Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del Bilag 278
Offentligt
FOREBYGGELSE
AF INDBRUD
FORSØG MED
USYNLIG MÆRKNING
I AARHUS KOMMUNE
Britta Kyvsgaard
Justitsministeriets Forskningskontor
Marts 2018
ISBN: 978-87-93469-09-9
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Oversendelse af rapporten Forebyggelse af indbrud. Forsøg med usynlig mærkning i Aarhus kommune", fra justitsministeren
RESUMÉ
Aarhus Kommune har gennemført forskellige initiativer med henblik på at mindske risikoen for ind-
brud. Et af dem angår et forsøg med usynlig mærkning af indbo, hvor en unik UV-sporbar væske
smøres på ejendele for blandt andet at gøre det lettere at finde de rette ejere af tyvekoster. Samtidig
skilter deltagerne i forsøget med ordningen ved på deres yderdør, postkasse og lignende steder at
opsætte klistermærker, der viser, at husstanden anvender usynlig mærkning af værdigenstande. Det
har til formål at øge potentielle indbrudstyves opmærksomhed på de risici, der er forbundet med at
begå indbrud i beboelsen. Det er dette potentielle kriminalpræventive element, der er undersøgt i
denne evaluering.
I forsøget indgår godt 6.600 villaer og andre huse i Aarhus Kommune, som inden for de seneste år
alle har været udsat for indbrud. Disse huse er via lodtrækning tilfældigt fordelt i en forsøgs- og
kontrolgruppe. Forsøgsgruppen er blevet tilbudt gratis at få tilsendt mærkningskit, mens kontrolgrup-
pen ikke er oplyst om forsøget. 56 pct. af husstandene i forsøgsgruppen har tilmeldt sig forsøget, men
ikke alle har skiltet med ordningen ved at sætte mærker op på postkasse, indgangsdør mv. Det har
kun knap en tredjedel af samtlige i forsøgsgruppen.
Effekten af skiltning med usynlig mærkning er målt ved både at se på indbrud og på andre former for
tyveri på de adresser, der indgår i forsøget. Sidstnævnte drejer sig især om tyveri/brugstyveri af biler
samt tyveri fra biler. Analyserne tyder ikke på, at skiltningen med usynlig mærkning har en præventiv
effekt på denne form for kriminalitet. Med hensyn til omfanget af indbrudskriminalitet ses derimod
en effekt, idet husstandene i forsøgsgruppen i signifikant mindre grad end husene i kontrolgruppen
har været udsat for indbrud i observationsperioden.
Videre analyser peger på, at effekten af skiltningen er størst i de første måneder efter forsøgets start,
mens der ikke er forskel mellem de to gruppers indbrudsrisiko senere i observationsperioden. Dette
kan bero på en tilfældighed. Andre forhold ved undersøgelsen kan imidlertid tyde på, at det muligvis
skyldes, at selve den opmærksomhed omkring risikoen for indbrud, som forsøgets igangsættelse kan
have afstedkommet, kan have medført, at forsøgshusstandene i den periode har taget andre forholds-
regler for at sikre sig mod indbrud.
Det anbefales, at der gennemføres et nyt forsøg med henblik på dels at kontrollere den målte effekt
og for dels at undersøge spørgsmålet om betydningen af en øget opmærksomhed på risikoen for ind-
brud, en såkaldt Hawthorne-effekt.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Oversendelse af rapporten Forebyggelse af indbrud. Forsøg med usynlig mærkning i Aarhus kommune", fra justitsministeren
1. INDLEDNING
I 2016 blev der anmeldt 2.016 indbrud i private beboelser i Aarhus Kommune. Selv om der har været
en faldende tendens i omfanget af indbrud siden 2011, betragtes risikoen stadig som høj. Aarhus
Kommune og Østjyllands Politi har derfor løbende afholdt informationsmøder, hvor borgere oplyses
om, hvordan de kan sikre sig mod indbrud.
Et af de tiltag, borgene informeres om, er usynlig mærkning af indbo. Det indebærer, at en unik UV-
sporbar væske smøres på ejendele med det formål at gøre det lettere for politiet at identificere de rette
ejere og retsforfølge indbrudstyve og hælere, der er i besiddelse af tyvekosterne. Det indebærer end-
videre, at der på yderdør, postkasse og lignende steder opsættes klistermærker, der informerer om, at
husstanden anvender usynlig mærkning af værdigenstande. Dette har til formål at øge potentielle
indbrudstyves opmærksomhed på de risici, der er forbundet med at begå indbrud i beboelsen. Det er
dette element ved ordningen, der er i fokus i denne undersøgelse.
For at undersøge om husstandes skiltning med usynlig mærkning har en kriminalpræventiv effekt,
har Aarhus Kommune og Østjyllands Politi gennemført et forsøg hermed. Forsøget omfatter i alt
6.607 villaer, rækkehuse m.v.
– i det følgende ’huse’ –
hvoraf omkring halvdelen er blevet tilfældigt
udvalgt og tilbudt et gratis mærkningskit indeholdende den UV-sporbarende væske og klistermærker
til at sætte på postkasser, døre og vinduer. Evalueringen baserer sig også på indsamlede oplysninger
om, i hvilken udstrækning der reelt er blevet opsat klistermærker om usynlig mærkning ved de ud-
valgte huse.
Denne rapport omhandler en evaluering af forsøget. Evalueringen angår først og fremmest effekten
af at skilte med usynlig mærkning. Det vil sige, at spørgsmålet om, i hvilket omfang ordningen har
hjulpet politiet med at identificere koster og få gerningspersonen retsforfulgt, ikke indgår i undersø-
gelsen.
Forsøget og evalueringen er sponsoreret af TrygFonden. Aarhus Kommune har stået for forsøgets
gennemførelse og for indsamling af basisinformationer til brug for evalueringen. Rigspolitiet har bi-
stået med sparring i forhold til forsøgets igangsættelse og design, mens Østjyllands Politi har bidraget
med data og oplysninger om kriminalitet under forsøget. Cecilie Vivienne Attermann, der tidligere
var fuldmægtig i Justitsministeriets Forskningskontor, har stået for en meget væsentlig del af forar-
bejdet til denne undersøgelse og rapport, idet hun har deltaget i planlægningen af forsøget, gennem-
ført det indledende observationsstudie, gennemgået relevant litteratur og skrevet udkast til rapport.
2. TIDLIGERE FORSØG MED USYNLIG MÆRKNING
På trods af en forholdsvis omfattende udbredelse i blandt andet England findes der overraskende lidt
forskningsbaseret viden om, hvorvidt skiltning med mærkning af ejendele er en effektiv strategi til at
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Oversendelse af rapporten Forebyggelse af indbrud. Forsøg med usynlig mærkning i Aarhus kommune", fra justitsministeren
1898836_0004.png
forebygge indbrud.
1
Den forskning, der er gennemført på dette område, angår ikke kun usynlig mærk-
ning med UV-sporbar væske, men også den form for mærkning, der tidligere anvendtes, nemlig
mærkning ved at ridse eller skrive postnumre, navne og lignende identifikationsoplysninger på ejen-
dele.
I Sverige er der for nylig gennemført et større forsøg med usynlig mærkning i tre boligområder.
2
Evaluering heraf kan umiddelbart tyde på, at husstandes skiltning med usynlig mærkning kan have
haft en kriminalpræventiv effekt. En spørgeskemaundersøgelse foretaget blandt områdernes hus-
stande viser således, at færre af dem, der havde skiltet med usynlig mærkning, havde oplevet indbrud
i beboelser, skure og garager samt tyveri af og fra motorkøretøjer parkeret ved boligen, i forhold til
dem, der ifølge det oplyste ikke havde skiltet med ordningen. Resultatet er dog forbundet med nogen
usikkerhed på grund af et stort bortfald. I undersøgelsen så man derfor også på, hvorvidt der var
anmeldt færre indbrud i de forsøgsområder, hvor beboerne var tilbudt usynlig mærkning, i forhold til
nærtliggende områder. Også denne analyse tyder på en vis effekt, som dog ligeledes er lidt usikker,
da den kan være udtryk for en naturlig variation
eller regression mod gennemsnittet
idet forsøgs-
områderne i året forud for forsøgets påbegyndelse havde været udsat for en forholdsvis markant stig-
ning i indbrud. Da dette ikke var tilfældet for de øvrige områder, og da stigningen som nævnt var
markant, er det forventeligt, at der året efter vil vise sig et fald.
Det, der er vigtigt at bemærke ved det svenske forsøg, er imidlertid, at det ikke muligt at isolere og
måle effekten af alene skiltning om usynlig mærkning ved de individuelle husstande. Såfremt den
politiregistrerede reduktion i indbrud rent faktisk skyldes den gennemførte indsats, beror dette anta-
gelig i mindre grad på de enkelte husstandes skiltning med usynlig mærkning, men snarere på den
generelle skiltning med ordningen på forsøgsområdernes fællesarealer mv. Den potentielle indbruds-
tyv kunne således allerede ved ankomsten til forsøgsområdet blive oplyst om, at her benytter man sig
af usynlig mærkning.
Dertil kommer, at forsøget også omfattede en forholdsvis omfattende implementeringsfase med ori-
entering om forsøget på borgermøder, via Facebook og i lokale aviser. Også disse tiltag kan have haft
en kriminalpræventiv betydning, idet medieomtalen og det skærpede fokus på indbrudsrisikoen i for-
søgsområderne kan have afskrækket potentielle indbrudstyve, ligesom det kan have medført, at bor-
gere i højere grad har holdt opsyn med egen og naboers boliger. Tidligere forskning har således vist,
1
Sherman, L. W. et al.:
Mobilizing Civil Society against Residential Burglary: The Evidence.
Cambridge Centre for
Evidence-Based Policing, 2017; Sorensen, D.M.W:
The Nature and Prevention of Residential Burglary: A review of the
International Literature with an Eye towards Prevention in Denmark.
Ministry of Justice in Denmark, Copenhagen, 2003;
Morgan, A., Boxaal, H., Lindeman, K. & J. Anderson.:
Effective Crime Prevention Interventions for Implementation by
Local Government.
AIC Reports, Research and public policy series 120, Australian Government, Australian Institute of
Criminology, 2011.
2
Lindström, P. & E. M. Olsson:
Färre villainbrott med märk-DNA?
En utvärdering av en försöksverksamhet.
Malmö:
Hälsa och samhälle, Malmö högskola, 2016.
4
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Oversendelse af rapporten Forebyggelse af indbrud. Forsøg med usynlig mærkning i Aarhus kommune", fra justitsministeren
1898836_0005.png
at egen og naboers opsyn med boliger gennem tiltag som Nabohjælp, er en effektiv strategi til at
forebygge indbrud, da det øger sandsynligheden for, at tyven bliver opdaget før, under eller efter et
indbrud.
3
Dette er ikke det eneste tilfælde, hvor et forsøg omfatter flere tiltag
herunder især medieomtale af
det, der skal igangsættes
som hver især kan påvirke forsøgets resultatet.
4
Dette har fået nogle forsk-
ningsoversigter og mere operative rapporter udarbejdet af det amerikanske og australske justitsmini-
sterier til at konkludere, at mærkningen af ejendele har en kriminalpræventiv effekt, når indsatsen
kombineres med offentlig omtale.
5
I Danmark blev der for nylig gennemført et forsøg med skiltning med usynlig mærkning uden samti-
dig at iværksætte andre forebyggende indsatser. Forsøget blev gennemført i Sønderborg Kommune,
hvor husstande i et særligt indbrudsplaget område via brev blev opfordret til at deltage i et forsøg
med usynlig mærkning. Hvor mange husstande, der modtog denne opfordring, vides ikke, kun at 90
valgte at deltage. Implementeringen af forsøget skete ved, at et mobilt kontor besøgte området for at
uddele mærkningskit og vejlede om anvendelse og registrering heraf. Endvidere blev der via telefon-
opkald til de 90 husstande, der havde tilmeldt sig forsøget, sikret, at de gennemførte indsatsen.
6
For-
søget blev startet i december 2014, og effekten er målt ved at sammenligne omfanget af indbrud i en
periode af 2 år efter forsøgets start med en periode af 2 år før december 2014. Evalueringen viser, at
antallet af indbrud blandt de 90 forsøgshusstande i denne periode faldt med 38 pct., mens indbruds-
risikoen i de resterende dele af Sønderborgs Kommune faldt med 18 pct.
Imidlertid savnes der oplysninger, der muliggør en videnskabelig vurdering af dette resultat. Det fo-
rekommer dog under alle omstændigheder ret usandsynligt, at den nævnte reduktion i omfanget af
indbrud blandt de 90 husstande i forhold til kommunen som helhed repræsenterer en statistisk signi-
fikant forandring.
7
Samtidig tyder indbrudstal fra Sønderborg Kommune på, at der kortvarigt
nem-
lig i 2014
– har været en ’indbrudsbølge’, idet der både før og
efter det år var 20-30 pct. færre indbrud
3
Sherman, L. W. et al.:
Mobilizing Civil Society against Residential Burglary: The Evidence.
Cambridge Centre for
evidence-based policing, 2017; Bennett, T, Holloway, K. & D. Farrington:
The Effectiveness of Neighborhood Watch.
Campbell Systematic Review, 18, 2008.
4
Se for eksempel Rapahel, I.:
Cooling Hot Property? An Assessment of the Impact of Traceable Liquid Property Marking
in Five London Boroughs.
Institute of Criminal Justice Studies, University of Portsmouth, 2015; Laycock, G:
Property
Marking: A Deterrent to Domestic Burglary?
Home office, London, 1985.
5
Hamilton-Smith, N. & A.
Kent: ”The
Prevention of Domestic Burglary”. In Tilley, N. (Ed.):
Handbook of Crime Pre-
vention and Community Safety.
Willan Publishing: Cullompton, 2005, pp. 417-457; Morgan et al.:
Effective Crime Pre-
vention Interventions for Implementation by Local Government.
AIC Reports, Research and public policy series 120,
Australian Government, Australian Institute of Criminology, 2011; Weisel, D.L.:
Burglary of Single-Family Houses.
Problem-Oriented Guides for Plice Series Guide 18. U.S Department of Justice, 2002.
6
Tryg:
Forsøg med dna-mærkning i Sønderborg 2014-2016
Afsluttende rapport, 2017.
CSR & Forebyggelse, Tryg,
2017.
7
På baggrund af oplysninger fra Danmarks Statistik kan det beregnes, at risikoen for indbrud i Sønderborg kommune i
de undersøgte år lå på mellem 1,4 og 2,1 pct. Selv hvis denne risiko var på 15 pct.
hvilket er et meget højt tal
for de
5
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Oversendelse af rapporten Forebyggelse af indbrud. Forsøg med usynlig mærkning i Aarhus kommune", fra justitsministeren
1898836_0006.png
i kommunen. Baggrunden herfor ligesom baggrunden for dens forsvinden kendes ikke, men umid-
delbart forekommer det ikke troligt, det er forbundet med den særlige indsats mod indbrud.
Det skal endelig også nævnes, at Rigspolitiet sammen med Dansk Erhverv og SikkerhedsBranchen
har gennemført et forsøg med usynlig mærkningsspray til forebyggelse af røverier i detailhandlen.
8
Evalueringen af forsøget tyder på, at den usynlige mærkningsspray har en relativ stor præventiv ef-
fekt, men at der også er tegn på en vis forskydningseffekt. Det vil sige, at nogle af de røverier, der
blev forebygget, blev forskudt til at foregå i andre forretninger.
3. FORSØGET I AARHUS
Det optimale design til en undersøgelse af, om en indsats har en effekt på omfanget af kriminalitet,
er at anvende et randomiseret, kontrolleret forsøg. Det indebærer en kontrafaktisk tilgang, hvor risi-
koen for at blive udsat for kriminalitet sammenlignes mellem en forsøgsgruppe, som indsatsen retter
sig mod, og en kontrolgruppe, som ikke modtager indsatsen. Ligeledes indebærer det en tilfældig
fordeling af undersøgelsesobjekter i henholdsvis forsøgs- og kontrolgruppen
typisk via lodtrækning.
Det skal sikre, at undersøgelsesgrupperne er sammenlignelige med hensyn til alle andre karakteristika
end den gennemførte indsats, således at ikke andre forhold påvirker resultatet. På den måde kan even-
tuelle forskelle mellem undersøgelsesgrupperne tilskrives den gennemførte indsats.
Et sådant optimalt design er anvendt i denne undersøgelse.
I modsætning til det ovennævnte forsøg i Sverige, hvor det er
områder
med mange problemer med
indbrud, der har været i fokus for forsøgene, er det i Aarhus valgt at gennemføre et forsøg på
hus-
standsniveau,
dvs. at enkelte husstande er blevet inviteret til at deltage i forsøget. Det skyldes, at det
vurderes mere sandsynligt og realistisk, at usynlig mærkning vil finde anvendelse via enkelte hus-
standes ukoordinerede køb og brug. Dermed må det forventes, at forsøget vil give resultater, der i
højere grad er anvendelige i praksis.
For at øge muligheden for statistisk at påvise en effekt er det som udgangspunkt
når forsøget som i
dette tilfælde omhandler relativt sjældne fænomener
vigtigt, at forsøget er baseret på et tilstrække-
ligt stort datamateriale. Men da forsøget samtidig indebærer omkostninger til mærkningskittet til hus-
stande i forsøgsgruppen, har omfanget af involverede husstande dog måttet begrænses. For alligevel
at have en realistisk mulighed for at påvise en eventuel kriminalpræventiv effekt af indsatsen er det
90 husstande, ville en reduktion af den nævnte størrelsesorden i risikoen alligevel kun betyde nogle ganske få færre
indbrud.
8
Scherg, R. H., Munkøe, M. & M. Hansen:
Usynlig mærkningsspray. Evaluering af usynlig mærkningsspray til forebyg-
gelse af røveri i detailhandlen.
Rigspolitiet 2016.
http://www.mynewsdesk.com/dk/rigspolitiet/documents/evaluerings-
rapport-usynlig-maerkning-57620
6
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Oversendelse af rapporten Forebyggelse af indbrud. Forsøg med usynlig mærkning i Aarhus kommune", fra justitsministeren
1898836_0007.png
derfor valgt alene at inkludere særligt indbrudsudsatte husstande i forsøget. Gevinsten herved er også,
at det samtidig er de husstande, som må formodes i særlig grad at være interesserede i af sikre sig.
Dette indebærer for det første, at det alene er huse
villaer og rækkehuse mv.
der indgår i forsøget.
Risikoen for indbrud er således større i huse end i lejligheder og værelser. I perioden 2012-2016 blev
således mere end tre fjerdele af alle anmeldte indbrud i private beboelser i Danmark begået i sådanne
boliger, hvilket skal ses i forhold til, at disse boliger udgør mindre end 60 pct. af boligerne i Danmark.
For det andet indebærer det, at det er de huse, der for nylig har været udsat for indbrud, der indgår i
forsøget. Deres risiko for igen at blive udsat for et indbrud, er særlig stor. Politiets anmeldelsesstati-
stik over indbrud i Aarhus Kommune i perioden 2014-2015 viser, at mens 8 pct. af huse, der allerede
har været udsat for indbrud, på ny udsættes for indbrud, drejer det sig om 5 pct. af samtlige af huse i
kommunen.
9
Den forhøjede reviktimiseringsrisiko i relation til indbrud er påvist i både international
og dansk forskning.
10
Da risikoen for at igen blive udsat for indbrud aftager over tid,
11
er det de huse, der
forud for forsø-
gets start
senest er blevet udsat for indbrud. I forsøget indgår dermed huse i Aarhus Kommune, om
hvilke det gælder, at der i perioden januar 2012 til september 2016 er anmeldt indbrud.
12
Det drejer
sig om 6.607 huse, hvoraf 3.382 tilfældigt er blevet udvalgt som forsøgshusstande, mens de resterende
3.225 huse er blevet udvalgt som kontrolhusstande.
Af de 3.382 udvalgte forsøgshusstande har 56 pct. tilmeldt sig forsøget og fået tilsendt mærknings-
kittet. Imidlertid er det ikke sikkert, at de forsøgshusstande, der har tilmeldt sig, rent faktisk benytter
sig af indsatsen. Evalueringen er derfor suppleret med et observationsstudie, hvis formål er at belyse,
hvilke af forsøgshusstandene der rent faktisk skilter med, at de anvender usynlig mærkning. Obser-
vationsstudiet er af væsentlig betydning for at tolke resultaterne af effektmålingen, da det giver et
bedre belæg for at afgøre, hvorvidt en mulig manglende målbar effekt kan skyldes, at indsatsen reelt
ikke virker, eller om det kan skyldes, at indsatsen ikke er gennemført, som forventet.
9
Data omkring antallet af villaer og rækkehuse i Aarhus Kommune er trukket af kommunen selv.
Sorensen, D. W. M.:
Rounding up Suspects in the Rise of Danish Burglary. A Statistical Analysis of the 2008/09 In-
crease in Residential Break-Ins.
Ministry of Justice, Copenhagen, 2011; Sorensen, D.W.M:
Repeat Burglary in the Pri-
vate Danish Home: Extent, Time, Cource, and Implementation for Prevention.
Ministry of Justice, Copenhagen, 2004;
Farrell, G. & K. Pease:
Once Bitten, Twice Bitten: Repeat Victimisation and its Implications for Crime Prevention.
Crime
Prevention Unit Series Paper 46. Home Office, London, 1993; Chainey, S.:
Predictive Mapping (Predictive Policing).
UCL Jill Dando Institute of Security and Crime Science, 2012, pp.1-5.
11
Sorensen, D.W.M:
Repeat Burglary in the Private Danish Home: Extent, Time, Cource, and Implementation for Pre-
vention.
Copenhagen: Ministry of Justice, 2004. Johnson,
S.D. et al.: “Space-Time
Patterns of Risk: A Cross National
Assessment of Residential Burglary Victimization”.
Journal of Quantitative Criminology,
23, 2007 pp:201-219.
12
Oprindeligt omfattede forsøget huse, hvor der var blevet anmeldt et indbrud i perioden 1. december 2013 til 31. juli
2016, i alt 3.914 huse. Da kun en mindre del af dem, der blev udvalgt som forsøgshusstande, takkede ja til at få tilsendt
mærkningskittet, blev forsøget udvidet i begyndelsen af november 2016 til også af omfatter en periode forud for december
2013.
10
7
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Oversendelse af rapporten Forebyggelse af indbrud. Forsøg med usynlig mærkning i Aarhus kommune", fra justitsministeren
Et indledende observationsstudie blev gennemført i starten af februar 2017 blandt et tilfældigt udvalg
af forsøgshusstandene. Studiet viste, at en stor del af dette udvalg reelt ikke skiltede med ordningen.
Det drejede sig om 59 ud af 120 huse, hvor der fra vejen var fuldt udsyn til boligens postkasse, yderdør
og vinduer. På denne baggrund blev det besluttet at henvende sig til forsøgshusstandene igen og gøre
dem opmærksom på, at en mulig effekt af usynlig mærkning afhænger af, at den potentielle indbruds-
tyv allerede ved indgangen til huset kan se, at der blev anvendt usynlig mærkning. Ultimo februar
2017 blev der derfor udsendt en mail til forsøgshusstandene, der havde tilmeldt sig forsøget, hvor de
blev opfordret til at opsætte de klistermærker, de havde fået tilsendt, på postkasser og andre steder
ved indgangen til huset. Samtidig blev det besluttet at gennemføre et observationsstudie blandt samt-
lige forsøgshusstande med henblik på at få klargjort, i hvilket omfang der blev skiltet med usynlig
mærkning. Dette observationsstudie blev gennemført i løbet af juli 2017. De huse, der havde tilmeldt
sig forsøget, blev kort forinden via e-mail gjort opmærksom på, at der ville komme en person forbi
og se efter mærkningen.
Resultatet af dette observationsstudie blev, at 1081 af de 1890 forsøgshusstande, der var tilmeldt
forsøget, i juli 2017 havde placeret klistermærker, så de var synlige ved husets indgang. Yderligere
145 husstande havde også sat klistermærker op, men disse var ikke umiddelbart synlige fra vejen eller
ved indgangsdøren, og de 145 huse betragtes derfor i de følgende beregninger som husstande, der er
tilmeldt forsøget uden at opfylde betingelserne vedrørende synlig mærkning. Samlet set er det dermed
kun 32 pct. af alle forsøgshusstandene, der reelt har deltaget i forsøget på en måde, som kan forventes
at indebære en effekt. Det skal dog understreges, at det ikke kan udelukkes, at andre af de huse, der
har fået tilsendt mærkningskittet, inden eller efter juli 2017 har skiltet med ordningen, ligesom det
ikke kan udelukkes, at nogen af dem, der skiltede med ordningen i juli 2017, kun gjorde det kortvarigt.
4. EFFEKTMÅLINGEN
Effektanalyserne er baseret på oplysninger om anmeldte forbrydelser fra Østjyllands Politi. Ud over
oplysninger om indbrud i forsøgs- og kontrolgruppen, jf. senere, indgår også oplysninger om, hvor-
vidt der er blevet anmeldt andre former for kriminalitet på de adresser, der indgår i undersøgelsen,
såsom tyveri af og fra motorkøretøjer, cykeltyverier mv. Det skyldes, at skiltning med usynlig mærk-
ning også kan tænkes at forebygge sådanne former for tyveri. Kriminalitet, der ikke angår tyveri
såsom hærværk
er derimod ekskluderet af analysen.
Eftersom undersøgelsen omfatter et meget stort antal huse, der alle opfylder de ovennævnte betingel-
ser for at indgå i forsøget, og eftersom husene
via lodtrækning på baggrund af datoen for politian-
meldelse
er fordelt helt tilfældigt i en forsøgsgruppe og en kontrolgruppe, er der god grund til at
antage, at de to grupper er sammenlignelige med hensyn til deres risiko for på ny at blive udsat for
8
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Oversendelse af rapporten Forebyggelse af indbrud. Forsøg med usynlig mærkning i Aarhus kommune", fra justitsministeren
1898836_0009.png
indbrud. For at kontrollere sammenligneligheden er det dog undersøgt, hvorvidt husene i de to grup-
per er fordelt ensartet med hensyn til andelen, der inden for alene det seneste år før forsøgets start,
havde været udsat for indbrud. Såfremt der er en forskel på dette punkt, må man således forvente, at
den gruppe, hvor flest inden for kort tid inden forsøgets start havde været udsat for indbrud, også i
højere grad end de øvrige ville være i risiko for på ny at få ubudne gæster. Som nævnt aftager risikoen
for reviktimisering således over tid. Det viser sig dog en helt ensartet fordeling i de to undersøgelses-
grupper med hensyn til andelen, der året forud for forsøget var udsat for indbrud, idet det drejer sig
om 24 pct. af husene i begge grupper.
Effekten af indsatsen er
for kontrolgruppens vedkommende
målt fra d. 1. oktober 2016 og frem
til og med d. 15. januar 2018. Da de første forsøgshusstande har tilmeldt sig forsøget pr. 22. september
2016, er det valgt at sætte starttidspunktet til 1. oktober, idet udsendelsen af mærkningskittet og op-
sætningen af skilte må antages at have taget nogle dage. For den del af forsøgshusstandene, der ikke
er tilmeldt forsøget, svarer startdatoen til den, der er sat for kontrolgruppen, og for alle i forsøgsgrup-
pen svarer slutdatoen til den, der er sat for kontrolgruppen. For så vidt angår de forsøgshusstande, der
har valgt at deltage, er startdatoen sat til datoen for tilmeldingen til forsøget plus 10 dage. Langt de
fleste huse, der tilmelder sig forsøget, gør det inden for ganske kort tid efter startdatoen, men i en-
keltstående tilfælde er der gået op til otte måneder. Ved vurderingen af indsatsens effekt tages der
højde for den forskel, der hermed opstår i observationsperiodens længde mellem forsøgs- og kontrol-
gruppen.
For at vurdere om forskellen mellem udsatheden for kriminalitet i henholdsvis forsøgshusstandene
og kontrolhusstandene må betragtes som en tilfældighed eller som en effekt af skiltningen med usyn-
lig mærkning, anvendes den sædvanlige test for statistisk signifikans (Pearson Chi-Square). Der stil-
les krav om, at sandsynligheden for, at den fundne forskel beror på tilfældigheder, skal være mindre
end 5 pct.
svarende til en p-værdi på under 0,05
før forskellen betragtes som en reel effekt af
indsatsen.
Tabel 1. Antal tyverier/brugstyverier af biler o.a. samt tyveri fra biler m.v. på adressen fordelt efter
forsøgs- og kontrolgruppe og andel udsatte husstande.
Antal
Synlig mærkning
Tilmeldt forsøg uden mærkning
Ikke tilmeldt forsøg
Kontrolgruppen
I alt
13
8
28
47
96
Procent
1,1 %
1,2 %
1,9 %
1,5 %
1,5 %
Af tabel 1 ses omfanget af andre tyverier end indbrudstyverier i den undersøgte periode. Tyverierne
er i forsøgsgruppen fordelt efter, om der er observeret synlig mærkning ved huset, om huset er tilmeldt
9
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Oversendelse af rapporten Forebyggelse af indbrud. Forsøg med usynlig mærkning i Aarhus kommune", fra justitsministeren
1898836_0010.png
forsøget, uden at der har kunnet observeres synlig mærkning, eller om huset ikke er tilmeldt forsøget.
Langt de fleste af de tyverier, der er omfattet af tabellen, er tyverier/brugstyverier af biler samt tyve-
rier fra biler, herunder tyveri af nummerplader. Tabellen viser en smule forskel i udsatheden for disse
tyverier, men forskellene er meget langt fra at være statistisk signifikante. Samlet set har 1,4 pct. af
husene i forsøgsgruppen og 1,5 pct. af husene i kontrolgruppen været udsat for andre tyverier end
indbrud (p = 0,983).
13
Og en sammenligning mellem alene de to grupper, der er tilmeldt ordningen
med usynlig mærkning, og kontrolgruppen viser heller ikke signifikant forskel (p = 0,383).
14
Analy-
sen tyder således ikke på, at skiltning med usynlig mærkning har en præventiv effekt på tyveri/brugs-
tyveri eller tyveri fra de biler m.v., der er parkeret ved huset eller forefindes på husets grund.
Vedrørende tabel 2 inkluderer den såvel indbrud i beboelser som indbrud i andre bygninger på adres-
sen: garage, udhus og eventuel erhvervsejendom. Desuden inkluderes tyveri fra huset eller de andre
bygninger, der ikke er sket via indbrud. Sådanne tyverier kan forekomme i tilfælde, hvor det har vist
sig, at en dør ikke var låst, eller et vindue ikke lukket, eller det kan dreje sig om tilfælde, hvor en
beboer har været i huset. Det kan dermed forekomme tilfældigt, om lovovertrædelsen udvikler sig til
indbrud eller alene tyveri, og da det må formodes, at såfremt skiltning med mærkning har en præven-
tiv effekt på indbrud, må det også have det på disse former for tyverier. Det synes derfor rimeligt at
inkludere disse lovovertrædelser i analysen.
15
I det følgende omtales de alene som ’indbrudstyverier’.
Tabel 2. Antal indbrudstyverier fordelt efter forsøgs- og kontrolgruppe og andel udsatte husstande.
Antal
Synlig mærkning
Tilmeldt forsøg uden mærkning
Ikke tilmeldt forsøg
Kontrolgruppen
I alt
41
37
82
199
359
Procent
3,8 %
4,6 %
5,5 %
6,2 %
5,4 %
Som det ses af tabellen, er der forskelle mellem de fire grupper med hensyn til, hvor mange der har
været udsat for indbrud. Der er færrest af dem, der synligt har skiltet med mærkning, der har været
udsat for indbrud, mod flest i kontrolgruppen. Sammenlagt er det 4,7 pct. i forsøgsgruppen mod 6,2
pct. i kontrolgruppen, der har været udsat for indbrud. Denne forskel er statistisk signifikant (p =
0,010). Når der tages hensyn, at observationsperioderne ikke i alle tilfælde er af samme længde, men
13
Når der tages hensyn til forskelle i observationsperioden længde, bliver andelen, der udsættes for andre tyveri, den
samme i begge grupper, nemlig 1,5 pct.
14
Der er ved beregningen taget hensyn til observationsperiodens længde.
15
Det bemærkes, at politiet overodnet også klassificerer sådanne tyverier under ’Indbrud i beboelser mv.’.
10
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Oversendelse af rapporten Forebyggelse af indbrud. Forsøg med usynlig mærkning i Aarhus kommune", fra justitsministeren
1898836_0011.png
i visse tilfælde lidt kortere for dem i forsøgsgruppen der er tilmeldt mærkningsordningen, forbliver
forskellen statistisk signifikant (p = 0,024).
16
Den mindre forskel, der er mellem den del af forsøgsgruppen, der ikke er tilmeldt forsøget, og kon-
trolgruppen, er derimod ikke signifikant (p = 0,521). En sammenligning mellem alene den del af
forsøgsgruppen, der har synlig mærkning, med den del, der ikke er tilmeldt forsøget, viser derimod
også en statistisk signifikant forskel (p = 0,048).
17
Foranstående beregninger er baseret på husstande, der enten har eller ikke har været udsat for indbrud.
Imidlertid har enkelte af husene været udsat for mere end ét indbrud i observationsperioden. Forde-
lingen er dog den samme i forsøgs- og kontrolgruppe, hvorfor hensyntagen hertil ikke ændrer oven-
nævnte resultat.
18
Spørgsmålet om forsøget kan have medført en forskydningseffekt
altså at den potentielle indbruds-
tyv har valgt at flytte sin aktivitet til en anden bolig
er vanskeligt at belyse i denne undersøgelse,
fordi
alle
de huse i Aarhus Kommune, der i en periode forud for forsøget har været udsat for indbrud,
indgår i enten forsøgs- eller kontrolgruppen. Det bliver dermed ikke muligt at undersøge udviklingen
i omfanget af indbrud med øvrige huse i Aarhus Kommune. Det kan dog nævnes, at der generelt er
sket en nedgang i omfanget af indbrud i beboelser
her også inkluderende lejligheder
i kommunen
fra de fire kvartaler inden forsøgets igangsættelse
altså frem til 1. oktober 2016
til de fire efter-
følgende kvartaler. Det drejer sig om et fald på 23 pct., hvilket er en noget større mindskning end i
de fleste omkringliggende kommuner og i politikredsen som helhed.
Af figur 1 fremgår den tidsmæssige fordeling af indbruddene i de to grupper.
19
Figuren giver indtryk
af, at forskellen mellem de to grupper er størst lige efter forsøgets start, hvorefter den aftager. Især i
månederne efter maj 2017 er der meget små forskelle mellem grupperne, men forskellen øger dog
igen i slutningen af perioden. En beregning viser, at næsten to tredjedele af de indbrud, der er begået
frem til og med februar 2017, er begået mod huse i kontrolgruppen, mens denne andel efter februar
2017 falder til 50 pct. Mens forskellen mellem forsøgs- og kontrollen er stærkt statistisk signifikant i
denne første periode (p = 0,000), er der ingen forskel mellem grupperne i perioden efter februar 2017
(p = 0,644).
20
Forskellen mellem observationsperiodernes længde er relativt ringe, idet denne i gennemsnit er 18 dage kortere for den
del af forsøgsgruppen, der har tilmeldt sig forsøget, sammenholdt med den øvrige forsøgsgruppe og kontrolgruppen.
Derfor påvirkes resultatet minimalt.
17
Ved begge beregninger er der taget hensyn til forskelle i observationsperiodens længde.
18
P = 0,029, igen under hensyntagen til forskelle i observationsperiodens længde. I både forsøgs- og kontrolgruppen er
det 13 pct. af husene, der udsættes for indbrud mere end én gang i observationsperioden.
19
Med undtagelse af seks indbrud, der er begået i første halvdel af januar 2018
et i forsøgsgruppen og fem i kontrol-
gruppen.
20
Der er ved beregningen taget hensyn til forskelle i observationsperiode, ligesom samtlige indbrud indgår heri. Det
bemærkes, at der heller ikke er tegn på, at den del af forsøgsgruppen, der skilter med usynlig mærkning, er udsat for færre
indbrud i den senere del af den undersøgte periode end kontrolgruppen (p = 0,325).
16
11
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Oversendelse af rapporten Forebyggelse af indbrud. Forsøg med usynlig mærkning i Aarhus kommune", fra justitsministeren
1898836_0012.png
Figur 1. Antal indbrudstyverier fordelt efter gerningsmåned og efter forsøgs- og kontrolgruppe.
30
25
20
15
10
5
0
Forsøgsgruppe
Kontrolgruppe
Analysen kan dermed tyde på, at effekten af at skilte med mærkning er størst på det tidspunkt, hvor
opmærksomheden og interessen for at gardere sig mod indbrud må antages at være størst. Langt de
fleste
94 pct.
af dem i forsøgsgruppen, der har tilmeldt sig forsøget, har således gjort det inden
udgangen af november 2016.
5. OPSAMLING OG DISKUSSION
Det forsøg med usynlig mærkning, der er gennemført over en periode på omkring 16 måneder med
deltagelse af mere end 6.600 husstande, tyder på, at skiltning med usynlig mærkning kan mindske
risikoen for indbrud. Forsøgsgruppen har samlet set haft cirka 25 pct. mindre risiko for indbrud end
kontrolgruppen.
21
Evalueringen viser videre, at de, der har tilmeldt sig forsøget med usynlig mærkning, og som sætter
synlige skilte herom op på og ved deres ejendom, er mindre i risiko end andre for at blive udsat for
indbrud. Man skal dog være forsigtig med at tolke forskellen mellem denne gruppe og dem, der ikke
har tilmeldt sig forsøget, som en klar effekt, idet der kan ligge en selektion bag, således at de, der
vælger at tilmelde sig ordningen og skilte hermed, muligvis i højere grad end de andre deltagere også
i øvrigt passer bedre på deres ejendom og dermed som udgangspunkt er i mindre risiko for indbrud.
Derfor vil det være forkert at beregne effekten af forsøget alene ud fra denne gruppes indbrudsrisiko
i forhold til kontrolgruppen. Undersøgelsens vigtigste resultat er af den grund det helt overordnede
resultat
nemlig den klare forskel mellem udsatheden for indbrud blandt huse i forsøgsgruppen og
huse i kontrolgruppen.
21
Med sikkerhedsintervaller på 95 pct. er det mellem 20 og 30 pct.
12
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Oversendelse af rapporten Forebyggelse af indbrud. Forsøg med usynlig mærkning i Aarhus kommune", fra justitsministeren
1898836_0013.png
Umiddelbart kan det forekomme lidt besynderligt, at der er forskel i risikoen for indbrud mellem den
gruppe, der er tilmeldt ordningen, men ikke skilter hermed, og den del af forsøgsgruppen, der slet
ikke har tilmeldt sig ordningen. Som nævnt er det selve skiltningen, der må forventes at skabe en
præventiv effekt, og derfor måtte man forvente, at de to gruppers risiko ville være den samme. Det er
dog vigtigt at understrege, at forskellen mellem de to grupper ikke er statistisk sikker. Dertil kommer
jf. ovenfor
at de, der har tilmeldt sig forsøget, måske også generelt gør mere for at mindske deres
risiko for indbrud. Desuden kan de enkelte husstande have skiltet med ordningen på andre tidspunkter
end lige netop den dag i juli 2017, hvor skiltningen ved husstanden blev observeret. Som nævnt blev
der umiddelbart forud for observationsstudiet udsendt en besked herom til alle i forsøgsgruppen, der
var tilmeldt ordningen, og dermed blev forsøgsdeltagerne på ny mindet om det mærkningskit, de
havde modtaget, hvilket kan have medført, at skiltene er blevet fundet frem og sat op.
At effekten af skiltning med usynlig mærkning primært viser sig i en ret kort periode efter forsøgets
igangsættelse, er bemærkelsesværdigt, også fordi det ikke er et tema, der er omfattet af andre under-
søgelser, og dermed heller ikke et fænomen, der tidligere er påvist. Det kan naturligvis ikke udeluk-
kes, at det drejer sig om et tilfældigt fund, der ikke vil kunne genfindes i andre studier. Det er trods
alt et forholdsvis ringe antal indbrud, dette studie er baseret på. På den anden side er sammenhængen
statistisk meget stærk. Det er svært at forestille sig, at resultatet skyldes, at de potentielle indbrudstyve
alene i starten afholder sig fra at bryde ind i huse med skiltning, fordi det måske hurtigt går op for
dem, at mærkningen i sig selv ikke umiddelbart øger deres opdagelsesrisiko. Snarere må det antages
at skyldes den opmærksom på indbrud, selve igangsættelse af forsøget kan have afstedkommet blandt
forsøgsdeltagerne. Som tidligere nævnt kan det muligvis have indebåret, at man i en periode har pas-
set særligt godt på sine ting og for eksempel sikret, at huset ikke har set ubeboet ud under ferier mv.
Denne undersøgelse udmærker sig i øvrigt ved, at det langt hen ad vejen
og i højere grad end i andre
forsøg
er lykkedes at isolere effektmålingen til selve skiltningen med mærkningen. Som nævnt,
omfatter de fleste andre effektevalueringer på dette område også andre initiativer, som vanskeliggør
en sikker måling af mærkningsordningen. I det århusianske forsøg har der været klare bestræbelser
på at undgå unødig
’støj’ i form af offentlig omtale af forsøget, kampagner eller folkemøder om ind-
satsen. Forsøget har været holdt hemmeligt for andre end forsøgsdeltagerne.
Det vil på mange måder være ønskeligt at gentage forsøget et andet sted i landet. Det vil det være,
fordi forsøget peger på en klar præventiv effekt af skiltning med usynlig mærkning, som det vil være
vigtigt at få bekræftet i en anden kontekst. Inden for den kriminologiske evidensforskning anses et
positivt resultat som dette ikke for sikkert, før det er påvist i mindst to forskellige sammenhænge eller
områder.
22
Det vil ligeledes være væsentligt at få undersøgt gyldigheden af det, der vel mest ligner
22
Sherman, L.W., Farrington, D.P., Welsh, B.C. & D. L. MacKenzie (Eds.):
Evidence-Based Crime Prevention.
London/
New York: Routledge, 2002.
13
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 278: Oversendelse af rapporten Forebyggelse af indbrud. Forsøg med usynlig mærkning i Aarhus kommune", fra justitsministeren
en Hawthorne-effekt, nemlig at det måske i virkeligheden er selve den opmærksomhed omkring risi-
koen for indbrud, som forsøgsordningen har skabt, der forårsager den præventive effekt. Et forsøg,
der også omfatter anden form for opmærksomhedsstimulerende indsatser, bør således indgå i en nyt
undersøgelsesdesign.
14