Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del Bilag 137
Offentligt
Skatteministeriet
Udkast (3)
J.nr. 2017 - 2552
Forslag
til
Lov om ændring af afskrivningsloven og ligningsloven
(Højere skattefradrag for udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed)
§1
I afskrivningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1147 af 29. august 2016, som ændret ved § 5 i
lov nr. 688 af 8. juni 2017 og § 6 i lov nr. 1555 af 19. december 2017, foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 5, stk. 2,
indsættes som
5. pkt.:
”Driftsmidler og skibe, der anvendes til forsøgs- og forskningsvirksomhed, indgår i
afskrivningssaldoen med det beløb, der kan fradrages efter § 6, stk. 1, nr. 3.”
2.
I
§ 6, stk. 1, nr. 3,
indsættes som
2. pkt.
og
3. pkt.:
”Fradrag som nævnt i 1. pkt. kan for udgifter afholdt i indkomstårene 2018 og 2019 foretages med
et beløb svarende til 101,5 pct. af anskaffelsessummen. For udgifter afholdt i indkomståret 2020
kan fradrag foretages med 103 pct., for indkomstårene 2021 og 2022 med 105 pct., for
indkomstårene 2023-2025 med 108 pct. og fra indkomståret 2026 og efterfølgende indkomstår med
110 pct. af anskaffelsessummen.”
§2
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1162 af 1. september 2016, som ændret senest ved
lov nr. 1688 af 26. december 2017, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 8 B
indsættes som
stk. 4:
”Stk.
4.
Fradrag eller afskrivninger efter stk. 1 kan for udgifter afholdt i indkomstårene 2018 og
2019 foretages med et beløb svarende til 101,5 pct. af den afholdte udgift. For udgifter afholdt i
indkomståret 2020 kan fradrag eller afskrivninger foretages med 103 pct., for indkomstårene 2021
og 2022 med 105 pct., for indkomstårene 2023-2025 med 108 pct. og fra indkomståret 2026 og
efterfølgende indkomstår med 110 pct. af den afholdte udgift.”
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 137: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af afskrivningsloven og ligningsloven (Højere skattefradrag for udgifter til forsøg og forskning) samt resumé
2
2.
I
§ 8 X, stk. 1,
indsættes efter 1. pkt.:
”Der kan dog højst udbetales skatteværdien af underskud svarende til de afholdte udgifter.”
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2018 og har virkning fra og med indkomståret 2018.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 137: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af afskrivningsloven og ligningsloven (Højere skattefradrag for udgifter til forsøg og forskning) samt resumé
3
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og
Radikale Venstre har den 12. november 2017 indgået aftale om en række erhvervs- og
iværksætterinitiativer. Forslaget har til formål at udmønte en del af denne aftale.
Aftaleparterne ønsker at forbedre erhvervsvilkårene i Danmark. Der skal skabes vækst og udvikling
i hele Danmark ved bl.a. at gøre det mere attraktivt at drive virksomhed samt via en reduktion af de
administrative byrder. Herudover er det centralt, at danske virksomheder har det bedste grundlag for
at være internationalt konkurrencedygtige og til at udvikle og udnytte nye, innovative løsninger.
På den baggrund er der enighed om at gennemføre en række initiativer bl.a. inden for området
konkurrencevilkår og globalisering.
Dette lovforslag har til formål at udmønte det element fra aftalen, der indebærer, at der fra
indkomståret 2019 indføres et højere fradrag for virksomhedernes udgifter til forsøgs- og
forskningsvirksomhed med henblik på at give virksomhederne større incitament til at udføre
forsøgs- og forskningsaktiviteter, som også må forventes at have en positiv effekt på andre
virksomheder. Fradraget skal gradvist øges, således at det udgør 110 pct. fra og med indkomståret
2026.
Ydermere er der den 2. februar 2018 indgået forståelse mellem regeringen, Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om at fremrykke forhøjelsen af
fradraget for udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed, således at forhøjelsen har virkning
allerede fra indkomståret 2018. Der blev med Vækstplan DK afsat en ramme på 300 mio.kr. årligt
fra 2016 til skattemæssig succession til erhvervsdrivende fonde. Det har taget længere tid at udvikle
en model for succession til erhvervsdrivende fonde end oprindeligt forventet, hvorfor en del af
midlerne udmøntes til at fremrykke forhøjelsen af fradraget for forsøgs- og forskningsvirksomhed.
2. Lovforslagets formål og baggrund
Danske virksomheder skal kunne udvikle og udnytte nye innovative løsninger. Det vil styrke dem i
den internationale konkurrence. Med den stigende globalisering er det centralt, at danske
virksomheder har det bedste grundlag for at være internationalt konkurrencedygtige. Innovative
virksomheder er gode til at omsætte viden og ideer til forretningsmuligheder. Forskning er et
bærende element i virksomhedernes fortsatte vækst og konkurrencedygtighed. Hertil kommer, at
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 137: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af afskrivningsloven og ligningsloven (Højere skattefradrag for udgifter til forsøg og forskning) samt resumé
4
private virksomheders forskning og udvikling giver anledning til samfundsøkonomiske gevinster,
fordi forskning og udvikling i en virksomhed smitter af på produktivitet og konkurrencedygtighed i
andre virksomheder. Det er derfor vigtigt, at virksomhedernes incitament til at investere i forskning
og udvikling bakkes samfundsøkonomisk op.
Formålet med dette lovforslag er at gøre det mere attraktivt for virksomheder at investere i
forskning og udvikling ved at øge fradraget for virksomhedernes udgifter i forbindelse med
forskning og udvikling. Det foreslås således gradvist at hæve fradraget for virksomheders udgifter
til forskning og udvikling fra de nuværende 100 pct. til 101,5 pct. fra 2018, 103 pct. i 2020, 105 pct.
i 2021 og2022, 108 pct. i perioden 2023-2025 og 110 pct. fra 2026.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Gældende ret
Efter ligningslovens § 8 B, stk. 1, har virksomheder fradrag for udgifter, som afholdes til forsøgs-
og forskningsvirksomhed i tilknytning til den skattepligtiges erhverv. Udgifterne kan efter den
skattepligtiges frie valg fradrages fuldt ud i det indkomstår, de er afholdt, eller alternativt afskrives
med lige store årlige beløb i afholdelsesåret og i de følgende fire indkomstår. Det samme gælder
udgifter til grundforskning, som afholdes af en igangværende virksomhed. Efter bestemmelsen i
afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr. 3, kan hele anskaffelsessummen for driftsmidler og skibe, der
anvendes til forsøgs- og forskningsvirksomhed tilsvarende straksafskrives i afholdelsesåret.
Alternativt kan der afskrives på anskaffelsessummen efter de almindelige regler for driftsmidler i
afskrivningslovens § 5, hvorefter der kan foretages afskrivning med op til 25 pct. af saldoværdien.
Reglerne finder ikke anvendelse for udgifter til efterforskning af råstoffer og udgifter til anskaffelse
af driftsmidler og skibe, der anvendes til efterforskning af råstoffer.
Ved forsøgs- og forskningsvirksomhed forstås udviklingsarbejde knyttet til erhvervsvirksomheden.
Der vil typisk være tale om lønudgifter, udgifter til råstoffer og udgifter til leje af laboratorier eller
lignende, der anvendes til forsøgs- og forskningsaktiviteter.
I forhold til udgifter, der afholdes til forsøgs- og forskningsvirksomhed, er det et krav efter
ligningslovens § 8 B, stk. 1, at udgifterne skal være afholdt i tilknytning til den skattepligtiges
erhverv. Dette betyder, at disse udgifter som udgangspunkt først kan afskrives eller fradrages, når
virksomheden er kommet i gang. Det gælder dog ikke, hvis der er tale om et aktie- eller
anpartsselskab, eller hvis SKAT giver tilladelse til, at udgifterne må fradrages eller afskrives, før
virksomheden er i drift, jf. ligningslovens § 8 B, stk. 1.
Selskaber og personer, der driver erhvervsvirksomhed i virksomhedsordningen, har desuden
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 137: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af afskrivningsloven og ligningsloven (Højere skattefradrag for udgifter til forsøg og forskning) samt resumé
5
mulighed for at anmode om udbetaling af såkaldte skattekreditter efter ligningslovens § 8 X. Den
skattepligtige kan efter denne bestemmelse få udbetalt skatteværdien af underskud, der stammer fra
udgifter, der straksafskrives som forsøgs- og forskningsudgifter efter ligningslovens § 8 B, stk. 1,
eller afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr. 3. Herved opnår virksomheder, der har underskud f.eks. i en
opstartsfase, en likviditetsmæssig lettelse.
Der kan for hvert indkomstår højst udbetales skatteværdien af 25 mio. kr. til de berørte selskaber
m.v. og personer, der driver selvstændig erhvervsvirksomhed i virksomhedsordningen.
Udbetalingen er ikke skattepligtig.
3.2. Lovforslaget
Med henblik på udmøntning af den indgåede aftale mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Radikale Venstre af den 12. november 2017 om
en række erhvervs- og iværksætterinitiativer foreslås det at hæve fradraget for private
virksomheders udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed gradvist fra de nuværende 100 pct. til
110 pct. fra og med indkomståret 2026.
Det foreslås, at fradraget gradvist øges til 101,5 pct. i indkomstårene 2018 og 2019, 103 pct. i
indkomståret 2020, 105 pct. fra indkomståret 2021, 108 pct. fra indkomståret 2023 og til fuld
indfasning på 110 pct. fra og med indkomståret 2026.
Forøgelsen af fradraget vil give virksomhederne større incitament til forsøgs- og forskningsaktivitet.
Forslaget må herudover også forventes at have en positiv effekt på øvrige virksomheders
produktivitet.
Forslaget baserer sig på den eksisterende afgrænsning af fradragsberettigede forsøgs- og
forskningsudgifter. Det er ikke hensigten med forslaget at ændre på denne afgrænsning af udgifter.
Forslaget tilsigter alene gradvist at øge den sats, disse udgifter kan fradrages med. En konkret
forsøgs- eller forskningsudgift skal derfor fortsat have den fornødne tilknytning til den
skattepligtiges erhverv for at være fradragsberettiget som forsøgs- og forskningsudgift.
I relation til skattekreditordningen foreslås det, at der højst kan udbetales skatteværdien af det
underskud, der svarer til de afholdte udgifter. Der vil således ikke kunne udbetales skattekredit
vedrørende den del af underskuddet, der relaterer sig til ekstrafradraget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Med lovforslaget foreslås det at forhøje fradraget for virksomhedernes udgifter til forsøgs- og
forskningsvirksomhed gradvist fra 100 pct. til 110 pct. i 2026.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 137: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af afskrivningsloven og ligningsloven (Højere skattefradrag for udgifter til forsøg og forskning) samt resumé
1862004_0006.png
6
Det vurderes på baggrund af Danmarks Statistiks opgørelse af erhvervslivets udgifter til forskning
og udvikling, at de samlede fradragsberettigede udgifter udgør ca. 40 mia. kr. (2018-niveau).
Merfradraget vil således udgøre 0,6 mia. kr. i 2018 med en fradragssats på 101,5 pct. stigende
gradvist til 4,0 mia. kr. ved fuld indfasning i 2026 med en fradragssats på 110 pct. Det lægges rent
beregningsteknisk til grund, at virksomhederne i gennemsnit kan udnytte 2/3 af disse udgifter til
fradrag i evt. overskud. Det forudsættes at de resterende fradrag ikke udnyttes, f.eks. fordi
virksomheden går konkurs, inden den kan nå at udnytte fradraget fuldt ud, eller fordi den ikke opnår
en skattepligtig indkomst i Danmark, der giver mulighed for at udnytte fradraget fuldt ud.
På dette grundlag kan det umiddelbare mindreprovenu skønnes til ca. 90 mio. kr. i 2018, hvilket
stiger proportionalt med den gradvise forhøjelse af merfradraget, så det i 2026 udgør ca. 590 mio.
kr.
En del af dette mindreprovenu vil blive opvejet af øgede indtægter fra andre skatter og afgifter i
form af tilbageløb fra bl.a. øgede indtægter fra beskatningen af aktieudbytter. Dette tilbageløb
skønnes at udgøre ca. 15 pct. af det umiddelbare mindreprovenu.
Samtidig vil merfradraget for udgifter til forsøg og forskning styrke virksomhedernes incitament til
at investere i forskningsaktiviteter. Det kan bl.a. øge arbejdsproduktiviteten og dermed trække i
retning af højere lønninger og et større arbejdsudbud. Virkningen af disse effekter på de offentlige
finanser antages beregningsteknisk at udgøre 10 pct. af det umiddelbare mindreprovenu i året.
Det årlige mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd skønnes således at udgøre ca. 450 mio. kr., når
merfradraget på 110 pct. er fuldt indfaset i 2026.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved forhøjelse af virksomhedernes udgifter til forsøg og forskning
Mio. kr. (2018-niveau)
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter
tilbageløb og adfærd
Varig
virkning
570
490
2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
90
80
90
80
180
150
290
250
290
250
470
410
470
410
470
410
590
510
Finansårsvirkning
2018
90
430
70
70
140
230
230
360
360
360
450
Kommunerne får en andel af selskabsskatten uden for kulbrinteområdet på 15,24 pct. med afregning tre
år efter indkomståret. Den foreslåede forhøjelse af fradraget for udgifter til forsøgs- og
forskningsvirksomhed skønnes at medføre et mindreprovenu for kommunerne på ca. 15 mio. kr. for 2018
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 137: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af afskrivningsloven og ligningsloven (Højere skattefradrag for udgifter til forsøg og forskning) samt resumé
1862004_0007.png
7
med afregning i 2021.
Lovforslaget vurderes at medføre administrative engangsomkostninger på i alt 2,1 mio. kr. årligt i 2018-
2021, 2,0 mio. kr. i 2022 og 1,5 mio. kr. årligt fra 2023 og frem. De administrative konsekvenser
vedrører systemimplementeringer og en varig ressourcetilførsel til kontrol.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget medfører en gradvis forhøjelse af virksomhedernes fradrag for forsøgs- og
forskningsaktivitet fra 100 pct. til 110 pct. Det vil reducere forskningsvirksomhedernes beskatning
og derved øge virksomhedernes incitament til at investere i forsøgs- og forskningsaktivitet. For at
kunne opnå ekstrafradraget vil virksomheden skulle sondre mellem udgifter til forsøgs- og
forskningsaktivitet og almindelige driftsudgifter. Dette vil isoleret set kunne medføre administrative
omkostninger for virksomhederne.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 23. februar 2018 til den 23. marts 2018 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.: Advokatsamfundet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Bryggeriforeningen, CEPOS, Cevea, Danmarks Fiskeriforning,
Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri, Dansk
Skovforening, Danske Advokater, Danske Rederier, DI, Erhvervsstyrelsen – Team Effektiv
Regulering, Finans Danmark, Foreningen Danske Revisorer, Forsikring og Pension, FSR – danske
revisorer, IBIS, Justitia, Kraka, Landbrug og Fødevarer, Landsskatteretten, Mellemfolkeligt
Samvirke, SEGES, Skatteankestyrelsen, SRF Skattefaglig Forening og Vindmølleindustrien.
10. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
Ingen.
Negative
konsekvenser/merudgifter
Det umiddelbare
Økonomiske konsekvenser
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 137: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af afskrivningsloven og ligningsloven (Højere skattefradrag for udgifter til forsøg og forskning) samt resumé
1862004_0008.png
8
for stat, kommuner og
regioner
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Ingen.
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Lempeligere beskatning for
virksomhederne med forsøgs-
og forskningsaktiviteter, idet
udgifter til forsøgs- og
forskningsaktivitet kan
fradrages med en større værdi
end de afholdte udgifter.
mindreprovenu skønnes til
ca. 90. mio. kr. i 2018 og ca.
590 mio. kr. i 2026.
Lovforslaget vurderes at
medføre administrative
omkostninger på 2,1 mio. kr.
årligt i 2018-2021, 2,0 mio. kr.
i 2022 og 1,5 mio. kr. fra 2023
og frem.
Ingen.
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem
principper for
implementering af
erhvervsrettet EU-regulering
(sæt X)
Ingen.
Sondringen mellem udgifter
til forsøgs- og
forskningsaktivitet og andre
udgifter vil kunne medføre
administrative omkostninger
for erhvervslivet.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
JA
NEJ
X
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 137: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af afskrivningsloven og ligningsloven (Højere skattefradrag for udgifter til forsøg og forskning) samt resumé
9
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at driftsmidler og skibe, der anvendes til forsøgs- og forskningsvirksomhed, indgår i
afskrivningssaldoen med det beløb, der kan fradrages efter afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr. 3.
Bestemmelsen indebærer, at det højere fradrag desuden gælder i den situation, hvor den
skattepligtige vælger at afskrive på disse driftsmidler og skibe på den almindelige
driftsmiddelsaldo.
Til nr. 2
Den skattepligtige kan efter § 6, stk. 1, vælge at fradrage (straksafskrive) hele afståelsessummen for
visse driftsmidler i den skattepligtige indkomst for det indkomstår, hvori anskaffelsen finder sted.
Alternativt kan disse driftsmidler afskrives efter de almindelige regler for afskrivning på
driftsmidler og skibe, der udelukkende benyttes erhvervsmæssigt efter § 5, hvorefter der kan
afskrives med op til 25 pct. af saldoværdien.
Efter § 6, stk. 1, nr. 3, kan den skattepligtige således vælge at straksafskrive anskaffelsessummen
for driftsmidler og skibe, der anvendes til forsøgs- og forskningsvirksomhed. Straksafskrivning kan
dog ikke foretages for driftsmidler og skibe, som anvendes til efterforskning efter råstoffer.
Det foreslås at øge fradraget (straksafskrivningen) for virksomheders anskaffelsessum for
driftsmidler og skibe, som anvendes til forsøgs- og forskningsvirksomhed, gradvist fra de
nuværende 100 pct. til 110 pct. Ifølge forslaget vil satserne udgøre 101,5 pct. for indkomstårene
2018 og 2019, 103 pct. for indkomståret 2020, 105 pct. for indkomstårene 2021 og 2022, 108 pct.
for indkomstårene 2023-2025 og 110 pct. fra indkomståret 2026 og frem.
Til § 2
Til nr. 1
Efter ligningslovens § 8 B, stk. 1, kan udgifter, som er afholdt til forsøgs- og forskningsvirksomhed
i tilknytning til den skattepligtiges erhverv, enten fradrages fuldt ud i det indkomstår, hvori de er
afholdt, eller afskrives med lige store beløb over det pågældende indkomstår og de efterfølgende
fire indkomstår efter den skattepligtiges eget valg.
Ved forsøgs- og forskningsvirksomhed forstås
originale undersøgelser, som retter sig mod at tilegne
sig ny videnskabelig eller teknisk viden og forståelse, der primært sigter mod at nå nogle givne mål
og resultater, som kan bruges rent praktisk. Det vil sige anvendelsen af videnskabelig eller teknisk
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 137: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af afskrivningsloven og ligningsloven (Højere skattefradrag for udgifter til forsøg og forskning) samt resumé
10
viden til at frembringe nye eller væsentligt forbedrede materialer, mekanismer, produkter,
processer, systemer eller tjenesteydelser.
Det samme gælder udgifter til grundforskning, der afholdes af en igangværende virksomhed. Ved
grundforskning forstås originale undersøgelser med sigte på at opnå ny videnskabelig viden og
forståelse, uden at undersøgelserne primært er rettet mod praktiske mål eller anvendelser.
På samme måde er udgifter i forbindelse med information om forsøgs- og forskningsarbejde
omfattet af fradragsretten, forudsat der er den fornødne tilknytning til den skattepligtiges
erhvervsvirksomhed.
Afholdes der udgifter til forskning og udvikling, før den skattepligtige har påbegyndt sit erhverv,
kan udgifterne først fradrages i det indkomstår, hvori erhvervet er påbegyndt, eller afskrives fra og
med dette indkomstår, medmindre der er tale om et aktie- eller anpartsselskab. SKAT kan dog
tillade, at udgifterne fradrages eller afskrives som anført før påbegyndelsen af erhvervet.
Udgifter, der er anvendt til anskaffelse af maskiner, inventar og lignende driftsmidler, skibe og fast
ejendom, kan kun fradrages eller afskrives efter afskrivningsloven, jf. også bemærkningerne til
lovforslagets § 1.
Det foreslås i et nyt stk. 4 i bestemmelsen at øge fradraget efter stk. 1 for alle private virksomheders
udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed gradvist fra de nuværende 100 pct. til 110 pct. fra og
med indkomståret 2026. Ifølge forslaget vil satserne udgøre 101,5 pct. for indkomstårene 2018 og
2019, 103 pct. for indkomståret 2020, 105 pct. for indkomstårene 2021 og 2022, 108 pct. for
indkomstårene 2023-2025 og 110 pct. fra indkomståret 2026.
Ved at øge fradragssatsen for virksomhedernes udgifter til forsøg og forskning får virksomhederne
får større incitament til at foretage forsøgs- forskningsaktiviteter.
Med forslaget foreslås det gradvist at øge fradragssatsen for virksomhedernes udgifter til forsøg og
forskning. Der er således ikke tale om at ændre på typen af fradragsberettigede udgifter.
Ekstrafradraget omfatter kun udgifter som nævnt i § 8 B, stk. 1.
Ekstrafradraget vil således ikke omfatte udgifter, som afholdes til efterforskning efter råstoffer i
tilknytning til den skattepligtiges erhverv, jf. ligningslovens § 8 B, stk. 2. Ekstrafradraget omfatter
heller ikke almindelige driftsomkostninger, der er fradragsberettigede efter statsskattelovens § 6,
stk. 1, litra a, eller udgifter til erhvervelse af know-how eller patentrettigheder, der kan
straksafskrives efter afskrivningslovens § 41.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 137: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af afskrivningsloven og ligningsloven (Højere skattefradrag for udgifter til forsøg og forskning) samt resumé
11
Til nr. 2
Det foreslås, at der maksimalt kan opnås udbetaling af skatteværdien af underskud, der stammer fra
udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed, som svarer til 100 pct. af forsøgs- og
forskningsudgifterne.
Forslaget sikrer, at den skattepligtige efter reglerne om skattekredit højest kan få udbetalt
skatteværdien af underskud, der stammer fra de faktisk afholdte udgifter, der fradrages eller
afskrives som forsøgs- og forskningsudgifter efter ligningslovens
§ 8 B, stk. 1,
og
afskrivningslovens
§ 6, stk. 1, nr. 3.
Til § 3
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. januar 2018. Ikrafttrædelsestidspunktet er i
overensstemmelse med regeringens målsætning om, at ny lovgivning, der har virkning for
erhvervslivet, skal træde i kraft enten den 1. januar eller den 1. juli.
Det foreslås i
stk. 2,
at loven har virkning fra og med indkomståret 2018.
Virkningstidspunktet medfører, at forslaget vil have tilbagevirkende kraft, idet det også vil finde
anvendelse for udgifter, der er afholdt inden lovforslagets bekendtgørelse. Lovforslaget er dog
udelukkende af lempende karakter.
For de virksomheder, hvis indkomstår er bagudforskudt, således at indkomståret
begynder før det
kalenderår, det træder i stedet for, vil selvangivelse for indkomståret 2018 senest skulle indgives
efter vedtagelsen af lovforslaget. Det vil dog i et vist omfang kunne forekomme, at nogle
virksomheder indberetter forud for vedtagelsen af lovforslaget, idet selvangivelsen for det
bagudforskudte indkomstår kan indberettes fra starten af april 2018. Dette vil kunne medføre behov
for genoptagelse.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 137: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af afskrivningsloven og ligningsloven (Højere skattefradrag for udgifter til forsøg og forskning) samt resumé
12
Bilag 2
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I afskrivningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1147 af 29. august 2016, som ændret ved § 5
i lov nr. 688 af 8. juni 2017 og § 6 i lov nr.
1555 af 19. december 2017, foretages
følgende ændringer:
§ 5
Driftsmidler og skibe, som en
skattepligtig udelukkende benytter
erhvervsmæssigt, skal afskrives på en samlet
saldo for den enkelte virksomhed, jf. dog § 5
B.
stk. 2. Indkomstårets afskrivninger foretages
på grundlag af den afskrivningsberettigede
saldoværdi ved indkomstårets udgang.
Denne værdi opgøres som saldoværdien ved
indkomstårets begyndelse med tillæg af
anskaffelsessummen for driftsmidler og
skibe, der er anskaffet i indkomståret, og
med fradrag af salgssummen for driftsmidler
og skibe, der er solgt og leveret i
indkomstårets løb. Udgifter til forbedring
behandles på samme måde som
anskaffelsessummer. Saldoværdien ved
indkomstårets begyndelse udgør det beløb,
hvortil driftsmidler og skibe anskaffet i
tidligere indkomstår er nedbragt ved
afskrivninger.
Stk. 3. ---
1.
I
§ 5, stk. 2,
indsættes som
5. pkt.:
”Driftsmidler og skibe, der anvendes til
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 137: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af afskrivningsloven og ligningsloven (Højere skattefradrag for udgifter til forsøg og forskning) samt resumé
13
forsøgs- og forskningsvirksomhed, indgår i
afskrivningssaldoen med det beløb, der kan
fradrages efter
§ 6, stk. 1, nr. 3.”
§ 6
Den skattepligtige kan i stedet for at
afskrive efter § 5 vælge at fradrage
(straksafskrive) hele anskaffelsessummen for
nedennævnte driftsmidler m.v. i den
skattepligtige indkomst for det indkomstår,
hvori anskaffelsen finder sted, jf. dog stk. 3:
---
3) Driftsmidler og skibe til forsøgs- og
forskningsvirksomhed bortset fra
driftsmidler og skibe, der anvendes til
efterforskning efter råstoffer.
4) ---
Stk. 2-4 ---
2.
I
§ 6, stk. 1, nr. 3,
indsættes som
2. pkt.
og
3. pkt.:
”Fradrag som nævnt i 1. pkt. kan for udgifter
afholdt i indkomstårene 2018 og 2019
foretages med et beløb svarende til 101,5 pct.
af anskaffelsessummen. For udgifter afholdt i
indkomståret 2020 kan fradrag foretages med
103 pct., for indkomstårene 2021 og 2022
med 105 pct., for indkomstårene 2023-2025
med 108 pct. og fra indkomståret 2026 og
efterfølgende indkomstår med 110 pct. af
anskaffelsessummen”
§2
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1162 af 1. september 2016, som ændret
senest ved lov nr. 1688 af 26. december
2017, foretages følgende ændringer:
§ 8 B.
---
Stk. 2. ---
Stk. 3. Uanset stk. 1 og 2 kan udgifter til
anskaffelse af maskiner, inventar og lignende
driftsmidler, skibe og fast ejendom kun
fradrages eller afskrives efter lov om
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 137: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af afskrivningsloven og ligningsloven (Højere skattefradrag for udgifter til forsøg og forskning) samt resumé
14
skattemæssige afskrivninger m.v.
1.
I
§ 8 B
indsættes som
stk. 4:
”Stk. 4. Fradrag eller afskrivninger efter stk.
1 kan for udgifter afholdt i indkomstårene
2018 og 2019 foretages med et beløb
svarende til 101,5 pct. af den afholdte udgift.
For udgifter afholdt i indkomståret 2020 kan
fradrag eller afskrivninger foretages med 103
pct., for indkomstårene 2021 og 2022 med
105 pct., for indkomstårene 2023-2025 med
108 pct. og fra indkomståret 2026 og
efterfølgende indkomstår med 110 pct. af
den afholdte udgift.”
§ 8 X.
Selskaber m.v. og personer, der driver
selvstændig erhvervsvirksomhed i
virksomhedsordningen, kan anmode told- og
skatteforvaltningen om at få udbetalt
skatteværdien af underskud, der stammer fra
udgifter, der straksafskrives som forsøgs- og
forskningsudgifter efter § 8 B, stk. 1, eller
afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr. 3.
Skatteværdien af underskud som nævnt i 1.
pkt. beregnes med den i selskabsskattelovens
§ 17, stk. 1, nævnte procent for det
pågældende indkomstår. Der kan for hvert
indkomstår højst udbetales skatteværdien af
25 mio. kr. Udgør indkomståret en kortere
periode end 12 måneder, nedsættes beløbet
forholdsmæssigt. Beløb, der udbetales efter
1. pkt., medregnes ikke ved opgørelsen af
den skattepligtige indkomst.
Stk. 2-6. ---
2.
I
§ 8 X, stk. 1,
indsættes efter
1. pkt.:
”Der kan dog højst udbetales skatteværdien
af underskud svarende til de afholdte
udgifter.”
§3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 137: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af afskrivningsloven og ligningsloven (Højere skattefradrag for udgifter til forsøg og forskning) samt resumé
15
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2018
og har virkning fra og med indkomståret
2018.