Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del Bilag 243
Offentligt
1920298_0001.png
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i
2017
1.
Baggrunden for redegørelsen
Efter skatteforvaltningslovens § 59 afgiver skatteministeren årligt en redegørelse til Folke-
tinget om den udgiftsmæssige udvikling mv. i de sager, hvortil der kan ydes omkostnings-
godtgørelse.
Redegørelsen viser udviklingen i regnskabstallene, som udgør de samlede udbetalinger af
omkostningsgodtgørelse for 2017 og udviklingen i omkostningsgodtgørelse i sager, som er
endeligt afsluttet i 2017. Godtgørelsen pr. afsluttet sag indeholder også eventuelle aconto-
udbetalinger, som er udbetalt i tidligere år. I redegørelsen opdeles udgifterne på instanser,
sagstyper, emner, klagesagens udfald og sagkyndig erhvervsgruppe.
Redegørelsen er vedlagt 8 bilag.
2. Hovedkonklusioner
SKAT modtog i 2017 i alt 2.621 ansøgninger om omkostningsgodtgørelse, inklusive
acontoansøgninger. Det tilsvarende tal for 2016 udgjorde 3.169. Hertil kommer hen-
standssager og sager med rimelighedsvurdering
1
. Det samlede antal oprettede journalsager
med afgørelser udgjorde i 2017 3.034 sager. I 2016 var det tilsvarende antal sager 3.548.
Faldet i antal sager skyldes primært, at der blev indsendt færre acontoansøgninger i 2017 i
forhold til tidligere år.
I 2017 har SKAT udbetalt omkostningsgodtgørelse i 1.474 afsluttede sager
2
, hvilket er en
stigning i forhold til 2016, hvor der blev afsluttet 1.232 sager.
1
Med sager om rimelighedsvurdering menes rimelighedsvurdering ved SKATs foreløbige eller efterfølgende vurdering af
honorarkravet.
Med afsluttede sager menes endeligt afsluttede sager pr. instans, idet acontosager som oprettes og afsluttes ved udbetaling
af acontogodtgørelse, ikke er medregnet.
2
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 243: Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse for 2017, fra skatteministeren
1920298_0002.png
I 186 af de 1.474 sager er der givet delvist afslag på godtgørelse. Herudover er der givet
fuldt afslag på godtgørelse i 553 sager. I 2016 blev der givet delvist afslag i 138 sager og
fuldt afslag i 307 sager. Afslagene er begrundet i, at udgiften eller sagen ikke er anset for
godtgørelsesberettiget, eller at honoraret ikke er anset for rimeligt.
Der blev i alt udbetalt 109,8 mio. kr. i omkostningsgodtgørelse i 2017, hvilket er et fald på
4,2 pct. i forhold til 2016, hvor der blev udbetalt 114,6 mio. kr. Faldet skyldes, at der fra
2016 til 2017 var en stigning i SKATs rejste krav om tilbagebetaling af for meget udbetalt
omkostningsgodtgørelse fra 6,3 mio. kr. til 19,6 mio. kr. Disse tilbagebetalingskrav ind-
tægtsføres på kontoen. Herved reduceres de samlede udgifter.
Genindførelse af omkostningsgodtgørelse for skattepligtige selskaber og fonde medførte,
at SKAT i 2017 udbetalte 7,5 mio. kr. ved 80 udbetalinger til skattepligtige selskaber og
fonde. Der blev givet 4 afslag.
I 39,8 pct. af de godtgørelsesberettigede administrative klagesager og domstolssager, som
er afsluttet i 2017, er der givet den skatte- eller afgiftspligtige fuldt medhold eller medhold
i overvejende grad. Dette tal var i 37,9 pct. i 2016.
Den gennemsnitlige udbetalte godtgørelse pr. afsluttet sag faldt til 62.852 kr. i 2017 fra
64.218 kr. i 2016, hvilket svarer til et fald på 2,1 pct.
Det gennemsnitlige honorarkrav pr. time for rådgivere i afsluttede sager er faldet til 2.622
kr. pr. time i 2017. Det svarer til et fald på 1,1 procent i forhold til 2016, hvor den gen-
nemsnitlige timepris for afsluttede sager lå på 2.652 kr.
I 2017 blev der forelagt 48 sager for Advokatnævnet samt for klagenævn for sagkyndiges
brancheorganisation mod 47 sager i 2016. Efter forelæggelse for Advokatnævnet og bran-
cheorganisationernes klagenævn, har SKAT truffet afgørelse i 56 sager i 2017 og har ned-
sat honorarkravet i 50 af de 56 sager. SKAT har desuden nedsat godtgørelsen ved egen
rimelighedsvurdering i 9 sager i 2017 mod 24 sager i 2016. Endelig har SKAT i 6 sager i
2017 anset honoraret for åbenbart urimeligt.
3. Om omkostningsgodtgørelse
Formålet med ordningen om omkostningsgodtgørelse er at sikre, at borgere, selvstændigt
erhvervsdrivende m.fl. får godtgjort deres udgifter til sagkyndig bistand mv. i klage- og
retssager, så de ikke af økonomiske grunde undlader at klage, hvis de er utilfredse med en
afgørelse.
Side 2 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 243: Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse for 2017, fra skatteministeren
1920298_0003.png
3.1. Regelgrundlaget
Fysiske og juridiske personer, herunder dødsboer kan få godtgjort omkostninger til sag-
kyndig bistand mv. i forbindelse med klage- og domstolssager over skatter, told og afgif-
ter. Med lov nr. 1665 af 20. december 2016 har skattepligtige selskaber og fonde igen fået
mulighed for at søge om omkostningsgodtgørelse pr. 1. januar 2017 for udgifter til sag-
kyndig bistand mv. afholdt efter 1. januar 2017.
Der ydes 100 pct. godtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand mv., når klager har fået
fuldt medhold eller medhold i overvejende grad i forhold til den nedlagte påstand i klage-
sagen. Opnår klager ikke medhold eller kun medhold i mindre grad i forhold til påstanden
i klagesagen, ydes der 50 pct. godtgørelse for udgifterne til sagkyndig bistand mv.
Der ydes ikke godtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand mv., som klager har afholdt i
forbindelse med sagens behandling i første instans, dvs. de udgifter, der er forbundet med
sagens behandling i SKAT.
3.2.
Administration af ordningen om omkostningsgodtgørelse
Ordningen administreres af SKAT, som på baggrund af en ansøgning fra skatteyder eller
dennes rådgiver kontrollerer, om de indsendte oplysninger kan danne grundlag for udbe-
taling af godtgørelse.
Såfremt SKAT er i tvivl om aftalegrundlaget, dokumentationen m.m. i en ansøgning om
omkostningsgodtgørelse, undersøges og indhentes yderligere oplysninger og dokumenta-
tion, før der træffes en afgørelse.
Modtager SKAT ikke tilstrækkelig dokumentation i sagen, vil godtgørelse blive helt eller
delvist nægtet. Det kan eksempelvis være, hvis de regninger, der søges godtgørelse for,
ikke er medsendt, eller hvis det medsendte materiale ikke har det fornødne detaljeringsni-
veau, som er nødvendigt for, at SKAT kan sikre sig, at der er tale om godtgørelsesberetti-
gede udgifter.
Finder SKAT, at honoraret ikke er rimeligt i forhold til den assistance, der anmodes om
omkostningsgodtgørelse for, udbetales godtgørelsen som hovedregel med forbehold,
hvorefter SKAT foretager en rimelighedsvurdering af honoraret. Der tages ikke forbe-
hold, hvis honoraret efter SKATs opfattelse står i rimeligt forhold til det udførte rådgiv-
ningsarbejde og sagens genstand.
Ved vurderingen af honorarets størrelse skeler SKAT til gennemsnitsprisen for den på-
gældende rådgivning og regulerer for de yderligere relevante parametre, eksempelvis sa-
gens kompleksitet og resultat, ligesom den sagkyndiges specialviden kan influere på vur-
deringen.
Side 3 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 243: Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse for 2017, fra skatteministeren
1920298_0004.png
Hvis rådgiver er tilknyttet Advokatsamfundet eller en brancheorganisation med et klage-
nævn, indhenter SKAT en sagkyndig udtalelse om honorarets størrelse, inden der træffes
afgørelse.
I enkelte sager træffer SKAT afgørelse uden at indhente en sagkyndig udtalelse fra Advo-
katnævnet eller en brancheorganisation med et klagenævn. Dette sker, hvis det på grund
af eksempelvis frister ikke er muligt at forelægge spørgsmålet for Advokatnævnet eller
klagenævnet, eller hvis rådgiveren ikke er tilknyttet en organisation med et klagenævn/ud-
valg.
SKAT har i 2017 udviklet og idriftsat en digital ansøgningsblanket, der understøtter en
nem og smidig måde at indsende ansøgning og dokumentation til SKAT.
Generelt oplever SKAT en stigende kompleksitet i sagerne om omkostningsgodtgørelse.
SKAT har i de senere år konstateret, at der modtages et stigende antal ansøgninger, hvor
der ansøges om ikke-godtgørelsesberettigede udgifter og flere ansøgninger, hvor honora-
ret anses for urimeligt højt.
Helt overordnet er det opfattelsen, at der ikke generelt sker uhensigtsmæssig brug af ord-
ningen om omkostningsgodtgørelse. Igennem de senere år har SKAT konstateret et sti-
gende pres på ordningen med omkostningsgodtgørelse. SKAT tager hånd om dette for at
undgå situationer, hvor der udbetales godtgørelse på forkert grundlag. Der er etableret
samarbejde med kontrol- og straffesagsenheder vedrørende sager og sagskomplekser,
hvor der gennemføres kontrolaktiviteter og hvor strafansvar kan komme på tale.
3.3.
Ny lovgivning med virkning fra 2017
I forbindelse med gennemførelsen af Retssikkerhedspakke II blev skatteforvaltningsloven
og ligningsloven ændret med virkning fra 1. januar 2017. Med ændring af skatteforvalt-
ningsloven og ligningsloven blev omkostningsgodtgørelse for skattepligtige selskaber og
fonde genindført pr. 1. januar 2017 for udgifter til sagkyndig bistand mv. afholdt efter
den 1. januar 2017. Endvidere kan der efter lovens ikrafttræden 1. januar 2017 ikke ydes
godtgørelse i sager, hvor der klages over en afgørelse om omkostningsgodtgørelse. Ende-
lig blev det gjort muligt at overføre behandlingen af de fleste klager over ejendomsvurde-
ringen (de såkaldte FFF-sager) fra Landsskatteretten til vurderingsankenævnene. Udgifter
til sager, der behandles af vurderingsankenævn, ydes der ikke omkostningsgodtgørelse
for.
Genindførelse af omkostningsgodtgørelse for skattepligtige selskaber og fonde vurderes,
efter en indfasningsperiode på nogle år, at ville medføre cirka 800 afsluttede sager årligt
og en stigning i sagstilgangen på cirka 1.500 ansøgninger årligt, inkl. acontoansøgninger.
I 2017 udbetalte SKAT 7,5 mio. kr. ved 80 udbetalinger til skattepligtige selskaber og
fonde. Der blev givet 4 afslag.
Side 4 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 243: Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse for 2017, fra skatteministeren
1920298_0005.png
Der er sket en tilpasning af reglerne for at sikre, at godtgørelsesordningen fortsat er ro-
bust og ikke misbruges. SKAT har således fået kontrolbestemmelser og redskaber, der
skal forbedre mulighederne for at kontrollere, om ansøgninger om godtgørelser er kor-
rekte, og udbetalinger af godtgørelse ikke baserer sig på et forkert grundlag og forkerte
forudsætninger.
Omkostningsgodtgørelse er betinget af, at den skattepligtige har betalt eller skal betale
rådgiverhonoraret. Det er således en betingelse for at få omkostningsgodtgørelse, at den
skattepligtige hæfter for udgifterne til rådgiverbistand. SKAT har i 2017 gjort brug af den
nye kontrolhjemmel i skatteforvaltningslovens § 58 a overfor 14 rådgivere. Flere af sa-
gerne er endnu under behandling, men indsatsen har foreløbig medført, at der er givet af-
slag på omkostningsgodtgørelse i flere tilfælde.
SKAT har i 6 sager i 2017 anset honoraret for åbenbart urimeligt og nedsat beregnings-
grundlaget for omkostningsgodtgørelse med mere end 50 pct.
4. Opgaven i tal
4.1.
Samlede udgifter til omkostningsgodtgørelse i regnskabstal for 2017
Regnskabstallet for 2017 viser, at der blev udbetalt 109,8 mio. kr. til ordningen om om-
kostningsgodtgørelse. I beløbet indgår 7,5 mio. kr. til skattepligtige selskaber og fonde.
Regnskabstallet omfatter såvel udbetalinger ved afslutning af sager, acontoudbetalinger i
ikke afsluttede sager og efterreguleringer. Det fremgår af regnskabstallet, at der er sket et
fald i udgifterne på 4,8 mio. kr. svarende til 4,2 pct. i forhold til 2016.
Side 5 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 243: Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse for 2017, fra skatteministeren
1920298_0006.png
Tabel 1. Årlige udgifter til omkostningsgodtgørelse
Årlige udgifter i mio. kr.
I alt
Ændring i procent
2013
131,5
-3,4%
2014
105,6
-19,7%
2015
119,5
13,2%
2016
114,6
-4,1%
2017
109,8
-4,2%
Faldet i regnskabstallet for 2017 skyldes, at der fra 2016 til 2017 var en stigning i SKATs
rejste krav om tilbagebetaling af for meget udbetalt omkostningsgodtgørelse fra 6,3 mio.
kr. til 19,6 mio. kr. Disse tilbagebetalingskrav indtægtsføres på kontoen. Herved reduceres
de samlede udgifter.
Endvidere er der givet en række afslag på omkostningsgodtgørelse i sagskomplekser og
enkeltsager.
Som følge af genindførelse af omkostningsgodtgørelse til skattepligtige selskaber og
fonde forventes en stigning i udgifterne til omkostningsgodtgørelse i de kommende år.
4.2.
Udgifter til omkostningsgodtgørelse i sager der er endeligt afsluttet
i 2017
Der blev i 2017 afsluttet 1.474 sager om omkostningsgodtgørelse med en samlet udbeta-
ling på 92,6 mio. kr. Til sammenligning blev der i 2016 afsluttet 1.232 sager med en sam-
let udbetaling på 79,1 mio. kr.
3
I de 1.474 afsluttede sager med udbetalinger er der givet delvist afslag i 186 sager. Herud-
over er der givet fuldt afslag på godtgørelse i 553 sager. Der er samlet afvist at yde godt-
gørelse for honorarkrav på 40,9 mio. kr. i 739 sager. I 2016 afviste SKAT at yde omkost-
ningsgodtgørelse for honorarkrav på 26,2 mio. kr. i 445 sager.
Afslagene er begrundet i, at udgiften eller sagen ikke er anset for godtgørelsesberettiget,
eller at honoraret ikke er anset for rimeligt. En overvejende andel af afslagene vedrører to
sagskomplekser, hvori SKAT helt eller delvist har afslået ansøgninger om omkostnings-
godtgørelse, blandt andet på grund af manglende hæftelse.
Tabel 2. Indberettet godtgørelse i afsluttede sager
Godtgørelse i mio. kr.
2016
Antal Godtgørelse
Gns.
sager
i alt
pr. sag
1.232
30
79.116.650
1.146.851
80.263.501
64.218
38.228
2017
Justeret Antal Godtgørelse
Gns.
gns. pr. sag sager
i alt
pr. sag
50.517 1.474
49
92.644.031
4.077.118
96.721.149
62.852
83.206
Justeret
gns. pr. sag
52.615
Omkostningsgodtgørelse
Efterregulering
I alt
3
En regulering af godtgørelse ved tidligere instanser vil bero på en vurdering af sagen ved de tidligere instanser i forhold til
udfaldet ved sidste instans, i tabel 2 kaldet efterregulering. Justeret gennemsnit pr. sag i tabel 2 er udtryk for gennemsnit-
ligt udbetalt godtgørelse, når sager med udbetalinger over 0,6 mio. kr. er fratrukket.
Side 6 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 243: Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse for 2017, fra skatteministeren
1920298_0007.png
Antallet af afsluttede sager har i 2017 været højere end i 2016. Der har været færre udbe-
talinger for sager afgjort ved skatteankenævn, men flere udbetalinger for sager afgjort ved
såvel Landsskatteretten som ved domstole, jf. bilag 1.
Der har i 2017 været et stigning i udbetalinger vedrørende sager om skattepligt, aktionær-
og selskabsbeskatning samt om ejendomsvurdering, medens der var et fald i sager og ud-
betalinger vedrørende erhvervsbeskatning.
Antallet af afsluttede sager om omkostningsgodtgørelse til selskaber og fonde udgjorde
369 sager
4
i 2017, hvor der blev afsluttet 115 sager i 2016. 275 af de 369 afsluttede sager
vedrører et sagskompleks, hvor ikke-skattepligtige boligforeninger er parter.
Der har i 2017 været 16 sager med udbetalinger over 0,6 mio. kr. med en samlet udbeta-
ling på 15,9 mio. kr. Den gennemsnitlige udbetaling i disse 16 sager har været 1,0 mio. kr.
I 2016 var der 13 sager med udbetalinger over 0,6 mio. kr. Den samlede udbetaling var på
17,5 mio. kr., og den gennemsnitlige udbetaling 1,3 mio. kr.
Figur 1: Sager fordelt på instans
4
De 369 sager om omkostningsgodtgørelse til selskaber og fonde omfatter både sager for selskaber og fonde, som ikke er
skattepligtige, samt gamle og nye sager for skattepligtige selskaber og fonde.
Side 7 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 243: Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse for 2017, fra skatteministeren
1920298_0008.png
Figur 2: Godtgørelse fordelt på instans
4.3.
Den udbetalte godtgørelse og godtgørelsesprocenten
Den gennemsnitlige udbetalte godtgørelse i sager med fuldt medhold eller medhold i
overvejende grad er steget med 2.512 kr. til 88.433 kr. i 2017, hvor det i 2016 udgjorde
86.498 kr. Det tilsvarende tal for sager med ikke medhold eller medhold i mindre grad,
viser et fald på 4.646 kr. til 45.971 kr. i 2017, hvor det i 2016 udgjorde 50.617 kr.
Tabel 3. Indberettet godtgørelse i afsluttede sager fordelt på udfald
Udfald
Antal
sager
Fuldt medhold og
medhold i overvejende
grad
Medhold i mindre grad og
ikke medhold
I alt
2016
Godtgørelse
i alt
Gennemsnit
pr. sag
Antal
sager
2017
Godtgørelse
i alt
Gennemsnit
pr. sag
467
40.394.441
86.498
586
51.821.780
88.433
765
1.232
38.722.209
79.116.650
50.617
64.218
888
1.474
40.822.251
92.644.031
45.971
62.852
I 39,8 pct. af de godtgørelsesberettigede klage- og domstolssager, som er afsluttet i 2017,
er der givet den skatte- eller afgiftspligtige fuldt medhold eller medhold i overvejende
grad, mod i 37,9 pct. af sagerne i 2016.
Side 8 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 243: Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse for 2017, fra skatteministeren
1920298_0009.png
4.4.
Honorarkravet og den sagkyndige bistand
Den gennemsnitlige udbetaling pr. afsluttet sag er i 2017 faldet til 62.852 kr. fra 64.218 kr.
i 2016.
Det gennemsnitlige honorarkrav pr. time udgjorde 2.622 kr. i 2017, hvor det i 2016 ud-
gjorde 2.652 kr. Der er et fald i det gennemsnitlige antal anvendte timer pr. sag på fra 41,0
timer pr. sag i 2016 til 37,3 timer pr. sag i 2017, jf. bilag 4, tabel 2.
Den sagkyndige bistand er i 56,4 pct. af sagerne ydet af en advokat, og i 21,0 pct. af sa-
gerne er bistanden ydet af en revisor. I 2016 var det henholdsvis 53,0 pct. og 31,3 pct. Se
også bilag 7, tabel 1.
Figur 3: Sager fordelt på rådgiverkategori
Side 9 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 243: Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse for 2017, fra skatteministeren
1920298_0010.png
Figur 4: Godtgørelse fordelt på rådgiverkategori
Tabel 4. Honorarkrav fordelt på udfald
Udfald
Antal
timer
Fuldt medhold
Medhold i overvejende grad
Medhold i mindre grad
Ikke medhold
I alt
10.425
6.506
4.608
23.346
44.885
2016
Honorarkrav i
alt
34.219.935
16.256.553
11.188.990
57.384.300
119.049.778
Gennemsnit
pr. time
Antal
timer
2017
Honorarkrav i
alt
26.904.193
26.406.498
6.056.421
52.854.433
112.221.545
Gennemsnit
pr. time
2.635
2.857
2.124
2.579
2.622
3.282 10.210
2.499
2.428
9.244
2.851
2.458 20.494
2.652 42.799
Tabel 5. Honorarkrav pr. time fordelt på sagkyndig erhvervsgruppe
Erhvervsgrupper
Antal
timer
Advokat
Revisor
Konsulent i driftsøkonomi
Ligestillede
Blanding af flere
I alt
31.689
10.235
1.361
1.163
437
44.885
2016
Honorarkrav
i alt
89.578.541
22.881.433
2.773.020
2.453.312
1.363.472
119.049.778
Gennemsnit
pr. time
2.827
2.236
2.037
2.109
3.120
2.652
Antal
timer
29.451
10.942
1.187
951
268
42.799
2017
Honorarkrav
i alt
80.196.622
26.486.457
2.535.848
2.408.040
594.578
112.221.545
Gennemsnit
pr. time
2.723
2.421
2.136
2.532
2.219
2.622
Side 10 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 243: Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse for 2017, fra skatteministeren
1920298_0011.png
4.5.
Sager, som myndighederne har udtaget til særlig vurdering
I 2017 blev der forelagt 48 sager for Advokatnævnet samt for klagenævn for sagkyndiges
brancheorganisation mod 47 sager i 2016.
Efter forelæggelse for Advokatnævnet og brancheorganisationernes klagenævn, har
SKAT truffet afgørelse i 56 sager i 2017 og har nedsat honorarkravet i 50 af de 56 sager. I
2016 traf SKAT tilsvarende afgørelse i 9 sager og nedsatte honorarkravet i 6 af disse sa-
ger.
5
SKAT har desuden nedsat godtgørelsen ved egen rimelighedsvurdering i 9 sager i 2017
mod 24 sager i 2016. Rimelighedsvurderingerne er foretaget over for rådgivere, der ikke
er tilknyttet Advokatsamfundet eller en brancheorganisation med et klagenævn, eller hvis
det på grund af eksempelvis frister ikke er muligt at forelægge spørgsmålet for Advokat-
nævnet eller klagenævnet.
Endelig har SKAT i 6 sager i 2017 anset honoraret for åbenbart urimeligt og helt eller
delvist undladt at udbetale omkostningsgodtgørelse.
Det er således kun i en forholdsvis mindre andel af de afsluttede sager, hvor rådgiverho-
noraret ikke anses for rimeligt. I 2017 nedsatte SKAT beregningsgrundlaget for omkost-
ningsgodtgørelse efter rimelighedsvurderinger i 65 sager med i alt 8,4 mio. kr., mod i alt
3,1 mio. kr. i 33 sager i 2016.
4.6.
Sager, hvor SKAT giver afslag eller rejser tilbagebetalingskrav
Omkostningsgodtgørelse er betinget af, at den skattepligtige "skal betale eller har betalt"
rådgiverhonoraret. Det er således en betingelse for at opnå omkostningsgodtgørelse, at
den skattepligtige hæfter for udgifterne til rådgiverbistand.
Udfordringen for SKAT i nogle af disse sager og sagskomplekser har været at afdække de
aftaler, der er indgået mellem rådgiver og ansøgerne.
SKAT har i 2017 afslået at yde omkostningsgodtgørelse for et samlet beregningsgrundlag
på 40,9 mio. kr. i 739 sager. I 2016 afviste SKAT at yde omkostningsgodtgørelse for ho-
norarkrav på i alt 26,2 mio. kr. i 445 sager.
SKAT har i 2017 i 397 afsluttede sager krævet 15,3 mio. kr. tilbagebetalt, herunder tidli-
gere udbetalte acontobeløb. 334 af sagerne vedrører sager og sagskomplekser, hvor det
viste sig, at der ikke var reel hæftelse eller at udgifterne af andre grunde ikke var godtgø-
relsesberettigede. Der blev genopkrævet 10,2 mio. kr. i disse sager. I de øvrige sager er
5
Forskellen mellem antallet af forelagte sager og afgjorte sager skyldes, at den samlede sagsbehandlingstid i rimelighedsvur-
deringssager som oftest er mere end et år.
Side 11 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 243: Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse for 2017, fra skatteministeren
1920298_0012.png
godtgørelsen primært nedsat efter en rimelighedsvurdering. I 2016 blev der i 132 afslut-
tede sager samlet krævet 3,6 mio. kr. tilbagebetalt.
Side 12 af 12