Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del Bilag 170
Offentligt
Fængselsrejseholdet på Socialministeriets eller Justitsministeriets budget
Fængselsrejseholdet står til at lukke.
Satspuljebevillingen, som Fængselsrejseholdet indtil videre har fået tilført midler fra, er udløbet, og vi er derfor
nu af afhængige af at I politikere tager ansvar for at finansiere projektet, hvis dets fortsættelse skal sikres.
Vi skriver derfor for at forhøre os om muligheden for, at I kan finde midlerne til at fortsætte
Fængselsrejseholdets eksistens enten på justitsministeriets eller socialministeriets budgetter?
Vi har ikke mulighed for at få midlerne fra Kriminalforsorgen, der har afvist at kunne finansiere projektet.
Udtalelse herom kan eftersendes hvis ønskes.
Vores samarbejdspartnere og klienter er utroligt glade for os, hvilket vores erfaringsrapport fra efteråret 2017
dokumenterer. Rapporten er vedhæftet, så I kan læse udtalelserne fra vores samarbejdspartnere.
Derudover udtaler Tina Engelbrecht Ising, Chef for Koncern Resocialisering,
at man på fængslerne har været glade for samarbejdet med medarbejderne og de frivillige fra jeres
organisation, som har bidraget med nyttig støtte til eksempelsvis gældsrådgivning af de dømte.”.
Vi håber, at I vil være med til at sikre vores eksistens, og stiller os naturligvis til rådighed, hvis I har yderligere
spørgsmål eller ønsker et personligt møde med os
Hvad Fængselsrejseholdet kan
Vi skriver til Jer, fordi vi står i en svær situation i Den Sociale Retshjælps Fond. Vores projekt Fængselsrejseholdet står
desværre til at lukke efter 10 års hårdt arbejde med opsøgende gældsrådgivning og juridisk rådgivning i
Kriminalforsorgens institutioner, hvor vores frivillige rådgivere har kørt landevejene tynde for at hjælpe de indsatte til en
kriminalitetsfri tilværelse. Det er utrolig ærgerligt, at der ikke længere er støtte til projektet, da det i høj grad er med til at
sikre den resocialisering, vi har i Danmark.
Fængselsrejseholdet udfylder et hul, som ellers ville være i samfundet og de indsatte vil uden Fængselsrejseholdets
eksistens ikke have adgang til den juridiske rådgivning og gældsrådgivning, som klargør dem på det liv, der venter uden
for murerene.
Fængselsrejseholdets eksistens giver mening for både klienterne, Kriminalforsorgens ansatte og samfundet. Klienterne
får værktøjerne til at håndtere deres eget liv, fængslerne får løftet en opgave, som de ikke har ressourcerne til selv at
udføre, og samfundet får gavn af alt dette, idet at rådgivningen mindsker risikoen for recidiv. Alle er vindere i denne
løsning.
Juridisk rådgivning og gældsrådgivning indgår ikke i jobbeskrivelserne for Kriminalforsorgens ansatte. De har derfor
hverken tiden eller kompetencerne til at løfte en sådan opgave. Fængselsrejseholdet aflaster dermed de overbebyrdede
ansatte, som kan have svært ved at besvare de spørgsmål, de indsatte vil komme til dem med, hvis
Fængselsrejseholdet ikke eksisterede. Rådgivningen er afgørende for, at de kan bryde med gamle mønstre og vaner og
se fremad i deres liv. Hvis deres juridiske problemer ikke bliver løst, bliver de ved med at befinde sig på den forkerte side
af loven. Hvis deres gældsproblematikker ikke bliver løst, vil håbløsheden i mange tilfælde tage over, da de ikke kan se,
hvordan de skal kunne leve et godt liv – og så kan de jo ligeså godt fortsætte i deres kriminelle løbebane. Rådgivningen
giver altså de kriminelle de værktøjer, der er nødvendige for, at de kan strukturere en anderledes tilværelse.
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 170: Henvendelse af 6/2-18 fra Den Sociale Retshjælps Fond vedrørende økonomisk støtte til Fængselsrejseholdet
Fængselsrejseholdet kan også tage over, hvor Kriminalforsorgen slutter, nemlig når de indsatte løslades og skal
påbegynde deres nye liv. Fængselsrejseholdet kan følge dem ude i virkeligheden og være en kontinuerlig hjælp i deres
dagligdag. Projekt God Løsladelse, som ellers her skulle overtage arbejdet fra Kriminalforsorgen, kan ikke altid følge
med de løsladtes mange behov, og derfor er Fængselsrejseholdet også en vigtig støtte og supplement til deres arbejde.
Vi er naturligvis med på, at alle midler er begrænsede og prioriteres efter en benhård vurderingsproces, men at juridisk
rådgivning og gældsrådgivning ikke står øverst på denne liste sammen med job- og uddannelse, som Kriminalforsorgen
prioriterer højest, er et klart fejlskøn. Job- og uddannelsesindsatser kan ikke lykkes, hvis de har andre problemer i deres
liv, som fylder mere, f.eks. gæld eller juridiske problemer. Vi påstår naturligvis ikke at vores rådgivning kan stå alene,
sociale indsatser, som job- og uddannelsesindsatser, behandling, terapi m.v., er en ligeså vigtig del heraf. Men det er en
nødvendig brik for at få puslespillet til at gå op.
Kriminalforsorgen har udtalt, at de meget gerne vil blive ved med at samarbejde med Fængselsrejseholdet, men at de
ikke har midlerne til at betale for ydelserne. Derfor henvender vi os i dag til Jer med håb om, at nogle på Christiansborg
vil tage ansvar for resocialiseringen af landets indsatte.
Vedhæftet er vores metodebeskrivelse, hvori vi udførligt beskriver Fængselsrejseholdets arbejde, samt den store
betydning det har for resocialiseringen i Danmark. Et politisk argument for at beholde rejseholdet er, at det bliver dyrere
for staten, hvis man ikke gør det. FR er et billigt projekt, mens den manglende resocialisering vil blive langt dyrere. Vi
håber, at I kan se vigtigheden af at fastholde projektet, og vil arbejde politisk for at det kan ske.
Hvis I har lyst til at vide mere om Fængselsrejseholdet, er I velkomne til at vende tilbage – vi stiller os gerne til rådighed.
Vi har løbende dokumenteret vores arbejde gennem Erfaringsrapporter og Forankringsplaner.