Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del Bilag 232
Offentligt
1918974_0001.png
Notat
28. juni 2018
J.nr. 2018 - 3927
Kontor:
Moms, afgifter og told [MAT]
Grund- og nærhedsnotat om forslag til Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning om fastlæggelse af
toldprogrammet for samarbejde på toldområdet
KOM(2018) 442
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har den 8. juni 2018 fremsat forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
fastlæggelse af toldprogrammet for samarbejde på toldområdet. Programmet som foreslås at gælde i perio-
den 1. januar 2021 til den 31. december 2027, skal erstatte og videreudvikle det nuværende toldprogram
for perioden 2014-2020.
Det nye program har til formål at støtte toldunionens funktion og modernisering med henblik på at styrke
det indre marked gennem samarbejde mellem de deltagende lande, deres toldmyndigheder og deres embeds-
mænd og vil tilvejebringe den operationelle, organisatoriske, metodologiske og budgetmæssige ramme til at
gennemføre EU's politiske målsætninger og foranstaltninger på toldområdet.
Forslaget indeholder en række velkendte elementer fra det tidligere Toldprogram og dækker såvel IT-tiltag
(kapacitetsopbygning af diverse systemer) og fælles tiltag i form af seminarer, projektgrupper, arbejdsbesøg
og lignende. I forhold til det gældende program, hvor der bliver fastlagt årlige handlingsplaner, foreslås det,
at programmet gøres fleksibelt, bl.a. ved at der udarbejdes flerårige handlingsplaner. I forbindelse hermed
foreslås det, at Kommissionen udarbejder en flerårig strategisk plan for beskatning (MASP-C), som skal
danne grundlag for de flerårige arbejdsprogrammer.
Forslaget skal ses i lyset af de samlede forhandlinger om EU´s flerårige finansielle ramme. Programmets
økonomiske ramme foreslås øget fra det gældende programs samlede ramme på ca. 523 mio. euro til ca.
1073 mio. euro for programmets 7-årige løbetid (løbende priser).
Det er regeringens opfattelse, at de hidtidige Toldprogrammer har været værdifulde, og regeringen anerken-
der behovet for såvel flerårige arbejdsprogrammer, som nødvendigheden af at kunne foretage løbende juste-
ringer alt efter forhold som fx den teknologiske udvikling. Regeringen finder dog den foreslåede fordobling
af budgetrammen for problematisk.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2018)442 af 8. juni 2018 fremsendt et forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om etablering af Toldprogrammet for samarbejde på
Initialer:
hmh
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 232: Grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fastlæggelse af toldprogrammet for samarbejde på toldområdet, fra skatteministeren
1918974_0002.png
toldområdet. Forslaget er oversendt til Rådet i dansk sprogversion den 12. juni 2018. For-
slaget er fremsat med hjemmel i artiklerne 33, 114 og 207 i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde (TEUF).
Forslaget viderefører og videreudvikler det gældende Toldprogram, der udløber den 31.
december 2020. Forslaget fremsættes for EU 27, dvs. uden Storbritannien, som har be-
sluttet at forlade EU den 29. marts 2019. Det foreslås, at det nye program, ligesom det
gældende, løber over en 7-årig periode fra den 1. januar 2021 til den 31. december 2027.
3. Formål og indhold
Det eksisterende program (Customs 2020) udløber ved udgangen af 2020. Nærværende
forslag viderefører og videreudvikler dette program.
Det foreslåede program vil yde støtte til toldunionen og toldmyndighederne for at be-
skytte Unionens og medlemsstaternes finansielle og økonomiske interesser, beskytte Uni-
onen fra urimelig og ulovlig handel og samtidig fremme lovlig erhvervsaktivitet, sikre sik-
kerhed og tryghed for Unionen og dens borgere samt opretholde en passende balance
mellem toldkontrol og fremme af lovlig handel. Sigtet med programmet udvides til under-
støttelse af toldmyndighedernes arbejde som helhed, hvorfor retsgrundlaget også skal ud-
vides.
Ligesom det gældende program har det foreslåede program til formål at støtte toldunio-
nens funktion og modernisering med henblik på at styrke det indre marked gennem sam-
arbejde mellem de deltagende lande, deres toldmyndigheder og deres embedsmænd, og
det vil tilvejebringe den operationelle, organisatoriske, metodologiske og budgetmæssige
ramme til at gennemføre EU's politiske målsætninger og foranstaltninger på toldområdet.
Der er væsentlige synergier på operativt plan med Fiscalisprogrammet, som understøtter
samarbejde inden for skatteområdet, ikke mindst i relation til et stigende behov for fælles
aktiviteter mellem skatte- og toldmyndigheder, navnlig inden for e-handel. Der er ligele-
des koblinger til en række andre programmer og tiltag. Herunder den foreslåede Fond for
Toldudstyr under Fonden for Integreret Grænseforvaltning, hvor vurderinger af behov
for udstyr eller eventuelt uddannelse i forhold til dette udstyr indgår i toldprogrammet,
mens tilskud til udstyr fremgår af forslaget om oprettelse af Fonden, som der er udarbej-
det selvstændigt notat på.
Forslaget ophæver og inkluderer Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr.
70/2008/EF af 15. januar 2008 om papirløse rammer for told og handel. Programmet vil
fremover dermed lægge rammerne for den flerårige strategiplan, som toldmyndighederne
kan anvende til at samordne udvikling og drift af de elektroniske toldsystemer, som ho-
vedsageligt finansieres af programmet (den såkaldte MASP). Desuden vil Toldprogram-
met fremover definere ansvarsfordelingen i forhold til de it-løsninger, der udvikles som
led i programmet
– herunder hvad der er ”fælles komponenter”,
og hvad
der er ”natio-
nale komponenter”.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 232: Grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fastlæggelse af toldprogrammet for samarbejde på toldområdet, fra skatteministeren
1918974_0003.png
Under relativt snævre rammer fastsat i den gældende forordning, fastsætter Kommissio-
nen efter høring af en rådgivende gruppe med repræsentanter for EU-landene årlige
handlingsprogrammer. På grund af den hastige teknologiske udvikling, nye handelsmøn-
stre samt stadig ændrede svigmønster m.v. foreslås det at skabe øget fleksibilitet i relation
til de tiltag, som programmet kan yde støtte til.
Det foreslås derfor, at der fremover udarbejdes flerårige handlingsplaner, samt at der i
stedet for den gældende forordnings relativt snævre ramme fastsættes lidt bredere princip-
per, hvorefter Kommissionens mulighed for at fastsætte flerårige handlingsplaner
og lø-
bende justere i disse
øges. Kommissionens beslutninger skal fortsat tages efter høring af
et rådgivende udvalg, men området for de beslutninger, som Kommissionen kan tage, ud-
vides.
Ligesom i det nuværende program vil den væsentligste aktivitet være knyttet til udvikling
og drift af fælles it-systemer. Kommissionen foreslår, at det nye program, som i det nuvæ-
rende Told 2020-program, skal være åbent for deltagelse for medlemsstater, tiltrædende
lande, kandidatlande og potentielle kandidatlande. Andre lande, der er omfattet af den eu-
ropæiske naboskabspolitik, samt at tredjelande i overensstemmelse med de betingelser,
der er fastsat i specifikke aftaler mellem EU og disse lande, også skal have mulighed for at
deltage i programmet på visse betingelser, hvis det er i Unionens interesse.
For bedst muligt at sikre, at programmets handlingsplan i relation til udvikling og drift af
de europæiske elektroniske systemer løbende kan optimeres og om nødvendigt justeres,
foreslår Kommissionen, at den udarbejder en flerårig strategisk plan for told (MASP-C),
som skal danne grundlag for de flerårige arbejdsprogrammer. Dette var tidligere inklude-
ret i e-toldbeslutningen fra 2008. MASP-C skal, som den hidtidige MASP på toldområdet,
bl.a. specificere opgaver for hvert enkelt elektronisk system vedrørende de fælles kompo-
nenter, nationale komponenter og eventuelt kombinationer heraf. Det foreslås, at EU-
landene skal notificere Kommissionen efter hver udført opgave, samt
som hidtil - se-
nest den 31. marts hvert år udarbejde en statusrapport for det foregående år. Kommissio-
nen skal på basis af de nationale rapporter og Kommissionens status på de fælles opgaver,
senest den 31. oktober hvert år udarbejde og offentliggøre en samlet årlig statusrapport.
For aktiviteter uden tilknytning til de elektroniske systemer foreslår Kommissionen, at der
skabes fleksibilitet ved, at der i selve forordningsteksten kun fastsættes de overordnede
kategorier af tiltag, mens der i et bilag oplistes en ikke udtømmende konkret liste over til-
tag. På listen nævnes bl.a. seminarer og workshopper, arbejdsbesøg, tilstedeværelse i ad-
ministrative kontorer, deltagelse i administrative undersøgelser, multilaterale kontroller,
fælles revisioner og fælles uddannelse eller udvikling af e-læring til fremme af de nødven-
dige faglige færdigheder og kundskaber på skatteområdet. De nævnte aktiviteter er også
omfattet af det gældende program.
Forslaget indeholder desuden bestemmelser om fx evaluering af selve programmet.
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 232: Grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fastlæggelse af toldprogrammet for samarbejde på toldområdet, fra skatteministeren
1918974_0004.png
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets holdning er endnu ikke kendt. Forslaget forventes behandlet i Par-
lamentet i 2. halvår 2018.
5. Nærhedsprincippet
For at gennemføre EU’s toldlovgivning på en konvergerende og harmoniseret måde bør
toldreglerne suppleres af støtteforanstaltninger. Samtidig er flere af aktiviteterne grænse-
overskridende og involverer flere eller alle medlemsstater og kan derfor ikke løftes af de
enkelte medlemsstater alene. Derfor anser KOM det for berettiget, at der handles på EU-
plan.
Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Den danske regering er enig i, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Forordningen er direkte gældende.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordningen vil være direkte gældende, og ingen lovændringer er nødvendige.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget ventes at få statsfinansielle samt konsekvenser for udmøntningen af EU’s bud-
get. Kommissionen lægger op til et samlet udgiftsniveau for Toldprogrammet på 1073
mio. euro i løbende priser, hvoraf der forslås udgiftsniveauer for programaktiviteter og
ÅV/andre administrationsopgaver på henholdsvis 950 mio. euro og 123 mio. euro i lø-
bende priser. Udgiftsniveauet for Toldprogrammet forhandles som led i Kommissionens
forslag til den næste flerårige finansielle ramme for 2021-2027, som blev offentliggjort 2.
maj 2018, og behandles i regi af Finansministeriet.
Til orientering kan oplyses, at der i det gældende program samlet er afsat 523 mio. euro
(løbende priser).
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget medfører ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Administrative konsekvenser for myndighederne
Der skønnes ikke umiddelbart at være afledte udgifter for myndighederne som følge af
programmet i sig selv.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 232: Grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fastlæggelse af toldprogrammet for samarbejde på toldområdet, fra skatteministeren
1918974_0005.png
8. Høring
Forslaget vil på grund af sin interne myndighedskarakter ikke blive sendt i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har ikke været drøftet på teknisk niveau. Der forventes en generel positiv hold-
ning til forslaget. Dog vil der sandsynligvis blive drøftelser af, om stigningen i den finan-
sielle ramme er tilstrækkelig velbegrundet, herunder om det er hensigtsmæssigt at støtte
tiltag, som er nødvendige for at tilpasse eller udvide europæiske elektroniske systemer til
samarbejdet med lande uden for EU, som ikke er del af programmet. Det forventes desu-
den, at nogle EU-lande vil være skeptiske overfor forslaget om øget fleksibilitet i pro-
grammet, som indebærer øget beslutningskompetence til Kommissionen.
Inklusionen af den hidtidige e-told beslutning fra 2008
og implikationerne heraf (for-
skellen på en Rådsbeslutning og en forordning)
ventes også at blive genstand for drøf-
telser.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen lægger vægt på, at drøftelser vedrørende forordningen om Toldprogrammet
ikke foregriber forhandlingerne om den kommende finansielle ramme, idet regeringens
hovedprioritet for MFF-forhandlingerne er at realisere et samlet udgiftsniveau svarende
til 1,00 pct. af EU's BNI.
Det er regeringens opfattelse, at de hidtidige toldprogrammer har været værdifulde, og re-
geringen anerkender behovet for såvel flerårige arbejdsprogrammer, som nødvendighe-
den af at kunne foretage løbende justeringer alt efter forhold som bl.a. den teknologiske
udvikling. Regeringen finder dog den foreslåede forøgelse af budgetrammen for proble-
matisk, ligesom den mere fleksible tilgang bør rammes ind, så det på forhånd er klart,
hvad programmet kan
og ikke kan
omfatte. Herunder ses der fx ingen grund til at an-
vende ressourcer på en fuldstændig kortlægning af alt toldkontroludstyr i EU mv.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 5 af 5