Ligestillingsudvalget 2017-18
LIU Alm.del Bilag 101
Offentligt
1906514_0001.png
Handlingsplan til
fremme af tryghed, trivsel
og lige muligheder for
LGBTI-personer
UDENRIGSMINISTERIET 2018–2021
JUNI 2018
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Handlingsplan til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer 2018-2021, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1906514_0002.png
HANDLINGSPLAN TIL FREMME AF TRYGHED, TRIVSEL OG LIGE MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
2
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Handlingsplan til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer 2018-2021, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1906514_0003.png
3
HANDLINGSPLAN TIL FREMME AF TRYGHED, TRIVSEL OG LIGE MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
Indhold
Forord
Rammer og koordination
Rådgivning, netværk og støtte
Fremme af åbenhed og inklusion på arbejdsmarkedet
Bekæmpelse af fordomme blandt unge og fremme af åbenhed i uddannelse
Bekæmpelse af homofobi og transfobi i det offentlig rum, sport og idræt
Styrke viden og rådgivning i sundhedsvæsenet og ældreplejen
Internationalt ansvar og samarbejde
5
7
13
17
21
25
29
33
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Handlingsplan til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer 2018-2021, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1906514_0004.png
HANDLINGSPLAN TIL FREMME AF TRYGHED, TRIVSEL OG LIGE MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
4
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Handlingsplan til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer 2018-2021, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1906514_0005.png
5
HANDLINGSPLAN TIL FREMME AF TRYGHED, TRIVSEL OG LIGE MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
Forord
Regeringen ønsker, at Danmark er et samfund med
frihed for den enkelte, og hvor alle behandles lige
uanset køn, seksuel orientering eller kønsidentitet.
I mere end 70 lande er homoseksualitet stadig en
forbrydelse. Det er for os helt uforståeligt.
Som dansk regering har vi ikke kun en pligt
til, men også et meget klart ønske om entydigt at
markere, hvor vi står i det her spørgsmål. Vi skal
ikke acceptere, at lesbiskes, bøssers, biseksuelles,
transkønnedes eller interkønnedes (LGBTI) rettig-
heder krænkes. Hverken ude i verden eller hjemme.
Regeringen står på frisindets og frihedens side.
Og nej, det handler ikke om, hvad ”folk laver i sove-
værelset”. For ja, det er nu en gang en privat sag.
En handlingsplan med fokus på lige muligheder,
tryghed og trivsel for LGBTI-personer handler om,
at et mindretal i samfundet skal kunne leve deres
liv, som de ønsker, i tryghed med den kæreste, ægte-
fælle og børn, og med det kropsudtryk eller køn-
skarakteristika, de nu en gang har eller ønsker at
have. Uden at frygte for flertallets reaktion. Uden at
frygte fordømmelse, eksklusion eller overgreb. Men
derimod være trygge ved at gå på gaden, komme
i idrætsklubber og ved åbent at fortælle i frokost-
pausen, hvordan eller med hvem de tilbringer deres
fritid, og hvem de holder af.
Som regering har vi derfor besluttet ikke kun
at sætte fokus på, om lande ude i verden gør det
godt nok. Vi vil også kigge på, om vi selv gør det
godt nok. Derfor har vi taget initiativ til – som den
første regering i Danmark – at etablere en koordi-
nerende funktion hos ligestillingsministeren, så vi
sikrer koordination af indsatsen, deling af viden og
erfaringer. Og ikke mindst sikrer virkeliggørelsen af
denne handlingsplan. En handlingsplan, der sigter
mod hele tiden at gøre det bedre.
Vi har som land altid været med til at gå forrest
og tage nye skridt i den rigtige retning. 1. januar
2017 rykkede Danmark WHOs diagnosekoder for
transkønnede fra kapitlet om psykiske sygdomme
til et neutralt afsnit. Danmark var det første land i
verden til at træffe den beslutning – og det var ikke
et øjeblik for tidligt.
Men vi vil videre, og med handlingsplanen er
det målet at mindske LGBTI-personers oplevelse af
mistrivsel, frygt for at holde i hånd på gaden, verbal
chikane eller fysiske overgreb, selvmordsforsøg,
manglende lyst til åbenhed på arbejdsmarkedet og
fordomme blandt andre unge i skolen, på uddan-
nelsen eller i idrætslivet.
Vi er derfor glade for, at vi sammen med de
øvrige satspuljepartier kunne afsætte 25 mio. kr.
fra satspuljen 2018 til at finansiere hovedparten af
initiativerne i denne handlingsplan. Initiativerne
sætter bredt ind i forhold til hele LGBTI-gruppen,
men fokuserer også snævert på nogle af de mest
udsatte grupper; transkønnede og LGBTI-personer
med etnisk minoritetsbaggrund.
For regeringen er lige muligheder uanset køn,
seksuel orientering eller kønsidentitet en præmis,
alle skal acceptere – en præmis der ikke kan gradbø-
jes efter kultur, tradition eller religion hverken ude
i verden eller herhjemme. Frihed, ligeværd og lige
muligheder er vores fælles værdier. Og der bør ikke
være tvivl om, at vi er mennesker først – alt andet
derefter.
Minister for fiskeri og ligestilling
Eva Kjer Hansen
Udenrigsminister
Anders Samuelsen
Justitsminister
Søren Pape Poulsen
Erhvervsminister
Brian Mikkelsen
Økonomi- og indenrigsminister
Simon Emil Ammitzbøll-Bille
Udviklingsminister
Ulla Tørnæs
Beskæftigelsesminister
Troels Lund Poulsen
Udlændinge- og integrationsminister
Inger Støjberg
Sundhedsminister
Ellen Trane Nørby
Børne- og socialminister
Mai Mercado
Undervisningsminister
Merete Riisager
Kulturminister
Mette Bock
Uddannelses- og forskningsminister
Tommy Ahlers
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Handlingsplan til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer 2018-2021, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1906514_0006.png
HANDLINGSPLAN TIL FREMME AF TRYGHED, TRIVSEL OG LIGE MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
6
En dansk
regnbuefamilie
er samlet til
familiefoto.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Handlingsplan til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer 2018-2021, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1906514_0007.png
7
HANDLINGSPLAN TIL FREMME AF TRYGHED, TRIVSEL OG LIGE MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
Rammer og
koordination
Lesbiske, bøsser, biseksuelle, transkønnede og
interkønnede har historisk oplevet en løbende
udvikling og forbedring af deres rettigheder i
Danmark. Fra den spæde start med afkriminalise-
ring af homoseksualitet i 1933 til at være det første
land i verden til at give mulighed for at indgå
registreret partnerskab i 1989, og accelererende i de
seneste år med retten til at indgå ægteskab, stifte
familie som par af samme køn og styrkede rettighe-
der og muligheder for transkønnede. Med rettighe-
derne er også fulgt en stigende social og kulturel
accept af LGBTI-personer i det danske samfund. I
dag er friheden til at vælge sin partner og til at leve
åbent om sin seksuelle orientering og kønsidentitet
grundlæggende i det danske samfund.
Mange LGBTI-personer i Danmark er ressour-
cestærke mennesker, som lever deres liv frit, med
børn, arbejde og et aktivt fritidsliv. Men data og
undersøgelser tyder på, at LGBTI-personer i højere
grad er i risiko for udsathed og mistrivsel end den
øvrige del af befolkningen. LGBT-personer1 har
således bl.a. oftere generende smerter eller ubehag,
føler sig oftere stressede, drikker mere og forsøger
tre gange så ofte at begå selvmord sammenlignet
med resten af den danske befolkning.
Ser man på ILGA Europes Rainbow Index, der
siden 2009 har målt på rettigheder og politiske
initiativer i forhold til LGBTI-personer i alle de
europæiske lande, ligger Danmark generelt højt.
Samtidig har Danmark altid internationalt været
en stærk stemme for rettigheder og lige muligheder
for alle uanset seksuel orientering og kønsidentitet,
også når rettighederne sættes under pres i verden
omkring os. Men de globale udfordringer må ikke
blive en sovepude for en ambitiøs national indsats.
Det er regeringens vision, at: ”Alle skal have lige
muligheder for at deltage i samfundet og udfolde
deres potentialer og talenter. Alles ressourcer skal i
spil, og ingen skal opleve diskrimination på grund
af køn, seksuel orientering eller kønsidentitet.”
Regeringen fremlægger med denne handlings-
plan en lang række initiativer, der sætter bredt ind
over for de udfordringer LGBTI-personer kan møde
i Danmark og globalt. 12 initiativer er besluttet af
satspuljepartierne og finansieret af satspuljen for
2018 med 25 mio. kr. Handlingsplan udgør ram-
men om indsatsen for at øge trygheden og trivslen
for og give lige muligheder til LGBTI-personer i
perioden 2018-2021.
Initiativerne har fokus på at øge rådgivningen,
netværksmulighederne og støtten til LGBTI-grup-
pen bredt set og konkret på at styrke støtten til
minoritetsetniske LGBTI-personer, på at fremme
åbenhed og inklusion på arbejdsmarkedet, på at
bekæmpe fordomme blandt unge, i uddannelsessy-
stemet og i sport og idræt. Desuden er der fokus på
at styrke viden, rådgivning og støtte i sundhedsvæs-
net og ældreplejen og endelig i forhold til at forbed-
re forholdene for LGBTI-personer globalt.
Indsatsen skal være helhedsorienteret og går på
tværs af mange forskellige ministerier, ligesom der
er behov for mere generel viden på området. Derfor
iværksættes også en række tværgående indsatser og
initiativer, der understøtter visionen.
Når der skrives LGBT-per-
soner og ikke LGBTI-personer,
så skyldes det, at de undersø-
gelser, den følgende tekst
refererer, ikke omfatter
interkøn. Derfor anvendes
LGBT-personer og ikke
LGBTI-personer.
1
Hvad betyder LGBTI*
Bøsse bruges i betydningen homoseksuel
mand, lesbisk i betydningen homoseksuel
kvinde. Biseksuel bruges i betydningen personer,
som er seksuelt, romantisk og/eller følelses-
mæssigt tiltrukket af både kvinder og mænd.
Transkønnede bruges i betydningen personer,
hvis kønsidentitet eller kønsudtryk i større eller
mindre grad ikke er i overensstemmelse med
det køn, de blev tildelt ved fødslen. Interkøn
bruges i betydningen personer født med en
kønsanatomi, reproduktive organer og/eller
kromosomelle mønstre, der ikke passer klart på
den typiske definition af hankøn eller hunkøn.
* LGBTI er engelsk og betyder: Lesbian, Gay, Bisexual,
Transgender and Intersex.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Handlingsplan til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer 2018-2021, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1906514_0008.png
HANDLINGSPLAN TIL FREMME AF TRYGHED, TRIVSEL OG LIGE MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
8
De samlede indsatser og initiativer i handlingsplanen
Rådgivning, netværk og støtte:
• Ansøgningspulje til rådgivning,
støtte og netværksmuligheder*
• Projektstøtte til Sabaah*
• LGBTI-personer på asylcentre
• Undersøgelse af udfordringer og
stigma i forhold til at springe ud
• Indsatser til bekæmpelse af vold
i homoseksuelle parforhold*
• Undersøgelse af interkønnedes
levevilkår
Fremme af åbenhed og inklusi-
on på arbejdsmarkedet:
• Dialog med virksomheder og
organisationer om åbenhed og
inklusion af LGBTI-personer på
arbejdspladsen
• Kampagne der skal fremme
åbenhed og inklusion af
LGBTI-personer på arbejdsmar-
kedet*
• Undersøgelse af barrierer for
åbenhed på arbejdspladsen
• Indarbejdelse af LGBTI-perspekti-
ver i arbejdsmarkedsforskning
• Indarbejdelse af LGBTI-eksempel
i Arbejdstilsynets vejledning om
mobning og seksuel chikane
Bekæmpelse af fordomme blandt
unge og fremme af åbenhed i
uddannelse:
• Ansøgningspulje til bekæmpelse
af fordomme*
• Evaluering af sundheds- og seksual-
undervisning og familiekundskab
• Forundersøgelse af monitorering
af LGBTI-elevers trivsel
• Inspirations- og vejledningsmate-
riale til skoler og ungdomsud-
dannelsesinstitutioner
• Drøftelse af LGBTI-området på de
videregående uddannelsesinsti-
tutioner
• Seksualundervisningen i lærerud-
dannelsen
Bekæmpelse af homofobi og
transfobi i det offentlige rum,
sport og idræt:
• Undersøgelse af barrierer for
LGBTI-personer i idrætsforenin-
ger og omfanget af homo- og
transfobi*
• Nedsættelse af arbejdsgruppe
og udvikling af idrættens fælles
strategi*
• Iværksættelse af initiativer i
udvalgte idrætsgrene*
• WorldPride og EuroGames i
2021
• Udvidelse af Offerundersøgel-
sens spørgeskema
Styrke viden og rådgivning i
sundhedsvæsenet og ældreplejen:
• Styrket sundhedsindsats i almen
praksis målrettet LGBTI-personer*
• Informationsmateriale til pleje-
og aktivitetspersonale på ældre-
området vedrørende ældre
LGBTI-personer*
• Etablering af videnscenter på
transområdet*
• Øget informationsindsats i
relation til transkønnede*
• Pilotprojekt om supplerende
rådgivning af transkønnede*
• Informationsmateriale målrettet
forældre til børn med variation i
kønskarakteristika*
• Konference om variation i
kønskarakteristika
• Gennemgang af proces for
udvælgelse af bloddonorer
Internationalt ansvar og
samarbejde:
• Dansk medlemskab af Equal
Rights Coalition (ERC)
• Dansk bidrag til Global Philan-
thropy Projects (GPP) Global
Resources Report
• Fortsat aktiv dansk indsats for
medlemskab af UN LGBTI Core
Group
• IDAHO Forum
• Samarbejde i Nordisk Minister-
råd
• Opfordring til flagning med
regnbueflag på lokale repræsen-
tationer
Tværgående initiativer:
• Koordinerende funktion
• Tværministeriel arbejdsgruppe
• Gennemgang af lovgivning på tværs af områder
• Styrket dialog med og samarbejde på tværs af civilsamfundet
• Undersøgelse af LGBTI-personers trivsel og levevilkår*
• Videns- og erfaringsopsamling
* Initiativerne er finansieret af satspuljen 2018. Satspuljepartiernes aftale omfatter 12 initiativer, men indgår i oversigten som 15 initiativer.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Handlingsplan til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer 2018-2021, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1906514_0009.png
9
HANDLINGSPLAN TIL FREMME AF TRYGHED, TRIVSEL OG LIGE MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
Tværgående initiativer:
Koordinerende funktion:
Regeringen besluttede i
2017 at give ligestillingsministeren det koordine-
rende ansvar for LGBTI-indsatsen på tværs af
ministerområder. Med rollen følger ansvaret for at
sikre en koordineret indsats på området. Der er
afsat 3 mio. kr. årligt i perioden 2018-2021 til den
koordinerende funktion. De respektive ministerier
varetager som hidtil alle opgaver på LGBTI-områ-
det inden for eget ressort og har dermed fortsat
ansvaret for disse opgaver.
Tværministeriel arbejdsgruppe skal sikre koordi-
nation, videndeling mv.:
For at understøtte ligestil-
lingsministerens koordinerende ansvar for områ-
det er der nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe.
Det overordnede formål med arbejdsgruppen er at
sikre videndeling, koordinere og yderligere styrke
indsatsen på tværs af ministerier for at fremme lige
muligheder og frihed for den enkelte uanset seksuel
orientering og kønsidentitet samt modvirke diskri-
mination og homofobi.
Gennemgang af lovgivning på tværs af områder:
Som en del af den tværministerielle arbejdsgruppes
opgaver iværksættes i 2018 en gennemgang af
lovgivningen på tværs af ressortområder med
henblik på at vurdere, om der eventuelt er behov
for justeringer af eksisterende lovgivning eller ny
lovgivning, herunder bl.a. undersøge, om der bør
åbnes for juridisk kønsskifte for transkønnede børn
og unge under 18 år.
Styrket dialog med og samarbejde på tværs af
civilsamfundet:
Der tages initiativ til at etablere et
forum, der mødes ca. to gange årligt med henblik
på at styrke dialogen med civilsamfundet og samar-
bejdet på tværs af NGO’er og organisationer på
LGBTI-området.
Undersøgelse af LGBTI-personers trivsel og leve-
vilkår:
Der gennemføres i 2021 en trivsels- og
levevilkårsundersøgelse blandt LGBTI-personer.
Undersøgelsen vil se på trivsel, sundhed, levevilkår
for LGBTI-personer i Danmark samt chikane,
fordomme og oplevede begrænsninger.
Undersøgelsen skal bl.a. bidrage til, at udviklingen i
levevilkår kan sammenlignes med tidligere lignen-
de danske undersøgelser. Initiativet er finansieret af
satspuljen 2018.
Videns- og erfaringsopsamling:
Modtagere af
midler under ansøgningspuljen samt modtagere af
projekttilskud forpligtes som en del af projekterne
til at evaluere deres indsatser. Evalueringerne
samles i en videns- og erfaringsopsamling, der skal
sætte fokus på opnåede resultater samt effekter og
opnået ny viden inden for LGBTI-området. Opsam-
lingen udarbejdes med inddragelse af den tværmi-
nisterielle arbejdsgruppe samt andre relevante
interessenter.
Den tværministerielle arbejdsgruppe
på LGBTI-området
Regeringen har nedsat en tværministeriel
arbejdsgruppe, som har til formål at koordine-
re og yderligere styrke indsatsen for at frem-
me lige muligheder og frihed for den enkelte
uanset seksuel orientering og kønsidentitet
samt modvirke diskrimination og homofobi.
Arbejdsgruppen har som led heri bl.a. til
opgave at sikre udveksling af nyeste viden og
erfaring fra både nationale og internationale
fora, at koordinere eksisterende og nye
initiativer mellem ministerierne samt at
gennemgå lovgivningen på området.
Arbejdsgruppen består af Udenrigsministeriet,
Sundheds- og Ældreministeriet, Kulturministe-
riet, Beskæftigelsesministeriet, Undervisnings-
ministeriet, Økonomi- og Indenrigsministeriet,
Udlændinge- og Integrationsministeriet,
Uddannelses- og Forskningsministeriet,
Justitsministeriet, Børne- og Socialministeriet
og Erhvervsministeriet. Udenrigsministeriet er
formand for arbejdsgruppen.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Handlingsplan til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer 2018-2021, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1906514_0010.png
HANDLINGSPLAN TIL FREMME AF TRYGHED, TRIVSEL OG LIGE MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
10
LGBTI-rettigheder i Danmark
gennem årene
1866
Dødsstraf for homoseksualitet erstat-
tes med ”forbedringshusarbejde”.
1976
1933
Homoseksualitet
afkriminaliseres.
1968
Justitsministeren fastholder, at
politiet skal gribe ind, hvis to
mænd danser sammen. Danse-
forbuddet ophæves i 1973.
Der indføres samme
seksuelle lavalder på 15 år
for homoseksuelle for-
hold som for heterosek-
suelle – hidtil har det
været strafbart at have et
seksuelt forhold med en
person af samme køn
under 18 år.
1981
Sundhedsstyrelsen fjerner homo-
seksualitet fra den danske liste
over sindssygdomme.
1986
Folketinget vedtager lov, som ligestil-
ler samlevende personer af samme
køn med ægtefæller, hvad angår
arveafgift.
1987
Forskelsbehandling og diskrimination
på grund af seksuel orientering forby-
des, jf. lov om forbud mod forskelsbe-
handling på grund af race m.v., som
forbyder diskrimination i forhold til
adgang og udskænkning på baggrund af
race, hudfarve, nationale eller etniske
oprindelse, tro og seksuel orientering.
1989
Folketinget vedtager lov om registre-
ret partnerskab. Loven er den første
af sin art i verden, og det danske
registrerede partnerskab danner
forbillede for arbejdet i andre lande.
1996
Folketinget vedtager lov om
forbud mod direkte eller
indirekte forskelsbehandling
på arbejdsmarkedet på grund
af seksuel orientering (samt
race, hudfarve, religion eller
tro, politisk anskuelse, alder,
handicap eller national, social
eller etnisk oprindelse).
Kilde: Fra år 1866-2014 lgbt.dk og retsinformation.dk, fra 2016-2017 oplysninger fra Sundhedsministeriet og Undervisningsministeriet.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Handlingsplan til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer 2018-2021, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1906514_0011.png
11
HANDLINGSPLAN TIL FREMME AF TRYGHED, TRIVSEL OG LIGE MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
2009
2006
1999
Danmark bliver det første land i
verden, der anerkender to juridi-
ske forældre af samme køn, da regi-
strerede partnere får adgang til
stedbarnsadoption.
Lesbiske får ret til kunstig
befrugtning på offentlige
sygehuse på lige fod med
andre kvinder.
Morens registrerede partner
får adgang til stedbarnsadopti-
on allerede ved fødslen og skal
ikke vente tre måneder som
hidtil.
2010
Homoseksuelle kan ansøge om at
adoptere på lige fod med hetero-
seksuelle.
2012
Homoseksuelle par kan indgå
ægteskab og blive kirkelig viet
på lige fod med heteroseksuelle
par.
2013
Folketinget ændrer børneloven, så det ikke
længere er nødvendigt at stedbarnsadopte-
re sit barn for at blive juridisk forælder, og
det bliver muligt, at en mand, en kvinde og
hendes kvindelige partner sammen kan
indgå en aftale om, hvorvidt det skal være
manden eller partneren, der juridisk kan
anerkende forældreskabet til et barn,
manden og kvinden får med hinanden.
Flygtningenævnet beslutter, at LGBT-perso-
ner, der får asyl i Danmark, skal anses som
flygtninge i flygtningekonventionens
forstand og dermed få konventionsstatus
frem for beskyttelsesstatus.
2014
Som det første land i Europa og det
tredje land i verden bliver det muligt at
få juridisk kønsskifte alene ved at
erklære, at man oplever at tilhøre det
andet køn.
2016
EU vedtager de første rådskon-
klusioner om LGBT-personers
ligestilling og rettigheder.
Danmark tilslutter sig UNE-
SCO’s
Call for Action,
en erklæ-
ring mod vold og mobning på
grund af seksuel orientering
eller kønsidentitet i uddannel-
sessystemet.
2017
1. januar 2017 rykkede Danmark
WHOs diagnosekoder for trans-
kønnede fra diagnosekapitlet om
psykiske sygdomme til et ikke-
stigmatiserende afsnit.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Handlingsplan til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer 2018-2021, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1906514_0012.png
HANDLINGSPLAN TIL FREMME AF TRYGHED, TRIVSEL OG LIGE MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
12
Hver tirsdag aften kan
man ringe til Ungdom-
stelefonen i LGBT+Ung-
dom under LGBT
Danmark. Frivillige
sidder klar og besvarer
opkaldene i lokaler i
Nygade i København.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Handlingsplan til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer 2018-2021, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1906514_0013.png
13
HANDLINGSPLAN TIL FREMME AF TRYGHED, TRIVSEL OG LIGE MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
Rådgivning,
netværk og støtte
Mange LGBTI-personer er ressourcestærke
mennesker med karriere og familieliv. Alligevel
viser undersøgelser, at LGBTI-personer er i risiko
for at være udsatte inden for en række områder i
forhold til resten af befolkningen. Styrket
rådgivning, netværk og støtte skal medvirke til at
mindske udsathed, isolation og mistrivsel.
2
De undersøgelser, der
refereres til i handlingspla-
nen, omfatter ikke interkøn.
Derfor anvendes LGBT-perso-
ner og ikke LGBTI-personer.
Undersøgelser viser, at LGBT-personer
2
er i risiko
for udsathed og trives dårligere inden for en række
områder i forhold til den øvrige del af befolkning-
en. Bl.a. føler LGBT-personer sig oftere stressede, har
oftere generende smerter eller ubehag samt drikker
og ryger mere end den øvrige del af befolkningen.
Selvmordstanker er mere end dobbelt så udbredt
blandt LGBT-personer som blandt den øvrige
danske befolkning, og faktiske selvmordsforsøg
forekommer ca. tre gange så ofte blandt LGBT-per-
soner.
Overvejelser om eller afprøvning af ens seksuel-
le orientering eller kønsidentitet kan være forbun-
det med ensomhed og en usikkerhed på omver-
dens reaktioner. Det gælder for unge, der tidligt
har tanker og overvejelser om at have en anden
seksuel orientering eller kønsidentitet end venner
og klassekammerater. Men også voksne, som først
møder eller udlever tankerne om en anden seksuel
orientering eller kønsidentitet senere i livet. Det
kan være svært at forestille sig, hvordan fremtiden
kan se ud, særligt hvis der ikke er nogen at snakke
med eller spejle sig i.
Minoritetsetniske LGBTI-personer udgør
en gruppe, der er i særlig risiko for mistrivsel
og diskrimination. Undersøgelser på området
viser, at der er særlige udfordringer med accept
af LGBTI-personers rettigheder og muligheder
i etniske minoritetsmiljøer. Dette forstærkes
yderligere, når minoritetsetniske LGBTI-personer
kommer fra miljøer og familier præget af rygter
Fakta
• LGBT-gruppen har generelt en mindre
hensigtsmæssig sundhedsadfærd end
den øvrige befolkning i forhold til ryg-
ning, alkohol, hash og andre illegale
stoffer.
• LGBT-personer føler sig oftere stressede og
har oftere langvarig sygdom end den øvrige
del af befolkningen.
• Selvmordstanker er mere end dobbelt så
udbredte blandt LGBT-personer som blandt
den øvrige danske befolkning.
• Faktiske selvmordsforsøg forekommer
omkring tre gange så ofte blandt LGBT-per-
soner (8,3 pct. over for 2,6 pct. for mænd
og 11,8 pct. over for 4,2 pct. for kvinder).
• Hver tredje nydanske LGBT-person (33 pct.),
har overvejet at begå selvmord inden for
det seneste år, mens det gælder for 19 pct.
af de øvrige LGBT-personer.
• 13 pct. af nydanske LGBT-personer har
været udsat for vold og 18 pct. for
voldstrusler fra deres familie. 15 pct. nydan-
ske LGBT-personer har oplevet pres for at
blive gift mod deres vilje.
• Biseksuelle kvinder angiver oftere at være
udsat for fysisk partnervold samt for
seksuelle overgreb end heteroseksuelle
kvinder.
Kilder:
LGBT-sundhed – Helbred og trivsel blandt lesbiske, bøsser,
biseksuelle og transpersoner, Statens Institut for Folke-
sundhed, 2015.
Self reported sexual and psychosocial health among non
heterosexual Danes, Christian Graugaard m.fl., Scandinavi-
an Journal of Public Health, 2015.
Lige og Ulige? Homoseksuelle, biseksuelle og transkønne-
des levevilkår, CASA, 2009.
Nydanske LGBT-personers levevilkår”, Als Research, 2015.
Statens Institut for Folkesundhed, 2018.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Handlingsplan til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer 2018-2021, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1906514_0014.png
HANDLINGSPLAN TIL FREMME AF TRYGHED, TRIVSEL OG LIGE MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
14
Den 14. april 2018
fejrede foreningen
Sabaah sin 12 års
fødselsdag. Sabaah
arbejder for at forbedre
vilkårene for LGBT+
personer med anden
etnisk baggrund end
dansk.
og stærkt traditionelle familiemønstre og normer.
Konsekvensen kan være, at de minoritetsetniske
LGBTI-personer mødes af stærk social kontrol,
tvang, pres, vold eller trusler om vold fra familien
eller det omkringliggende samfunds side.
Tal for forekomsten af vold over for bøsser,
lesbiske og biseksuelle i parforhold foreligger for
første gang i den seneste Sundheds- og sygelig-
hedsundersøgelse (SUSY, 2017). Undersøgelsen
tyder bl.a. på, at biseksuelle kvinder oftere end
heteroseksuelle oplever fysisk partnervold og
seksuelle overgreb.
For at modvirke udfordringerne og øge LGBTI-
personers trivsel er der behov for styrket rådgiv-
ning, netværk og støtte. Det sker bl.a. med udgangs-
punkt i de NGO’er på området, som allerede i
dag udfører en stor indsats i forhold til at fremme
tryghed og trivsel blandt LGBTI-personer.
Cases
Cafe Aura:
I efteråret 2017 igangsatte LGBT Danmark et landsdækkende initiativ kaldet ”Cafe Aura” målrettet unge,
der bryder med normer for køn og seksuel orientering. I projektet etableres fysiske mødesteder i
forskellige byer i Danmark, hvor LGBT-unge kan møde ligesindede og udvide deres netværk med unge,
der har samme erfaringer som dem selv. Målet er at reducere og forebygge ensomhed og psykisk
mistrivsel hos de unge ved at styrke deres egne ressourcer og livsmestring via fællesskab og inklusion.
Sabaahs cafeer:
Sabaah afholder netværkscafe i København hver tirsdag og i Aarhus to gange om måneden for minori-
tetsetniske LGBTI-personer. Endvidere afholder Sabaah en cafe for minoritetsetniske LBT-kvinder et
sted i København to gange om måneden på en hemmelig adresse. Cafeen henvender sig bl.a. til de
kvinder, der ikke har mulighed for at deltage i aftentimerne, eller som ikke føler sig tilpas i et rum med
en overvægt af mænd.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Handlingsplan til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer 2018-2021, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1906514_0015.png
15
HANDLINGSPLAN TIL FREMME AF TRYGHED, TRIVSEL OG LIGE MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
Indsatser
Ansøgningspulje til rådgivning, støtte og
netværksmuligheder:
Der udmøntes i 2018 en
ansøgningspulje målrettet frivillige foreninger,
organisationer og NGO’er. Rådgivning, støtte og
netværksmuligheder til LGBTI-personer udgør det
ene tema for puljen, herunder at også LGBTI-perso-
ner uden for storbyerne får støtte, rådgivning og
netværksmuligheder. Ansøgningspuljen skal bl.a.
bidrage til større trivsel, mindre ensomhed og
isolation og til, at færre LGBTI-personer oplever
selvmordstanker og faktiske selvmordsforsøg.
Initiativet er finansieret af satspuljen 2018.
Projektstøtte til Sabaah:
Udlændinge- og
Integrationsministeriet yder i 2018-2021 projekt-
støtte til foreningen Sabaah, som arbejder for at
forbedre vilkårene for lesbiske, bøsser, biseksuelle
og transkønnede med etnisk minoritetsbaggrund.
Støtten har til formål at udvide og styrke forening-
ens rådgivning og oplysning, så flere minoritetset-
niske LGBT-personer samt deres pårørende får
adgang til rådgivning. Initiativet er finansieret af
satspuljen 2018.
LGBTI-personer på asylcentre:
Det igangværende
arbejde med fokus på LGBTI-personer i asylsyste-
met videreudvikles og systematiseres. Der udarbej-
des en vejledning til alle asylcentre om, hvordan
centrene kan imødekomme særlige behov hos
LGBTI-asylansøgere, samt hvordan gruppens behov
kan prioriteres ved indkvartering. Endvidere indgås
faste samarbejdsaftaler med LGBT Asylum, som
omfatter, at LGBT Asylum orienteres, når et asyl-
center får viden om, at en asylansøger er LGBTI-per-
son, hvis denne samtykker hertil, med henblik på at
bistå og støtte asylansøgeren.
Undersøgelse af udfordringer og stigma i forhold
til at ”springe ud”:
Der iværksættes en undersøgel-
se af de forskellige udfordringer og stigma, der kan
være forbundet med at stå frem og være åben
omkring ens seksuelle orientering eller kønsidenti-
tet. Undersøgelsen skal bidrage med ny viden og
bidrage til at aftabuisere området.
Indsatser til bekæmpelse af vold i homoseksuelle
parforhold:
I foråret 2018 forelå der i SUSY-under-
søgelsen for første gang data om forekomsten af
vold over for bøsser, lesbiske og biseksuelle i parfor-
hold. På baggrund af undersøgelsen iværksættes
dialog med interessenterne på området om iværk-
sættelsen af relevante tiltag i 2020-2021, fx videns-
opbygning, informationsmateriale mv. Initiativet er
finansieret af satspuljen 2018.
Undersøgelse af interkønnedes levevilkår:
Der
gennemføres en kvalitativ undersøgelse, som skal
give viden om levevilkår, livssituation, behov og
udfordringer blandt interkønnede. Undersøgelsen
skal være et supplement til den lægefaglige viden og
tilbud til interkønnede og give viden om interkøn-
nedes trivsel i relation til fx uddannelse og beskæf-
tigelse, adgang til information og støtte, udfordrin-
ger i mødet med omverdenen mv.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Handlingsplan til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer 2018-2021, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1906514_0016.png
HANDLINGSPLAN TIL FREMME AF TRYGHED, TRIVSEL OG LIGE MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
16
Kamilla arbejder
som pedel på
Rudersdal
Lilleskole.
Skoleleder
Vipper Maria
Matthiesen
holder stigen.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Handlingsplan til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer 2018-2021, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1906514_0017.png
17
HANDLINGSPLAN TIL FREMME AF TRYGHED, TRIVSEL OG LIGE MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
Fremme af åbenhed
og inklusion på
arbejdsmarkedet
Seksuel orientering eller kønsidentitet må ikke
være en barriere for, at den enkelte kan deltage
på arbejdsmarkedet og udfolde sit potentiale
frit. Alle skal trygt kunne være åbne over for
ledere og kollegaer om privat- og familieliv samt
kønsidentitet.
Mange LGBTI-personer oplever, at det er svært at
være åben om sin seksuelle orientering eller kønsi-
dentitet – eller blot at være ”sig selv” på arbejds-
pladsen. Det kan påvirke den enkeltes trivsel ikke at
kunne deltage, når kollegaerne rundt om frokost-
bordet taler om familie- og fritidsliv.
Når medarbejdere ikke trives, er sygefravæ-
ret ofte højere, personaleomsætningen højere
og produktiviteten lavere. Mangfoldighed er en
ressource, som kan bidrage til virksomheders
udvikling, og vækst. Det handler om at udfolde og
drage nytte af medarbejderes forskellighed til gavn
for både den enkelte medarbejder og forretnin-
gen. Medarbejdere, der trives, er mere produktive.
En rummelig og inkluderende arbejdspladskultur
med respekt for den enkelte medarbejder - uanset
seksuel orientering eller kønsidentitet - sikrer et
godt arbejdsliv for medarbejderne og øger pro-
duktiviteten til gavn for virksomhederne.
Samtidig kan et fokus på mangfoldighed også
styrke virksomheders omdømme som en attraktiv
arbejdsplads. Det kan bidrage til at tiltrække og
fastholde medarbejdere fra både ind- og udland.
Ved at afspejle, favne og vægte mangfoldighed kan
Fakta
• 40 pct. af LGBT-personer er i lav grad eller
slet ikke åbne om deres seksualitet eller
kønsidentitet på arbejdspladsen.
• De yngre aldersgrupper er generelt mere
åbne om deres seksuelle orientering og
kønsidentitet på arbejdspladsen end de
ældre. 65 pct. af de 18-29 årige er i høj grad
eller nogen grad åbne om deres seksuelle
orientering og kønsidentitet på deres
arbejdsplads. Blandt LGBT-personer over 50
år er kun 37 pct. åbne om deres seksuelle
orientering og kønsidentitet på deres
arbejdsplads.
• 9 pct. har følt sig diskrimineret på baggrund
af seksualitet eller kønsidentitet på arbejds-
pladsen. Af dem angiver 60 pct., at det har
været med ubehagelige hentydninger eller
vittigheder.
• Mere end hver tredje dansker har oplevet,
at der tales nedsættende om LGBT-perso-
ner på deres arbejdsplads.
• 11 pct. af danske LGBT-personer har følt sig
diskrimeret på arbejdspladsen inden for
det seneste år. EU-gennemsnittet er 19 pct.
Generelt er transkønnede mere udsatte for
diskrimination end homo- og biseksuelle.
Måling af LGBT-personers oplevelse af åbenhed på
arbejdsmarkedet, Epinion for LO, FTF og AC, 2016.
Analyse Danmark for Fagbladet 3F, 2017.
EU LGBT survey, FRA – Fundamental Rights Agency, 2014.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Handlingsplan til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer 2018-2021, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1906514_0018.png
HANDLINGSPLAN TIL FREMME AF TRYGHED, TRIVSEL OG LIGE MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
18
en virksomhed styrke sit brand som arbejdsplads.
Det er derfor også i virksomhedernes interesse, at
LGBTI-personer kan være trygge ved at være åbne
om deres seksuelle orientering eller kønsidentitet på
arbejdspladsen. Ved at begrænse barrierer for åben-
hed sættes alle talenter i spil på arbejdsmarkedet.
Der er behov for at sætte ind med initiativer,
der fremmer social inklusion og reducerer dis-
krimination samt skabe et arbejdsmiljø med lige
muligheder for alle uanset seksuel orientering
eller kønsidentitet. Initiativerne skal gennemføres
i samarbejde med frivillige foreninger, virksomhe-
der, arbejdsgiverorganisationer og faglige orga-
nisationer med henblik på at skabe ejerskab om
initiativerne og effekt ude på arbejdspladserne.
Cases
Danske virksomheder arbejder for inklusion og ikke-diskrimination af LGBTI-medarbejdere
En række danske virksomheder arbejder målrettet med inklusion og ikke-diskrimination af LGBTI-med-
arbejdere. Virksomheder som IBM, IKEA og Microsoft har en LGBT-virksomhedspolitik og støtter aktivt
op om netværk mellem LGBT-medarbejdere i virksomhederne. Virksomhederne er sammen med 430
andre virksomheder, offentlige institutioner og private og selvstændige fra hele Danmark en del af ”The
Danish LGBT Business Network”. Derudover deltager en lang række virksomheder i den årlige Copenha-
gen Pride, og mere end 50 virksomheder sponsorerer årligt Priden.
Empatisk Arbejdsmarked
LGBT Danmark tilbyder programmet ”Empatisk Arbejdsmarked” til virksomheder, organisationer og
uddannelsesinstitutioner. Med programmet bekæmpes social eksklusion og diskriminering af
LGBTI-medarbejdere og -ledere. Programmet består bl.a. af kurser, rådgivning og undervisning for
virksomheder, uddannelsesinstitutioner og fagbevægelsen, så LGBT-personer bedre bliver inkluderet
på arbejdsmarkedet. Formålet er at nedbryde myter og forebygge diskrimination og forskelsbehand-
ling samt at øge trivsel for alle medarbejdere.
Industriens hus illumini-
eret under priden 2017. I
alt deltog 38 virksomhe-
der i paraden det år,
mens 62 erhvervsspon-
sorater støttede op om
Copenhagen Pride
økonomisk eller på
anden vis. (kilde:
Copenhagen Pride)
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Handlingsplan til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer 2018-2021, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1906514_0019.png
19
HANDLINGSPLAN TIL FREMME AF TRYGHED, TRIVSEL OG LIGE MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
Indsatser
Dialog med erhvervslivet om åbenhed og inklusi-
on af LGBTI-personer på arbejdspladsen:
Der
indledes dialog med virksomheder, arbejdsgiveror-
ganisationer og faglige organisationer om åbenhed
og inklusion på arbejdspladserne. Dialogen skal
bidrage til videndeling og udveksling af gode erfa-
ringer. Samtidig skal dialogen danne baggrund for
udviklingen af en kampagne på området.
Kampagne om åbenhed og inklusion af LGBTI-
personer på arbejdsmarkedet:
Der gennemføres
en kampagne i 2020 og 2021 i samarbejde med
frivillige foreninger, virksomheder, arbejdsgiveror-
ganisationer og faglige organisationer. Kampagnen
vil blandt andet have fokus på at udbrede fakta,
succesfulde praksisser, rollemodeller, konkrete
erfaringer til virksomheder og organisationer. Med
kampagnen vil virksomheder og organisationer gå
sammen om at nedbryde tabuer, øge åbenhed og
inklusion på arbejdsmarkedet og i samfundet gene-
relt. Initiativet er finansieret af satspuljen 2018.
Undersøgelse af barrierer for åbenhed på arbejds-
pladsen:
Der igangsættes i 2018 en uddybende
undersøgelse af barrierer for åbenhed på arbejds-
pladsen mv. Undersøgelsen skal bidrage med ny
viden på området og danne grundlag for dialogen
med erhvervslivet og kampagnen.
Indarbejdelse af LGBTI-perspektiver i arbejdsmar-
kedsforskning:
Beskæftigelsesministeriet vil gå i
dialog med Det Nationale Forskningscenter for
Arbejdsmiljø (NFA) om muligheden for, at under-
søgelsen ”Arbejdsmiljø og Helbred” i 2020 inklude-
rer LGBTI-identiteter som en relevant identitets-
markør.
Indarbejdelse af LGBTI-eksempel i Arbejdstilsy-
nets vejledning om mobning og seksuel chikane:
Arbejdstilsynet vil i vejledning om mobning og
seksuel chikane nævne, at krænkelser eksempelvis
kan forekomme på grund af seksuel orientering og
kønsidentitet.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Handlingsplan til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer 2018-2021, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1906514_0020.png
HANDLINGSPLAN TIL FREMME AF TRYGHED, TRIVSEL OG LIGE MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
20
To deltagere i priden i
København, som
holdes hvert år i
august. Den første
københavnske pride
fandt sted i 1996 i juni
måned.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Handlingsplan til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer 2018-2021, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1906514_0021.png
21
HANDLINGSPLAN TIL FREMME AF TRYGHED, TRIVSEL OG LIGE MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
Bekæmpelse af
fordomme blandt
unge og fremme af
åbenhed i uddannelse
Mange LGBTI-personer har oplevet at mistrives
i skolen og har mødt udfordringer i forhold til at
være åbne om deres seksuelle orientering eller
kønsidentitet. Der skal sættes tidligt ind i forhold
til at bekæmpe fordomme blandt unge og
fremme LGBTI-personers tryghed ved at kunne
være åbne i forhold til klasse- eller studiekam-
merater.
Skole- og uddannelsessystemet skal understøtte, at
alle børn og unge trives uanset seksuel orientering
og kønsidentitet. Ser man på, hvordan LGBTI-per-
soner trives i deres skoletid, viser internationale
undersøgelser imidlertid, at mange LGBTI-personer
har oplevet psykisk vold, eksklusion eller mobning
i skolen. Konsekvensen kan være, at unge LGBTI-
personer ikke er åbne om deres seksualitet og
kønsidentitet, ligesom det kan påvirke deres trivsel
negativt og dermed deres læringsparathed i under-
visningen og uddannelsesmuligheder senere hen.
En UNESCO-undersøgelse peger desuden på, at
skolen er det sted, hvor flest LGBT-personer oplever
fordomme og diskrimination sammenlignet med
familie, omgangskreds og nærområde.
En af vejene til at understøtte åbenhed og
bekæmpe fordomme blandt børn og unge er at give
eleverne en større forståelse for forskellighed og
variationer i forhold til køn, krop og seksualitet – og
derigennem skabe en bredere vifte af normer og
idealer. Det er emner, som eleverne i dag præsente-
res for i sundheds- og seksualundervisningen.
Ledelsen på skolerne, lærerne og andet pædago-
giske personale skal have viden og redskaber, som
klæder dem på til at møde og støtte LGBTI-elever
samt til at give klammekammeraterne en bedre
Fakta
• 64 pct. af danske LGBT-personer har ople-
vet negative kommentarer eller opførsel i
skolen pga. deres seksuelle orientering eller
kønsidentitet.
• 63 pct. af danske LGBT-personer skjulte ofte
eller altid deres seksuelle orientering eller
kønsidentitet, da de gik i skole.
• 84 pct. af danskere har oplevet negative
kommentarer eller lignende over for en
skolekammerat, som blev opfattet som
LGBT-person.
• Der ses i gruppen af LGBT-personer selv-
mordsforsøg helt ned under 12-års alderen,
hvor der i den heteroseksuelle kontrolgrup-
pe ikke er nogen, der har forsøgt selvmord i
så tidlig en alder.
• En rapport udarbejdet af UNESCO i 2016
viser, at LGBT-elever i højere grad end
heteroseksuelle udsættes for fysisk eller
psykisk vold i forbindelse med deres
skolegang. Blandt de medvirkende mand-
lige norske homoseksuelle følte 48 pct. sig
mobbet i skolen mod 7 pct. af de hetero-
seksuelle elever.
• 24 pct. af nydanskere støtter et forbud mod
sex mellem to personer af samme køn.
• 29 pct. af nydanskere er modstandere af at
tillade kønsskifteoperationer.
Kilder: UNESCO (2016) – Out in the open. Education sector
responses to violence based on sexual orientation and
gender identity/expression.
EU LGBT survey, FRA – Fundamental Rights Agency, 2014
Lige og Ulige? Homoseksuelle, biseksuelle og transkønne-
des levevilkår, CASA, 2009.
Als Research (2015) – Nydanske LGBT-personers levevilkår
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Handlingsplan til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer 2018-2021, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1906514_0022.png
HANDLINGSPLAN TIL FREMME AF TRYGHED, TRIVSEL OG LIGE MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
22
forståelse af, hvad det vil sige at være LGBTI-per-
son. Det skal være med til at skabe en kultur, hvor
LGBTI-elever kan være trygge ved at være åbne om
deres seksuelle orientering eller kønsidentitet.
Der er behov for at forebygge og reducere mob-
ning, mistrivsel og diskrimination relateret til køn,
krop og seksualitet blandt unge.
Bestyrelsen i foreningen
Sabaah forbereder årets
generalforsamling. Med-
lemskabet af foreningen
er hemmeligt. Sabaah
arbejder for at forbedre
vilkårene for LGBT+
personer med anden
etnisk baggrund end
dansk.
Cases
UNESCO’s call for action:
Danmark tilsluttede sig i 2016 UNESCO’s Call for Action på undervisningsområdet, som blandt andet opfordrer til, at landene
monitorerer vold og mobning i skoler, at de udvikler politikker til forebyggelse og håndtering af vold og diskrimination, både
nationalt, lokalt og på skolerne, og at de udvikler undervisningsmiljøer med fokus på inklusion og trivsel for alle. Danmark har i
forlængelse heraf og som en del af regeringens aktionsplan til forebyggelse og bekæmpelse af mobning igangsat initiativer for at
imødegå mobning og vold mod unge LGBTI-personer.
Normstormerne:
Aarhus Kommune og Københavns Kommune samarbejder med LGBT+Ungdom, AIDS-Fondet og Sex & Samfund om tilbuddet
”Normstormerne”, som tilbydes 7. til 10. klasser i Aarhus og Københavns Kommune. Et besøg af Normstormerne har til formål at
mindske mobning og mistrivsel relateret til køn og seksualitet. Normstormernes tilbud giver eleverne mulighed for at arbejde med
en mere nuanceret forståelse af køn og seksualitet og selv være med til at udvikle konkrete redskaber til at modarbejde mobning
og diskrimination, så klassen bliver et tryggere sted for alle, uanset kønsidentitet, kønsudtryk og seksuel orientering.
Destination Trivsel:
I et samarbejde med Aalborg, Aarhus, Holstebro og Københavns kommune, Danmarks skolelederforening, Danske skoleelever og
Skole og Forældre har Sex & Samfund udviklet indsatsen ”Destination Trivsel”, der har som mål at fremme trivsel samt forebygge
mobning, mistrivsel og diskrimination relateret til køn, krop og seksualitet. Projektet sætter fokus på, hvordan der på den enkelte
skole kan arbejdes med undervisningsindsatser og udvikling af en trivselsfremmende skolekultur baseret på anerkendelse og
mangfoldighed. Destination Trivsel tilbyder blandt andet konkrete læringsforløb om normer, køn, krop, relationer og seksualitet til
alle klassetrin i skolen.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Handlingsplan til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer 2018-2021, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1906514_0023.png
23
HANDLINGSPLAN TIL FREMME AF TRYGHED, TRIVSEL OG LIGE MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
Indsatser
Ansøgningspulje til bekæmpelse af fordomme:
Der udmøntes i 2018 en ansøgningspulje målrettet
frivillige foreninger, organisationer og NGO’er.
Bekæmpelse af fordomme udgør det ene tema for
puljen. Ansøgningspuljen skal bl.a. bidrage til at
mindske fordomme i befolkningen generelt i
forhold til LGBTI-personer, men der kan eksempel-
vis fokuseres på aktiviteter og oplysning i klubber,
foreninger samt skolen og ungdomsuddannelser
med henblik på at bekæmpe fordomme tidligt.
Initiativet er finansieret af satspuljen 2018.
Evaluering af sundheds- og seksualundervisning
og familiekundskab:
Undervisningsministeriet vil
gennemføre en evaluering af det obligatoriske
emne sundheds- og seksualundervisning og fami-
liekundskab i folkeskolen og på de frie grundskoler.
Emnet skal blandt andet bidrage til elevernes
forståelse af normer og idealer for køn, krop og
seksualitet, og hvordan forståelsen påvirkes af det
samfund, man lever i. Formålet med evalueringen
er at følge op på, om undervisningen i emnet kan
styrkes. Evaluering iværksættes første halvår 2018,
og resultaterne forventes at ligge klar ultimo 2018.
Forundersøgelse af monitorering af LGBTI-elevers
trivsel:
Undervisningsministeriet vil som opfølg-
ning på tilslutningen til UNESCO’s Call for Action
igangsætte en forundersøgelse af, hvordan LGBTI-
elevers trivsel i uddannelsessystemet kan monitore-
res for på længere sigt at sikre viden om trivsel for
denne målgruppe, og hvor der bør sættes ind over
for eventuel mistrivsel. Viden om LGBTI-elevers
trivsel skal endvidere bidrage til at opfylde folke-
skolereformens nationale mål om, at alle elevers
trivsel skal styrkes.
Inspirations- og vejledningsmateriale til skoler og
ungdomsuddannelsesinstitutioner:
Der udarbej-
des inspirations- og vejledningsmateriale til skoler
og ungdomsuddannelsesinstitutioner om, hvilke
udfordringer fx unge homoseksuelle, transkønnede
eller børn og unge af homoseksuelle forældre kan
møde, og hvordan ledelse, lærere og pædagogisk
personale kan understøtte deres trivsel og fremme
åbenhed og forståelse blandt klassekammerater.
Materialet skal have særligt fokus på at understøtte
skoler og institutioner, hvor der kan være mindre
accept af LGBTI-personer fx som følge af en høj
andel af elever med anden etnisk baggrund. Mate-
rialet udarbejdes i sammenhæng med film og
materialer udviklet med tilskud fra udlodningsmid-
ler fra Undervisningsministeriet i 2017.
Drøftelse af LGBTI-området på de videregående
uddannelsesinstitutioner:
Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet vil drøfte LGBTI-området med
ledelserne for de videregående uddannelsesinstitu-
tioner med henblik på at udveksle erfaringer og
initiativer på området. Drøftelsen skal afdække
eventuelle udfordringer, herunder om der er grund-
lag for en opfølgende indsats.
Seksualundervisningen i læreruddannelsen:
Når
den igangværende evaluering af læreruddannelsen
er afsluttet ultimo 2018, vil der blive taget stilling
til, om der eventuelt skal igangsættes initiativer i
forhold til seksualundervisning på læreruddannel-
sen. Evalueringen vil blandt andet belyse, hvordan
professionshøjskolerne tilrettelægger de frivillige
kurser, herunder ”Sundheds- og seksualundervis-
ning og familiekundskab.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Handlingsplan til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer 2018-2021, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1906514_0024.png
HANDLINGSPLAN TIL FREMME AF TRYGHED, TRIVSEL OG LIGE MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
24
Pan Idræts kvindehold i
fodbold snører skoene
før udekamp på
banerne ved Kløver-
marken på Amager. I Pan
Idræt er medlemmerne
primært homoseksuelle.
Pan Idræt er en del af et
omfattende globalt
sportsnetværk for
LGBT-personer.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Handlingsplan til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer 2018-2021, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1906514_0025.png
25
HANDLINGSPLAN TIL FREMME AF TRYGHED, TRIVSEL OG LIGE MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
Bekæmpelse af
homofobi og transfobi
i det offentlig rum,
sport og idræt
LGBTI-personer skal have de samme mulig-
heder som andre mennesker for at bevæge sig
frit i det offentlige rum og for at være aktive i
forenings- og idrætslivet. Barrierer, som reelt
forhindrer lige vilkår for deltagelse, skal
nedbrydes.
LGBTI-personer skal – ligesom alle andre menne-
sker – kunne bevæge sig trygt og frit i det offentlige
rum uden frygt for trusler, chikane eller overgreb.
Mange oplever imidlertid stadig diskrimination og
fordomme på grund af deres seksuelle orientering
eller kønsidentitet. Nogle LGBTI-personer undlader
af den grund fx at færdes på bestemte steder eller at
holde i hånd med en partner af samme køn.
Det offentlige rum skal være en arena for social
interaktion mellem alle slags mennesker, hvor
man kommer hinanden ved, og hvor man kan
møde mennesker, der ikke nødvendigvis ligner én
selv. Det gælder fx i fodboldklubben, når man går
til spejder eller engagerer sig i en ungdomsorgani-
sation.
Danske idrætsforeninger skal fx være åbne for
alle, men alligevel kan LGBTI-personer opleve
barrierer, som reelt forhindrer, at de har samme
vilkår og muligheder som andre mennesker for at
deltage og trives i sports- og idrætsmiljøer.
Særligt i mere udprægede maskuline idrætsmil-
jøer, hvor fysikken og det maskuline fremhæves
som en afgørende kvalitet, man efterstræber og
dyrker, kan der være en særlig negativ jargon
over for LGBTI-personer. Det kan medføre, at
LGBTI-personer enten mistrives eller helt undla-
der at opsøge idrætsforeningerne på trods af, at
man har et ønske om at dyrke en given idrætsgren.
Fakta
• 31 pct. af danske LGBT-personer har følt sig
diskrimineret eller chikaneret på grund af
deres seksuelle orientering.
• 49 pct. af danske LGBT-personer undgår
offentligt at holde i hånd med en partner af
samme køn af frygt for overfald, trusler
eller chikane.
• Mere end 50 pct. af danske transkønnede
undgår steder af frygt for overfald, trusler
eller chikane.
• Antallet af registrerede hadforbrydelser er
steget med 38,4 pct. fra 2015 til 2016.
Racistisk motiverede hadforbrydelser var
den mest udbredte motivkategori i 2016
(140 sager). Herefter fulgte religiøst motive-
rede hadforbrydelser (88 sager) og hadfor-
brydelser motiveret af offerets seksuelle
orientering (45 sager).
• Der findes ikke en dansk undersøgelse af
homofobi og transfobi i sport, men en
undersøgelse fra 2015, der dækker USA,
Storbritannien, Australien, Canada, Irland og
New Zealand, viser, at 73 pct. af de adspurg-
te ikke mener, at ungdomsholdsport er
sikkert for homo- og biseksuelle. Kun 1 pct.
mener, at homo- og biseksuelle er fuld-
kommen accepteret i sportskulturen, mens
46 pct. mener, at de ikke er accepteret
overhovedet eller kun lidt.
LGBT survey, FRA – Fundamental Rights Agency, 2014
Rigspolitiets årsrapport vedrørende hadforbrydelser, 2016
Out on the fields, Erik Denison og Alistair Kitchen, 2015
LGBT-sundhed – Helbred og trivsel blandt lesbiske, bøsser,
biseksuelle og transpersoner, Statens Institut for Folke-
sundhed, 2015.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Handlingsplan til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer 2018-2021, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1906514_0026.png
HANDLINGSPLAN TIL FREMME AF TRYGHED, TRIVSEL OG LIGE MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
26
I 2021 afholdes World-
Pride og EuroGames i
København. Dette mega
event går ved navnet
Happy Copenhagen.
Der er behov for at bekæmpe fordomme og
sikre et trygt offentligt rum generelt og inden for
sport og idræt, så LGBTI-personer kan færdes frit,
deltage på lige fod med andre og være åbne om
deres seksuelle orientering og kønsidentitet.
Cases
WorldPride og EuroGames til Danmark i 2021
Regeringen lavede i 2017 støtteerklæringer til Copenhagen Pride og Pan Idræts bestræbelser på at få WorldPride og sportseventen,
EuroGames, til København i 2021 via projektorganisationen Happy Copenhagen. København er efterfølgende blevet tildelt vært-
skabet for både WorldPride og EuroGames under overskriften Happy Copenhagen. Det er første gang, de to arrangementer afhol-
des samtidig i samme by, og arrangementet forventes at tiltrække mere end en halv million mennesker.
Kampagne mod homofobi i Dansk fodbold:
Spillerforeningen, DBU, Divisionsforeningen og Amnesty International gennemførte i
2017 en fælles kampagne mod homofobi i dansk fodbold. Afstandtagen til homofobi i sporten blev bl.a. markeret af spillerne med
regnbuefarvede anførerbind og regnbuefarvede flag ved indmarch i kampe i Alka Superligaen.
Rigspolitiets indsats til bekæmpelse af hadforbrydelser:
I 2015 intensiverede Rigspolitiet indsatsen til bekæmpelse af hadfor-
brydelser ved bl.a. at etablere en monitoreringsordning på området, hvortil der årligt udarbejdes en rapport, der beskriver antallet
og typen af anmeldte hadforbrydelser i Danmark. Kategorien ”Seksuelt orienterede hadforbrydelser” er en fast del af rapporten.
Monitoreringsordningen bidrager til at skabe større opmærksomhed om forebyggelse og bekæmpelse af hadforbrydelser. Rigspoli-
tiet har endvidere iværksat en dialogindsats med en række væsentlige interessenter på området, herunder bl.a. Institut for Menne-
skerettigheder og LGBTI-organisationer, for at etablere et tættere og løbende samarbejde, hvor politiet kan få inputs til fremtidige
tiltag bl.a. til at bekæmpe hadforbrydelser mod LGBTI-personer. Dialogen har også til formål at skabe større tillid mellem politiet og
udsatte minoritetsgrupper, således at flere ofre for hadforbrydelser anmelder disse sager til politiet.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Handlingsplan til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer 2018-2021, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1906514_0027.png
27
HANDLINGSPLAN TIL FREMME AF TRYGHED, TRIVSEL OG LIGE MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
Indsatser
Undersøgelse af barrierer for LGBTI-personer i
idrætsforeninger og omfanget af homo- og trans-
fobi:
Kulturministeriet vil i 2019 gennemføre en
undersøgelse af omfanget af oplevede barrierer for
LGBTI-personer i de danske idrætsforeninger og
omfanget af homo- og transfobi i disse miljøer.
Undersøgelsen skal danne vidensgrundlag for
udviklingen af idrættens fælles strategi på området
og efterfølgende iværksættelse af initiativer på
området. Initiativet er finansieret af satspuljen 2018.
Nedsættelse af arbejdsgruppe og udvikling af
idrættens fælles strategi:
Der nedsættes en arbejds-
gruppe under Kulturministeriet, som skal udvikle
en fælles strategi for idrætten om, hvordan man
forbedrer LGBTI-personers trivsel, tryghed og lige
muligheder i idrætsforeningerne. Arbejdsgruppen
vil bestå af interessenter på området i form af fx
Idrættens Analyseinstitut, DIF, DGI, DBU, Spillerfor-
eningen, Dommerforeningen, fanklubbernes
forening, PAN idræt, LGBT Danmark, Amnesty
International, Sex og Samfund. Initiativet er finan-
sieret af satspuljen 2018.
Iværksættelse af initiativer i udvalgte idræts-
grene:
Med afsæt i arbejdsgruppens anbefalinger
og idrættens fælles strategi på området vil Kultur-
ministeriet i 2020 og 2021 igangsætte en række
initiativer i form af kampagner og aktiviteter inden
for udvalgte idrætsgrene, som skal forbedre
LGBTI-personers trivsel, tryghed og lige muligheder
i de danske idrætsforeninger og samtidig bekæmpe
homo- og transfobi. Initiativet er finansieret af
satspuljen 2018.
WorldPride og EuroGames i 2021:
Afholdelsen af
WorldPride og Eurogames i 2021 finder sted samti-
dig med Kulturministeriets udrulning af kampag-
ner og aktiviteter, som skal forbedre LGBTI-perso-
ners trivsel, tryghed og lige muligheder i de danske
idrætsforeninger. Kulturministeriet vil derfor indgå
i dialog med Happy Copenhagen og organisatio-
nerne bag, herunder Copenhagen Pride og Pan
Idræt, med henblik på at sammentænke begiven-
hederne med ministeriets initiativ til gavn for alle
LGBTI-personer.
Udvidelse af Offerundersøgelsens spørgeskema:
Justitsministeriet udvider spørgeskemaet til brug
for Offerundersøgelsen med et spørgsmål, der i
videre omfang belyser motiver for voldshandlinger
mod LGBTI-personer.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Handlingsplan til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer 2018-2021, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1906514_0028.png
HANDLINGSPLAN TIL FREMME AF TRYGHED, TRIVSEL OG LIGE MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
28
Jørgen, bagerst, bor på
plejehjemmet Slottet
og er kæreste med
Benny. Plejehjemmet
Slottet på Nørrebro har
en Regnbueprofil. Det
betyder, at der er
specielt fokus på
LGBT-personer.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Handlingsplan til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer 2018-2021, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1906514_0029.png
29
HANDLINGSPLAN TIL FREMME AF TRYGHED, TRIVSEL OG LIGE MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
Styrke viden og rådgivning
i sundhedsvæsenet og
ældreplejen
Lige adgang til sundhed og behandling er helt
grundlæggende for det enkelte menneskes
livskvalitet. Fysisk og psykisk trivsel er en
forudsætning for, at man kan udfolde sig og tage
del i samfundet, gennemføre en uddannelse og
varetage et arbejde.
Sammenlignet med den øvrige befolkning er
LGBT-personers
3
sundhedstilstand generelt dårlige-
re, hvilket bl.a. skyldes sundhedsadfærd i forhold til
rygning og alkoholforbrug. Endvidere er der en
højere forekomst af kræft, selvmord og selvmords-
forsøg.
Undersøgelser peger samtidig på, at LGBTI-per-
soner kan opleve at blive mødt med fordomme
og manglende forståelse i sundhedsvæsenet. Det
kan påvirke den enkeltes livskvalitet negativt.
Uden den rette viden kan det være en udfordring
at håndtere blandt sundheds-, pleje- og aktivitets-
personale på områderne for både ældre og yngre.
Udvikling af viden og opsamling af erfaringer
er vigtige elementer i patientbehandling generelt,
men gør sig særligt gældende for relativt sjældent
forekommende forhold som fx transkønnethed.
Samtidig er det afgørende, at transkønnede og
interkønnede samt deres pårørende får den rette
information om de forskellige udrednings- og
behandlingsforløb på sundhedsområdet.
Lige adgang til sundhed for alle er grundlæg-
gende i det danske samfund. Derfor bør sund-
hedsvæsenet være opmærksomme på de særlige
sundhedsmæssige risici og udfordringer blandt
LGBTI-personer, så det enkelte menneske ikke
oplever, at seksuel orientering, kønsidentitet eller
kønskarakteristika er en barriere for at leve et
sundt og godt liv.
Der er behov for at sætte bredt ind med initiati-
ver, der understøtter forskning og videnspredning
med henblik på at aflive myter og sikre et for-
domsfrit møde mellem sundhedsvæsnet, ældre-
Når der skrives LGBT-per-
soner og ikke LGBTI-personer,
så skyldes det, at de undersø-
gelser, den følgende tekst
refererer ikke omfatter
interkøn. Derfor anvendes
LGBT-personer og ikke
LGBTI-personer.
3
Fakta
• Omkring hver femte blandt lesbiske, bøs-
ser, biseksuelle og transkønnede ryger hver
dag, mens dette kun gør sig gældende for
16 pct. af den øvrige befolkning.
• LGBT-personer ryger mere hash end den
øvrige befolkning. Særligt biseksuelle
kvinder – her ryger 25 pct. hash, mod 5 pct.
heteroseksuelle kvinder.
• 16 procent af bøsser overskrider højrisiko-
grænsen for indtag af alkohol (21 genstan-
de om ugen), hvorimod det er 9 pct. af
heteroseksuelle mænd. For transkønnede
er andelen, der ugentlig drikker over 17,5
genstande, 17 pct.
• Et dansk studie fra 2013 viser, at der for
kvinder gift med kvinder ses en overdøde-
lighed af selvmord og kræft. For mænd der
er gift med mænd ses en overdødelighed
af aids-relaterede sygdomme og selvmord.
• Transkønnede har et markant dårligere
selvvurderet helbred end de øvrige grup-
per, ligesom en stor andel også har et
dårligt mentalt helbred og lider af stress.
Det gælder i særdeleshed de unge
transkønnede under 35 år.
LGBT-sundhed – Helbred og trivsel blandt lesbiske, bøsser,
biseksuelle og transpersoner, Statens Institut for Folke-
sundhed, 2015.
Self reported sexual and psychosocial health among non
heterosexual Danes, Christian Graugaard m.fl., Scandinavi-
an Journal of Public Health, 2015.
Lige og Ulige? Homoseksuelle, biseksuelle og transkønne-
des levevilkår, CASA, 2009.
plejen og LGBTI-personer. Det skal understøttes
af styrket viden, forskning, rådgivning og informa-
tionsmateriale om at leve som transkønnet eller
interkønnet.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Handlingsplan til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer 2018-2021, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1906514_0030.png
HANDLINGSPLAN TIL FREMME AF TRYGHED, TRIVSEL OG LIGE MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
30
Cases
Flytning af diagnosekoder for transkønnede og øgede muligheder for behandling
Danmark besluttede som det første land i verden at rykke WHOs diagnosekoder for transkønnede fra
diagnosekapitlet om psykiske sygdomme til et ikke-stigmatiserende afsnit. Det skete den 1. januar
2017. Sundhedsstyrelsens nye specialeplan fra 2017 gør det muligt for transkønnede at modtage den
indledende diagnostik samt opstart af behandling i Region Nordjylland. Dette øger antallet af tilbud,
også geografisk, til transkønnede.
Sundhedsstyrelsen nye vejledning om sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold
Sundhedsstyrelsen udgav i september 2017 en ny vejledning om sundhedsfaglig hjælp ved kønsidenti-
tetsforhold. Den nye vejledning understreger, at sundhedspersonale skal udvise respekt og forståelse
for den enkelte transkønnede. Endvidere fremgår det af vejledningen, at en psykiatrisk udredning ikke
er en generel betingelse for sundhedsfaglig behandling ved kønsidentitetsforhold og kun skal foreta-
ges, når det er relevant og ud fra en konkret og individuel faglig vurdering. De relevante organisationer
på området er løbende blevet inddraget i udarbejdelsen af vejledningen.
Specialiseret tilbud til børn og unge med kønsidentitetsforhold
Gennem det specialiserede tilbud til børn og unge er det muligt for børn og unge at komme i behand-
ling med medicin, der udsætter puberteten (også kaldet stophormon), når de har nået tanner stadie 2
4
eller højere. Man kan begynde på hormoner til det køn, man identificerer sig med (såkaldte krydshor-
moner), når effekten af stophormonerne er vurderet. Dette forudsætter en aktuel og grundig faglig og
individuel vurdering under hensyntagen til den enkeltes præferencer og forhold. Behandlingsforløbene
foregår i et team af eksperter fra Sexologisk Klinik, Rigshospitalet, Børne-Unge Psykiatrisk Klinik og
Bispebjerg Hospital.
Lovforslag om ændring af kastrationsreglerne
Den 1. januar 2018 trådte nye ændringer til sundhedsloven i kraft, der skal bidrage til, at transkønnede
personer mødes med værdighed og respekt i sundhedsvæsenet. Terminologien i sundhedsloven er
derfor blevet ændret således, at man ved kastration i forbindelse med kønsskifte ikke længere skal
have stillet diagnosen transseksualitet, men i stedet skal opfylde kravet om at være transkønnet.
Samtidig fjernes kravet om, at Sundhedsstyrelsen skal give tilladelse til kastration som led i kønsskifte,
og beslutningen overlades i stedet til den ansvarlige læge sammen med patienten, idet de er nærmest
til at vurdere, om betingelserne for kastration er opfyldt.
Tanners stadier bruges til
at vurdere pubertetsudvik-
ling. Begyndende pubertet
markeres med brystudvikling
hos piger (Tanner stadium 2)
og testikelforstørrelse hos
drenge (Tanner stadium 2).
4
Henriette Kristensen holder
foredrag om det at skifte køn
i foreningen TID (Transperson
i Danmark ).
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Handlingsplan til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer 2018-2021, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1906514_0031.png
31
HANDLINGSPLAN TIL FREMME AF TRYGHED, TRIVSEL OG LIGE MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
Indsatser
Styrket sundhedsindsats i almen praksis målret-
tet LGBTI-personer:
Der igangsættes en indsats, der
har som mål at sikre en styrket forebyggende
indsats med udgangspunkt i almen praksis. Almen
praksis skal klædes bedre på til at møde LGBTI-per-
soner med fordomsfrihed og tolerance samt have
større viden om sundhedsudfordringer blandt
LGBTI-personer, fx mental sundhed herunder øget
risiko for selvmord, seksuelt overførbare infektio-
ner, hepatitis, rygning, alkohol og kræft. Derudover
igangsættes en informationsindsats målrettet
LGBTI-personer, som skal opfordre LGBTI-personer
til at være fordomsfri og åbne over for deres alment
praktiserende læge om deres seksualitet, da lægen
på den måde kan yde den bedste og mest relevante
hjælp og behandling til den enkelte patient. Initia-
tivet er finansieret af satspuljen 2018.
Informationsmateriale til pleje- og aktivitets-
personale på ældreområdet vedrørende ældre
LGBTI-personer:
Der udarbejdes informationsma-
teriale, der skal understøtte pleje- og aktivitetsper-
sonale i mødet med ældre LGBTI-personer. Dette
med henblik på at øge LGBTI-personers sundhed
og sikre dem en god og værdig alderdom med
respekt for deres seksuelle orientering og kønsiden-
titet. Materialet skal understøtte en fordomsfri og
tolerant dialog mellem pleje- og aktivitetspersonale
og LGBTI-personer. Tidligere erfaringer og relevan-
te aktører inddrages i udarbejdelsen af inspirations-
materialet. Initiativet er finansieret af satspuljen 2018.
Etablering af videnscenter på transområdet:
Der
etableres et videnscenter i sundhedsvæsnet, som
skal udvikle viden og fastholde erfaringer på trans-
området. Videnscenteret, som vil være murstens-
løst, får en bestyrelse sammensat af de to centre på
området i henholdsvis Region Hovedstaden og
Region Nordjylland. Den daglige drift varetages af
en forskningsleder og et sekretariat. Hertil kan
knyttes forskere og ph.d.-studerende fra de involve-
rede afdelinger, etableres databaser og forsknings-
protokoller m.v., ligesom centeret kan arrangere
kurser og konferencer m.v. Initiativet er finansieret
af satspuljen 2018.
Øget informationsindsats i relation til transkøn-
nede:
Der igangsættes en øget informationsindsats
i sundhedsvæsnet, herunder brugerinddragelse og
aktiviteter, der fremmer dialog og åbenhed omkring
behandlingstilbud, informationsmøder til brugere
og pårørende samt indsatser rettet mod relevante
personalegrupper som skolelærere og sundheds-
personale. Der gennemføres dialogmøder mellem
sygehusene og brugerorganisationer mv. og lignen-
de initiativer, som har til formål at imødekomme
brugerorganisationernes ønske om større transpa-
rens og medindflydelse på området. Initiativet er
finansieret af satspuljen 2018.
Pilotprojekt om supplerende rådgivning af
transkønnede:
Der igangsættes et pilotprojekt,
hvor transkønnede kan modtage supplerende
rådgivning, der er uafhængig af den øvrige udred-
ning og behandling. Rådgivningsinitiativet iværk-
sættes i tilknytning til det eksisterende tilbud, der
varetages i Region Hovedstaden og Region Nordjyl-
land. Rådgivningen varetages af psykologer og social-
rådgivere og har til formål blandt andet at sikre
psykologisk og social støtte i den transkønnedes
transistionsforløb eller ved behov for hjælp til afkla-
ring vedrørende kønsidentitet fx hen imod et køns-
skifte. Initiativet er finansieret af satspuljen 2018.
Informationsmateriale målrettet forældre til børn
født med variation i kønskarakteristika:
Der
udarbejdes informationsmateriale målrettet foræl-
dre til børn, der bliver født med variation i køns-
karakteristika. Informationsmaterialet, der vil have
Sundhedsstyrelsen som afsender, skal tage udgangs-
punkt i, hvordan forældrene bedst informeres
omkring det lægefaglige samt de dilemmaer og
udfordringer, der er forbundet med variationen i
deres barns kønskarakteristika. Materialet vil tage
udgangspunkt i den overordnede faglige vejled-
ning, der er under udarbejdelse af regionerne og det
faglige selskab. Materialet bliver udarbejdet med
inddragelse af relevante interessenter. Initiativet er
finansieret af satspuljen 2018.
Konference om variation i kønskarakteristika:
For at skabe øget åbenhed, viden og dialog omkring
variation i kønskarakteristika vil Sundhedsstyrelsen
i andet halvår af 2018 afholde en sundhedsfaglig
konference. For at sikre, at relevante fagfolk og interes-
senter deltager, vil invitationen blive sendt bredt ud.
Gennemgang af proces for udvælgelse af bloddo-
norer:
Der er behov for større fokus på udvælgelsen af
bloddonorer, så den bliver mindre stereotyp og mere
fokuseret på risikoadfærd. Der er derfor iværksat en
gennemgang af blodbankernes proces for vurdering
af donorers egnethed, herunder spørgeskemaerne til
potentielle bloddonorer og generel praksis.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Handlingsplan til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer 2018-2021, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1906514_0032.png
HANDLINGSPLAN TIL FREMME AF TRYGHED, TRIVSEL OG LIGE MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
32
I mange lande er det
vanskeligt at afholde
pride. Billedet her er fra
Baltic Pride i Vilnius i
2013.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Handlingsplan til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer 2018-2021, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1906514_0033.png
33
HANDLINGSPLAN TIL FREMME AF TRYGHED, TRIVSEL OG LIGE MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
Internationalt
ansvar og
samarbejde
ILGA Europe (2017): State
Sponsored Homophobia - A
World Survey of Sexual
Orientation Laws: Criminalisa-
tion, Protection and Recogni-
tion.
5
Internationalt er LGBTI-personers rettigheder
under pres, og LGBTI-personer forfølges i store
dele af verden, ligesom homoseksualitet og
homoseksuelle forhold mange steder ikke
anerkendes.
Homoseksualitet er forbudt i mere end 70 lande,
heraf har 8 lande dødsstraf for homoseksualitet.
5
Der rapporteres om øget diskrimination, forfølgel-
se, hadkampagner og aktioner rettet mod
LGBTI-personer i flere lande.
Homoseksualitet og kønsidentitet er fortsat
kontroversielle emner mange steder rundt om i
verden. Diskrimination på grund af seksuel ori-
entering og kønsidentitet er udbredt i en række
lande i bl.a. Mellemøsten og Afrika. Det gælder
fx flere tidligere britiske kolonier, hvor man har
bibeholdt såkaldt sodomilovgivning fra Victoria-
tiden, som forbyder seksuelt samkvem mellem
mænd, samt i lande med Sharia-lovgivning. Men
det gælder også i andre lande som fx Rusland og
flere østeuropæiske lande, hvor der bl.a. er forbud
mod organisationer, der arbejder for LGBTI-rettig-
heder, og hvor myndighederne slår hårdt ned på
LGBTI-aktivister.
Frihed og lighed er både afgørende for det enkel-
te menneskes muligheder og for et lands velstand,
udvikling og økonomiske vækst. Derfor slår den
danske udviklingspolitiske og humanitære strategi,
Verden 2030, også fast, at Danmark ”vil
arbejde for
samfund, der ikke diskriminerer – heller ikke på bag-
grund af kønsidentitet eller seksuel orientering – og
som følger det internationalt vedtagne regelsæt”.
Det
er vigtigt, at Danmark bliver ved med at gå forrest
for at fremme retten til frihed og lighed uanset
seksuel orientering, kønsidentitet og køn.
Der er behov for, at Danmark fortsat arbejder
Fakta
• Den seneste Global Ressources rapport
(Global Resources Report 2015/2016), som
kortlægger finansiering til LGBTI-området
internationalt, placerer Danmark i top 6
blandt de opgjorte donorlande og multila-
terale donorer.
• Ifølge Global Ressources rapporten alloke-
rede Danmark i 2015 og 2016 gennem
udenrigs- og udviklingspolitikken mere end
USD 6 mio. USD til dagsordenen.
• Homoseksualitet er ulovligt i 72 lande på
verdensplan. I 45 af disse lande gælder
lovgivningen både kvinder og mænd.
• I 8 lande kan homoseksualitet medføre
dødstraf.
• Homoseksuelle ægteskaber anerkendes og
tillades i kun 22 lande.
Kilde: International Lesbian, Gay, Bisexual, Trans and
Intersex Association: Carroll, A. and Mendos, L.R.,
Sta-
te-Sponsored Homophobia 2017: A world survey of sexual
orientation laws: criminalisation, protection and recogniti-
on
(Geneva; ILGA, May 2017).
aktivt for at fremme LGBTI-personers menneske-
rettigheder globalt. Det sker bilateralt gennem
danske ambassader og repræsentationer, som
følger udviklingen på LGBTI-området på landeni-
veau, har dialog med partnerlandene, og støtter
lokale og internationale civilsamfundsorganisati-
oner, der arbejder for at fremme LGBTI-personers
rettigheder og vilkår i landene. Danmark arbejder
endvidere aktivt for at fremme LGBTI-personers
anerkendelse og menneskerettigheder multilateralt
gennem FN, EU, OSCE og Europarådet.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Handlingsplan til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer 2018-2021, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1906514_0034.png
HANDLINGSPLAN TIL FREMME AF TRYGHED, TRIVSEL OG LIGE MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
34
Danmark støtter også flere danske civilsam-
fundsorganisationer, som arbejder med forta-
lervirksomhed for LGBTI-personers menneske-
rettigheder internationalt og gennem indsatser i
konkrete lande. Det gælder bl.a. Sex og Samfund,
Aids-Fondet og LGBT Danmark. Danmark støtter
også flere internationale organisationer og fonde,
der arbejder for LGBTI-personers rettigheder glo-
balt, herunder Amplify Change og International
Planned Parenthood Federation (IPPF).
Cases
Formandskab af Europarådet:
Under det danske formandskab af Europarådet i 2017/2018 har
LGBTI-rettigheder været et fokusområde og en del af formandskabsprioriteterne. Regeringen afholdt i
marts 2018 i samarbejde med Folketinget og den danske delegation til Europarådets parlamentariske
forsamling en konference på Christiansborg om LGBTI-personers privat- og familieliv. Ved samme
lejlighed udgav regeringen en publikation om homoseksuelle pars rettigheder til ægteskab og familie-
liv i Europa, som kan bruges til inspiration og videndeling medlemslandene imellem.
LGBT Danmark projekt i Uganda:
Mange LGBT+ personer i Uganda lever en marginaliseret tilværelse,
hvor de diskrimineres af deres familier, offentlige institutioner og samfundet generelt, og hvor realise-
ringen af deres seksualitet og kønsidentitet er ulovlig. Dette fører ofte til selv-stigmatisering, lavt selv-
værd og ”minority stress”. En kortlægning af situationen for LGBT+ personer og organisationer i Uganda
foretaget i 2015-16 konkluderer, at de bl.a. har behov for støtte til at håndtere denne diskrimination og
de psykologiske problemer, som følger med. Med støtte fra Udenrigsministeriet har LGBT Danmark og
Positive Vibes (PV) afholdt 12 workshop med ca. 200 deltagere med henblik på at bekæmpe den
diskrimination, LGBT+ personer møder, samt skabe bro mellem LGBT+ personer og det omgivende
samfund.
Dansk-Arabisk Partnerskabsprogram (DAPP):
Udenrigsministeriet har under den nye fase af
Dansk-Arabisk Partnerskabsprogram (DAPP) 2017-2021 valgt at sætte fokus på LGBTI-personers vilkår i
Mellemøsten og Nordafrika. LGBT Danmark har derfor fået økonomisk støtte fra DAPP under program-
mets indsatsområde ”Ligestilling”. LGBT Danmark arbejder for at styrke lokale LGBT-organisationer
gennem kapacitetsopbygning i bl.a. projektledelse, økonomistyring og organisering. Derudover går
projektet ud på, at styrke LGBT-personers selvværd gennem uddannelse, om hvad det vil sige at være
LGBT. Projektet giver LGBT-personer mulighed for at møde ligesindede, så isolation bliver brudt. Projek-
tet har allerede vist sine første positive resultater i Tunesien.
Myanmar:
Ambassaden i Myanmar støttede i 2015/2016 en lokal LGBT-film- og -fotofestival, som
ambassaden også forventer at støtte i 2018. Festivalen, som omfatter visning af film, en fotoudstilling,
debatarrangementer og workshops, tiltrak i 2016 over 3.500 deltagere. Formålet med festivalen er at
bidrage til den voksende bevægelse for lige rettigheder for LGBT-personer i Myanmar, herunder at
skabe positive unge rollemodeller, debat omkring LGBT-specifikke udfordringer og øge opmærksomhe-
den omkring HIV/Aids i det lokale LGBT-miljø. Fremadrettet er det forventningen, at den årlige filmfesti-
val også skal finde sted uden for Yangon på bl.a. universiteter og andre lokationer i Myanmar.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Handlingsplan til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer 2018-2021, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1906514_0035.png
35
HANDLINGSPLAN TIL FREMME AF TRYGHED, TRIVSEL OG LIGE MULIGHEDER FOR LGBTI-PERSONER
Indsatser
Dansk medlemskab af Equal Rights Coalition
(ERC):
ERC blev etableret i 2016 og er en sammen-
slutning af stater, private aktører og NGO’er, som
arbejder for at fremme ligestilling for LGBTI-perso-
ner internationalt. Det sker bl.a. gennem vidensde-
ling, koordination og fælles tiltag. I marts 2018 blev
Danmark officielt optaget som medlem. Danmark
vil bruge medlemskabet til at fremme LGBTI-perso-
ners rettigheder globalt, herunder til at fremme
LGBTI-dagsordenen i relevante internationale fora,
og styrke koordinationen mellem lande og organi-
sationer, der arbejder for at fremme LGBTI-perso-
ners menneskerettigheder internationalt.
Dansk bidrag til Global Philanthropy Projects
(GPP) Global Resources Report:
GPP udarbejder
hvert andet år en rapport, som har til formål at
kortlægge finansiering til LGBTI-området i interna-
tionalt regi. Udenrigsministeriet bidrog for første
gang i 2017 med data for dansk støtte til LGBTI-om-
rådet for 2015 og 2016.
Dansk medlemskab af UN LGBTI Core Group:
Der
er opnået store fremskridt i forhold til LGBTI-per-
soners rettigheder igennem FN de seneste år, og
dansk medlemskab af UN LGBT Core Group vil
styrke Danmarks position på LGBTI-området. Da
UN LGBT Core Group tilstræber en lige regional
fordeling af medlemslande, skal Danmark for at
blive medlem indtræde sammen med et ikke-vest-
ligt land. Der arbejdes på, at Danmark opnår med-
lemskab af UN LGBT Core Group.
IDAHO Forum:
Aktiv deltagelse i den årlige euro-
pæiske konference – IDAHO Forum – om LGBTI-
personers rettigheder, hvor ministre og embeds-
mænd fra en lang række europæiske lande, EU-
institutioner, menneskerettighedsorganisationer,
civilsamfund mv. samles for at drøfte centrale
problemstillinger for LGBTI-personer i samfundet
og styrke samarbejdet landene imellem samt i det
halvårlige Roundtable Meeting for europæiske
hovedaktører og embedsmænd på LGBTI-området.
Samarbejde i Nordisk Ministerråd:
Norden deler
værdifællesskab i forhold til ønsket om at fremme
tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-perso-
ner, men LGBTI-området er på nuværende tids-
punkt ikke formelt forankret i Nordisk Ministerråd.
Danmark vil derfor arbejde for at fremme og for-
ankre LGBTI-området i det nordiske samarbejde fx
gennem konkrete projekter.
Opfordring til flagning med regnbueflag på lokale
repræsentationer:
Udenrigsministeriet opfordrer
danske repræsentationer til at flage med ”regnbue-
flaget” ved særlige lejligheder og mærkedage som fx
lokale prides og den 17. maj, som er den internatio-
nale ”IDAHOT-dag” (International Day Against
Homophobia Transphobia and Biphobia) dog
under hensyntagen til lokale forhold. Udenlandske
LGBT-organisationer har givet udtryk for, at det
bl.a. har positiv politisk og sikkerhedsmæssig
betydning, når udenlandske repræsentationer
deltager i lokale prides eller på anden måde støtter
op om LGBTI-sagen i opholdslandet fx ved flagning
med regnbueflaget.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 101: Handlingsplan til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer 2018-2021, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1906514_0036.png
Juni 2018
Udgivet af
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Tlf: +45 33 92 00 00
ISBN 9788793616578 (trykt version)
ISBN 9788793616585 (digital version)
Design: OTW A/S
Tryk: Green Graphic
Foto: Tine Harden og Dansk Industri
Publikationen kan hentes på
regeringen.dk og um.dk
Kontakt: Ligestillingsafdelingen, [email protected]