Ligestillingsudvalget 2017-18
LIU Alm.del Bilag 35
Offentligt
1836009_0001.png
November 2017
Årgang 40
Ligestillingskatalog 2017
SÆRNUMMER
Ligestillingskatalog for børn og fædre
www.foreningenfar.dk
1
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 35: Henvendelse af 15/12-17 fra Foreningen Far om deres kopi af høringssvar til Beskæftigelsesministeriet om Udkast til forslag til lov om ændring af barselsloven (indførelse af sorgorlov til fædre, medmødre og adoptanter)
1836009_0002.png
Forord
Danmark er i forandring og det har Danmark sådan set været siden istiden. Vi oplever alle en global
forandring og en hastig teknologisk udvikling, som præger arbejdslivet, uddannelseslivet og familielivet. Vi
kan ikke længere sige hvem, som er den bedste elev, studerende, medarbejder, leder, statsminister eller
forælder alene ved at kigge på køn. Ligestillingen er hoppet ud af skabet og den hopper næppe tilbage igen.
Det går fremad i erhvervslivet for kvinderne, selvom der er et stykke vej endnu. Der er flere kvinder end
mænd på Universiteterne i dag, men på familieområdet kører vi stadig i hestevogn i lovgivningen, som var
det en kvinde der læste på Universitetet, som ikke fik lov til at gå til eksamen, også selv om mænd er
kommet på barsel.
Vi lever i et samfund med åbenhed og fuld information, hvor det er ikke længere er muligt at holde fast i
fortidens magtbaser, som erhvervsleder, politiker, embedsfolk, forælder eller for den sags skyld som
diktator i en ukendt stat. Den eneste måde vi i fremtiden kan beskytte børnene på er med sandheden, lige
muligheder og gode værdier.
Det er faktisk mere simpelt end vi tror, alt det der med arbejdslivet og familielivet, for vi står med en
lovgivning som historisk er opbygget om den ene forælder i et samfund der lever ligeværdigt. Der er tale
om markant forskelsbehandling af børn og forældre i samme situation baseret på familieformer, forældres
juridiske status som bopæl og samværsforælder samt køn. Det har betydning for alle børn, forældre,
erhvervslivet og samfundet.
Hvordan mon familielovgivningen egentlig ville se ud, hvis vi lavede den i dag? For det er markant hvordan
der i Danmark, Norden og Internationalt mangler en ordentlig ligestillingsindsats for børn og fædre på
familieområdet. Handler ligestilling ikke om os alle og vil ligestillingen af børn og fædre i familielivet ikke
netop være den manglende brik, som vil sikre respekten for mennesker af begge køn i samfundet.
Foreningen Far har gennem 40 år lyttet til danske fædre og præsenterer nu for første gang i Danmark,
Norden og Internationalt et ligestillingskatalog med 348 punkter, fordelt på 12 temaer for børn og fædre.
Det gør vi for at komme med viden, erfaringer og inspiration til de politikere og offentlige ledere, som er
ansvarlige for at lave en moderne og ligeværdig lovgivning for alle familier, forældre og køn i samfundet.
Vi håber det kan bringe gode ting med sig for kvinder, mænd og børn i fremtiden. Vi skal have alle med i
fremtidens velfærdssamfund baseret på gode værdier, lige muligheder og samme retssikkerhed. De
punkter vi har glemt kan du indberette online:
https://da.surveymonkey.com/r/ligestillingskatalog.
God fornøjelse,
Jesper Lohse, Landsformand
Foreningen Far
2
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 35: Henvendelse af 15/12-17 fra Foreningen Far om deres kopi af høringssvar til Beskæftigelsesministeriet om Udkast til forslag til lov om ændring af barselsloven (indførelse af sorgorlov til fædre, medmødre og adoptanter)
1836009_0003.png
Indholdsfortegnelse
Forord ......................................................................................................................................................... 2
KATEGORI 1
FORÆLDRESKAB (Punkt 1-25).............................................................................................. 4
KATEGORI 2
OFFENTLIG INFORMERING (Punkt 26-45) ........................................................................... 5
KATEGORI 3
FÆDREBARSEL (Punkt 46-66) .............................................................................................. 6
KATEGORI 4
BOPÆLSREGISTERING (Punkt 67-96) ................................................................................... 7
KATEGORI 5
BARNETS ØKONOMI (Punkt 98-119) ................................................................................... 8
KATEGORI 6
INTERNATIONALT (Punkt 120-140) ..................................................................................... 9
KATEGORI 7
OFFENTLIGE BØRNESAGER (Punkt 141-235) ..................................................................... 10
KATEGORI 8
VOLD MOD FAR OG BARN (Punkt 236-287) ...................................................................... 13
KATEGORI 9
FÆDRE ANSVAR (Punkt 288-299) ...................................................................................... 15
KATEGORI 10
ADVOKAT METODER (Punkt 300-316) ............................................................................ 15
KATEGORI 11
FINANSIERING, STATISTIK OG FORSKNING (Punkt 317-333) .......................................... 16
KATEGORI 12
HVORDAN KAN DET SKE I DANMARK? (Punkt 334-348) ................................................. 17
Grundprincipper for en ligeværdig familielovgivning............................................................................... 18
Kontakt os ................................................................................................................................................. 18
3
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 35: Henvendelse af 15/12-17 fra Foreningen Far om deres kopi af høringssvar til Beskæftigelsesministeriet om Udkast til forslag til lov om ændring af barselsloven (indførelse af sorgorlov til fædre, medmødre og adoptanter)
1836009_0004.png
KATEGORI 1
FORÆLDRESKAB (Punkt 1-25)
De færreste mennesker i Danmark er klar over at barnets forældre i henhold til børneloven, ikke
registreres som den biologiske far og mor som udgangspunkt, men som biologisk mor, ægtemanden
og/eller medmor, mens den biologiske far og medfar ikke er nævnt. Det sker i en tidsalder med dna,
samlivsophør og sociale medier, hvor biologiske børn, forældre og søskende finder hinanden på helt nye
måder. Den eneste måde vi kan beskytte alle børn på i fremtiden er med sandheden, lige muligheder og
gode værdier.
Foreningen Far har stor respekt for to kvinder eller to mænd, der ønsker at leve sammen med kærlighed
og enlige forældre med ønskebørn. Det er bestemt ikke vores opgave, at sige hvad der er godt eller
hvordan mennesker skal leve. Indenfor videnskaben taler man allerede nu om, at man er blevet så god til
at transplantere en livmoder fra en kvinde til en anden, at man mener det i dag eller om få år er muligt at
transplantere en livmoder til en mand. Så hvem ved hvad fremtiden bringer.
Foreningen Far har respekt for mennesker, men må også bemærke at langt de fleste børn lever i biologisk
forældreskab og at det biologiske forældreskab er livsvarigt følelsesmæssigt, da det er barnets ophav. Det
opleves at børn som helhed hos enlige forældre er mest udsat, selvom der er ønskebørn hos enlige
forældre, som kan sammenlignes med ønske børn i andre familieformer i fremtiden.
Foreningen Far oplever:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
Barnets far er som udgangspunkt ægtemanden og ikke nødvendigvis barnets biologiske far
Fædre får ikke altid besked om biologisk forældreskab, hvorved barnet kan få registreret forkert far
Arbejdsgiveren har ret til besked om barnet før den biologiske far
Fædre har ikke nødvendigvis ret til at få deres navn med i barnets navn
Børn skal have det biologiske faderskab bestemt indenfor 6 mdr. selv om der sker fejl
Børn kan have forkert registrering af biologisk forældreskab på trods af DNA
Børn kan have forkert registrering af biologisk forældreskab på trods af samlivsophør
Børn kan have forkert registrering af biologisk forældreskab på trods af sociale medier
Børn kan have forkert registrering af biologisk forældreskab på trods af billedgenkendelse
Børn kan have forkert registrering af biologisk forældreskab på trods af MobilApp som finder al info
Fædre har ikke automatisk forældremyndighed som biologisk far
Fædre har ikke nødvendigvis forældremyndighed, fordi det først blev normalt efter 2007
Fædre oplever oftest at miste forældremyndighed, selvom de ikke er årsagen pga. anden forælders
manglende samarbejde
Fædre skal betale arv selvom de bliver bekendt med forkert registrering af biologisk forældreskab
Fædre skal betale børnebidrag selvom der er forkert registrering af biologisk forældreskab
Anonym sæddonation gør at børn skal leve i uvished om deres biologiske ophav
Anonym sæddonation gør at børn og forældre ikke kan få anerkendt det biologiske faderskab senere i
livet selvom de ændrer mening, fordi det biologiske forældreskab er følelsesmæssigt livsvarigt
Anonym sæddonation gør at børn og forældre ikke kan finde en donor i biologisk familie
Medmor har i dag samme rettigheder som biologisk far
Medmor er medtaget uden medfar i lovgivningen f.eks. to mænd der gerne vil have barn med rugemor
Fædre ønsker ikke altid abort, men har ikke et valg
Fædre ønsker ikke altid barnet, men har ikke et valg
Børn kan blive adopteret imod fars vilje baseret på ene forældremyndighed
Fædre vedkender sig ikke altid det biologiske forældreskab
Fædre tager ikke altid ansvar for det biologiske forældreskab
4
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 35: Henvendelse af 15/12-17 fra Foreningen Far om deres kopi af høringssvar til Beskæftigelsesministeriet om Udkast til forslag til lov om ændring af barselsloven (indførelse af sorgorlov til fædre, medmødre og adoptanter)
1836009_0005.png
KATEGORI 2
OFFENTLIG INFORMERING (Punkt 26-45)
Der er i forbindelse med den offentlige informering med digital post en simpel forklaring på,
hvorfor posten ikke sendes til begge forældre. Der kan ikke i Danmark laves en liste over børn
under 18 år i forhold til forældremyndighed og orienteringsret. Det skyldes at data mangler i cpr.
registret eller på tilsvarende vis, hvorfor der ikke kan ske automatisering af offentlige informering
om børn til begge forældre.
Det betyder store omkostninger for samfundet i manuelle arbejdsgange på skoler, kommuner,
hospitaler og for staten. Foruden at der sker tab af viden, menneskelige fejl samt mistes
borgertilfredshed og respekt. Det virker som om ingen vil påtage sig ansvaret og informere
politikerne klart og tydeligt om data problemet. Dette på trods af at begge forældre har juridisk
ret til samme informering om deres børn.
Foreningen Far oplever:
26.
27.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
34.
35.
36.
37.
38.
39.
40.
41.
42.
43.
44.
45.
Offentlige skrivelser ved fødsel sendes ikke til begge forældre
Offentlige skrivelser ved barsel sendes ikke til begge forældre
Offentlige skrivelser ved daginstitution sendes ikke til begge forældre
Offentlige skrivelser ved skoleindskrivning sendes ikke til begge forældre
Offentlige skrivelser vedr. start og stop af institution sendes ikke til begge forældre
Offentlige skrivelser vedr. start og stop af skolefritidsordninger sendes til begge forældre
Offentlige skrivelser på hospitalet sendes ikke til begge forældre
Offentlige skrivelser om sundheds og trivselsmålinger sendes ikke til begge forældre
Offentlige skrivelser vedr. familieforskning sendes ikke til begge forældre
Offentlige skrivelser på uddannelse.dk sendes ikke til begge forældre
Offentlige skrivelser ved tandpleje sendes ikke til begge forældre
Offentlige skrivelser om kommunale fritidstilbud sendes ikke til begge forældre
Offentlige skrivelser ved bekymringer for børn sendes ikke altid til begge forældre
Offentlige skrivelser på hospitalerne sendes ikke til begge forældre pga. manuelle procedurer
Offentlige skrivelser i kommuner og på hospitaler sendes ikke til begge forældre pga. menneskelige fejl
Offentlige skrivelser i kommuner og på hospitaler sendes ikke til begge forældre pga. kulturen
Offentlige skrivelser i kommuner og på hospitaler sendes ikke til begge forældre pga. manglende vilje
Forældre kan selvom de har fælles forældremyndighed ofte ikke modtage besked om barnets læge
Forældre kan selvom de ikke er årsagen stå uden fælles forældremyndighed og kan ikke få aktindsigt
Forældre får ikke altid udleveret alting ved aktindsigt og ved ikke hvad de ikke får udleveret
5
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 35: Henvendelse af 15/12-17 fra Foreningen Far om deres kopi af høringssvar til Beskæftigelsesministeriet om Udkast til forslag til lov om ændring af barselsloven (indførelse af sorgorlov til fædre, medmødre og adoptanter)
1836009_0006.png
KATEGORI 3
FÆDREBARSEL (Punkt 46-66)
Da Danmark indførte tolv måneders barsel var hensigten, at barnet skulle opleve barsel med begge
forældre for kærlighed, omsorg og tryghed gennem hele livet. Det er ikke sket, fordi der ikke blev afsat en
tre måneders øremærket barselsperiode til far, som i resten af Norden. Danmark er derfor markant bagud
i Norden i forhold til fædrebarsel.
Det er ikke korrekt, når politikere og embedsfolk nævner at forældrene har et frit valg. Det har børn og
fædre ikke i dag. Barselsbekendtgørelsen paragraf 8 stk. 2 gør, at hvis forældrene er uenige står far og
barn uden rettigheder, da barselsdagpengene tildeles den forælder hvor barnet opholder sig mest. De
færreste helt almindelige fædre står derudover over barselssengen og begynder at skændtes om
barselsperioden og deres lille nyfødte barn. De børn der har mest behov for fars barsel er endvidere ofte
de børn der ikke får det f.eks. ved fødselsdepressioner eller social arv hos moderen.
Forældreansvarsloven siger intet om barsel, hvorfor far og barn reelt står uden rettigheder hvis
forældrene ikke bor sammen eller bliver skilt under forældreorlovsperioden, som de færreste forældre er
klar over kan bruges til barnet fylder 9 år. De færreste forældre ved at de skal forbeholde sig ret til
barselsdagpengene og det har ikke betydning, hvis der ikke er samvær med barnet.
Der kan på barselsområdet laves 3 modeller i Danmark henholdsvis en udvidelse med 3 måneder til far så
alle bliver glade, en øremærkning af 3 måneder af den nuværende periode som er det der vil have den
største effekt i samfundet eller en overførselsmodel, hvor far og mor hver har 3 måneder, som de valgfrit
kan give til anden forælder. En mulighed er et kompromis, hvor man udvider fars øremærkede barsel i
dag fra 14 dage til 2 måneder af forældreperioden og giver forældrene 1 måned ekstra. Så er fædrebarsel
debatten formentlig løst for alle til glæde for barnet, forældrene og samfundet.
Foreningen Far oplever:
46.
47.
48.
49.
50.
51.
52.
53.
54.
55.
56.
57.
58.
59.
60.
61.
62.
63.
64.
65.
66.
Barnet har ikke ret til samme barsel med far og mor
Barnet har ikke ret til barsel med far, men kun til mor
Far har i dag 14 dages øremærket barsel, men begge forældre har ikke 3 måneders barsel
Familieøkonomien er styrende for, hvem som tager barsel i familien, når den ikke er øremærket.
Der er færre fædre i Danmark end resten af Norden som tager barsel, fordi den ikke er øremærket
Barselsbekendtgørelsen paragraf 8 stk. 2 giver den forælder, hvor barnet opholder sig mest hos
barselsdagpengene ved uenighed, hvilket gør at barn og far står uden rettigheder i praksis
Fædre modtager ikke samme rådgivning, støtte og informering ved barsel
Fædre tilbydes ikke familiegrupper i alle kommuner
Fædre tilbydes ikke fædre grupper generelt i kommunerne
Barnets tilknytning, tryghed og psykologiske sundhed med far og mor i hele livet forringes
Barnets tilknytning, tryghed og psykologiske sundhed f.eks. ved forældres sygdom og død forringes
Der er fædre som ikke ønsker at tage barsel
Der er mødre som ikke giver fædre lov til at tage barsel
Der er arbejdsgivere som ikke giver fædre lov til at tage barsel, da de fyres
Mange fædre ved ikke at de kan afholde forældreorlov til barnet fylder 9 år
Forældreansvarsloven giver ikke ret til barsel og forældreorlov. Der kræves samvær.
Forældreansvarsloven forskelsbehandler fædre i kernefamilier og moderne familier i forhold til barsel
Fædre får ofte ikke samvær eller barsel med små børn hos Statsforvaltningen pga. kulturen
Fædre har ikke pligt til at tage barsel, kun mor
Mors karrierer muligheder forringes
Mors pension forringes
6
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 35: Henvendelse af 15/12-17 fra Foreningen Far om deres kopi af høringssvar til Beskæftigelsesministeriet om Udkast til forslag til lov om ændring af barselsloven (indførelse af sorgorlov til fædre, medmødre og adoptanter)
1836009_0007.png
KATEGORI 4
BOPÆLSREGISTERING (Punkt 67-96)
Den mest alvorlige diskrimination af forældre i familielovgivningen må anses at være opdelingen af
almindelige forældre i bopæl og samværsforældre med vidt forskellige juridiske, økonomiske og
sagsbehandlingsmæssige rettigheder for børn og forældre i samme situation.
Der er tale om markant diskrimination, når begrebet anvendes som udgangspunkt i familierne som lever
ligeværdigt i dag, hvor de indenfor få dage skal afgøre hvilken status forældrene har og begrebet må anses
om den mest afgørende årsag til familiekonflikter i dag. Der er klar dokumentation for diskrimination, når
antallet af bør med bopæl hos far stadig er på niveau med 1980 på samme tid som der er sket en markant
udvikling i børn og fædres samvær. Forskellen kan ikke forklares med familiernes frie valg eller fædres
manglende ønske. Fædre der gerne vil, bør og i henhold til lovgivningen skal have bopæl for børnene får
det simpelthen ikke.
Foreningen Far oplever:
67.
68.
69.
70.
71.
72.
73.
74.
75.
76.
77.
78.
79.
80.
81.
82.
83.
84.
85.
86.
87.
88.
89.
90.
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
Familielovgivningen er historisk opbygget om en forælder i stedet for barnet og hele familien i et
samfund der i dag lever ligeværdigt. Det er fundamentet i lovgivningen som er forkert til samtiden.
Der er ikke frit valg til egen aftale om barnets økonomi og samvær, hvis forældrene ikke bor sammen
Der er ikke frit valg til skole hos begge forældre, hvis forældrene ikke bor sammen
Der er ikke frit valg til læge hos begge forældre, hvis forældrene ikke bor sammen
Der er ikke frit valg til tandlæge hos begge forældre, hvis forældrene ikke bor sammen
Der er ikke frit valg til kommunale aktiviteter hos begge forældre, hvis forældrene ikke bor sammen
Barnet har ikke sygesikringsbevis hos begge forældre, hvis forældrene ikke bor sammen
Barnet har ikke have pas hos begge forældre, hvis forældrene ikke bor sammen
Skoleskift sker uden samtykke fra begge forældre
Skift af skolefritidsordning sker uden samtykke fra begge forældre
Der tillades flytning af bopælsforældre længere væk fra barnets trygge omgivelser ved mindre samvær
Der tillades flytning af bopælsforældre længere væk fra barnets skole, kammerater og anden forælder
selvom der er 6 ugers varslingspligt. Der er ingen opsættende virkning
Børnegrupper kræver alene accept af bopælsforældre
Børnebisidder kræver alene accept af bopælsforældre
Børnepsykolog til barnet kræver alene accept af bopælsforældre
Barnet behandles ikke ens hos forældrene ved tilbageholdelse af barnet
Barnet behandles ikke ens hos forældrene ved manglende udlevering ved ferie
Barnet behandles ikke ens hos forældrene ved højkonflikt, da skyldsspørgsmålet ikke er gældende
alene i vejledning om samvær paragraf 14.1.1.2
Bopælsforældre kan true med mindre samvær ved uenigheder om andre ting
Børns bopæl hos fædre er på niveau med 1980 i markant modstrid med samfundsudviklingen
Fædrene har fået 7/7 i stedet for bopæl eller er røget mere eller mindre ud af børnenes liv
Fædrene oplever at børnene
” ortføres” ved
samlivsophør og holdes væk for at opnå bopælen
Børn får ikke bopæl hos fædre af historiske og kulturelle årsager hos det offentlige
Børn får ikke bopæl hos fædre, når barnet er lille, selvom der er fædre med 6-12 måneders barsel
Børn får oftest ikke bopæl hos fædre, når anden forælder fortæller usande historier uden konsekvens
Børn får oftest ikke bopæl hos fædre, når sagen trækkes i langdrag af forældre eller advokater
Børn får ikke bopæl hos fædre, selvom de har haft f.eks. 9 måneders barsel og er primær forælder
Børn behandles ikke ens hos forældrene i tilfælde af psykisk sygdom
Børn behandles ikke ens hos forældrene i tilfælde af vold
Børn behandles ikke ens hos forældrene i tilfælde af grænseoverskridende adfærd
Samværsforældre behøver ikke at tage ansvar for barnet
7
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 35: Henvendelse af 15/12-17 fra Foreningen Far om deres kopi af høringssvar til Beskæftigelsesministeriet om Udkast til forslag til lov om ændring af barselsloven (indførelse af sorgorlov til fædre, medmødre og adoptanter)
1836009_0008.png
KATEGORI 5
BARNETS ØKONOMI (Punkt 98-119)
Hvis man er EU borger og arbejder i Danmark har man ret til børnecheck om man er gift eller skilt og
selvom barnet bor i et andet land pga. EU-lovgivningen. Det sker mens danske fædre/samværsforældre
bl.a. med 7/7 ordninger, forsørgelse af barnet og ekstra betalinger af sport, telefon og meget andet
ingenting modtager. Dette heller ikke selv om de bliver arbejdsløse og har et reelt behov i forhold til
børnene. Det kan i visse tilfælde betyde at de danske børn mister kontakt til deres far.
Forældrene kan ikke i dag fordele samvær og barnets økonomi som de selv ønsker det, hvis de ikke bor
sammen f.eks. hvis moren har mest behov for velfærdsydelserne, men barnet har det bedst i kortere eller
længere tid hos faren. Barnets økonomi er i høj grad afgørende for hvem der tildeles bopæl for barnet,
fordi kun bopælsforældre alene modtager velfærdsydelser for barnet. Det må anses at der sker meget
grov diskrimination af mennesker som har et reelt behov.
Barnets økonomi danner grundlag for en lang række familiekonflikter og for barnets samværsordninger,
fordi kun den ene forælder kan modtage velfærdsydelser. Fordelingen af barnets økonomi danner
systematisk grundlag for falske anklager mod fædre i større eller mindre omfang og social arv i
generationer for børn. Der er fædre som ikke tager ansvar og tænker mere i økonomi end i barnets bedste.
Foreningen Far oplever:
98.
99.
100.
101.
102.
103.
104.
105.
106.
107.
108.
109.
110.
111.
112.
113.
114.
115.
116.
117.
118.
119.
Børnechecken sendes ud af landet, mens ca. 320.000 danske fædre/samværsforældre intet, modtager
Forældre skal registreres som bopæl og samværsforælder, hvis de ikke bor sammen på få dage, hvilket
skaber konflikter for ligeværdige forældre eller når en forælder ønsker barnets økonomi
Børne og unge ydelsen udbetales kun til moderen
Børnetilskud udbetales kun til moderen/bopælsforældre
Boligstøtte for børn udbetales kun til moderen/bopælsforældre
Særligt børnetilskud til uddannelsessøgende udbetales til moderen/bopælsforældre
Forhøjet SU for børn udbetales kun til moderen/bopælsforældre
Friplads i daginstitution tildeles til kun til moderen/bopælsforældre
Handicap ydelser tildeles moderen/bopælsforældre og følger ikke altid barnet
Samværsforældre har ikke mulighed for at få au-pair
Særligt tillæg for kommunalbestyrelses arbejde udbetales til moderen/bopælsforældre
Fri proces forhøjelse for barnet tildeles kun til moderen/bopælsforældre
Transport ved fraflytning længere væk er fælles ansvar, men bør være fraflyttende forælders ansvar
Der er gebyr for fædre på hospitalerne ved fødslen
Børnebidrag beregnes alene efter samværsforældres indtægt, selvom bopælsforælderen kan
være millionær og samværsforælderen arbejdsløs
Børnebidrag beregnes uden at tage højde for samværsforældres reelle mulighed for at betale ved
sygdom, arbejdsløshed eller rimelighed (f.eks. fraflytning, chika
e eller ” ortførelse”)
Børnebidrag beregnes så der ikke er incitament for samværsforældre til at skabe vækst og øget
indtjening i samfundet (det kommer bopælsforælderen og ikke nødvendigvis barnet til gavn)
Børnebidrag tildeles på trods af forsørgelsespligten overholdes i 9/5 og 10/4 samværsordninger og
uden hensyntagen til ekstra betalinger af sport, rejser m.v.
Begge forældre skal beslutte SFO, men samværsforældre skal betale fuldpris selvom det måske kun er
1-2 dages behov, hvis bopælsforælderen ikke vil betale
Forældre der ikke lever sammen, men samarbejder, diskrimineres i forhold til kernefamilier
Fædre ønsker ikke altid at betale børnebidrag og ønsker derfor 7/7 samvær
Mødre ønsker til tider at modtage børnebidrag og ønsker derfor ikke 7/7 samvær
8
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 35: Henvendelse af 15/12-17 fra Foreningen Far om deres kopi af høringssvar til Beskæftigelsesministeriet om Udkast til forslag til lov om ændring af barselsloven (indførelse af sorgorlov til fædre, medmødre og adoptanter)
1836009_0009.png
KATEGORI 6
INTERNATIONALT (Punkt 120-140)
Bør og fædre står af kulturelle og historiske årsager ude rettigheder i a ge la de og ”ordre pu li ”
begrebet som skal beskytte retssikkerheden er udskrevet af dansk lovgivning i forhold til Europa og
Norden. Såfremt en dansk myndighed ikke kan afvise urimeligt høje bidrag, urimelige bidrag ved
manglende lovgivningsmæssige rettigheder for børn til begge forældre samt bidrag, hvor der eksempelvis
”bortholdes”
børn fra samvær, når det ikke er bedst for barnet, står danske børn og statsborgere i en
meget alvorlig situation i udlandet.
Foreningen Far oplever danske børn som mister en sund kontakt til forældre samt danske statsborgere,
som bliver økonomisk ruineret og fuldstændig ødelagt som mennesker uden hjælpe af de danske
myndigheder. Det er helt afgørende at danske børn ikke per automatik og uden grundige overvejelser af
de rettighedsmæssige og økonomiske regler får lov til at flytte fra Danmark til udlandet, da det kan være
bedst for barnet at forblive i Danmark hos anden forælder. De Nordiske familier er langt længere fremme
end resten af Europa og verden samt lovgivningen på familieområdet og vi bør derfor rets beskytte danske
børn og statsborgere på bedre og mere kvalificeret vis.
Foreningen Far oplever:
120.
121.
122.
123.
124.
125.
126.
127.
128.
129.
130.
131.
132.
133.
134.
135.
136.
137.
138.
139.
140.
Fædre står i mange lande uden rettigheder pga. forældet lovgivning, kultur og retspraksis
Fædre oplever at de ikke er rets beskyttet
af ”ordre pu li ” egre et i Norde og Europa
Fædre oplever at stå uden rettigheder til håndhævelse af aftalt samvær
Fædre skal betale hustrubidrag for børn i udlandet i modstrid med ordre public
Fædre skal betale barselsbidrag for børn bosiddende i udlandet i modstrid med ordre public
Fædre skal betale børnebidrag for børn i udlandet i modstrid med ordre public
Fædre skal betale rets udgifter for børn i udlandet i modstrid med ordre public
Fædre skal betale ophold og transport for børn i udlandet i modstrid med ordre public
Fædre skal betale børnebidrag i en lang årrække i modstrid med ordre public
Fædre oplever at de får fængselsdomme i udlandet pga. forkerte oplysninger fra skat
Fædre oplever at børn bliver holdt væk i udlandet for at sikre barnets tilknytning
Fædre oplever at børn tager med moderen på rejse til udlandet pga. eneforældremyndighed og bliver
Fædre oplever at børn flytter med moderen til udlandet før tvangsanbringelser
Fædre oplever at børn systematisk bortføres af hemmelige netværk
Fædre oplever at mødre ansøger om asyl fra Danmark i udlandet
Fædre oplever tæskehold, hvis de forsøger at opretholde samvær med deres barn i udlandet
Fædre oplever at skulle betale børnebidrag selvom barnet er bortført
Forældre oplever at de selv må finde og hente deres bortførte børn hjem i udlandet
Forældre oplever manglende støtte i sager med børn i udlandet
Forældre oplever de ikke har råd til at føre sager om børn i udlandet
Forældre oplever at blive gift i Danmark, men skilt i andet land, uden at kende landet lovgivning
9
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 35: Henvendelse af 15/12-17 fra Foreningen Far om deres kopi af høringssvar til Beskæftigelsesministeriet om Udkast til forslag til lov om ændring af barselsloven (indførelse af sorgorlov til fædre, medmødre og adoptanter)
1836009_0010.png
KATEGORI 7
OFFENTLIGE BØRNESAGER (Punkt 141-235)
Følger man barnet i den offentlige sagsbehandling og analyserer på tid, kvalitet, ligestilling, fleksibilitet og
omkostninger er det forholdsvis nemt at se hvordan det kan gå galt for børn og forældre i det offentlige.
Der er ved procesanalyse alt for mange skift af hænder for børn og forældrene mellem offentlige enheder
og personer, som gør at der tabes viden, opstår procestid og menneskelige fejl.
Når familielovgivningen samtidig diskriminerer børn og forældre i forhold til familieformer, bopæl og
samværsforældre samt køn har offentlige medarbejder ofte ikke mulighed for at lave et ordentligt stykke
arbejde. Der er tale om et velkendt ledelsesproblem i komplekse menneskelige processer med
forudsigelige overraskelser.
Foreningen Far oplever:
141.
142.
143.
144.
145.
146.
147.
148.
149.
150.
151.
152.
153.
154.
155.
156.
157.
158.
159.
160.
161.
162.
163.
164.
165.
166.
167.
168.
169.
170.
171.
172.
173.
174.
175.
176.
Fædre oplever diskrimination i lovgivning og offentlig praksis
Fædre oplever markant diskrimination pga. bopæl og samværsbegrebet i samme situation
Fædre oplever børnebisidder samarbejde mellem offentlige myndigheder og private mor/barn virk.
Fædre oplever ør e isidder sa ar ejde af ” o opol” karakter ed private or/ ar virk.
Fædre oplever børnebisiddere som ikke oplyser om baggrund og erfaring
Fædre oplever børnebisiddere som ikke har notatpligt
Fædre oplever børnebisiddere som ikke er underlagt aktindsigt fra private
Fædre oplever børnebisiddere som ikke overholder persondataloven
Fædre oplever børnebisiddere som hovedsageligt er kvinder
Fædre oplever børnebisiddere som alene er godkendt af bopælsforældre
Fædre oplever børnebisiddere som dokumentere samtaler uden hensyn til persondataloven
Fædre oplever ør e isiddere ude
y digheder e ka doku e tere ”professio alis e ”
Fædre oplever ør e isiddere ude
y digheder e ka doku e tere ” ør eattester”
Fædre oplever oftest at børnebisidning ikke er det neutrale tilbud til barnet som det fremstilles som
Fædre oplever oftest at de og barnet ikke har ret til en børnebisidder
Fædre oplever oftest at børnebisidningen ikke er transparent, hvorved retssikkerheden er i fare
Fædre oplever oftest at børnebisidningen sker efter ophold hos moderen
Fædre oplever oftest at børnesamtaler som har fokus på barnets perspektiv på kort sigt
Fædre oplever oftest at børnesamtaler sker efter ophold hos moderen
Fædre oplever oftest at børnesamtaler ikke altid er det bedste, da barnet fanges i en loyalitetskonflikt
Fædre oplever oftest forældrefremmedgørelse som skader barnet gennem hele livet
Fædre oplever oftest forældrefremmedgørelse som ikke har konsekvenser
Fædre oplever oftest forældrefremmedgørelse som gør at barnets kontakt fjernes
Fædre oplever oftest alvorlige konsekvenser som selvmordstanker pga. forældrefremmedgørelse
Fædre oplever oftest at social arv går igen i generationer pga. forældrefremmedgørelse
Fædre oplever oftest at forældrefremmedgørelse ikke behandles for barnet
Forældre oplever manglende forebyggelse
Forældre oplever manglende frit valg, hvis de ikke bor sammen
Forældre oplever manglende mægling, rådgivning og støtte
Forældre oplever at mægling ikke bør ske uden lige muligheder
Forældre oplever at mægling ikke bør ske ved alvorlige forhold
Forældre oplever lange ventetider
Forældre oplever lange sagsbehandlingstider
Forældre oplever subjektive vurderinger af sagsbehandlere i børnesager
Forældre oplever nyuddannede sagsbehandlere i børnesager
Forældre oplever personlige forhold f.eks. egne skilsmisser har betydning hos fagpersoner
10
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 35: Henvendelse af 15/12-17 fra Foreningen Far om deres kopi af høringssvar til Beskæftigelsesministeriet om Udkast til forslag til lov om ændring af barselsloven (indførelse af sorgorlov til fædre, medmødre og adoptanter)
1836009_0011.png
177.
178.
179.
180.
181.
182.
183.
184.
185.
186.
187.
188.
189.
190.
191.
192.
193.
194.
195.
196.
197.
198.
199.
200.
201.
202.
203.
204.
205.
206.
207.
208.
209.
210.
211.
212.
213.
214.
215.
216.
217.
218.
219.
Forældre oplever det som ligner vennetjenester på ledelsesniveau
Forældre oplever gebyrer selvom der startes sag med god grund
Forældre oplever gebyrer selvom de vinder sagen f.eks. en nedsættelse/forhøjelse af børnebidrag
Forældre oplever store rets udgifter i børnesager og har måske ikke råd til at føre dem
Forældre oplever for mange personer og myndigheder involveret i børnesagerne
Forældre oplever at basale habilitetsregler og etik ikke overholdes
Forældre kan ændre aftaler med falske underskrifter uden at det opdages
Forældre oplever at kommunen varetager den eneforælder og statsforvaltningen den anden, hvis de
ikke bor sammen
Forældrene har et dårligt indtryk af statsforvaltningen pga. kønsdiskrimination
Forældrene har et dårligt indtryk af statsforvaltningen pga. kønsfordelingen
Forældrene har et dårligt indtryk af statsforvaltningen pga. forældet lovgivning
Forældrene har et dårligt indtryk af statsforvaltningen pga. belønning af forkert adfærd
Forældrene har et dårligt indtryk af statsforvaltningen pga. manglende erfaring hos
sagsbehandlere som ikke selv er forældre
Forældre har et dårligt indtryk af statsforvaltningen pga. manglende konsekvens
Forældre har et dårligt indtryk af statsforvaltningen pga. manglende erkendelse og fejlrettelse
Forældre har et dårligt indtryk af statsforvaltningen pga. manglende informering om
lovgivningens diskrimination til ministerier og politikere
Forældre opgiver at klage, fordi de ikke ved hvordan
Forældre opgiver at klage fordi de giver op
Forældre opgiver at klage, for at beskytte deres børn fra værre situationer
Forældre opgiver at klage pga. sagsbehandlingstiden
Forældre opgiver at klage pga. gebyrer og evt. advokat omkostninger de ikke har råd til
Forældre opgiver at klage pga. diskrimination. Da de ved at de taber jfr. ikke mindst
ligebehandlingsnævnets henvisning i selv markante sager til at bopæl og samværsforældre begrebet
er besluttet ved lov. Dette selvom bopælstallene for børn i lighed med 1980 markant dokumenterer
diskrimination
Forældre opgiver at klage fordi klagen går til sagsbehandleren selv
Forældre oplever manglende hensyntagen til inhabilitet i børnesager
Forældre oplever at det er nemt at snyde systemet
Fædre oplever et markant overtal af kvindelige sagsbehandlere og fagpersoner
Fædre oplever mangelfulde oplysning baseret på køn
Fædre oplever kortere taletid baseret på køn
Fædre oplever mindre rådgivning baseret på køn
Fædre oplever at social arv går igen i generationer pga. kønsdiskrimination
Fædre oplever falske anklager baseret på køn
Forældre oplever manglende tværfagligt samarbejde i det offentlige
Forældre oplever manglende kontinuitet i sagerne i forhold til personer
Forældre oplever mange forskellige institutioner er involveret, som taber viden
Forældre oplever manglende konsekvens ved falske oplysninger og anklager
Forældre oplever manglende afvisning af gentagne sager, med samme emne
Forældre oplever at myndigheder problematiserer sager for børnene uden grund
Forældre oplever børn truer med selvmord eller begår selvmord pga. fejlbehandling
Forældre oplever at social arv går igen i generationer pga. fejlbehandling
Forældre oplever anbringelser hvor lovgivningen ikke er fulgt og støtte formentlig ville virke
Forældre oplever anbringelser for udenlandske borgere, hvor der tages ikke kontakt til ambassaden
Fædre oplever de ikke er taget i betragtning ved en anbringelse uden overvejelse om bopæl
og forældremyndighed for barnet var givet til den forkerte forælder
Fædre oplever oftest at det ikke tages i betragtning at barnets far kan give barnet den bedste opvækst
11
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 35: Henvendelse af 15/12-17 fra Foreningen Far om deres kopi af høringssvar til Beskæftigelsesministeriet om Udkast til forslag til lov om ændring af barselsloven (indførelse af sorgorlov til fædre, medmødre og adoptanter)
1836009_0012.png
220. Forældrene oplever der mangler formel uddannelse og certificering af børnefaglige personer
221. Forældre oplever at der er mange personer og myndigheder inde over anbringelsessagerne, hvorved
viden går tabt, tiden går og fejl ikke opdages eller kan ændres på grund af barnets forankring
222. Forældre oplever at plejefamilier til tider gør det af økonomiske grunde
223. Forældre oplever at plejefamilier til tider ikke er certificeret og kvalitetsgodkendt godt nok
224. Forældre oplever at der blandt fagpersoner til tider er tale om en bølge af for mange anbringelser som
e slags ”mode"
fænomen jfr. Chicago effekten
225. Forældre oplever at fogedretterne ikke altid handler
226. Forældre oplever at fogedretterne ikke altid kan kontaktes
227. Forældre oplever at fogedretterne ikke altid håndhæver kontaktbevarende samvær
228. Forældre oplever at domstolene ikke altid tager udgangspunkt i bedst samarbejdende forældre
229. Politiet checker ikke mønstre af bekymringer medmindre ofret selv vil anmelde
230. Politiet inddrages ikke i sager hvor forældre dokumenteret fortæller usandheder til myndighederne
231. Falske sager tager sparsomme ressourcer fra rigtige sager, som derved ikke findes
232. Grænseoverskridende adfærd behandles ikke altid, fordi ofret forsøger at ligge det bag sig
233. Grænseoverskridende adfærd behandles ikke altid på grund af forældelsesfristen
234. Grænseoverskridende adfærd behandles ikke altid fordi der mangler dokumentation
235. Der er netværk og advokater som bevidst bruger falske anklager som metode i børnesager
12
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 35: Henvendelse af 15/12-17 fra Foreningen Far om deres kopi af høringssvar til Beskæftigelsesministeriet om Udkast til forslag til lov om ændring af barselsloven (indførelse af sorgorlov til fædre, medmødre og adoptanter)
1836009_0013.png
KATEGORI 8
VOLD MOD FAR OG BARN (Punkt 236-287)
I forhold til voldsindsatsen er der meget alvorlige mangler i viden, forståelsen og statistikken hos
myndighederne i Danmark og der sker til stadighed en nærmest ensidig støtte af indsatsen for vold mod
kvinder. Det er derudover ofte kvindeorganisationer eller organisationer og projekter uden reel
kontaktflade til fædrene, som modtager støtte hvis det endelig sker.
Regnestykket stemmer simpelthen ikke. Det anslås at der er 13.000 fysisk voldsramte mænd i Danmark,
men der er hverken medtaget offentlig vold i form af diskrimination og forældrefremmedgørelse samt
psykisk og økonomisk vold, som ofte er det der rammer fædrene i nære relationer. Man har slet ikke på
voldsområdet i Danmark ydet støtte i forhold til kontaktfladen til børn og fædre gruppen, men giver støtte
til små projekter uden reel kontaktflade. Mandecentrene har kontakt til ca. 1.000 fædre, men Foreningen
Far står markant med størstedelen uden at modtage støtte til en indsats.
Foreningen Far mener bestemt at voldsramte kvinder skal have den hjælp og støtte de har behov for, men
der er to forhold som er markante. Forskellen i finansieringen er dels et problem for de børn og fædre
som rammes, men den skæve balance gør også af opgørelserne og forståelsen af vold mellem kønnene er
markant misvisende.
Foreningen Far oplever:
236.
237.
238.
239.
240.
241.
242.
243.
244.
245.
246.
247.
248.
249.
250.
251.
252.
253.
254.
255.
256.
257.
258.
259.
260.
Fædre får ikke altid besked om at de skal være far
Fædre får ikke altid deres navn på dåbsattesten, som efternavn eller mellemnavn
Fædre får ikke altid lov til at afholde barsel og forældreorlov
Fædre får ikke altid lov til at deltage i barnedåb
Fædre oplever de er blevet misbrugt til at blive far
Fædre bliver ufrivillige fædre efter få timers kontakt, selvom det er begge forældres ansvar
Fædre specielt oplever at de ikke får hjælp hvis de får en fødselsdepression
Fædre oplever at den sociale arv for anden forælder bryder frem på fødselstidspunktet
Fædre oplever ingen hjælp, når mødre har en efterfødselsreaktion og de mister kontakt med barnet
Fædre oplever de ikke får barnets bopæl, fordi mor ønsker barnets velfærdsydelser
Fædre oplever de ikke får barnets bopæl, fordi myndigheder mener mor har brug for barnets økonomi
Fædre oplever at de ikke får det samvær som er bedst for barnet, fordi mor vil have barnets økonomi
Fædre oplever oftest at barnet fjernes ved samlivsophør og holdes væk, så mor kan opnå bopælen
Fædre oplever oftest at blive udsat for forældrefremmedgørelse i forhold til barnet
Fædre oplever oftest at blive udsat for falske anklager, fordi mor vil have bopæl og barnet mest
Fædre oplever ikke at få samvær, fordi nogle mødre mener barnet altid har det bedst hos mor
Fædre oplever økonomisk afpresning f.eks. betal 500 kr. i brevsprækken eller køb ny cykel for samvær
Fædre oplever de udsættes for let og hård fysisk vold, men de ikke får hjælp
Fædre oplever de udsættes for psykisk vold gennem trusler, men ikke får hjælp
Fædre oplever de udsættes for psykisk vold ved at de får besked om at det ikke er deres barn alligevel
Fædre oplever de udsættes for psykisk vold ved at de først sent i livet får besked om at de har et barn
Fædre oplever de udsættes for økonomiske vold ved at far arbejder og laver mest hjemme
Fædre oplever falske anklager om at far ikke er god nok forælder på afgørelsestidspunkter
Fædre oplever falske anklager om at barnet ikke trives f.eks. i samværssager på afgørelsestidspunkter
Fædre oplever falske anklager om vold uden at det har konsekvenser
13
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 35: Henvendelse af 15/12-17 fra Foreningen Far om deres kopi af høringssvar til Beskæftigelsesministeriet om Udkast til forslag til lov om ændring af barselsloven (indførelse af sorgorlov til fædre, medmødre og adoptanter)
1836009_0014.png
261.
262.
263.
264.
265.
266.
267.
268.
269.
270.
271.
272.
273.
274.
275.
276.
277.
278.
279.
280.
281.
282.
283.
284.
285.
286.
287.
Fædre oplever falske anklager om seksuelle overgreb uden at det har konsekvenser
Fædre oplever forældrefremmedgørelse i årevis af barn uden at det har konsekvenser
Fædre oplever manglende tilbud om samtale og støtte når de er voldsramte
Fædre oplever store mørketal i forhold til statistikkerne om vold mod mænd
Fædre oplever eskyld i ger o ”offer e talitet”, hvis far fortæller de er udsat for vold
Fædre oplever vold, som sjældent anmeldes, da konfliktniveauet hæves og det oftest skader far/barn
Fædre oplever en markant ubalance i offentlige midler til støtte af voldsramte mænd og kvinder
Fædre oplever at voldsindsatsen er forkert finansieret i forhold til kontaktflader og behov
Fædre har ingen §109 tilbud i forbindelse med samlivsophør og/eller vold
Fædre kan bestemt være voldelige mod kvinder, men fædre oplever markant diskrimination
Mødre kan bestemt opleve mange af de samme ting og i visse tilfælde andre typer af vold, men
oplever ikke den samme ubalance i anerkendelsen, støtten, statistisk indsamling og finansieringen af
vold mellem mænd og kvinder i nære relationer.
Forældre oplever uanset køn vold i nære relationer pludseligt ved samlivets ophør
Forældre oplever falske anklager om vanrøgt/omsorgssvigt
Forældre oplever falske indberetninger til kommune uden grund
Forældre opdager at fejl i forbindelse med vold ikke opdages, erkendes og rettes
Fædre oplever oftest at skyldsspørgsmålet ikke har betydning skadende for barnet
Fædre oplever oftest der træffes afgørelser baseret på subjektive sagsbehandleres vurdering
Fædre oplever at der sker systematiske børnebortførelser af hemmelige netværk
Fædre oplever i lighed med mødre at barnet udsættes for let og eller hård vold af anden forælder
Fædre oplever i lighed med mødre at anden forælder pga. alkohol bliver voldelig
Fædre oplever i lighed med mødre at anden forælder pga. fødselsreaktioner bliver voldelig
Fædre oplever i lighed med mødre at anden forælder pga. lykkepiller mv. bliver voldelig
Fædre oplever i lighed med mødre at anden forælder pga. pres i hverdagen bliver voldelig
Fædre oplever i lighed med mødre at anden forælder pga. social arv bliver voldelig
Fædre oplever systematisk hadtale af mødre, mødre netværk og ekstreme feminister
Fædre oplever systematisk stalking af mødre, mødre netværk og ekstreme feminister
Fædre oplever systematisk børnebortførelser af mødre, mødre netværk og ekstreme feminister
14
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 35: Henvendelse af 15/12-17 fra Foreningen Far om deres kopi af høringssvar til Beskæftigelsesministeriet om Udkast til forslag til lov om ændring af barselsloven (indførelse af sorgorlov til fædre, medmødre og adoptanter)
1836009_0015.png
KATEGORI 9
FÆDRE ANSVAR (Punkt 288-299)
Foreningen Far taler ofte med kvinder i forhold til far rollen i familierne på alle niveauer og taler ofte med
fædre der skal beroliges. Gennem 12 måneder har vi alene kigget på principielle familiesager for mødre
herunder anbringelsessager og voldssager.
Foreningen Far oplever:
288.
289.
290.
291.
292.
293.
294.
295.
296.
297.
298.
299.
Fædre må tage ligeværdigt ansvar for børnene, hvis de får lov og forældrene er enige om det
Fædre må erkende biologisk faderskab
Fædre må tage barsel
Fædre må lade være med at fravælge kontakt med deres børn
Fædre må bruge tid på børnene
i stedet for kun arbejde, sport og venner - end børnene
Fædre må deltage i møder og aktiviteter
Fædre må lade være med at kræve 7/7 samvær for at slippe for børnebidrag
Fædre må forstå at fysisk, psykisk, økonomisk eller seksuel vold er fuldkomment uacceptabelt
Fædre må tage afstand fra sexchikane
Fædre må tage sin del af barslen, så morens job muligheder efter endt studie bliver de samme
Fædre må tage sin del af barslen, så morens karrieremuligheder bliver de samme
Forældre oplever ofte de samme ting som samværsforældre
KATEGORI 10
ADVOKAT METODER (Punkt 300-316)
Det er velkendte på familieområdet at advokater optræder kønsspecifikt i familiesagerne pga.
lovgivningens diskrimination og velkendte huller. Foreningen Far har i 2012, 2014 og 2016 bedt
advokatsamfundet og danske familieadvokater om en indsats i forhold til advokaters etik og metoder i
familiesager med børn i midten.
300. Forældre oplever at advokater optræder markant forskelligt kønsbestemt i forhold til klienter i
familiesager pga. velkendt diskrimination i lovgivning og praksis og fordi det kan ske stort set uden
konsekvenser
301. Forældre oplever at advokaterne trækker de to forældre fra hinanden med barnet i midten
302. Forældre oplever at advokater bevidst hæver konfliktniveauet for mødre
303. Forældre oplever at advokater bevidst mindsker konfliktniveauet for fædre
304. Forældre oplever at advokater retter, ikke fejl mod bedrevidende
305. Forældre oplever at advokater ønsker sagen bragt i retten for at opnå højere salær f.eks. i fri proces
306. Forældre oplever at advokater giver statsforvaltningen usande oplysninger om barnet
307. Forældre oplever at advokater dækker over voldelige forældre ved f.eks. at angribe anden forælder
308. Forældre oplever at advokater indirekte anbefaler mor at lave falske anklager
309. Forældre oplever at advokatsamfundet stort set ikke gør nogen i forhold til problemet
310. Forældre oplever at danske familieadvokater ignorere problemet med advokaters etik og metoder
311. Fædre oplever at advokater henviser til krisecenter uden rigtigt grundlag for at få en stærkere sag
312. Fædre oplever at advokater optrapper konflikter for at stille mor bedst
313. Fædre oplever at advokater trækker sagen i langdrag for at stille deres klient bedre
314. Fædre oplever at advokater trækker sagen i langdrag for økonomisk pres
315. Fædre oplever oftest at advokater skalerer formuen mod bedrevidende for at stille deres klient bedre
316. Fædre oplever at advokatnavne går igen i sager med grove falske påstande
15
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 35: Henvendelse af 15/12-17 fra Foreningen Far om deres kopi af høringssvar til Beskæftigelsesministeriet om Udkast til forslag til lov om ændring af barselsloven (indførelse af sorgorlov til fædre, medmødre og adoptanter)
1836009_0016.png
KATEGORI 11
FINANSIERING, STATISTIK OG FORSKNING (Punkt 317-333)
Sammenligner man de offentlige indtægter i årsregnskaberne for de 4 største mor og barn organisationer
samt Foreningen Far, som er den ældste og største far og barn organisation i Danmark står det klart at
der sker diskrimination.
Foreningen Far har derudover dokumenteret at familieforskningen i Danmark har været baseret på mor
og barn besvarelser, da spørgeskemaerne simpelthen ofte ikke har været sendt til fædrene. Den statistik
som laves på familieområdet er end videre i høj grad kulturelt præget af kvindebevægelsens behov for
ligestilling. Der er ofte tegn på at projektet støtte, statistik og forskning er lavet af kvinder for kvinder.
317.
318.
319.
320.
321.
322.
323.
324.
325.
326.
327.
328.
329.
330.
331.
332.
333.
Der findes ikke statistik over forældremyndighed for alle børn under 18 år
Der findes ikke statistik over samvær ordninger for alle børn under 18 år
Færre børn har bopæl hos far end i 1980 i modstrid med samfundsudviklingen
Statistikker for vold mod mænd tager ikke højde for offentlig vold (diskrimination),
forældrefremmedgørelse af børn og psykisk vold som er det mest markante.
Der har været tale om hemmelige puljer, hvor Foreningen Far ikke har været orienteret
Der ligges ikke vægt på kontaktflader til børn og fædre i ansøgningsevalueringer
Der ligges ikke vægt på forebyggende indsats overfor børn og fædre i ansøgningsevalueringer
Der er ikke tale om uvildig behandling af ansøgere
Der gives ingen statslige midler til Foreningen Far sammenlignet med de 5 store mor/barn
organisationer jfr. årsregnskaberne
Der gives ingen statslige midler til Foreningen Far på trods af ca. 200.000 besøgende, 10.000
15.000
forældre i bruger-til-bruger grupper, 18 landsdækkende rådgivningscentre og 20.000 Facebook likes
Der gives ingen statslige midler til Foreningen Far på trods af ansøgninger for 20-25 millioner (200.000
-250.000 kr. modtaget i 2016 og 2017)
Der gives ingen statslige midler til Foreningen Far på trods af den formentlig markant største
kontaktflade til mænd udsat for vold i Danmark
Der gives statslige midler ensidigt til kvindelige råd med markant skæv kønsfordeling
Familieforskningen hos SFI har været baseret på mor og barn besvarelser i årtier
Familieforskningen hos SFI har været baseret på kvindelige besvarelser fundet i forskeres eget netværk
Familieforskningen hos SFI har været baseret på forskere og ekspertgrupper med 9/10 eller 10/10
deltagere som er kvinder
Familieforskningen har en blind vinkel i forhold til børn og fædre
16
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 35: Henvendelse af 15/12-17 fra Foreningen Far om deres kopi af høringssvar til Beskæftigelsesministeriet om Udkast til forslag til lov om ændring af barselsloven (indførelse af sorgorlov til fædre, medmødre og adoptanter)
1836009_0017.png
KATEGORI 12
HVORDAN KAN DET SKE I DANMARK? (Punkt 334-348)
Ligestillingsoversigten rejser en række alvorlige spørgsmål om den politiske og ministerielle ledelse og læring
på familieområdet
sa t ”gatekeepi g” på forskellige iveauer i det so til tider lig er kvi desage s o opol
på ligestilllingsindsatsen. Hvorfor er der ingenting sket for børn og fædre? og hvordan kan det, få lov til at ske
i Danmark og Internationalt.
334.
335.
336.
337.
338.
339.
340.
341.
342.
343.
344.
345.
346.
347.
348.
Hvor har ligestillingsministeriet været for børn og fædre?
Hvor har børne- og socialministeriet været for børn og fædre?
Hvor har ligebehandlingsnævnet været for børn og fædre?
Hvor har institut for menneskerettigheder været for børn og fædre?
Hvor har SFI / VIVE været for børn og fædre?
Hvor har Kvinfos kønsligestilling været for børn og fædre?
Hvor er Dansk kvindesamfunds kønsligestilling været for børn og fædre?
Hvor har børnerådet været for børn og fædre?
Hvor har børns vilkår været for børn og fædre?
Hvor har ombudsmandens børnekontor været for børn og fædre?
Hvor har danske familieadvokaters kun kvindelige bestyrelse været for børn og fædre?
Hvor er EU for børn og fædre?
Hvor er FN Woman Committee on Gender Equality indsatsen for børn og fædre?
Hvor er politikerne for børn og fædre?
Hvor er ministeriernes ligeværdighed i embedsværket?
Det er markant hvordan væsentlige oplysninger og behovet for forandringer ikke kommer op gennem det
offentlige system til politikerne og det til tider holdes nede.
Handler det om kultur, belønningsstrukturer, lobbyisme, forandringsledelse, koordination, en travl hverdag,
ressourcer, global forandring eller en stoleleg om taburetter i Folketinget - eller skyldes det
” igarryge de
estyrelser” so vi oplevede
det i 50érne med mænd bare nu med kvinderne i det offentlige - eller handler
det simpelthen bare om samfundets forandring og modstand mod forandring.
Nok lidt af det hele er oplevelsen i Foreningen Far og det er alt sammen ligegyldigt, så længe
familielovgivningen, kulturen og praksis bliver positivt moderniseret og vi lære af det i Danmark. For en ting er
sikkert. Familielovgivningen og kulturen er ikke for børn. Det er veldokumenteret og kan siges med et ord.
Diskrimination.
17
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 35: Henvendelse af 15/12-17 fra Foreningen Far om deres kopi af høringssvar til Beskæftigelsesministeriet om Udkast til forslag til lov om ændring af barselsloven (indførelse af sorgorlov til fædre, medmødre og adoptanter)
1836009_0018.png
Grundprincipper for en ligeværdig familielovgivning
Hvordan ville familielovgivningen egentlig se ud, hvis vi skulle lave den i dag? Er der behov for nytænkning af
de grundprincipper, som skal danne grundlag for en moderne familielovgivning med fokus på sunde børn og
hele familien.
Grundprincipperne i en moderne og ligestillet familielovgivning kan være:
§1
§2
§3
§4
§5
§6
§7
§8
§9
§10
Barnets forældre er den biologiske far og mor
med respekt for omsorgsforældre.
Barnets forældre skal have samme informering om barnet med hensyn til tid og metode
Barnet har ret til 3 måneders forældreorlov med hver af forældrene og forældrene har 6 måneders
forældreorlov de kan fordele som de finder det bedst for barnet og familien.
Alle forældre har fælles forældremyndighed
Barnet registreres med bopæl hos begge forældre og samvær 50%/50%, hvis forældrene ikke bor
sammen
Barnets indtægter og udgifter til/fra det offentlige fordeles 50%/50% mellem forældrene
Flytter en forælder længere væk end 80 km fra barnet registreres barnet med bopæl hos anden forælder
alene foruden at fraflyttende forælder varetager transport af barnet.
Forældrene kan selv lave anden aftale
Er der bekymring for barnet af en forælder eller myndighed behandles sagen af en børnesagkyndig
domstol og der kan inddrages en advokat og/eller certificeret bisidder for barnet
En domstol kan ved tungtvejende grunde træffe anden afgørelse
Kontakt os
Har du yderligere punkter som skal med på listen eller kommentarer er du velkommen til at indberette dette
online her:
https://da.surveymonkey.com/r/ligestillingskatalog
18
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 35: Henvendelse af 15/12-17 fra Foreningen Far om deres kopi af høringssvar til Beskæftigelsesministeriet om Udkast til forslag til lov om ændring af barselsloven (indførelse af sorgorlov til fædre, medmødre og adoptanter)
1836009_0019.png
Støt Foreningen Far
Foreningen Far takker for medlemskab, sponsorater og donationer, som gør vores
frivillige indsats mulig i Danmark. Dit beløb bruges på gratis rådgivning,
informering til forældre, politikere og pressen, forældreundersøgelser samt
uddannelse af frivillige rådgivere af begge køn.
Medlemskab
Sponsorat
Donation
Læs mere om medlemsfordelene på
www.foreningenfar.dk
Kontakt os på
[email protected]
Send SMS FAR til 1231 og støt med 100 kr.
Koster donation plus alm. SMS-takst
www.foreningenfar.dk
Foreningen Far
Fruebjergvej 3
2100 København Ø
[email protected]
19