Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del Bilag 219
Offentligt
1914045_0001.png
J.nr. 2018 - 3734
Skatteudvalget
Skatteministeriet
Nicolai Eigtv eds Gade 28
DK 1402
Københav n K
Kære udvalg
Skatteministeriet har netop afsluttet arbejdet med
Skatteøkonomisk Redegørelse 2018,
som
offentliggøres i dag. Skatteudvalget vil ligesom sidste år få fremsendt trykte eksemplarer
af publikationen, som jeg naturligvis vil opfordre medlemmerne til at læse.
I lyset af den offentlige diskussion om regnemetoder, vil jeg henlede udvalgets opmærk-
somhed på, at der i forbindelse med analysearbejdet til publikationen er sket en opdate-
ring af metoden til at skønne over de afledte arbejdsudbudsvirkninger af afgiftsændringer
på to områder.
For det første
er metoden til at skønne over arbejdsudbudsvirkningen af ændringer i regi-
streringsafgift opdateret på baggrund af en ny analyse, hvilket er beskrevet nærmere i
publikationens
kapitel 3.
En sådan analyse blev stillet i udsigt i forbindelse med regerin-
gens udspil til JobReform II i august 2017. Metodeopdateringen indebærer en ret beske-
den ændring i den skønnede arbejdsudbudsvirkning set i forhold til den nuværende me-
tode. Fx skønnes en nedsættelse af den høje sats for registreringsafgiften at indebære en
afledt dynamisk provenuvirkning fra øget arbejdsudbud, som med den ny metode isoleret
set svarer til en selvfinansieringsgrad på ca. 22�½ pct., hvor den tilsvarende virkning med
den nuværende metode svarer til en selvfinansieringsgrad på ca. 23�½ pct.
For det andet
er metoden til at skønne over arbejdsudbudsvirkningen af ændringer i afgif-
terne på nydelsesmidler (konkret afgifterne på øl, vin, spiritus, slik og chokolade samt ci-
garetter og tobak) ændret på baggrund af en helt ny analyse, hvilket er nærmere beskrevet
i appendiks til publikationens
kapitel 5
og i vedlagte notat. Fx er skønnet for selvfinansie-
ringsgraden forbundet med den afledte arbejdsudbudsvirkning af en ændring i afgifterne
på cigaretter og tobak ændret fra ca. 4 pct. til ca. -7 pct. Det betyder, at en forhøjelse af
cigaretafgifterne nu skønnes at indebære en positiv arbejdsudbudsvirkning, hvor der tidli-
gere har været forudsat en negativ arbejdsudbudsvirkning.
Metodeopdateringen tager udgangspunkt i en analyse af fordelingen på indkomstgrupper
af betalingen af de enkelte, specifikke afgifter på nydelsesmidler. Hidtil har været anvendt
en generel forudsætning om, at de afledte virkninger af ændringer i afgifterne på nydelses-
midler svarer til virkningen af en ændring i de gennemsnitlige afgifter (eller en generel af-
gift som momsen), hvor selvfinansieringsgraden af den afledte arbejdsudbudsvirkning ud-
gør ca. 4 pct.
Det ændrede skøn for arbejdsudbudsvirkningen ved ændring af afgifterne på cigaretter og
tobak betyder konkret, at vurderingen af konsekvenserne af beslutningsforslag B 89, som
Skatteudvalget behandlede for nyligt, er ændret. Det blev i forbindelse med behandling af
Telef on +45 33 92 33 92
Mail [email protected]
www.skm.dk
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 219: Orientering om ændret metode til at vudere arbejdsudbud af registreringsafgift og afgifter på nydelsesmidler, fra skatteministeren
1914045_0002.png
beslutningsforslaget skønnet, at en afgiftsforhøjelse på 75 pct. ville medføre et varigt
min-
dreprovenu
efter tilbageløb og adfærd på omkring 300 mio. kr.
Med de ændrede forudsætninger for arbejdsudbudsvirkningen skønnes en forhøjelse af
afgiften på cigaretter med 75 pct. nu at medføre et varigt
merprovenu
efter tilbageløb og ad-
færd på omkring 200 mio. kr. Der er imidlertid samlet set fortsat tale om meget betydelige
skønnede negative adfærdsvirkninger af en forhøjelse af cigaretafgifterne med 75 pct.
blandt andet som følge af en skønnet stigning i grænsehandlen, jf. vedlagte notat. Det be-
mærkes, at der er væsentlig usikkerhed forbundet med at skønne over provenuvirknin-
gerne særligt for så store afgiftsændringer.
Skatteministeriet og de øvrige økonomiske ministerier videreudvikler og forbedrer lø-
bende metoder og regneprincipper. Det mener jeg er afgørende for at sikre, at de kon-
sekvensvurderinger mv., som ministerierne udarbejder, er så retvisende som muligt.
Med venlig hilsen
Karsten Lauritzen
Side 2 af 2