Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del Bilag 180
Offentligt
1881428_0001.png
Skatteminister Karsten Lauritzen
17. april 2018
Rigtige afgørelser er retssikkerhed
Kære skatteminister
Vi har med stor bekymring hørt, at du i din næste retssikkerhedspakke om klagestrukturen lægger
op til væsentlige forringelser af borgere og virksomheders retssikkerhed i et forsøg på at nedbringe
sagsbehandlingstiderne. Intentionen om at nedbringe sagsbehandlingstiden bakker vi naturligvis op
om, men der må ikke herske tvivl om, at det vigtigste for borgere og virksomheder er at få den
rigtige afgørelse.
Det er bestemt ikke vejen frem at fjerne centrale retssikkerhedselementer i klagereglerne som
høring, afholdelse af møde eller ret til at fremlægge yderligere oplysninger, der i sidste ende er
beregnet til at nå de rigtige afgørelser. Heller ikke selvom man måske kan spare lidt tid på
sagsbehandlingen. Det allervigtigste for vores alles retssikkerhed er, at vi kan have tillid til de
afgørelser, der træffes. God og grundig sagsbehandling også ved Skatteankestyrelsen og de to
klageinstanser er et afgørende element for retssikkerheden, for tilliden til systemet og viljen til at
betale skat. Føler man sig først uretfærdigt behandlet, mister man respekt for skattesystemet,
hvilket kan undergrave det danske system.
I dag har Skatteankestyrelsen, Landsskatteretten og Skatteankenævnene en vigtig opgave med at
sikre en fuld belysning af sagen, en ny vurdering af alle sagens fakta og at sagen får den rigtige
afgørelse. I modsætning til domstolene har det administrative klagesystem nemlig som
grundelement, at man her skal træffe afgørelse efter, hvad der er korrekt også selvom parterne
ikke selv har peget på den rigtige løsning. Dette er også værn mod den flod af skattesager, der
ellers ville ramme domstolene.
Forringes skatteydernes rettigheder ved Landsskatteretten og Skatteankenævnene, vil vi helt
sikkert se mange flere skattesager hos domstolene
enten fordi man ikke føler sig retfærdigt
behandlet ved klageinstansen eller fordi man slet og ret bare springer klageinstansen over og
starter direkte ved domstolene. En situation, der generelt er både dyrere og dårligere.
Vi vil på det kraftigste advare imod ændringer, der forringer mulighederne for at nå den rigtige
afgørelse i det administrative klagesystem. Vi skal som borgere og virksomheder have tillid til, at
staten skaber og opretholder rammer, der sikrer, at der i hver enkelt sag træffes en rigtig
afgørelse. Dette sker kun, når det er muligt at inddrage oplysninger så længe sagen behandles, og
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 180: Henvendelse af 17/4-18 fra FSR-danske revisorer, DI, Advokatsamfundet og Dansk Erhverv vedrørende klagestrukturen
2
der er ret til fremmøde, hvor man kan forklare sine synspunkter. Dette gælder og skal fortsat
gælde i klagesager. At få en forkert afgørelse, fordi sagen ikke er tilstrækkeligt belyst, er bestemt
ikke retssikkerhed.
Det skal i denne forbindelse bemærkes, at det er vores indtryk, at de faktuelle og andre væsentlige
forhold i nogle tilfælde ikke er ordentligt belyst/beskrevet i SKATs afgørelser, og at
Skatteankestyrelsen som følge heraf bruger en del tid på at fastlægge de faktuelle forhold i disse
sager. På baggrund heraf vil det være stærkt foruroligende, hvis man nu afskærer klageren fra at
medvirke til at få sin sag ordentlig belyst.
Lange sagsbehandlingstider udgør et problem for retssikkerheden. Men indgreb i forhold til
borgernes og virksomhedernes ret til en ordentlig sagsbehandling er bestemt ikke den rigtige
løsning på dette problem.
Det er vigtigt, at nye tiltag for at opnå en kortere sagsbehandlingstid fungerer i praksis uden at
forringe grundlaget for afgørelsen. Vi står naturligvis til rådighed for en dialog om mulige praktiske
løsninger.
På vegne af organisationerne
Bjarne Gimsing
Formand
FSRs Skatteudvalg
Kent Damsgaard
Direktør
DI
Kim Pedersen
Formand
Advokatrådets Skatteudvalg
Jacob Ravn
Skattepolitisk chef
Dansk Erhverv