Ligestillingsudvalget 2017-18
LIU Alm.del Bilag 79
Offentligt
1871134_0001.png
Til Folketingets Ligestillingsudvalg
København den 21. marts 2018
Ligestillingsministerens redegørelse om perspektiv- og handlingsplan 2018
Forud for forhandlingen i Folketinget om ligestillingsministerens redegørelse om perspektiv- og
handlingsplan sender jeg KVINFOs kommentarer til udvalgte dele af planen.
Nydansk kvindekamp
Nydanske kvinder og pigers kamp for ligestilling er en kamp, som har vores fulde opbakning. Som
ministeren betoner, er det helt afgørende for succesen, at ikke alene kvinder og piger er med, men
at hele familien og særligt etniske minoritetsmænd og -drenge medtænkes i
forandringsprocesserne. Der er som basis for det videre arbejde behov for at styrke
vidensniveauet i debatten, og i de konkrete integrationsindsatser herunder systematisk at
sammendrage og anvende allerede indsamlet viden og best practices på området. Der er desuden
brug for en vidensbaseret og målrettet beskæftigelses- og uddannelsesindsats med fokus på en
styrket inddragelse af nydanske kvinder og mænd.
Verdensmål 5
KVINFO byder ministerens fokus på Danmarks opfyldelse af
Verdensmål 5
om ligestilling nationalt
og globalt meget velkomment. Vi tilslutter os ministerens tilkendegivelse af, at de globale
udfordringer ikke må blive en sovepude for en ambitiøs national indsats. Når ministeren skriver, at
Danmark er et af de mest ligestillede lande i verden, så er det sandt på nogle parametre, men
samtidig sakker Danmark bagud på flere andre, og det er derfor helt afgørende, at ministeren
sætter initiativer i gang for at fremme udviklingen. Se
The Global Gender Gap Report 2017
og
EIGEs Gender Equality Index
Ligestilling og ledelse
Den største barriere for øget ligestilling er netop illusionen om, at vi allerede har opnået ligestilling
mellem kønnene i Danmark. Handlingsplanen bærer ved til denne forestilling, f.eks. når ministeren
undlader at nævne den helt centrale konklusion i en netop gennemført evaluering af lov om måltal
for kvinder i ledelse om, at loven har
en meget begrænset effekt,
og at hvis vi fortsætter vi på
denne måde, vil det tage årtier, før vi når ligestilling på ledelsesgangene. Se også
KVINFOs
anbefalinger
til Erhvervsministeren.
Seksuel chikane
#MeToo-bevægelsen har afdækket et stort behov for at bekæmpe den sexistiske kultur, som rigtig
mange kvinder og nogle mænd oplever. Det er derfor også rigtig positivt, at ministeren vil gøre op
med tabuerne om seksuel chikane på arbejdspladsen, selvom det kun er ét af de steder, hvor de
1
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 79: Henvendelse af 21/3-18 fra KVINFO vedrørende kommentarer til ligestillingsministerens redegørelse om perspektiv- og handlingsplan 2018
1871134_0002.png
seksuelle krænkelser finder sted. #Metoo-bevægelsen har tydeligt vist os, at sexismen når langt
bredere ud og begrænser særligt kvinder i hele deres liv. Der er momentum til at forandre denne
kultur i fællesskab på tværs af køn og politisk overbevisning – og det momentum håber vi, at
ministeren vil udnytte til fulde. Se også
KVINFOs anbefalinger
til Ligestillingsministeren og
Beskæftigelsesministeren om seksuel chikane.
Vold og voldtægt
KVINFO ser med bekymring på ministerens kønsneutrale tilgang til vold i nære relationer, som
også bliver kritiseret af GREVIO (en ekspertgruppe under Europarådet med fokus på vold i
hjemmet,
se rapporten her).
Der er nemlig markante kønsforskelle, når vi ser på statistik og viden.
Volden har netop forskelligt udtryk, omfang og konsekvenser afhængigt af hvilket køn, der er hhv.
offer/krænker, men det bliver ikke afspejlet i ministerens handlingsplan. Ministeren henviser bl.a.
til den nyligt offentliggjorte rapport om gensidig vold, som har affødt alvorlig kritik fra bl.a.
voldsobservatoriet på grund af dens manglende kønsperspektiv.
Se KVINFOs kommentarer til
denne rapport her.
Seksuel vold og voldtægt bliver ikke adresseret i handlingsplanen, selvom #MeToo bevægelsen har
aktualiseret problemet og bekræftet den viden, vi har på området omkring høje mørketal og
problemer omkring retspraksis. Kun 11 procent af de seksuelle overgreb bliver anmeldt til politiet
og kun fire sager ud af ti kommer for en dommer. Det er på tide igen at se nærmere på både
lovgivning, politiets håndtering og bevisvurdering i voldtægtssager.
Demokrati og ytringsfrihed
KVINFO ser positivt på, at ministeren vil sætte fokus på viden om kvinders repræsentation i
kommunalpolitik. Danmark er det nordiske land, der har den dårligste repræsentation af kvinder i
kommunalpolitik med 33 % kvindelige kommunalpolitikere ved valgte i 2017. Det er derfor
afgørende, at vi inden næste valg ikke blot samler viden, men også sætter fokus på at finde
konkrete og implementerbare løsninger og redskaber til at forbedre lokaldemokratiet. Udover
repræsentation har Danmark flere udfordringer ift. demokrati og ytringsfrihed. Flere
undersøgelser viser, at særligt kvinder oplever digital chikane og vold, fx er næsten hver femte
danske kvinde udsat, og nylig research fra KVINFO og Amnesty viser, at kvindelige kommunal- og
folketingspolitikere oplever digital vold i en sådan grad, at det indvirker på dem psykisk og påvirker
deres deltagelse i debatter, særligt debatter inden for emnerne ligestilling og flygtninge/migration.
Læs mere
her.
Barsel
Ministerens argumentation for øget barsel til fædres betydning for ligestilling er solid, f.eks. at
fædres manglende barsel giver et mindre fleksibelt arbejdsmarked, bidrager til lønforskelle og kan
betyde at den enkelte ikke udnytter sit potentiale. Det er derfor vigtigt, at der igangsættes en
2
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 79: Henvendelse af 21/3-18 fra KVINFO vedrørende kommentarer til ligestillingsministerens redegørelse om perspektiv- og handlingsplan 2018
1871134_0003.png
bred palet af initiativer og redskaber, som for alvor kan sætte skub i udviklingen. Dette er et
område, som med fordel kunne styrkes i ministrenes handlingsplan.
Mere viden om fædres barsel
her.
Ligeløn
Ministerens stillingtagen og indsats i spørgsmålet om ligeløn mellem mænd og kvinder savnes i
redegørelsen. Bruttolønsforskellen mellem mænd og kvinder i Danmark er ifølge
Eurostats
opgørelse på 15 %,
16 lande i EU har en mindre lønforskel end Danmark og 11 lande har en større.
Vi er ifølge EU-lovgivning forpligtede til at gennemføre princippet om lige løn til mænd og kvinder
for samme arbejde og arbejde af samme værdi.
Det er mit håb, at mine kommentarer er anvendelige for fredagens debat i Folketinget. Jeg står til
rådighed for uddybning af ovenstående.
Med venlig hilsen
KVINFO
Henriette Laursen
Direktør
3