Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del Bilag 26
Offentligt
1805858_0001.png
Emne: Toldbehandling af privatimport
Dato: 20. oktober 2017
Afsender: Bo Torp Pedersen
Spørgsmål 1 : Finder skatteministeren det rimeligt, at beløbsgrænsen stadig er 80
DKK, når det gælder fortoldning af privatimport fra ikke EU-lande?
BAGGRUND:
Afgiften træder som bekendt i kraft ved køb af bøger, DVD'er eller andre
varer fra f. eks. USA eller Canada over internettet.
Afgiftsopkrævningen udløser en ekstra-betaling, nemlig de gebyrer, som Post Nord
opkræver for dette firmas behandling af de enkelte sager. Idet beløbsgrænsen er sat så lav,
betyder det, at de påløbende ekspeditionsafgifter ofte overstiger det egentlige, skyldige told-
og momsbeløb.
Kan skatteministeren se den nationale nytteværdi af dette relativt dyre byrokratiske system?
Kan skatteministeren forstå den irritation, som dette system udløser hos borgerne?
Kan og vil skatteministeren gør noget for at ændre forholdene til glæde for de danske
borgere, som folketing og regering jo er sat til at tjene?
Spørgsmål 2 : Er beløbsgrænsen ikke blot fastsat af EU, men er det også sådan, at de
indkomne betalinger tilfalder EU og ikke borgernes eget land, hvor told/moms-
afgifterne er opkrævet?
BAGGRUND:
Erhvervsmanden Lars Tvede skriver på sin Facebookside denne meddelelse:
The EU's sources of income include contributions from member countries, import duties on
products from outside the EU and fines imposed when businesses fail to comply with EU
rules.
Danske borgere formoder sikkert, at når vi opkræves og indbetaler told og moms i
Danmark, så går det opkrævede beløb i den danske statskasse. Er der retsgsrundlag for, at
moms og/eller told opkrævet i Danmark videresendes til en overnational kasse, i dette
tilfælde EU's kasse?
Mener skatteministeren, at forholdene kan ændres og forbedres – evt. til gavn for en mere
positiv opfattelse hos borgerne af EU og den globale handel og vandel?