Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del Bilag 100
Offentligt
1843117_0001.png
Notat
4. januar 2018
J.nr. 2017 - 8398
Kontor:
Moms, afgifter og told
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Skatteudvalg om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens
sag C-555/17, 2M-Locatel
1. Indledning
Østre Landsret har ved kendelse af 18. september 2017 forelagt EU-Domstolen et
spørgsmål vedrørende fortolkningen af Den Fælles Toldtarif med den Kombinerede
Nomenklatur (KN), jf. dagældende forordning nr. 1549/2006.
2. Sagens faktiske omstændigheder og juridiske problemstilling
Sagen vedrører spørgsmålet om tarifering af bundkort til såkaldte set-top bokse efter
EU's forordninger om told.
Spørgsmålet er, om set-top bokse, der blev indført fra Kina af 2M-Locatel A/S i perioden
21. oktober 2007
8. juli 2010, er omfattet af den dagældende toldposition 8528 71 13
med en toldsats på 0 pct. eller af toldposition 8528 71 90 med en toldsats på 14 pct.
I denne forbindelse er det afgørende, om en set-top boks til modtagelse af TV via inter-
nettet (såkaldt IPTV) kan henføres under en toldtarifposition, som vedrører ”Videotune-
re”.
Sagen har ikke betydning for perioden fra den 1. juli 2011, fordi forordning 620/11 pr.
denne dato ændrede KN, således at set-top bokse uden videotuner også omfattes af told-
friheden.
Efter 2M-Locatel
A/S’ opfattelse skulle set-top
bokse inden den 1. juli 2011 tariferes
under position 8528 71 13
(”set-top bokse med kommunikationsfunktion”). Denne posi-
tion findes under underopdelingen ”Videotunere” af hovedposition 8528.
2M-Locatel A/S bestrider ikke, at de omhandlede varer ikke indeholder en videotuner i
”traditionel” forstand, fordi varerne
teknisk set ikke kan indstille kanaler ved at tune ind
på en bestemt frekvens. Selskabets synspunkt er imidlertid, at KN's videotuner-betegnelse
omfatter varer eller udstyr, der har kapacitet til at modtage, indstille og behandle TV-
signaler, selv om dette sker via internettet (IPTV). 2M-Locatel A/S støtter desuden sit
synspunkt på, at EU som part i de internationale frihandelsaftaler General Agreement on
Tariffs and Trade og Information Technology Agreement (GATT/ITA) er forpligtet til
ikke at pålægge de omhandlede varer told, og at EU's regler om told derfor efter EU-
Initialer:
DS
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 100: Notat vedrørende afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-555/17, 2M-Locatel A/S mod Skatteministeriet, fra skatteministeren
1843117_0002.png
Domstolens praksis i videst muligt omfang skal fortolkes i overensstemmelse med denne
forpligtelse.
Efter SKATs opfattelse skulle set-top boksene derimod tariferes under position 8528 71
90
”Andre varer” med en toldsats på 14 pct. Denne position ligger
uden for underopde-
lingen ”Videotunere”. Ifølge en af SKAT indhentet teknisk rapport fra FORCE Techno-
logy indeholder set-top boksene ikke en videotuner.
Ved afgørelse af 15. maj 2014 fandt Landsskatteretten, at 2M-Locatel havde tariferet va-
ren korrekt.
Skatteministeriet indbragte Landsskatterettens afgørelse for domstolene, og Retten i
Glostrup gav ved dom af 15. juli 2015 ministeriet medhold. Skatteministeriet fik ved Ret-
ten i Aarhus’ dom
af 31. oktober 2014 (SKM2015.50.BR) medhold i en tilsvarende sag,
som ikke blev anket til landsretten. Der var ikke begæret præjudiciel forelæggelse i denne
sag.
2M-Locatel A/S ankede Retten i Glostrups dom til Østre Landsret og anmodede i den
forbindelse om, at der blev stillet EU-Domstolen præjudicielle spørgsmål.
På denne baggrund blev følgende præjudicielle spørgsmål forelagt EU-Domstolen:
”Skal i den Kombinerede Nomenklatur i Den Fælles Toldtarif, som affattet ved
bilag I til Kommissionens forordning (EF) nr. 1549/2006 af 17. oktober 2006
om ændring af bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og stati-
stiknomenklaturen og den fælles toldtarif,
i)
ii)
iii)
underopdelingen ”--- Videotunere” af hovedposition 8528,
underposition 8528 71 13 samt
underposition 8528 71 90
fortolkes således, at
en vare,
som opfylder varebeskrivelsen i underposition 8528
71 13, og som har kapacitet til at modtage, indstille og behandle Live TV-
fjernsynssignaler transmitteret via internetteknologi, men ikke til at modtage, ind-
stille og behandle Live TV-fjernsynssignaler transmitteret via sendemast, kabel-tv
eller satellit,
skal tariferes
i underposition 8528 71 13, i underposition 8528 71 90
eller i en tredje underposition?”
3. Regeringens retlige stillingtagen
Regeringen har besluttet at afgive indlæg i sagen, hvori der
i overensstemmelse med det
Skatteministeriet har gjort gældende under sagen
argumenteres for, at de pågældende
set-top bokse skal tariferes under position 8528 71 90 med en toldsats på 14 pct.
For så vidt angår spørgsmålet, der er forelagt for EU-Domstolen, gøres det således over-
ordnet gældende:
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 100: Notat vedrørende afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-555/17, 2M-Locatel A/S mod Skatteministeriet, fra skatteministeren
1843117_0003.png
at tilstedeværelsen af en videotuner i varen er en ufravigelig betingelse for anven-
delse af underposition 8528 71 13,
at de omhandlede set-top bokse ikke indeholder en videotuner, hvorfor de ikke skal
tariferes under position 8528 71 13, men skal tariferes under position 8528 71 90,
at det afgørende kriterium for tarifering af varer normalt er varernes objektive ka-
rakteristika og egenskaber som beskrevet i den enkelte position og de suppleren-
de bestemmelser til dennes afsnit og kapitler, hvorfor varens funktionalitet (her
”at se TV”) er underordnet,
at der ud fra retssikkerhedshensyn og kontroltekniske hensyn ikke kan anlægges en
bred, dynamisk eller analog fortolkning af betegnelsen ”Videotunere”,
at EU's internationale forpligtelser i henhold til GATT 1994 ikke kan føre til, at set-
top bokse, der ikke indeholder en videotuner, omfattes af toldfriheden, fordi det-
te resultat vil være i direkte modstrid med toldtariffen, dvs.
contra legem,
jf. herved
artikel 2 i Kommissionens gennemførelsesforordning nr. 620/2011 af 24. juni
2011 om ændring af bilag I til Rådets forordning nr. 2658/87 om told- og stati-
stiknomenklaturen og den fælles toldtarif, og
at det dermed krævede en ændring af KN for at import af sådanne set-top bokse til
IPTV kan være toldfri, og at dette først skete ved gennemførelsesforordning nr.
620/2011 pr. 1. juli 2011, som indførte toldfrihed også for set-top bokse uden
videotuner.
Side 3 af 3