Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del Bilag 242
Offentligt
1919919_0001.png
Skatteministeriet
Udkast (1)
J.nr. 2017 - 2501
Forslag
til
Lov om ændring af momsloven
1)
(Indførelse af harmoniserede regler for den momsmæssige behandling af vouchere og forenklinger
af særordningerne for salg af elektroniske ydelser m.v.)
§1
I momsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 760 af 21. juni 2016, som ændret ved § 6 i lov nr.
474 af 17. maj 2017 og § 18 i lov nr. 1555 af 19. december 2017, foretages følgende ændringer:
1. I fodnote
1
til lovens titel ændres »L 201, side 4-6, og« til: »L 201, side 4-6,« og efter »L 353,
side 5-6« indsættes: », Rådets direktiv (EU) 2016/1065 af 27. juni 2016 om ændring af direktiv
2006/112/EF for så vidt angår behandlingen af vouchere, EU-Tidende 2016, L 177, side 9, og dele
af Rådets direktiv (EU) 2017/2455 af 5. december 2017 om ændring af direktiv 2006/112/EF og
2009/132/EF for så vidt angår visse momsforpligtigelser i forbindelse med levering af ydelser og
fjernsalg af varer, EU-Tidende 2017, L 348, side 7-22«.
2.
Efter § 4 indsættes:
Ȥ 4 a.
Enhver overdragelse af en voucher til ét formål, jf. § 73 b, der foretages af en afgiftspligtig
person, som handler i eget navn, betragtes som en levering af de varer eller ydelser, som voucheren
relaterer sig til. Den faktiske overdragelse af varerne eller den faktiske levering af ydelserne til
gengæld for en voucher til ét formål, som af leverandøren accepteres som hel eller delvis modværdi,
betragtes ikke som en uafhængig transaktion.
Stk. 2.
Hvis overdragelsen af en voucher til ét formål foretages af en afgiftspligtig person, der
handler i en anden afgiftspligtig persons navn, betragtes denne overdragelse som en levering af de
varer eller ydelser, som voucheren relaterer sig til, foretaget af den anden afgiftspligtige person, i
hvis navn den afgiftspligtige person handler.
Stk. 3.
Hvis leverandøren af varerne eller ydelserne ikke er den samme som den afgiftspligtige
person, der handler i eget navn og har udstedt voucheren til ét formål, anses leverandøren dog for at
1) Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2015/1535/EU om en informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for
informationssamfundets tjenester (kodifikation).
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 242: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven) (Indførelse af harmoniserede regler for den momsmæssige behandling af vouchere og forenklinger af særordningerne for salg af elektroniske ydelser m.v.) samt resumé, fra skatteministeren
2
have foretaget leveringen til den pågældende afgiftspligtige person af de varer eller ydelser, som
den pågældende voucher relaterer sig til.
§ 4 b.
Der skal betales afgift af den faktiske overdragelse af varer eller ydelser til gengæld for en
voucher til flere formål, jf. § 73 b, som af leverandøren accepteres som hel eller delvis modværdi,
mens der ikke skal betales afgift af hver forudgående overdragelse af vouchere til flere formål.
Stk. 2.
Hvis vouchere til flere formål overdrages af en anden afgiftspligtig person end den
afgiftspligtige person, der foretager den afgiftspligtige transaktion i henhold til stk. 1, skal der
betales afgift af enhver anden levering af ydelser, der kan identificeres, såsom distributions- eller
reklameydelser.«
3.
I
§ 21 c
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Hvis leverandøren er etableret, eller i mangel af etableringssted, har sin bopæl eller sit
sædvanlige opholdssted i EU, er leveringsstedet uanset stk. 1, i det land, hvor leverandøren er
etableret eller har bopæl eller sædvanligt opholdssted, når følgende betingelser er opfyldt:
1) leverandøren leverer ydelser til ikke afgiftspligtige personer, der er etableret eller har bopæl
eller sædvanligt opholdssted i et andet medlemsland end der, hvor leverandøren er etableret
og
2) den samlede værdi uden moms af leveringerne omfattet af nr. 1 ikke overstiger 10.000 euro
omregnet til 74.415 kr. i det indeværende kalenderår, og dette heller ikke var tilfældet i det
foregående kalenderår.
Stk. 3.
Leverandører, der opfylder betingelserne i stk. 2, kan vælge, at leveringsstedet fastlægges i
overensstemmelse med stk. 1. Dette valg skal gælde for en periode på mindst to kalenderår.«
Stk. 2-5 bliver herefter stk. 4-7.
4.
I
§ 23, stk. 3,
ændres
»leveringstidspunkt.«
til: »leveringstidspunkt, jf. dog de særlige regler for
vouchere i §§ 4 a og 4 b.«
5.
Efter § 27 indsættes:
Ȥ 27 a.
Afgiftsgrundlaget for levering af varer eller ydelser, der foretages mod en voucher til flere
formål, jf. § 73 b, er det samme som den modværdi, der er betalt for voucheren, eller i mangel af
oplysninger om denne modværdi, den pengeværdi, der er angivet på selve voucheren til flere formål
eller i den tilhørende dokumentation, med fradrag af momsbeløbet for de leverede varer eller
ydelser.«
6.
I
§ 52
indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Fakturering skal ske efter reglerne her i landet, når leverandøren er registreret her i landet
for brug af særordningerne omfattet af kapitel 16.«
7.
§ 66 a, nr. 1,
affattes således:
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 242: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven) (Indførelse af harmoniserede regler for den momsmæssige behandling af vouchere og forenklinger af særordningerne for salg af elektroniske ydelser m.v.) samt resumé, fra skatteministeren
3
»1)
Afgiftspligtig person, der ikke er etableret i EU: En afgiftspligtig person, der hverken har
etableret hjemsted for sin økonomiske virksomhed eller har fast forretningssted i EU.«
8.
Efter § 73 a indsættes i
kapitel 18:
Ȥ 73 b.
I denne lov forstås ved:
1) Voucher: Et instrument, hvor der består en forpligtelse til at acceptere det som hel eller delvis
modværdi for en levering af varer eller ydelser, og hvor de varer eller ydelser, der skal leveres, eller
deres potentielle leverandørers identitet enten er angivet på selve instrumentet eller i den tilhørende
dokumentation, herunder vilkårene og betingelserne for anvendelse af et sådant instrument.
2) Voucher til ét formål: En voucher, hvor leveringsstedet for de varer eller ydelser, som voucheren
relaterer sig til, og den moms, der skal betales for de pågældende varer eller ydelser, er kendt på
tidspunktet for udstedelsen af voucheren.
3) Voucher til flere formål: En voucher, der ikke er en voucher til ét formål.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Stk. 2.
§ 1, nr. 2, 4, 5, 7 og 8, har virkning for vouchere, der udstedes fra og med den 1. januar 2019.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 242: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven) (Indførelse af harmoniserede regler for den momsmæssige behandling af vouchere og forenklinger af særordningerne for salg af elektroniske ydelser m.v.) samt resumé, fra skatteministeren
4
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
Indledning
1.1. Lovforslagets formål og baggrund
2.
Lovforslagets indhold
2.1. Vouchere
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Lovforslaget
2.1.2.1. Definition af voucher-begrebet i momsmæssig forstand (forslaget til ny § 73 b i momsloven)
2.1.2.2. Tidspunktet for momsens forfald (forslaget til ny §§ 4 a og 4 b i momsloven)
2.1.2.3. Afgiftsgrundlaget (forslaget til ny § 27 a i momsloven)
2.2. Tilpasning af særordningerne for elektroniske ydelser m.v.
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Lovforslaget
2.2.2.1. Fælles EU-fjernsalgsgrænse for elektroniske ydelser m.v.
2.2.2.2. Fakturering efter identifikationslandets regler
2.2.2.3. Tilpasning af anvendelsesområdet for ikke-EU-ordningen
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
6.
Miljømæssige konsekvenser
7.
Forholdet til EU-retten
8.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9.
Sammenfattende skema
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 242: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven) (Indførelse af harmoniserede regler for den momsmæssige behandling af vouchere og forenklinger af særordningerne for salg af elektroniske ydelser m.v.) samt resumé, fra skatteministeren
5
1. Indledning
Momsreglerne skal være så enkle som muligt at administrere for både virksomheder og myndigheder,
og det er væsentligt for funktionen af det indre marked og virksomheders konkurrencevilkår, at
reglerne for så vidt muligt er ens i alle EU-lande.
Der er derfor vedtaget to nye EU-direktiver, der forbedrer momsreglerne for virksomheder, der
handler varer og ydelser på tværs af landegrænser, og sikrer ens momsbehandling af vouchers. De
nye EU-regler vil gøre det lettere for forbrugere og virksomheder, navnlig opstartsvirksomheder og
små virksomheder, at købe og sælge varer og ydelser, f.eks. når forbrugere handler på internettet.
1.1. Formål og baggrund
Formålet med dette lovforslag er at implementere de nye EU-regler.
Vouchere, som defineret i direktiv (EU) 2016/1065 af 27. juni 2016 om ændring af Rådets direktiv
2006/112/EF) for så vidt angår behandlingen af vouchere, er en slags tilgodebevis eller et andet
instrument, som en leverandør har pligt til at acceptere som hel eller delvis betaling for levering af
varer eller ydelser. I 1977, hvor EU´s fælles momsregler blev vedtaget, var vouchere et næsten ukendt
begreb og gav ikke anledning til særlige momsmæssige problemer. Brugen af vouchere, herunder
vouchere, der kan anvendes i flere EU-lande, er imidlertid i vækst i mange EU-lande.
For at sikre ens behandling af vouchere i alle EU-lande og dermed undgå, at en voucher pålægges
moms i flere lande eller slet ikke pålægges moms, er der nu vedtaget fælles EU-regler for, hvor og
hvornår vouchere skal pålægges moms. Hovedreglen er, at vouchere, som alene kan benyttes til ét
formål (dvs. at landet, hvor varen eller ydelsen leveres, og momssatsen er kendt ved voucherens
udstedelse), skal pålægges moms ved ethvert salg, herunder ved et salg fra udstederen til forhandleren
og ved efterfølgende salg fra forhandler til kunde. Ved selve indløsningen af voucheren skal der ikke
pålægges moms. De vouchere, som kan benyttes til flere forskellige formål (dvs. at landet, hvor varen
eller ydelsen leveres, og/eller momssatsen ikke kendes ved udstedelse af voucheren), skal i
modsætning hertil kun pålægges moms på indløsningstidspunktet.
Direktivet ændrer ikke den gældende momsmæssige behandling af rabatkuponer, idet rabatten ikke
udgør levering mod vederlag og derfor falder uden for momslovens anvendelsesområde. Forslaget
ændrer derfor ikke den momsmæssige behandling af salg af rejsehjemler, entrébilletter til biografer
og museer, frimærker og lignende, som anses som forudbetaling og pålægges moms ved tidspunktet
for forudbetalingen.
Med virkning fra den 1. januar 2015 blev der indført særordninger for moms ved levering af
elektroniske ydelser, teleydelser og radio- og tv-spredningstjenester til forbrugere i EU. Ændringerne
medførte, at elektroniske ydelser m.v. pålægges moms i det land, hvor en forbruger opholder sig eller
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 242: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven) (Indførelse af harmoniserede regler for den momsmæssige behandling af vouchere og forenklinger af særordningerne for salg af elektroniske ydelser m.v.) samt resumé, fra skatteministeren
6
har sin sædvanlige bopæl (forbrugslandet). Virksomheder, der skal afregne moms til flere forskellige
forbrugslande, kan anvende Mini One Stop Shop-ordningen (MOSS), som er et forenklet angivelses-
og afregningssystem.
Reglerne fra 2015 har overordnet været en succes. En evaluering har dog peget på nogle områder,
hvor der kan foretages forbedringer, som vil lette de administrative byrder for de virksomheder, som
anvender særordningerne. Der er derfor vedtaget forenklede regler ved Rådets direktiv (EU)
2017/2455 af 5. december 2017 om ændring af direktiv 2006/112/EF og 2009/132/EF for så vidt
angår visse momsforpligtigelser i forbindelse med levering af ydelser og fjernsalg af varer.
Som forenkling for små virksomheder, der har et meget begrænset salg af elektroniske ydelser til
forbrugere i andre EU-lande, foreslås det bl.a., at der indføres en fælles EU-fjernsalgsgrænse,
hvorefter virksomheder etableret i EU, som sælger elektroniske ydelser m.v. til forbrugere i andre
EU-lande, fortsætter med at være momspligtige i virksomhedens etableringsland, indtil
virksomhedens samlede EU-omsætning af elektroniske ydelser m.v. overstiger 10.000 euro årligt.
Herved skal sådanne meget små virksomheder i EU, der f.eks. kun lejlighedsvis har
grænseoverskridende salg af disse ydelser, ikke sætte sig ind i andre EU-landes momsregler, før deres
EU-omsætning når et vist niveau.
Som udgangspunkt støtter Danmark ikke, at der i EU indføres bagatelgrænser, som medfører, at der
ikke betales moms i forbrugslandet. Der er allerede i dag udfordringer med den eksisterende
fjernsalgsgrænse, som gælder for salg af varer, hvor en virksomhed i EU kan sælge varer til danske
forbrugere med sit hjemlands moms, så længe omsætningen i Danmark er under 280.000 kr.
Kontrollen, med hvornår udenlandske virksomheders omsætning overstiger fjernsalgsgrænsen,
kræver en del ressourcer.
Forslaget om at indføre en fælles EU-fjernsalgsgrænse på 10.000 euro for elektroniske ydelser m.v.
skal dog ses i sammenhæng med, at denne lave fjernsalgsgrænse fra 2021 erstatter de gældende
nationale fjernsalgsgrænser for varer. Fra 2021 vil der med andre ord gælde ens regler for fjernsalg
af varer og ydelser i alle EU-lande. En EU-fjernsalgsgrænse på 10.000 euro vil således samlet set
medføre øget forbrugslandsbeskatning, når den udvides
til at omfatte varesalg og 280.000 kr.’s
grænsen ophæves.
Herudover foreslås det, at der indføres andre mindre forenklinger for virksomheder, der har
grænseoverskridende salg af elektroniske ydelser m.v.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Vouchere
2.1.1. Gældende ret
Gældende EU-regler indeholder ikke fælles regler for den momsmæssige behandling af salg af varer
og ydelser ved anvendelse af vouchere. Det har betydet, at EU-landene i tidens løb har udviklet
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 242: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven) (Indførelse af harmoniserede regler for den momsmæssige behandling af vouchere og forenklinger af særordningerne for salg af elektroniske ydelser m.v.) samt resumé, fra skatteministeren
7
forskellige nationale løsninger. Nogle EU-lande lægger moms på en bestemt slags voucher på
salgstidspunktet (udstedelsestidspunktet), mens andre EU-lande lægger moms på samme type
voucher på indløsningstidspunktet. Hvis en voucher udstedes i førstnævnte EU-land og indløses i
sidstnævnte, opkræver de begge moms af samme levering. Tilsvarende forskelle i landenes
behandling af en voucher kan føre til, at der slet ikke pålægges moms. Desuden kan de forskellige
løsninger i EU-landene indebære en tilfældighed i, hvilke konkrete momssatser, der pålægges
vouchertransaktionen og dermed den vare eller ydelse, som kan indløses for voucheren.
Den gældende danske momslovgivning indeholder hverken
en definition af ”vouchere”
eller
specifikke bestemmelser om den momsmæssige behandling heraf.
Momsloven indeholder dog en bestemmelse om moms ved forudbetaling af en vare eller ydelse i
lovens § 23, stk. 3, hvorefter der skal betales moms på tidspunktet for forudbetalingen, hvis alle
relevante enkeltheder vedrørende den fremtidige levering allerede er kendt, og dermed navnlig at
varen eller ydelsen og leverandøren er specifikt angivet på tidspunktet for forudbetalingen. Er alle
oplysningerne ikke kendt på tidspunktet for forudbetaling, forfalder momsen på tidspunktet for selve
leveringen af det forudbetalte efter hovedreglen for momspligtens indtræden i § 23, stk. 1.
Gældende dansk praksis om vouchere til ét formål, hvor alle elementer er kendt ved salget af
voucheren, følger reglen om forudbetaling af varer eller ydelser til senere levering. Vouchere til flere
formål følger hovedreglen, hvorefter momspligten først indtræder ved leveringen af de pågældende
varer og ydelser, og medfører i hovedtræk en momsmæssig behandling svarende til de vedtagne fælles
EU-regler for vouchere.
2.1.2. Lovforslaget
Direktivets definition af en voucher til ét formål, der skal momspålægges ved udstedelse og
videresalg, betyder, at visse salg, der efter gældende dansk praksis ikke bliver anset for
forudbetalinger og dermed først skal pålægges moms ved selve leveringen af den pågældende vare
eller ydelse, fremover vil blive anset for vouchere til ét formål, der skal momspålægges ved
udstedelsen og videresalget af voucheren. Dette skyldes, at de danske regler om forudbetaling kun
skal anvendes, hvis alle oplysninger om den fremtidige levering er kendt på
forudbetalingstidspunktet, herunder selve varen eller ydelsen og den afgiftspligtige person, der skal
levere den. Direktivets regler for vouchere til ét formål er bredere end den gældende praksis, idet
definitionen omfatter vouchere, hvor blot leveringsstedet og momssatsen er kendt. Hvis en voucher
f.eks. kan bruges til hotelovernatninger udbudt af forskellige virksomheder til ophold på hoteller
beliggende her i landet, er der efter gældende dansk praksis ikke tale om forudbetaling, og der
opkræves moms ved selve leveringen af hotelydelsen. Efter direktivets regler er der imidlertid tale
om en voucher til ét formål, idet leveringsstedet er kendt (ydelserne skal pålægges moms i Danmark),
og momssatsen er kendt, idet alle hotelovernatninger pålægges 25 pct. moms.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 242: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven) (Indførelse af harmoniserede regler for den momsmæssige behandling af vouchere og forenklinger af særordningerne for salg af elektroniske ydelser m.v.) samt resumé, fra skatteministeren
8
Momsbehandlingen af et salg af en voucher til ét formål skal være den samme som den momsmæssige
behandling af den vare eller ydelse, som voucheren relaterer sig til. Sælges en voucher, der kun kan
bruges til hotelovernatning i Danmark, er leveringsstedet Danmark og momssatsen er 25 pct. Sælges
en voucher, der kun kan bruges til hotelovernatning i Sverige, er leveringsstedet Sverige, og
momssatsen er 12 pct. Da Danmark i modsætning til de fleste andre EU-lande anvender samme
momssats på stort set alle momspligtige varer og ydelser, vil vouchere solgt til anvendelse her i landet
i højere grad end i andre lande være vouchere til ét formål, som dermed pålægges moms på
udstedelsestidspunktet.
I overensstemmelse med direktivet foreslås derfor indsat en definition af voucher-begrebet i
momsloven. Herunder foreslås det defineret, hvornår der er tale om en voucher til ét formål eller flere
formål, tidspunktet for, hvornår momsen skal betales, og hvad momsgrundlaget er.
Da bestemmelsen om forudbetaling i momslovens § 23, stk. 3, fortsat er relevant for andre tilfælde
end de beskrevne vouchere, foreslås bestemmelsen opretholdt, idet der dog foreslås indsat en
henvisning til de specifikke regler for vouchere.
2.1.2.1. Definition af voucher-begrebet i momsmæssig forstand (forslaget til ny § 73 b i momsloven)
Det foreslås, at en voucher defineres som et instrument, hvor der er pligt til at acceptere voucheren
som helt eller delvist vederlag mod levering af varer eller ydelser, og hvor enten varen eller ydelsen,
der skal leveres, eller identiteten af deres potentielle leverandører enten er angivet på selve
instrumentet eller i tilhørende dokumentation, herunder de vilkår og betingelser der gælder for brugen
af sådanne instrumenter.
Det er således kun de instrumenter, der kan anvendes til indløsning, mod at der leveres varer eller
ydelser, som er omfattet af voucher-begrebet. Definitionen af vouchere adskiller sig fra almindelige
betalingsinstrumenter, hvor arten af de mulige leveringer ikke er fastlagt, og der dermed heller ikke
er nogen leverandører, der er forpligtet til at foretage en given levering.
En voucher til ét formål giver indehaveren ret til at modtage identificerede varer eller ydelser i
tilfælde, hvor både momssatsen, og det EU-land, hvor leveringen af varer eller ydelser skal finde sted,
kan identificeres endeligt fra begyndelsen.
En voucher til flere formål defineres som vouchere, der ikke er vouchere til ét formål. Med andre ord
vouchere, der giver indehaveren ret til at modtage varer eller ydelser, hvor momssatsen på disse varer
eller ydelser og/eller det EU-land, hvor disse skal leveres, ikke kan identificeres endeligt fra
begyndelsen.
2.1.2.2. Tidspunktet for momsens forfald (forslaget til nye §§ 4 a og 4 b i momsloven)
For så vidt angår vouchere til ét formål foreslås, at ethvert salg i eget navn af en voucher skal anses
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 242: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven) (Indførelse af harmoniserede regler for den momsmæssige behandling af vouchere og forenklinger af særordningerne for salg af elektroniske ydelser m.v.) samt resumé, fra skatteministeren
9
for salg af den ydelse, som voucheren relaterer sig til. Dette betyder, at voucheren skal momspålægges
ved hvert salg. Sælger en formidler voucheren i en andens navn (f.eks. udstederens), anses udstederen
fortsat for at være sælger af varen eller ydelsen. Dette betyder, at formidleren kun skal betale moms
af formidlingsprovisionen eller andre særskilte ydelser efter de almindelige momsregler for salg af
sådanne ydelser. Selve indløsningen af en voucher til ét formål anses ikke for en selvstændig
transaktion, og der skal dermed ikke pålægges moms på det tidspunkt, hvor varen eller ydelsen faktisk
leveres til kunden.
For så vidt angår vouchere til flere formål (hvor leveringsstedet eller momssatsen ikke er kendt på
udstedelsestidspunktet), forfalder momsen først på indløsningstidspunktet, mens salg af voucheren
fra udstedelsestidspunktet og gennem eventuelle formidlere til kunden ikke anses for en momspligtig
transaktion. Desuden foreslås det præciseret, at formidlere af vouchere til flere formål skal
momspålægge denne provision eller andre særskilte ydelser såsom distributions- eller reklameydelser
efter almindelige regler.
De foreslåede regler for, hvornår en voucher skal pålægges moms, indebærer, at momsen for de
leverede varer og ydelser betales i forbrugslandet og med forbrugslandets momssats.
2.1.2.3. Afgiftsgrundlaget (forslaget til ny § 27 a i momsloven)
Afgiftsgrundlaget for salg af vouchere til ét formål er det modtagne vederlag. Da vederlaget altid er
kendt på salgstidspunktet
og dermed tidspunktet for momsens forfald
er der ingen grund til at
indføre særlige regler for afgiftsgrundlaget for sådanne vouchere.
Vouchere til flere formål skal derimod først pålægges moms ved indløsningen af voucheren, hvor
salget af voucheren er sket i et tidligere led. Da selve salget af denne type voucher ikke er sket direkte
mellem kunden og leverandøren af varen eller ydelser, vil leverandøren, som skal indbetale momsen,
ikke altid være bekendt med den præcise pris, som kunden har betalt for voucheren. I
overensstemmelse med direktivet foreslås det derfor, at såfremt det konkrete vederlag ikke er kendt
af indløseren, er afgiftsgrundlaget den værdi, som er påtrykt voucheren eller som fremgår af anden
relevant dokumentation (eventuelt i kontrakten mellem udstederen af voucheren og indløseren).
Der eksisterer vouchere, der ikke indløses på én gang, men kan indløses delvist ad flere omgange,
hvormed den forudbetalte kredit på voucheren løbende og forholdsmæssigt nedskrives. Et eksempel
på denne form for voucher kunne eksempelvis være en voucher til hotelophold, der kan bruges over
flere omgange til flere hotelophold.
Hvis voucheren kan bruges over flere omgange, men kun til ét formål, f.eks. flere hotelophold i
Danmark, vil voucheren blive behandlet som en voucher til ét formål, idet både det EU-land, hvori
voucheren endeligt indløses, og momssatsen kendes fra begyndelsen. Der vil således blive beregnet
moms af hele voucherens værdi ved ethvert salg. Dette gælder også, selv om voucheren indløses
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 242: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven) (Indførelse af harmoniserede regler for den momsmæssige behandling af vouchere og forenklinger af særordningerne for salg af elektroniske ydelser m.v.) samt resumé, fra skatteministeren
10
delvist/løbende.
Ved en delvis indløsning af en voucher til flere formål vil der skulle beregnes moms ved hver
indløsning, og det er alene den andel af voucherens værdi, som bliver indløst, der beregnes moms af.
Det forudsættes, at voucherens værdi nedjusteres efter hver delindløsning.
2.2. Tilpasning af særordningerne for elektroniske ydelser m.v.
2.2.1. Gældende ret
Siden den 1. januar 2015 har der eksisteret særordninger for moms ved levering af elektroniske
ydelser, teleydelser og radio- og tv-spredningstjenester til forbrugere i EU. Særordningen for
elektroniske ydelser m.v. er en implementering af Rådets direktiv 2008/9/EF af 12. februar 2008,
implementeret i den danske momslovs kapitel 16 ved lov nr. 554 af 2. juni 2014.
I henhold til momsloven skal virksomheder betale moms af deres salg af elektroniske ydelser til ikke-
afgiftspligtige personer i det land, hvor køberen er hjemmehørende. Med andre ord skal momsen
betales i forbrugslandene. For at undgå, at disse virksomheder skal momsregistreres i alle
forbrugslandene, er der etableret en Mini One Stop Shop-ordning (MOSS), hvor virksomhederne kan
registrere sig i ét EU-land og derigennem angive og betale al den skyldige moms i EU.
Registreringslandet, som også kaldes identifikationsmedlemslandet, skal sørge for, at angivelser og
momsbetalinger sendes videre til de respektive forbrugslande.
Der findes to særordninger. En ordning for virksomheder, der ikke er etableret eller momsregistreret
i EU (ikke-EU-ordningen), og en ordning for virksomheder etableret i EU (EU-ordningen). Begge
særordninger er bygget op som den førnævnte MOSS-ordning, som indebærer, at virksomhederne
kan identificere sig i ét land og derigennem angive og betale moms for alt salg omfattet af
ordningerne.
Virksomheder kan vælge ikke at anvende MOSS’en til at afregne moms af sit EU-salg
af elektroniske
ydelser m.v. Herved vil virksomhederne i stedet skulle momsregistreres i samtlige forbrugslande,
hvortil virksomheden sælger elektroniske ydelser m.v. for at kunne afregne momsen af disse ydelser.
2.2.2. Lovforslaget
Indførelsen af særordningerne for levering af elektroniske ydelser, teleydelser og radio- og tv-
spredningstjenester til forbrugere i EU har overordnet fået positive tilbagemeldinger fra erhvervslivet.
En evaluering af særordningerne foretaget af Europa-Kommissionen har dog peget på nogle områder,
hvor der kan foretages forbedringer af de eksisterende ordninger, som vil lette de administrative
byrder for virksomhederne.
Formålet med forslaget er at implementere forenklingerne til særordningen for levering af
elektroniske ydelser m.v., som følger af direktiv (EU) 2017/2455 af 5. december 2017. Ændringerne
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 242: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven) (Indførelse af harmoniserede regler for den momsmæssige behandling af vouchere og forenklinger af særordningerne for salg af elektroniske ydelser m.v.) samt resumé, fra skatteministeren
11
skal træde i kraft den 1. januar 2019. Baggrunden for, at ændringerne kan implementeres med kort
frist er, at de ikke medfører behov for tilretning af it-systemer.
De foreslåede ændringer består af indførelsen af en fælles EU-fjernsalgsgrænse for elektroniske
ydelser, ændring af faktureringsreglerne og en tilpasning af anvendelsesområdet for ikke-EU-
ordningen.
2.2.2.1. Fælles EU-fjernsalgsgrænse for elektroniske ydelser m.v.
Det foreslås, at der indføres en fælles EU-fjernsalgsgrænse, hvorefter virksomheder etableret i EU,
som sælger elektroniske ydelser m.v. til forbrugere i andre EU-lande, vil være momspligtige i
etableringslandet, såfremt virksomhedens samlede levering af elektroniske ydelser til forbrugere i
andre EU-lande ikke overstiger 10.000 euro (omregnet 74.415 kr.) i det indeværende kalenderår, og
dette heller ikke var tilfældet i det foregående kalenderår.
Ved at indføre en sådan fælles EU-fjernsalgsgrænse for elektroniske ydelser m.v. skal virksomheder
med et begrænset EU-salg ikke opfylde momsforpligtigelser i forbrugslandet, men forpligtigelserne
i sit etableringsland. Det betyder, at en virksomhed, der lejlighedsvis sælger eksempelvis online
brugsvejledninger eller lignende elektroniske ydelser, forbliver at være momspligtig i
etableringslandet og skal hverken registreres i MOSS-ordningen eller i forbrugslandet, hvortil den
elektroniske ydelse leveres. Dvs. at virksomheden afregner moms efter etableringslandets regler og
med etableringslandets momssats.
Det er valgfrit for virksomheder med begrænset EU-salg af elektroniske ydelser m.v., om de ønsker
at være momspligtige i etableringslandet eller forbrugslandet. Virksomheder etableret i EU kan
således vælge at være momspligtige i forbrugslandet og anvende MOSS-systemet, selv om deres
omsætning ikke overstiger 10.000 euro årligt.
Indførelsen af en fælles EU-fjernsalgsgrænse må forventes at medføre, at der i mindre omfang end i
dag betales moms af elektroniske ydelser i Danmark. Det skyldes, at Danmark har en relativt høj
momssats, og virksomheder med en begrænset EU-omsætning af elektroniske ydelser må derfor
formodes at vælge at betale moms i etableringslandet. Omvendt vil danske virksomheder kunne vælge
at være momspligtige i forbrugslandet, selv om virksomhedens EU-omsætning af elektroniske ydelser
ikke overstiger 10.000 euro.
Forslaget om at indføre en fælles EU-fjernsalgsgrænse for elektroniske ydelser skal dog ses i
sammenhæng med, at denne fælles EU-fjernsalgsgrænse også kommer til at gælde for varesalg fra
2021, hvor den resterende del af Rådets direktiv (EU) 2017/2455 af 5. december 2017 om ændring af
direktiv 2006/112/EF og 2009/132/EF for så vidt angår visse momsforpligtigelser i forbindelse med
levering af ydelser og fjernsalg af varer skal træde i kraft. En sådan ændring af reglerne for fjernsalg
af varer vil betyde øget betaling af moms i Danmark.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 242: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven) (Indførelse af harmoniserede regler for den momsmæssige behandling af vouchere og forenklinger af særordningerne for salg af elektroniske ydelser m.v.) samt resumé, fra skatteministeren
12
2.2.2.2. Fakturering efter identifikationslandets regler
Efter gældende regler skal virksomheder opfylde kravene til fakturering i de EU-lande, hvortil
virksomheden leverer elektroniske ydelser m.v. Det er byrdefuldt for virksomhederne at skulle sætte
sig ind i de forskellige regler for fakturering, som gælder i de forskellige EU-lande.
Med henblik på at minimere byrderne for virksomhederne foreslås det, at reglerne for fakturering er
dem, som gælder i det identifikationsland, hvor den virksomhed, der gør brug af særordningen for
elektroniske ydelser m.v., hører til. Det vil f.eks. betyde, at en dansk virksomhed, der er tilmeldt
MOSS-ordningen i Danmark, skal opfylde faktureringsreglerne i den danske momslov ved salg af
elektroniske ydelser m.v. til andre EU-lande.
2.2.2.3. Tilpasning af anvendelsesområdet for ikke-EU-ordningen
Særordningerne for levering af elektroniske ydelser m.v. er som nævnt opdelt i en ordning for
virksomheder etableret i EU (EU-ordningen) og en ordning for virksomheder etableret uden for EU
uden en momsregistrering i et EU-land (ikke-EU-ordningen).
Virksomheder etableret uden for EU kan have et momsregistreringsnummer i et EU-land, f.eks. fordi
de udfører lejlighedsvise momspligtige transaktioner i dette land. Hvis dette er tilfældet, er
virksomheden udelukket fra at anvende både EU-ordningen og ikke-EU-ordningen. Det foreslås, at
anvendelsesområdet for ikke-EU-ordningen tilrettes. Virksomheder, som ikke er etableret i et EU-
land, foreslås at kunne anvende ikke-EU-ordningen uanset, at virksomheden har en momsregistrering
i et EU-land.
Det følger af § 112 i momsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015), at
virksomheder, der ønsker at benytte ikke-EU-ordningen, skal afgive en elektronisk erklæring om, at
den pågældende virksomhed ikke er momsregistreret i EU for salg af varer eller ydelser.
Bestemmelsen foreslås ophævet som konsekvens af, at det foreslås, at virksomheder, som ikke er
etableret, men har en momsregistrering i EU, skal kunne anvende ikke-EU-ordningen.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forslaget vedrørende den momsmæssige behandling af vouchere er i overvejende grad i
overensstemmelse med gældende dansk praksis. Det kan dog ikke udelukkes, at der vil skulle betales
moms ved udstedelsen af lidt flere vouchere end i dag i stedet for ved indløsningen. Når en forbruger
ikke indløser disse vouchere, vil staten få et merprovenu som dog skønnes at være yderst begrænset.
Danskere har hidtil kun anvendt vouchere, der kan bruges grænseoverskridende, i begrænset omfang,
hvilket vil sige, at langt hovedparten af voucherne er blevet og fortsat skal pålægges dansk moms. Da
Danmark har relativt få momsfritagelser og ikke anvender nedsatte satser (bortset for 0-sats på salg
af aviser), er der meget lille risiko for forkert momsberegning, uanset om momsen betales ved
udstedelsen af voucheren eller ved indløsningen af den.
Med forslaget vedrørende tilpasning af særordningerne for elektroniske ydelser m.v. bliver det
frivilligt for virksomheder med en samlet momspligtig omsætning under 10.000 euro i hele EU, om
de er momspligtige af salg af elektroniske ydelser i det land, hvor virksomheden er etableret eller i
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 242: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven) (Indførelse af harmoniserede regler for den momsmæssige behandling af vouchere og forenklinger af særordningerne for salg af elektroniske ydelser m.v.) samt resumé, fra skatteministeren
13
det land hvor ydelsen sælges (forbrugslandet). Danmark er blandt de EU-lande, der har den højeste
momssats i EU. Derfor medfører reglerne incitament til, at danske virksomheder med en momspligtig
omsætning under 10.000 euro vil vælge at afregne moms i de EU-lande, som virksomheden sælger
til. Ligeledes må det forventes, at virksomheder etableret i andre EU-lande end Danmark vil vælge at
afregne moms i det land, hvor virksomheden er etableret. Forslaget må således forventes at have en
mindre, negativ virkning på de danske momsindtægter. Da forslaget alene vedrører virksomheders
salg af elektroniske ydelser, og der er tale om en relativt lav omsætningsgrænse på 10.000 euro,
forventes forslaget vedrørende elektroniske ydelser kun at medføre et begrænset mindreprovenu.
Det skal desuden bemærkes, at lovforslaget kun implementerer den del af Rådets direktiv (EU)
2017/2455 af 5. december 2017, som vedrører elektroniske ydelser. Når den resterende del af
direktivet træder i kraft i 2021, vil den fælles EU-fjernsalgsgrænse på 10.000 euro også gælde for
salg af andre ydelser end elektroniske ydelser og for alle varer. Den eksisterende fjernsalgsgrænse på
280.000 kr., som gælder for salg af varer, vil således i 2021 blive erstattet af EU-fjernsalgsgrænsen
på 10.000 euro. Det vurderes, at en EU-fjernsalgsgrænse på 10.000 euro for varer, som vil være
gældende fra 2021, vil have en positiv virkning på de danske momsindtægter. Den positive virkning
for varesalg skønnes at overstige den mindre negative virkning af en EU-fjernsalgsgrænse for
elektroniske ydelser betragteligt. Den fælles EU-fjernsalgsgrænse for alle varer og ydelser
implementeres i dansk lovgivning i et selvstændigt lovforslag på senere tidspunkt.
Forslaget vurderes ikke at medføre implementeringskonsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget vedrørende den momsmæssige behandling af vouchere skønnes i det væsentligste at svare
til gældende dansk praksis. Der kan dog være enkelte virksomheder, der sælger vouchere, der efter
gældende regler først momsbelægges ved indløsningen, men som efter forslaget skal momspålægges
ved udstedelse. Dette kan betyde mindre omstillingsomkostninger i forbindelse med tilretning af
f.eks. virksomhedernes faktureringssystemer.
Forslaget vedrørende tilpasning af særordningerne for elektroniske ydelser m.v. skønnes at medføre
administrative lettelser for virksomheder, der sælger elektroniske ydelser, teleydelser og radio- og tv-
spredningstjenester til forbrugere i andre EU-lande end det land, hvor virksomheden er etableret.
Team Effektiv Regulering vurderer, at lovforslaget medfører administrative konsekvenser for under
4 mio. kr. årligt.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
De foreslåede ændringer har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 242: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven) (Indførelse af harmoniserede regler for den momsmæssige behandling af vouchere og forenklinger af særordningerne for salg af elektroniske ydelser m.v.) samt resumé, fra skatteministeren
1919919_0014.png
14
De foreslåede ændringer har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har til hensigt at gennemføre Rådets direktiv (EU) 2016/1065 af 27. juni 2016 om
ændring af momsdirektivets (Rådets direktiv 2006/112/EF) regler for så vidt angår behandlingen af
vouchere.
Herudover vil der med forslaget blive gennemført dele af Rådets direktiv (EU) 2017/2455 af 5.
december 2017 om ændring af direktiv 2006/112/EF og 2009/132/EF for så vidt angår visse
momsforpligtigelser i forbindelse med levering af ydelser og fjernsalg af varer.
Fristen for gennemførelse af direktivbestemmelserne i national ret er den 1. januar 2019.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den xx. yyyy til den zz.ææææ 201x været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.: ….
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
Ingen nævneværdige
Negative
konsekvenser/merudgifter
Ingen nævneværdige
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtelser
(sæt X)
Ingen nævneværdige
Ingen
Ingen nævneværdige
Ingen nævneværdige
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget gennemfører Rådets direktiv (EU) 2016/1065 og
dele af Rådets direktiv (EU) 2017/2455.
JA
NEJ
X
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 242: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven) (Indførelse af harmoniserede regler for den momsmæssige behandling af vouchere og forenklinger af særordningerne for salg af elektroniske ydelser m.v.) samt resumé, fra skatteministeren
15
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Note 1 til momsloven indeholder henvisning til de EU-retsakter, som er gennemført i dansk ret
gennem momsloven.
Det foreslås, at noten udvides med henvisning til Rådets direktiv (EU) 2016/1065 af 27. juni 2016
om ændring af momsdirektivets (Rådets direktiv 2006/112/EF) regler for så vidt angår behandlingen
af vouchere, da dette direktiv foreslås gennemført ved lovforslagets §§ 2, 4, 5 og 7.
I noten foreslås desuden indsat en henvisning til Rådets direktiv (EU) 2017/2455 af 5. december 2017
om ændring af direktiv 2006/112/EF og 2009/132/EF for så vidt angår visse momsforpligtigelser i
forbindelse med levering af ydelser og fjernsalg af varer, da § 1 af dette direktiv foreslås gennemført
ved lovforslagets §§ 3 og 6.
Til nr. 2
Der findes ikke i den gældende momslov specifikke regler for, hvornår momsen på varer eller ydelser
solgt ved brug af vouchere, således som defineret i Rådets direktiv EU(2016)1065, forfalder til
betaling. De almindelige momsregler for salg af varer og ydelser, herunder reglerne for forudbetaling
i lovens § 23, stk. 3, finder derfor anvendelse. Reglerne betyder, at såfremt der foretages en
forudbetaling af en vare eller ydelse, skal der pålægges moms på tidspunktet for forudbetalingen, hvis
alle relevante elementer (varen/ydelsen, leverandøren, leveringsstedet, prisen, momssatsen) kendes
på dette tidspunkt. I andre tilfælde pålægges der moms ved selve leveringen af varen eller ydelsen.
Den foreslåede § 4 a vedrører den momsmæssige behandling af vouchere til ét formål.
Det foreslås i
§ 4 a, stk. 1,
at alle virksomheder, der sælger en voucher til ét formål, anses for at sælge
den underliggende vare eller ydelse. Der skal derfor betales moms ved udstedelsen og enhver
efterfølgende overdragelse af voucheren. Til gengæld anses overdragelsen af selve varen eller ydelsen
til indehaveren af voucheren ikke for en transaktion i momsmæssig forstand, og der skal derfor ikke
betales moms i dette sidste led.
Som undtagelse hertil foreslås i
§ 4 a, stk. 2,
at hvis overdragelsen af en voucher til ét formål foretages
af en virksomhed, der ikke handler i eget navn, betragtes overdragelsen som en levering af de varer
eller ydelser, som voucheren relaterer sig til, foretaget af den anden afgiftspligtige person, i hvis navn
virksomheden handler. Udsteder en virksomhed således en voucher, som den indgår en aftale med en
butikskæde om, at butikskæden skal videresælge for virksomheden, vil momsen af dette salg skulle
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 242: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven) (Indførelse af harmoniserede regler for den momsmæssige behandling af vouchere og forenklinger af særordningerne for salg af elektroniske ydelser m.v.) samt resumé, fra skatteministeren
16
indbetales af virksomheden, mens butikskæden alene vil skulle beregne og betale moms af den
betaling/provision, som kæden modtager fra virksomheden.
Oftest vil udstederen af en voucher til ét formål være den samme, som i sidste led leverer de faktiske
varer og ydelser til ihændehaveren af voucheren. Dette behøver dog ikke at være tilfældet, hvis der
er indgået en aftale mellem udsteder og leverandør om, at udsteder af voucheren i eget navn skal
sælge leverandørens varer/ydelser gennem anvendelse af vouchere. Denne aftale vil i momsmæssig
henseende anses for at være et salg af varen/ydelsen fra leverandøren til udstederen af voucheren. Det
foreslås derfor i
§ 4 a, stk. 3,
at hvis den faktiske leverandør af varerne eller ydelserne ikke er den
virksomhed, der handler i eget navn og har udstedt voucheren til ét formål, anses leverandøren for at
have foretaget leveringen til den pågældende afgiftspligtige person af de varer eller ydelser, som den
pågældende voucher relaterer sig til.
Den foreslåede § 4 b vedrører den momsmæssige behandling af vouchere til flere formål.
For så vidt angår vouchere til flere formål (hvor leveringsstedet eller momssatsen ikke er kendt på
udstedelsestidspunktet) beregnes momsen først på indløsningstidspunktet. Det foreslås derfor i
§ 4 b,
stk. 1,
at momsen skal betales ved den faktiske overdragelse af varerne/ydelserne. Til gengæld skal
der så ikke betales moms ved udstedelse og overdragelse af voucherne i tidligere led.
I
§ 4 b, stk. 2,
foreslås det i overensstemmelse med direktivet præciseret, at formidlere, der tager en
eller anden betaling eller modydelse for at modtage og videreoverdrage vouchere, vil skulle
momspålægge denne betaling efter almindelige regler. Et eksempel kan være, at en butik køber en
voucher til flere formål fra en udsteder til en pris under selve voucherens værdi. Forskellen mellem
butikkens købspris og voucherens værdi anses for at være en momspligtig formidlingsydelse.
Til nr. 3
Ifølge gældende ret skal der ved levering af elektroniske ydelser, teleydelser og radio- og tv-
spredningstjenester solgt til ikke afgiftspligtige personer i EU (forbrugere) betales moms til
forbrugslandet med forbrugslandets momssats.
Reglerne herom fremgår af momsdirektivets artikel 58, som er implementeret ved momslovens § 21
c, stk. 1, hvoraf det følger, at leveringsstedet for elektronisk leverede ydelser, teleydelser og radio-
og tv-spredningstjenester er her i landet, når de leveres til ikke afgiftspligtige personer, som er
etableret, har bopæl, eller sædvanligt opholdssted her i landet.
Det foreslås, at levering af elektroniske ydelser, teleydelser og radio- og tv-spredningstjenester solgt
til ikke afgiftspligtige personer i andre EU-lande end virksomhedens etableringsland, er momspligtige
i etableringslandet, hvis leverandørens samlede omsætning af disse ydelser til forbrugere i andre EU-
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 242: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven) (Indførelse af harmoniserede regler for den momsmæssige behandling af vouchere og forenklinger af særordningerne for salg af elektroniske ydelser m.v.) samt resumé, fra skatteministeren
17
lande ikke overstiger 10.000 euro i indeværende eller foregående kalenderår.
Denne fælles EU-fjernsalgsgrænse er i momsdirektivet fastsat til 10.000 euro og skal omregnes til en
tilsvarende værdi i national valuta beregnet efter vekselkursen, som Den Europæiske Centralbank
offentliggjorde den 5. december 2017, som er dagen for vedtagelsen af Rådets direktiv (EU)
2017/2455. Omregnet til danske kroner fastsættes omsætningsgrænsen derfor til 74.415 kr.
Til nr. 4
Af lovens § 23, stk. 1, fremgår, at pligten til at betale moms ved salg af en vare eller ydelse indtræder
på det tidspunkt, hvor leveringen af varen eller ydelsen finder sted (leveringstidspunktet). I lovens §
23, stk. 3, er fastsat, at leveringstidspunktet i tilfælde, hvor der sker forudbetaling af varer eller
ydelser, er på tidspunktet for forudbetalingen.
Leveringstidspunktet for størstedelen af de vouchere til flere formål, som er defineret i forslaget til §
73 b, følger hovedreglen i stk. 1, hvor leveringstidspunktet er det tidspunkt, hvor leveringen af varen
eller ydelsen finder sted. Leveringstidspunktet for størstedelen af de vouchere til ét formål, som er
defineret i forslaget til § 73 b, følger reglen for forudbetaling i § 23, stk. 3. Uanset at vouchere til flere
formål reelt set betales forud for selve leveringen af varerne eller ydelserne, er der ikke absolut
sikkerhed for, hvilke varer eller ydelser der bliver leveret og af hvem, og i praksis er tidspunktet for
momspligten derfor indtrådt ved selve leveringen.
Da der med dette lovforslag foreslås indsat særlige bestemmelser for den momsmæssige behandling
af vouchere, herunder for tidspunktet for momspligtens indtræden, foreslås der i momslovens § 23,
stk. 3, indsat en henvisning til disse særlige bestemmelser.
Til nr. 5
Der skal efter momslovens almindelige regler betales moms af en vares eller ydelses pris
også
kaldet vederlaget. Da en voucher til ét formål skal pålægges moms på salgstidspunktet/ved
udstedelsen af voucheren, er vederlaget altid kendt, og der er ingen grund til at indføre særlige regler
for afgiftsgrundlaget for sådanne vouchere.
Vouchere til flere formål skal derimod først pålægges moms ved indløsningen af voucheren, hvor
salget af voucheren er sket i et tidligere led. I overensstemmelse med direktivet foreslås det derfor
fastsat i § 27 a, at såfremt det konkrete vederlag for voucheren ikke er kendt af indløseren, er
afgiftsgrundlaget den værdi, som er påtrykt voucheren, eller som fremgår af anden relevant
dokumentation (eventuelt i kontrakten mellem udstederen af voucheren, og indløseren), med fradrag
af momsbeløbet. Er den påtrykte værdi således 125 kr., er afgiftsgrundlaget 100 kr., og momsen udgør
25 kr.
Til nr. 6
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 242: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven) (Indførelse af harmoniserede regler for den momsmæssige behandling af vouchere og forenklinger af særordningerne for salg af elektroniske ydelser m.v.) samt resumé, fra skatteministeren
18
Momslovens § 52 fastsætter regler for, hvornår afgiftspligtige personers udstedelse af faktura skal
følge reglerne her i landet.
Det forslås, at der indsættes et nyt stk. 4, hvorefter leverandører, der anvender særordningerne for
levering af elektroniske ydelser, teleydelser og radio- og tv-spredningstjenester til ikke-afgiftspligtige
personer omfattet af momslovens kapitel 16, skal anvende faktureringsreglerne her i landet, hvis
leverandøren anvender Danmark som identifikationslandet.
Til nr. 7
Af lovens § 66 a, nr. 1, følger det, at en afgiftspligtig person omfattet af ikke-EU-ordningen er en
afgiftspligtig tredjelandsvirksomhed, som ikke er etableret i EU, og som ikke på anden måde kræves
momsregistreret i et EU-land.
Det foreslås, at anvendelsesområdet for ikke-EU-ordningen udvides. Afgiftspligtige personer
etableret uden for EU kan anvende ordningen, uanset om den afgiftspligtige person er
momsregistreret i EU. Det vil således alene være en betingelse, at den afgiftspligtige person hverken
har etableret hjemsted for sin økonomiske virksomhed eller har fast forretningssted i EU.
Til nr. 8
Den gældende momslov indeholder ikke specifikke regler for vouchere og dermed heller ikke en
definition af sådanne. Det foreslås at der indsættes definitioner i en ny § 73 b.
Det foreslås i
§ 73 b, nr. 1,
at der indsættes en definition af begrebet en
”voucher”.
Definitionens
formål er hovedsageligt at fortage en entydig adskillelse mellem vouchere og betalingsmidler. Den
væsentligste forskel er, at voucheren medfører en forpligtigelse til, at den accepteres som betaling for
angivne varer eller ydelser, mens et betalingsmiddel ikke medfører en sådan pligt og ikke på forhånd
er begrænset til specifikke varer/ydelser.
I
§ 73 b, nr. 2,
foreslås indsat en definition på en ”voucher til ét formål” som værende en voucher,
hvor leveringsstedet for de varer eller ydelser, som voucheren relaterer sig til, og den moms, der skal
betales for de pågældende varer eller ydelser, er kendt på tidspunktet for udstedelsen af voucheren.
I
§ 73 b, nr. 3,
foreslås indsat en
definition på en ”voucher til flere formål”,
som værende en voucher,
der ikke er en voucher til ét formål.
Alle definitionerne svarer til definitionerne i den vedtagne EU-retsakt.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. januar 2019, da dette er datoen for, hvornår de to
EU-direktiver skal være implementeret i national ret.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 242: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven) (Indførelse af harmoniserede regler for den momsmæssige behandling af vouchere og forenklinger af særordningerne for salg af elektroniske ydelser m.v.) samt resumé, fra skatteministeren
19
Det foreslås i
stk. 2,
at bestemmelserne i loven, der vedrører den momsmæssige behandling af
vouchere, har virkning for vouchere, der udstedes fra og med den 1. januar 2019. Der findes en
tilsvarende overgangsbestemmelse i EU-direktivet.
Da lovforslaget foreslås at træde i kraft den 1. januar 2019, er det omfattet af de fælles
ikrafttrædelsesdatoer.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, da momsloven, som ændres med loven, ikke gælder
for Færøerne og Grønland og ikke indeholder hjemmel til at sætte loven i kraft for Færøerne og
Grønland.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 242: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven) (Indførelse af harmoniserede regler for den momsmæssige behandling af vouchere og forenklinger af særordningerne for salg af elektroniske ydelser m.v.) samt resumé, fra skatteministeren
20
Bilag
Bilag 1
Andre bilag (EU-direktiver, forordninger, tekniske redegørelser)
Bilag 2
Paralleltekster
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 242: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven) (Indførelse af harmoniserede regler for den momsmæssige behandling af vouchere og forenklinger af særordningerne for salg af elektroniske ydelser m.v.) samt resumé, fra skatteministeren
21
Bilag 2
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
(NB: Dog skal gældende lov fsva. love, der ophæves, ikke gengives her)
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I momsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 760
af 21. juni 2016, som ændret ved § 6 i lov nr.
474 af 17. maj 2017 og § 18 i lov nr. 1555 af
19. december 2017, foretages følgende
ændringer:
Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører Rådets trettende direktiv
86/560/EØF af 17. november 1986 om
harmonisering af medlemsstaternes
lovgivning om omsætningsafgifter -
Foranstaltninger til tilbagebetaling af
merværdiafgift til afgiftspligtige personer,
der ikke er etableret på Fællesskabets
område, EF-Tidende 1986, nr. L 326, side
40, Rådets direktiv 2006/112/EF af 28.
november 2006 om det fælles
merværdiafgiftssystem, EU-Tidende 2006,
nr. L 347, side 1, Rådets direktiv
2006/138/EF af 19. december 2006 om
ændring af direktiv 2006/112/EF om det
fælles merværdiafgiftssystem hvad angår
anvendelsesperioden for
merværdiafgiftssystemet for radio- og tv-
spredningstjenester og visse elektronisk
leverede tjenesteydelser, EU-Tidende 2006,
nr. L 384, side 92, Rådets direktiv 2008/8/EF
af 12. februar 2008 om ændring af direktiv
2006/112/EF med hensyn til leveringsstedet
for tjenesteydelser, EU-Tidende 2008, nr. L
44, side 11, Rådets direktiv 2008/9/EF af 12.
februar 2008 om detaljerede regler for
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 242: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven) (Indførelse af harmoniserede regler for den momsmæssige behandling af vouchere og forenklinger af særordningerne for salg af elektroniske ydelser m.v.) samt resumé, fra skatteministeren
22
tilbagebetaling af moms i henhold til direktiv
2006/112/EF til afgiftspligtige personer, der
ikke er etableret i
tilbagebetalingsmedlemsstaten, men i en
anden medlemsstat, EU-Tidende 2008, nr. L
44, side 23, Rådets direktiv 2008/117/EF af
16. december 2008 om ændring af direktiv
2006/112/EF om det fælles
merværdiafgiftssystem med henblik på
forebyggelse af momsunddragelse i
forbindelse med transaktioner inden for
Fællesskabet, EU-Tidende 2009, nr. L 14,
side 7, Rådets direktiv 2009/69/EF af 25.
juni 2009 om ændring af direktiv
2006/112/EF om det fælles
merværdiafgiftssystem for så vidt angår
afgiftssvig i forbindelse med indførsel, EU-
Tidende 2009, nr. L 175, side 12, Rådets
direktiv 2009/132/EF af 19. oktober 2009 om
fastlæggelse af anvendelsesområdet for
artikel 143, litra b) og c), i direktiv
2006/112/EF for så vidt angår fritagelse for
merværdiafgift ved visse former for endelig
indførsel af goder, EU-Tidende 2009, nr. L
292, side 5, Rådets direktiv 2009/162/EU af
22. december 2009 om ændring af visse
bestemmelser i direktiv 2006/112/EF om det
fælles merværdiafgiftssystem, EU-Tidende
2010, nr. L 10, side 14, Rådets direktiv
2010/23/EU af 16. marts 2010 om ændring af
direktiv 2006/112/EF om det fælles
merværdiafgiftssystem for så vidt angår en
fakultativ og midlertidig anvendelse af
ordningen for omvendt betalingspligt ved
levering af bestemte tjenesteydelser, som kan
være udsat for svig, EU-Tidende 2010, nr. L
72, side 1, Rådets direktiv 2010/45/EU af 13.
juli 2010 om ændring af direktiv
2006/112/EF om det fælles
merværdiafgiftssystem for så vidt angår
faktureringsreglerne, EU-Tidende 2010, nr.
L 189, side 1, Rådets direktiv 2013/43/EU af
22. juli 2013 om ændring af
momssystemdirektivet for så vidt angår en
fakultativ og midlertidig anvendelse af
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 242: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven) (Indførelse af harmoniserede regler for den momsmæssige behandling af vouchere og forenklinger af særordningerne for salg af elektroniske ydelser m.v.) samt resumé, fra skatteministeren
23
ordningen for omvendt betalingspligt ved
levering af bestemte varer og tjenesteydelser,
som kan være udsat for svig, EU-Tidende
2013, nr. L 201, side 4-6, og Rådets direktiv
2013/61/EU af 17. december 2013 om
ændring af direktiv 2006/112/EF og
2008/118/EF hvad angår de franske regioner
i den yderste periferi og særlig Mayotte, EU-
Tidende 2013, nr. L 353, side 5-6.
1.
I
fodnote 1
til lovens titel ændres »L 201,
side 4-6, og« til »L 201, side 4-6,« og efter
»L 353, side 5-6« indsættes: », Rådets
direktiv (EU) 2016/1065 af 27. juni 2016 om
ændring af direktiv 2006/112/EF for så vidt
angår behandlingen af vouchere, EU-
Tidende 2016, L 177, side 9, og dele af
Rådets direktiv (EU) 2017/2455 af 5.
december 2017 om ændring af direktiv
2006/112/EF og 2009/132/EF for så vidt
angår visse momsforpligtigelser i forbindelse
med levering af ydelser og fjernsalg af varer,
EU-Tidende 2017, L 348, side 7-22«.
2.
Efter § 4 indsættes:
Ȥ
4 a.
Enhver overdragelse af en voucher til
ét formål, jf. § 73 b, der foretages af en
afgiftspligtig person, som handler i eget
navn, betragtes som en levering af de varer
eller ydelser, som voucheren relaterer sig til.
Den faktiske overdragelse af varerne eller
den faktiske levering af ydelserne til gengæld
for en voucher til ét formål, som af
leverandøren accepteres som hel eller delvis
modværdi, betragtes ikke som en uafhængig
transaktion.
Stk. 2.
Hvis overdragelsen af en voucher til ét
formål foretages af en afgiftspligtig person,
der handler i en anden afgiftspligtig persons
navn, betragtes denne overdragelse som en
levering af de varer eller ydelser, som
voucheren relaterer sig til, foretaget af den
anden afgiftspligtige person, i hvis navn den
afgiftspligtige person handler.
Stk. 3.
Hvis leverandøren af varerne eller
ydelserne ikke er den samme som den
afgiftspligtige person, der handler i eget navn
og har udstedt voucheren til ét formål, anses
leverandøren dog for at have foretaget
leveringen til den pågældende afgiftspligtige
person af de varer eller ydelser, som den
pågældende voucher relaterer sig til.
§ 4 b.
Der skal betales afgift af den faktiske
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 242: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven) (Indførelse af harmoniserede regler for den momsmæssige behandling af vouchere og forenklinger af særordningerne for salg af elektroniske ydelser m.v.) samt resumé, fra skatteministeren
24
overdragelse af de varer eller ydelser til
gengæld for en voucher til flere formål, jf. §
73 b, som af leverandøren accepteres som hel
eller delvis modværdi, mens der ikke skal
betales afgift af hver forudgående
overdragelse af vouchere til flere formål.
Stk. 2.
Hvis vouchere til flere formål
overdrages af en anden afgiftspligtig person
end den afgiftspligtige person, der foretager
den afgiftspligtige transaktion i henhold til
stk. 1, skal der betales afgift af enhver anden
levering af ydelser, der kan identificeres,
såsom distributions- eller reklameydelser.«
§ 21 c.
---
Stk. 2.
Når leverandøren af en ydelse og
kunden kommunikerer via elektronisk post,
betyder dette ikke i sig selv, at den leverede
ydelse er en elektronisk ydelse.
Stk. 3.
Som elektronisk leverede ydelser
anses især:
1) Levering og hosting af websteder.
2) Fjernvedligeholdelse af software og
hardware.
3) Levering og ajourføring af software.
4) Levering af billeder, tekster og
information og tilrådighedsstillelse af
databaser.
5) Levering af musik, film og spil, herunder
hasardspil og andre spil om penge, samt
politiske, kulturelle, kunstneriske, sportslige,
videnskabelige eller uddannelsesmæssige
udsendelser eller begivenheder.
6) Levering af fjernundervisning.
Stk. 4.
Som teleydelser anses især:
1) Faste og mobile telefoniydelser til
transmission og kobling af tale, data og
video, herunder telefoniydelser med en
billeddannelseskomponent.
2) Telefoniydelser via internettet, herunder
internettelefoni.
3) Voicemail, ventende opkald, viderestilling
af opkald, opkaldsidentifikation,
trevejsopkald og andre
3. I
§ 21 c
indsættes efter stk. 1, som nye
stykker:
»Stk.
2.
Uanset stk. 1 er leveringsstedet i det
land, hvor leverandøren er etableret eller har
bopæl eller sædvanligt opholdssted, når
følgende betingelser er opfyldt:
1) leverandøren leverer ydelser til ikke
afgiftspligtige personer, der er etableret eller
har bopæl eller sædvanligt opholdssted i et
andet medlemsland end der, hvor
leverandøren er etableret og
2) den samlede værdi uden moms af
leveringerne omfattet af nr. 1 ikke overstiger
10.000 euro omregnet til 74.415 kr. i det
indeværende kalenderår, og dette heller ikke
var tilfældet i det foregående kalenderår.
Stk. 3.
Leverandører, der opfylder
betingelserne i stk. 2, kan vælge, at
leveringsstedet fastlægges i
overensstemmelse med stk. 1. Dette valg skal
gælde for en periode på mindst to
kalenderår.«
Stk. 2-5 bliver herefter stk. 4-7.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 242: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven) (Indførelse af harmoniserede regler for den momsmæssige behandling af vouchere og forenklinger af særordningerne for salg af elektroniske ydelser m.v.) samt resumé, fra skatteministeren
25
opkaldsstyringstjenester.
4) Personsøgetjenester.
5) Audioteksttjenester.
6) Fax, telegraf og telex.
7) Adgang til internettet, herunder World
Wide Web.
8) Private nettilslutninger med
telekommunikationsforbindelser, der
udelukkende er til brug for kunden.
Stk. 5.
Radio- og tv-spredningstjenester
omfatter ydelser bestående af audioindhold
og audiovisuelt indhold, herunder radio- eller
tv-programmer, der udbydes via
kommunikationsnet af en
medietjenesteudbyder og henhører under
dennes redaktionelle ansvar med det formål,
at offentligheden samtidig kan høre eller se
dem på grundlag af en programoversigt. Som
radio- og tv-spredningstjenester anses især:
1) Radio- og tv-programmer, der
transmitteres eller retransmitteres over et
radio- eller tv-net.
2) Radio- eller tv-programmer, der
distribueres via internettet eller et lignende
elektronisk net, hvis de spredes, samtidig
med at de transmitteres eller retransmitteres
over et radio- eller tv-net.
§ 23.
---
Stk. 2.
---
Stk. 3.
Finder betaling helt eller delvis sted,
inden levering finder sted, eller inden faktura
udstedes, anses betalingstidspunktet som
leveringstidspunkt.
Stk. 4-5.
---
4.
I
§ 23, stk. 3,
ændres »leveringstidspunkt.«
til: »leveringstidspunkt, jf. dog de særlige
regler for vouchere i §§ 4 a og 4 b.«
5.
Efter § 27 indsættes:
Ȥ 27 a.
Afgiftsgrundlaget for levering af
varer eller ydelser, der foretages mod en
voucher til flere formål, jf. § 73 b, er det
samme som den modværdi, der er betalt for
voucheren, eller i mangel af oplysninger om
denne modværdi den pengeværdi, der er
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 242: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven) (Indførelse af harmoniserede regler for den momsmæssige behandling af vouchere og forenklinger af særordningerne for salg af elektroniske ydelser m.v.) samt resumé, fra skatteministeren
26
angivet på selve voucheren til flere formål
eller i den tilhørende dokumentation, med
fradrag af momsbeløbet for de leverede varer
eller ydelser.«
6.
I
§ 52
indsættes som
stk. 4:
»Stk.
4.
Fakturering skal ske efter reglerne
her i landet, når leverandøren er registreret
her i landet for brug af særordningerne
omfattet af kapitel 16.«
§ 66 a.
Ved anvendelse af reglerne om ikke-
EU-ordningen forstås ved:
1) Afgiftspligtig person: En afgiftspligtig
tredjelandsvirksomhed, som ikke er etableret
i EU, og som ikke på anden måde kræves
momsregistreret i et EU-land.
2) Identifikationsmedlemsland: Det
medlemsland, som den afgiftspligtige person
vælger at kontakte for at anmelde, hvornår
den afgiftspligtige virksomhed inden for
EU’s område påbegyndes efter reglerne om
ikke-EU-ordningen.
7.
§ 66 a, nr. 1,
affattes således:
»1)
Afgiftspligtig person, der ikke er
etableret i EU: En afgiftspligtig person, der
hverken har etableret hjemsted for sin
økonomiske virksomhed eller har fast
forretningssted i EU.«
8.
Efter
§ 73 a
indsættes:
Ȥ 73 b.
I denne lov forstås ved:
1) Voucher: Et instrument, hvor der består en
forpligtelse til at acceptere det som hel eller
delvis modværdi for en levering af varer eller
ydelser, og hvor de varer eller ydelser, der
skal leveres, eller deres potentielle
leverandørers identitet enten er angivet på
selve instrumentet eller i den tilhørende
dokumentation, herunder vilkårene og
betingelserne for anvendelse af et sådant
instrument
2) Voucher til ét formål: En voucher, hvor
leveringsstedet for de varer eller ydelser,
som voucheren relaterer sig til, og den
moms, der skal betales for de pågældende
varer eller ydelser, er kendt på tidspunktet
for udstedelsen af voucheren
3) Voucher til flere formål: En voucher, der
ikke er en voucher til ét formål.«
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 242: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven) (Indførelse af harmoniserede regler for den momsmæssige behandling af vouchere og forenklinger af særordningerne for salg af elektroniske ydelser m.v.) samt resumé, fra skatteministeren
27
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar
2019.
Stk. 2.
§ 1, nr. 2, 4, 5 og 7. har virkning for
vouchere, der udstedes fra og med den 1.
januar 2019.