Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 468
Offentligt
1897687_0001.png
Professor dr. Jur. Peter Pagh
Degnehusene 70,
2620 Albertslund
tlf.: 43421238/35323127
email:
[email protected]
Notat om
Miljø- og Fødevareministeriets høringsudkast af 23. januar 2018 til
ændringer af bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse
Indhold:
-o–o–o–o–o–o–o–o–o–o–o–o–o–o–o–o-
3
3
6
7
8
11
15
16
18
19
24
26
1. Kort om EU’s krydsoverensstemmelsesforordning
2. Krydsoverensstemmelse vedrørende habitatdirektivet og fuglebeskyttelsesdirektivet
2.1 Særlige fuglebeskyttelsesområder – art. 4
2.2 Andre fuglebeskyttelsesområder – art. 3
3. Dansk implementering af fuglebeskyttelsesdirektivets art. 3 og art. 4, stk. 4
3.1 Lovændring i 2008 – lov 508/2008
3.2 Lovændring i 2009 – lov 514/2009
3.3 Sammenfattende om dansk gennemførelse af direktivets art 3 og art. 4, stk. 4
4. Den danske gennemførelse af krydsoverensstemmelsesreglerne om fuglebeskyttelse
4.1 Krydsoverensstemmelsesbekendtgørelsens regler om Natura 2000-områder
5. Vurdering af udkast til ændring af krydsoverensstemmelsesbekendtgørelsen
6. Sammenfattende vurdering
4.2 Kommissionens indsigelse mod den danske krydsoverensstemmelsesbekendtgørelse 21
-o–o–o–o–o–o–o–o–o–o–o–o–o–o–o–o-
Nedenstående notat er udarbejdet efter anmodning fra chefjurist Nikolaj Schulz, der på vegne
af Bæredygtigt Landbrug har anmodet mig om en uvildig juridisk vurdering af det
høringsudkast til ændring af krydsoverensstemmelsesbekendtgørelsen, som Miljø- og
Fødevareministeriet har sendt i høring den 23. januar 2018. Efter udkastet til ændring af
bekendtgørelse vil overtrædelse af naturbeskyttelseslovens §§ 3, 8 og 15 fremover blive anses
for en overtrædelse af EU’s regler om krydsoverensstemmelse for landbrug, der modtager
landsbrugsstøtte fra EU. Dette vil betyde, at såfremt en landmand har overtrådt
naturbeskyttelseslovens forbud mod tilstandsændring inden for strandbeskyttelseslinjen, i
1
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 468: Henvendelse af 18/5-18 fra Bæredygtigt Landbrug og professor Peter Pagh om ændring af bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse
klitfredede arealer eller beskyttede naturtyper, vil landbrugsstøtte helt eller delvis skulle
tilbagebetales efter reglerne i krydsoverensstemmelsesforordningen art. 91-94.
Konkret er jeg blevet bedt om en juridisk vurdering af, om ændringerne af bekendtgørelsen er
i overensstemmelse med EU-retten, om ændringerne af bekendtgørelsen er nødvendige
henholdsvis tilstrækkelige til at overholde EU-retten, om ændringerne af bekendtgørelsen kan
gennemføres uden lovændringerne, og om naturbeskyttelseslovens §§ 3, 8 og 15 er egnet til at
opfylde
krydsoverensstemmelsesforordningens
regler
vedrørende
overtrædelse
af
habitatdirektivet og fuglebeskyttelsesdirektivet.
Til brug for min undersøgelse og vurdering har jeg modtaget kopi af:
Miljø- og Fødevareministeriets notat af 12. januar 2018 om ændring af krav om
fuglebeskyttelse i KO-bekendtgørelsen
Miljø- og Fødevareministeriets høringsskrivelse af 23. januar 2018 med udkast til ændringer
af bekendtgørelse nr. 11 af 9. januar 2018 om krydsoverensstemmelse
Miljø- og Fødevareministeriets udaterede skrivelse med overskriften ”Erhvervsøkonomiske
konsekvenser – bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse”
Det fremgår af de nævnte dokumenter, at udkast til ændring af bekendtgørelsen om
krydsoverensstemmelse er foranlediget af, at Kommissionen ved en revision af de danske
krydsoverensstemmelsesregler i september 2017 fandt, at den danske gennemførelse af
krydsoverensstemmelsesforordningens regler om krydsoverensstemmelse i relation til
fuglebeskyttelsesdirektivet er mangelfulde, og at Kommissionen på denne baggrund har
fremsat et økonomisk krav mod den danske stat om tilbagebetaling af 70 mio. kr. af den
landbrugsstøtte, som Danmark modtog i 2017. Selve skrivelsen fra Kommissionen har jeg
ikke fået forelagt, hvilket formentlig hænger sammen med, at Kommissionens skrivelse anses
for fortrolig. Jeg er derimod i besiddelse af Kommissionens åbningsskrivelse af 4. juli 2006
og det danske svar, hvilket har betydning for den foreliggende vurdering.
Inden en nærmere gennemgang af indholdet i høringsudkast til bekendtgørelse og den
ledsagende forklaring har jeg fundet det nødvendigt at belyse de relevante regler i EU’s
krydsoverensstemmelsesforordning og den danske gennemførelse af disse regler i relation til
EU’s regler om naturbeskyttelse, hvor jeg i den juridiske analyse har valgt alene at fokusere
på naturbeskyttelseslovens regler, men de samme problemer melder sig i relation til
skovloven og tøndermarskloven.
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 468: Henvendelse af 18/5-18 fra Bæredygtigt Landbrug og professor Peter Pagh om ændring af bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse
1. Kort om EU’s krydsoverensstemmelsesforordning
EU’s regler om krydsoverensstemmelse blev indført med den omfattende omlægning af EU’s
landbrugsstøtte ved EU’s landbrugsreform i 2003 og i første omgang udmøntet i forordning
1782/2003. Princippet i krydsoverensstemmelsesforordningen var og er, at en landmand, der
modtager landbrugsstøtte, helt eller delvis skal tilbagebetale landbrugsstøtten, hvis
landmanden har overtrådt bestemte EU-regler vedrørende forurening, naturbeskyttelse,
dyrevelfærd m.v. I EU’s krydsoverensstemmelsesforordning er der taget mere præcis stilling
til,
hvilke bestemte EU-regler
der er omfattet af krydsoverensstemmelse, hvor overtrædelse
medfører krav om tilbagebetaling af støtte. Hvilke overtrædelser af EU-regler der er omfattet
af krydsoverensstemmelse, fremgår af forordning 1306/2013, bilag II (forordningen er senest
ændret ved 2017/2393, men denne ændring er uden relevans for den foreliggende
problemstilling).
Da krydsoverensstemmelsesforordningen er vedtaget med hjemmel i TEUF art. 43 om
landbrugspolitikken, og forordningen regulerer tilbagebetalingskrav af EU-midler, er det
alene overtrædelse af de regler, der er anført i forordning 1306/2013, bilag II, jf. art. 93, som
er omfattet af krydsoverensstemmelse. Medlemsstaterne har derfor ikke mulighed for at
kræve tilbagebetaling af EU’s landbrugsstøtte ved overtrædelse af andre EU-regler eller andre
nationale regler, end dem der er omfattet af bilag II til krydsoverensstemmelsesforordningen.
Hvor
krydsoverensstemmelsesforordningens
bilag
II
henviser
til
bestemte
direktivbestemmelser, er det alene den nationale implementering af disse bestemte
direktivbestemmelser, der er omfattet af krydsoverensstemmelse, Dette forudsætter, at den/de
nationale lovregler holder sig inden for den pågældende direktivbestemmelses skøn, idet
krydsoverensstemmelse ikke kan anvendes på andre regler, end dem der udtrykkeligt fremgår
af krydsoverensstemmelsesforordningens bilag II.
2. Krydsoverensstemmelse vedrørende habitatdirektivet og fuglebeskyttelsesdirektivet
I relation til den foreliggende problemstilling er det krydsoverensstemmelsesforordningens
regler om biodiversitet i forordningens bilag II, der er relevante.
3
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 468: Henvendelse af 18/5-18 fra Bæredygtigt Landbrug og professor Peter Pagh om ændring af bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse
1897687_0004.png
Af bilag II, LMK 2 og LMK 3 fremgår, at følgende overtrædelser af EU’s regler om
biodiversitet er omfattet af krydsoverensstemmelse:
Fuglebeskyttelsesdirektivet (2009/147) art. 3, stk. 1, art. 3, stk. 2, litra b), art. 4, stk.
1, stk. 2 og stk. 4
Habitatdirektivet (92/43) art. 6, stk. 1 og 2
Heraf følger modsætningsvis, at landmænds overtrædelser af reglerne i habitatdirektivets art.
6, stk. 3 om beskyttelse af Natura 2000-områder og fuglebeskyttelsesområder mod projekter
og planer
ikke
er omfattet af reglerne om krydsoverensstemmelse, og dette gælder ligeledes
overtrædelser af vilkår i tilladelser til projekter, ligesom overtrædelse af de to direktivers
mange
vidtgående
regler
om
artsbeskyttelse
ikke
er
omfattet
af
reglerne
om
krydsoverensstemmelse. Dette indebærer, at landmænds overtrædelser af den danske
habitatbekendtgørelse nr. 926 af 27. juni 2016, der bl.a. gennemfører habitatdirektivets art. 6,
stk. 3 og art. 12 og 13, ikke er omfattet af reglerne om krydsoverensstemmelse.
Det er således indholdet af
fuglebeskyttelsesdirektivets
art. 3, stk. 1, art. 3, stk. 2, litra b),
art. 4, stk. 1, stk. 2 og stk. 4, der er afgrænsende for, i hvilke tilfælde reglerne om
krydsoverensstemmelse gælder i relation til fuglebeskyttelse. Disse regler lyder således:
Medlemsstaterne træffer ud fra de i artikel 2 omhandlede hensyn alle nødvendige
foranstaltninger for at beskytte, opretholde eller genskabe tilstrækkeligt forskelligartede og
vidtstrakte levesteder for alle de i artikel 1 omhandlede fuglearter.
Art. 3, stk. 2 litra b): Beskyttelse, opretholdelse og genskabelse af biotoper og levesteder omfatter i første række
følgende foranstaltninger: [..] vedligeholdelse og forvaltning i overensstemmelse med de
økologiske krav af levesteder både i og uden for de beskyttede områder.
Art. 4, stk. 1: For arter, som er anført i bilag I, træffes der særlige beskyttelsesforanstaltninger med hensyn til
deres levesteder for at sikre, at de kan overleve og formere sig i deres udbredelsesområde. I
denne forbindelse tages der hensyn til:
a) arter, der trues af udslettelse
b) arter, der er følsomme over for bestemte ændringer af deres levesteder
c) arter, der anses for sjældne, fordi bestanden er ringe eller den lokale udbredelse begrænset
d) andre arter, der kræver speciel opmærksomhed på grund af deres levesteders særlige
beskaffenhed.
Ved vurderinger i forbindelse hermed skal der tages hensyn til tendenser og variationer
vedrørende bestandens størrelse.
Medlemsstaterne udlægger som særligt beskyttede områder navnlig sådanne områder, som med
hensyn til antal og udstrækning er bedst egnede til beskyttelse af disse arter, idet der tages
hensyn til behovet for at beskytte arterne i det geografiske sø- og landområde, hvor dette direktiv
finder anvendelse.
Art. 3, stk. 1:
4
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 468: Henvendelse af 18/5-18 fra Bæredygtigt Landbrug og professor Peter Pagh om ændring af bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse
1897687_0005.png
Art. 4, stk. 2: Under hensyn til beskyttelsesbehovene i det geografiske sø- og landområde, hvor dette direktiv
finder anvendelse, træffer medlemsstaterne tilsvarende foranstaltninger med hensyn til
regelmæssigt tilbagevendende trækfuglearter, som ikke er anført i bilag I, for så vidt angår de
pågældende arters yngle-, fjerskifte- og overvintringsområder samt rasteområderne inden for deres
trækruter. Med henblik herpå er medlemsstaterne i særlig grad opmærksomme på, at
vådområderne, og især vådområder af international betydning, beskyttes.
Art. 4, stk. 4:Medlemsstaterne træffer egnede foranstaltninger med henblik på i de i stk. 1 og 2 nævnte
beskyttede områder at undgå forurening eller forringelse af levestederne samt forstyrrelse af
fuglene, i det omfang en sådan forurening, forringelse eller forstyrrelse har væsentlig betydning for
formålet med denne artikel. Medlemsstaterne bestræber sig på at undgå forurening eller forringelse
af levesteder også uden for disse beskyttede områder.
Vedrørende forskellen på fuglebeskyttelsesområder udpeget efter direktivets art. 4, stk. 1 og 2
(særlige fuglebeskyttelsesområder) og efter art. 3, stk. 1 (andre fuglebeskyttelsesområder),
fremgår det af EU-domstolens dom i sag C-44/95
Royal Society of Wild Birds,
at der ikke ved
udpegning og afgrænsning af særlige fuglebeskyttelsesområder, der alene vedrører trækfugle
og de truede fuglearter, der er omfattet af direktivets bilag I, kan tages samfundsøkonomiske
hensyn, mens sådanne hensyn er lovlige ved udpegning og afgrænsning af andre
fuglebeskyttelsesområder efter art. 3, stk. 1, jf. henvisningen til fuglebeskyttelsesdirektivets
art. 2, stk. 1, der lyder:
”Medlemsstaterne træffer alle nødvendige foranstaltninger til at opretholde eller tilpasse bestanden af
samtlige de i artikel 1 omhandlede arter på et niveau, som især imødekommer økologiske, videnskabelige og
kulturelle krav og samtidig tilgodeser økonomiske og rekreative hensyn.”
Analyserer man herefter det nærmere indhold i de EU-regler om fuglebeskyttelse, der er
omfattet af reglerne om krydsoverensstemmelse, må det konstateres, at det ikke er muligt for
landmænd at overtræde flere af de regler, der er anført i krydsoverensstemmelses-
forordningens bilag II, LMK 2 og LMK 3, før medlemsstaterne har gennemført den
nødvendige implementering.
Det er således ikke landmændene, men medlemsstaterne, der skal udlægge lokaliteter omfattet
af fuglebeskyttelsesdirektivets art. 3, stk. 1 og fuglebeskyttelsesdirektivets art. 4, stk. 1 og 2.
Referencen i krydsoverensstemmelsesforordningen til fuglebeskyttelsesdirektivets art. 3, stk.
1 og art. 4, stk. 1 og 2 må derfor forstås på den måde, at krydsoverensstemmelses-
forordningen
kun gælder
for de lokaliteter, som hver medlemsstat har udpeget i
overensstemmelse med fuglebeskyttelsesdirektivets art. 3, stk. 1 og art. 4, stk. 1 og 2. Det er
først, når denne betingelse er opfyldt, at reglerne om krydsoverensstemmelse kan finde
5
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 468: Henvendelse af 18/5-18 fra Bæredygtigt Landbrug og professor Peter Pagh om ændring af bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse
anvendelse i forhold til landmanden.
Hvis en medlemsstat ikke har opfyldt forpligtelsen efter fuglebeskyttelsesdirektivets art. 3,
stk. 1 og/eller art. 4, stk. 1 og 2 til at udlægge lokaliteter i overensstemmelse med disse regler,
har det dermed den økonomiske retsvirkning for medlemsstaten, at medlemsstaten skal
tilbagebetale en del af EU’s landbrugsstøtte til EU, fordi det i så fald er medlemsstaten – og
ikke landmanden - der er synderen. Dette er således forklaringen på, at Kommissionen nu
kræver, at den danske stat tilbagebetaler en del af landbrugsstøtten til EU.
2.1 Særlige fuglebeskyttelsesområder – art. 4
For de særlige fuglebeskyttelsesområder, der er udpeget af medlemsstaterne i henhold til
fuglebeskyttelsesdirektivets art. 4, stk. 1 og 2, blev fuglebeskyttelsesdirektivets artikel 4, stk.
4, første punktum imidlertid i 1994 ophævet og erstattet af habitatdirektivets art. 6, stk. 2- 4,
jf. habitatdirektivets artikel 7. Fuglebeskyttelsesdirektivets art. 4, stk. 4, første punktum derfor
kun for lokaliteter, som ikke er, men skulle have være udpeget efter art. 4, stk. 1 eller 2, jf.
EU-domstolens dom i sag C-374/98
Kommissionen mod Frankrig
og sag C-418/04
Kommissionen mod Irland.
Dette betyder med andre ord, at fuglebeskyttelsesdirektivets art. 4, stk. 4 første punktum slet
ikke gælder for de udpegede særlige fuglebeskyttelsesområder, der i stedet er omfattet af
beskyttelsen efter habitatdirektivets art. 6, stk. 2-4. Det har næppe været meningen med
reglerne om krydsoverensstemmelse, at reglerne kun angår lokaliteter, som medlemsstaterne
ved en fejl ikke har udlagt som særlige fuglebeskyttelsesområder, da dette vil betyde, at
landmænd kan ødelægge de af medlemsstaterne udlagte særlige fuglebeskyttelsesområder
uden virkning for landbrugsstøtten.
Krydsoverensstemmelsesforordningens bilag II må derfor efter min opfattelse fortolkes på
den måde, at for de af medlemsstaterne
udlagte særlige fuglebeskyttelsesområder
gælder EU-
forordningen
om
krydsoverensstemmelse
også,
hvis
en
landmand
skader
et
fuglebeskyttelsesområde i modstrid med habitatdirektivets art. 6, stk. 2, der lyder:
”Medlemsstaterne træffer passende foranstaltninger for at undgå forringelse af naturtyperne og levestederne
6
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 468: Henvendelse af 18/5-18 fra Bæredygtigt Landbrug og professor Peter Pagh om ændring af bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse
for arterne i de særlige bevaringsområder samt forstyrrelser af de arter, for hvilke områderne er udpeget, for
så vidt disse forstyrrelser har betydelige konsekvenser for dette direktivs målsætninger.”
I forhold til de
særlige fuglebeskyttelsesområder
for trækfugle og truede fuglearter, der er i
dansk ret er beskyttet som Natura 2000-områder, er det således overtrædelser af den danske
gennemførelse
af
habitatdirektivets
art.
6,
stk.
2,
der
danner
grundlag
for
krydsoverensstemmelse, men suppleret af den danske gennemførelse af sidste punktum i
fuglebeskyttelsesdirektivets art. 4, stk. 4, hvorefter medlemsstaterne skal bestræbe sig på at
undgå forurening eller forringelse af levesteder for trækfugle og særligt beskyttede fugle
omfattet af direktivets bilag I også uden for disse beskyttede områder.
I forhold til trækfugle og bilag I fuglearter er det derfor alene overtrædelser af den nationale
implementering af denne begrænsede del af EU’s regler om beskyttelse af særlige
fuglebeskyttelsesområder, der kan danne grundlag for krav om tilbagebetaling af
landbrugsstøtte efter krydsoverensstemmelsesforordningen.
I forhold til de særlige fuglebeskyttelsesområder, som Danmark har udpeget, suppleres
beskyttelse i habitatdirektivets art. 6, stk. 2 af sidste punktum i fuglebeskyttelsesdirektivets
art. 4, stk. 4, der ikke er ophævet. Efter denne bestemmelse skal medlemsstaterne uden for de
særligt beskyttede områder bestræbe sig på at undgå forurening eller forringelse af levesteder
for trækfugle og fugle arter anført i direktivets bilag I.
EU-domstolen har i sag C-418/04
Kommissionen mod Irland
fastslået, at ”selvom art. 4, stk.
4, anden punktum ikke stiller krav om, at der opnås bestemte resultater, [skal]
medlemsstaterne sætte sig et seriøst mål om at beskytte leveområder uden for” særligt
beskyttede områder. EU-domstolen afviste, at dette krav i relation til forurening kunne
opfyldes ved krav om miljøgodkendelse eller regulering af husdyrgødning og fandt herefter,
at de irske regler til gennemførelse af art. 4, stk. 4, sidste punktum var for spredte.
2.2 Andre fuglebeskyttelsesområder – art. 3
I forhold til
andre fuglebeskyttelsesområder
omfattet af art. 3, stk. 1, må det som nævnt være
en forudsætning, at medlemsstaten har udpeget lokaliteten på grundlag af de kriterier, der
fremgår af art. 3, stk. 1. Men herefter er det efter art. 3, stk. 2, litra b en betingelse, at der i
7
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 468: Henvendelse af 18/5-18 fra Bæredygtigt Landbrug og professor Peter Pagh om ændring af bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse
1897687_0008.png
national ret er fastsat bestemmelser om vedligeholdelse og forvaltning i overensstemmelse
med de økologiske krav af fuglenes levesteder både i og uden for de beskyttede områder, da
det
alene
er
overtrædelse
af
disse
nationale
regler
til
gennemførelse
af
fuglebeskyttelsesdirektivets art. 3, stk. 2, litra b, der er omfattet af krydsoverens-
stemmelsesforordningen.
3. Dansk implementering af fuglebeskyttelsesdirektivets art. 3 og art. 4, stk. 4
Indledningsvis bemærkes, at bestemmelserne i fuglebeskyttelsesdirektivets art. 3 og art. 4 har
været uændret siden fuglebeskyttelsesdirektivet blev vedtaget i 1979 ved direktiv 79/409. De
senere ændringer af direktivet har således ikke ændret indholdet af disse bestemmelser.
Efter de foreliggende oplysninger må det lægges til grund, at efter fuglebeskyttelsesdirektivet
blev
vedtaget
i
1979
tog
Folketinget
ikke
nærmere
stilling
til,
hvordan
fuglebeskyttelsesdirektivets artikel 3 og artikel 4, stk. 4 skulle gennemføres, idet man
oprindeligt antog, at den danske lovgivning om naturbeskyttelse og beskyttelse af levesteder
var strengere end, hvad der fulgte af fuglebeskyttelsesdirektivet. Efter EU-domstolen i sag
57/89 fastslog de vidtgående retsvirkninger af fuglebeskyttelsesdirektivets art. 4, stk. 4 og
efter kritik fra Kommissionen udstedte Miljøministeren i 1994 den første bekendtgørelse om
beskyttelse af særlige fuglebeskyttelsesområder, uden bekendtgørelsen dog indeholdt regler,
som modsvarede fuglebeskyttelsesdirektivets art. 3 og art. 4, stk. 4 om beskyttelse af
levesteder uden for de særlige fuglebeskyttelsesområder.
I forhold til disse bestemmelser i fuglebeskyttelsesdirektivet var det Miljøministeriets
opfattelse, at bl.a. reglerne i naturbeskyttelseslovens §§ 3, 8 og 15 suppleret af
fredningsbestemmelser og jagt- og vildtforvaltningslovens regler var udtryk for en strengere
beskyttelse af levesteder for fugle end krævet efter fuglebeskyttelsesdirektivets art. 3.
Ministeriet må på denne baggrund have ment, at der ikke var behov for yderligere
implementering, uden Miljøministeriet dog i løbet af 1990’erne ses at have forholdt sig
nærmere til indholdet af fuglebeskyttelsesdirektivets art. 3 eller retsvirkningen af art. 4, stk. 4,
uden for de beskyttede fuglebeskyttelsesområder. Som følge heraf fandt ministeriet heller
8
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 468: Henvendelse af 18/5-18 fra Bæredygtigt Landbrug og professor Peter Pagh om ændring af bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse
ikke anledning til at forelægge spørgsmålet om gennemførelse af fuglebeskyttelsesdirektivets
art. 3 og art. 4, stk. 4 for Folketinget.
Efter årtusindskiftet blev Miljøministeriet på baggrund af en åbningsskrivelse fra
Kommissionen opmærksom på, at den danske gennemførelse af beskyttelsen af særlige
fuglebeskyttelsesområder efter habitatdirektivets artikel 6, stk. 2-4 var mangelfuld. Dette gav
anledning til, at Folketinget ved lov nr. 454 af 9. juni 2004 vedtog en mere omfattende
ændring af naturbeskyttelseslovens og skovlovens regler om beskyttelse af særlige
fuglebeskyttelsesområder og andre Natura 2000-områder. Men hvad angår beskyttelse af
fugles levesteder efter fuglebeskyttelsesdirektivets art. 3 og efter art. 4, stk. 4, er der ingen
overvejelser i lovbemærkningerne til lovforslaget, der forudsætter, at beskyttelsen efter
fuglebeskyttelsesdirektivets artikel 4, stk. 4 er afløst af habitatdirektivets art. 6, stk. 2-4. I
lovbemærkningerne til ændringen i 2004 var man opmærksom på, at lovforslaget ikke tog
stilling til, om den danske gennemførelse af habitatdirektivets generelle artsbeskyttelse i art.
12-16, der også omfatter levesteder for bilag IV arter, var opfyldt, men fandt, at dette måtte
afvente Kommissionens vejledning.
Frem til Kommissionens åbningsskrivelse af 4. juli 2006, hvor Kommissionen bl.a. påtalte
den manglende danske gennemførelse af fuglebeskyttelsesdirektivets art. 3 og efter art. 4, stk.
4, var Miljøministeriet og Folketinget tilsyneladende ikke opmærksom på, at der kunne være
problemer med den danske gennemførelse af fuglebeskyttelsesdirektivets art. 3 og art. 4, stk.
4.
Det fremgår af Kommissionens åbningsskrivelse af 4. juli 2006 om mangler ved den danske
gennemførelse af fuglebeskyttelsesdirektivet, at Kommissionen i relation til den danske
gennemførelse af direktivets art. 3 havde modtaget underretning fra ministeriet om, at art. 3
var gennemført ved følgende regler: naturbeskyttelsesloven, klitfredningsbekendtgørelsen,
bekendtgørelse om pleje af fredede arealer og fortidsminder, skovloven og jagt- og
vildtforvaltningsloven – men uden ministeriet havde oplyst, hvilke bestemte regler i de
nævnte love og bekendtgørelser, som modsvarede fuglebeskyttelsesdirektivets art. 3.
9
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 468: Henvendelse af 18/5-18 fra Bæredygtigt Landbrug og professor Peter Pagh om ændring af bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse
1897687_0010.png
Kommissionen fandt, at dette ikke opfyldte kravene i art. 3, idet Kommissionen anførte, at
pligterne i direktivets artikel 3 ”opfyldes
[..] ikke tilstrækkeligt ved, at ministeren og
myndigheder gives mulighed for at træffe foranstaltninger til beskyttelse af naturen.”
Endvidere henviste Kommissionen til, at direktivet ”har specifik karakter og kræver, at
medlemsstaterne
indfrier
forpligtelserne
deri
ved
tilstrækkeligt
præcise
rammer”.
Kommissionen fandt derfor, at dansk lovgivning ikke gennemfører forpligtelsen med
tilstrækkelig klarhed.
I relation til fuglebeskyttelsesdirektivets art. 4 gjorde Kommissionen bl.a. gældende, at
medlemsstaternes pligt til at udlægge særlige fuglebeskyttelsesområder efter art. 4, stk. 1 og 2
ikke fremgik af den danske lovgivning, da den dagældende regel i miljømålslovens § 36, stk.
1, hvorefter ministeren kan udpege og ændre internationale naturbeskyttelsesområder ikke
fandtes tilstrækkelig. Åbningsskrivelsen indeholdt dog ingen bemærkninger vedrørende den
danske gennemførelse af fuglebeskyttelsesdirektivets art. 4, stk. 4, sidste punktum.
Åbningsskrivelsen blev besvaret af Skov- og Naturstyrelsen den 30. oktober 2006 (j.nr. SNS-
4329-00013), hvor ministeriet havde følgende bemærkninger vedrørende art. 3:
”Kommissionen påpeger, at artikel 3 rummer en pligt for medlemslandene til at træffe alle de nødvendige
foranstaltninger for af hensyn til alle europæiske fuglearter at oprette beskyttede områder, vedligeholde
levesteder i og uden for de beskyttede områder, genskabe ødelagte og oprette nye biotoper.
Den danske lovgivning rummer adskillige muligheder for at gennemføre foranstaltninger til at beskytte
naturen, men Kommissionen mener ikke, at det er tilstrækkeligt til at gennemføre pligten i artikel 3. Der er
efter Kommissionens opfattelse ikke skabt den nødvendige retlige ramme for gennemførelsen.
Svar:
Regeringen vil imødekomme Kommissionen og omsætte artikel 3 til dansk ret, så den gældende praksis får
ophæng i en pligt til at beskytte fuglenes levesteder i overensstemmelse med direktivet. Det vil kræve en
lovændring.
Regeringen vil fremsætte lovforslag herom i næste Folketingssamling (oktober 2007).” (min fremhævelse)
Vedrørende manglerne ved den danske gennemførelse af fuglebeskyttelsesdirektivets art. 4
anførte Skov- og Naturstyrelsen i svaret bl.a.:
”Den danske regering vil imødekomme Kommissionens kritik ved at ændre miljømålsloven, så pligten efter
artikel 4, stk. 1, til at udpege fuglebeskyttelsesområder og om nødvendigt supplere udpegningerne afspejles
direkte i dansk ret. Regeringen forventer at fremsætte lovforslag herom i næste Folketingssamling, dvs. i
oktober 2007.”
10
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 468: Henvendelse af 18/5-18 fra Bæredygtigt Landbrug og professor Peter Pagh om ændring af bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse
1897687_0011.png
3.1 Lovændring i 2008 – lov 508/2008
Det
første
i
svaret
omgang
til
Kommissionen
et
lovede
lovforslag
til
om
gennemførelse
der
i
af
bl.a.
til
fuglebeskyttelsesdirektivets art. 3 og art. 4 blev fulgt op på den måde, at Miljøministeriet i
udsendt
høringsudkast
lovændringer,
relation
fuglebeskyttelsesdirektivets art. 3 og 4 indeholdt en ændring af miljømålslovens § 36, stk. 1-5,
en ny bemyndigelse i naturbeskyttelseslovens § 71, stk. 4-6 og en ændring af jagt- og
vildtforvaltningslovens § 33 og en ny § 52, stk. 3 og 4. I høringsudkastets lovbemærkninger er
om disse udkast til lovændringer bl.a. anført (understregning og fremhævelser er mine):
Miljømålslovens § 36
Ӥ
36, stk. 1.
Den gældende bestemmelse fastslår, ministeren
kan
udpege internationale
naturbeskyttelsesområder. Det præciseres nu, at ministeren har pligt til at udpege internationale
naturbeskyttelsesområder, jf. habitatdirektivets artikel 3.
[..]
§ 36, stk. 4.
Ifølge fuglebeskyttelsesdirektivets artikel 4, stk. 1 og 2, skal de områder, der er bedst egnet til
beskyttelse af fugle, udpeges som fuglebeskyttelsesområder. EF-domstolen har fastslået, at forpligtelsen ikke
kan opfyldes ved at vedtage andre særlige beskyttelsesforanstaltninger.
Der
skal således træffes særlige beskyttelsesforanstaltninger
med hensyn til arternes levesteder for at sikre,
at de kan overleve og formere sig i deres udbredelsesområde. [..]
Hvis et område ikke er udpeget som fuglebeskyttelsesområde, men efter de ornitologiske kriterier i
fuglebeskyttelsesdirektivet skulle have været det, er medlemsstaterne - uanset den manglende udpegning –
efter EF-domstolens praksis (jf. bl.a. den såkaldte Santona-dom) forpligtet til at beskytte området, som om
det var udpeget. I givet fald finder fuglebeskyttelsesdirektivets artikel 4, stk. 4, anvendelse.
Forpligtelsen til at beskytte områder, der opfylder de ornitologiske kriterier, men som endnu ikke er
udpeget, er ikke gennemført i gældende dansk ret. Forslaget gennemfører denne forpligtelse.
Danmark har udpeget de områder, som må anses for at være bedst egnet til at beskytte fugle. Bestemmelserne
forventes kun at få betydning i de situationer, hvor der på et senere tidspunkt sker væsentlige og vedvarende
ændringer af en fuglearts raste- og ynglemønstre, der indebærer, at et nyt område må anses for at være bedst
egnet til at beskytte disse fugle.
§ 36, stk. 5.
Ministeren bemyndiges til at fastsætte regler om beskyttelsen af de i stk. 4 nævnte områder.”
Naturbeskyttelseslovens § 71, stk. 4-6:
”Bestemmelserne i [naturbeskyttelseslovens] stk. 4 og 5 fastlægger ministerens pligt til at sikre, at der i
forbindelse med myndighedernes stillingtagen til de konkrete sager, der er opremset i forslaget, foretages en
vurdering af planer eller projekters eventuelle påvirkning af internationale naturbeskyttelsesområder, af
beskyttede arters yngle- og rasteområder og af beskyttede plantearters levesteder.
Bestemmelsen sikrer opfyldelsen af habitatdirektivets artikler 6 og 12 og er hjemmel til at udstede regler om
administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter, herunder om den
nærmere fremgangsmåde for vurderinger i overensstemmelse med habitatdirektivet. Hidtil har sådanne regler
hvilet på bemyndigelser, hvorefter ministeren kan fastsætte regler. Disse bemyndigelser foreslås nu samlet til
en bestemmelse, hvorefter ministerens pligt til at sikre vurderingen fremgår af formuleringen. De hidtidige
bemyndigelser videreføres i uændret formulering, da
de også bruges til andre formål,
der ikke er
pligtmæssige i forhold til EU lovgivning.
Bestemmelsen i stk. 6 er en formel gennemførelse af fuglebeskyttelsesdirektivets artikel 3, hvorefter
medlemsstaterne er forpligtede til at træffe alle nødvendige foranstaltninger for at beskytte, opretholde eller
genskabe tilstrækkeligt forskelligartede og vidtstrakte levesteder for alle vilde fuglearter. Beskyttelse,
opretholdelse og genskabelse af biotoper og levesteder omfatter i første række
-
oprettelse af beskyttede områder
-
vedligeholdelse og forvaltning af levesteder i og uden for de beskyttede områder
-
genskabelse af ødelagte biotoper
11
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 468: Henvendelse af 18/5-18 fra Bæredygtigt Landbrug og professor Peter Pagh om ændring af bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse
1897687_0012.png
-
oprettelse af nye biotoper.
Bestemmelsen er en opfølgning på Kommissionens åbningsskrivelse. Bestemmelsen indeholder ikke en
selvstændig bemyndigelse til ministeren, men
forpligter ministeren til at udnytte bestemmelserne
i loven,
f.eks. naturforvaltningskapitlet, i overensstemmelse med den praksis, der hidtil har været fulgt.”
Jagt- og vildtforvaltningslovens § 33, stk. 1
”Efter gældende ret kan ministeren oprette vildtreservater med henblik på at beskytte og ophjælpe landets
vildtbestande og sikre raste- og fødesøgningsområder for trækkende fugle. I praksis har ministeren i vidt
omfang anvendt denne hjemmel til at gennemføre internationale forpligtelser.
Kommissionen har i deres åbningsskrivelse af 4. juli 2006 påpeget, at medlemsstaterne i henhold til
fuglebeskyttelsesdirektivets artikel 3 har pligt til at træffe alle nødvendige foranstaltninger for at beskytte,
opretholde eller genskabe tilstrækkeligt forskelligartede og vidtstrakte levesteder for de af direktivet
omhandlede fuglearter. Kommissionen mener ikke, at pligten til at træffe foranstaltninger fremgår
tilstrækkelig klart i den danske lovgivning.
I lyset heraf ændres beføjelsen til at oprette vildtreservater til en forpligtelse. Dette sker ved at ”kan oprette”
ændres til ”opretter”.”
Jagt- og vildtforvaltningslovens § 52, stk. 3 og 4
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 10 (naturbeskyttelseslovens § 71, stk. 4-6).
De i lovudkastet anførte forslag til lovændringer blev fremsat af Miljøministeren den 27.
marts 2007 med lovforslag L 133, hvis lovbemærkninger til de ovennævnte bestemmelser er
stort set identiske med teksten i høringsudkastet.
Efter lovforslagets fremsættelse besvarede Miljøministeren den 7. april 2008 et § 20-
spørgsmål (nr. 981) vedrørende opfyldelse af fuglebeskyttelsesdirektivets forpligtelse til uden
for de særligt beskyttede områder at undgå forurening eller forringelse af levesteder med
følgende:
”Jeg forstår spørgsmålet således, at det sigter til gennemførelsen af fuglebeskyttelsesdirektivets artikel 4, stk.
4, sidste punktum, om beskyttelse af fugle uden for fuglebeskyttelsesområder.
Et bredt udsnit af Miljøministeriets lovgivning herunder miljøbeskyttelsesloven medvirker til at beskytte
fugle og deres levesteder mod forurening og andre forringelser. Det fremgår af lovenes formålsbestemmelser,
at de skal beskytte flora og fauna.
Der er en række særlige beskyttelsesbestemmelser i lovgivningen, der særligt tager sigte på at beskytte
levesteder. Som eksempler kan nævnes naturbeskyttelseslovens § 3 om beskyttelse af naturtyper, kap. 5 i jagt
og vildtforvaltningsloven om oprettelse af vildtreservater, der også anvendes til at udpege reservater, der ikke
er fuglebeskyttelsesområder, arealfredninger efter naturbeskyttelseslovens kap. 6 og naturbeskyttelseslovens
kap. 4, der blandt andet regulerer adgang uden for fuglebeskyttelsesområder.
I det netop fremsatte forslag om ændring af lov om naturbeskyttelse, lov om jagt og vildtforvaltning og
forskellige andre love (L 133) bliver pligten til at oprette vildtreservater tydeliggjort. Danmark lever således
allerede op til direktivets krav på dette område. Jeg har derfor ikke planer om at fremsætte yderligere
lovforslag om dette emne.”
De i lovforslaget foreslåede ændringer blev efterfølgende vedtaget ved lov nr. 508 af 17. juni
2008, hvorefter de ovenfor nævnte regler blev ændret til:
12
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 468: Henvendelse af 18/5-18 fra Bæredygtigt Landbrug og professor Peter Pagh om ændring af bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse
Naturbeskyttelseslovens § 71, stk. 4-6
Stk. 4.
Miljøministeren fastsætter med henblik på gennemførelse af Det Europæiske Fællesskabs direktiver og
beslutninger på naturbeskyttelsesområdet regler om meddelelse af påbud og forbud efter § 11, stk. 1.
Stk. 5.
Miljøministeren fastsætter med henblik på gennemførelse af Det Europæiske Fællesskabs direktiver og
beslutninger på naturbeskyttelsesområdet regler om, i hvilke tilfælde og på hvilke vilkår
1) godkendelser kan gives efter § 8, stk. 5, nr. 7, § 15, stk. 4, nr. 7, og § 20,
2) klitfredning kan ophæves efter § 9, stk. 3,
3) tilladelser kan gives efter § 29, § 31, stk. 1, og § 32,
4) dispensationer kan gives efter § 3, stk. 1-3, og § 8, stk. 1, jf. § 65,
5) dispensationer kan gives fra regler udstedt efter § 51, stk. 1, eller fra regler, som fortsat er i kraft i medfør af §
101, stk.1,
6) bygge- eller beskyttelseslinjer kan ophæves helt eller delvis efter §§ 15-19, jf. § 69, stk. 1, og
7) afgørelser kan træffes efter regler udstedt efter § 8, stk. 6 og 7, § 15, stk. 1, § 16, stk. 1, § 17, stk. 1, og § 18,
stk. 1, jf. § 65.
Stk. 6.
Miljøministeren træffer passende foranstaltninger for at beskytte, opretholde eller genskabe tilstrækkelig
forskelligartede og vidtstrakte levesteder for vilde fuglearter.
Miljømålsloven § 36, stk. 1-5
”Miljøministeren udpeger internationale naturbeskyttelsesområder på land og på havet.
Stk. 2.
Miljøministeren kan foretage ændringer i allerede udpegede internationale naturbeskyttelsesområder.
Stk. 3.
Under en bilateral samrådsprocedure mellem Danmark og Kommissionen for De Europæiske
Fællesskaber med henblik på overvejelser om et områdes udpegning som internationalt naturbeskyttelsesområde
træffer miljøministeren passende foranstaltninger for at undgå forringelse af den prioriterede naturtype eller
levestedet for den prioriterede art samt forstyrrelser af den prioriterede art, hvis disse forstyrrelser har betydelige
konsekvenser for den prioriterede naturtype eller art. Ministeren kan herunder bestemme, at regionsråd,
kommunalbestyrelser og statslige myndigheder ved deres administration af lovgivningen er forpligtet til at
beskytte området. Foranstaltningerne gælder, indtil der er truffet beslutning om og eventuelt foretaget en
udpegning af området.
Stk. 4.
Miljøministeren træffer beslutning om foranstaltninger, der kan beskytte et område, som ikke er udpeget
som internationalt naturbeskyttelsesområde, men hvor nye oplysninger om forekomsten
af fugle indebærer, at området skal udpeges.
Stk. 5.
Ministeren fastsætter regler om beskyttelsen af de i stk. 4 nævnte områder.«
Jagt- og Vildforvaltningslovens § 33, stk. 1:
”Miljøministeren opretter vildtreservater på landjorden, i ferske vande og på fiskeriterritoriet for at beskytte og
ophjælpe landets vildtbestande og sikre raste-og fødesøgningsområder for trækkende fugle.”
Samtidigt blev
jagt og vildtforvaltningslovens § 52
om bemyndigelse til gennemførelse af
EU’s direktiver om naturbeskyttelse ændret, så § 52, stk. 4-5 herefter lyder:
Stk. 4.
Miljøministeren fastsætter med henblik på gennemførelse af Det Europæiske Fællesskabs direktiver
og beslutninger på naturbeskyttelsesområdet regler om, i hvilke tilfælde og på hvilke vilkår
1. dispensationer kan meddeles efter § 4, stk. 1, § 8, § 18, stk. 1 og 2, § 19, stk. 2, § 23, stk. 1 og 3, §§ 24-
26, § 28 og § 30, stk. 1, jf. § 46,
2. oprettelse og nedlæggelse af vildtreservater kan finde sted efter § 33 og § 36 og
3. påbud efter § 38 kan meddeles.
Stk. 5.
Miljøministeren træffer passende foranstaltninger for at beskytte, opretholde eller genskabe
tilstrækkelig forskelligartede og vidtstrakte levesteder for vilde fuglearter.
I lovbemærkningerne til den sidstnævnte ændring er anført:
”Tilføjelsen i [stk. 4, nr. 1] præciserer ministerens pligt til at sikre, at der i forbindelse med myndighedernes
stillingtagen til konkrete sager vedrørende dispensation fra lovforslagets § 7, stk. 1 og 2, samt § 6 a, stk.1og
2, foretages en vurdering af planer eller projekters eventuelle påvirkning af internationale
13
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 468: Henvendelse af 18/5-18 fra Bæredygtigt Landbrug og professor Peter Pagh om ændring af bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse
naturbeskyttelsesområder og af beskyttede arter.
Bestemmelsen [§ 52, stk. 4, nr. 2] er af formel karakter og medfører ingen indholdsmæssige ændringer af
praksis. Den præciserer ministerens pligt til at fastsætte regler, der sikrer, at der i forbindelse med
myndighedernes stillingtagen til dispensationer fra regler om vildtreservater udstedt i medfør af §33,
foretages en vurdering af planer eller projekters eventuelle påvirkning af internationale
naturbeskyttelsesområder, af beskyttede arters yngle-eller rasteområder og af beskyttede plantearters
levesteder.”
Sammenholdes indholdet af lovændringerne i 2008 med forarbejderne, må de ovennævnte
bemyndigelsesbestemmelser i naturbeskyttelseslovens § 71, stk. 4-6, miljømålslovens § 36,
stk. 1-5 samt jagt- og vildtforvaltningslovens § 33, stk. 1 og § 52, stk. 4 forstås som lovgivers
stillingtagen til bl.a. den danske gennemførelse af fuglebeskyttelsesdirektivets art. 3 og art. 4,
stk. 4 ud over, hvad der fulgte af lovændringen i ved lov 2004/454.
Lovændringen i 2008 betød således, at ministeren blev forpligtet til at udpege de nødvendige
levesteder for vilde fugle i jagt- og vildtforvaltningslovens § 33, stk. 1 og naturbeskyttelses-
lovens § 71, stk. 6, hvilket herefter må anses for grundlaget for den danske gennemførelse af
levesteder efter fuglebeskyttelsesdirektivets art. 3, mens ændringerne af miljømålslovens § 36
må anses for den supplerende danske gennemførelse af fuglebeskyttelsesdirektivets art. 4, stk.
4. Endvidere blev Miljøministeren med naturbeskyttelseslovens § 71, stk. 4 og 5 forpligtet til
at sikre, at der ikke meddeles tilladelser og dispensationer efter naturbeskyttelsesloven i
modstrid med de beskyttelse af levesteder, der kræves efter habitatdirektivets art. 12-16 og
fuglebeskyttelsesdirektivets art. 3.
Den omstændighed, at bl.a. naturbeskyttelseslovens §§ 3, 8 og 15 ikke ændres, betyder ikke,
at disse bestemmelser er udtryk for en gennemførelse af fuglebeskyttelsesdirektivets art. 3,
men derimod udtryk for, at den danske beskyttelse af bl.a. vilde fugles levesteder (ud over
Natura 2000-områder) reguleres på grundlag af jagt- og vildtforvaltningslovens regler om
vildtreservater og i habitatbekendtgørelsen (408/2007 på dette tidspunkt). Således anføres i
lovbemærkningerne naturbeskyttelseslovens § 71, stk. 4 -6, at bemyndigelserne:
”præciserer ministerens pligt til at fastsætte regler, der sikrer, at der i forbindelse med myndighedernes
stillingtagen til de konkrete sager, der er opregnet i forslaget, foretages en vurdering af planer eller projekters
eventuelle påvirkning af internationale naturbeskyttelsesområder, af beskyttede arters yngle-og rasteområder
og af beskyttede plantearters levesteder. Regler herom er udstedt bekendtgørelse med nr. 408 af 1. maj 2007
med senere ændring. Forslaget medfører ingen indholdsmæssige ændringer af bekendtgørelsen eller praksis.
Bestemmelsen sikrer opfyldelsen af habitatdirektivets artikler 6 og 12 og er frem over hjemmel til at udstede
regler om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter, herunder
14
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 468: Henvendelse af 18/5-18 fra Bæredygtigt Landbrug og professor Peter Pagh om ændring af bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse
1897687_0015.png
om den nærmere fremgangsmåde for vurderinger i overensstemmelse med habitatdirektivet. Hidtil har
sådanne regler hvilet på bemyndigelser, hvorefter ministeren kan fastsætte regler. Disse bemyndigelser
foreslås nu samlet til en bestemmelse, hvorefter ministerens pligt til at sikre vurderingen fremgår af
formuleringen. De hidtidige bemyndigelser videreføres i uændret formulering, da de også bruges til andre
formål, der ikke er pligtmæssige i forhold til EU-lovgivning.
Bestemmelsen i stk. 6 er en formel gennemførelse af fuglebeskyttelsesdirektivets artikel 3, hvorefter
medlemslandene er forpligtede til at træffe alle nødvendige foranstaltninger for at beskytte, opretholde eller
genskabe tilstrækkeligt forskelligartede og vidtstrakte levesteder for alle vilde fuglearter. Beskyttelse,
opretholdelse og genskabelse af biotoper og levesteder omfatter i første række
- oprettelse af beskyttede områder
- vedligeholdelse og forvaltning af levesteder i og uden for de beskyttede områder
- genskabelse af ødelagte biotoper
- oprettelse af nye biotoper.
Bestemmelsen er en opfølgning på Kommissionens åbningsskrivelse. Bestemmelsen indeholder ikke en
selvstændig bemyndigelse til ministeren, men forpligter ministeren til at udnytte bestemmelserne i loven,
f.eks. naturforvaltningskapitlet, i overensstemmelse med den praksis, der hidtil har været fulgt.”
(mine
understregninger)
Efter lovbemærkningerne har naturbeskyttelseslovens §§ 3, 8 og 15 i relation til
fuglebeskyttelsesdirektivets artikel 3 og art. 4, stk. 4, sidste punktum således alene den
betydning, at der ikke må meddeles dispensation i modstrid med bl.a. EU’s fuglebeskyttelse
med den supplerende forpligtelse, at der ved alle ansøgninger om dispensation fra forbuddet i
naturbeskyttelseslovens §§ 3, 8 og 15 skal foretages en vurdering af, om det ansøgte kan have
skadelig virkning på beskyttede arter og vilde fugles levesteder, og at der ikke kan meddeles
tilladelse, hvis det ansøgte har en sådan skadelig virkning, som det allerede på daværende
tidspunkt fremgik af den dagældende habitatbekendtgørelse § 11. Denne ordning er videreført
i den gældende habitatbekendtgørelse (926/2016) § 10, der bl.a. har hjemmel i
naturbeskyttelseslovens § 71, stk. 3-5, miljømålslovens § 36, stk. 7 og jagt- og
vildtforvaltningslovens § 52, stk. 3 og 4 (bemyndigelsen til at gennemføre EU’s direktiver på
naturbeskyttelsesområdet). Herudover skal ministeren udlægge nye vildtreservater for fugle
efter jagt- og vildforvaltningslovens § 33 og miljømålslovens § 36, stk. 4, i hvilken
forbindelse ministeren tillige skal fastsætte regler om beskyttelsen.
3.2 Lovændring i 2009 – lov 514/2009
Med henvisning til Kommissionens vejledning om habitatdirektivets artikel 12-16 fra februar
2007
(http://ec.europa.eu/environment/nature/conservation/species/guidance/index_en.htm)
blev naturbeskyttelsesloven og jagt- og vildtforvaltningsloven ændret året efter ved lov nr.
514 af 12. juni 2009, hvor der samtidigt blev rettet mindre fejl i lovændringen i 2008.
15
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 468: Henvendelse af 18/5-18 fra Bæredygtigt Landbrug og professor Peter Pagh om ændring af bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse
Lov 514/2009 betød, at den i lov 508/2008 fastsatte pligt for ministeren til at udlægge
levesteder for bilag IV arter og vilde fugle og pligt til at sikre, at der ikke blev meddelt
tilladelser i modstrid med den i direktiverne krævede beskyttelse, blev suppleret af et generelt
forbud i naturbeskyttelseslovens §§ 29a og 29b mod at skade beskyttede arter og deres
levesteder, medmindre der er meddelt tilladelse efter naturbeskyttelseslovens § 65, stk. 6. Det
blev samtidigt understreget direkte i § 65, stk. 7, at dispensationer fra forbuddet i §§ 29 a
træder i stedet for dispensationer fra naturbeskyttelseslovens §§ 3, 8 og 15. Det fremgår
således meget tydeligt, at hvis det er nødvendigt at meddele dispensation fra habitatdirektivets
beskyttelse af levesteder for vilde dyr og planter, og betingelserne herfor findes opfyldt, skal
der ikke søges dispensation fra naturbeskyttelseslovens §§ 3, 8 og 15.
Fugledirektivets modsvarende generelle beskyttelse af vilde fugle og deres levesteder blev
ved lovændringen i 2009 placeret i jagt- og vildtforvaltningsloven, hvor der i § 6, stk. 4 blev
indsat hjemmel til, at ministeren kan fastsætte regler om biotopplaner. Endvidere blev i jagt
og vildtforvaltningslovens § 7 indført et generelt forbud mod forsætlig forstyrrelse af
beskyttede pattedyr og vilde fugle. I bemærkningerne hertil er bl.a. anført:
”Bestemmelsen i stk. 1 gennemfører habitatdirektivets artikel 12, stk.1, litra b. Forbuddet gælder forsætlig
forstyrrelse af de dyrearter, der er omfattet af bilag 1 til loven. Forbuddet omfatter forstyrrelser i forhold til
alle livsstadier af de omfattede dyrearter.
Bestemmelsen i stk. 2 lovfæster princippet i fuglebeskyttelsesdirektivets artikel 5, litra d om, at fugle skal
beskyttes mod forsætlig forstyrrelse. Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2.
Med hensyn til definition af forstyrrelse henvises ligeledes til bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 2. Efter
forslaget omfatter forbuddet alene forstyrrelser med skadelig virkning for arten eller bestanden. Direktivet
anvender en anden formulering, men forslaget er i overensstemmelse med Europa-Kommissionens
vejledning om habitatdirektivets artikel 12, hvorefter forbuddet omfatter forsætlige forstyrrelser, der er
skadelige for arten eller bestanden, for eksempel ved at have negativ effekt på overlevelseschancerne for en
bestand eller dens evne til reproduktion eller dens reproduktionssucces. Hvis forstyrrelsen medfører en
indskrænkning af artens eller bestandens udbredelsesområde, vil det som altovervejende hovedregel være en
overtrædelse af forbuddet.
[..]
Forstyrrelsen skal efter den danske tekst i habitatdirektivets artikel 12, stk. 1, litra b og
fuglebeskyttelsesdirektivets artikel 5, litra d være forsætlig. Dette indebærer, at det kun er forstyrrelser, der
foretages med forsæt, der kan straffes. Som eksempel på forsætlig forstyrrelse kan nævnes bevidst
bortjagning af en fugleflok fra en redekoloni, hvilket vil kræve dispensation fra bestemmelserne. En
forstyrrelse vil være forsætlig, hvis der er handlet med hensigt til at forstyrre, eller hvis en forstyrrende
aktivitet gennemføres med viden eller formodning om, at arten findes i området, eller hvor aktiviteten
fortsættes efter at det viser sig, at arten bliver forstyrret. Strafbarhed forudsætter dog herudover, som nævnt
ovenfor, at den har negativ virkning for arten eller bestanden.
3.3 Sammenfattende om dansk gennemførelse af direktivets art 3 og art. 4, stk. 4
Det må lægges til grund, at frem til Kommissionens åbningsskrivelse af 4. juli 2006, hvor
16
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 468: Henvendelse af 18/5-18 fra Bæredygtigt Landbrug og professor Peter Pagh om ændring af bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse
Kommissionen
Folketinget
taget
bl.a.
påtalte
den
til,
manglende
hvordan
art.
danske
3
og
gennemførelse
art.
4,
stk.
4
af
i
fuglebeskyttelsesdirektivets art. 3 og art. 4, stk. 4, havde hverken Miljøministeriet eller
nærmere
stilling
fuglebeskyttelsesdirektivet skulle gennemføres i dansk ret.
På baggrund af forarbejderne til lovændringerne i 2008 og 2009 må det lægges til grund, at en
dansk gennemførelse af fuglebeskyttelsesdirektivets art. 3 og art. 4, stk. 4 krævede
lovændring, hvilket ligeledes fremgår af ministeriets svar til Kommissionen. Det må
endvidere efter forarbejderne lægges til grund, at folketinget med lov 508/2008 og lov
514/2009 tog stilling til, hvordan disse direktivbestemmelser skal gennemføres i dansk ret.
Den i artikel 3 fastsatte pligt til at udlægge levesteder for vilde fugle er gennemført ved
bemyndigelserne i miljømålslovens § 36, stk. 1 og jagt- og vildtforvaltningslovens § 33, stk.
1, § 52, stk. 4, nr. 2 og § 52, stk. 5 samt i naturbeskyttelseslovens § 71, stk. 6, hvor
sidstnævnte bestemmelse præciserer, at ministerens skal udnytte naturbeskyttelseslovens
gældende beføjelser til at oprette beskyttede områder på en måde, der er i overensstemmelse
med fuglebeskyttelsesdirektivets art. 3 - og formentlig også art. 4, stk. 4, selv om dette ikke
eksplicit fremgår af lovbemærkningerne.
Den i fuglebeskyttelsesdirektivets art. 3, stk. 2 fastsatte forpligtelse til vedligeholdelse og
forvaltning af levestederne er i dansk ret gennemført på den måde, at ministeren har den
fornødne bemyndigelse hertil i miljømålslovens § 36, stk. 4, i jagt og vildtforvaltningslovens
§ 52, stk. 5 suppleret af hjemlen til biotopplaner i § 6, stk. 4 (nu § 6, stk. 3) samt på grundlag
af de gældende bemyndigelser i naturbeskyttelsesloven, jf. § 71, stk. 6.
Den i fuglebeskyttelsesdirektivets art. 3, stk. 2 og art. 4, stk. 4 fastsatte forpligtelse til at
beskytte levesteder for vilde fugle mod skadelige påvirkninger er i dansk ret gennemført ved
habitatbekendtgørelsens regler suppleret af jagt- og vildtforvaltningslovens bemyndigelser til
at ministeren kan fastsætte regler, der hindrer skadelige påvirkninger af bl.a. vilde fugles
levesteder. Herudover er det i bemyndigelsen i naturbeskyttelseslovens § 71, stk. 5 forudsat,
at ministeren fastsætter nærmere regler om, at der ikke kan meddeles dispensation fra bl.a.
17
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 468: Henvendelse af 18/5-18 fra Bæredygtigt Landbrug og professor Peter Pagh om ændring af bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse
1897687_0018.png
naturbeskyttelseslovens §§ 3, 8, 15 og 20 i modstrid med forpligtelserne efter bl.a.
fuglebeskyttelsesdirektivets art. 3. Tilsvarende er det i forarbejderne til lovændringerne i 2008
og 2009 med fodnoter i en del øvrige miljølove og planloven forudsat, at der fx ikke meddeles
miljøgodkendelser i modstrid med bl.a. den beskyttelse af vilde fugles levesteder, der kræves
efter art. 3.
4. Den danske gennemførelse af krydsoverensstemmelsesreglerne om fuglebeskyttelse
Krydsoverensstemmelsesforordningens regler er i dansk ret gennemført ved i bekendtgørelse
nr. 11 af 9. januar 2018 om krydsoverensstemmelse, hvor de modsvarende danske regler om
overtrædelse af fuglebeskyttelsesdirektivets art. 3, stk. 1, art. 3, stk. 2, litra b), art. 4, stk. 1,
stk. 2 og stk. 4 samt habitatdirektivets art. 6, stk. 1 og 2, er (forsøgt) gennemført i
bekendtgørelsens bilag 1, pkt. 1.23 til 1.26 og 1.29, der har følgende ordlyd:
1.23
1.24
Beskyttelse af naturtyper beliggende i et Natura 2000 område.
Lov om naturbeskyttelse, § 3, [..], for så vidt arealet er beliggende inden for Natura 2000-områder
(habitatområder og fuglebeskyttelsesområder)
Beskyttelse af klitfredede arealer beliggende i et Natura 2000 område.
Lov om naturbeskyttelse, § 8, stk. 1, 1. og 2. pkt., jf. lovbekendtgørelse nr. 934 af 27. juni 2017 og
bekendtgørelse nr. 1316 af 21. december 2011 om klitfredning, § 1, stk. 1, for så vidt arealet er
beliggende inden for Natura 2000-områder (habitatområder og fuglebeskyttelsesområder)
Beskyttelse af strandbredder og andre arealer, der ligger mellem strandbredden og
strandbeskyttelseslinjen, og som er beliggende i et Natura 2000 område.
Lov om naturbeskyttelse, § 15, stk. 1, 1. pkt., § 15, stk. 1, 2. pkt., dog undtaget for så vidt angår
udstykning, matrikulering og arealoverførsel, hvorved der fastlægges skel, og § 15 a, stk. 5, [..], for så
vidt arealet er beliggende inden for Natura 2000-områder (habitatområder og fuglebeskyttelsesområder)
Beskyttelse af arealer i ydre koge i Tøndermarsken beliggende i et Natura 2000 område.
Lov om beskyttelse af de ydre koge i Tøndermarsken, §§ 10-12, § 16, stk. 1 og 2, § 17, stk. 1 og 2, § 18,
stk. 1, § 19, og § 20, [..], for så vidt arealet er beliggende inden for Natura 2000-områder
(habitatområder og fuglebeskyttelsesområder)
Om fredskovpligtige arealer beliggende i et Natura 2000 område.
Lov om skove, § 8, nr. 4, 1. pkt., § 11 og § 28, [..] [..], for så vidt arealet er beliggende inden for Natura
2000-områder (habitatområder og fuglebeskyttelsesområder)
1.25
1.26
1.29
I den danske krydsoverensstemmelsesbekendtgørelse er det således lagt til grund, at fugle-
beskyttelsesdirektivets art. 3, stk. 1 og stk. 2, litra b), art. 4, stk. 1, stk. 2 og stk. 4 samt
habitatdirektivets 6 stk. 2 i dansk ret er gennemført ved forbuddet mod tilstandsændringer i
naturbeskyttelseslovens §§ 3, § 8, § 15, i forbuddene mod ændringer i tøndermarsklovens
§§
10-12, § 16, stk. 1 og 2, § 17, stk. 1 og 2, § 18, stk. 1, § 19, og § 20, og i skovlovens forbud
mod dyrehold, bebyggelse og forbud mod ændringer på fredsskovspligtige arealer, men at
dette
kun gælder, hvis arealet er beliggende inden for et særligt fuglebeskyttelsesområde eller
et habitatområde, hvilket samlet betegnes Natura 2000-områder.
18
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 468: Henvendelse af 18/5-18 fra Bæredygtigt Landbrug og professor Peter Pagh om ændring af bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse
1897687_0019.png
Det er det sidste, der må være baggrund for Kommissionens krav om tilbagebetaling af
landbrugsstøtte, idet krydsoverensstemmelsesbekendtgørelsen ikke referer til regler, der
modsvarer fuglebeskyttelsesdirektivets art. 3, stk. 2, litra b eller artikel 4, stk. 4, sidste
punktum.
Det
er
således
relativ
nemt
at
konstatere,
at
de
i
krydsoverens-
stemmelsesbekendtgørelsens
pkt. 1.23 til 1.26 og 1.29 anførte regler kun omfatter arealer
inden for et særligt fuglebeskyttelsesområde (eller anden Natura 2000-område), hvilket i
relation til krydsoverensstemmelsesforordningen skal modsvare habitatdirektivets art. 6, stk.
2, som anført ovenfor.
4.1 Krydsoverensstemmelsesbekendtgørelsens regler om Natura 2000-områder
Inden Kommissionens indsigelse belyses, er det fundet nødvendigt at kommentere den
forståelse af habitatdirektivets art. 6, stk. 2, der er lagt til grund i kryds-
overensstemmelsesbekendtgørelsens bilag 1,
pkt. 1.23 - 1.26 og 1.29. Problemet er, at
krydsoverensstemmelsesbekendtgørelsen bygger på flere misforståelser af habitatdirektivets
art. 6, stk. 2 i Miljøministeriet, der i en lang periode fejlagtigt antog, at de forskellige forbud
mod tilstandsændringer i naturbeskyttelsesloven og skovloven modsvarede habitatdirektivets
art. 6, stk. 2. Efter EU-domstolens dom i sag C-117/00
Kommissionen mod Irland
og efter en
åbningsskrivelse fra Kommissionen (og et notat fra Kammeradvokaten) blev dette løst ved, at
der ved lov nr. 454 af 9. juni 2004 blev vedtaget en ændring af naturbeskyttelsesloven.
Ændringen betød bl.a., at habitatdirektivets art. 6, stk. 2 i dansk ret er gennemført i
naturbeskyttelseslovens §§ 19c-19f, hvorefter kommunen skal meddele forbud mod
aktiviteter, der har skadelig virkning på Natura 2000-områder. Samme ordning blev samtidigt
indført i skovlovens §§ 18-21.
I overensstemmelse med EU-domstolens fortolkning af art. 6, stk. 2, gælder disse regler,
uanset om aktiviteten foregår
inden for eller uden for
et Natura 2000-område. Det afgørende
er alene, om aktiviteten har den skadelige virkning på Natura 2000-områdets
udpegningsgrundlag, der efter habitatdirektivets art. 6, stk. 2 er forbudt. Det var således disse
danske regler i naturbeskyttelseslovens §§ 19c-19f og de modsvarende regler i skovloven – og
ikke naturbeskyttelseslovens §§ 3, 8 og 15 - der skulle have været henvist til i
19
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 468: Henvendelse af 18/5-18 fra Bæredygtigt Landbrug og professor Peter Pagh om ændring af bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse
krydsoverensstemmelsesbekendtgørelsens
bilag 1,
pkt. 1.23 - 1.26 og 1.29.
Dette bevirker, at der ikke i den danske krydsoverensstemmelsesbekendtgørelse er regler, der
modsvarer krydsoverensstemmelsesforordningens bilag II, pkt. LMK 2 og LMK 3 i relation
til Natura 2000-områder, da forbuddene i naturbeskyttelseslovens §§ 3, 8 og 15 varetager
andre hensyn end beskyttelse af Natura 2000-områder, og det derfor også er andre hensyn end
Natura 2000-områder
varetager, der
begrunder, at
en lokalitet er omfattet af
naturbeskyttelseslovens §§ 3, 8 og 15. Den altovervejende del af overtrædelser af forbuddet
mod tilstandsændringer i naturbeskyttelseslovens §§ 3, 8 og 15 har derfor ikke en sådan
påvirkning af fuglebeskyttelsesområder (eller andre Natura 2000-områder), at overtrædelsen
også udgør en overtrædelse af habitatdirektivets art. 6, stk. 2. Til illustration kan nævnes, at
hvis en landmand opfører et mindre skur til sine dyr inden for strandbeskyttelseslinjen, uden
at have fået dispensation, vil dette være en overtrædelse af naturbeskyttelseslovens § 15,
uanset om det påvirker fuglene i et fuglebeskyttelsesområde eller udpegningsgrundlaget for et
habitatområde. Samtidigt vil habitatdirektivets art. 6, stk. 2 kunne være overtrådt, selv om
landmanden ikke har overtrådt naturbeskyttelseslovens §§ 3, 8 og 15. Fx er fældning af træer
inden for strandbeskyttelseslinjen ikke forbudt efter naturbeskyttelseslovens § 15, jf. Natur-
og Miljøklagenævnets afgørelse i MAD 2011.1255, selv om en træfældning kan medføre
alvorlig skadevirkning på fuglelivet i et særligt fuglebeskyttelsesområde og ofte vil være
omfattet af forbuddet i habitatdirektivets art. 6, stk. 2.
Der er således ingen nødvendig sammenhæng mellem en overtrædelse af habitatdirektivets
art. 6, stk. 2 og overtrædelse af naturbeskyttelseslovens §§ 3, 8 og 15, da reglerne varetager
forskellige hensyn. De meget få tilfælde, hvor en overtrædelse af de anførte regler i
naturbeskyttelsesloven også medfører en overtrædelse af habitatdirektivets art. 6, stk. 2, kan
således ikke begrunde, at overtrædelser af naturbeskyttelseslovens §§ 3, 8 og 15 medfører
krav om tilbagebetaling af landbrugsstøtte. Da forbuddene i naturbeskyttelseslovens §§ 3, 8
og 15, ikke nødvendigvis hindrer, at der kan ske skade på udpegningsgrundlaget for et særligt
fuglebeskyttelsesområde og andre Natura 2000-områder, kan krydsoverensstemmelses-
bekendtgørelsen heller ikke sikre, at krydsoverensstemmelsesforordningens regler efterleves.
Det er som følge af så alvorlige mangler i den danske krydsoverensstemmelsesbekendtgørelse
20
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 468: Henvendelse af 18/5-18 fra Bæredygtigt Landbrug og professor Peter Pagh om ændring af bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse
næppe muligt at anvende reglerne om krydsoverensstemmelse, hvis en landbrugsdrift skader
et Natura 2000-område.
I forhold til krydsoverensstemmelsesforordningen bevirker denne danske gennemførelse af
habitatdirektivets art. 6, stk. 2, at reglerne om krydsoverensstemmelse først kan gælde, når der
er meddelt påbud til en landmand efter naturbeskyttelseslovens §§ 19d – 19f (eller indgået
aftale efter § 19c), så tilbagebetalingskrav af landbrugsstøtte på grundlag af krydsoverens-
stemmelsesforordningen forudsætter, at landmanden overtræder et påbud efter §§ 19 d-f eller
en aftale efter § 19. Så længe krydsoverensstemmelsesbekendtgørelsen ikke henviser til de
relevante regler i naturbeskyttelseslovens §§ 19c – 19f, er det dog tvivlsomt, om det
overhovedet er muligt at kræve tilbagebetaling af landbrugsstøtte, hvis en landmand
overtræder et påbud efter naturbeskyttelseslovens §§ 19d-19f.
Såfremt Miljø- og Fødevareministeriet alene på grundlag af overtrædelse af bestemmelserne i
krydsoverensstemmelsesbekendtgørelsens bilag 1, pkt. 1.23 - 1.26, tidligere har stillet krav til
landmænd om tilbagebetaling af landbrugsstøtte, vil der være tale om åbenbar fejlagtig
retsanvendelse fra myndighedernes side. Medmindre der foreligger forældelse, vil der derfor
være mulighed for at rejse krav mod Miljø- og Fødevareministeriet om betaling af det beløb,
som landmanden har tilbagebetalt til ministeriet på grundlag af krydsoverensstemmelses-
bekendtgørelsen.
Jeg kan ikke forklare, hvorfor disse alvorlige mangler i den danske gennemførelse af
krydsoverensstemmelsesforordningen ikke er påtalt af Kommissionen, men den mest
nærliggende forklaring er nok manglende kendskab til de ganske komplicerede danske
gennemførelsesregler af habitatdirektivet.
4.2 Kommissionens indsigelse mod den danske krydsoverensstemmelsesbekendtgørelse
Som anført har jeg ikke haft adgang til Kommissionens skrivelse, men i Miljø- og
Fødevareministeriets notat af 12. januar 2018 er bl.a. anført:
”EU-Kommissionen gennemførte d. 4-8. september 2017 KO-revision. Den 27. november 2017 sendte
Kommissionen sin revisionsrapport, hvori der er lagt op til underkendelse for mangelfuld KO-belægning af
21
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 468: Henvendelse af 18/5-18 fra Bæredygtigt Landbrug og professor Peter Pagh om ændring af bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse
bestemmelserne i fuglebeskyttelsesdirektivet. Kommissionen indskærper, at Landbrugsstyrelsen gennemfører
de nødvendige tiltag, så KO-kontrollen bringes i fuld overensstemmelse med EU-reglerne. For at kunne rette
op på den utilstrækkelige KO-kontrol af fuglebeskyttelsesdirektivet, kræver det en ændring af KO-
bekendtgørelsen. [..]
Kommissionens anmærkning og eventuelle underkendelse går ud på, at KO-kravene vedrørende
fuglebeskyttelsesdirektivet for nuværende kun gælder for områder indenfor Natura 2000-områder. Der skal
også være KO-krav for fuglebeskyttelse uden for Natura 2000 områder. [..]
Ændringen til bekendtgørelsen består i, at 5 KO-krav om beskyttelse af fugleliv, som i dag omfatter
fuglehabitater udpeget indenfor Natura 2000-områderne (krav 1.23, 1.24, 1.25, 1.26 og 1.29 om beskyttelse
af §3-naturtyper, klitfredede arealer, strandbeskyttede områder, arealer i ydre koge i Tøndermarsken og
fredskovpligtige arealer), udvides til også at omfatte de tilsvarende fuglehabitater beliggende udenfor Natura
2000-grænsedragningen. Beskyttelsen uden for Natura 2000-områder gælder i dag allerede i henhold til
national lovgivning. Beskyttelsen vil bestå i et forbud mod tilstandsændringer på de nævnte arealer – samme
beskyttelse som, i KO-sammenhæng, allerede i dag finder anvendelse for de nævnte arealer beliggende inden
for Natura 2000-områder.”
Med henvisning til Kommissionens skrivelse sendte Miljø- og Fødevareministeriet den 23.
januar 2018 følgende forslag til ændring af krydsoverensstemmelsesbekendtgørelsen i høring:
Udkast til ændring af visse krav i bilag 1 til bekendtgørelse nr. 11 af 9. januar 2018 om
krydsoverensstemmelse.
1.23
1.24
1.25
Beskyttelse af naturtyper beliggende i et Natura 2000 område.
Lov om naturbeskyttelse, § 3, [..],
Beskyttelse af klitfredede arealer beliggende i et Natura 2000 område.
Lov om naturbeskyttelse, § 8, stk. 1, 1. og 2. pkt., jf. lovbekendtgørelse nr. 934 af 27. juni 2017 og
bekendtgørelse nr. 1316 af 21. december 2011 om klitfredning, § 1, stk. 1,
Beskyttelse af strandbredder og andre arealer, der ligger mellem strandbredden og
strandbeskyttelseslinjen, og som er beliggende i et Natura 2000 område.
Lov om naturbeskyttelse, § 15, stk. 1, 1. pkt., § 15, stk. 1, 2. pkt., dog undtaget for så vidt angår
udstykning, matrikulering og arealoverførsel, hvorved der fastlægges skel, og § 15 a, stk. 5,
Beskyttelse af arealer i ydre koge i Tøndermarsken beliggende i et Natura 2000 område.
Lov om beskyttelse af de ydre koge i Tøndermarsken, §§ 10-12, § 16, stk. 1 og 2, § 17, stk. 1 og 2, § 18,
stk. 1, § 19, og § 20,
[1.27 og 1.28 er ophævet],
Om fredskovpligtige arealer beliggende i et Natura 2000 område.
Lov om skove, § 8, nr. 4, 1. pkt., § 11 og § 28, [..] [..],
1.26
1.29
Udkast til ændring af bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse vil således indebære, at hvis
en landmand, som modtager landbrugsstøtte, fremover overtræder forbuddet mod
tilstandsændringer i naturbeskyttelseslovens §§ 3, 8 og 15, vil dette udløse krav om
tilbagebetaling af landbrugsstøtte uanset, om overtrædelsen er begået inden for eller uden for
et Natura 2000-området, og uden det efter krydsoverensstemmelsesbekendtgørelsen har
betydning,
om
overtrædelsen
medfører
de
virkninger,
der
er
forbudt
efter
fuglebeskyttelsesdirektivets art. 3, stk. 2, litra b) og art. 4, stk. 4, sidste punktum.
22
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 468: Henvendelse af 18/5-18 fra Bæredygtigt Landbrug og professor Peter Pagh om ændring af bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse
1897687_0023.png
I Miljø- og Fødevareministeriets ledsagende høringsskrivelse er som begrundelse for disse
ændring af krydsoverensstemmelsesbekendtgørelsen bl.a. anført:
Det følger af forordning 1306/2013, bilag II, at den nationale implementering af fuglebeskyttelsesdirektivets
artikel 3, stk. 1, artikel 3, stk. 2, litra b, samt artikel 4, stk. 1, 2 og 4, skal være omfattet af KO-reglerne.
De
nævnte bestemmelser i direktivet indeholder krav til udpegning og beskyttelse af særlige
fuglebeskyttelsesområder/Natura 2000-områder, men indeholder samtidig krav om, at medlemsstaterne skal
sikre beskyttelse af fuglenes levesteder, også uden for de udpegede fuglebeskyttelsesområder.
Det foreslås derfor at udvide anvendelsesområdet for 5 eksisterende KO-krav. Det drejer sig om følgende
krav:
KO-krav 1.23 om beskyttelse af naturtyper beliggende i et Natura 2000område
KO-krav 1.24 om beskyttelse af klitfredede arealer beliggende i et Natura 2000-område
KO-krav 1.25 om beskyttelse af strandbredder, og andre arealer, der ligger mellem strandbredden og
strandbeskyttelseslinjen, og som er beliggende i et Natura 2000-område
KO-krav 1.26 om beskyttelse af arealer i ydre koge i Tøndermarsken beliggende i et Natura 2000-
område
KO-krav 1.29 om fredskovspligtige arealer beliggende inden for et Natura 2000-område
De ovennævnte krav er i dag begrænset til alene at finde anvendelse, i det omfang de pågældende beskyttede
naturtyper befinder sig inden for et Natura 2000-område.
De nævnte kravs anvendelsesområde foreslås
udvidet, så de i KO-sammenhæng fremover også finder anvendelse uden for Natura 2000-områder.
Forholdet til EU-lovgivningen
De foreslåede ændringer i bekendtgørelsens bilag 1,
foretages med henblik på at sikre, at der hverken er
krydsoverensstemmelse på mere eller mindre end de EU-retlige forpligtelser, som medlemsstaterne, jf.
forordning nr. 1306/2013, bilag II, er pålagt at have krydsoverensstemmelse på.
Landbrugsstyrelsen vurderer
på den baggrund, at de pågældende ændringer ikke går længere, end hvad der er påkrævet for at
implementere de EU-retlige forpligtelser som følger af bilag II i forordning nr. 1306/2013.” (mine
fremhævelser).
Som det fremgår af høringsskrivelsen, er ministeriets udkast til ændring af kryds-
overensstemmelsesbekendtgørelsen begrundet med krydsoverensstemmelsesforordningens
henvisning til fuglebeskyttelsesdirektivets art. 3, stk. 1, art. 3, stk. 2, litra b, og art. 4, stk. 1, 2
og 4. Ifølge Miljø- og Fødevareministeriet indeholder disse regler i fuglebeskyttelsesdirektivet
”krav til udpegning og beskyttelse af særlige fuglebeskyttelsesområder/Natura 2000-områder, men
indeholder samtidig krav om, at medlemsstaterne skal sikre beskyttelse af fuglenes levesteder, også uden for
de udpegede fuglebeskyttelsesområder.”
Ifølge ministeriets høringsskrivelse modsvares disse dele af fuglebeskyttelsesdirektivets regler
af forbuddene mod tilstandsændring i beskyttede naturtyper, klitfredede arealer, inden for
strandbeskyttelseslinjen i naturbeskyttelseslovens §§ 3, 8 og 15. Yderligere understreger
ministeriet, at denne udvidelse af krydsoverensstemmelsesbekendtgørelsens anvendelses-
område, hverken er
”mere
eller mindre
end de EU-retlige forpligtelser, som medlemsstaterne, jf. forordning nr. 1306/2013, bilag
II, er pålagt at have krydsoverensstemmelse på.”
23
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 468: Henvendelse af 18/5-18 fra Bæredygtigt Landbrug og professor Peter Pagh om ændring af bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse
1897687_0024.png
Dette må forstås på den måde, at ministeriet mener, at de foreslåede ændringer af
krydsoverensstemmelsesbekendtgørelsens regler ikke går videre end, hvad EU-retten
forpligter til,
og
at ændringen samtidigt er tilstrækkelig til at overholde denne del af
forpligtelserne efter krydsoverensstemmelsesforordningen. Begge udsagn må med sikkerhed
afvises som forkerte, som det uddybes straks nedenfor.
5. Vurdering af udkast til ændring af krydsoverensstemmelsesbekendtgørelsen
Når det må afvises, at ændringer af krydsoverensstemmelsesbekendtgørelsens regler ikke går
videre end, hvad EU-retten forpligter til,
og
at ændringen samtidigt er tilstrækkelig til at
overholde denne del af forpligtelserne efter krydsoverensstemmelsesforordningen, er det
begrundet med, at høringsudkastet er baseret på meget alvorlige misforståelser af den danske
gennemførelse af fuglebeskyttelsesdirektivets art. 3 og art. 4, stk. 4 sidst punktum. Der savnes
således overvejelser i høringsudkastet om både indholdet i de nævnte direktivbestemmelser og
om, hvordan disse bestemmelser er gennemført i lovgivningen ved lovændringerne i 2008 og
2009.
Generelt må anføres, at langt de fleste overtrædelser af naturbeskyttelseslovens §§ 3, 8 og 15
ikke
vil påvirke fuglelivet på en måde, der er i modstrid med fuglebeskyttelsesdirektivets art.
3, stk. 2, litra b eller sidste punktum i art. 4, stk. 4. Dette skyldes, at naturbeskyttelseslovens
§§ 3, 8 og 15 primært varetager andre hensyn end fuglebeskyttelse, hvilket både gælder
afgrænsning af lokaliteter og indholdet i forbuddet, som der er redegjort ovenfor i relation til
krydsoverensstemmelse vedrørende Natura 2000-områder. Som følge heraf vil udkastet til
ændring af bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse omfatte langt flere overtrædelser, end
der kræves efter krydsoverensstemmelsesforordningen.
Det er derfor meget vildledende at hævde, at udkastet til bekendtgørelse ikke går videre end,
hvad Danmark er forpligtet til.
Hertil kommer, at mens fuglebeskyttelsesdirektivets art. 3, stk. 2, litra b udtrykkeligt kræver,
at der er fastsat foranstaltninger for ”forvaltning og vedligeholdelse” af vilde fugles
levesteder, er der ingen forpligtelse hertil efter naturbeskyttelseslovens §§ 3 og 15, hvorfor
24
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 468: Henvendelse af 18/5-18 fra Bæredygtigt Landbrug og professor Peter Pagh om ændring af bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse
disse regler heller ikke modsvarer indholdet af den beskyttelse af vilde fugles levesteder, som
kræves efter de krydsoverensstemmelsesbestemmelsesbelagte forpligtelser.
Ud fra en EU-retlig bedømmelse kan naturbeskyttelseslovens §§ 3, 8 og 15 derfor ikke anses
for hverken tilstrækkelige eller egnede til at varetage den beskyttelse af vilde fugles
levesteder, der kræves efter fuglebeskyttelsesdirektivets art. 3 og art. 4, stk. 4, sidste punktum,
hvilket netop var baggrunden for Kommissionens åbningsskrivelse i 2006.
I alle tilfælde er det helt afgørende, at lovgiver med ændringer i 2008 og 2009 tog stilling til,
hvordan fuglebeskyttelsesdirektivets art. 3 og art. 4, stk. 4 skal gennemføres i dansk ret,
hvorfor
det
alene
er
overtrædelser
af
de
i
2008
og
2009
vedtagne
gennemførelsesbestemmelser, der kan danne grundlag for krydsoverensstemmelse. Heraf
følger med andre ord, at Folketinget på grundlag af den brede afvejning i
fuglebeskyttelsesdirektivets art. 2 har valgt at gennemføre direktivets art. 3 ved de ovenfor
omtalte regler i naturbeskyttelsesloven, jagt- og vildtforvaltningsloven, miljøloven m.fl. Det
er som følge heraf alene overtrædelser af disse bestemte regler, der udgør den danske
gennemførelse af fuglebeskyttelsesdirektivets art. 3, og som derfor kan være omfattet af
reglerne om krydsoverensstemmelse vedrørende overtrædelse af art. 3. Det samme må gælde
for levesteder omfattet af fuglebeskyttelsesdirektivets art. 4, stk. 4.
Hvis Miljø- og Fødevareministeriet mener, at der er ønske om eller behov for en anden og
mere vidtgående gennemførelse af fuglebeskyttelsesdirektivets art. 3 og art. 4, stk. 4 end
lovgiver hidtil har fastsat, vil det derfor kræve lovændring. Men selv hvis en sådan
lovændring blev gennemført med det indhold, som ministeriet har anført i udkast til ændring
af krydsoverensstemmelsesbekendtgørelsen, vil det ikke være muligt at pålægge
krydsoverensstemmelse for overtrædelser af naturbeskyttelseslovens §§ 3, 8 og 15, da disse
regler varetager andre hensyn end beskyttelse af vilde fugles levesteder, som det i øvrigt også
anføres i lovbemærkningerne til lovændringerne i 2008.
I forhold til Kommissionens indsigelse vedrørende manglende krydsoverensstemmelse for
landmænds overtrædelser af fuglebeskyttelsesdirektivets art. 3, stk. 2, litra b) og art. 4, stk. 4,
25
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 468: Henvendelse af 18/5-18 fra Bæredygtigt Landbrug og professor Peter Pagh om ændring af bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse
1897687_0026.png
er det således korrekt, at den danske gennemførelse af disse bestemmelser ikke fremgår af
krydsoverensstemmelsesbekendtgørelsen. Dette problem kan imidlertid ikke løses ved som
foreslået i ministeriets høringsudkast at gøre de hidtidige misforståelser af den danske
gennemførelse af habitatdirektivets art. 6, stk. 2 endnu mere omfattende i kryds-
overensstemmelsesbekendtgørelsen.
Derimod
kan
Kommissionens
indsigelse
imødekommes
ved,
at
ændre
krydsoverensstemmelsesbekendtgørelsens bilag 1 i overensstemmelse med den danske
gennemførelse af fuglebeskyttelsesdirektivets art. 3, stk. 2, litra b) og art. 4, stk. 4, idet jeg
herved lægger til grund, at implementeringen opfylder EU-rettens forpligtelser og holder sig
inden for den skøn, der er forudsat i krydsoverensstemmelsesforordningens henvisninger om
krydsoverensstemmelse af bestemte overtrædelser af direktiver. Ved samme lejlighed må det
anbefales, at krydsoverensstemmelsesbekendtgørelsen bringes i overensstemmelse med den
danske gennemførelse af habitatdirektivets art. 6, stk. 1 og 2.
6. Sammenfattende vurdering
Det må på grundlag af lovændringerne i 2008 og 2009 og begrundelsen herfor lægges til
grund, at de i fuglebeskyttelsesdirektivets art. 3 og art. 4, stk. 4 fastsatte forpligtelser til at
udlægge levesteder for vilde fugle og beskytte og forvalte disse levesteder i dansk lovgivning
er
gennemført
ved
ministerbemyndigelserne
i
naturbeskyttelsesloven,
jagt
og
vildtforvaltningsloven og miljømålsloven. Hvor selve aktiviteten kun er reguleret af andre
miljølove, er dette med lovændringen i 2009 løst på den måde, at den kompetente myndighed
efter den pågældende miljølov har pligt at gribe ind, hvis den pågældende aktivitet er i
modstrid
med
ministerens
udnyttelse
af
bemyndigelser
til
at
gennemføre
fuglebeskyttelsesdirektivets art. 3 og art. 4, stk. 4.
Efter bemyndigelsesbestemmelser har ministeren ikke alene kompetence, men har også pligt
til at udlægge nye fugleområder, når der er ornitologisk behov herfor, inden for det skøn, der
følger af henvisningen i art. 3 til art. 2. Ministeren har ligeledes bemyndigelse og pligt til at
fastsætte nærmere regler for beskyttelse af vilde fugles levesteder inden for det samme skøn.
Ved den ovenfor omtalte lovændringer er endvidere etableret en klar lovhjemmel, hvorefter
26
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 468: Henvendelse af 18/5-18 fra Bæredygtigt Landbrug og professor Peter Pagh om ændring af bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse
der ikke kan meddeles af tilladelser og dispensationer til aktiviteter, der kan skade vilde fugles
levesteder i modstrid med fuglebeskyttelsesdirektivet. Det følger endvidere af lovændringen i
2009, at der også er gennemført en klar hjemmel til, at myndighederne kan og skal gribe ind,
hvis en igangværende ellers lovlig aktivitet medfører påvirkning af bl.a. vilde fugles
levesteder i modstrid med fuglebeskyttelsesdirektivets krav.
Det af Bæredygtigt Landbrug rejste spørgsmål om, hvorvidt udkast til ændringerne af
krydsoverensstemmelsesbekendtgørelsen er i overensstemmelse med EU-retten, må besvares
benægtende.
For
det
første
indebærer
ministeriets
udkast,
at
overholdelse
af
naturbeskyttelseslovens forbud mod tilstandsændringer af beskyttede naturtyper, i klitfredede
arealer og inden for strandbeskyttelseslinjen bliver omfattet af krydsoverensstemmelse, selv
om langt de fleste overtrædelser ikke har nogen påvirkning af vilde fugles levesteder. Det må
som følge heraf anses for nærmest vildledende, når det i følgeskrivelsen til høringsudkastet
hævdes, at udkastet ikke går videre end, hvad Danmark er forpligtet til.
For det andet må de i høringsudkastet foreslåede ændringer af krydsoverensstemmelses-
bekendtgørelsen anses for i modstrid med den måde, som Folketinget har valgt at gennemføre
de regler i fuglebeskyttelsesdirektivet, som er baggrunden for ministeriets udkast til ændring
af krydsoverensstemmelsesbekendtgørelsen.
Idet den danske gennemførelse i 2008 og 2009 af fuglebeskyttelsesdirektivets art. 3 og art. 4,
stk. 4 må anses for i overensstemmelse med EU-retten, vil den af Kommissionen anførte
kritik af den gældende krydsoverensstemmelsesbekendtgørelse kunne imødekommes uden
lovændringer ved henvisning til de gennemførelsesbestemmelser, som Folketinget vedtog i
2008 og 2009. Derimod vil de i høringsudkastet foreslåede ændringer til bekendtgørelsen som
nævnt kræve lovændring, og en sådan udvidelse af krydsoverensstemmelsesreglernes
anvendelse vil i øvrigt være i modstrid med krydsoverensstemmelsesforordningen, da
naturbeskyttelseslovens §§ 3, 8 og 15 varetager andre hensyn end de hensyn, der forudsættes
varetaget i fuglebeskyttelsesdirektivets art. 3 og art. 4, stk. 4. Til afsluttende illustration kan
anføres, at overtrædelse af habitatdirektivets generelle beskyttelse af levesteder i art. 12-16
netop ikke er omfattet af krydsoverensstemmelsesforordningen, men at sådanne overtrædelser
27
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 468: Henvendelse af 18/5-18 fra Bæredygtigt Landbrug og professor Peter Pagh om ændring af bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse
udgør en betydelig del af overtrædelserne af naturbeskyttelseslovens § 3, mens der er meget få
eksempler på, at overtrædelser af naturbeskyttelseslovens § 3 har haft en sådan skadelig
virkning på vilde fugles levesteder, at forholdet overhovedet kunne falde under
fuglebeskyttelsesdirektivets art. 3.
Peter Pagh
Den 17. april 2018
28