Ligestillingsudvalget 2017-18
LIU Alm.del Bilag 83
Offentligt
Folketingets Ligestillingsudvalg
En analyse af LIU’s betydning for ligestillingsarbejdet i
Folketinget og inspiration for fremtiden.
Af cand.scient. pol., Phd. Mette Marie Stæhr Harder
([email protected])
Lubbock, Texas
Marts 2018
1
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 83: Henvendelse af 20/3-18 fra Ph.d. Mette Marie Stæhr Harder om "En analyse af LIU's betydning for ligestillingsarbejdet i Folketinget og inspiration for fremtiden"
1876220_0002.png
Forord
I december 2017 forsvarede jeg min phd.-afhandling på RUC. Afhandlingen undersøger, hvorvidt man
kan designe sig til mere debat og mere politisk handling på
ligestillingsområdet. En del af afhandlingen angår
Folketingets Ligestillingsudvalg, LIU. Denne del beskæftiger
sig dels med, hvorvidt nedsættelsen af LIU har haft en effekt
på ligestillingsarbejdet i Folketinget, og dels med spørgsmålet
om, hvordan Ligestillingsudvalget kan få endnu større
gennemslagskraft. Dette lille notat gengiver afhandlingens
konklusioner, mht. begge spørgsmål.
Afsnit et
nedenfor ser på LIU’s effekt. Det illustrerer, hvordan oprettelsen af LIU har medført en
stigning i antallet af borgerhenvendelser til det folketingsudvalg, der er hovedansvarlig for
ligestillingsspørgsmålet. Det viser desuden, at LIU’s oprettelse ser ud til at have medført en lille
(omend statistisk signifikant) stigning i kontrollen med regeringens ministre på ligestillingsområdet.
Omvendt ser oprettelsen af LIU ikke ud til at have påvirket hverken omfanget af høringer,
minihøringer eller antallet af lov- og beslutningsforslag, som behandles i det udvalg, der er ansvarlig
for ligestillingsområdet.
Afsnit to
skitserer, hvordan LIU kunne vinde fodfæste ved at skele til den måde, hvorpå Udvalget for
landdistrikter og øer, ULØ arbejder. Dette udvalg blev oprettet samtidig med LIU og har samme brede,
tværgående mandat. Afsnittet forklarer for det første, hvordan ULØ parallelbehandler forslag, der
Idag har lidt over 120
parlamenter nedsat et
udvalg med særligt fokus
på kvinder eller ligestilling
(IPU 2018).
2
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 83: Henvendelse af 20/3-18 fra Ph.d. Mette Marie Stæhr Harder om "En analyse af LIU's betydning for ligestillingsarbejdet i Folketinget og inspiration for fremtiden"
”hoved”-behandles i andre udvalg, men har særlig betydning for landdistriktsområderne. Dette
medfører, at udvalgets medlemmer er opmærksomme på forslaget, når det lander i Folketinget og
kan sørge for, at forslagets mulige effekter for landdistrikternes kan undersøges til bunds. For
partigrupperne betyder det desuden, at landdistriktsordførerne tidligt indgår i de partiinterne
koordineringsprocedurer. Ikke mindst i forhold til medierne.
For det andet skitserer afsnit tre, hvordan ULØ systematisk inviterer regeringens ministre i samråd for
sikre sig, at de kender til de særlige udfordringer, som landdistrikterne har indenfor en given ministers
sagsområde. Endelig kommer afsnittet desuden ind på enkelte ”best practices” i andre landes
ligestillingsudvalg, og det henviser til ydereligere litteratur, som LIU kan lade sig inspirere af.
Afsnit et: Har nedsættelsen af Ligestillingsudvalget påvirket
arbejdet med ligestilling i Folketinget?
Afhandlingen sammenligner hyppigheden af en række aktiviteter i LIU med hyppigheden af den
samme aktivitet i det Politiske Økonomiske Udvalg, PØU, der var ansvarlig for ligestillingsområdet, før
LIU blev nedsat i 2011. For hvert aktivitet overvejes det desuden, hvorvidt en evt. udvikling kan være
forårsaget af andre forhold end nedsættelsen af LIU (se Harder 2017, artikel to for en nærmere
beskrivelse af denne analyse).
LIU har medført øget kontrol med regeringen
Som det kan anes af figuren nedenfor, stiger både antallet af skriftlige udvalgsspørgsmål (questions
for written answer)
samt antallet af samrådsspørgsmål (questions
for oral answer),
efter LIU bliver
3
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 83: Henvendelse af 20/3-18 fra Ph.d. Mette Marie Stæhr Harder om "En analyse af LIU's betydning for ligestillingsarbejdet i Folketinget og inspiration for fremtiden"
1876220_0004.png
oprettet i 2011-12. Det er dog kun stigningen i samrådsspørgsmål, der er statistisk signifikant (der
stilledes i gennemsnit fire sådanne spørgsmål om året, før LIU blev oprettet, og ni om året efter det
blev oprettet, P< 0.05). Denne stigning kan ikke umiddelbart forklares med andre forhold end LIUs
oprettelse (Harder 2017, artikel tre).
Figur 1 Antal samrådsspørgsmål samt skriftlige udvalgsspørgsmål stillet af PØU (204-2011) og LIU
(2011- 2015), almindelig del
En ny udvikling er desuden, at LIU stiller samrådsspørgsmål til andre ministre end
ligestillingsministeren. Det drejer sig kun om ganske få spørgsmål, men det er udtryk for en ny
tendens, da PØU aldrig stillede spørgsmål af ligestillingspolitisk relevans til andre end
ligestillingsministeren (Harder 2017, artikel tre).
LIU har medhørt en stigning i antallet af henvendelser fra samfundet
Den mest markante effekt af LIUs nedsættelse er, at antallet af henvendelser fra samfundet til det
udvalg, der er hovedansvarlig for ligestillingsområdet, er steget betydeligt: PØU modtog i gennemsnit
4
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 83: Henvendelse af 20/3-18 fra Ph.d. Mette Marie Stæhr Harder om "En analyse af LIU's betydning for ligestillingsarbejdet i Folketinget og inspiration for fremtiden"
1876220_0005.png
5,6 skriftlige skriftelige henvendelser per år, mens LIU i gennemsnit modtager 19 sådanne
henvendelser om året (P<0.05). Tendensen illustreres i figur to nedenfor.
Figur to: Antal årlige, skriftlige og mundtlige henvendelser om ligestillingspolitiske problemstillinger
til PØU (2004-2011) og LIU (2011-2015)
I figur tre er de henvendelser, der tilgår PØU og LIU, kategoriseret efter hvem, der henvender sig til
udvalgene.
5
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 83: Henvendelse af 20/3-18 fra Ph.d. Mette Marie Stæhr Harder om "En analyse af LIU's betydning for ligestillingsarbejdet i Folketinget og inspiration for fremtiden"
1876220_0006.png
Figur tre: Antal årlige, skriftlige henvendelser til PØU (2004-2011) og LIU (2011-2015), der angår
ligestilling, fra forskellige aktører
Af figuren ovenfor ses det, at særligt antallet af private personer samt NGOer, der henvender sig til
det ansvarlige udvalg, er steget siden LIU blev oprettet. I særlig grad henvender Foreningen Far sig nu
til LIU, men selv uden de henvendelser, der kommer fra netop denne forening, er stigningen i
skriftlige henvendelser signifikant (P< 0, 01).
Man kunne være bekymret for, at antallet af henvendelser om ligestillingspolitiske spørgsmål, der
sendes til andre udvalg, kunne være nedadgående i samme periode, fordi borgere og organisationer
henvender sig til LIU i stedet for andre udvalg. En stikprøve foretaget i Socialudvalgets henvendelser
viser dog ikke sådan en tendens (se i øvrigt Harder, 2017, artikel tre, 17).
6
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 83: Henvendelse af 20/3-18 fra Ph.d. Mette Marie Stæhr Harder om "En analyse af LIU's betydning for ligestillingsarbejdet i Folketinget og inspiration for fremtiden"
LIU har
ikke
medført et yderligere ligestillingsfokus i lovbehandlingen
I andre parlamenter har nedsættelsen af ligestillingsudvalg medført en stigning i antallet af lovforslag,
der behandles ud fra et ligestillingsperspektiv(se f.eks. Ahrens 2016; Ballington 2008; Grace and Sawer
2016; Sawer, Palmieri, and Freidenvall 2013).
Denne effekt ses imidlertid ikke i Folketinget. Her beskæftiger Ligestillingsudvalget sig kun med de
forslag, der hovedsageligt og eksplicit angår ligestillingsområdet og desuden debatteres i et
ligestillingsperspektiv i den offentlige debat.
LIU har
ikke
medført en væsentlig stigning i aktiviteter, der generer viden
En måde at sikre, at udvalgsmedlemmer får specialiseret viden, er ved at afholde høringer,
minihøringer (eller ekspertmøder) eller tage på studieture. Udviklingen for de tre typer aktiviteter kan
opsummeres således:
Høringer: Antallet af høringer falder en smule, efter LIU nedsættes. I samme periode stiger antallet i
Folketinget som helhed lidt, men ikke statistisk signifikant.
Minihøringer: Antallet af minihøringer stiger (statistisk signifikant) efter LIU er blevet nedsat. Da
antallet af minihøringer stiger i flere af Folketingets udvalg i samme periode, kan denne stigning dog
ikke tilskrives oprettelsen af LIU. Her er tale om en generel tendens, der gælder i hele Folketinget.
Studieture: Antallet af studieturer stiger en smule, efter LIU bliver nedsat. Der ses ingen stigning i
Folketinget i samme periode.
Figur fire nedenfor opsummerer udviklingen.
7
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 83: Henvendelse af 20/3-18 fra Ph.d. Mette Marie Stæhr Harder om "En analyse af LIU's betydning for ligestillingsarbejdet i Folketinget og inspiration for fremtiden"
1876220_0008.png
Figur fire: Antal høringer, minihøringer og udvalgsrejser i PØU (2004-2011) og LIU (2011-2015)
Man kunne forestille sig, at stigning i antallet af studieturer i LIU ville medføre et fald i studieture, der
angik ligestillingspolitiske spørgsmål i andre udvalg, som emnemæssigt lapper over LIUs område.
Dette synes dog ikke at være tilfældet, da der ikke er noget fald i sådanne aktiviteter i REU, SOC eller
BEU (Harder, 2017, artikel tre).
8
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 83: Henvendelse af 20/3-18 fra Ph.d. Mette Marie Stæhr Harder om "En analyse af LIU's betydning for ligestillingsarbejdet i Folketinget og inspiration for fremtiden"
1876220_0009.png
Afsnit to: Inspiration til LIU’s videre arbejde
Inspiration fra Landdistriktsudvalget
Samtidig med oprettelsen af LIU oprettede Folketinget Udvalg for landdistrikter og øer, ULØ. Dette
udvalg har samme brede mandat som LIU, og i den periode, som afhandlingen undersøger,
korresponderer udvalgets sagsområde med regeringens
minister for landdistrikter. Et yderligere lighedstegn
mellem LIU og ULØ var desuden, at ministeren for
landdistriktsområder – ligesom ligestillingsministeren –
fremsatte ganske få lovgivningsinitiativer i den undersøgte
periode.
På mange måder kan Landdistriktsudvalget og
Ligestillingsudvalget derfor ses som tvillingeudvalg – de er
oprettet samtidigt, har samme type mandat
og operer
under lignende politiske omstændigheder.
Landdistriktsudvalget har imidlertid ”opfundet” en række
procedurer mv., som gør det i stand til at følge den politiske udvikling med betydning for
landdistriktsområdet meget tæt. For eksempel anvender udvalget såkaldte parallelbehandlinger.
Parallelbehandling
Ved en parallelbehandling er udvalget ikke ansvarligt for behandlingen af et forslag, men drøfter så at
sige forslagets indhold ud fra et landdistriktsperspektiv fra sidelinjen. Parallelbehandlingen indebærer
blandt andet, at Landdistriktsudvalgets medlemmer modtager de dokumenter, der tilgår det
Landdistriktsudvalget, ULØ
er oprettet samtidig med
LIU. Det har samme
tværgående mandat og det
korresponderede i en lang
periode en minister, der -
ligesom
ligestillingsministeren -
fremlage ganske få
lovgivningsinitiativer.
9
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 83: Henvendelse af 20/3-18 fra Ph.d. Mette Marie Stæhr Harder om "En analyse af LIU's betydning for ligestillingsarbejdet i Folketinget og inspiration for fremtiden"
1876220_0010.png
ansvarlige udvalgs medlemmer. Den sættes i værk ved, at ULØ gennemgår regeringens lovkatalog.
Udover at udvælge en række forslag, som man ønsker at være ansvarligt for (som LIU som bekendt
også gør), udvælger man også en række forslag (typisk en fem-seks stykker), som man beder
Folketinget om at få lov til at parallelbehandle ud fra et
landdistriktsperspektiv. For at sikre procedurens
levedygtighed under skiftende politiske flertal, har
udvalget vedtaget, at såfremt blot
et
medlem ønsker, at et
forslag gennemgås i et landdistriktsperspektiv, så beder
man Folketinget om at få lov til at parallelbehandle det.
I 2014-15 parallelbehandlede man blandt andet ændring af
apotekerloven, ændring af lov om lotteri samt ændringer af love om planlægning, naturbeskyttelse og
byggeri.
Når parallelbehandlingen fungerer bedst, stiller Landdistriktsudvalget udvalgsspørgsmål, der sikrer, at
en lovændrings konsekvenser for landdistrikterne analyseres. Eller det indkalder ministre i samråd og
arrangerer høringer, hvor eksperter og interessenter diskuterer lovændrings betydning for
landdistrikterne fra forskellige vinkler. På denne måde optræder udvalget – som formuleret af flere
udvalgsmedlemmer – som landdistrikternes vogter i Folketinget. For partigrupperne betyder det, at
landdistriktsordførere naturligt inddrages i partiinterne koordineringsprocedurer mv.. Ikke mindst i
forhold til pressen.
Parallelbehandling:
Ved en
parallelbehandling sikrer
Landdistriktsudvalget, at en
lovændrings eventuelle
konsekvenser for
landdistrikterne ikke overses
under Folketingets
lovbehandling.
10
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 83: Henvendelse af 20/3-18 fra Ph.d. Mette Marie Stæhr Harder om "En analyse af LIU's betydning for ligestillingsarbejdet i Folketinget og inspiration for fremtiden"
Dialog med hver enkelt minister
I den periode, som afhandlingen undersøger, sikrer Landdistriktsudvalget, at Folketinget har
systematisk kontrol med regeringens planer af relevans for landdistriktsområderne. Det sker ved, at
man enkeltvis kalder regeringens nye ministre i samråd for at drøfte den pågældende ministers
sagsområde og dets særlige betydning for landdistrikterne. Herunder drøfter man, hvorledes
ministerens planer vil påvirke disse områder. På denne måde bliver hver enkelt af regeringens
ministre bekendt med de af landdistrikternes udfordringer, der er særligt forbundet med
vedkommendes ressortområde.
Hvorfor har ULØ – og ikke LIU – hid tid optrådt som institutionel
entreprenør?
Udover parallelbehandlinger og den systematiske dialog med regeringens ministre foretager ULØ
særligt i begyndelsen af den her undersøgte periode en række utraditionelle aktiviteter; man afholder
for eksempel en række borgermøder i landdistrikterne. Som jeg gennemgår i en artikel, der stadig er
under udarbejdelse, er Landdistriktsudvalget oprettet under strukturelle omstændigheder, der på en
række punkter har været mere fordelagtige end de, som LIU er oprettet under. Det forklarer i høj
grad, hvorfor det er i ULØ – og ikke dets tvillingeudvalg, LIU – at de nye procedurer mv. bliver
udviklet. Det er imidlertid klart, at LIU kan lade sig inspirere af Landdistriktsudvalgets praksis.
11
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 83: Henvendelse af 20/3-18 fra Ph.d. Mette Marie Stæhr Harder om "En analyse af LIU's betydning for ligestillingsarbejdet i Folketinget og inspiration for fremtiden"
Inspiration fra andre landes ligestillingsudvalg
Med over 150 kvinde- eller ligestillingsudvalg i mere end 120 lande er der mange ”best practices”,
som LIU kan lade sig inspirere af. En gennemgang af den internationale litteratur, der beskriver
sådanne praksisser, viser, at flere disse ligestillingsudvalg rent faktisk arbejder på samme måde, som
jeg ovenfor har beskrevet, at Landdistriktsudvalget gør:
Vil en ny lov eller en lovændring påvirke kvinder og mænd forskelligt?
Ligestillingsudvalg i så
forskellige lande som Costa Rica, Finland og Sydafrika arbejder for eksempel med at sikre, at
eventuelle forskelle i lovændringers indflydelse på kvinders og mænds livssituation bliver belyst under
lovbehandlingen (se f.eks. Grace and Sawer 2016; Holli and Harder 2016; Palmieri 2010, 5). I praksis
gøres dette ved hjælp af procedurer, som ligner den parallelbehandlingsmetode, som ULØ anvender.
Erfaringer fra blandt andet Sydafrika viser, at udvalgenes arbejde i denne henseende er særligt vigtigt,
når lovgivningsinitiativer ikke umiddelbart ser ud til at handle om ligestilling eller køn (IPU 2006, 45–
46).
Tæt og løbende dialog om regeringens planer på ligestillingsområdet.
Ifølge den internationale
litteratur er et hovedfokus i mange ligestillingsudvalg, at parlamentet hele tiden har hånd i hanke med
regeringers arbejde på ligestillingsområdet. Igen minder de procedurer, der anvendes, om ULØs
.(Gonzalez and Sample 2010; IPU 2006; Sawer, Palmieri, and Freidenvall 2013)
.
Af relevans for dette notats fokus ses desuden følgende internationale tendens:
12
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 83: Henvendelse af 20/3-18 fra Ph.d. Mette Marie Stæhr Harder om "En analyse af LIU's betydning for ligestillingsarbejdet i Folketinget og inspiration for fremtiden"
Uddannelse af parlamentsmedlemmer.
I flere parlamenter er der fokus på, at nye
parlamentarikere skal have kendskab til de internationalt anerkendt og anbefalede
ligestillingsværktøjer. Det gælder især det såkaldte “ligestillingsvurdering” ( gender
mainstreaming) samt budgetvurdering med et kønsperspektiv (”gender budgeting”) etc. Meget
ofte er det ligestillingsudvalg eller andre parlamentariske fora med et særligt køns- eller
ligestillingspolitisk mandat, der går forrest for at sikre dette (se f.eks. Costa 2016; IPU 2006, 45–
46).
Følgende publikationer giver hver især et udmærket indblik i, hvordan parlamenter i hele
verden arbejder med ligestillingspolitiske problemstillinger:
Palmieri (2011),
Gender-Sensitive Parliaments. A Global Review of Good Practice,
publiceret af
Inter-Parliamentary Union, IPU.
Palmieri (2013),
A Comparative Study of Structures for Women MPS in the OSCE Region,
publiceret af OSCE Office for Democratic Institutions and Human Rights (ODIHR).
Gonzalez og Sample (2010),
One Size Does Not Fit All: Lessons learned from legislative Gender
Commissions and Caucuses,
publiceret af National Democratic Institute for International Affairs
International og Institute for Democracy and Electoral Assistance.
13
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 83: Henvendelse af 20/3-18 fra Ph.d. Mette Marie Stæhr Harder om "En analyse af LIU's betydning for ligestillingsarbejdet i Folketinget og inspiration for fremtiden"
1876220_0014.png
Se desuden publikationer fra forskningsnetværket, GenPArlNet:
http://politicsir.cass.anu.edu.au/research/projects/gender-research/gender-focused-
parliamentary-institutions-research-network
Om notatet
Notatet her bygger på phd.-afhandlingen,
Ligestillingspolitisk repræsentation i folketinget. En analyse
a,f hvorvidt internt parlamentariske institutioner øver indflydelse på graden af ligestillingspolitisk
repræsentation i Folketinget
af Mette Marie Stæhr Harder, Roskilde School of Governance på RUC.
Lektor, ph.d. Flemming Juul Christiansen, Roskilde Universitetscenter, var vejler på projektet og
professor, ph.d. Anette Borchorst, Aalborg Universitet var bivejleder.
Metode: Afhandlingens konklusioner bygger på 24 semistrukturerede interviews med nuværende og
tidligere folketingsmedlemmer samt medarbejdere fra Folketingets Udvalgssekretariat. Desuden
indgår kvantitative data for udvalgsaktiviteter mv. Disse er udledt fra Folketingets online arkiv. Endelig
indgår data over antallet af mediehits, der er fundet via Infomedier samt data fra Valgundersøgelsen
2011s database (Stubager et al. 2012).
14
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 83: Henvendelse af 20/3-18 fra Ph.d. Mette Marie Stæhr Harder om "En analyse af LIU's betydning for ligestillingsarbejdet i Folketinget og inspiration for fremtiden"
Litteraturliste
Ahrens, Petra. 2016. “The Committee on Women’s Rights and Gender Equality in the European
Parliament: Taking Advantage of Institutional Power Play.”
Parliamentary Affairs
69(4): 778–93.
Ballington, Julie. 2008.
Equality in Politics: A Survey of Women and Men in Parliaments.
IPU.
Costa, Monica. 2016. “Gender-Focused Institutions in International Parliamentary Bodies : The Case of
the Women ’ S Caucus of the Parliamentary Assembly of the Portuguese-Speaking Countries.”
Parliamentary Affairs
69(4): 748–762.
Gonzalez, Keila, and Kristin Sample. 2010. Training and Development
One Size Does Not Fit All.
IDEA &
NDI.
Grace, Joan, and Marian Sawer. 2016. “Representing Gender Equality : Specialised Parliamentary
Bodies.”
Parliamentary Affairs
69(4): 745–47.
Harder, Mette Marie Stæhr. 2017. “Ligestillingspolitisk Repræsentation I Folketinget. En Analyse Af
Hvorvidt Internt Parlamentariske Institutioner Øver Indflydelse På Graden Af Ligestillingspolitisk
Repræsentation I Folketinget.” Roskilde Universitet.
Holli, Anne Maria, and Mette Marie Stæhr Harder. 2016. “Towards a Dual Approach: Comparing the
Effects of Parliamentary Committees on Gender Equality in Denmark and Finland.”
Parliamentary
Affairs
69(4): 794–811.
IPU. 2006. “The Role of Parliamentary Committees in Mainstreaming Gender and Promoting the
Status of Women, Seminar for Members of Parliamentary Bodies Dealing with Gender Equality.”
In Geneva.
———. 2018. “PARLINE Database: Specialized Parliamentary Bodies.” http://archive.ipu.org/parline-
e/instanceadvanced.asp.
Palmieri, Sonia. 2010.
Gender Mainstreaming in the Australian Parliament: Achievement with Room
for Improvement.
Canberra.
Sawer, Marian, Sonia Palmieri, and Lenita Freidenvall. 2013. “Playing Their Part ? Parliamentary
Institutions and Gender Mainstreaming.” In 3rd European Conference on Politics and Gender,
Barcelona 21-23 March 2013, 100–124.
Stubager, Rune et al. 2012.
Valgundersøgelsen 2011. Det Danske Valgprojekt.
Århus.
15