Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del Bilag 171
Offentligt
1854100_0001.png
Dato:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. februar 2018
Stephan Andreas Dam-
gaard
2017-0090-0233
562347
UDKAST
Forslag til lov
om ændring af straffeloven
(Tildækningsforbud)
§1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 977 af 9. august 2017, som ændret
ved § 1 i lov nr. 1402 af 5. december 2017 og § 1 i lov nr. 1680 af 26. de-
cember 2017, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 134 b, stk. 3,
ændres ”der foretages for at beskytte mod vejrliget, eller
som tjener andet anerkendelsesværdigt formål.” til: ”der tjener et anerken-
delsesværdigt formål.”
2.
Efter § 134 b indsættes:
Ӥ
134 c.
Den, som på offentligt sted bærer en beklædningsgenstand, der
skjuler vedkommendes ansigt, straffes med bøde.
Stk. 2.
Det i stk. 1 nævnte forbud gælder ikke for tildækning af ansigtet, der
tjener et anerkendelsesværdigt formål.”
§2
Loven træder i kraft den […].
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 171: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Tildækningsforbud), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
2. Gældende ret
3. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3.1. Indledende overvejelser om den nærmere udformning af et tildæk-
ningsforbud
3.2. Forbud mod at bære beklædningsgenstande, der skjuler ansigtet (”til-
dækningsforbud”)
3.3. Justering af det eksisterende ”maskeringsforbud” efter straffelovens
§ 134 b
4. Forholdet til grundloven og Den Europæiske Menneskerettighedskonven-
tion
4.1. Grundloven
4.2. Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
8. Miljømæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer mv.
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
De seneste år har der fra tid til anden været offentlig debat – i Danmark så-
vel som i Europa – om, hvorvidt det i et eller andet omfang bør være for-
budt at bære maskering, heldækkende beklædning eller lignende i det of-
fentlige rum.
Med dette lovforslag ønsker regeringen at slå fast, at det efter regeringens
opfattelse ikke er foreneligt med værdierne og sammenhængskraften i det
danske samfund eller respekten for vores fællesskab at holde ansigtet skjult
i det offentlige rum. Ansigtet er således grundlaget for genkendelsen men-
nesker imellem, ligesom ansigtet giver mulighed for at aflæse andres signa-
ler og følelser. Ansigtet spiller en afgørende rolle i interaktionen i vores
samfund.
Hvis man tildækker sig, giver man efter regeringens opfattelse udtryk for,
at man ikke ønsker at være en del af det danske samfund. Det er udtryk for
en anonymisering, hvor man afviser interaktionen med sine medborgere.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 171: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Tildækningsforbud), fra justitsministeren
Noget sådant slider på sammenhængskraften i Danmark og kan bl.a. med-
virke til at skabe rammen for parallelsamfund med egne normer og regler.
Dertil kommer, at tildækning af ansigtet kan være et synligt udtryk for ek-
sisterende parallelsamfund i Danmark.
Det er på denne baggrund, at regeringen foreslår et generelt
tildækningsfor-
bud
– det vil sige et forbud imod på offentligt sted at bære beklædningsgen-
stande, der skjuler ansigtet. Det er regeringens opfattelse og mål, at forsla-
get vil fremme og lette den sociale interaktion og sameksistens, der er afgø-
rende i et samfund, ved at bidrage til, at man i Danmark møder hinanden på
en ordentlig måde – med tillid og respekt, ansigt til ansigt.
2. Gældende ret
Der findes ikke i dag i dansk ret et generelt forbud mod på offentligt sted at
bære beklædningsgenstande, der skjuler ansigtet.
Som relevant gældende ret i øvrigt kan bl.a. nævnes straffelovens § 134 b,
stk. 1, hvorefter den, der i forbindelse med møder, forsamlinger eller lig-
nende på offentligt sted færdes med ansigtet helt eller delvis tildækket med
hætte, maske, bemaling eller lignende på en måde, der er egnet til at hindre
identifikation, straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder. Efter be-
stemmelsens stk. 2 straffes på samme måde den, som på offentligt sted be-
sidder genstande, der må anses for bestemt til tildækning af ansigtet under
de i stk. 1 nævnte omstændigheder.
Efter § 134 b, stk. 3, gælder de nævnte forbud efter stk. 1 og 2 ikke for til-
dækning af ansigtet, der foretages for at beskytte mod vejrliget, eller som
tjener andet anerkendelsesværdigt formål. Sidstnævnte kan ifølge bestem-
melsens forarbejder f.eks. omfatte brug af lovpligtig styrthjelm eller tildæk-
ning af ansigtet af religiøse grunde, jf. bl.a. pkt. 6.1 i de almindelige be-
mærkninger til lovforslag nr. L 196 af 9. februar 2000 om ændring af straf-
feloven (Maskeringsforbud) (Folketingstidende 1999-2000, Tillæg A, s.
5459).
Det følger endvidere af straffelovens § 260, stk. 1, at den, som ved ulovlig
tvang – f.eks. vold eller trussel om vold – tvinger nogen til at gøre, tåle el-
ler undlade noget, kan straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.
Det fremgår af § 260, stk. 3, at hvis nogen tvinges til at bære en beklæd-
ningsgenstand, der skjuler vedkommendes ansigt, kan straffen stige til
fængsel indtil 4 år. Baggrunden for denne strafforhøjelsesregel – der blev
gennemført i 2010, jf. lovforslag nr. L 181 af 24. marts 2010 om ændring af
straffeloven og retsplejeloven – var bl.a. at afspejle, at denne særlige form
for ulovlig tvang indebærer et alvorligt indgreb i en andens personlige fri-
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 171: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Tildækningsforbud), fra justitsministeren
hed, der vil kunne have væsentlige og vidtrækkende konsekvenser for den
pågældende.
Derudover kan eksempelvis nævnes, at arbejdsgivere i medfør af ledelses-
retten i et vist omfang har ret til at indføre bestemmelser for opholdet på ar-
bejdspladsen og give anvisninger for arbejdets udførelse – herunder efter
omstændighederne bl.a. vedrørende anvendelse af en uniform eller en be-
stemt beklædning eller lignende.
3. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3.1. Indledende overvejelser om den nærmere udformning af et tildæknings-
forbud
Det foreslåede generelle forbud mod at bære beklædningsgenstande, der
skjuler ansigtet (”tildækningsforbud”), bygger på et overordnet hensyn til at
fremme og lette den sociale interaktion og sameksistens, hvilket er afgø-
rende i et samfund, jf. nærmere ovenfor under pkt. 1 om formålet med lov-
forslaget.
Ved den konkrete udformning af et sådant tildækningsforbud må afvejes
flere – til dels modsatsrettede – kriterier.
For det første skal forbuddet af hensyn til borgernes retssikkerhed og myn-
dighedernes håndhævelse udformes således, at det med rimelig klarhed kan
fastslås, hvilken adfærd der er strafbar.
For det andet skal forbuddet være tilpas rummeligt til at sikre en effektiv og
fornuftig håndhævelse samt begrænse mulighederne for omgåelse.
For det tredje bør forbuddet af hensyn til bl.a. ytrings- og religionsfriheden
– jf. nærmere herom nedenfor under pkt. 4 – ikke gå videre end nødvendigt
for at opnå de tilsigtede mål.
3.2. Forbud mod at bære beklædningsgenstande, der skjuler ansigtet (”til-
dækningsforbud”)
3.2.1. Det foreslås, at det fremover skal være forbudt på offentligt sted at
bære beklædningsgenstande, der skjuler ansigtet, jf. lovforslagets § 1, nr. 2
(ny § 134 c i straffeloven).
Den foreslåede bestemmelse omfatter tildækning af ansigtet, der sker ved
beklædningsgenstande, herunder huer, hætter, tørklæder, masker, hjelme,
heldækkende dragter, kunstige skæg mv. Den foreslåede bestemmelse om-
fatter tildækning af ansigtet, der sker ved samtidig brug af flere beklæd-
ningsgenstande, også uden at nogen enkelt beklædningsgenstand alene kan
anses for at skjule ansigtet.
4
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 171: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Tildækningsforbud), fra justitsministeren
Ved ”ansigtet” forstås i overensstemmelse med sædvanlig sprogbrug den
del af hovedet, der afgrænses af pande, hage og ørerne.
Det vil bero på en konkret vurdering, om ansigtet må anses for skjult. Ved
denne vurdering skal navnlig indgå, om det er muligt at se og aflæse perso-
nens ansigtsudtryk. Burka og niqab er eksempler på beklædningsgenstande,
der skjuler ansigtet. Elefanthuer og lignende, hvor alene øjne og mund er
synlige, er ligeledes eksempler på beklædningsgenstande, der skjuler ansig-
tet.
3.2.2. Tildækningsforbuddet vil finde anvendelse på ”offentligt sted”, der
skal forstås som svarende til det område, der er omfattet af ordensbekendt-
gørelsens § 2 (jf. bekendtgørelse nr. 511 af 20. juni 2005 med senere æn-
dringer). Forbuddet vil således gælde på veje eller på andre steder, hvortil
der er almindelig adgang. Det gælder f.eks. fortove og stier, som benyttes til
almindelig færdsel af en eller flere færdselsarter, samt offentligt tilgænge-
lige parker, jernbanestationer, offentlige befordringsmidler og i åbningsti-
den butikker, butikscentre og offentlige kontorer.
3.2.3. Forbuddet mod at bære beklædningsgenstande, der skjuler ansigtet,
vil ikke omfatte tildækning af ansigtet, der tjener et anerkendelsesværdigt
formål.
Det vil bero på en konkret vurdering, om en tildækning af ansigtet, der som
udgangspunkt er omfattet af forbuddet – jf. ovenfor under pkt. 3.2.1 og 3.2.2
– i det enkelte tilfælde tjener et anerkendelsesværdigt formål. Ved denne
vurdering vil der navnlig skulle lægges vægt på beklædningsgenstandens
karakter, den konkrete brug samt den situation, hvori beklædningsgenstan-
den bæres.
Eksempelvis vil en person, der bærer halstørklæde, hue og lignende til be-
skyttelse mod kulde, ikke være omfattet af forbuddet, hvis det efter omstæn-
dighederne – herunder årstiden og vejrforholdene – må anses for sædvanlig
og rimelig påklædning.
Forbuddet omfatter som udgangspunkt heller ikke eksempelvis kostumer og
masker anvendt i forbindelse med karnevaller, fastelavn, halloween, ud-
klædningsfester, sportsbegivenheder og lignende.
Forbuddet omfatter heller ikke eksempelvis forbindinger og lignende, der
skyldes helbredsmæssige årsager.
Det kan derudover tjene et anerkendelsesværdigt formål at tildække ansig-
tet i en konkret arbejdsmæssig sammenhæng, hvis det efter omstændighe-
5
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 171: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Tildækningsforbud), fra justitsministeren
derne sker på en sædvanlig og rimelig måde. Det kan bl.a. være tilfældet for
anvendelse af beskyttelses- eller sikkerhedsudstyr eller lignende, f.eks. be-
skyttelseshjelme og åndedrætsværn. Det kan efter omstændighederne også
tjene et anerkendelsesværdigt formål, når eksempelvis personale i en butik,
et butikscenter mv. er udklædt som ”butiksmaskot” eller lignende, hvis det
foregår på en sædvanlig og rimelig måde.
I øvrigt vil tildækning af ansigtet selvsagt tjene et anerkendelsesværdigt for-
mål, hvis tildækningen sker med henblik på opfyldelse af lovkrav og lig-
nende, f.eks. færdselslovens regler om anvendelse af styrthjelm under kør-
sel af motorcykel mv.
I det omfang en tildækning af ansigtet i sig selv anses for en meningstilken-
degivelse, der er beskyttet af ytringsfriheden – jf. nærmere herom nedenfor
under pkt. 4 – vil dette skulle indgå i vurderingen af, om tildækningen tje-
ner et anerkendelsesværdigt formål.
Tilsvarende vil det skulle indgå i vurderingen, om en tildækning af ansigtet
sker på en måde – og i en konkret sammenhæng – der er nært forbundet med
udøvelse af religionsfriheden mv. Det forudsættes, at tildækning af ansigtet
af religiøse årsager som klart udgangspunkt ikke er forbudt, når det sker i
rimelig sammenhæng med en konkret religiøs handling eller lignende, f.eks.
i en religiøs bygning eller i forbindelse med et vielses- eller begravelsesri-
tual mv. Uden for sådanne konkrete religiøse sammenhænge – herunder
f.eks. også under almindelig transport til og fra stedet for en religiøs hand-
ling – vil det derimod ikke være tilstrækkeligt at henvise til, at en tildæk-
ning af ansigtet sker af religiøse årsager.
3.2.4. Det foreslåede tildækningsforbud vil i praksis indebære, at politiet ef-
ter omstændighederne kan påbyde en person at bringe den ulovlige adfærd
til ophør, det vil sige f.eks. fjerne en beklædningsgenstand, der skjuler an-
sigtet, eller at fjerne sig fra et offentligt sted, ligesom politiet vil kunne ind-
bringe personen til en politistation.
Det forudsættes under alle omstændigheder, at forbuddet håndhæves under
behørig hensyntagen til personens integritet og uden unødig krænkelse af
den pågældende.
3.2.5. Den foreslåede nye straffelovsbestemmelse om et tildækningsforbud,
jf. lovforslagets § 1, nr. 2, vil i overensstemmelse med straffelovens almin-
delige udgangspunkt kun omfatte forsætlige forhold, jf. straffelovens § 19.
Kravet om forsæt indebærer efter almindelige strafferetlige principper, at
personen skal have forstået de faktiske omstændigheder, det vil sige, at der
er tale om et offentligt sted, og at den pågældende bærer en beklædnings-
6
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 171: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Tildækningsforbud), fra justitsministeren
genstand, der skjuler ansigtet. Det udelukker i den forbindelse ikke forsæt
(og strafansvar), hvis personen fejlagtigt anså tildækningen af ansigtet for
omfattet af undtagelsen vedrørende et anerkendelsesværdigt formål. Hvis
der er tale om en undskyldelig retsvildfarelse, kan der dog eventuelt blive
tale om strafnedsættelse eller strafbortfald efter straffelovens § 82, nr. 4, og
§ 83.
3.2.6. Det foreslås, at overtrædelse af tildækningsforbuddet, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 2, straffes med bøde.
Det forudsættes i den forbindelse, at en enkeltstående overtrædelse af for-
buddet i
førstegangstilfælde
som udgangspunkt straffes med en bøde på
1.000 kr. Det forudsættes endvidere, at straffen i
andengangstilfælde
som
udgangspunkt fastsættes til en bøde på 2.000 kr., og at straffen i
tredje-
gangstilfælde
som udgangspunkt fastsættes til en bøde på 5.000 kr. I
fjerde-
gangstilfælde og senere tilfælde
forudsættes straffen som udgangspunkt
fastsat til en bøde på 10.000 kr.
Fastsættelsen af straffen vil bero på domstolenes konkrete vurdering i det
enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafni-
veau vil kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i den kon-
krete sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder, jf. her-
ved de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel
10.
Der vil ikke kunne straffes for forsøg på overtrædelse af det foreslåede til-
dækningsforbud, idet strafferammen ikke overstiger fængsel i 4 måneder, jf.
straffelovens § 21, stk. 3. Eksempelvis vil det således ikke i sig selv være
strafbart på offentligt sted at besidde beklædningsgenstande – f.eks. i en
lomme eller i en taske – der kan bruges til at skjule ansigtet.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2.
3.3. Justering af det eksisterende ”maskeringsforbud” efter straffelovens §
134 b
3.3.1. I lyset af forslaget om et nyt tildækningsforbud – jf. lovforslagets § 1,
nr. 2, samt ovenfor under pkt. 3.1-3.2 – foreslås det at justere bestemmelsen
i straffelovens § 134 b, stk. 3, jf. således lovforslagets § 1, nr. 1.
Som nærmere beskrevet ovenfor under pkt. 2, er det ifølge straffelovens §
134 b, stk. 1 og 2, bl.a. forbudt i forbindelse med forsamlinger mv. at fær-
des med ansigtet helt eller delvis tildækket med hætte, maske eller lignende
på en måde, der er egnet til at hindre identifikation.
7
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 171: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Tildækningsforbud), fra justitsministeren
Efter § 134 b, stk. 3, gælder forbuddet efter stk. 1 og 2 ikke for tildækning
af ansigtet, der foretages for at beskytte mod vejrliget, eller som tjener an-
det anerkendelsesværdigt formål. Sidstnævnte kan ifølge bestemmelsens
forarbejder f.eks. omfatte tildækning af ansigtet af religiøse grunde, jf. bl.a.
pkt. 6.1 i de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 196 af 9. februar
2000 om ændring af straffeloven (Maskeringsforbud).
3.3.2. Det foreslås at modernisere sprogbrugen i straffelovens § 134 b, stk.
3, således at der alene – som undtagelse fra de omtalte forbud efter stk. 1 og
2 – henvises til ”et anerkendelsesværdigt formål” og ikke tillige ”vejrliget”.
Der tilsigtes ikke herved nogen ændring af gældende ret.
Det fremgår derudover – som nævnt – af forarbejderne til § 134 b, at tildæk-
ning af ansigtet af religiøse grunde kan anses for at tjene et anerkendelses-
værdigt formål i forhold til § 134 b, stk. 3.
Ligesom for det foreslåede nye tildækningsforbud – jf. nærmere herom
ovenfor under pkt. 3.2.3 – forudsættes det, at maskering eller lignende af re-
ligiøse årsager som klart udgangspunkt ikke er forbudt efter § 134 b, når det
sker i rimelig sammenhæng med en konkret religiøs handling eller lignende,
f.eks. i en religiøs bygning eller i forbindelse med et vielses- eller begravel-
sesritual mv. Uden for sådanne konkrete religiøse sammenhænge – herun-
der f.eks. også under almindelig transport til og fra stedet for en religiøs
handling – vil det derimod ikke være tilstrækkeligt at henvise til, at en ma-
skering sker af religiøse årsager.
Der tilsigtes ikke herudover nogen ændring af gældende ret.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1.
4. Forholdet til grundloven og Den Europæiske Menneskerettigheds-
konvention
4.1. Grundloven
4.1.1. Efter grundlovens § 67 har borgerne ret til at dyrke gud på den måde,
der stemmer med deres overbevisning, dog således, at der intet læres eller
foretages, som strider mod sædeligheden eller den offentlige orden.
Anvendelsesområdet for § 67 er således ”gudsdyrkelsen”, og bestemmelsen
omfatter først og fremmest de egentlige rituelle og kultiske handlinger, så-
som forkyndelse, bøn, gudstjeneste, dåb mv., jf. f.eks. Alf Ross, Dansk
Statsforfatningsret, 3. udgave v. Ole Espersen (1980), side 754.
I det omfang tildækning af ansigtet i sig selv kan anses for at være omfattet
af grundlovens § 67 som en del af gudsdyrkelse, bemærkes, at det foreslå-
8
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 171: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Tildækningsforbud), fra justitsministeren
ede tildækningsforbud, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, er båret af et sagligt hen-
syn til at fremme og lette den sociale interaktion og sameksistens, der er af-
gørende i et samfund.
Det kan i denne sammenhæng også tilføjes, at det foreslåede forbud ikke
omfatter tildækning af ansigtet, der tjener et anerkendelsesværdigt formål,
jf. nærmere ovenfor under pkt. 3.2.3. Som det der er anført, forudsættes det
eksempelvis, at tildækning af ansigtet af religiøse årsager som klart ud-
gangspunkt ikke er forbudt, når det sker i rimelig sammenhæng med en kon-
kret religiøs handling eller lignende, f.eks. i en religiøs bygning eller i for-
bindelse med et vielses- eller begravelsesritual mv.
Det er på denne baggrund Justitsministeriets opfattelse, at det foreslåede til-
dækningsforbud, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, kan gennemføres inden for ram-
merne af grundlovens § 67.
4.1.2. Efter grundlovens § 70 kan ingen på grund af sin trosbekendelse eller
afstamning berøves adgang til den fulde nydelse af borgerlige og politiske
rettigheder eller unddrage sig opfyldelsen af nogen almindelig borgerpligt.
Bestemmelsen indebærer et forbud mod diskrimination med bl.a. trosbeken-
delse som kriterium, for så vidt angår adgangen til nydelse af borgerlige
eller politiske rettigheder. Udtrykket “rettigheder” skal ikke forstås snævert,
men må betegne enhver fordelagtig retsposition.
Da den foreslåede bestemmelse om et tildækningsforbud, jf. lovforslagets §
1, nr. 2, omfatter alle, uanset religiøst eller politisk tilhørsforhold mv. – og
da den foreslåede bestemmelse i øvrigt er båret af et sagligt hensyn til at
fremme og lette den sociale interaktion og sameksistens, der er afgørende i
et samfund – rejser bestemmelsen ikke spørgsmål i forhold til grundlovens
§ 70.
4.1.3. Ytringsfriheden er beskyttet i grundlovens § 77, der fastsætter, at en-
hver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sine tanker, dog
under ansvar for domstolene, samt at censur og andre forebyggende foran-
staltninger ingensinde på ny kan indføres.
Ved fastlæggelsen af, hvilken nærmere beskyttelse af ytringsfriheden § 77
indebærer, foretages der almindeligvis en opdeling i henholdsvis den for-
melle og den materielle ytringsfrihed. Den formelle ytringsfrihed beskytter
mod foranstaltninger, der forhindrer selve offentliggørelsen af ytringer. En
materiel ytringsfrihed er udtryk for, at der for ytringer af et vist indhold el-
ler en vis karakter ikke kan fastsættes efterfølgende sanktioner i form af
f.eks. straf.
9
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 171: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Tildækningsforbud), fra justitsministeren
I det omfang en tildækning af ansigtet i sig selv anses for en meningstilken-
degivelse eller lignende, bemærkes, at det foreslåede tildækningsforbud, jf.
lovforslagets § 1, nr. 2, kan indebære et indgreb i den materielle ytringsfri-
hed, da forslaget vil skabe mulighed for at straffe for overtrædelse af for-
buddet.
I den statsretlige litteratur er det den overvejende opfattelse – som Justits-
ministeriet kan tilslutte sig – at grundlovens § 77 ikke beskytter den materi-
elle ytringsfrihed, jf. bl.a. Poul Andersen, Dansk Statsforfatningsret (1954),
side 670, Alf Ross, a.st., side 716 og 724, og Max Sørensen, Statsforfat-
ningsret, 2. udgave ved Peter Germer (1973), side 374.
Den foreslåede bestemmelse rejser på den baggrund ikke spørgsmål i for-
hold til grundlovens § 77.
4.2. Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
4.2.1. Efter artikel 8, stk. 1, i Den Europæiske Menneskerettighedskonven-
tion har enhver ret til respekt for sit privatliv og familieliv, sit hjem og sin
korrespondance. Ifølge Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols prak-
sis kan beskyttelsen af privatlivet f.eks. omfatte en persons ret til at be-
stemme sin fysiske fremtræden.
Efter artikel 9, stk. 1, i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention har
enhver ret til at tænke frit og til samvittigheds- og religionsfrihed. Denne ret
omfatter bl.a. friheden til enten alene eller sammen med andre, offentligt el-
ler privat at udøve sin religion eller tro gennem f.eks. gudstjeneste og over-
holdelse af religiøse skikke. Bestemmelsen beskytter herunder også adgan-
gen til at bære religiøst begrundet beklædning eller andre effekter.
Efter artikel 10, stk. 1, i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
har enhver ret til ytringsfrihed.
De rettigheder, der følger af konventionens artikel 8, 9 og 10, kan – efter
nærmere angivne betingelser i artiklernes stk. 2 – underkastes sådanne be-
grænsninger, som følger af lov og er nødvendige i et demokratisk samfund
af hensyn til nærmere opremsede hensyn, f.eks. hensynet til den offentlige
tryghed, beskyttelse af sundheden eller sædeligheden eller beskyttelse af an-
dres rettigheder.
4.2.2. Efter artikel 14 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
skal nydelsen af de i konventionen anerkendte rettigheder sikres uden for-
skel på grund af køn, race, farve, sprog, religion, politisk eller anden over-
bevisning, national eller social oprindelse, tilhørsforhold til et nationalt min-
dretal, formueforhold, fødsel eller ethvert andet forhold.
10
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 171: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Tildækningsforbud), fra justitsministeren
Bestemmelsen indeholder således et forbud mod usaglig forskelsbehand-
ling, f.eks. i forhold til religionsfriheden. Forbuddet indebærer efter Den Eu-
ropæiske Menneskerettighedsdomstols praksis, at personer i sammenligne-
lige situationer som udgangspunkt skal behandles ens, men at en forskels-
behandling kan være berettiget, hvis den har et legitimt formål og står i ri-
meligt forhold til dette formål.
4.2.3. I en dom afsagt den 1. juli 2014 (S.A.S.
mod Frankrig)
fandt Den Eu-
ropæiske Menneskerettighedsdomstol ikke grundlag for at tilsidesætte
fransk lovgivning, der forbyder tildækning af ansigtet i det offentlige rum.
Domstolen undersøgte i sagen navnlig forholdet til konventionens artikel 8
(om privatliv mv.) og artikel 9 (om religionsfrihed mv.) og fandt, at det fran-
ske forbud faldt inden for beskyttelsen af disse artikler. Domstolen konklu-
derede, at forbuddet kunne anses for at være proportionalt med formålet om
at ”beskytte andres rettigheder og friheder”. Domstolen anerkendte i den
forbindelse bl.a., at ansigtet spiller en vigtig rolle i social interaktion, og at
et slør eller lignende, der skjuler ansigtet, kan opfattes således, at det kræn-
ker andres ret til at leve i et socialt rum, som gør sameksistens lettere. Dom-
stolen lagde i den forbindelse vægt på, at indførelsen af et forbud mod at til-
dække ansigtet på offentlige steder var et ”choice of society”, for hvilke der
– navnlig når der ikke var konsensus blandt medlemslandene – er overladt
en bred skønsmargin til medlemslandene. I lyset heraf – og idet det franske
forbud tillige var generelt formuleret – fandt Domstolen, at forbuddet også
var i overensstemmelse med konventionens artikel 14 (om forbud mod
diskrimination).
Domstolen fandt derudover, at det franske forbud i den konkrete sag ikke
rejste særskilte spørgsmål vedrørende konventionens artikel 10 (om ytrings-
frihed mv.) set i forhold til Domstolens vurdering af forbuddets forenelig-
hed med artikel 8 og 9.
I to domme afsagt den 11. juli 2017 (Belcacemi
og Oussar mod Belgien
og
Dakir mod Belgien)
fandt Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol
ikke grundlag for at tilsidesætte belgisk lovgivning, der forbyder hel eller
delvis tildækning af ansigtet i det offentlige rum. Dommene følger ganske
tæt de ovenstående retningslinjer i dommen
S.A.S. mod Frankrig.
Domsto-
len bemærkede i den forbindelse, at ordlyden af det belgiske forbud lignede
det franske forbud, som Domstolen tidligere havde vurderet. Domstolen
henviste således til sin tidligere afgørelse i sagen
S.A.S. mod Frankrig
og
konkluderede, at også det belgiske forbud var i overensstemmelse med kon-
ventionens artikel 8, 9 og 14.
4.2.4. Den foreslåede bestemmelse om et tildækningsforbud, jf. lovforsla-
gets § 1, nr. 2, må anses for at indebære begrænsninger i forhold til Den Eu-
11
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 171: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Tildækningsforbud), fra justitsministeren
ropæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8 (om privatlivet mv.), ar-
tikel 9 (om religionsfrihed mv.) og artikel 10 (om ytringsfrihed mv.).
Formålet med den foreslåede bestemmelse er imidlertid at varetage hensy-
net til at fremme og lette den sociale interaktion og sameksistens, der er af-
gørende i et samfund. Dette hensyn må anses for anerkendt af Den Europæi-
ske Menneskerettighedsdomstol som et lovligt formål, der kan begrunde be-
grænsninger af de rettigheder, der følger af konventionens artikel 8, 9 og 10,
jf. nærmere om Domstolens praksis ovenfor under pkt. 4.2.3. Af denne prak-
sis fremgår også, at Domstolen har anerkendt, at andre generelle tildæk-
ningsforbud – sådan som det, der nu foreslås – har opfyldt proportionalitets-
kravet i de nævnte artikler.
Det er på denne baggrund Justitsministeriets opfattelse, at det foreslåede til-
dækningsforbud, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, kan gennemføres inden for ram-
merne af konventionens artikel 8, 9 og 10.
Det foreslåede tildækningsforbud retter sig endvidere mod enhver form for
beklædningsgenstand, uanset om dens anvendelse f.eks. måtte være udtryk
for et bestemt politisk eller religiøst tilhørsforhold. Da bestemmelsen sam-
tidig er båret af et sagligt hensyn til at fremme og lette den sociale interak-
tion og sameksistens, der er afgørende i et samfund – og ikke er mere ind-
gribende end nødvendigt for at varetage dette hensyn – må tildækningsfor-
buddet efter Justitsministeriets opfattelse også antages at være foreneligt
med konventionens artikel 14, jf. også igen den praksis fra Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol, der er beskrevet ovenfor under pkt. 4.2.3.
Hvorvidt det også vil være foreneligt med Den Europæiske Menneskerettig-
hedskonvention at håndhæve tildækningsforbuddet i det konkrete tilfælde,
vil bero på en helhedsvurdering af den enkelte situation. Denne vurdering
må efter Justitsministeriets opfattelse antages at falde sammen med afvej-
ningen af, om tildækningen af ansigtet tjener et anerkendelsesværdigt for-
mål, jf. nærmere herom ovenfor under pkt. 3.2.3.
I tilfælde, hvor tildækning af ansigtet eksempelvis kan anses for at være ud-
tryk for en ytring, der er beskyttet af konventionen, vil hensynet til ytrings-
friheden således skulle inddrages ved vurderingen af, om tildækningen tje-
ner et anerkendelsesværdigt formål.
Tilsvarende vil det skulle indgå i denne vurdering, om en tildækning af an-
sigtet sker på en måde – og i en konkret sammenhæng – der er nært forbun-
det med udøvelse af religionsfriheden mv. Som det fremgår ovenfor under
pkt. 3.2.3, forudsættes det, at tildækning af ansigtet af religiøse årsager som
klart udgangspunkt ikke er forbudt, når det sker i rimelig sammenhæng med
12
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 171: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Tildækningsforbud), fra justitsministeren
1854100_0013.png
en konkret religiøs handling eller lignende, f.eks. i en religiøs bygning eller
i forbindelse med et vielses- eller begravelsesritual mv.
Det er samlet set Justitsministeriets opfattelse, at det foreslåede tildæknings-
forbud, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, må antages at være i overensstemmelse
med Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes ikke at have økonomiske eller administrative konse-
kvenser for det offentlige af betydning.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 6. februar 2018 til den 6. marts
2018 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Den Danske Dommerforening, Dommerfuld-
mægtigforeningen, Foreningen af Offentlige Anklagere, Politiforbundet,
Advokatrådet, Danske Advokater, Landsforeningen af Forsvarsadvokater,
Amnesty International, Danske Regioner, Det Kriminalpræventive Råd, In-
stitut for Menneskerettigheder, Justitia, KL, Landsforeningen KRIM,
Retspolitisk Forening.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
ser/ mindre udgifter
Økonomiske konse-
Ingen økonomiske
kvenser for stat, kom- konsekvenser for det
muner og regioner
Negative konsekven-
ser/ merudgifter
Ingen økonomiske
konsekvenser for det
13
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 171: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Tildækningsforbud), fra justitsministeren
1854100_0014.png
Administrative konse-
kvenser for stat, kom-
muner og regioner
Økonomiske konse-
kvenser for erhvervsli-
vet mv.
Administrative konse-
kvenser for erhvervsli-
vet mv.
Administrative konse-
kvenser for borgerne
Miljømæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU-ret-
ten
Overimplementering
offentlige af betyd-
ning.
Ingen administrative
konsekvenser for det
offentlige af betyd-
ning.
Ingen
offentlige af betyd-
ning.
Ingen administrative
konsekvenser for det
offentlige af betyd-
ning.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspek-
ter.
Nej.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 134 b, stk. 3)
Efter straffelovens § 134 b, stk. 1, straffes med bøde eller fængsel indtil 6
måneder den, der i forbindelse med møder, forsamlinger, optog eller lig-
nende på offentligt sted færdes med ansigtet helt eller delvis tildækket med
hætte, maske, bemaling eller lignende på en måde, der er egnet til at hindre
identifikation. Efter § 134 b, stk. 2, straffes på samme måde den, som på of-
fentligt sted besidder genstande, der må anses for bestemt til tildækning af
ansigtet under de i stk. 1 nævnte omstændigheder.
Efter den gældende § 134 b, stk. 3, gælder forbuddene efter stk. 1 og 2 ikke
for tildækning af ansigtet, der foretages for at beskytte mod vejrliget, eller
som tjener andet anerkendelsesværdigt formål.
Efter den foreslåede, justerede bestemmelse i § 134 b, stk. 3, henvises alene
– som undtagelse fra de omtalte forbud efter stk. 1 og 2 – til ”et anerkendel-
14
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 171: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Tildækningsforbud), fra justitsministeren
sesværdigt formål” og ikke tillige ”vejrliget”. Der tilsigtes ikke herved no-
gen ændring af gældende ret.
I forhold til maskering eller lignende af religiøse årsager vil det fremover
kunne indgå i vurderingen efter straffelovens § 134 b, stk. 3, om en sådan
maskering sker på en måde – og i en konkret sammenhæng – der er nært
forbundet med udøvelse af religionsfriheden mv. Det forudsættes, at maske-
ring eller lignende af religiøse årsager som klart udgangspunkt ikke er for-
budt efter § 134 b, når det sker i rimelig sammenhæng med en konkret reli-
giøs handling eller lignende, f.eks. i en religiøs bygning eller i forbindelse
med et vielses- eller begravelsesritual mv. Uden for sådanne konkrete reli-
giøse sammenhænge – herunder f.eks. også under almindelig transport til og
fra stedet for en religiøs handling – vil det derimod ikke være tilstrækkeligt
at henvise til, at en maskering sker af religiøse årsager.
Der tilsigtes ikke herudover nogen ændring af gældende ret.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2 (§ 134 c)
Det foreslås at indsætte en ny bestemmelse i straffeloven, der vil indebære,
at det fremover som udgangspunkt er forbudt på offentligt sted at bære be-
klædningsgenstande, der skjuler ansigtet, jf. den foreslåede
§ 134 c, stk. 1.
Bestemmelsen omfatter tildækning af ansigtet, der sker ved beklædnings-
genstande, herunder huer, hætter, tørklæder, masker, hjelme, heldækkende
dragter, kunstige skæg mv. Bestemmelsen omfatter tildækning af ansigtet,
der sker ved samtidig brug af flere beklædningsgenstande, også uden at no-
gen enkelt beklædningsgenstand alene kan anses for at skjule ansigtet.
Ved ”ansigtet” forstås i overensstemmelse med sædvanlig sprogbrug den
del af hovedet, der afgrænses af pande, hage og ørerne.
Det vil bero på en konkret vurdering, om ansigtet må anses for skjult. Ved
denne vurdering skal navnlig indgå, om det er muligt at se og aflæse perso-
nens ansigtsudtryk. Burka og niqab er eksempler på beklædningsgenstande,
der skjuler ansigtet. Elefanthuer og lignende, hvor alene øjne og mund er
synlige, er ligeledes eksempler på beklædningsgenstande, der skjuler ansig-
tet.
Tildækningsforbuddet efter § 134 c, stk. 1, finder anvendelse på ”offentligt
sted”, der skal forstås som svarende til det område, der er omfattet af or-
densbekendtgørelsens § 2 (jf. bekendtgørelse nr. 511 af 20. juni 2005 med
senere ændringer). Forbuddet vil således gælde på veje eller på andre ste-
der, hvortil der er almindelig adgang. Det gælder f.eks. fortove og stier, som
15
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 171: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Tildækningsforbud), fra justitsministeren
benyttes til almindelig færdsel af en eller flere færdselsarter, samt offentligt
tilgængelige parker, jernbanestationer, offentlige befordringsmidler og i åb-
ningstiden butikker, butikscentre og offentlige kontorer.
Det fremgår af den foreslåede § 134 c, stk. 1, at overtrædelse af tildæknings-
forbuddet straffes med bøde.
Det forudsættes i den forbindelse, at en enkeltstående overtrædelse af for-
buddet i
førstegangstilfælde
som udgangspunkt straffes med en bøde på
1.000 kr. Det forudsættes endvidere, at straffen i
andengangstilfælde
som
udgangspunkt fastsættes til en bøde på 2.000 kr., og at straffen i
tredje-
gangstilfælde
som udgangspunkt fastsættes til en bøde på 5.000 kr. I
fjerde-
gangstilfælde og senere tilfælde
forudsættes straffen som udgangspunkt
fastsat til en bøde på 10.000 kr.
Fastsættelsen af straffen vil bero på domstolenes konkrete vurdering i det
enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafni-
veau vil kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i den kon-
krete sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder, jf. her-
ved de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel
10.
Efter den foreslåede
§ 134 c, stk. 2,
gælder tildækningsforbuddet efter stk. 1
ikke for tildækning af ansigtet, der tjener et anerkendelsesværdigt formål.
Det vil bero på en konkret vurdering, om en tildækning af ansigtet, der som
udgangspunkt er omfattet af forbuddet efter stk. 1, i det enkelte tilfælde tje-
ner et anerkendelsesværdigt formål. Ved denne vurdering vil der navnlig
skulle lægges vægt på beklædningsgenstandens karakter, den konkrete brug
samt den situation, hvori beklædningsgenstanden bæres.
Eksempelvis vil en person, der bærer halstørklæde, hue og lignende til be-
skyttelse mod kulde, ikke være omfattet af forbuddet, hvis det efter omstæn-
dighederne – herunder årstiden og vejrforholdene – må anses for sædvanlig
og rimelig påklædning.
Forbuddet omfatter som udgangspunkt heller ikke eksempelvis kostumer og
masker anvendt i forbindelse med karnevaller, fastelavn, halloween, ud-
klædningsfester, sportsbegivenheder og lignende.
Forbuddet omfatter heller ikke eksempelvis forbindinger og lignende, der
skyldes helbredsmæssige årsager.
Det kan derudover tjene et anerkendelsesværdigt formål at tildække ansig-
tet i en konkret arbejdsmæssig sammenhæng, hvis det efter omstændighe-
16
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 171: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Tildækningsforbud), fra justitsministeren
derne sker på en sædvanlig og rimelig måde. Det kan bl.a. være tilfældet for
anvendelse af beskyttelses- eller sikkerhedsudstyr eller lignende, f.eks. be-
skyttelseshjelme og åndedrætsværn. Det kan efter omstændighederne også
tjene et anerkendelsesværdigt formål, når eksempelvis personale i en butik,
et butikscenter mv. er udklædt som ”butiksmaskot” eller lignende, hvis det
foregår på en sædvanlig og rimelig måde.
I øvrigt vil tildækning af ansigtet selvsagt tjene et anerkendelsesværdigt for-
mål, hvis tildækningen sker med henblik på opfyldelse af lovkrav og lig-
nende, f.eks. færdselslovens regler om anvendelse af styrthjelm under kør-
sel af motorcykel mv.
I det omfang en tildækning af ansigtet i sig selv anses for en meningstilken-
degivelse, der er beskyttet af ytringsfriheden, vil dette skulle indgå i vurde-
ringen af, om tildækningen tjener et anerkendelsesværdigt formål.
Tilsvarende vil det skulle indgå i vurderingen, om en tildækning af ansigtet
sker på en måde – og i en konkret sammenhæng – der er nært forbundet med
udøvelse af religionsfriheden mv. Det forudsættes, at tildækning af ansigtet
af religiøse årsager som klart udgangspunkt ikke er forbudt, når det sker i
rimelig sammenhæng med en konkret religiøs handling eller lignende, f.eks.
i en religiøs bygning eller i forbindelse med et vielses- eller begravelsesri-
tual mv. Uden for sådanne konkrete religiøse sammenhænge – herunder
f.eks. også under almindelig transport til og fra stedet for en religiøs hand-
ling – vil det derimod ikke være tilstrækkeligt at henvise til, at en tildæk-
ning af ansigtet sker af religiøse årsager.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1-3.2 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft […].
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens territoriale gyldighed og fast-
slår, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland. Færøerne har pr. 1.
marts 2010 overtaget lovgivningskompetencen på det strafferetlige område.
For Grønland gælder en særlig kriminallov. Der er derfor ikke foreslået
hjemmel til at sætte lovforslaget i kraft for Færøerne og Grønland.
17
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 171: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Tildækningsforbud), fra justitsministeren
18
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 171: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Tildækningsforbud), fra justitsministeren
1854100_0019.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 977 af 9. august 2017, som æn-
dret ved § 1 i lov nr. 1402 af 5. de-
cember 2017 og § 1 i lov nr. 1680
af 26. december 2017, foretages
følgende ændringer:
§ 134 b. ---
Stk. 3.
De i stk. 1 og 2 nævnte for-
bud gælder ikke for tildækning af
ansigtet, der foretages for at be-
skytte mod vejrliget, eller som tje-
ner andet anerkendelsesværdigt
formål.
1.
I
§ 134 b, stk. 3,
ændres ”der fo-
retages for at beskytte mod vejrli-
get, eller som tjener andet anerken-
delsesværdigt formål.” til: ”der tje-
ner et anerkendelsesværdigt for-
mål.”
2.
Efter § 134 b indsættes:
Ӥ
134 c.
Den, som på offentligt
sted bærer en beklædningsgen-
stand, der skjuler vedkommendes
ansigt, straffes med bøde.
Stk. 2.
Det i stk. 1 nævnte forbud
gælder ikke for tildækning af ansig-
tet, der tjener et anerkendelsesvær-
digt formål.”
§ 2.
Loven træder i kraft den […].
§ 3.
Loven gælder ikke for Færø-
erne og Grønland.
19