Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del Bilag 139
Offentligt
1844644_0001.png
Hurtigere vej fra
forbrydelse til
fængsel
8 initiativer til at få straffesager hurtigere igennem retssystemet
14. januar 2018
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 139: Fremsendelse af udspil om hurtigere behandling af straffesager "Hurtigere vej fra forbrydelse til fængsel – 8 initiativer til at få straffesager hurtigere igennem retssystemet, fra justitsministeren
1844644_0002.png
Indhold
Forord
_________________________________________________________ 2
Straffesagskæden ____________________________________________________ 3
Initiativerne _________________________________________________________ 4
Sigtede må ikke vælge en forsvarer, som forsinker sagen _____________________ 5
Skift af forsvarer må ikke forsinke sagen __________________________________ 6
Hurtig fastsættelse af tidspunktet for retsmødet _____________________________ 7
Udeblevne sigtede skal betale for det udsatte retsmøde _______________________ 8
Styrket politiindsats så sigtede er til stede ved retsmødet ______________________ 9
Styrket indsats mod dømte, som udebliver fra afsoning ______________________ 10
Hurtigere afsoning med fodlænke _______________________________________ 11
Øget synlighed om sagsbehandlingstider i straffesager ______________________ 12
1/13
Hurtigere vej fra forbrydelse til fængsel
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 139: Fremsendelse af udspil om hurtigere behandling af straffesager "Hurtigere vej fra forbrydelse til fængsel – 8 initiativer til at få straffesager hurtigere igennem retssystemet, fra justitsministeren
1844644_0003.png
Forord
Det er afgørende, at straffesager kommer hurtigt gennem retssystemet – både hos politi,
anklagemyndighed, domstole og fængsler. I dag går der al for lang tid, fra en sag anmeldes hos
politiet, til en dømt gerningsmand starter på at afsone sin straf.
Lange sagsbehandlingstider er en stor udfordring for retssystemet – både i relation til det enkelte
offer og borgernes generelle forventning om en konsekvent strafforfølgning. Det gælder ikke
mindst i de alvorlige sager om vold, voldtægt og våbenbesiddelse, hvor der er politisk fastsatte
mål for sagsbehandlingstiden, og hvor målopfyldelsen er åbenlyst utilfredsstillende. Desværre er
langvarige forløb i straffesager langt fra noget nyt fænomen.
De langvarige straffesager er et stort problem for ofrene, som kan have vanskeligt ved at komme
videre med deres liv, og det er samtidig et problem for tilliden til retssystemet og retsfølelsen.
Derfor sætter vi nu ind med 8 initiativer for at få straffesager hurtigere igennem retssystemet.
1.
2.
3.
Fremover kan en sigtet kun vælge en forsvarer med tid i kalenderen. Retssager bliver således
i dag ofte unødigt forlænget, fordi forsvareren ikke har tid til at møde i retten.
Hvis man skifter forsvarer undervejs i en retssag, må det ikke forsinke sagen. Derudover får
den nye forsvarer ikke vederlag for merarbejde, som skyldes forsvarerskiftet.
Retten skal hurtigere gå i gang med at fastlægge en dato for retsmødet. Retten skal også i
højere grad tage højde for, hvor travlt en forsvarer har, inden retten giver vedkommende en
sag.
4.
5.
6.
7.
8.
Fremover skal sigtede, som ikke møder op i retten, med det samme betale
sagsomkostningerne, hvis retsmødet udsættes.
Politiets indsats skal styrkes, så politiet i højere grad sørger for, at en sigtet er til stede ved
retsmødet, så der kan afsiges dom i sagen.
I fængselsvæsnet sættes ind over for de personer, som ikke møder op for at afsone deres
straf. De skal efterlyses og findes.
Det skal hurtigere afklares, om en dømt person kan få tilladelse til at afsone med fodlænke,
og dømte, som skal afsone med fodlænke, skal hurtigere i gang med at afsone.
Der skal etableres øget synlighed om sagsbehandlingstider i straffesager, så myndighederne
kan sætte målrettet ind over for årsager til lange sagsbehandlingstider.
De 8 initiativer kommer ikke til at stå alene. I den kommende tid vil vi arbejde videre med at
forkorte sagsbehandlingstiden i straffesager med bl.a. nye arbejdsgange og digitale løsninger,
optimering af bødesager, rammerne for brug af lægeerklæringer ved udeblivelse fra retsmøder
samt hurtigere udarbejdelse af personundersøgelser og mentalerklæringer.
Søren Pape Poulsen
Justitsminister
2/13
Hurtigere vej fra forbrydelse til fængsel
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 139: Fremsendelse af udspil om hurtigere behandling af straffesager "Hurtigere vej fra forbrydelse til fængsel – 8 initiativer til at få straffesager hurtigere igennem retssystemet, fra justitsministeren
1844644_0004.png
Straffesagskæden
Behandlingen af straffesager involverer flere myndigheder på Justitsministeriets område samt
flere eksterne aktører.
Det er derfor en forudsætning for en kort sagsbehandlingstid, at
myndighederne både har effektive interne sagsprocesser, samarbejder på tværs og har et smidigt
samarbejde med eksterne aktører som eksempelvis forsvarsadvokater.
Straffesagskæden dækker processen, fra politiet modtager en anmeldelse, til sagen afsluttes
med eksempelvis fængselsstraf. Figur 1 viser et forenklet og fuldt afsluttet forløb fra anmeldelse
til afsoning i en straffesag.
Figur 1
Forenklet forløb fra anmeldelse til afsoning
I 2016 tog det i gennemsnit over 300 dage fra en sag blev anmeldt hos politiet, til en dømt
gerningsmand startede med at afsone sin straf. Tabel 1 viser målopfyldelsen for
sagsbehandlingstid i forhold til særligt prioriterede sager om vold, voldtægt og våben.
Tabel 1
Målopfyldelse i sager om vold, voldtægt og våben, 2016
Procentvis målopfyldelse
2016
Vold
Politiet og anklagemyndigheden (30 dage)
Domstolene (37 dage)
Kriminalforsorgen (30 dage)
Voldtægt
Politiet og anklagemyndigheden (sager m. målsætning på 60 dage)
Politiet og anklagemyndigheden (sager m. målsætning på 4 måneder)
Domstolene (37 dage)
Kriminalforsorgen (30 dage)
Våben
Politiet og anklagemyndigheden (30 dage)
Domstolene (37 dage)
Kriminalforsorgen (30 dage)
67 pct.
43 pct.
74 pct.
66 pct.
66 pct.
29 pct.
80 pct.
65 pct.
57 pct.
70 pct.
Kilde: Rigspolitiet, Rigsadvokaten, Domstolsstyrelsen og Kriminalforsorgen
3/13
Hurtigere vej fra forbrydelse til fængsel
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 139: Fremsendelse af udspil om hurtigere behandling af straffesager "Hurtigere vej fra forbrydelse til fængsel – 8 initiativer til at få straffesager hurtigere igennem retssystemet, fra justitsministeren
1844644_0005.png
Initiativerne
1. Sigtede må ikke vælge en forsvarer, som forsinker sagen
2. Skift af forsvarer må ikke forsinke sagen
3. Hurtig fastsættelse af tidspunktet for retsmødet
4. Udeblevne sigtede skal betale for det udsatte retsmøde
5. Styrket politiindsats så tiltalte er til stede ved retsmødet
6. Styrket indsats mod dømte, som udebliver fra afsoning
7. Hurtigere afsoning med fodlænke
8. Øget synlighed om sagsbehandlingstider i straffesager
4/13
Hurtigere vej fra forbrydelse til fængsel
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 139: Fremsendelse af udspil om hurtigere behandling af straffesager "Hurtigere vej fra forbrydelse til fængsel – 8 initiativer til at få straffesager hurtigere igennem retssystemet, fra justitsministeren
1844644_0006.png
Sigtede må ikke vælge en forsvarer,
som forsinker sagen
En af årsagerne til langstrakte straffesagsforløb er, at sigtede vælger forsvarsadvokater, som har
travle kalendere og derfor ikke kan møde i retten inden for den nærmeste fremtid. Det medfører,
at retsmødet først afholdes lang tid efter, at retten har modtaget straffesagen. Forsvarernes
kalendere har f.eks. de seneste år været den væsentligste årsag til, at de politisk fastsatte
målsætninger for sagsbehandlingstiden i volds- og voldtægtssager ikke overholdes ved retterne.
Initiativ
For at sikre en hurtigere behandling af straffesager skal sigtede fremover ikke kunne vælge en
forsvarer, hvis det resulterer i, at straffesagen bliver væsentligt forsinket i forhold til, at en anden
forsvarer beskikkes.
Derfor vil justitsministeren sætte frister for, hvor meget valget af en given forsvarer kan forsinke
en straffesag. I dag er udgangspunktet, at en forsinkelse på 2-3 måneder vil kunne danne
grundlag for at nægte beskikkelse.
I sager om vold, voldtægt og våbenbesiddelse på offentligt tilgængeligt sted skal der ved
nybeskikkelse af en forsvarer fremover som udgangspunkt ikke accepteres mere end 2 ugers
forsinkelse i forhold til, at en anden forsvarer beskikkes.
I andre sager bliver fristen ved nybeskikkelse som udgangspunkt 4 uger.
Det skal også være muligt at afbeskikke forsvarere, hvis det kan forkorte sagsbehandlingstiden
væsentligt.
5/13
Hurtigere vej fra forbrydelse til fængsel
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 139: Fremsendelse af udspil om hurtigere behandling af straffesager "Hurtigere vej fra forbrydelse til fængsel – 8 initiativer til at få straffesager hurtigere igennem retssystemet, fra justitsministeren
1844644_0007.png
Skift af forsvarer må ikke forsinke
sagen
Når sigtede skifter forsvarer tæt på et planlagt retsmøde, må retsmødet ofte udsættes, fordi den
nye forsvarer ikke kan møde på datoen for det allerede planlagte retsmøde.
Ca. 20-30 pct. af alle domsmandssager udsættes i dag, og forsvarerskift er en af hovedårsagerne
til udsættelse af retsmøder.
Når retsmødet udsættes, forlænges sagsforløbet i gennemsnit med ca. 80 dage i forhold til sager,
hvor retsmødet ikke udsættes.
Initiativ
Når sigtede har haft mulighed for at ønske en bestemt forsvarer, kan sigtede fremover kun skifte
forsvarer, hvis sagen slet ikke forsinkes på grund af forsvarerskiftet. Derudover vil den nye
forsvarer ikke få vederlag for merarbejde, som skyldes forsvarerskiftet.
6/13
Hurtigere vej fra forbrydelse til fængsel
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 139: Fremsendelse af udspil om hurtigere behandling af straffesager "Hurtigere vej fra forbrydelse til fængsel – 8 initiativer til at få straffesager hurtigere igennem retssystemet, fra justitsministeren
1844644_0008.png
Hurtig fastsættelse af tidspunktet for
retsmødet
Retterne modtager i dag først en digital version af en straffesag og efter nogle dage også den
originale papirversion fra anklagemyndigheden. Det er praksis i retterne, at man afventer
modtagelse af papirversionen af sagen, før man påbegynder arbejdet med at fastlægge datoen
for retsmødet. Herefter tager planlægningen af datoen for retsmødet i en straffesag i gennemsnit
ca. 14 dage.
Initiativ
Retten skal fremover begynde arbejdet med at fastsætte tidspunktet for retsmødet hurtigst muligt,
efter sagen er modtaget digitalt fra anklagemyndigheden frem for at afvente den fysiske kopi af
sagen.
For at forkorte tidsperioden frem til retsmødet skal retterne ved beskikkelsen af en
forsvarsadvokat tage hensyn til, hvornår den pågældende kan møde i retten, og ikke alene
beskikke efter et rotationsprincip mellem de forsvarere, som er antaget som offentlige forsvarere
inden for retskredsen. Således vil sagsbehandlingstiden blive tillagt større vægt.
7/13
Hurtigere vej fra forbrydelse til fængsel
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 139: Fremsendelse af udspil om hurtigere behandling af straffesager "Hurtigere vej fra forbrydelse til fængsel – 8 initiativer til at få straffesager hurtigere igennem retssystemet, fra justitsministeren
1844644_0009.png
Udeblevne sigtede skal betale for det
udsatte retsmøde
Sigtede, som udebliver fra retsmøder uden at have en lovlig grund, forlænger straffesagens
forløb, da retsmødet i mange tilfælde så må udsættes. Udsættelse af retsmødet forlænger i
gennemsnit straffesagens forløb med ca. 80 dage.
Samtidig skal forsvarsadvokaten have salær for retsmødet, selvom retsmødet ikke bliver afholdt.
Derudover er udsatte retsmøder spild af tid for både ofre, vidner, dommer, anklager og
domsmænd.
I de sager, hvor der skal laves en mentalundersøgelse, forlænges straffesagens forløb betydeligt,
hvis en sigtet – eventuelt flere gange – udebliver fra retsmøde.
Initiativ
Når et retsmøde udsættes på grund af sigtedes udeblivelse, skal sigtede fremover straks
pålægges at betale sagsomkostninger i form af forsvarersalær vedrørende det pågældende
retsmøde.
Samtidig skal retten fremover kunne beslutte at iværksætte en mentalundersøgelse af en sigtet,
uden at vedkommende er til stede i retsmødet.
8/13
Hurtigere vej fra forbrydelse til fængsel
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 139: Fremsendelse af udspil om hurtigere behandling af straffesager "Hurtigere vej fra forbrydelse til fængsel – 8 initiativer til at få straffesager hurtigere igennem retssystemet, fra justitsministeren
1844644_0010.png
Styrket politiindsats så sigtede er til
stede ved retsmødet
Politiets bistand er nødvendig i flere sammenhænge i forbindelse med behandlingen af
straffesager – også efter efterforskningen og sigtelsen er foretaget.
Hvis en sigtet udebliver fra et retsmøde uden lovlig grund, og det ikke er muligt at afsige
udeblivelsesdom, kan retten under visse betingelser træffe anholdelsesbeslutning, som betyder,
at politiet kan anholde sigtede op til 24 timer forud for et nyt retsmøde. I sådanne tilfælde vil politiet
skulle anholde sigtede og bringe sigtede til retten til det næste retsmøde.
Initiativ
Politiet skal styrke indsatsen for at anholde sigtede, som udebliver fra retsmøder. Der skal i den
forbindelse gøres mere for at træffe personer ud fra det konkret udviste adfærdsmønster. For
eksempel skal der gøres mere brug af at anholde sigtede på skæve tidspunker, eller mens
vedkommende er på job eller på besøg hos familien. Med nye nationale retningslinjer, der bygger
på den bedste praksis, vil politiet sikre, at disse sager bliver håndteret mere ensartet, og at der er
en klar beskrivelse af de muligheder, politiet har for at søge efter sigtede på bopælen eller andre
opholdssteder.
Den styrkede indsats skal sikre, at dommerens beslutning om at anholde den udeblevne bliver
effektueret, så sigtede er til stede ved retsmødet, og der kan afsiges dom i sagen.
9/13
Hurtigere vej fra forbrydelse til fængsel
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 139: Fremsendelse af udspil om hurtigere behandling af straffesager "Hurtigere vej fra forbrydelse til fængsel – 8 initiativer til at få straffesager hurtigere igennem retssystemet, fra justitsministeren
1844644_0011.png
Styrket indsats mod dømte, som
udebliver fra afsoning
Mere end hver tredje dømte udebliver fra afsoning i fængsler og arresthuse. Det er udtryk for
mangel på respekt for retssystemet, at dømte unddrager sig en konsekvent straffuldbyrdelse.
Initiativ
Derfor iværksættes en styrket indsats ved kriminalforsorgen for, at andelen af dømte, som
udebliver fra afsoning, mindskes. Foruden udsendelse af sms’er om tid og sted for afsoning vil
kriminalforsorgen, hvor det er muligt, foretage telefonopringninger til dømte, som skal afsone en
ubetinget fængselsstraf. Telefonopringninger har blandt andet til formål at påminde den dømte
om tidspunktet for afsoningen og dermed at mindske antallet af udeblivelser.
Samtidig skal en styrket indsats fra politiet sikre, at dømte, som udebliver fra afsoning, bliver
eftersøgt på tværs af alle politikredse. Med nye nationale retningslinjer ensrettes eftersøgningen
på tværs af politikredsene ud fra den bedste praksis for at sikre, at dømte kommer til afsoning og
får en konsekvent straffuldbyrdelse.
10/13
Hurtigere vej fra forbrydelse til fængsel
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 139: Fremsendelse af udspil om hurtigere behandling af straffesager "Hurtigere vej fra forbrydelse til fængsel – 8 initiativer til at få straffesager hurtigere igennem retssystemet, fra justitsministeren
1844644_0012.png
Hurtigere afsoning med fodlænke
En person, som har fået en dom, kan søge om at afsone i fodlænke.
I dag er fristen for ansøgning om fodlænke 7 dage i de prioriterede sager om vold, voldtægt og
våbenbesiddelse og 14 dage for øvrige domme. Såfremt en dømt får tilladelse til at afsone med
fodlænke, skal den dømte i sager om vold, voldtægt og våbenbesiddelse varsles 10 dage før
fodlænkeafsoningen starter, og 4 uger før i de øvrige sager.
Initiativ
Kriminalforsorgen vil i første halvår af 2018 ændre ansøgningsfristen for ansøgning om fodlænke
til 7 dage i alle sager. Tiltaget suppleres senere blandt andet med en digital ansøgningsprocedure
på kriminalforsorgens hjemmeside samt en forenkling og ensretning af informationsmateriale om
fodlænke.
Derudover vil varslet for afsoning med fodlænke også blive forkortet, så det fremover er 10 dage
i alle typer sager. Grunden til, at man i dag har 4 ugers varsel, er, at den dømte får mulighed for
at indrette sig på den kommende afsoning. Dette gør sig dog ikke gældende i samme grad ved
afsoning med fodlænke, hvor den dømte selv har ansøgt og medvirket i ansøgningsprocessen
og samtidig bevarer tilknytning til bolig og beskæftigelse.
11/13
Hurtigere vej fra forbrydelse til fængsel
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 139: Fremsendelse af udspil om hurtigere behandling af straffesager "Hurtigere vej fra forbrydelse til fængsel – 8 initiativer til at få straffesager hurtigere igennem retssystemet, fra justitsministeren
1844644_0013.png
Øget synlighed om
sagsbehandlingstider i straffesager
Data og information om sagsbehandlingstiderne i straffesager er afgørende i forhold til at skabe
et godt styringsgrundlag. Et styrket datagrundlag giver myndighederne mulighed for sætte
målrettet ind over for årsager til lange sagsforløb og styrke indsatsen i politi- og retskredse, hvor
sagsbehandlingstiden ikke er tilfredsstillende.
Initiativ
Justitsministeriet, politiet, anklagemyndigheden, domstolene og kriminalforsorgen vil skabe bedre
overblik over sagsbehandlingstider i forhold til, hvordan ressourcerne udnyttes, og hvordan
myndighederne samarbejder om straffesager fra start til slut.
Samtidig vil myndighederne i videre omfang offentliggøre tal for sagsbehandlingstiderne fordelt
på de lokale embeder. Det skal medvirke til, at bedste praksis identificeres og udbredes på tværs
af politikredse, retskredse og kriminalforsorgen.
Derudover
vil
mål-
og
resultatplanerne
for
både
politiet,
anklagemyndigheden
og
kriminalforsorgen i 2018 og de næstkommende år indeholde mål for sagsbehandlingstiden hos
den enkelte myndighed, men også på tværs af straffesagskæden. Formålet med det fælles mål
er at ansvarliggøre de myndigheder, som behandler straffesager, for samarbejdet og
sagsbehandlingstiderne
igennem
hele
retssystemet.
Derudover
sætter
mål
for
sagsbehandlingstider fokus på effekten af alle de aktiviteter, som har til formål at nedbringe
sagsbehandlingstiderne i straffesager.
12/13
Hurtigere vej fra forbrydelse til fængsel
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 139: Fremsendelse af udspil om hurtigere behandling af straffesager "Hurtigere vej fra forbrydelse til fængsel – 8 initiativer til at få straffesager hurtigere igennem retssystemet, fra justitsministeren
Hurtigere vej fra forbrydelse til fængsel
8 initiativer til at få straffesager hurtigere igennem
retssystemet
Dato
14. januar 2018
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon
72 26 84 00
Email
[email protected]
Foto
Colourbox
1/13
Hurtigere vej fra forbrydelse til fængsel