
37
69
306
6.901
55
20
3
5
4
0
0
2
0
1
1
1
2
1
1
4
100
2016
Antal
1.040
259
52
104
96
8
0
40
6
17
19
2
32
5
37
120
1.837
2017
Pct.
57
14
3
6
5
1
0
2
0
1
1
0
2
0
2
6
100
Antal
809
270
91
53
41
29
25
23
21
19
16
16
12
12
10
85
1.532
Pct.
53
18
6
3
3
2
2
1
1
1
1
1
1
1
1
5
100
2018 pr. 31/3
Antal
Pct.
199
85
15
11
14
0
35
3
0
1
10
2
2
3
1
27
408
49
21
4
3
3
0
9
1
0
0
2
0
0
1
0
7
100
Kilde: SKAT
1
Procentfordelingen er baseret på optælling af nationalitet på afsluttede sager, hvor én virksomhed/arbejdstager tæller for
én sag uanset antal af kontroller i den enkelte sag.
SKATs erfaringer
Der er fortsat væsentlige udfordringer med regelefterlevelsen på skatte- og afgiftsom-
rådet vedr. såvel danske som udenlandske virksomheder, der udøver virksomhed i
Danmark, og beskæftiger udenlandsk arbejdskraft. De typiske fejlkilder er fortsat
manglende registrering for relevante pligter (skat, moms, A-skat mv.) samt korrekt
angivelse og betaling af selve skatte- og afgiftskravet.
Endvidere er det konstateret, at brancher ud over byggeri, service og det grønne områ-
de fremstår som risikobetonede. Her kan bl.a. nævnes autobranchen, industri, skrot og
detail-/engros handel mm.
Derudover optræder mange forskellige nationaliteter blandt kredsen af virksomheder
og arbejdstagere. Det giver særlige udfordringer i kontrolsituationen i forhold til sprog
mv.
13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 260: Halvårlig teknisk gennemgang af den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold, fra beskæftigelsesministeren
1931338_0014.png
Generelt er beskatningsforhold vedr. udenlandske virksomheder/arbejdstagere et om-
råde, hvor regelkompleksiteten er høj, hvorfor den samlede kontrol og efterfølgende
sagsbehandling er kompleks og ressourcekrævende.
SKAT er samtidig særligt opmærksomme på virksomheder og arbejdstagere, der
kommer fra lande, med hvilke Danmark ikke har indgået dobbeltbeskatningsoverens-
komster, da der i visse situationer straks indtræder skattepligt ved aktiviteter i Dan-
mark.
Der er også i 2018, som supplement til kontrolindsatsen, gennemført særlige vejled-
ningsinitiativer målrettet samme kreds af virksomheder og arbejdstagere. Der er blandt
andet etableret en særlig web-portal på
www.skat.dk,
hvor både virksomheder og per-
soner, der vil have aktiviteter i Danmark, kan søge informationer om, hvad man skal
foretage sig. Der er derudover udarbejdet og distribueret vejledningsmateriale på rele-
vante fremmedsprog og afholdt informationsmøder flere steder i landet for både virk-
somheder og arbejdstagere. Yderligere vejledningstiltag er under udvikling.
Det bemærkes, at erfaringer fra de ovenfor omtalte kontrolindsatser i vidt omfang har
indgået i udviklingen af vejledningstiltagene.
Endelig er SKAT i gang med at etablere samarbejdsrelationer på internationalt plan
omkring bekæmpelse af manglende regelefterlevelse på skatte- og afgiftsområdet
vedr. udenlandske virksomheder/udenlandske arbejdstagere. Dette sker gennem initia-
tiver, der forsøges udviklet bilateralt med relevante lande, samt ved initiativer, der er
forankret hos EU-kommissionen. Der er tale om forsøg på at udvikle fælles vejled-
nings- og informationsinitiativer med Rumænien, samt deltagelse i udvikling af fælles
målrettede tiltag til bekæmpelse af sort/udeklareret arbejde på EU-plan.
5. Politiets indsats mod social dumping
Politiets opgaver består i at yde bistand til SKATs og Arbejdstilsynets administrative
kontrolarbejde, foretage kontrol af udlændinges opholds- og arbejdsgrundlag samt
efterforske formodede strafbare forhold. Politiets indsats udmøntes ved deltagelse i de
fælles kontrolaktioner samt ved sagsbehandling i sager om overtrædelse af anmelde-
pligten til RUT.
Politiet har som ved de tidligere indsatsperioder udarbejdet en national operationsplan
til brug for udmøntningen af den styrkede indsats mod social dumping i indsatsperio-
den 2015-18. Operationsplanen omfatter bl.a. en række strategiske mål, en redegørelse
for ansvarsfordelingen i politiet i relation til indsatsens udførelse samt retningslinjer
for en opfølgning på indsatsen.
I forbindelse med indsatsen mod social dumping har politiet i perioden 2012
31.
marts 2018 registreret følgende:
Tabel 5.1: sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere
anmeldelser
2012 2013 2014 2015 2016 2017 1. kv.
I alt
2018
Tjenesteyder
364
266
217
145
122
130
17
1.261
Hvervgiver
98
160
112
89
80
103
9
651
Kilde: Politiet
14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 260: Halvårlig teknisk gennemgang af den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold, fra beskæftigelsesministeren
1931338_0015.png
Tabel 5.2: sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere
sigtelser
2012 2013 2014 2015 2016 2017 1. kv. I alt
2018
Tjenesteyder
212
288
213
126
93
95
35
1.062
Hvervgiver
72
133
114
79
64
63
38
563
Kilde: Politiet
Kvartalsvis fordeling af antal sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere
hhv. anmeldelser og sigtelser findes i bilag 2, tabel 5.1.1 og 5.2.1.
Tallene for 2012-2017 er baseret på antal registrerede sager i POLSAS pr. 31. decem-
ber i de pågældende år. Tallene for 1. kvartal 2018 er antal registrerede sager pr. 31.
marts 2018.
Rigspolitiet har siden den 1. januar 2012 anvendt Politiets Sagsstyringssystem (POL-
SAS) som grundlag for udarbejdelse af statistikker m.v. Tallene kan være behæftet
med usikkerhed, da POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke et
egentligt statistiksystem, og datamaterialet bygger på manuelle opdateringer.
Tabel 5.3: Øvrige sager i forbindelse med de nationale og regionale aktioner i perioden 2012
31.
marts 2018
Øvrige sager
Frihedsberøvelse
Ulovligt arbejde/arbejdstager
Ulovligt arbejde/arbejdsgiver
Ulovligt ophold
Andet*
2012-13
40
27
13
9
40
2014
35
33
16
17
20
2015
54
55
24
12
34
2016
30
29
19
9
10
2017
58
67
26
10
18
1. kv. 2018
14
10
7
5
2
Kilde: Politiet *Udlændingelov i øvrigt, færdselslov m.v.
Forholdsmæssigt skønnes tallene for 1.kvartal 2018 at være på niveau for samme peri-
ode i 2017.
6. Styrelsen for International Rekruttering og Integrations indsats
Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) har i perioden 2012-1.
kvartal 2018 deltaget i 83 aktioner i forbindelse med udvalgte landsdækkende og regi-
onale fællesaktioner. I 1. kvartal 2018 har SIRI deltaget i 9 aktioner. SIRI bistår politi-
et med kontrol af tredjelandsstatsborgeres ret til ophold og arbejde i Danmark samt
vejleder arbejdsgivere om reglerne herom.
På flere af de aktioner, som SIRI har deltaget i, er der antruffet udenlandske arbejdsta-
gere uden fornøden opholds- og arbejdstilladelse. Det har ført til, at politiet har foreta-
get anholdelser og forelæggelse for Udlændingestyrelsen med henblik på udvisning
og/eller bødepålæg fra politiet til såvel arbejdsgivere som arbejdstagere. SIRI's delta-
gelse er generelt målrettet brancher, hvor der erfaringsmæssigt er beskæftiget flest
tredjelandsstatsborgere.
7. Opsamling
Siden indsatsen mod social dumping startede, er kontrol og tilsyn med udenlandske
virksomheders regelefterlevelse øget betydeligt. Myndighederne gennemfører fælles
kontrolaktioner
både landsdækkende og regionale
og har daglige aktiviteter på
området.
15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 260: Halvårlig teknisk gennemgang af den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold, fra beskæftigelsesministeren
Mere effektivt myndighedsarbejde
Der arbejdes fortsat på at styrke samarbejdet. Myndighederne har særligt fokus på at
effektivisere kontrollerne, således at ressourcerne bruges der, hvor effekten af myn-
dighedernes indsats er størst.
Desuden er myndighederne i løbende dialog om prioriteringer vedrørende branche- og
virksomhedsudvælgelse til brug for kontrolindsatsen. Dette med henblik på hele tiden
at sikre, at de mest risikofyldte brancher og virksomheder prioriteres højest. Dette sker
bl.a. ved, at myndighederne udveksler oplysninger om, hvilke udfordringer myndig-
hederne oplever i brancherne. Dermed får myndighederne et fælles billede af, hvilke
tendenser der kan identificeres på området. De etablerede planlægningsgrupper under-
støtter dette arbejde.
Nye tendenser
Ligesom i de foregående år har myndighederne i 2018 haft fokus på nye tendenser
blandt udenlandske virksomheder, der udfører arbejde i Danmark.
På baggrund af de opbyggede erfaringer med tilsyn med udenlandske virksomheder
har myndighederne valgt at fastholde et bredere branchefokus, der også indeholder
bl.a. restaurationsbranchen, autobranchen og avisdistribution. Erfaringerne fra disse
brancher viser, at nogle af virksomhederne er registreret som enkeltmandvirksomhe-
der, der er ejet af danskere med anden etnisk herkomst end dansk. Ved tilsynet konsta-
terer myndighederne så, at der er ansatte.
Endvidere oplever myndighederne, at både udenlandske ansatte og arbejdsgivere kun i
begrænset omfang ønsker at udtale sig til myndighederne. Udenlandske personer op-
leves som fåmælte og vil ofte fortælle så lidt som muligt. Det skyldes flere væsentlige
faktorer, eksempelvis sprog, kultur, manglende kendskab til danske regler og myndig-
heders rolle samt frygt for konsekvenser fra arbejdsgiver. Myndighederne arbejder
løbende med at skabe de bedste rammer for dialog under kontrollerne.
I bygge- og anlægsbranchen møder myndighederne i stigende grad tredjelandsborgere,
hvilket også ses af politiets tal.
16
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 260: Halvårlig teknisk gennemgang af den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold, fra beskæftigelsesministeren
1931338_0017.png
Bilag 1
Brancheopdelte tabeller vedr. Arbejdstilsynets resultater
Fordeling af reaktioner til udenlandske virksomheder i udvalgte brancher, 2012
1.
kvartal 2018
3.2.1. Byggeri
Antal reaktioner
Ulykkesrisici
Krav til egenindsats fx lovpligtig ud-
dannelse (stilladsuddannelse), APV
Kemiske og biologiske belastninger
Ergonomisk arbejdsmiljø
Støj
Bygherre, udbyder mv.
Hudbelastninger
Psykisk arbejdsmiljø
Områder uden for arbejdsmiljøloven, fx
rygelov
Andet
I alt
Forbud Strakspåbud
300
1
11
8
0
0
0
0
0
0
320
2.806
426
566
240
130
15
1
6
115
233
4.538
Påbud
11
1.251
9
5
1
1
0
4
33
4
1.317
Vejledninger
+ andet
57
33
22
39
3
1
2
2
0
14
175
I alt
3.174
1.711
608
292
134
17
3
12
148
251
6.350
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
3.2.2. Det grønne område
Antal reaktioner
Ulykkesrisici
Krav til egenindsats fx lovpligtig ud-
dannelse (stilladsuddannelse), APV
Kemiske og biologiske belastninger
Ergonomisk arbejdsmiljø
Støj
Hudbelastninger
Psykisk arbejdsmiljø
Områder uden for arbejdsmiljøloven, fx
rygelov
Andet
I alt
Forbud Strakspåbud
2
0
0
1
0
0
0
0
0
3
26
7
3
6
8
0
0
1
9
60
Påbud
0
50
0
1
0
0
0
0
0
51
Vejledninger
+ andet
0
0
4
0
0
0
0
0
2
6
I alt
28
57
7
8
8
0
0
1
11
120
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
3.2.3. Hotel og restauration
Antal reaktioner
Ulykkesrisici
Krav til egenindsats fx lovpligtig ud-
dannelse (stilladsuddannelse), APV
Kemiske og biologiske belastninger
Ergonomisk arbejdsmiljø
Støj
Hudbelastninger
Psykisk arbejdsmiljø
Områder uden for arbejdsmiljøloven, fx
rygelov
Andet
I alt
Forbud Strakspåbud
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
2
0
0
0
0
0
0
3
Påbud
0
2
0
0
0
0
0
0
0
2
Vejledninger
+ andet
0
2
0
1
0
0
0
0
0
3
I alt
0
5
2
1
0
0
0
0
0
8
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 260: Halvårlig teknisk gennemgang af den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold, fra beskæftigelsesministeren
1931338_0018.png
3.2.4. Rengøring
Antal reaktioner
Ulykkesrisici
Krav til egenindsats fx lovpligtig
uddannelse (stilladsuddannelse),
APV
Kemiske og biologiske belastnin-
ger
Ergonomisk arbejdsmiljø
Støj
Hudbelastninger
Psykisk arbejdsmiljø
Områder uden for arbejdsmiljølo-
ven, fx rygelov
Andet
I alt
Forbud
0
0
Strakspåbud
7
0
Påbud
0
10
Vejledninger
+ andet
0
2
I alt
7
12
0
0
0
0
0
0
0
0
6
0
1
0
0
0
0
14
0
0
0
0
0
0
0
10
0
1
0
0
0
0
1
4
6
1
1
0
0
0
1
28
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Tiltaleindstillinger og administrative bødeforlæg for manglende eller mangelfuld an-
meldelse i RUT, 2013
1. kvartal 2018
1
3.5.1.
Byggeri
Det grønne
Hotel og
område
restauration
7
19
1
3
Godstrans-
port inkl.
avisuddeling
0
2
Andet/
ukendt
81
125
I alt
Antal tiltale-
indstillinger
Antal admini-
strative bøde-
forlæg
I alt
912
1.115
1001
1.264
2.027
26
4
2
206
2.265
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
1
2012 er ikke medtaget i denne tabel, da Arbejdstilsynets registrering af branche blev justeret
ultimo 2012 til de hovedgrupper, der fremgår af tabellen.
18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 260: Halvårlig teknisk gennemgang af den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold, fra beskæftigelsesministeren
1931338_0019.png
Bilag 2
Kvartalsvise opgørelser
3.3.1 Arbejdstilsynets kvartalsvis fordeling af afgørelser til udenlandske virksomheder.
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv.
2012 2012 2012 2012 2013 2013 2013 2013 2014 2014 2014 2014 2015 2015
Forbud
12
20
9
17
9
12
25
18
21
15
15
10
7
13
Strakspåbud
Påbud
I alt
91
17
120
146
42
208
131
59
199
301
142
460
214
132
355
194
125
331
244
82
351
295
101
414
256
87
364
261
73
349
288
81
384
253
75
338
228
65
300
220
85
318
I alt
376
5.373
1.603
7.352
Forbud
Strakspåbud
Påbud
I alt
3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv.
2015 2015 2016 2016 2016 2016 2017 2017 2017 2017 2018
14
11
12
18
20
20
12
16
21
18
11
175
48
237
233
48
292
211
46
269
238
61
317
220
58
298
203
45
268
228
31
271
193
25
234
155
24
200
198
24
240
197
27
235
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Tabel 3.5.2 Arbejdstilsynets tiltaleindstillinger og administrative bødeforlæg for manglende eller man-
gelfuld anmeldelse i RUT
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv.
2012 2012 2012 2012 2013 2013 2013 2013 2014 2014 2014 2014 2015 2015
Antal tiltale-
100
112
102
125
81
87
70
45
52
45
62
72
36
22
indstillinger
Antal admini-
-
-
-
-
-
-
22
92
65
70
71
107
53
66
strative bøde-
forlæg
I alt
100
112
102
125
81
87
92
137
117
115
133
179
89
88
3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv 3. kv. 4. kv. 1. kv.
I alt
2015 2015 2016
2016 2016 2016 2017
2017 2017 2017 2018
Antal tiltale-
39
46
26
28
56
26
45
52
31
43
37
1.440
indstillinger
Antal admini-
63
83
60
83
50
62
57
53
70
97
40
1.264
strative bøde-
forlæg
I alt
102
129
86
111
106
88
102
105
101
140
77
2.704
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Tabel 3.7.1 Arbejdstilsynets antal af anmeldelser og opkald til hotlinen om udenlandske virksomheder
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv.
2012 2012 2012 2012 2013 2013 2013 2013 2014 2014 2014 2014 2015 2015
Antal opkald
173
308
293
373
211
316
312
258
172
188
243
230
167
213
og anmeldel-
ser
3. kv.
4. kv.
1. kv.
2. kv.
3. kv.
4. kv.
1. kv.
2. kv.
3. kv. 4. kv. 1. kv.
I alt
2015
2015
2016
2016
2016
2016
2017
2017
2017 2017 2018
Antal opkald
211
172
170
223
198
177
168
192
181
123
93
5.365
og anmeldel-
ser
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 260: Halvårlig teknisk gennemgang af den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold, fra beskæftigelsesministeren
1931338_0020.png
Tabel 5.1.1: Politiets sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere
anmeldelser
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv.
2012 2012 2012 2012 2013 2013 2013 2013 2014 2014
Tjenesteyder
49
110
95
110
77
92
59
38
62
47
Hvervgiver
14
23
41
20
39
31
33
57
25
30
3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1.kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv.
2015 2015 2016 2016 2016 2016 2017 2017 2017 2017
Tjenesteyder
52
28
21
28
55
18
45
36
29
20
Hvervgiver
23
25
28
21
14
17
27
16
22
38
Kilde: Politiet
3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv.
2014 2014 2015 2015
66
42
37
28
35
22
13
28
1. kv.
I alt
2018
17
1.261
9
651
Tabel 5.2.1: Politiets sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere
sigtelser
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv.
2012 2012 2012 2012 2013 2013 2013 2013 2014 2014
Tjenesteyder
21
47
66
78
77
75
91
45
65
51
Hvervgiver
4
21
19
28
26
33
45
29
50
18
3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv.
1. kv. 2. kv.
3. kv. 4. kv.
2015 2015 2016 2016 2016 2016
2017 2017
2017 2017
Tjenesteyder
28
8
23
24
22
24
30
15
24
26
Hvervgiver
20
17
19
21
17
7
17
14
6
26
Kilde: Politiet
3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv.
2014 2014 2015 2015
52
45
60
30
24
22
28
14
1. kv.
I alt
2018
35
1.062
38
563
20