Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 185
Offentligt
1842528_0001.png
UfR ONLINE
U.1992B.361
U.1992B.361
EU-ret 2 Miljøret 1.3
Luftforureningsbekæmpelsen i retlig belysning
Resumé Artiklen gennemgår de mange offentligretlige regler om luftforurening, specielt sammenhængen mellem dansk ret og EF-retten med
udgangspunkt i kraftværkerne. Det diskuteres i den forbindelse særskilt, hvilke kriterier der skal inddrages ved miljøgodkendelser, ligesom
mulige uoverensstemmelser mellem EF-retten og dansk ret diskuteres.
Af seniorstipendiat, cand.jur. Peter Pagh
Miljøbeskyttelseslovgivningen frembyder både i Danmark og EF
mange nyskabelser med hensyn til
reguleringsmidler.
Forsøgene på
med retlige midler at begrænse luftforureningen udgør ingen undtagelse
herfra, men illustrerer på udmærket vis de problemer, der er med at
udforme en sammenhængende retlig beskyttelse af miljøet.
I sig selv er det tankevækkende, at retsudviklingen er nået dertil, at
der i retlige former sættes grænser for, hvordan og hvor meget menne-
sker må ændre på et objekt, der ikke selvstændigt tidligere har været
undergivet nogen beskyttelse.
Helt ny er tanken dog ikke, hvilket fremgår af, at England allerede
i år 1273 havde regler om røggener.[1] Også i dansk ret har domstolene
i sidste århundrede anerkendt et erstatningsansvar for skader forvoldt
ved luftforurening, jvf. U.1890.141.[2] Udfaldet i
Trail-Smelter-sagen
fra 1941,[3] hvor svovlholdige dampe fra en fabrik i Canada medførte
ødelæggelse af farmers afgrøder i USA, og hvor farmeren blev tilkendt
erstatning fra den canadiske stat, understreger, at også
folkeretligt
har
det været anerkendt, at der er grænser for, hvor meget luftforurening,
domstolene vil acceptere.
De seneste 20 års udvikling har ikke blot skabt betydelige luftforure-
ningsproblemer, men også udviklet et nyt retligt modstykke. De mange
nye regler har overvejende haft karakter af en meget udbygget offent-
ligretlig regulering
mens der ikke er sket en tilsvarende udvikling af
de privatretlige ansvarsregler. Det hænger vel delvist sammen med, at
den miljølovgivning, der blev udformet fra begyndelsen af dette århund-
rede, var overvejende offentligretlig, f.eks. Naturbeskyttelsesloven.
Men det hænger også sammen med lovgivers ønske om at
forebygge
i stedet for at udbedre skader og en forestilling om, at forebyggelse
bedst opnås ved adfærdsregler for virksomhederne
hvorved lovgiver
nok har undervurderet det meget vigtige sammenspil, der er mellem
civilretlige erstatningsregler og forebyggelse. Resultatet er blevet, at
beskyttelsen af miljøet stort set er blevet et myndighedsanliggende
hvilket bevirker, at befolkningens udbredte miljøbevidsthed ikke
eller
ihvertfald meget vanskeligt
kan finde udtryk i retlige midler.
Og selv om Danmark internationalt fører sig frem som miljøets
frontkæmper, er det tankevækkende, at Danmark er utroligt tilbagehol-
dende, når det gælder vedtagelse af internationale regler for det priva-
tretlige ansvar.[4]
I denne analyse af retlige aspekter ved bekæmpelse af luftforurenin-
gen omtales alene de offentligretlige aspekter i sammenhæng med EF's
miljøret
mens de privatretlige sider og brugen af miljøafgifter holdes
udenfor.
Afsnit 1 omhandler begrebet luftforurening.
362
2. afsnit gennemgår de forskellige
reguleringsmidler,
som anvendes i
EF-retten og i dansk ret, mens 3. afsnit indeholder en diskussion af
nogle offentligretlige aspekter med udgangspunkt i kraftværkerne.
Copyright © 2011 Karnov Group Denmark A/S
1. Definition
Luftforurening optræder i dag som et problem i tre relationer:[5]
Globalt
i form af truslen mod ozonlaget og drivhuseffekten;
Regionalt
i form af miljøødelæggelser, sundhedsskader og ødelæg-
gelser af bygninger og maskiner på grund af betydeligt nedfald (depo-
sition) af svovl, kvælstof, tungmetaller, chlorerede organiske forbindel-
ser og fotokemiske oxidanter;
Lokalt
i form af sundhedsskader og ødelagte bygninger på grund
af den ovf. omtalte forurening.
En definition rejser det problem, at det der i én retlig relation anses
for retsstridig luftforurening ikke nødvendigvis kan anses for retsstridigt
i andre retlige relationer.
For ikke at indsnævre problemet har jeg valgt at tage udgangspunkt
i den folkeretlige
normering
af luftforureningsbegrebet, der omhandler
alle tre grupper af forureningsproblemer, vel vidende at denne definition
med de retsfølger, definitionen implicerer, ikke kan anvendes i alle
retlige relationer.
»Ved luftforurening forstås menneskets direkte eller indirekte udled-
ning i luften af stoffer eller energi, der resulterer i skadelige virkninger
af en sådan art, at de vil kunne bringe menneskets sundhed i fare,
skade levende ressourcer og økosystemer, ødelægge ejendomsværdier
og forringe eller forstyrre naturfaciliteter og andre berettigede anven-
delser af miljøet. Luftforurenende stoffer skal fortolkes analogt her-
med«.[6]
1.1 Definitionens retlige betydning
Det antages i almindelighed, at det er meget upræcise forpligtelser, der
følger af Geneve-konventionen.[7] Dette er formentlig overvejende
rigtigt, da 1979-konventionen i hovedsagen har karakter af en hensigt-
serklæring om at udveksle information om forurening og videnskabe-
lige resultater.[8][9]
Det må imidlertid antages, at der knyttes den retsvirkning til konven-
tionen, at når der efterfølgende vedtages regler af de kontraherende
parter til opfyldelse af konventionen, må disse regler fortolkes i over-
ensstemmelse med definitionen
ihvertfald i de tilfælde, hvor der
henvises direkte til konventionen, og hvor der ikke udtrykkeligt er an-
givet anden definition.
Denne retsvirkning af definitionen gælder for Danmark
uanset at
konventionen ikke selvstændigt er gjort til dansk ret
alene på grundlag
af den i teorien anerkendte fortolkningsregel. Da EF har tiltrådt kon-
ventionen ved Rådets afgørelse
81/462,[10]
peger dette yderligere på,
at i det omfang der i EF vedtages retsakter om luftforurening med
henvisning til Geneve-konventionen i præamblen, skal begrebet forstås
i overensstemmelse med definitionen, medmindre der er udtrykkelige
holdepunkter for det modsatte resultat. Fortolkning af definitionen får
dermed retsvirkning for en række EF-regler.[11] Dette indebærer
side 1
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 185: Henvendelse af 6/1-18 fra professor, dr.jur. Peter Pagh om artikler om luftkvalitet og EU-regler
1842528_0002.png
UfR ONLINE
363
videre, at fortolkningen også finder anvendelse på den danske gennem-
førelse af de tilsvarende regler,[12] da disse regler skal fortolkes i lyset
af EF's folkeretlige forpligtelser, hvis indhold dog i første omgang
fortolkes af EF-domstolen.[13]
Det må i den forbindelse tillægges særlig betydning, at direktiv
84/360 om bekæmpelse af luftforurening fra visse industrianlæg i art.
2, stk. 1 indeholder en identisk definition, bortset fra at sætningen,
»luftforurenende stoffer skal fortolkes analogt hermed«, er udeladt. At
definitionen i Geneve-konventionen må tillægges vægt som fortolk-
ningsbidrag til udtrykket »luftforurening« i mange danske miljøregler,
understøttes yderligere af den danske ratificering af de efterfølgende
protokoller. I f.eks. protokollen om kvælstofoxider fra 1988 anføres i
art. 2, stk. 2, at deltagerne forpligter sig til »vedtagelse af forurenings-
bekæmpelsesforanstaltninger for store stationære anlæg« (kraftværker,
fjernvarmeværker, affaldsanlæg m.v.) samt til »anvendelse af nationale
emissionsnormer for nye store stationære kilder« og »anvendelse af
nationale emissionsnormer på nye mobile kilder« (biler). Disse forplig-
telser har Danmark opfyldt ved særlige bekendtgørelser (se note 10),
hvorfor definitionen må antages at finde anvendelse i sager, der behand-
les efter disse bekendtgørelser. Dette indebærer bl.a., at hvis et større
kraftværk søger om dispensation for emissionsnormerne efter bkg.689,
1990 § 3, stk. 2 eller § 6, skal der ved myndighedsbehandlingen ikke
kun tages hensyn til virkningen på nærmiljøet, men også til de andre
følger fra de beskyttede interesser, en sådan dispensation kan medføre.
Om definitionen også skal finde anvendelse ved miljøgodkendelser
og andre tiltag efter Miljøbeskyttelsesloven er derimod mere tvivlsomt
se herom særligt i afsnit 3.
2. Reguleringsmidler
2.0 Tre hovedgrupper
Den lovgivning, hvis mål er at begrænse luftforureningen, består i dag
af et næsten uoverskueligt antal reguleringsmidler. Systematisk kan
disse mange reguleringsmidler opdeles i tre grupper: En offentligretlig
forurenings-kilde-regulering, en privatretlig og en økonomisk incita-
ment regulering.
Den første gruppe prætenderer at regulere luftforureningens kilder.
Reglerne er adfærdsstipulerende i form af, at der fastsættes krav til
produkter, til produktionsprocessen eller forudsættes tilladelse til be-
stemte typer af aktiviteter. Denne gruppe af regler, som dominerer
miljølovgivningen, er oprindelig det centrale forudsatte indhold i
forureneren betaler princippet (PPP)[14]og
har karakter af
offentligret-
lig
regulering, der håndhæves med straf
typisk bøde. Da skiftende
miljøproblemer har medført mange nydannelser, bringes nedenfor en
systematisk oversigt over de forskellige reguleringsmidler, mens en
mere indgående diskussion af de retlige problemer gennemføres i 3.
afsnit.
En særlig variant af den offentligretlige regulering er udformning af
egentlige
miljøkvalitetsnormer,
hvor der fastsættes maksimalværdier
for luftens indhold af farlige stoffer, krav til beskyttelse af vilde dyr
og fugles levesteder m.v. Disse regler udgør et helt selvstændigt pro-
blem, fordi det er uklart, hvem der er
pligtsubjekt
for reglerne.
Den anden gruppe af regler drejer sig om de
privatretlige følger
af
luftforureningen, hvortil i dansk ret hører de erstatningsmæssige og
naboretlige følger af luftforurening. De privatretlige følger er i hoved-
sagen ulovregulerede i dansk ret, ligesom der hverken EF-retligt eller
folkeretligt er indgået aftaler om et privatretligt ansvar for skader på
grund af luftforurening, og emnet omtales ikke nærmere her.
Den tredje gruppe af regler er den økonomiske styring af potentielle
forurenende aktiviteter ved afgifter eller tilskud. Denne gruppe af regler
skal ikke i nærværende artikel omtales nærmere, men det må dog anfø-
res, at selve tilstedeværelsen af disse regler, selvstændigt begrænser
behovet for ansvarsregler. Hvor afgifterne lægges ud på mange
Copyright © 2011 Karnov Group Denmark A/S
U.1992B.361
364
kilder som f.eks. bilafgifter, løser afgifterne problemet med at afgrænse
hver enkelt kildes skadevirkning. Og hvis afgifter kombineres med
offentligretlige regler som f.eks. emissionsnormer, er der mulighed for
at tage højde for den kontinuerlige skadevirkning
hvorefter det erstat-
ningsretlige problem reduceres til alene at omfatte skadevirkninger af
uheld.
2.1 Offentligretlig kilderegulering[15]
De danske regler om luftforurening er fra 1. januar 1992 samlet i Mil-
jøbeskyttelsesloven nr. 358, 1991, der sammenfatter dels den tidligere
Miljøbeskyttelseslov og dels en række særlove om luftforurening.[16]
Denne tekniske regelforenkling er dog ikke udtryk for nogen indholds-
mæssig forenkling i form af færre reguleringsmidler, da alle de gamle
reguleringsmidler samt flere nye er indeholdt i den nye Miljøbeskyttel-
seslov.
Da der knytter sig forskellige retsvirkninger til forskellige regule-
ringsmidler, vil ndf. kort blive omtalt de forskellige måder lovgiver
kan angribe problemet offentligretligt.
For den luftforurening, der stammer fra
forbrænding,
kan lovgiver
fastsætte regler for, hvilke brændsler der lovligt må anvendes og her-
under fastsætte grænseværdier for uønskede stoffer i brændstofferne[17]
produktnormer.
Produktnormerne kan også fastsættes i form af krav
til de forbrændingsanordninger, der lovligt kan markedsføres.[18]
Lovgiver kan samtidigt eller i stedet vælge at gribe ind i selve pro-
duktionsprocessen
procesnormer
‐ved
at fastsætte grænser for virk-
somhedernes udslip af uønskede stoffer
(emissions normer)[19]
eller
normer for virksomhedernes bidrag af uønskede stoffer til luftkvaliteten
(immissionskoncentrationsbidrag).[20]
En særlig variant af procesnormerne, er de tilfælde, hvor lovgiver
fastsætter normer for virksomhedens drift i form af f.eks. krav til for-
brændingsanordningen[21]
driftnormer.
En udbredt reguleringsmetode i OECD-landene er, at lovgiver ønsker
en konkret afvejning af skadehensyn med nyttevirkninger for særligt
forurenende virksomheder, hvorfor der indføres
godkendelsesordninger,
hvorefter en række virksomheder kun må etableres, når der foreligger
en tilladelse, der både tager stilling til teknologien, den tilladte emission
fra virksomheden samt potentielle risici. Princippet om godkendelse
kombineres ofte med et mere bredt princip om anvendelse af den mindst
forurenende teknologi (BAT
best available technology).[22] Der er
også eksempler på, at der tildeles forureningskvoter i form af emissions-
kvoter for bestemte brancher eller lande.[23]
Den del af luftforureningen, der ikke hidrører fra forbrænding, men
fra fremstilling af nye stoffer (og luftarter), kan ikke reguleres ved
forbrændingsregler, men reguleres typisk bedst ved regler om anven-
delse og markedsføring af farlige stoffer
f.eks. begrænsning af anven-
delse og markedsføring af bestemte stoffer.[24]
365
En særlig variant inden for denne gruppe af regler, der begrænser
produktionen og anvendelse af farlige stoffer, er gennemført med
hensyn til CFC-gasser og andre stoffer der truer jordens ozon-lag. Her
er der folkeretligt indgået aftale om en gradvis afvikling af produktio-
nen, hvilket sker gennem nationale kvoteordninger. Aftalen er tiltrådt
af EF og gennemførelsen styres af Kommissionen.[25][26]
2.2 Miljøkvalitetsnormer
Folkeretligt er der indgået flere aftaler om beskyttelse af naturen. Der
er vedtaget konventioner om beskyttelse af udryddelsestruede vilde
dyr og planter og om beskyttelse af vilde dyr og planters naturlige le-
vesteder. Konventionerne indebærer en folkeretlig forpligtelse for sta-
terne
og på nationalt plan er der gennemført regler, hvorefter handlin-
ger, der truer eller forulemper disse beskyttelsesinteresser er strafbare.
side 2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 185: Henvendelse af 6/1-18 fra professor, dr.jur. Peter Pagh om artikler om luftkvalitet og EU-regler
1842528_0003.png
UfR ONLINE
Men EF er ikke stoppet op her. På baggrund af den konstaterede
skadevirking af en vis mængde farlige stoffer i luften, har EF i visse
tilfælde valgt normativt at fastlægge den tålegrænse af forurening,
mennesker må leve med i form af luftkvalitetsnormer[27]
immissions-
normer.
Efter reglernes egen ordlyd er retsvirkningen af en overskridelse af
de fastsatte grænseværdier i almindelighed kun en rapporteringspligt,
men direktiv 85/203 om nitrogendioxid indeholder også en delvis of-
fentliggørelsespligt i art. 7, stk. 3 og i forslaget til direktiv om luftforu-
rening med ozon, er der regler om egentlig alarmering.
På grundlag af direktiv 90/313 om miljøoplysninger[28] må det an-
tages, at der er pligt til at udlevere de indsamlede oplysninger til bor-
gerne.[29]
Det afgørende spørgsmål er imidlertid, om der iøvrigt kan knyttes
retsvirkninger til disse miljøkvalitetsnormer. Der er næppe grundlag
for at antage, at disse normer selvstændigt skaber en erstatningsbeskyttet
interesse, men de vil formentlig kunne påvirke domstolenes bedømmel-
se af, hvilke ulemper man skal tåle. Tilsvarende må det antages, at
miljøkvalitetsnormerne udgør et selvstændigt obligatorisk kriterium
ved miljøgodkendelser af virksomheder.
3. De offentligretlige regler
En udtømmende gennemgang af retsvirkninger af emissionsnormer,
kvoteordninger, driftnormer, afgrænsning af lovlige kriterier ved mil-
jøgodkendelser af virksomheder m.v. falder uden for denne fremstillings
rammer. Fremstillingen er derfor afgrænset til retsvirkningen af de of-
fentligretlige regler for kraftværkerne, da netop kraftværkerne har været
genstand for den mest sammensatte regulering, i dansk ret og i EF-
retten.
3.1 Historisk oversigt over reglerne om kraftværkers forurening
Luftforureningen fra kraftværker har siden 1973 været reguleret ved
godkendelse og mulighed for påbud og forbud efter Miljøbeskyttelses-
lovens kap. 5. Som et bidrag til vurdering af den tilladelige luftforure-
ning udsendte Miljøstyrelsen vejledning
366
nr. 7/1974 om begrænsning af luftforurening fra virksomheder med
vejledende emissionsnormer.[30] Ved siden af var der i 1972 gennem-
ført produktnormer for brændsler.[31] I 1976 blev der endvidere mellem
de nordiske lande indgået en miljøbeskyttelseskonvention, hvorefter
der bl.a. ved miljøgodkendelser skal tages de samme hensyn til miljø-
gener i de andre nordiske lande som i det godkendende land, og hvor-
efter borgere i de andre nordiske lande er klageberettigede, hvis de er
umiddelbart berørt.[32] På grund af betydelige forsuringsproblemer i
vandløb m.v. indførtes der med Lov nr. 251, 1984 en kvoteordning for
kraftværkernes luftforurening med henblik på en gradvis reduktion af
kraftværkernes svovlemission frem til 1995.
1984-loven blev i 1989 erstattet af
Lov nr. 215, 1989 om begrænsning
af udledning af svovldioxid og kvælstofoxider fra kraftværker,
der
byggede videre på 1984-lovens system ved også at fastsætte emissions-
kvoter for kvælstofoxider. Baggrunden for den nye lov i 1989 var dels
regeringens vandmiljøhandlingsplan og dels nogle EF-retlige og folke-
retlige forpligtelser.[33]
Med vedtagelsen af den nye Mbl. nr. 358, 1991 blev de ovf. nævnte
love ophævet, idet kvotesystemet dog fortsætter efter bekendtgørelse
nr. 885, 1991, udstedt på grundlag af den nye Mbl. § 7's hjemmel til
at ministeren kan fastsætte bestemmelser om forurening fra fyringsan-
læg.[34]
3.2. Hvilke lovlige kriterier ved miljøgodkendelse
Det omfattende kompleks af regler for kraftværkers forurening gør det
nærliggende at diskutere, om der herved er sket en afgrænsning af de
kriterier, der skal indgå ved en miljøgodkendelse af kraftværker og
Copyright © 2011 Karnov Group Denmark A/S
U.1992B.361
andre fyringsanlæg efter Mbl. kap. 5. I det følgende omtales første
dansk ret isoleret
og efterfølgende sammenspillet med EF-retten.
3.2.1 Dansk ret
I bemærkningerne til kvoteloven i 1984 anføres, at lovforslaget »som
et supplement til Mbl. og den nordiske miljøbeskyttelseskonvention
tager sigte på at begrænse denne langtransporterede forurening«.[35]
Det må derfor overvejes, om der ved miljøgodkendelse af kraftværker
kan inddrages kriterierne, den
regionale skadevirkning
og de
grænse-
overskriden de miljøproblemer
eller om dette forudsætter særlig
hjemmel. Den daværende Mbl. angav i formålsformulering i § 1, at
Mbl. tilstræber »at forebygge og bekæmpe forurening af luft, vand og
jord«, samt at »søge sikret de kvaliteter i de ydre omgivelser, som er
af betydning for menneskers hygiejniske og rekreative levevilkår og
for bevarelse af et alsidigt dyre- og planteliv«.
367
Uanset at de angivne mål i den daværende Mbl. var ganske brede,
må målet nemlig sammenholdes med, at Mbl. § 2 udtrykkeligt angav
kun at vedrøre forurenende virksomhed, hvorfor Mbl.'s formål alene
var forureningsbekæmpelse i snæver forstand.[36] Formulering i Mbl.
§ 1 udvidede nok det forvaltningsretlige specialitetsprincip således, at
en miljøgodkendelse forudsatte overensstemmelse med anden lovgiv-
ning,[37] hvorefter der ikke ved en miljøgodkendelse efter Mbl. kap.
5 kan tillades et kraftværk at forurene ud over den fastsatte kvote. Men
organisatoriske specialitetsbetragtninger, hvorefter det er Miljøministe-
ren og Miljøstyrelsen, der vurderer størrelsen af den
acceptable
regio-
nale og grænseoverskridende luftforurening, fører til, at amtskommu-
nerne ikke ved miljøgodkendelse af kraftværker kan inddrage disse
brede hensyn.[38]
Denne afgrænsning af de lovlige kriterier er i overensstemmelse med
bemærkningerne til 1989-kvoteloven[39] og svarer, også til Miljøan-
kenævnets praksis i en række sager. I f.eks.
KFE.1985.222
afviste
Miljøankenævnet, at der ved godkendelse efter Mbl. § 35 var hjemmel
til at fastsætte kvælstof- og svovlemissionerne på grundlag af hensynet
til forsuringsproblemerne i Nordeuropa
som anført i klagen fra Dan-
marks Naturfredningsforening.[40]
Også efter ikrafttrædelsen af den nye
Mbl. nr. 358, 1991
må det an-
tages, at der gælder en tilsvarende begrænsning af de
lovlige kriterier
for fastsættelse af vilkår ved godkendelse af virksomheder efter Mbl.
kap. 5. Loven ophæver godtnok de tidligere kvotelove og indeholder
et princip om renere teknologi (BAT), men af bemærkningerne til for-
slaget fremgår, at kvoteordningen kører videre under aftale-systemet
efter Mbl. § 10, hvilket formentlig må udelukke, at der ved fastlæggelse
af vilkår efter Mbl. kap. 5 inddrages regionale og grænseoverskridende
miljøproblemer.[41]
3.2.2 EF-retlige aspekter
Denne tilsyneladende klarhed i afgrænsningen af de lovlige kriterier
på grundlag af overensstemmelse mellem forarbejder, Miljøankenæv-
nets praksis og den juridiske teori forstyrres imidlertid af flere EF-ret-
lige aspekter. Kraftværkernes miljøgodkendelse er nemlig påvirket af
i hvertfald fire EF-direktiver, som derfor kort skal omtales i det følgende
idet der herved ses bort fra, at også indholdet af Seveso-direktivet
om risiko for uheld har betydning for godkendelse af kraftværker.[42]
3.2.2.1 Direktiv 84/360 om luftforurening for industrianlæg[43]
Direktivet indeholder godt nok ikke nogen klare grænseværdier, men
forudsætter efter art. 3, at mere forurenende industri kun kan sættes i
drift efter en forudgående
godkendelse.
Direktivet angiver nogle obliga-
toriske kriterier ved godkendelsen af forurenende virksomheder
nemlig, at en godkendelse skal forudsætte den bedst tilgængelige tek-
nologi (BAT), at grænseværdier for imission og emission ikke overskri-
des, og at virksomheden ikke medfører »betydelig
luftforurening«
af
side 3
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 185: Henvendelse af 6/1-18 fra professor, dr.jur. Peter Pagh om artikler om luftkvalitet og EU-regler
1842528_0004.png
UfR ONLINE
bl.a. svovl, kvælstof, tungmetaller, chlor og fluorforbindelser, jvf. art.
4.
Med denne formulering refererer direktivet til den i art. 2, litra 1
anvendte definition på luftforurening, hvorfor der ved afgrænsning af
den tilladte luftforurening skal tages hensyn til de regionale og græn-
seoverskridende følger af luftforureningen.[44]
368
Danmark har ikke gennemført særlige regler til opfyldelse af direk-
tivets krav, men antager betingelserne opfyldt ved miljøgodkendelser
efter Mbl. kap. 5. Dette indebærer, at de i direktivet anførte obligatori-
ske kriterier
skal
indgå ved myndighedernes sagsbehandling.
3.2.2.2 Direktiv 88/609 om forurening fra store kraftværker
EF's vedtagelse af
direktiv
88/609om svovl- og kvælstofemissioner fra
store kraftværker bidrager yderligere til afgrænsning af, hvilke kriterier
der
skal
indgå ved en Mbl. kap.5 godkendelse af kraftværkerne. I di-
rektivets præambel angives bekæmpelse af grænseoverskridende
forurening som et formål. Da direktivet samtidigt forudsætter en god-
kendelsesordning, som Danmark opfylder ved miljøgodkendelser efter
Mbl. kap. 5, taler dette samlet for, at ved amternes miljøgodkendelser
af store kraftværker efter 1.7.1987 vil de grænseoverskridende miljøpro-
blemer være et obligatorisk kriterie.
Direktivet angiver endvidere nogle midler myndighederne kan an-
vende for at sikre varetagelse af de omtalte hensyn. Efter direktivet
art. 7, stk. 1 kan der ved tilladelse fastlægges »passende konstruktions-
specifikationer«, ligesom art. 4, stk. 1 forudsætter, at direktivets emis-
sionsnormer overholdes
og efter art. 9, stk. 1 er der detaljerede regler
for, hvordan emissionsgrænseværdierne skal indgå ved godkendelsen
af store fyringsanlæg efter 1.7.1987, når disse benytter forskellige
brændselstyper.[45]
Det er i den forbindelse uden betydning, at der er forskel mellem
størrelsen af de kraftværker, som direktivet og de danske regler omfat-
ter,[46] da de danske regler selv anfører at gennemføre direktivet, og
da direktivet ikke udelukker strengere danske krav, jvf. vedtagelsen af
direktivet efter EØFT art. 130S.
3.2.2.3 EF's direktiver om luftkvalitetsnormer
Også EF-direktiverne om immissionsnormer for bl.a. svovidioxid,
kulstøv og kvælstofoxider kan selvstændigt få betydning for bedøm-
melse af den tilladelige forurening fra kraftværkerne.
Det fremgår nemlig af
direktiv 80/779
om grænseværdier og vejle-
dende værdier for svovldioxid og svævestøv,[47] at der fra 1.4.1983
er
bindende grænseværdier
for luftens indhold af svovldioxid og svæ-
vestøv, som medlemsstaterne skal sikre overholdt (art. 3 og bilag I),
samt nogle
vejledende grænseværdier
for særligt truede områder (art.
4) og en mere bred forpligtelse for medlemsstaterne til at nærme sig
de vejledende luftkvalitetsnormer i alle områder (art. 5).[48] Tilsvarende
er der for kvælstofoxider fastsat bindende og vejledende grænseværdier
ved
direktiv 85/203
om luftkvalitetsnormer for nitrogendioxid,[49]
som indeholder
369
samme principper som direktivet om svovidioxid, men supplerer disse
med et princip om, at de oplysninger medlemsstaterne indsamler skal
være tilgængelige for offentlighed, jvf. art. 7, stk. 3 in fine.
Begge direktiver indebærer derfor, at medlemsstaterne i
retlig form
skal sikre overholdelse af disse immissionsnormer
og undladelse
heraf medfører traktatbrud, hvilket senest har ført til at Tyskland[50]
og Frankrig[51] er blevet dømt for overtrædelse.
Danmark har korrekt gennemført direktiv 85/203 om nitrogendioxid
ved bkg. 119, 1987, hvorimod der er problemer med den danske gen-
nemførelse af direktiv 80/778 om svovldioxid ved bkg. nr. 836, 1986
om grænseværdier for luftens indhold af svovldioxid og svævestøv.
Copyright © 2011 Karnov Group Denmark A/S
U.1992B.361
Selve gennemførelsen af direktiv 80/778 er nemlig behæftet med en
række fejl. Danmark har godtnok gennemført de i bilag I fastsatte
bindende grænseværdier, men Danmark har ikke gennemført bindende
kvalitetsnormer for særligt truede områder, som forudsat i direktiv
80/778. Disse særligt lave grænseværdier ligger på halvdelen af den
tilladte mængde i øvrigt, hvorfor forskellen næppe kan betegnes som
betydningsløs og formentlig selvstændigt vil kunne betyde, at Danmark
vil kunne dømmes for traktatbrud.
Under alle omstændigheder foreskriver bkg. 836, 1986 § 2, at myn-
dighederne ved behandling af sager efter Mbl. skal
»påse«,
at grænse-
værdierne i direktiv 80/778 overholdes,[52] hvilket understreger, at
EF's immissionsnormer er et obligatorisk kriterie.
3.2.4 Sammenfatning
Det er af det foregående fremgået, at Miljøankenævnet tilsyneladende
principielt afviser at inddrage mere vidtgående
umiddelbare
miljøef-
fekter i de lovlige kriterier ved miljøgodkendelsen, jvf.
KFE. 1989.394.
Det må på baggrund af EF-reglerne antages, at denne praksis er i
strid med EF-reglerne, idet såvel direktiv 84/360 som direktiv 88/609
netop forudsætter, at der ved miljøgodkendelsen tages hensyn til såvel
regionale skadevirkninger som grænseoverskridende problemer. Det
må tilsvarende antages, at hvis en emission fra kraftværker påvirker
opfyldelsen af de bindende grænseværdier efter direktiv 80/779 eller
direktiv 85/203, er denne virkning ikke blot et lovligt kriterie ved mil-
jøgodkendelsen efter Mbl. kap. 5, men et
obligatorisk kriterie.
3.3 Produktnormer
gasoliers svovlindhold
Forsuringsudvalget foreslog i 1984 en reduktion af det maksimale
svovlindhold i gasolier fra 0,5% til max. 0,3% fra 1. januar 1986.
Dette må sammenholdes med, at efter
direktiv 75/716[53]
om svovlind-
holdet i visse flydende brændstoffer art. 2, stk. 1 skulle alle gasolier i
EF fra 1. oktober 1976 ikke overstige 0,5% og fra 1. oktober 1980 ikke
overstige 0,3%
medmindre særlige forhold kunne begrunde afvigelser,
jvf. direktivets art. 1, stk. 1 litra b)
idet direktivet i disse tilfælde tillod
max. 0,8% svovl.
Direktivet undtog dog udtrykkeligt kraftværker, jvf. art. 1, stk. 2.[54]
En nærmere undersøgelse af forholdet viser, at Danmark ikke havde
370
gennemført direktivet korrekt.[55] Ministerens bemærkning om, at
grænseværdien fra 1986 vil blive nedsat til 0,3%, der fremstiller Dan-
mark som et foregangsland,[56] var derfor alene en opfyldelse af en
EF-forpligtelse, der var indtrådt fra 1980. Der var derfor principielt
intet i vejen for, at Kommissionen kunne have lagt sag an mod Dan-
mark, hvorefter Danmark var blevet dømt for manglende opfyldelse
af EF's miljøkrav.[57]
Det er i den forbindelse tankevækkende, at de danske energiafgifter
fra omkring 1980 bevirkede en omlægning af kraftværkernes brændsel
fra den mindre forurenende olie til det mere forurenende kul. Omlæg-
ningen afstedkom en række sager ved miljøankenævnet om myndig-
hedsvilkår ved omlægning fra olie- til kulfyring.[58] Omlægningen
understreger samtidigt den manglende sammenhæng i EF's miljø- og
energipolitik. Mens EF nemlig i 1975 søgte at begrænse svovlforure-
ningen fra gasolier, vedtog EF samtidigt direktiv
75/404
og direktiv
75/405[59] om begrænsning af henholdsvis naturgas- og olieforbruget
i kraftværker, der afstedkom et voksende forbrug af kul. Da forsynings-
sikkerheden samtidigt var en afgørende del af energipolitikken opstod
der et voksende forbrug af de stærkt svovlholdige tyske kul.[60]
3.4 CO2-afgiften og EF's regler om statsstøtte
Med henblik på at nedbringe den samlede kuldioxidemission (CO2),
der er en væsentlig årsag til drivhuseffekten, har der i EF i længere tid
været overvejelser om begrænsning af emissionerne, men egentlige
regler er ikke udformet. Alle medlemsstater har dog accepteret en be-
side 4
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 185: Henvendelse af 6/1-18 fra professor, dr.jur. Peter Pagh om artikler om luftkvalitet og EU-regler
1842528_0005.png
UfR ONLINE
grænsning af deres maksimale CO2-emission.[61] I en udtalelse fra
det rådgivende udvalg for Kul- & Stålunionen afvises CO2-afgifter
som en bæredygtig fremgangsmetode til begrænsning af CO2-udslippet
(Se EFT.1992, C.127/2).
Danmark har derimod ved Lov nr. 888, 1991 vedtaget en egentlig
miljøafgift på CO2-emissionen, der opkræves på grundlag af de for-
skellige brændsler. Det har i forbindelse med vedtagelsen været anført,
at afgiften vil skabe konkurrenceproblemer for industrien, men uanset
dette er det utvivlsomt, at selve indførelsen af en fælles miljøafgift ikke
medfører retlige problemer med EF. Sagen er imidlertid, at der
ikke
indføres en fælles afgift, da der efter Lov nr. 888, 1991 om kuldioxid-
afgift af visse energiprodukter i § 7 er afgiftsfritagelse for kraftvarme-
værker, og i § 8 er åbnet op for afgiftsfritagelse for eksporterende
virksomheder, hvortil kommer at der efter Lov nr. 1, 1992 om stat-
stilskud til dækning af udgifter til kuldioxidafgift er åbnet op for
yderligere refusionsordninger.
Det er på denne baggrund tvivlsomt om danske regler om CO2-afgift
er i overensstemmelse med de kriterier for statsstøtte, som følger af
EØF-Traktaten art. 92 og 93 og den af Kommissionen og Rådet gen-
nemførte praksis, ligesom det kan overvejes, om der er tale om afgifts-
diskrimination i strid med EØFT art. 95. Lov nr. 888, 1991's undtagel-
sesbestemmelse for eksporterende virksomheder peger på en sådan
diskrimination
men også kraftværkernes mulighed for lempelse kan
måske anses som en afgiftsdiskrimination i strid med principperne for
det indre energimarked.
At de danske regler formentlig også er tvivlsomme i forhold til for-
budet mod statsstøtte følger dels af lov nr. 1.1992, der direkte omhand-
ler statsstøtte
371
men kan måske også anses som tilfældet, da ordningen meget ligner
en præferencetarif.[62] Det følger nemlig af Kommissionens hidtidige
praksis ved godkendelse af statsstøtte efter art. 93, at godkendelse
forudsætter, at støtten meddeles i fællesskabets interesse
ikke i støtte-
modtagerens interesse, således at støttemodtageren reelt giver en mo-
dydelse for den modtagne støtte.[63] I tilfældet med den danske CO2-
afgift er forholdet det, at modydelsen til EF (den mindre forurening)
ikke udgår fra støttemodtagerne, men fra dem der ikke modtager støt-
te.[64] Hvis Danmark derfor uden om EF insisterer på at udnytte retten
til at gennemføre miljøafgifter, må dette logisk forudsætte
at Danmark
også påtager sig de økonomiske følger af denne beslutning.[65] Dags-
pressen har oplyst at Kommissionen efterfølgende har godkendt CO2-
afgiften. Dette udelukker imidlertid ikke, at konkurrenter inden for to
måneder anlægger annullationssøgsmål efter EØFT art. 173 for at få
ophævet Kommissionens godkendelse, jvf.
sag 169/84,[66]
men der
skal efter samme sag meget til før Domstolen vil tilsidesætte Kommis-
sionens skøn.
1.
2.
Simmons & Simmons »Environmental Law
The Commercial perspective«,
juli 1991, p. 1.
Sagen drejede sig om en svovlsyre- og gødningsfabrik, der havde forvoldt
skade på plantevækster i en lysthave. Brugeren
ikke ejeren havde anlagt
sag. Højesteret bemærkede, at »det er indlysende, af brugeren må være be-
rettiget til at benytte jorden til havekultur« og tilkendte brugeren erstatning
både for skader på plantevækst og for »forringelse af brugeren og familiens
nydelse ved den daglige brug af haven«. Højesteret fandt det uden betydning,
at sagsøgeren var bruger, ligesom det fandtes uden betydning for det retsstri-
dige forhold, om haven var anlagt efter fabrikken.
Se Gulmann og Lehmann »Folkeret«, 1989, p. 115 samt »Some Private In-
ternational Law Aspects of Trandboundary Environmental Disputes« af Said
Mahmoudi i Nordic Journal of Internationalt Law, 1990, p. 128, der omtaler
de internationalt privatretlige aspekter af bl. grænseoverskildende luftforure-
ning.
4.
U.1992B.361
F.eks. har Danmark ikke ratificeret 1984-protokollen til 1969-konventionen
om skibes civilretlige erstatningsansvar for olieskader. Protokollen er under-
tegnet af lande som Frankrig, Tyskland, Sydafrika og Storbritannien er på
vej med en ratifikation, men er ikke trådt i kraft, da dette forudsætter under-
tegnelse fra mindst 6 store skibsnationer. Protokollen indebærer en betydelig
forhøjelse af globalerstatningens størrelse og indfører et subsidiært statsligt
erstatningsansvar. Se »Recent Trends in the Development of International
Civil Liability« af P. Wetterstein, Nordic Journal of International Law, 1991,
fasc. �½, p.49
(p. 68 ff).
Opdelingen bygger på den Nordiske handlingsplan mod luftforureninger,
fra Nordisk Råd, NU 1990:3. Inddelingen i regionale og lokale skadevirknin-
ger kan diskuteres, men da den bl.a. har spillet en rolle ved Miljøankenævnets
behandling af klagesager om godkendelse af virksomheders luftforurening,
er den ikke uden retlig relevans. Den nordiske handlingsplan går dog ikke
ind på nogen nærmere afgrænsning (p. 84).
Definitionen stammer fra Geneve-konventionen om grænseoverskridende
luftforurening over store afstande af 13. nov. 1979, art. 1, litra a. Konventio-
nen er ved Rådets afgørelse
81/462
ratificeret af EF.
Se f.eks. Miljøstyrelsens redegørelse om det Europæiske Miljøsamarbejde,
1988, nr. 1, p. 54.
I 1984 er der indgået en protokol til konventionen om oprettelse af målesta-
tioner, som EF har tiltrådt ved Rådets afgørelse 86/277 (EFT.1986, L.181/1).
Der er endvidere indgået en protokol om reduktion af svovldioxidforurenin-
gen, som er ratificeret af Danmark og en række EF-lande, men ikke af EF
på grund af enkelte landes modstand. Protokollen trådte i kraft 2.9.1987.
Den 31. oktober 1988 er der undertegnet en protokol om en begrænsning af
kvælstofemissionerne. Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelse
af denne protokol (EFT. 1991, C.230/61). De to protokoller er i Danmark
søgt opfyldt dels ved Lov nr. 215, 1989 om begrænsning af svovl- og kvæl-
stofemissioner fra kraftværker (nu bkg. 885, 1991), dels ved strengere
emissionsnormer for motorer og turbiner (bkg. nr. 688, 1990) samt ved re-
duktion af svovlindholdet i brændstoffer (senest ved bkg. nr. 344, 1987 og
bkg.562, 1988).
EFT.1981, L.171/11.
Se direktiv 88/609 om store fyringsanlæg (EFT.1988, L.336/1), direktiv
84/360 om luftforurening fra industilanlæg (EFT.1984, L.188/20) og dermed
også direktiv 89/369 og direktiv 89/429 om henholdsvis nye og gamle af-
faldsforbrændingsanlæg (EFT. 1989, L. 163/32 og L.203/50). Endvidere
direktiv 75/716 om svovlindholdet i flydende brændstoffer, jvf. ændringen
ved direktiv 87/219 (EFT.1987, L.91/19).
Se f.eks. Kolpinghuis-sagen 80/86 (EF-domssaml. 1987, p. 3969) hvor
Domstolen understregede, at domstole og myndigheder ved anvendelse af
national lovgivning er forpligtet til »at fortolke denne på baggrund af direk-
tivets ordlyd og formål«.
Se f.eks. Kupferberg-sagen
104/81(EF-domssaml.
1982, 3641).
Se Rådets henstilling 75/436 om påligning af omkostninger og de offentlige
myndigheders indgilben på miljøområdet (EFT. 1975, L. 194/1) samt min
artikel i JUR. 1992.69.
En mere samlet gennemgang af de mange reguleringsmidler er foretaget i
»EF-miljøret«, 1990, p. 55‐75 og p. 125‐126.
Lov nr. 215, 1989 om udledning af svovldioxid og kvælstofoxider fra
kraftværker, Lov nr. 267, 1977 om blyindhold i benzin og Lov nr. 135, 1972
om begrænsning af svovlindhold i brændsel.
Se som eksempel, direktiv 75/716 om svovlindholdet i gasolier (EFT.1975,
L.307/22 og direktiv 85/210 om blyindhold i benzin (EFT.1985, L.96/25).
Se f.eks. direktiv 70/220 om bilers emission (EFT.1970, L.76/1)
senest
ændret ved direktiv 91/542 (EFT.1991, L.295/1), der indførte amerikanske
normer. Om den tidligere danske gennemførelse af de amerikanske normer
se: »EF-miljøret«, 1990, p. 129.
Se f.eks. direktiv 88/609 om store fyringsanlæg art. 4.
Se f.eks. Miljøstyrelsens Vejledning 1990, nr. 6, p. 19.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
3.
19.
20.
Copyright © 2011 Karnov Group Denmark A/S
side 5
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 185: Henvendelse af 6/1-18 fra professor, dr.jur. Peter Pagh om artikler om luftkvalitet og EU-regler
1842528_0006.png
UfR ONLINE
21.
Se f.eks. direktiv 89/369 om forebyggelse af luftforurening fra nye affalds-
forbrændingsanlæg art. 4 og art. 7, hvor der er fastsat regler for temperatur,
rensningsanordninger og hjælpebrændere.
Se f.eks. dir.84/360 art. 4, litra 1, hvorefter en af de omfattede industrivirk-
somheder ikke må igangsættes før der er truffet alle passende foranstaltninger
til at forebygge luftforureningen, herunder anvendelse af den bedste tekno-
logi, der er tilgængelig, medmindre sådanne foranstaltninger medfører
uforholdsmæssigt store omkostninger.
Se f.eks. direktiv 88/609 om luftforurening fra store fyringsanlæg samt Lov
nr. 215, 1989 om begrænsning af luftforurening fra kraftværker.
Se f.eks. dir.79/1 17 om begrænsning af anvendelse og markedsføring af
visse pesticider (EFT.1979, L.33/36). Kommissionen har fremlagt et forslag
til forordning om vurdering af miljørisikoen ved farlige stoffer, der også
omfatter de potentielle luftforureningsproblemer (EFT.1990, C.276/1) og
ændret forslag (EFT.1991, C.334/14).
Se forordning 3322/88, der var EF's gennemførelse af Montrealprotokollen,
til Wienerkonventionen om beskyttelse af ozonlaget (EFT. 1988, L .297/1).
Forordningen er efterfølgende afløst af forordning 594/91, der indførte
strengere kontrolforanstaltninger af udbudet af CFC-gasser og sigtede mod
den hurtigere arvikling af produktionen.
Det er Kommissionen der står for hele den overordnede styring af disse
regler, og tildeler importkvoter til de enkelte virksomheder. Se f.eks. Kom-
missionens beslutning 92/94, (EFT.1992, L.35/31).
Se direktiv 80/778 om grænseværdier og vejledende værdier for luftkvaliteten
med hensyn til
svovldioxid
og svævestøv (EFT. 1980, L.229/30)
ændret
ved direktiv 89/427 (EFT. 1989, L.201/53). Tilsvarende med hensyn til
kvælstofdioxid,
jvf. direktiv 85/203 (EFT.1985, L.87/1), bly, jvf. direktiv
82/884 (EFT. 1982, L.378/15) samt
asbest,
jvf. direktiv 87/217, art. 4 (EFT.
1987, L.85/40). Asbest-direktivet indeholder dog også emissions- og drift-
normer. Danmark har gennemført direktivet om kvælstofoxider og asbest
korrekt, mens det er tvivlsomt om direktiv 80/778 om svovldioxid er gen-
nemført korrekt. Direktiv 82/884 ses ikke gennemført efter Lovtidende A's
oplysninger.
Der er endvidere fremsat forslag om et tilsvarende regelsæt for
ozon
se
EFT.1991, C.192/17.
EFT.1990, L.158/56.
Se også »European Community Environmental Law: Legislation, The Euro-
pean Court of Justice and Common-Interests Group« af Philip Sands. The
Moderne Law Review, 1990, p. 685, hvor det antages, at den vidtgående
adgang til miljøoplysninger medvirker til en væsentlig udvidelse af miljø-
gruppers mulighed for at påtale miljøovertrædelser (p. 698).
Nu erstattet af vejledning nr. 6, 1990.
Lov nr. 135, 1972 om brændstoffers maksimale svovlindhold.
Konventionen er gennemført ved bekg. nr. 487, 1976 og er således umiddel-
bart gældende i dansk ret.
Således direktiv 88/609 om begrænsning af visse luftforurenende emissioner
fra store fyringsanlæg, der fastsatte kvoter for de enkelte landes svovl- og
kvælstofemission fra store kraftværker (over 50 MW). Danmark havde
endvidere i 1985 og 1988 undertegnet to protokoller til Geneve-konventionen
om grænseoverskridende luftforurening, hvorefter Danmark forpligtede sig
til at reducere den
samlede
svovlemission med 30% frem til 1993, med 1980
som basisår, samt at fastfryse den
samlede
svovlemission med 30% frem til
1993, med 1980 som basisår, samt at fastfryse den
samlede
kvælstofemission
i 1994 på 1987-niveau. Yderligere havde Danmark undertegnet en deklaration
sammen med de fleste EF-lande og de nordiske lande om at nedsætte kvæl-
stofemissionen med 30% frem til 1998 med et år mellem 1980 og 1986 som
basisår.
Efter den tidligere Mbl. kunne ministeren alene fastsætte regler »med henblik
på at forebygge forurening« (§ 6) eller som
vejledning
for de lokale myndig-
heder fastsætte miljøkvalitetsnormer (§ 8). Efter de nye regler må bemyndi-
gelsen anses for udvidet, men det er tvivlsomt om bestemmelsen indeholder
hjemmel til en kvoteringsordning, da denne nærliggende bør fastsættes efter
Mbl. § 10, som netop omhandler
»kvoter«
med henblik på at »begrænse den
U.1992B.361
samlede forurening«, men forudsætter en forudgående forhandling. Såfremt
§ 7 er tilstrækkelig hjemmel til en kvoteordning vil Miljøministeren fakulta-
tivt kunne ophæve den reale betydning af § 10, hvilket næppe kan have været
tilsigtet. På denne baggrund må det antages, at § 10 burde være anført som
hjemmel. Bekendtgørelsen nævner godtnok også § 117, der bemyndiger
ministeren til at fastsætte overgangsregler. Henvisningen til § 117 kan dog
ikke fyldestgørende begrunde anvendelsen af § 7
men formentlig alene
begrunde udstedelsen af bekendtgørelsen før lovens ikrafttræden.
Ft.1983/84, 2. saml. A sp. 2644.
Jvf. også den Kommenterede Miljøbeskyttelseslov, 1987, s. 49.
Jvf. Bent Christensen, »Hjemmelsspørgsmål« 1980, p. 102‐103 og Bent
Andersen »Miljøret bd. 2« p. 49.
Jvf. også Bent Christensen, »Hjemmelsspørgsmål« 1980, p. 107
hvorfor
det af Bent Christensen fremhævede
helhedssyn
(p. 105) må afvises at kunne
danne grundlag for en så vidtgående supplering af de lovlige kriterier.
Lov nr. 215, 1989. Det anføres, at »en begrænsning af den regionale og
langtransporterede luftforurening forudsættes opnået gennem kvoteordningen,
mens der ved kap. 5 godkendelsen fastsættes skorstenshøjde og den tilhørende
maksimale svovl- og kvælstofemission, der skal sikre en forsvarlig luftkva-
litet i
nærmiljøet«
(FT. 1988/89, A. sp. 2556).
Se også Miljøankenævnets imødekommelse af klager i
KFE.1986.248
samt
KFE.1989.394,
hvor Miljøankenævnet bemærkede, at Lov nr. 251, 1984
ikke principielt afskar amterne for at fastsætte grænser for den årlige emission
forudsat dog, at dette skete af hensyn til
»nærmiljøet«
‐hvilket
nævnet ikke
fandt var tilfældet i den konkrete sag.
Se s. 32 i forslaget.
Direktiv 82/501 (EFT.1982, L.230/1) ændret ved direktiv 87/216 (EFT.
1987, L .85/36).
EFT.1984, L.188/20.
Kommissionen har i foråret 1992 færdiggjort et forslag til direktiv om inte-
greret forureningskontrol af industrien, hvori det foreslås, at der stilles krav
om en godkendelse af alle nye industrianlæg etableret efter 1. juli 1995.
Ordningen minder på mange måder om godkendelsen af virksomheder efter
Mbl. kap. 5. Forslaget forventes offentliggjort i løbet af juni. Samtidigt har
Kommissionen fremsat forslag til en forordning om industriens
frivillige
deltagelse i en miljørevisionsordning, der giver virksomheder under denne
ordning adgang til at anvende et særligt logo på linie med EF's miljømærke
(EFT.1992, C.76/2).
Art.9 er korrekt gengivet i den danske bekendtgørelse nr. 689, 1990 § 7.
De danske regler omfatter dels alle fyringsanlæg (både elværker og fjernvar-
meværker) med en termisk effekt på over 50 MW, jvf. bkg. 689, 1990, men
også alle elværker med en kapacitet på over 25 MW, jvf. bkg. 885, 1991
mens EF-reglerne alene omfatter fyringsanlæg over 50 MW.
EFT.1980, L.229/30.
Direktivet er en udbygning af direktiv 75/441, der kun indeholdt en informa-
tions- og kontrolprocedure vedrørende svovldioxid og kulstøv. Hjemlen er
EØFT art. 100 og EØFT art. 235, men en mindre ændring af reglerne ved
direktiv 89/427 har hjemmel i EØFT art. 130S. Præamblen præciserer, at
formålet er at hindre ulige konkurrencevilkår, at sikre en afbalanceret eks-
pansion og at bekæmpe svovldioxidforureningen ved indførelse af grænse-
værdier og vejledende værdier.
Med direktiv 89/427 er præciseret, at overskridelser skal meddeles Kommis-
sionen inden 1.1.1991 sammen med meddelelse om, hvilke planer medlem-
sstaterne har for at hindre overskridelserne af immissionsnormerne inden
1.4.1993. Direktiv 89/427 betød samtidig en justering af grænseværdierne,
jvf. bilag IV. Art. 6 og 10 er normer for prøveudtagning og fælles reference-
værdier. Direktivet inddrager Kommissionen som administrator/kontrollant
vedrørende måludtagningssteder (art. 10, stk. 5).
EFT.1985, L.87/1. Direktivet 85/203 om luftkvalitetsnormer for nitrogen-
dioxid svarer i hovedsagen til direktiv 80/779. Hjemlen er EØFT art. 100
og EØFT art. 235. I forhold til direktiv 80/779 indeholder dette direktiv dog
en særlig underretningspligt til Kommissionen ved overskridelse, jvf. art. 3.
Immissionsnormerne er fra 1.1.1994 undtagelsesfri, jvf. art. 3, stk. 2 in fine.
22.
23.
24.
35.
36.
37.
38.
25.
39.
26.
40.
27.
41.
42.
43.
44.
28.
29.
45.
46.
30.
31.
32.
33.
47.
48.
34.
49.
Copyright © 2011 Karnov Group Denmark A/S
side 6
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 185: Henvendelse af 6/1-18 fra professor, dr.jur. Peter Pagh om artikler om luftkvalitet og EU-regler
1842528_0007.png
UfR ONLINE
Endelig indeholder direktivet en særlig underretningspligt til offentligheden
om de oplysninger, der tilgår Kommissionen, art. 7, stk. 3 in fine. Direktivet
forhindrer ikke medlemsstaterne i at fastsætte skærpede krav, jvf. art. 5.
Se Domstolens afgørelse af 30. maj 1991 i
sag 361/88
og
59/88,
hvor Tys-
kland blev dømt for manglende gennemførelse af grænseværdierne i bl.a.
direktiv 80/779, idet Tyskland alene havde optaget disse grænseværdier i et
cirkulære, som kun havde et begrænset anvendelsesområde omkring nærmere
angivne bygninger og anlæg. Da cirkulæret endvidere kun var bindende for
forvaltningen og ikke havde direkte virkning for borgerne, og da myndighe-
derne efter de tyske regler kun skulle iværksætte foranstaltninger, når der
konstateres skadelige virkninger på miljøet, blev Tyskland dømt.
Se Domstolens afgørelse af 1.10.1991 i
sag 13/90, 14/90
og
64/90,
hvor
Frankrig blev dømt.
En tilsvarende bestemmelse gælder for gennemførelsen af de danske regler
om kvælstofoxider, jvf. bkg. 119, 1987 § 3. Danmark gennemførte iøvrigt
direktiv 85/203 mere end 2 måneder efter fristen for gennemførelse.
EFT.1975, L.307/22.
Derimod havde såvel Tyskland som Holland, Frankrig og Sverige indført
en generel begrænsning på svovlindholdet i gasolier på 0,3% svarende til
EF-direktivet (se FT.1983/84 2. saml. B, sp. 699). Tyskland havde i overens-
stemmelse med direktivets regler en dispensationsmulighed, men denne var
ikke blevet anvendt (samme sted sp. 671).
Ved
Lov nr. 135, 1972
var der skabt lovhjemmel for at fastsætte grænsevær-
dier for brændstoffers svovlindhold i faste anlæg. Ved ændring af loven ved
Lov nr. 259, 1976
var hjemlen udvidet til også at omfatte gasolier til trans-
portformål. Ved
bek. nr. 436, 1976
fastsattes nærmere grænseværdier for
brændsiernes svovlindhold. For gasoliernes vedkommende fastsattes en
grænseværdi på 0,8% faldende til 0,5% i 1980
hvilket måtte forudsætte,
at hele Danmark kunne anses som ikke belastet af svovidioxidforurening,
jvf.
direktiv 75/716,
art. 1, stk. 1 litra c.
FT.1983/84, 2. saml. B sp. 624.
Således blev Italien dømt for netop overtrædelse af direktiv 75/716 i
sag
92/79
(EF-domssaml. 1980, p. 1115)
hvor Domstolen iøvrigt for første
afgang afviste et anbringende om, at EF's miljøregler ikke havde hjemmel
i traktaten, og hvor Domstolen ligeledes fastslog, at art. 100 udmærket kunne
være hjemmel for miljøregler (præmisserne pkt. 8).
Se f.eks.
KFE.1985.222
og
KFE.1986.248
(begge omtalt ovf.) samt
KFE.
1983.212
om Ullerslev kommunes fjernvarmeværk, der var gået over til at
fyre med fyringstjære i stedet for fuelolie, uden at have opnået miljøgodken-
delse.
EFT.1975, L.178/24 og 28.
Se »Energy and the environment: Strinking A Balance«, af Leigh Hancher,
Common Market Law Review, 1989, p. 475.
Se Kommissionens svar til Parlamentet af 15.5.1991, hvoraf fremgår, at
Belgien, Frankrig, Grækenland, Irland, Portugal, Spanien og Luxemburg
har accepteret EF's mål om at stabilisere CO2-emissionerne på 1990-niveau
senest i år 2000. UK vil først stabilisere på 1990 i år 2005
mens de øvrige
lande vil stabilisere på 1987-89-niveau i år 2005
EFT.1991, C.323/13.
Dette fremgår direkte af Kommissionens beslutning 85/215 (EFT.1985,
L.97/49) vedrørende en hollandsk præferencetarif på gasleverancer til gart-
nerier, hvor præferencetariffen blev anset som i strid med art. 92, stk. I fordi
»Den er til fordel for visse virksomheder
‐ ‐ ‐,
der konkurrerer med virksom-
heder i andre medlemsstater, når de pågældende produkter er genstand for
handel mellem medlemsstaterne; Den er pålagt af de offentlige myndigheder;
Den giver anledning til statsgodtgørelse til distributionsselskabet eller anled-
ning til færre statsindtægter«.
Jvf. Kommissionens beslutning 84/417 og 418 (EFT.1984, L.230/28 og 31),
der vedrørte hollandsk støtte til et olieraffinaderi angiveligt bl.a. med henblik
på forbedrede normer for miljøkontrol, især m.h.t. vandforurening« anføres
det eksplicit, at art. 92, stk. 3 fastsætter, »hvilke målsætninger, der skal følges
i EF's og ikke i den støttemodtagende virksomheds interesse. Disse undtagel-
ser fortolkes snævert.
‐ ‐ ‐
Især kan der kun indrømmes støtte når Kommis-
sionen finder det godtgjort, at dette vil bidrage til at nå de i undtagelsesbe-
U.1992B.361
stemmelserne fastsatte mål, som de støttemodtagende virksomheder ikke vil
kunne nå ved egen hjælp under normale markedsvilkår alene«(V).
Om de nærmere betingelser for statsstøtte til miljøbeskyttelse se også
Kommissionens beslutning 91/547 (EFT. 1991, L.298/1) og »Scope for
action by the EC Member States for the improvement of environmental
protection under EEC Law: The example of environmental taxes and subsu-
dies« af Eberhard Grabitz og Christian Zacher. Common Market Law Review,
1989, p. 423, samt »How will art. 100A, 4 work? A comparison with art.
93« af James Flynn, Common Market Law Review, 1987, p. 689.
Se også »CO2-afgiften« af Jesper Jespersen, Samfundsøkonomen, 1992, 3,
p. 33.
EF-domssaml. 1990, p. 3084.
64.
50.
65.
66.
51.
52.
53.
54.
55.
56.
57.
58.
59.
60.
61.
62.
63.
Copyright © 2011 Karnov Group Denmark A/S
side 7