Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del Bilag 160
Offentligt
1873287_0001.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 160: Rapport om skattegab og offentlige finanser, fra skatteministeren
1873287_0002.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 160: Rapport om skattegab og offentlige finanser, fra skatteministeren
1873287_0003.png
Figur 1.1 Skattetryk i OECD-landene, 2000-2016
Anm.: Gennemsnitligt skattetryk i perioden 2000-2016. Der mangler data for Japan og Australien for 2016. Det bemærkes,
at i visse EU-opgørelser af skattetrykket på det seneste har Danmark haft det næsthøjeste skattetryk (efter Frankrig.)
Kilde: OECD,
Revenue Statistics,
2017.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 160: Rapport om skattegab og offentlige finanser, fra skatteministeren
1873287_0004.png
Tabel 1.1. Udviklingen i opfyldelsen af skattegabsmålet på finansloven, 2014-2017
Pct.
Skattegab ift. skattepotentialet
Skattegab ekskl. restancer ift. skattepotentialet
2014
1,7
1,3
2015
2,6
1,5
2016
2,9
1,9
2017
2,5
2,0
Anm: Opgørelsen afviger fra SKATs skattegabsopgørelser på grund af forskelle i definition og opgørelsesmetode. Den
nærmere definition fremgår af kapitel 3.
Kilde: Finanslov for finansåret 2018 (Tekst og anmærkninger, § 09.21.01, stk. 5), Finansministeriet og SKATs årsrapporter
for 2015 og 2016.
Figur 1.2. Sammenhængen mellem ressourcer, skattegab og de offentlige finanser
Kilde: Skatteministeriet.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 160: Rapport om skattegab og offentlige finanser, fra skatteministeren
1873287_0005.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 160: Rapport om skattegab og offentlige finanser, fra skatteministeren
1873287_0006.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 160: Rapport om skattegab og offentlige finanser, fra skatteministeren
1873287_0007.png
Figur 2.1. Fordeling af årsværk på opgaver i SKAT i 2017
Kundeservice
Indsats
Inddrivelse
Økonomi
HR og Jura
IT og data
Kilde: Skatteministeriet.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 160: Rapport om skattegab og offentlige finanser, fra skatteministeren
1873287_0008.png
Figur 2.2. Tre niveauer af værktøjer til at øge regelefterlevelsen
Kilde: Skatteministeriet.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 160: Rapport om skattegab og offentlige finanser, fra skatteministeren
1873287_0009.png
Boks 2.1. Eksempler på strukturelle løsninger ifm. politiske aftaler mv.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 160: Rapport om skattegab og offentlige finanser, fra skatteministeren
1873287_0010.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 160: Rapport om skattegab og offentlige finanser, fra skatteministeren
1873287_0011.png
Tabel 2.1. Opgaver, der korrigeres for, med henblik på at øge sammenligneligheden
Sverige
Inddrivelse
Motor
Told
Punktafgifter
Ejendomsvurdering
Spillemyndighed
Skifteretten
Folkeregistrering
Olieskatter
Ægteskabsregistrering
Husarbejde
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Norge
X (delvist)
Finland
Danmark
X
X
X
X
X
X
Anm.: Norge har kun fratrukket udgifter knyttet til inddrivelse af moms, da inddrivelse mere generelt ikke er en del af skatte-
forvaltningen.
Kilde: SKAT og Nordisk Benchmarking 2014, arbejdsgruppe under Nordisk Agenda.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 160: Rapport om skattegab og offentlige finanser, fra skatteministeren
1873287_0012.png
Figur 2.3. Udgifter til nordiske landes skatteforvaltninger i pct. af BNP, 2014
Anm.: En betydelig del af Norges BNP kan henføres til olie- og gasproduktion. Denne olie- og gasproduktion betyder, at
BNP pr. indbygger i Norge er mærkbart større end i de øvrige nordiske lande. I figuren er der taget højde herfor ved at an-
vende fastlands-BNP for Norge. Der er ikke korrigeret for olie- og gasproduktion i andre nordiske lande, idet omfanget er
begrænset sammenlignet med den norske olie- og gasproduktion.
Kilde: SKAT (tal for udgifter til skatteforvaltning), OECD (tal for BNP i Sverige, Finland og Danmark) og Norges Sentralbyrå
(tal for fastlands-BNP).
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 160: Rapport om skattegab og offentlige finanser, fra skatteministeren
1873287_0013.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 160: Rapport om skattegab og offentlige finanser, fra skatteministeren
1873287_0014.png
Boks 3.1. Top-down og bottom-up metoder til opgørelse af skattegabet
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 160: Rapport om skattegab og offentlige finanser, fra skatteministeren
1873287_0015.png
Boks 3.2. SKATs 21 skattegabssegmenter
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 160: Rapport om skattegab og offentlige finanser, fra skatteministeren
1873287_0016.png
Tabel 3.1. Udviklingen i skattegabsmålet på finansloven, 2014-2017
Pct.
Skattegab ift. skattepotentialet
Skattegab ekskl. restancer ift. skattepotentia-
let
2014
1,7
1,3
2015
2,6
1,5
2016
2,9
1,9
2017
2,5
2,0
Anm.: Opgørelsen af FL-skattegabet varierer fra SKATs skattegabsopgørelser på grund af forskelle i definition og opgørel-
sesmetode. I FL-skattegabsmålet opgøres provenutabet på baggrund af Skatteministeriets complianceundersøgelser og
differencen mellem til- og afgang (nettotilgang) af skatte- og afgiftsrestancer. Complianceundersøgelserne omfatter person-
skatter, moms og skattebetaling for virksomheder med op til 250 ansatte, mens der ses bort fra store virksomheder (mere
end 250 ansatte), punktafgifter, told o.l.
Kilde: Finanslov for finansåret 2018 (Tekst og anmærkninger, § 09.21.01, stk. 5), Finansministeriet og SKATs årsrapporter
for 2015 og 2016.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 160: Rapport om skattegab og offentlige finanser, fra skatteministeren
1873287_0017.png
Tabel 3.2. Skattegab i pct. af det samlede skattepotentiale i udvalgte lande
Pct.
Storbritannien, 2016-17
1)
Sverige, 2007
2)
USA, 2008-10
3)
1
6
9
16,3
Storbritanniens skattegab er ligesom det danske opgjort på grundlag af adskillige delopgørelser, der er baseret på en bred
vifte af forskellige data og opgørelsesmetoder. HMRC medregner restancer i skattegabet, jf. HM Revenue & Customs
(2017):
Measuring tax gaps 2017 edition. Tax gap estimates for 2015-2016,
https://www.gov.uk/government/uploads/sy-
stem/uploads/attachment_data/file/655097/HMRC-measuring-tax-gaps-2017.pdf og OECD (2017). Tax Administration
2017. Comparative Information on OECD and Other Advanced and Emerging Economies. (s. 183)
2
Det svenske Skatteverkets definition af skattegabet lægger sig op ad den definition, som SKAT anvender i sine skatte-
gabsopgørelser. Skatteverket vurderer, at skattegabet med stor sandsynlighed er reduceret strukturelt siden opgørelsen fra
2007 på grund af øget brug af tredjepartsindberetninger. Det har dog ikke været muligt at opgøre et samlet skattegab på
grund af et mangelfuldt datagrundlag, og beregningerne er desuden ikke opdateret siden 2007. Skatteverket (2008):
Tax
Gap Map for Sweden. How was it created and how can it be used? Report 2008: 1B,
https://www.skatteverket.se/down-
load/18.361dc8c15312eff6fd2b9a4/1473840293366/Report_2008_1B.pdf og Skatteverket (2014). The development of the
tax gap in Sweden 2007-12. https://www.skatteverket.se/down-
load/18.15532c7b1442f256baeae28/1395223863657/The+development+of+the+tax+gap+in+Sweden+2007-12.pdf
3
Det amerikanske Internal Revenue Service (IRS) har på baggrund af data for flere år estimeret et gennemsnitligt skatte-
gab i den pågældende periode. I opgørelsen anvendes forskellige metodiske tilgange, herunder økonometriske estimati-
onsmetoder. IRS medregner restancer i deres opgørelse af skattegabet. IRS (2016):
Federal Tax Compliance Research:
Tax Gap Estimates for Tax Years 2008–2010,
https://www.irs.gov/pub/irs-soi/p1415.pdf
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 160: Rapport om skattegab og offentlige finanser, fra skatteministeren
1873287_0018.png
Figur 3.1. Momsgabet i udvalgte EU-lande, 2015
Anm.: Opgørelserne fra CASE er fra 2015. For Danmark og Finland fremgår også momsgab opgjort af IMF for 2012.
Kilde: CASE (2017). Study and Reports on the VAT Gap in the EU-28 Member States: 2017 Final Report.
IMF (2016). Denmark – Revenue Administration Gap Analysis Program – The Value-added tax Gap.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 160: Rapport om skattegab og offentlige finanser, fra skatteministeren
1873287_0019.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 160: Rapport om skattegab og offentlige finanser, fra skatteministeren
1873287_0020.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 160: Rapport om skattegab og offentlige finanser, fra skatteministeren
1873287_0021.png
���������������������������� ���������������������������� + ����������������������������������������������� > ����������������������������������������������������������������������������������������������������
Tabel 4.1. Umiddelbar nettoeffekt på de offentlige finanser ved kontrolprojekter pr. kontrol
Kr.
Alle skatteydere (nettoeffekt)
Selvstændige (nettoeffekt)
Anm.: Et negativt fortegn er udtryk for negativ nettoeffekt på de offentlige finanser.
Kilde: Det Økonomiske Råd: Dansk Økonomi, forår 2011.
-150
-2.050
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 160: Rapport om skattegab og offentlige finanser, fra skatteministeren
1873287_0022.png
Tabel 4.2. Umiddelbar effekt på de offentlige finanser i 2015 af 6 kontrolprojekter
Umiddel-
bart mer-
provenu,
mio. kr.
Fælles myndighedsind-
sats – sort økonomi
Opfølgning på analyse af
efterretteligheden for ind-
komståret 2010 (compli-
ance)
Hovedaktionærernes re-
gelefterlevelse
Uberettiget fradrag for un-
derskud
Momskarruselsvig/organi-
seret EU-købssvig mv.
Organiseret kædesvig
(fiktiv fakturering)
1,6
Umiddelbar
nettoeffekt pr.
årsværk,
Adfærds- Samlet
mio. kr.
effekter
effekt
-0,6
?
?
Antal års-
værk
49
Udgifter
mio. kr.
29
27
40
24
0,1
?
?
151
38
23
3,4
?
?
209
35
21
5,4
?
?
220,1
16,5
9,9
12,8
?
?
423,6
23
13,8
17,8
?
?
Anm: Se anmærkning i tabel 1 i svar på SAU alm. del spørgsmål 434 af 29. april 2016, svar på SAU alm. del spørgsmål
510 af 30. juni 2017 og svar på SAU alm. del spørgsmål 87 af 8. november 2017. Bemærk, at den umiddelbare nettoeffekt
udgør det umiddelbare provenu minus udgifter pr. årsværk i mio. kr. Det bemærkes, at de udvalgte projekter forsøger at
afspejle den relativt store forskel i de umiddelbare nettoeffekter pr. årsværk. Der kan således findes andre kontrolprojekter,
som giver andre umiddelbare nettoeffekter, end de viste i tabellen.
Kilde: Skatteministeriet.
Boks 4.1. Det umiddelbare og faktiske nettoprovenu ved en skattekontrolindsats
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 160: Rapport om skattegab og offentlige finanser, fra skatteministeren
1873287_0023.png
Boks 4.2. Modelteknisk tilgang til effekten af øget skattekontrol på indberettet skattepligtig indkomst
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 160: Rapport om skattegab og offentlige finanser, fra skatteministeren
1873287_0024.png
���� (����, α) = −
����
⋅ ����(����, α)
z
α
α
α
α
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 160: Rapport om skattegab og offentlige finanser, fra skatteministeren
1873287_0025.png
����������������������������������������æ���������������� = (1 − ��������������������������������������������) ∙ ����������������. ���������������������������������������� ∙ ������������������������������������ ����������������������������������������
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 160: Rapport om skattegab og offentlige finanser, fra skatteministeren
1873287_0026.png
����������������������������ø�������������������������������� ���������������������������� ����/���������������������������� > ��������������������������������ø�������������������������������� ���������������������������������������� ����/����������������������������
Boks 5.1. Potentielle samfundsøkonomiske velfærdseffekter ved øget skattekontrol
Samfundsøkonomiske gevinster
(potentielle)
Mere hensigtsmæssig fordeling af skatte-
betalingen
Samfundsøkonomiske omkostninger
Færre ressourcer til andre offentlige og
private aktiviteter
Bedre regelefterlevelse i
efterfølgende år
Compliance-omkostninger
Styrket tillid til skatteforvaltningen
Øget effektiv beskatning – mindre økono-
misk aktivitet generelt
Øget produktivitet via brancheskift
Bortfald af specifikke aktiviteter
Øget retfærdighedsfølelse
Substitution over mod andre former for
skatteunddragelse
Kilde: Skatteministeriet.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 160: Rapport om skattegab og offentlige finanser, fra skatteministeren
1873287_0027.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 160: Rapport om skattegab og offentlige finanser, fra skatteministeren
1873287_0028.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 160: Rapport om skattegab og offentlige finanser, fra skatteministeren
1873287_0029.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 160: Rapport om skattegab og offentlige finanser, fra skatteministeren
1873287_0030.png
Figur 5.1. Samfundsøkonomisk marginal velfærdseffekt og reduktion af skattegabet - stili-
stisk eksempel
Anm.: Stiliseret figur.
Figur 5.2. Skattegabet og den samfundsøkonomiske nettogevinst - stilistisk eksempel
Anm.: Stiliseret figur.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 160: Rapport om skattegab og offentlige finanser, fra skatteministeren
1873287_0031.png
Boks 5.2. Skatteunddragelse og ulighed
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 160: Rapport om skattegab og offentlige finanser, fra skatteministeren
1873287_0032.png
Boks 5.3. Gør-det-selv-arbejde og sort arbejde
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 160: Rapport om skattegab og offentlige finanser, fra skatteministeren
1873287_0033.png