Kulturudvalget 2017-18
KUU Alm.del Bilag 71
Offentligt
Et koldt museum i Odense.
Igennem længere tid har Jernbanemuseet i Odense skaffet sig af med delvist renoverede
damplokomotiv samt de frivillige der med stor kompetence igennem flere år aktivt har arbejdet på
de pågældende lokomotiver og meget andet arbejde.
Selve kernen i Jernbanemuseet i Odense er de frivillige som nu er på vej ud til fordel for en
professionel styring uden viden om jernbanemateriel og den daglige drift af en jernbane som mange
af de frivillige har og har haft.
På hjemmesiden Jernbanen.dk er der stor frustration og dertil debat om fremtiden for museet, ingen
af skribenterne forstår de beslutninger museets ledelse har truffet.
Der er iblandt det kørende personale i dag ved DSB og andre selskaber mange der har en stor
interesse for deres arbejde , disse kan og vil helt sikkert gerne køre i deres fritid.
Tilsyneladende har museets ledelse ikke forståelse for at der skal trækkes frivillige ind både til
renovering og til kontakter til de styrelser hvor sådanne frivillige tidligere har siddet.
Et museums damplokomotiv R946 har fået renoveret hjul i Tyskland, en stor og dyr opgave,
hvorefter lokomotivet er blevet dømt til ophugning af museets nye ledelse.
Værkstedet i Meiningen i Tyskland, lever stort set kun af jernbaneselskaber der driver jernbanedrift
med damplokomotiver samt andre relaterede opgaver. Pengene til disse opgaver stammer for det
meste fra sponsorater fra private fonde og EU. Har museet slet ikke en eller 2 frivillige der kan eller
vil sidde og lave disse ansøgninger, det giver tilsyneladende godt i det øvrige EU, det er ikke
nødvendigvis statskassen der skal punge ud hver gang.
Peer Pedersen
Baggersvej 43
3300 Frederiksværk