Ligestillingsudvalget 2017-18
LIU Alm.del Bilag 26
Offentligt
1830885_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. december 2017
Strafferetskontoret
Christian Nikolaj Søberg
2017-731-0019
563387
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
over
høringssvar om forslag til lov om ændring af straffeloven (Skærpelse af
straffen for blufærdighedskrænkelse og digitale sexkrænkelser)
1. Høringen
Et udkast til lovforslag vedrørende skærpelse af straffen for blufærdigheds-
krænkelse har i perioden fra den 2. oktober 2017 til den 30. oktober 2017
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatrådet, Amnesty International, Børne- og Ungdomspsykiatrisk Sel-
skab, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår, Copenhagen Busi-
ness School, Juridisk Institut,
Danske Advokater, Danske Regioner, Data-
tilsynet, Den Danske Dommerforening, Det Etiske Råd, Det Kriminalpræ-
ventive Råd, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Forenin-
gen af Offentlige Anklagere, Gadejuristen, Hjælp Voldsofre, Institut for
Menneskerettigheder, Joan-Søstrene, Justitia, KL, Københavns Universitet,
Det Juridiske Fakultet, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsfore-
ningen KRIM, Landsorganisationen mod seksuelle overgreb, Offerrådgiv-
ningerne i Danmark, Politiforbundet, Red Barnet, Retspolitisk Forening,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, samtlige byretter, Seksualpolitisk Forum, Syd-
dansk Universitet, Juridisk Institut, Sø- og Handelsretten , Vestre Landsret,
Østre Landsret, Aalborg Universitet, Juridisk Institut og Aarhus Universi-
tet, Juridisk Institut.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra Østre og Vestre Landsret,
Sø- og Handelsretten, byretterne, Datatilsynet, Det Kriminalpræventive
Råd, Domstolsstyrelsen, Hjælp Voldsofre, Institut for Menneskerettigheder,
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 26: Kommenteret høringsoversigt og kopi af høringssvar for L 115, forslag til lov om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for blufærdighedskrænkelse og digitale sexkrænkelser), fra justitsministeren
Joan-Søstrene, KL, Politiforbundet, Red Barnet, Rigsadvokaten, Rigspoli-
tiet og Seksualpolitisk Forum.
Straffelovrådets betænkning nr. 1563/2017 om freds- og ærekrænkelser,
som den del af lovforslaget, der vedrører straffelovens § 264 d, bygger på,
har i perioden fra den 1. maj 2017 til den 26. juni 2017 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatrådet, Amnesty International, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd,
Børns Vilkår, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Danske Advokater,
Dansk Anti-Stalking Forening, Danske Medier, Dansk Erhverv, Dansk In-
dustri, Dansk Journalistforbund, Dansk Kvindesamfund, Dansk PEN,
Dansk Socialrådgiverforening, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder,
Det Kriminalpræventive Råd, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstols-
styrelsen, Foreningen af Offentlige Anklagere, Institut for Menneskerettig-
heder, Joan-Søstrene, Justitia, KL, Kvinderådet, Landsforeningen af For-
svarsadvokater, Landsorganisationen af Kvindekrisecentre (LOKK), Offer-
rådgivningerne i Danmark, Politiforbundet, Red Barnet, Retspolitisk Fore-
ning, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, samtlige byretter, Seksualpolitisk Forum,
Trykkefrihedsselskabet, Vestre Landsret og Østre Landsret.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar, der berører straffelovens § 264
d, fra Børnerådet, Dansk Kvindesamfund, Joan-Søstrene, Institut for Men-
neskerettigheder, Kvinderådet, Red Barnet og Seksualpolitisk Forum.
Justitsministeriet har herudover fået tilsendt artiklen
Om retten til privatliv
og Straffelovrådets betænkning om freds- og ærekrænkelser
af lektor ph.d.
ved Københavns Universitet Trine Baumbach.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i
kursiv.
2. Høringssvarene
2.1. Skærpelse af straffen for blufærdighedskrænkelse
2.1.1. Generelt til lovforslaget
Østre og Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, byretterne, Datatilsy-
net, Domstolsstyrelsen, Institut for Menneskerettigheder, KL, Politifor-
2
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 26: Kommenteret høringsoversigt og kopi af høringssvar for L 115, forslag til lov om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for blufærdighedskrænkelse og digitale sexkrænkelser), fra justitsministeren
bundet, Rigsadvokaten
og
Rigspolitiet
har ikke haft bemærkninger til lov-
forslaget.
Hjælp Voldsofre
støtter generelt lovforslaget.
Joan-Søstrene
hilser forslaget om skærpelse af det gældende strafniveau
velkommen og bemærker, at en fordobling af bødestraffen kan anses som
en anerkendelse af krænkelsens alvorlighed for det enkelte offer.
Red Barnet
finder det positivt, at der med lovforslaget lægges op til, at der
ved fastsættelse af straffen bør være mulighed for at tage hensyn til, hvor-
dan den konkrete krænkelse har påvirket ofret.
Justitsministeriet noterer sig høringsparternes generelle opbakning til lov-
forslaget.
2.1.2. Om virkningen af en fordobling af bødeniveauet
Det Kriminalpræventive Råd
anfører, at en skærpelse af bødestraffen for
blotteri ikke vil have en forebyggende effekt eller medføre, at ofre i højere
grad vil føle, at retfærdigheden er blevet genoprettet. Det Kriminalpræven-
tive Råd peger på, at man i stedet kunne overveje at anvende såkaldt genop-
rettende retfærdighed (”restorative justice”) som et supplement i sager om
blufærdighedskrænkelse, således at gerningsmanden igennem inkluderende
og samarbejdende processer tager ansvar for den krænkelse, den pågæl-
dende har forvoldt. Det Kriminalpræventive Råd peger i den forbindelse på,
at undersøgelser viser, at sådanne processer har en positiv kriminalpræven-
tiv effekt og at risikoen for recidiv derfor reduceres.
Hjælp Voldsofre
anfører, at der kan være meget stor forskel på, hvordan
børn, der har været udsat for blufærdighedskrænkelse i form af blotteri, op-
lever krænkelsen, og at det derimod ofte er forældrene, som føler sig kræn-
ket, hvis straffen opleves at være for lav. Hjælp Voldsofre peger i den for-
bindelse på, at det er Hjælp Voldsofres opfattelse, at langt de fleste foræl-
dre til et barn, der har været udsat for blufærdighedskrænkelse, har ringe
forståelse for, at straffen ikke er højere end en bøde. Desuden er forældrene
meget interesserede i, at der bl.a. gives gerningsmanden forbud mod at be-
skæftige sig med børn og/eller opholde sig i nærheden af børn.
3
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 26: Kommenteret høringsoversigt og kopi af høringssvar for L 115, forslag til lov om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for blufærdighedskrænkelse og digitale sexkrænkelser), fra justitsministeren
Seksualpolitisk Forum
anfører bl.a., at en fordobling af bødestørrelsen
ikke kan forventes at få nogen betydning. Seksualpolitisk Forum foreslår i
stedet, at man satser mere på forebyggende arbejde.
Justitsministeriet er enig i, at straf ikke kan stå alene, og derfor har rege-
ringen også fokus på den forebyggende indsats.
Som anført i bemærkningerne til lovforslaget er det imidlertid Justitsmini-
steriets opfattelse, at det nuværende bødeniveau i sager om blotteri er for
lavt og dermed ikke i tilstrækkelig grad afspejler den krænkelse af offeret,
der finder sted. Der er derfor efter Justitsministeriets opfattelse behov for
at skærpe bødeniveauet for blotteri.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
For så vidt angår muligheden for give en gerningsmand forbud mod at be-
skæftige med børn og/eller opholde sig i nærheden af børn, skal Justitsmi-
nisteriet bemærke, at en person, som er dømt efter straffelovens § 232, ved
dommen kan gives forbud mod at opholde sig eller færdes i et nærmere af-
grænset område i nærheden af gerningsstedet (opholdsforbud), uden poli-
tiets tilladelse at lade børn under 18 år tage ophold i sin bolig eller selv tage
ophold hos personer, hos hvem der opholder sig børn under 18 år (bolig-
forbud), at modtage besøg af børn under 18 år, der ikke er ledsaget af en
voksen (besøgsforbud), eller gennem internettet eller et lignende system til
spredning af information at søge at kontakte børn under 18 år, der ikke ken-
der den dømte (kontaktforbud), jf. straffelovens § 236, stk. 1.
2.1.3. Om lovforslagets anvendelsesområde
Joan-Søstrene
anfører, at digitale sexkrænkelser burde være nævnt i lov-
forslagets almindelige bemærkninger i forhold til, hvad blufærdighedskræn-
kelse kan dække over, og at straffelovens § 232 – såfremt det ikke allerede
er tilfældet – også bør dække digitale blufærdighedskrænkelser.
Seksualpolitisk Forum
bemærker, at blufærdighedskrænkelse er et meget
bredt og svært definerbart begreb, og at skærpelse af straffen risikerer at
ramme skævt.
For så vidt angår synspunktet om digitale sexkrænkelser, skal Justitsmini-
steriet bemærke, at straffelovens § 232 fungerer som en generalklausul, som
4
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 26: Kommenteret høringsoversigt og kopi af høringssvar for L 115, forslag til lov om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for blufærdighedskrænkelse og digitale sexkrænkelser), fra justitsministeren
kan bringes i anvendelse på enhver seksuel handling af en vis grovere ka-
rakter, som ikke er omfattet af de øvrige bestemmelser i straffelovens kapi-
tel 24 om seksualforbrydelser, men som dog af domstolene findes at burde
kunne mødes med straf.
Bestemmelsen omfatter således også blufærdighedskrænkelser, der finder
sted på internettet mv.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Justitsministeriet bemærker endvidere, at der med lovforslaget også lægges
op til en ændring af straffelovens § 264 d, som har til formål at skærpe straf-
fen for digitale sexkrænkelser.
2.1.4. Øvrige forslag
Joan-Søstrene
opfordrer til, at det bør gøres til en strafskærpende omstæn-
dighed, at blufærdighedskrænkelse finder sted i forbindelse med en arbejds-
plads, uddannelsesinstitution eller i en anden professionel kontekst.
Justitsministeriet bemærker, at lovforslaget har til formål generelt at skærpe
bødestraffen for blufærdighedskrænkelse, herunder blotteri. Justitsministe-
riet har derfor ikke fundet anledning til at ændre lovforslaget i overensstem-
melse med ovennævnte forslag.
2.2. Skærpelse af straffen for digitale sexkrænkelser mv.
Joan-Søstrene, Dansk Kvindesamfund, Kvinderådet, Børnerådet og
Red Barnet
hilser forlaget om en sidestrafferamme på 2 år i straffelovens §
264 d velkommen, men bemærker, at der er et betydeligt behov for en yderli-
gere og bredere indsats i relation til digitale sexkrænkelser, herunder gen-
nem efteruddannelse af politiet, tildeling af flere ressourcer til området og
en oplysningsindsats målrettet unge.
Dansk Kvindesamfund
anfører end-
videre, at digitale sexkrænkelser ikke kun er et ungdomsproblem.
Seksualpolitisk Forum
finder, at deling af nøgenbilleder er uacceptable,
men det anføres, at problemet bør løses ved forebyggelse frem for strengere
straffe.
5
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 26: Kommenteret høringsoversigt og kopi af høringssvar for L 115, forslag til lov om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for blufærdighedskrænkelse og digitale sexkrænkelser), fra justitsministeren
Regeringen præsenterede i februar 2017 en bred vifte af initiativer i kam-
pen mod digitale sexkrænkelser. Disse initiativer indebærer bl.a. et styrket
fokus på politiets og anklagemyndighedens behandling af sager om digitale
sexkrænkelser. Det er bl.a. blevet gjort nemmere at anmelde digitale se-
xkrænkelser, og politikredsene har øget deres fokus på brug af konfliktråd
og offerrådgivning i sager om digitale sexkrænkelser. Politiet har desuden
i samarbejde med Rigsadvokaten udarbejdet en vejledning til politikredsene
om sikring af digitale beviser i sager om digitale sexkrænkelser med hen-
blik på at styrke muligheden for på et tidligt tidspunkt at foretage den bevis-
sikring, som er nødvendig for den videre efterforskning og strafforfølgning.
Herudover har politiet lanceret en ’Groomingkampagne’, som har fokus på
ulovlig deling af billeder og afpresning i disse tilfælde. I regi af Nordisk Mi-
nisterråd udarbejdes der informationsmateriale om digitale krænkelser må-
lrettet børn og unge i Norden.
Institut For Menneskerettigheder
opfordrer Justitsministeriet til at tage
stilling til, om den strafferetlige beskyttelse efter straffelovens § 264 d bør
gælde i de situationer, hvor der uden samtykke deles nøgenbilleder af per-
soner, som er fotograferet på frit tilgængelige steder.
Trine Baumbach
kritiserer i sin artikel Straffelovrådets argumentation om,
at nøgenbilleder taget på offentligt tilgængeligt sted ikke generelt omfattes
af straffelovens § 264 d, med henvisning til at befolkningens liv leves og må
leves uden for hjemmets vægge, og at privatlivsbeskyttelsen således i et vist
omfang bør følge med i det offentlige rum.
Justitsministeriet vil senere i denne samling fremsætte et lovforslag, der
bl.a. skal følge op på den øvrige del af Straffelovrådets betænkning nr.
1563/2017 om freds- og ærekrænkelser. Justitsministeriet vil i den forbin-
delse se på spørgsmålet om videre kriminalisering af videregivelse af nø-
genbilleder, end det der i dag følger af straffelovens § 264 d.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til de lovudkast, som har været sendt i høring, indeholder det frem-
satte lovforslag ikke indholdsmæssige ændringer. Der er dog foretaget visse
mindre ændringer af sproglig og lovteknisk karakter.
6