Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del Bilag 235
Offentligt
1919011_0001.png
Notat
28. juni 2018
J.nr. 2018 - 3952
Kontor:
Moms, afgifter og told [MAT]
Initialer:
llj
Grund- og nærhedsnotat om forslag til Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning om
etablering af ”Fisca-
lis” programmet for samarbejde på området for beskat-
ning
KOM(2018) 443 final
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har den 8. juni 2018 fremsat forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
etablering af ”Fiscalis”-programmet
for samarbejde på området for beskatning. Programmet, som foreslås
at gælde i perioden 1. januar 2021 til 3. december 2027, skal erstatte og videreudvikle det nuværende
Fiscalis-program for perioden 2014-2020.
Programmet har til formål at sikre mulighed for hurtige og effektive fælles indgreb mod opståede problemer
som svig og unddragelse på skatteområdet og udvikling af tidssvarende løsninger indenfor digitalisering og
nye forretningsmodeller, samtidig med at der ikke skabes unødige byrder for erhvervslivet og forbrugerne i
forbindelse med grænseoverskridende handel. I forhold til det gældende program, hvor der bliver fastlagt
årlige handlingsplaner, foreslås det, at programmet gøres fleksibelt ved bl.a. udarbejdelse af flerårige hand-
lingsplaner. I forbindelse hermed foreslås det, at Kommissionen udarbejder en flerårig strategisk plan for
beskatning (MASP-T), som skal danne grundlag for de flerårige arbejdsprogrammer.
Forslaget skal ses i lyset af de samlede forhandlinger om EU´s flerårige finansielle ramme. Programmets
økonomiske ramme foreslås øget fra det gældende programs samlede ramme på 270 mio. euro til 318
mio. euro for programmets 7-årige løbetid (løbende priser).
Det er regeringens opfattelse, at de hidtidige Fiscalis-programmer har været værdifulde, og regeringen aner-
kender behovet for såvel flerårige arbejdsprogrammer som nødvendigheden af at kunne foretage løbende ju-
steringer alt efter forhold som fx den teknologiske udvikling. Regeringen lægger vægt på, at drøftelserne
vedrørende forslaget ikke foregriber forhandlingerne om den kommende finansielle ramme, idet regeringens
hovedprioritet for MFF-forhandlingerne er at realisere et samlet udgiftsniveau svarende til 1,00 pct. af
EU27´s BNI.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2018) 443 af 8. juni 2018 fremsendt et forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om etablering af ”Fiscalis”-programmet
for samar-
bejde på området for beskatning. Forslaget er oversendt til Rådet i dansk sprogversion
den 13. juni 2018. Forslaget er fremsat med hjemmel i artiklerne 114 og 197 i traktaten
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 235: Grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om etablering af Fiscalis programmet for samarbejde på området for beskatning, fra skatteministeren
1919011_0002.png
om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF), hvilket betyder, at Europa-Parla-
mentet og Rådet træffer afgørelse efter den almindelige lovgivningsprocedure og efter hø-
ring af Det Økonomiske og Sociale Udvalg.
Forslaget viderefører og videreudvikler det gældende Fiscalis-program, der udløber den
31. december 2020. Forslaget fremsættes for EU 27, dvs. uden Storbritannien, som har
besluttet at forlade EU fra den 29. marts 2019. Det foreslås, at det nye program, ligesom
det gældende, løber over en 7-årig periode fra 1. januar 2021 til 31. december 2027.
3. Formål og indhold
Det eksisterende program (Fiscalis 2020) udløber ved udgangen af 2020. Nærværende
forslag viderefører og videreudvikler dette program.
Ligesom det gældende program har det foreslåede program til formål at sikre mulighed
for hurtige og effektive fælles indgreb mod opståede problemer som svig og unddragelse
på skatteområdet samt udvikling af tidssvarende løsninger på digitalisering og nye forret-
ningsmodeller, samtidig med at der ikke skabes unødige byrder for erhvervslivet og for-
brugerne i forbindelse med grænseoverskridende handel.
Under relativt snævre rammer fastsat i den gældende forordning, fastsætter Kommissio-
nen, efter høring af en rådgivende gruppe med repræsentanter for EU-landene, årlige
handlingsprogrammer. På grund af hastig teknologisk udvikling, nye handelsmønstre
samt stadig ændrede svigmønstre m.v. foreslås det at skabe øget fleksibilitet i relation til
de tiltag, som programmet kan yde støtte til.
Det foreslås derfor, at der fremover udarbejdes flerårige handlingsplaner, samt at der i
stedet for den gældende forordnings relativt snævre ramme fastsættes lidt bredere princip-
per, hvorefter Kommissionens mulighed for at fastsætte flerårige handlingsplaner
og lø-
bende justere i disse
øges. Kommissionens beslutninger skal foretages efter høring af et
rådgivende udvalg, men området for de beslutninger, som Kommissionen kan tage, udvi-
des.
Ligesom i det nuværende program vil den væsentligste aktivitet være knyttet til udvikling
og drift af fælles it-systemer. Kommissionen foreslår, at programmet udvides med tiltag,
som er nødvendige for at tilpasse eller udvide europæiske elektroniske systemer til samar-
bejdet med lande udenfor EU, som ikke er en del af programmet, og internationale orga-
nisationer. Disse tiltag skal være begrænset til tilfælde, hvor de er i Unionens interesser.
For bedst muligt at sikre, at programmets handlingsplan i relation til udvikling og drift af
de europæiske elektroniske systemer løbende kan optimeres og om nødvendigt justeres,
foreslår Kommissionen, at den udarbejder en flerårig strategisk plan for beskatning
(MASP-T), som skal danne grundlag for de flerårige arbejdsprogrammer. MASP-T skal
bl.a. for hvert elektronisk system specificere opgaver vedrørende de fælles komponenter,
nationale komponenter og eventuelt kombinationer heraf. Det foreslås, at EU-landene
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 235: Grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om etablering af Fiscalis programmet for samarbejde på området for beskatning, fra skatteministeren
1919011_0003.png
skal notificere Kommissionen efter hver udført opgave, samt senest den 31. marts hvert
år udarbejde en statusrapport for det foregående år. Kommissionen skal på basis af de na-
tionale rapporter, og Kommissionens status på de fælles opgaver, senest den 31. oktober
hvert år udarbejde og offentliggøre en samlet årlig statusrapport.
For aktiviteter uden tilknytning til de elektroniske systemer foreslår Kommissionen, at der
skabes fleksibilitet ved, at der i selve forordningsteksten kun fastsættes de overordnede
kategorier af tiltag, mens der i et bilag oplistes en ikke udtømmende konkret liste over til-
tag. På listen nævnes bl.a. seminarer og workshopper, arbejdsbesøg, tilstedeværelse i ad-
ministrative kontorer og deltagelse i administrative undersøgelser, multilaterale kontroller,
fælles revisioner og fælles uddannelse eller udvikling af e-læring til fremme af de nødven-
dige faglige færdigheder og kundskaber på skatteområdet. De nævnte aktiviteter er også
omfattet af det gældende program.
Forslaget indeholder desuden bestemmelser om fx evaluering af selve programmet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets holdning er endnu ikke kendt. Forslaget forventes behandlet i Par-
lamentet i 2. halvår 2018.
5. Nærhedsprincippet
For effektivt at gennemføre EU- og national skattelovgivning, herunder bekæmpelse af
skattesvig og -unddragelse, er der behov for samarbejde og samordning på europæisk
plan, hvilket er formålet med Fiscalis-programmet.
Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Den danske regering er enig i, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Forordningen er direkte gældende.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordningen vil være direkte gældende, og derfor er ingen lovændringer nødvendige.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget ventes at få statsfinansielle konsekvenser samt konsekvenser for udmøntningen
af EU´s budget. Kommissionen lægger op til et samlet udgiftsniveau for Fiscalis-pro-
grammet på 318 mio. euro i løbende priser over programmets samlede løbetid på 7 år,
hvoraf der foreslås udgiftsniveauer for programaktiviteter og ÅV/andre administrations-
opgaver på 48 mio. euro i løbende priser. Udgiftsniveauet for Fiscalis-programmet for-
handles som led i Kommissionens forsalg til den næste flerårige finansielle ramme for
2021-20127, som blev offentliggjort den 2. maj 2018, og behandles i regi af Finansmini-
steriet.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 235: Grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om etablering af Fiscalis programmet for samarbejde på området for beskatning, fra skatteministeren
1919011_0004.png
Til orientering kan oplyses, at der i det gældende program samlet er afsat 270 mio. euro
(løbende priser).
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget medfører ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Administrative konsekvenser for myndighederne
Der skønnes ikke umiddelbart at være afledte udgifter for myndighederne som følge af
programmet i sig selv.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Forslaget vil på grund af sin interne myndigheds karakter ikke blive sendt i ekstern hø-
ring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har ikke været drøftet på teknisk niveau. Der forventes en generel positiv hold-
ning til forslaget. Dog vil der sandsynligvis blive drøftelser af, om stigningen i den finan-
sielle ramme er tilstrækkelig velbegrundet, herunder om det er hensigtsmæssigt at støtte
tiltag, som er nødvendige for at tilpasse eller udvide europæiske elektroniske systemer til
samarbejdet med lande uden for EU, som ikke er del af programmet. Det forventes desu-
den, at nogle EU-lande vil være skeptiske overfor forslaget om øget fleksibilitet i pro-
grammet, som indebærer øget beslutningskompetence til Kommissionen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen lægger vægt på, at drøftelserne vedrørende forordningen om Fiscalis-pro-
grammet ikke foregriber forhandlingerne om den kommende finansielle ramme, idet rege-
ringens hovedprioritet for MFF-forhandlingerne er at realisere et samlet udgiftsniveau
svarende til 1,00 pct. af EU´s BNI.
Det er regeringen opfattelse, at de hidtidige Fiscalis-programmer har været værdifulde, og
regeringen anerkender behovet for såvel flerårige arbejdsprogrammer som nødvendighe-
den af at kunne foretage løbende justeringer alt efter den teknologiske udvikling samt an-
dre forhold. Regeringen finder dog den foreslåede forøgelse af budgetrammen for proble-
matisk, ligesom den fleksible tilgang bør rammes ind, så det det på forhånd er klart, hvad
programmet kan
og ikke kan
omfatte.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 4 af 4