Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 457
Offentligt
1895505_0001.png
NOTAT til Folketingets Europaudvalg
2017
18790
Til:
CC:
Fra:
Folketingets Europaudvalg
J.nr.:
Bilag:
Fiskeripolitisk kontor
Dato:
8. maj 2018
Emne: Delegeret retsakt om discardplan for demersalt fiskeri i Nordsøen
KOM dokument foreligger ikke
1. Resumé
Kommissionen forventes at udstede en delegeret retsakt om en discardplan for det demersale fiskeri i Nordsøen.
Det regionale samarbejdsforum om fiskeriforvaltningen i Nordsøen (Scheveningengruppen)
1
udarbejder et udkast
til fælles henstilling om udformningen af den plan, som skal sikre, at landingsforpligtelsen for fiskerier efter ni
demersale arter i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat kan gennemføres gradvist i perioden 2016-2019 i overens-
stemmelse med den nye grundforordning for den fælles fiskeripolitik. På baggrund af en fælles henstilling fra
Scheveningengruppen skal Kommissionen udarbejde forslag om indførelsen af landingsforpligtelsen, der vedtages
som en delegeret retsakt. Forslaget er en opfølgning på den udsmidsplan, som finder anvendelse for 2018 (Kom-
missionens delegerede forordning 2018/45). Den fælles henstilling forventes fremsendt til Kommissionen ultimo
maj 2018 af Scheveningengruppens formandskab med henblik på forelæggelse for Den Videnskabelige, Tekni-
ske og Økonomiske Komité for Fiskeri (STECF) til faglig vurdering. Herefter kan Kommissionen udstede den
delegerede retsakt, som forventes at kunne træde i kraft med virkning fra den 1. januar 2019. Regeringen kan
støtte, at Rådet ikke gør indsigelser mod udstedelsen af den konkrete delegerede retsakt, og vil 8 dage fra oversen-
delsen af nærværende notat lægge dette til grund.
2. Baggrund
Kommissionen forventes at fremsende et forslag til Kommissionens delegerede forordning om
fastsættelse af en udsmidsplan for fiskeriet efter visse demersale arter i Nordsøen og i EU-far-
vande i ICES-afsnit IIa fra 1. januar 2019.
Grundforordningen (EU) nr. 1380/2013 om den fælles fiskeripolitik, særligt artikel 18, lægger
op til et udvidet regionalt samarbejde mellem medlemsstater med en direkte forvaltningsmæssig
interesse i geografiske områder inden for rammerne af den fælles fiskeripolitik. De pågældende
medlemsstater kan med hjemmel i artikel 18 fremsende en fælles henstilling om indholdet af en
plan for gennemførelse af landingsforpligtelsen (udsmidsplan) til Kommissionen. Kommissio-
nen kan på baggrund af den fælles henstilling vedtage en endelig udsmidsplan i form af en dele-
geret retsakt.
1
Scheveningengruppen består af de medlemsstater, der har direkte fiskeriinteresser i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat, det vil sige Danmark, Sverige, Stor-
britannien, Tyskland, Nederlandene, Belgien og Frankrig. Gruppen er drivkraften i regionaliseringsprocessen, ikke mindst med hensyn til formulering af
fælles henstillinger på fiskeriområdet og helt aktuelt i arbejdet med formuleringen af planer for implementeringen af landingsforpligtelsen. Kommissionen
deltager ad hoc.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 457: Notat om delegeret retsakt for discardsplan for demersalt fiskeri i Nordsøen fra 2019, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
2
Den delegerede retsakt kan kun træde i kraft, hvis Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør ind-
sigelse inden for en frist på 2 måneder. Fristen for indsigelse kan forlænges med 2 måneder ef-
ter anmodning fra enten Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslut-
ning om indsigelse med et flertal af sine medlemmer, mens Rådet træffer beslutning med kvali-
ficeret flertal.
Kommissionen forventer, at forslaget kan vedtages som en delegeret retsakt cirka seks måneder
efter, at den fælles henstilling er modtaget officielt af Kommissionen.
3. Formål og indhold
Et af de centrale elementer i reformen af den fælles fiskeripolitik er gradvist at bringe udsmid til
ophør i alle fiskerier ved at indføre et udsmidsforbud (landingsforpligtelse). Tidsplanen for ind-
førelsen af landingsforpligtelsen fremgår af den nye grundforordning. Første del af landingsfor-
pligtelsen trådte i kraft den 1. januar 2015 og omfattede fiskeri efter pelagiske arter og industri-
arter, samt fiskeri i Østersøen. Anden del trådte i kraft den 1. januar 2016 og omfattede blandt
andet fiskerierne efter demersale arter i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat, samt gradvist frem til
1. januar 2019 bifangster i disse fiskerier.
Med reformen af den fælles fiskeripolitik indgår det regionale samarbejde mellem medlemssta-
terne som et vigtigt element i forbindelse med udarbejdelse af fælles henstillinger og forslag in-
den for fiskeriforvaltningen. Scheveningengruppen har siden 2015 årligt afgivet en fælles hen-
stilling til Kommissionen vedrørende en udsmidsplan for fiskerierne efter demersale arter i
Nordsøen, Skagerrak og Kattegat for det kommende år.
Scheveningengruppen udarbejder i dialog med Kommissionen et udkast til fælles henstilling om
videre implementering af landingsforpligtigelsen for udestående bifangster i det demersale fi-
skeri i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat gældende fra 2019. Udkastet forventes fremsendt til
Kommissionen inden 1. juni 2018 af Scheveningengruppens formandskab. Inden Kommissio-
nen kan fremsætte forslag til den delegerede retsakt, skal henstillingen forelægges Den Viden-
skabelige, Tekniske og Økonomiske Komité for Fiskeri (STECF) med henblik på en faglig vi-
denskabelig vurdering af de enkelte elementer i udsmidsplanen, herunder en vurdering af den
krævede videnskabelige dokumentation for eventuelle undtagelser fra udsmidsplanen. Forelæg-
gelsen for STECF varetages af Kommissionen. Det forventes, at Kommissionens delegerede
retsakt herefter kan vedtages, og såfremt at Rådet og Europa-Parlamentet ikke gør indsigelser,
kan den træde i kraft med virkning fra den 1. januar 2019.
En udsmidsplan kan i henhold til grundforordningen indeholde følgende elementer:
Bestemmelser for fiskeri eller arter omfattet af landingsforpligtelsen, herunder ændring af
tekniske regler med henblik på at øge redskabernes selektivitet.
Bestemmelser om undtagelser fra landingsforpligtelsen for så vidt angår arter, som ifølge
videnskabelig dokumentation udviser en høj overlevelsesrate.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 457: Notat om delegeret retsakt for discardsplan for demersalt fiskeri i Nordsøen fra 2019, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1895505_0003.png
3
Bestemmelser om særlige undtagelser (”de minimis”)
2
.
Bestemmelser om fangstdokumentation.
Hvis det er relevant, fastsættelse af bevarelsesmæssige mindstereferencestørrelser
3
.
Det Rådgivende Råd for Nordsøen og Det Rådgivende Råd for det pelagiske fiskeri har i vid
udstrækning deltaget i møderne i Scheveningengruppen, hvor de blandt andet har afgivet anbe-
falinger til mulige undtagelser. De rådgivende råd består af repræsentanter fra erhvervet og
NGO’er.
Hovedelementerne i udkastet til den fælles henstilling er undtagelserne fra landingsforpligtigel-
sen. Eksisterende undtagelser er blevet opdateret og nye er kommet til. I forhold til den delege-
rede retsakt for fiskeriet i 2018 forventes følgende nye undtagelser at blive anbefalet af Sche-
veningengruppen til den delegerede retsakt for fiskeriet fra 2019:
Høj overlevelse
Henstillingen fra Scheveningengruppen forventes at indeholde undtagelser fra landingsforplig-
telsen med henvisning til høj overlevelse af rødspætter i fiskeri med henholdsvis garn og snurre-
vod i Skagerrak, Kattegat og Nordsøen, hvor overlevelsen i henhold til danske forskningsresul-
tater ligger på henholdsvis 100 % og 78%. Henstillingen forventes ligeledes at indeholde en
undtagelse for fiskeri efter rødspætte med trawl i vintermånederne, hvor danske forskningsre-
sultater viser en overlevelse på 75%. Det er under overvejelse, om henstillingen skal omfatte et
forslag til midlertidig generel undtagelse for rødspætte under mindstemål i trawlfiskeriet og
bomtrawlsfiskeriet på visse betingelser, herunder fuldt dokumenteret fiskeri, øget selektivitet og
et forskningsprogram, med henblik på at indsamle yderligere data om overlevelse. Overlevelsen
i nederlandske undersøgelser ligger på 15-20% med store udsving.
Henstillingen forventes desuden at indeholde en tidsbegrænset undtagelse med henvisning til
høj overlevelse af skader og rokker (2019-21) på visse betingelser, herunder fangstrapportering
og selektivitet, med henblik på at indsamle yderligere data om overlevelse. Undersøgelser viser
en overlevelse, der svinger mellem 34% og 95% for forskellige arter skader og rokker.
De minimis
Henstillingen fra Scheveningengruppen forventes at indeholde de minimis-undtagelser i Nord-
søen for:
- bifangster i hesterejefiskeriet,
- bifangster af pelagiske arter i demersalt fiskeri,
- bifangster af lange,
- bifangster af hvilling i bomtrawlfiskeriet, og
”De minimis” er en begrænset undtagelsesbestemmelse, som indebærer, at visse fangster inden for en nærmere fastsat grænse ikke
skal fratrækkes en
kvote, ligesom der ikke er krav om, at sådanne fangster skal bringes i land, men de skal dog registreres fuldt ud. Den overordnede bestemmelse fremgår af
grundforordningen 1380/2013, mens de nærmere betingelser fastlægges i udsmidsplanerne.
3
Fisk under bevarelsesmæssig mindstereferencestørrelse må i henhold til grundforordningen ikke sælges, frembydes eller udbydes til salg til direkte kon-
sum, og anvendelsen begrænses således til andre formål, herunder fiskemel, fiskeolie, foder til selskabsdyr, tilsætningsstoffer, lægemidler og kosmetik.
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 457: Notat om delegeret retsakt for discardsplan for demersalt fiskeri i Nordsøen fra 2019, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1895505_0004.png
4
-
bifangster af industriarter i demersalt fiskeri.
Andre ændringer
Der forventes yderligere i henstillingen fra Scheveningengruppen at blive medtaget foranstalt-
ninger vedrørende fartøjers fangster af beskadigede, syge eller forurenede fisk.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er
tilgodeset.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Der er allerede forudset statsfinansielle og administrative konsekvenser for det offentlige ved
indførelse af landingsforpligtelsen, som er vedtaget i forbindelse med den nye grundforordning
1380/2013. Ligeledes er det forudset, at overgangen i forbindelse med indførelsen af landings-
forpligtelsen vil have erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Det er vurderingen, at landingsforpligtelsen på sigt vil bidrage til en mere effektiv og bæredygtig
anvendelse af ressourcerne og dermed have en positiv virkning på beskyttelsesniveauet i Dan-
mark og i EU.
I relation til den konkrete udsmidsplan, som er en fortsættelse af den eksisterende plan for de-
mersale fiskerier i Nordsøen i 2018, forudses der først og fremmest øgede offentlige udgifter til
administration samt i relation til kontroldelen, idet landingsforpligtelsen i 2019 udvides til at
omfatte alle bestande underlagt kvoteregulering. Der vil endvidere være erhvervsøkonomiske
konsekvenser, som afhænger af, hvad der opnås enighed om i det endelige kompromis, herun-
der i form af eventuelt påkrævede ændringer i fiskeripraksis og dækningsbidragskalkulen på
henholdsvis kort og lang sigt fra de fisk, der hidtil er blevet smidt ud, men som nu skal landes.
8. Høring
§ 5-udvalget (fiskeri) er blevet hørt, hvor der indkommet følgende bemærkninger:
Danmarks Fiskeriforening PO (DFPO) understreger, at hvad angår discardplanen for 2019, så
er det vigtigt at sikre, at der er simple regelsæt, der regulerer fiskeriet
fiskerne skal kunne
håndtere fangster af både uundgåelige bifangster og uønskede fangster uden at de løber ind i
problemer med fiskerikontrollen. Det skal samtidig være sådan, at undtagelser, som indføres for
visse fangster af bestemte arter i et farvand, i princippet også bør gælde for de samme arter i an-
dre farvande.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 457: Notat om delegeret retsakt for discardsplan for demersalt fiskeri i Nordsøen fra 2019, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
5
DFPO mener, at det er vigtigt, at der, som illustreret med de minimis undtagelser, som er på
bordet, arbejdes på hensigtsmæssige løsninger i forhold til konkrete fiskerier, som eksempelvis
hesterejefiskeriet.
Hvad rødspætter angår, så er DFPO stærkt uforstående over for, at man på trods af undersø-
gelser, som viser en høj overlevelse på 40 pct. ved genudsættelse af rødspætter fanget i trawl fra
dansk side ikke arbejder for en undtagelse fra landingspligten for rødspætter fanget i trawl.
Det er helt sikkert, at alle fisk, som ilandbringes, vil dø og derfor er det for danske fiskere fuld-
stændigt uforståeligt, at en generel undtagelse fra landingspligten for rødspætter fanget i trawl
ikke gennemføres. Det er sådan noget der gør, at fiskerne ikke støtter op om landingspligten
at man i forhold til rødspætter ignorerer den unødvendige påvirkning af fiskeridødeligheden,
som tvungen landingspligt indebærer. Foreningen bemærker, at man ikke skal kunne sige, hvor-
vidt en undtagelse knyttet til fuld dokumentation er relevant for et hollandsk bomtrawlfiskeri,
hvor man står med en kvotemæssig udfordring, men for dansk fiskeri giver denne tilgang ingen
mening.
Endelig gør DFPO opmærksom på choke-species-problematikken, hvor opbrug af kvote til fi-
skeri af en art kan resultere i, at fiskeri efter andre arter må stoppes. DFPO bemærker, at choke
species problematikken ikke løses med discardplanen, men skal ses i sammenhæng med planen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det vurderes ikke, at der fra Rådet vil blive gjort indsigelse mod Kommissionens delegerede
retsakt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen forholder sig positivt til gennemførelse af tiltag i fiskeriforvaltningen, som følger af
den nye grundforordning. Regeringen støtter et samlet kompromis om fælles indstilling til fort-
sættelse og justering af den gældende udsmidsplan for demersale fiskerier i Nordsøen for 2019,
hvor alle kvotebelagte bestande omfattes af landingsforpligtigelsen.
Regeringen vil arbejde for at få en praktisk velfungerende landingsforpligtelse, og for at reglerne
bliver så enkle, kontrollerbare og omkostningseffektive som muligt.
Regeringen arbejder for et level playing field for medlemsstaters forskellige fiskerier.
Endelig arbejder regeringen for at opnå en plan for de omfattede demersale fiskerier i Nord-
søen, Skagerrak og Kattegat, der opfylder målene i reformen om den fælles fiskeripolitik i EU,
herunder en anvendelse af undtagelser, som er videnskabelig begrundet.
Regeringen arbejder i den forbindelse for undtagelser for rødspætte i garn og snurrevod samt i
et vinterfiskeri for trawl.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelser mod udstedelsen af den konkrete delege-
rede retsakt, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 457: Notat om delegeret retsakt for discardsplan for demersalt fiskeri i Nordsøen fra 2019, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
6
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
[Notat er ligeledes oversendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.]
Der er oversendt et orienterende notat om regionalt samarbejde inden for den fælles fiskeripoli-
tik til Folketingets Europaudvalg den 2. april 2014.
Fiskeripolitisk kontor