Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del Bilag 168
Offentligt
1876168_0001.png
skrotbil.dk
Viborgvej 792
8471 Sabro
CVR 19 86 59 91
28-05-2018
Kære Medlemmer af Skatteudvalget
skrotbil.dk ApS havnede i en rekonstruktion i skifteretten i Aarhus den 23 jan 2018, på en konkursbegæring
fra SKAT. På mødet fremlagde vi en rekonstruktions plan, som udsatte konkursbehandlingen til den 20. feb.
d.å.
Ved mødet i skifteretten den 20. feb. blev fremlagt den endelige plan og vor advokat oplyste, at der på
klientkontoen stod i alt kr. 4.6 mio. til betaling af kreditorerne. Den 15. marts blev rekonstruktionen trukket
tilbage, idet skrotbil.dk ApS var solvent. Al virksomhedens forfaldne gæld, var betalt. Derfor blev mødet i
skifteretten den. 16 marts aflyst.
Men, at vi skulle så langt ud, er ene og alene SKATS skyld. Vi har og havde en friværdi på 18 mio. vi ikke
har kunne belåne på grund af SKAT.
Skat har sat os i et skyldnerregister, som siden har forhindret os i, at kunne optage lån i vorer ejendomme,
på lige vilkår med andre erhvervs drivende.
Det fortæller Henning Dyremose i en radioudsendelse, der er
en forkortede lydfil.
Det lyder til, at SKAT er ligeglad med, at inddrive gælden. SKAT har tilsyneladende kun haft den ene
interesse, at få så mange virksomheder erklæret konkurs.
For SKAT ville hellere opnå sine måltal, end at få
en dialog med skyldneren og finde ud af hvad der skal til for at få ham på fode igen.
Det har skræmt mig, at høre
SKATS inddrivelsesdirektør Erik Lund fortælle om den kultur der har hersket i
SKAT.
Begge lydfilerne er små udpluk af 2 forskellige udsendelser, om SKAT der har været i Radio 24/7.
Mine virksomheder har ikke på noget tidspunkt ønsket, at snyde SKAT eller gå konkurs. Vi har hele tiden
haft lysten til at betale den gæld og skat vi skulle.
Men SKAT har frataget os evnen til at betale.
Først på året i 2013, startede SKAT med, at inddrive ca. kr. 1.2 mio. Med tilbagevirkende kraft for årene
2007
2008
2009.
Dette skete uden at SKAT havde lovhjemmel dertil. Den fik SKAT først i Vestre Landsret i 2015.
Her er de eksempler vi har været udsat for.
SKAT mødte op den 18. feb. 2013 til en udlægsforretning for,
at foretage udlæg for 1,8 mio.
På trods af at vi dagen før fremsendte SKAT en mail, med et tilbudt om, at få udlæg i en ejendom, som
havde en friværdi på
ca. kr. 5-6 mio. (ejendommen var året før blevet renoveret for flere mio. kr.)
Det var SKAT ikke tilfreds med. Og mødte alligevel op til udlægsforretningen. Med bringende
en ”ny”
og
håndlavet og tilsyneladende falsk vurdering.
SKAT havde nemlig natten over sænket ejendomsværdien i
ejendommen med over 70 %.
Hvad interesse har SKAT i umotiveret at sænke vores ejendomsvurdering med over 70 %?
- På trods af, at
ejendommen, både
før og efter
udlægsforretningen, havde en ejendomsværdi på 7.7 mio.
Som vi kunne udskrive fra SKATS hjemmeside. Både før og efter SKATS
”håndlavede vurdering. ”
Samtidig tvang SKAT os i 2013 i over et år til, at betale kr. 100.000 pr måned, ellers ville vi blive begæret
konkurs.
Tlf. 201 201 84
www.skrotbil.dk
[email protected]
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 168: Materiale fra Finn Skytte i anledning af foretræde for Skatteudvalget den 5. april 2018.
Derved kunne SKAT så
(uden lovhjemmel)
foretage udlæg på tværs at vore selskaber, og stække vores drift
fuldstændig. Og bemærk så den domino effekt det siden fik på min person og selskaber.
Sydbank tvang os til at nedbringe vor gæld med kr. 100.000 pr måned.
Gælden er blevet nedbragt fra 10 mio. i 2008 og til 0 kr. i marts 2018.
Nykredit løb i 2012 fra sin aftale om, at låne os kr. 3 mio. På trods af, at ejendommen var købt af
Nykredit og renoveret for kr. 3-4 mio. Vi var syv måneder forinden bevilget et lån på 5 mio.
Vi fik i 2014 en afdragsordning med SKAT. Og betalte omkring en mio. af på gælden. Men i 2017 kunne
vi ikke tjene til de afdrag. Vi valgte at fortsætte med at drive miljøbehandlingen så godt det kunne blive.
Skrotpræmien steg og på grund af ulovlige ophuggere og at vi faktisk ikke fik de skrotbiler der skulle til
for, at kunne drive vores forretning. Og skrev derfor til SKATS direktør om et møde.
Den kvindelige foged, som i 2013 lavede SKATS besynderlige fogedforretning overfor skrotbil.dk ApS.
Flyttede fra Randers og til Aarhus da SKAT i Randers lukkede. Så i 2015 startede så samme foged så
med, at køre på mig privat. Hvordan kan denne personforfølgelse tillades i SKAT.
Finansiel Stabilitet
har snydt og bedraget os for kr. 6-8 mio. Købt vores leasede ejendom ud af
Roskilde Banks Konkursbo. Til et bankaktieselskab, som samme dag fik ændret navnet tilbage til
Roskilde Bank dvs. at man kun skiftede CVR nr. Denne handling var så tydelig og for, at sløre deres
hensigter. Ved at tilsidesætte vores tinglyste rettigheder. Disse tinglysningsfejl burde tinglysningsretten
i Aarhus have opdaget og afvist. Ved denne handling har Finansiel Stabilitet forsøgt sig, at snyde os for
den fortjeneste vi i 2013 kunne have fået. Idet vi havde solgt ejendommen for 18 mio. kr. Desuden har
Finansiel Stabilitet ventet i mange år på, at vores Ejendomsselskab skulle gå konkurs. Dette har en
navngiven medarbejde i Finansiel Stabilitet, ved flere lejligheder i al fald tilkendegivet i vidners påhør.
Erhvervsminister Brian Mikkelsen har sagen liggende og vi forventer snarest afklaring på sagen.
Med de oplevelser vi har haft, og alle de andre skandaler SKAT har været involveret i. Burde Folketinget så
få fjernet den rettighed, som SKAT har til, at kunne begære virksomheder konkurs. Desuden burde SKATS
ret til selv, at drive fogedforretning, flyttes til anden myndighed.
SKAT er inkompetent til, at vurdere, om firmaer er insolvente og begære dem konkurs. Men SKAT slagter
virksomheder på samlebånd. I stedet for skulle samfundet redde de virksomheder som kan reddes.
Samfundet smider så store resurser væk, ved alle disse unødvendige konkurser. Og
SKAT er jo selv part, og kan ikke være uvildig og objektiv. Som myndighed skal SKAT både tilgodese Staten
og borgerne rettigheder. SKATS foged skal også være objektiv og tilgodese både borger og Staten. Hvordan
kan det lade sig gøre med det rod der tilsyneladende er i SKAT.
I virkeligheden kan SKAT/Staten, hvis de ser sig gale på en person/virksomhed, blot lave de justitsmord på
hvem det passer dem. Eksempelvis kunne den sag jeg selv, har kørende med Finansiel Stabilitet og
Erhvervsminister Brian Mikkelsen. Nemt være blevet til et justitsmord, hvis var det lykkedes for SKAT at få
erklæret skrotbil.dk konkurs med sine datterselskaber, var min sag med Finansiel Stabilitet blevet lukket og
et nyt justitsmord.
Ville det ikke være en fordel, for hele vores samfund.
At få lavet et uvildigt og sammensat ekspertpanel
/ministerium, som skal gennemgå alle konkurstruede virksomheder, som er i problemer.
Mange kan
hjælpes.
Det kunne eks. være med en ny ledelse, direktør, ny revisor, ny bank, hjælp med en ny
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 168: Materiale fra Finn Skytte i anledning af foretræde for Skatteudvalget den 5. april 2018.
finansiering. Om prioritering af gamle lån. Hjælpe med at sælge ejendomme. Frasælge dele af
virksomheden. Hvis så det panel ikke kan se fordelen ved at hjælpe. Så kan de begære en komkurs.
Ved denne indsats vil man kunne bevare mange arbejdspladser. Spare sociale ydelser til de familier der
bliver tabere på konkurser. Sidst men ikke mindst. Vil samfundet blive den store vinder. Man får nu den
skyldige gæld ind fra virksomheder og bevarer skattegrundlaget. Hjælpen kan drives, som en udrykker
tjeneste med sammensatte eksperter med alle de muligheder der er forbundet dermed.
At SKAT ”vandt
momssagen i Højesteret”
har efterfølgende fået fatale følger for hele branchen. Der er gået
mange lovlige autoophuggere konkurs.
På grund af alle de ulovlige ophuggere som stille og roligt, er ved
at overtage markedet for skrotbiler. Alt imedens
SKAT jagter de lovlige.
Myndighederne har tilsyneladende accepteret alle de ulovlige ophuggere. Ved deres passivitet. Og nu har
de ulovlige vokset sig store. Får det lov til at fortsætte, vil denne branche være
”på
fremmede hænder
inden længe” Som man har ser med de andre brancher som allerede er tabte. Grillbarer, Kiosker,
slikforretninger, små autoværksteder, rengøring, taxa. Med mere.
2016
2017 forsvandt der ca. 63.000 skrotbiler ulovligt ud af Danmark iflg. en rapport lavet for
miljøstyrelsen.
Denne ulige konkurrence som SKAT har skabt siden 2012, ved ikke stoppe de ulovlige ophuggere. Med
store flotte hjemmesider på internettet. De bruger taletidskort- hemmelige telefonnumre. Har intet CVR.
Nr. Reklamerer med deres godkendelser og certificeringer med mere. Flere af dem har en godkendelse til,
at måtte afmelde nummerplader for SKAT.
Vi gjorde myndighederne opmærksom på problemet i okt. 2016 ved at politianmelde de ulovlige
ophuggere. Vi fik oplyst af Aarhus Politi, over et år senere. At man intet ville foretage sig.
Jeg skrev 3 jan. 2017 til Skats direktør Merete Agergaard og beklagede mig over den situationen, som SKAT
og andre myndigheder havde bragt os godkendte ophuggere i. Fik aldrig det møde.
Der er mange lovlige ophuggere, som har måtte dreje nøglen og er gået konkurs. Så bliver flere af
ophuggene åbnet igen med en person af anden etnisk herkomst som ejer.
Vores miljøbehandlings anlæg i Sabro har indenfor de sidste 2 år haft 3-4 kontroller af SKAT
Politi og
arbejdstilsyn. Og der er egentlig ikke fundet fejl eller ulovligheder nogen af gangene.
Nu er der indenfor en måned bebudet endnu et nyt besøg af arbejdstilsynet. Er det chikane.
Vi havde en nabo det i flere år drev ulovlig ophug. Han har aldrig haft besøg af myndighederne. Hvad kan
være årsagen til det. Derfor er det svært for os etablerede, at konkurrere på de ulige vilkår.
Ophuggere i Danmark skal have en miljøgodkendelse, og skal Iso. Certificeres hver år. Og have et
godkendelses nummer hos bilordningen. Mig bekendt er vi den eneste branche, som har denne tvang, for
at kunne drive forretning med miljøbehandling af biler.
Dette indebærer at vi skal indberette til både kommuner og miljøstyrelse, Hvor meget affald vi har afleveret
til diverse modtagere. Samtidig skal vi også beregne vor genbrugsprocent.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 168: Materiale fra Finn Skytte i anledning af foretræde for Skatteudvalget den 5. april 2018.
Ikke fordi vi har noget i mod al den kontrol, men ophugningsbranchen er nok det erhverv der er mest
kontrolleret i forvejen af alle brancher. Vi arbejder under så strenge betingelser, for at miljøbehandle
skrotbiler.
Burde vi så ikke have al den hjælp, af myndighederne der skal til, for at få lukket den ulovlige og
konkurrenceforvridning der er.
Hvordan kan I som lovgivere tillade at vi taber denne ophugningsbranchen.
Skal myndighederne kontrollere en branchen. Skal det være den samlede branche
og ikke kun den lovlige
del.