Indfødsretsudvalget 2017-18
IFU Alm.del Bilag 108
Offentligt
1901391_0001.png
IFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 108: Henvendelse af 25/5-18 fra Institut for Menneskerettigheder om bemærkninger til udspil til ny indfødsretsaftale
1901391_0002.png
IFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 108: Henvendelse af 25/5-18 fra Institut for Menneskerettigheder om bemærkninger til udspil til ny indfødsretsaftale
1901391_0003.png
IFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 108: Henvendelse af 25/5-18 fra Institut for Menneskerettigheder om bemærkninger til udspil til ny indfødsretsaftale
1901391_0004.png
IFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 108: Henvendelse af 25/5-18 fra Institut for Menneskerettigheder om bemærkninger til udspil til ny indfødsretsaftale
1901391_0005.png
IFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 108: Henvendelse af 25/5-18 fra Institut for Menneskerettigheder om bemærkninger til udspil til ny indfødsretsaftale
Det gælder også for vandelskravene, at de skal kunne anses som
rimelige (”justifiable”), jf. EKS artikel 6, stk. 3.
Instituttet påpeger, at udspillet bryder med den nuværende ordning,
hvor det er straffens længde, der afgør karenstidens længde, idet også
meget milde straffe vil kunne medføre permanent udelukkelse fra
opnåelse af dansk statsborgerskab.
Ved vurderingen af udspillet må det nærmere overvejes, hvilke
konsekvenser en skærpelse vil have i praksis.
Hvad angår banderelaterede forbrydelser fremhæves det i udspillet, at
der sigtes til sager, hvor straffen skærpes efter straffelovens § 81 a. En
gennemgang af Tidsskrift for Kriminalret (TfK) tyder på, at dette tiltag vil
få ringe praktisk betydning. Der er hidtil kun afsagt en håndfuld domme
om strafforhøjelse efter § 81 a. Der er i praksis udmålt straffe på f.eks. 1
år og 8 måneder, 5 år og 6 år, hvilke straffe allerede i dag vil udelukke de
pågældende fra at opnå dansk statsborgerskab. I øvrigt sker der ofte
udvisning, som også udelukker naturalisation, jf. de nys vedtagne
retningslinjer for udvisning (L 156/2018).
Forslaget vil formentlig have størst praktisk betydning i sager om ’vold
mod børn’ og ’seksualforbrydelser’. Der idømmes i praksis ofte strenge
straffe, som allerede i dag vil udelukke gerningsmanden fra at opnå
dansk statsborgerskab, men der kan også blive udmålt straffe af mildere
eller mild karakter.
I oktober 2017 afsagde retten i Næstved dom i en sag om vold mod
børn, hvor forældrene til to børn havde slået dem med flad hånd og
spisepinde m.v. samt truet børnene på forskellig vis. Forholdene fandtes
at henhøre under straffelovens § 244 om vold og § 266 om trusler. Den
ene forælder blev idømt 3 måneders betinget fængsel og den anden 60
dages betinget fængsel. Straffene blev gjort betingede, fordi forældrene
var kommet på ret kurs. Domsmandsretten lagde vægt på, at der var tale
om simpel vold, og at forholdene lå tilbage i tid, måtte anses for
kulturelt betingede og var ophørt efter forældrene af kommunen havde
fået anvisninger på, hvordan børneopdragelse håndteres i Danmark.
Et andet eksempel er en dom om blufærdighedskrænkelse afsagt af
Østre Landsret i april 2018, hvor en 20-årig mand blev dømt for at have
delt en ’sexvideo’ i tre tilfælde til syv forskellige personer. Han blev dømt
for blufærdighedskrænkelse og straffet med 5 dagbøder af 500 kr.
6/8
IFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 108: Henvendelse af 25/5-18 fra Institut for Menneskerettigheder om bemærkninger til udspil til ny indfødsretsaftale
1901391_0007.png
IFU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 108: Henvendelse af 25/5-18 fra Institut for Menneskerettigheder om bemærkninger til udspil til ny indfødsretsaftale
1901391_0008.png