Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 194
Offentligt
1844461_0001.png
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
/
Fiskeripolitisk kontor
11-01-2018
_______________________________________________________
SAMLENOTAT
____________________________________________________
1. Henstilling til Rådets afgørelse om bemyndigelse til at indlede forhandlinger
om en ny protokol til fiskeripartnerskabsaftalen mellem Det Europæiske
Fællesskab og Kongeriget Marokko
Henstilling til Rådets afgørelse om bemyndigelse til at indlede
forhandlinger om en ny protokol til fiskeripartnerskabsaftalen mellem
Det Europæiske Fællesskab og Kongeriget Marokko
KOM (2018) 1
1. Resumé
Den nuværende protokol til fiskeripartnerskabsaftalen udløber den 14. juli 2018. Som
konsekvens heraf forventes Kommissionen at fremlægge udkast til et forhandlingsmandat
med henblik på Rådets bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger om en
ny protokol til fiskeripartnerskabsaftalen mellem EU og Marokko. Den nuværende
protokol omfatter fiskeri efter en række arter, herunder tun, sardin, makrel, hestemakrel,
ansjos og senegalesisk kulmule i Marokkos fiskerizoner, og repræsenterer en værdi på 30
mio. €
(ca. 224 mio. kr.) årligt. Den nuværende protokol vurderes at være effektiv, og en
fornyelse støttes af de marokkanske myndigheder.
2. Baggrund
Kommissionen har den 8. januar 2018 fremsendt henstilling til Rådets
afgørelse om bemyndigelse til at indlede forhandlinger om en ny protokol til
fiskeripartnerskabsaftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Kongeriget
Marokko.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 194: Samlenotat vedr. fiskeripartnerskabsaftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Kongeriget Marokko
1844461_0002.png
Rådets afgørelse om bemyndigelse til at indlede forhandling på Den
Europæiske Unions vegne om en ny protokol til fiskeripartnerskabsaftalen
mellem EU og Marokko fremsættes med hjemmel i TEUF artikel 218, stk. 3
og 4 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal uden inddragelse af
Europa-Parlamentet.
Henstillingen forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.
3. Formål og indhold
Den nuværende protokol blev paraferet d. 24. juli 2013, og trådte i kraft den
15. juli 2014. Fiskeriprotokollen gælder for en periode på fire år fra dens
ikrafttræden, og udløber derfor den 14. juli 2018. Kommissionen vil derfor
indlede forhandlinger med Kongeriget Marokko om en ny protokol.
Generelt er formålet med protokollen at styrke samarbejdet mellem EU og
Marokko med henblik på at skabe en partnerskabsramme for udvikling af en
politik for bæredygtigt fiskeri og ansvarlig udnyttelse af fiskeressourcerne i
Marokkos fiskerizone i begge parters interesse.
Det overordnede formål med protokollen er at skabe fiskerimuligheder for
EU-fartøjer i marokkansk farvand inden for det tilgængelige overskud.
Kommissionens forhandlingsposition vil blive baseret på resultaterne af en
evalueringsrapport udarbejdet af eksterne eksperter i 2017.
Protokollen skal medvirke til at imødegå de generelle mål for
associeringsaftalen
1
og skal sikre en bæredygtig udnyttelse af
fiskeressourcerne ud fra miljømæssige, økonomiske og sociale hensyn.
Protokollen implementeres i overensstemmelse med artikel 1 i
associeringsaftalen om udvikling af dialog og samarbejde og artikel 2 om
respekt for demokratiske principper og menneskerettigheder.
Den nuværende fiskeriprotokol med Marokko omfatter adgang til fiskeri
efter blandt andet tun, sardin, makrel, hestemakrel, ansjos og senegalesisk
kulmule i Marokkos fiskerizoner, defineret som farvande henhørende under
Marokkos højhedsområde eller jurisdiktion, og som også giver adgang til
visse fiskerimuligheder ud fra Vestsahara.
Fartøjer fra Spanien, Portugal, Frankrig, Italien, Tyskland, Litauen, Letland,
Nederlandene, Irland, Polen, Storbritannien har fiskerimuligheder inden for
aftalen.
Den samlede finansielle årlige modydelse er fastsat til 30 mio. € (ca. 224 mio.
kr.).
Heraf udgør 16 mio. € (120
mio. kr.) kompensation for adgang til
1
Euro-Middelhavsaftalen om oprettelse af en associering mellem Den Europæiske Union og Kongeriget Marokko af 26.
februar 1996, herefter kaldet ’associeringsaftalen’.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 194: Samlenotat vedr. fiskeripartnerskabsaftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Kongeriget Marokko
fiskeriressourcer og 14 mio. € (104 mio. kr.) er afsat til udvikling af Marokkos
fiskeripolitik. Der forventes herudover en betaling på 10 mio. € (ca. 75 mio.
kr.) fra rederne for licenser til fiskeri.
Den finansielle modydelse i protokollen skal bidrage til at udvikle og
implementere Marokkos fiskeripolitik som led i deres fiskeristrategi for
udvikling af fiskerisektoren. Der er i protokollen opstillet retningslinjer for
den sektorstøtte til ansvarlig fiskeripolitik, som EU giver støtte til, og
indebærer blandt andet jævnlig afrapportering fra Marokko på projekter,
herunder om et projekts sociale og økonomiske konsekvenser, navnlig for
beskæftigelse, investeringer og alle kvantificerbare virkninger af de
gennemførte foranstaltninger samt geografiske fordeling.
Der har været et videnskabeligt samarbejde mellem parterne med henblik på
overvågning af fiskeressourcernes tilstand i den marokkanske fiskerizone.
Forvaltningen og den tekniske overvågning af protokollen, herunder
bæredygtig fiskeriforvaltning, er blevet drøftet i den Blandede Komité. Den
Blandede Komité har (efter fælles aftale) foretaget mindre justeringer af
fiskerimulighederne fastsat i protokollen.
Både EU og Marokko er kontraherende parter i ICCAT (Den Internationale
Konvention for Bevarelse af Tunfiskebestanden i Atlanterhavet). For de
bestande, som er reguleret i ICCAT gennem kvoter, som EU har andel i,
fisker EU på egne ICCAT-kvoter i de marokkanske farvande.
Sverige og Danmark stemte imod protokollen. Finland, Storbritannien og
Nederlandene afstod fra at stemme. Danmark stemte imod, fordi man fandt,
at det ikke i tilstrækkeligt omfang syntes dokumenteret i aftaleteksten, at der
blev sikret en bæredygtig forvaltning af fiskeressourcer, herunder at der alene
fiskes på et overskud. Dette ville derved afhænge af den konkrete
fiskeriforvaltning i Marokko og samarbejdet mellem EU og Marokko inden
for rammerne af aftalen. Fra dansk side fandt man desuden, at overholdelse
af folkeretten og menneskerettigheder vil afhænge af den konkrete
gennemførelse af protokollen.
Kommissionen har fremlagt forslag til forhandlingsdirektiver med henblik på
at opnå forhandlingsmandat, hvori Kommissionen bemyndiges af Rådet til at
indlede og føre forhandlinger om fornyelse af den pågældende protokol.
Forhandlingerne vil skulle gennemføres i konsultation med Rådet og i
overensstemmelse med et sæt forhandlingsdirektiver. Kommissionen anfører,
at formålet med forhandlingerne er at få vedtaget en ny protokol som led i
fiskeripartnerskabsaftalen mellem EU og Marokko i overensstemmelse med
forordning nr. 1380/2013 om den fælles fiskeripolitik (grundforordningen)
og med Rådets konklusioner af 19. marts 2012 om den fælles fiskeripolitiks
eksterne dimension.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 194: Samlenotat vedr. fiskeripartnerskabsaftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Kongeriget Marokko
Med henblik på at sikre fremme af bæredygtigt og ansvarligt fiskeri såvel som
at bidrage til streng overholdelse af international lov, foreslår Kommissionen
forhandlingsmål i lighed med målene til den forrige forhandling:
sikre, at EU-fiskerfartøjer, som fisker efter små pelagiske, demersale og
stærkt vandrende arter, har adgang til fiskerifarvande under Kongeriget
Marokkos højhedsområde og jurisdiktion, herunder farvande syd for
27°40' N, og at de får tildelt de nødvendige tilladelser til at fiske i nævnte
område og derved bl.a. opretholde netværket af partnerskabsaftaler for
bæredygtigt fiskeri for EU's fiskeriaktører
tage højde for den bedste foreliggende videnskabelige rådgivning og de
relevante forvaltningsplaner, der er vedtaget af de relevante regionale
fiskeriforvaltningsorganisationer (RFFO'er), for at sikre et miljømæssigt
bæredygtigt fiskeri og fremme havforvaltningen på det internationale plan.
Fiskeriet bør udelukkende rettes mod de tilgængelige ressourcer under
hensyntagen til den lokale flådes fiskerikapacitet, samtidig med at der tages
særligt hensyn til, at visse af de pågældende bestande er fælles eller stærkt
vandrende
søge at opnå en passende andel af disse ressourcer, som er i fuld
overensstemmelse med EU-fiskerflådens interesser, når disse ressourcer
også er af interesse for andre udenlandske flåder, samt efterstræbe, at alle
udenlandske flåder underlægges de samme tekniske betingelser
sikre, at adgangen til fiskeriet er baseret på EU-fiskerflådens aktivitet i
regionen, set i lyset af de seneste og bedste foreliggende videnskabelige
vurderinger
etablere en dialog for at styrke sektorpolitikken med henblik på at
tilskynde til gennemførelsen af en ansvarlig fiskeripolitik, der er i tråd med
landets udviklingsmål, navnlig hvad angår fiskeriforvaltning, bekæmpelsen
af ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri, kontrol og overvågning af
fiskeriet samt tilvejebringelse af videnskabelig rådgivning
medtage en klausul om konsekvenserne af krænkelse af
menneskerettighederne og de demokratiske principper
Der skal indføres hensigtsmæssige mekanismer for at sikre, at
Kommissionen i tilstrækkelig grad informeres om og involveres i den
geografiske fordeling, hvad angår anvendelse af sektorstøtte, der modtages
i henhold til protokollen, således at Kommissionen i rimelig grad kan
sikre, at protokollen gavner befolkningen i det ikkeselvstyrende område
Vestsahara.
Evalueringsrapport
Kommissionen har fået udarbejdet en evalueringsrapport om
fiskeriprotokollen mellem EU og Marokko. Det fremgår af
evalueringsrapporten, at sektorstøtten i henhold til den nuværende protokol
effektivt bidrager til bæredygtig udnyttelse af bestandene og har bidraget til
en fremskyndelse af implementeringen af Marokkos fiskeristrategi. Der er et
overskud af hovedbestandene (små pelagiske arter og kulmule), mens det er
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 194: Samlenotat vedr. fiskeripartnerskabsaftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Kongeriget Marokko
mere problematisk at vurdere bæredygtigheden for demersale arter, idet der
mangler tilstrækkelig videnskabelig dokumentation, og der er tale om et
blandet fiskeri.
Evalueringsrapporten
peger på, at EU’s fiskerifartøjer har en god udnyttelse
af fiskerimulighederne, særligt for så vidt angår de små pelagiske arter.
Protokollen har bidraget til ca. 500 personers beskæftigelse i EU og 200
marokkanske sømænd, der har fået forbedret deres kompetenceniveau. For
EU er der tale om en god investeringsratio på 1:2,78 € (1:21 kr.).
Anvendelse af sektorstøtten viser, at to regioner i Vestsahara har modtaget
den største støtte på henholdsvis 47% og 19% af sektorstøtten.
Marokko giver EU adgang til fiskeriressourcer, der ikke udnyttes fuldt ud af
Marokkos nationale flåde, og der er en meget lille interaktion mellem EU-
fartøjer og marokkanske fartøjer, hvorved de udenlandske fartøjer ikke
påvirker det marokkanske fiskeri negativt.
Evalueringsrapporten konkluderer, at protokollen er acceptabel, og at de
marokkanske myndigheder støtter en fornyelse af protokollen. Ved en
fornyelse af protokollen anbefaler man i evalueringen, at der fortsat skal være
fokus på støtte til Marokko vedrørende bæredygtighed og partnerskaber. Der
bør skabes bedre klarhed over nogle tekniske krav, herunder kravet om
forpligtelsen til at lande i marokkanske havne.
Politisk situation vedr. Vestsahara
EU-domstolen afsagde den 21. december 2016 dom i en sag om
frihandelsaftalen mellem EU og Marokko. Det forventes, at
forhandlingsdirektiverne til ny fiskeriprotokol i overensstemmelse med
dommen vil adressere protokollens territoriale anvendelsesområde.
Der verserer to internationale sager vedrørende fiskeriområdet og Vestsahara
- en sag, hvor Polisario kræver fiskeriprotokollen annulleret og en sag, hvor
UKs højesteret har anmodet om en vurdering af fiskeripartnerskabsaftalens
gyldighed.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til henstilling om at
indlede forhandlinger. Forslag til endelig indgåelse af nye protokoller kan
først vedtages af Rådet efter Europa-Parlamentets godkendelse.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor
nærhedsprincippet er tilgodeset.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 194: Samlenotat vedr. fiskeripartnerskabsaftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Kongeriget Marokko
1844461_0006.png
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Forslaget om indledning af forhandling om en ny protokol har ikke i sig selv
lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller administrative konsekvenser, men
en eventuel indgåelse af en ny protokol vil kunne have en indvirkning på EU-
budgettet.
Den samlede finansielle modydelse i den eksisterende protokol udgør 30
mio. €
(ca. 224 mio. kr.). Danmark betaler ca.
2 % af EU’s udgifter, svarende
til en statslig udgift ved aftalen på 600.000 € (4,5 mio. kr.) over 4 år.
8. Høring
§ 5-udvalget (fiskeri) er blevet hørt.
Danmark Fiskeriforening PO (DFPO) finder det positivt, at Kommissionen
forventes at fremlægge udkast til forhandlingsmandat til at indgå en ny
fiskeriaftale mellem EU og Marokko, når den nuværende aftale udløber juli
2018. Det er en fiskeriaftale, som er til gavn for EU’s fiskeri og der er
en god
udnyttelse af fiskerimulighederne i aftalen.
DFPO bemærker, at en lang række EU-lande har adgang til
fiskerimulighederne i den nuværende aftale
det har Danmark ikke, men
dansk fiskeri har bl.a. med udsigt til Brexit også interesse i at få adgang til
fiskeriet efter ikke mindst de små pelagiske arter, som indgår i aftalen.
DFPO anbefaler derfor, at man fra dansk side aktivt arbejder for at sikre en
ny fiskeriaftale mellem EU og Marokko og at også dansk fiskeri får adgang til
fiskerimulighederne, særligt små pelagiske arter, i den nye fiskeriaftale.
Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO) kan tilslutte sig
høringssvaret fra Danmarks Fiskeriforening PO. DPPO bemærker yderligere,
at adgang til fiskerimuligheder under bl.a. EU-Marokko fiskeriprotokollen i
marokkansk farvand vil potentielt kunne udgøre en nødvendig kompensation
for hvad der desværre har udviklet sig til at være meget ustabile muligheder
for loddefiskeri i Grønland. EU-Grønland aftalen har således i de seneste år
ikke haft værdi for dansk pelagisk- og industrifiskeri på grund af betydelige
ændringer i prioriteterne i rådgivning og kvotefastsættelse for lodde i
Nordatlanten, og der er umiddelbart ikke udsigt til stabile fiskerimuligheder
for danske fiskere i Grønlandsk farvand.
Marine Ingredients Denmark er enig i bemærkningerne og anmodningerne
fremsendt af DFPO og DPPO.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger endnu ikke informationer om andre landes holdninger.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 194: Samlenotat vedr. fiskeripartnerskabsaftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Kongeriget Marokko
1844461_0007.png
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen henholder sig i relation til den fælles fiskeripolitiks eksterne
dimension generelt til principperne, som indgår i Folketingets vedtagelse V42
af 7. april 2011, herunder særligt:
at EU-fartøjers eksterne fiskeriaktiviteter forvaltes og kontrolleres efter
samme standard som inden for EU-farvande,
herunder at EU’s
fiskeriaftaler påviseligt skal understøtte en social og miljømæssigt
bæredygtig udvikling.
Specifikt for så vidt angår fiskeripartnerskabsaftaler henholder regeringen sig
til principperne, der blev fremlagt på samrådet om fiskeripartnerskabsaftaler i
Folketingets Fødevareudvalg den 12. januar 2011, det vil sige, at følgende
principper skal lægges til grund for en eventuel ny fiskeriprotokol med
Marokko:
Forbedrede videnskabelige bestandsvurderinger,
Styrket kontrol, herunder fremme regionalt samarbejde,
Krav til overholdelse af menneskerettigheder og demokratisk udvikling,
herunder fremme af opbygning af høringsprocesser,
Størst mulig sikkerhed for, at EU’s midler anvendes til de formål, som
er
opstillet i aftalerne, og
Størst mulig åbenhed i forbindelse med aftalernes indgåelse og
evaluering.
Regeringen lægger særlig vægt på, at forhandlingsdirektiverne, som foreslået
af Kommissionen, præciserer at:
Protokollen skal inkludere yderligere forsikringer om, at Marokko
opfylder sine forpligtigelser under international lov med hensyn til
Vestsahara, herunder rapporterer om de økonomiske og sociale
virkninger af sektorstøtten.
Der inkluderes en klausul om konsekvenserne i tilfælde af overtrædelse
af menneskerettigheder og demokratiske principper.
Yderligere fokus på miljømæssig bæredygtighed samt sikkerhed for, at
fiskeriaktiviteterne udelukkende målrettes overskudsressourcer.
Endvidere lægges der vægt på en opretholdelse af en eksklusivitetsklausul,
som sikrer, at EU-fartøjer, når der foreligger en fiskeripartnerskabsaftale med
et tredjeland, alene kan fiske i det pågældende land inden for rammerne af
aftalen og ikke indgå private aftaler om fiskerimuligheder uden for aftalens
rammer.
Desuden lægger regeringen vægt på, at den nye fiskeriprotokol opfylder de
generelle principper om fiskeripartnerskabsaftaler, der fremgår af Rådets
konklusioner om fiskeripolitikkens eksterne dimension af 19. marts 2012 og
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 194: Samlenotat vedr. fiskeripartnerskabsaftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Kongeriget Marokko
er i overensstemmelse med de generelle principper m bæredygtige
fiskeripartnerskabsaftaler i forordningen om den fælles fiskeripolitik
(grundforordningen).
Såfremt der på baggrund af forhandlingsmandatet opnås enighed om en ny
fiskeriprotokol med Marokko, vil resultatet skulle godkendes af Rådet og
Europa-Parlamentet.
I lyset af de forventede fremtidige ændringer af danske fiskerimuligheder,
blandt andet som følge af Brexit, vil regeringen under forhandlingerne afsøge
mulighed for at fremme danske fiskeriinteresser under protokollen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.