Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del Bilag 72
Offentligt
1856955_0001.png
MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS
OF DENMARK
Danida
FEBRUAR 2018
EVALUERING
RESUMÉ
Evaluering af Danmarks
udviklingssamarbejde med Bolivia
1994-2016
Siden starten af 1990’erne har
Danmark ydet finansiel og teknisk
bistand til Bolivia. Fra begyndelsen
har fattigdomsbekæmpelse og
menneskerettigheder været centralt
i samarbejdet, med særligt fokus
på oprindelige folks rettigheder
og levevilkår. I denne periode på
over tyve år har Bolivia oplevet
både markant politisk og social uro
såvel som en utrolig økonomisk
udvikling og et bemærkelsesvær-
digt fald i forekomsten af ekstrem
fattigdom. Bistanden udfases i
perioden fra 2015 til 2018.
Evalueringen dokumenterer
resultater og forandringer
siden 1990erne. Den bidrager til
erfaringsopsamling af relevans for
fremme at bæredygtig, rettigheds-
baseret udvikling.
Evalueringen blev udført af konsu-
lentfirmaet NCG i samarbejde med
Orbicon.
Rapporten kan downloades fra
evaluering.um.dk
BAGGRUND
I 1990’erne og begyndelsen af
2000’erne oplevede Bolivia en periode
med betydelig politisk ustabilitet,
men siden MAS-regeringen med Evo
Morales i spidsen kom til magten
i 2005, har der været solid vækst i
statens indtægter, i hvert fald indtil
det seneste globale fald i priser på
Bolivias vigtigste eksportråvarer (olie,
gas og mineraler). Det er vurderet,
at BNI per indbygger steg fra 1.000
USD i 2005 til næsten 3.000 USD i
2015. Sociale indikatorer er forbedret
markant, og Bolivia har hurtigt
bevæget sig i retning af at blive et
lavere mellem-indkomstland. Landet
møder dog en voksende udfordring
i at tilpasse sig højere temperaturer
og uregelmæssige nedbørsmønstre
som følge af klimaforandringer, både
i det høje Andes, som oplever vand-
knaphed, og i de lavtliggende tropiske
skove i Amazonbassinet.
Hjørnestenene i det dansk-bolivianske
samarbejde har været støtte til vigtige
produktive sektorer, herunder land-
brug, forbedring af miljøhåndtering
samt styrkelse af menneskeret-
tighedsbaserede tilgange til udvikling
– specielt i forhold til oprindelige
folk. Derudover har der været forsøg
på at tilpasse den eksterne støtte
til regeringens reformpolitikker og
at harmonisere støtten med andre
donorer. Der er blevet givet støtte til
udviklingsaktører i både den offentlige
og den private sektor, såvel som til
civilsamfundsorganisationer.
Omkring 120-150 millioner kroner
er årligt blevet bevilget som bistand
til Bolivia. Grundet reduceringen af
dansk udviklingsbistand til 0,7 procent
af BNI samt beslutningen taget i 2015
om at fokusere på færre lande afslut-
tes det dansk-bolivianske udviklings-
samarbejde og landeprogrammet ved
udgangen af 2018. I lyset af dette blev
det aftalt at udføre en evaluering af
resultater og højdepunkter i udvik-
lingssamarbejdet.
Formålet med evalueringen var
trefold:
• At dokumentere
forandringer og
resultater
opnået gennem sam-
arbejdet fra 1994 til 2016, med et
særligt fokus på perioden fra 2002
(siden den forrige evaluering).
• At vurdere
tilføjet værdi
af den
danske tilgang til bæredygtig,
rettighedsbaseret udvikling,
inklusiv evnen til at tilpasse støtten
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Offentliggørelse af evaluering af Danmarks udviklingssamarbejde med Bolivia 1994-2016
1856955_0002.png
til skiftende kontekster (politikker)
og effektiviteten af partnerskabet.
• At bidrage til
erfaringsopsamling
af relevans for fremme af bæredyg-
tig, rettighedsbaseret udvikling.
RESULTATER
Evalueringen blev gennemført fra
januar til august 2017 gennem en
kombination af skrivebordsstudier,
interviews samt feltarbejde i Bolivia.
Resultaterne og hovedkonklusionerne
er beskrevet i det følgende.
Den danske støtte til oprindelige folk
bidrog også til en forbedring af deres
organisationer og var grundlaget for
udviklingen af en tosproget under-
visningsmodel i Bolivia. Ydermere
medvirkede Danida til forbedret
integreret naturressourceforvaltning,
selvom resultaterne af disse indsatser
var mindre signifikante.
blevet institutionaliseret i landbrugs-
ministeriet. Konceptet, fleksibiliteten
og den inddragende tilgang i denne
model har gjort den meget velegnet
til interventioner i fattige og afsides
landdistrikter overalt i Bolivia.
Støtte til uddannelse
Det er vanskeligt at vurdere den
specifikke danske tilføjede værdi,
da uddannelsessektorprogrammet
er blevet gennemført via en fælles
pulje med andre udviklingspartnere.
Danmark bliver dog anerkendt for
det særlige fokus på oprindelige
folks rettigheder og sikringen af
interkulturel tosproget undervisning
for alle. Derudover har Danmark
spillet en vigtig rolle som fortaler for
udviklingen af alfabeter og undervis-
ningsmateriale på 19 forskellige sprog
samt ved at støtte oprindelige folks
uddannelsesråd (CEPOS) til at blive en
central aktør i uddannelsessektoren.
Resultaterne af evalueringen har ledt
til de følgende konklusioner baseret
på en række evalueringsspørgsmål
(EQs):
Miljøbeskyttelse og
-forvaltning
Danmark bliver anset for at være en af
de vigtigste bidragydere til at miljøbe-
skyttelse og -forvaltning har været cen-
tralt placeret på dagsordenen i Bolivia i
de sidste tyve år. Denne sektor har dog
vist sig at være særlig udfordrende at
operere i, og det har været vanskeligt
at fastholde og fortsætte en række af
de støttede interventioner, når den
danske støtte ophørte. Det må frem-
hæves, at Danida har været forrest
for så vidt angår støtte til opbygning
af en decentraliseret miljøforvaltning,
der blandt andet introducerede
nye koncepter for lokal forvaltning
af beskyttede områder. Danida
bliver også set som en ’first-mover’
i demonstrationen af vedvarende
energiprojekters gennemførlighed.
Evalueringen gør opmærksom på, at
det danske miljøsektorprogram blev
anset for at være relativt fleksibelt og
med mulighed for løbende tilpasning,
hvilket hang sammen med dets fokus
på lokalt identificerede problemer
og involvering af en bred gruppe
af aktører. På trods af dette har det
alligevel været vanskeligt at matche
de hyppige skift i politisk retning og
i udskiftning af ledelse og personale
i de støttede institutioner, og det har
svækket bæredygtigheden af mange
interventioner.
Offentlig sektorreform
Overordnet set er de langsigtede mål
for den danske støtte til reform af den
offentlige sektor kun delvist opnået.
På trods af betydelig fremgang i
de første år af støtten stagnerede
udviklingen i denne sektor gradvist,
og succeshistorier forblev hovedsage-
ligt enkeltstående sager. I forlængelse
af vedtagelsen af loven om folkelig
deltagelse og decentralisering i 1994
i Bolivia, bidrog Danida væsentligt
til udvidelsen og udbredelsen af den
bolivianske stat til både geografisk
og socialt ekskluderede grupper.
Intentionen om at styrke decentrale
myndigheder uden en stærk central
stat og stærke finansielle forvalt-
ningssystemer ledte til forvirring og
konflikter mellem centrale og decen-
trale myndigheder. Der blev senere
hen forsøgt at rette op på dette med
yderligere kompetenceudvikling og
kapacitetsopbygning, både i forhold til
den centrale regering og til decentrale
myndigheder. Disse indsatser var dog
overvejende donordrevne og viste sig
ikke at være bæredygtige.
Erfaringer fra partnerska-
bet, inklusiv i forhold til
verdensmålene
I situationer med kompleks og
konstant foranderlig politisk og
institutionel kontekst er der behov
for en fleksibel, adaptiv og mulig-
hedsdrevet programmeringstilgang
med kort horisont for planlægning
og beslutningstagen. Den tilføjede
værdi og bæredygtighedsaspekter af
kapacitetsudviklingsinterventioner
skal omhyggeligt overvejes med et
særligt fokus på magtrelationer og
incitamenter. Brugen af en todelt
tilgang, hvor man arbejder med både
statslige og ikke-statslige organisatio-
ner (NGO’er) i de støttede sektorer,
er en effektiv og god tilgang til at
fremme og støtte dialog og samar-
bejde mellem forskellige aktører.
I forhold til Verdensmålene for
bæredygtig udvikling (SDGs) har
den danske bistand specielt bidraget
til Bolivias fremskridt inden for
uddannelse (SDG 4), billig og ren
energi (SDG 7) og liv på land (SDG 15).
Oprindelige folk
Bistanden fra Danmark siden 1995
har i betydelig grad bidraget til
anerkendelsen af oprindelige folks
rettigheder i Bolivia. På samme tid
blev de tekniske og operative kapa-
citeter ved det nationale institut for
landbrugsreformer (INRA) væsentligt
styrket, hvilket blev en afgørende
faktor i en landbrugsrevolution, som
muliggjorde omfordeling af jord.
Landbrug
Danida har været en vigtig bidragyder
til kapacitetsudviklingen af de natio-
nale og kommunale myndigheder i
landbrugssektoren samt i udviklingen
af nationale institutioner til støtte af
småbønder i landet. Særligt små-
producenter, heriblandt oprindelige
folk i højlandet, har draget nytte af
den danske støtte. En vigtig indikator
for værdien af den danske støtte er
EMPODERAR-DETI modellen, som er
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Offentliggørelse af evaluering af Danmarks udviklingssamarbejde med Bolivia 1994-2016
1856955_0003.png
Derudover har der også været dansk
bidrag til arbejdet mod fattigdom
(SDG 1) og ulighed (SDG 10). På den
anden side har bistanden været
mindre effektiv i forhold til ligestilling
(SDG 5) og retfærdighed (SDG 16),
hvilket primært skyldes politiske
og institutionelle udfordringer og
svagheder.
Konkrete resultater fra
2002 til 2016
Vigtige udviklingsresultater er opnået
i alle de støttede sektorer i denne
evalueringsperiode. Disse inkluderer:
• Konsolidering af processerne
omkring decentralisering og
folkelig deltagelse såvel som
tildelingen af identitetskort til alle
borgere.
• Sikring af jordrettigheder og skøder
for tusinder af oprindelige folk (i
alt 24 millioner hektar i områder,
hvor oprindelige folk bor, hvoraf
12 millioner hektar kunne tilskrives
den danske støtte direkte).
• Bæredygtig produktion og
indkomststigninger for tusinder
af småbønder, primært gennem
den succesfulde EMPODERAR-DETI
model.
• Adopteringen af ”shared
responsibility”-princippet såvel
som forskellige indkomstgenere-
rende aktiviteter i naturbeskyttede
områder, hvilket har bidraget
betydeligt til en mere bæredygtig
forvaltning af nationalparkerne.
• Mere og bedre adgang til uddan-
nelsestilbud, inklusiv for den
oprindelige befolkningsgruppe.
ANBEFALINGER
Resultaterne og konklusionerne fra
evalueringen har ledt til de følgende
anbefalinger:
• På det globale plan burde
Danmarks støtte til oprindelige
folk forblive i toppen af udvik-
lingsdagsordenen med et særligt
fokus på at adressere rollen af og
udfordringerne for disse grupper
med henblik på bæredygtig
skovforvaltning.
• Danmark burde fortsætte med at
profilere sig som fortaler for en
inkluderende udviklingsproces,
hvor både statslige institutioner
og NGOer er til stede og deltager i
udviklingsinterventioner.
• Ligestilling er et af SDGerne og
burde altid blive tacklet ud fra både
et strategisk og et operationelt
perspektiv i landeprogrammerne,
baseret på ordentlige analyser
af betingelser og muligheder i
konteksten af de støttede sektorer.
• Mulighederne for at teste og
afprøve fleksible og adaptive
programmeringstilgange (f.eks.
baseret på ’Problem Driven Ite-
rative Approach’) burde forfølges
yderligere, da de kan lede til mere
effektive interventioner og bedre
resultater i sidste ende, særligt
i sager med ustabile statslige
institutioner.
• Betingelserne for udfasningen af
langsigtede danske udviklings-
programmer burde tillade mere
fleksibilitet og længere tidsho-
risonter til at sikre resultaterne
såvel som for at planlægge fortsat
samarbejde inden for områder af
særlig interesse og potentiale.
• I forbindelse med godkendelse
af større investeringer af Danida
Business Finance i vedvarende
energi bør mulighederne under-
søges for at yde målrettet støtte
over udviklingsrammen til udvikling
af nationale kapaciteter og ram-
mebetingelser.
Tilpasning til skiftende
behov, politiske reformer og
nye muligheder
Den danske bistand har demonstreret
en relativ høj grad af fleksibilitet
og tilpasningsevne til skiftende
omstændigheder i Bolivia. Støtten
til vedvarende energi som en del
af landeprogrammet 2014-2018
er et godt eksempel på, hvordan
støtten effektivt har tilpasset sig
kommende muligheder. Efter 2005 og
Paris-erklæringen blev Danmark en
drivkraft blandt udviklingspartnere i
Bolivia ved på den ene side at støtte
forbedret donorkoordination og
resultatorientering, og på den anden
side at insistere på stærkt ejerskab og
forpligtigelser fra nationale partnere.
Vanskeligheder i partnerska-
bet og hvordan udfordringer
blev overvundet
De største udfordringer i det dansk-
bolivianske partnerskab opstod i
forhold til den institutionelle støtte,
særligt ved det centrale regeringsni-
veau. Hyppige skift i politisk retning
og i ledelse og personale i mange
af de støttede institutioner gjorde
det vanskeligt at sikre kontinuitet og
ejerskab over de implementerede
aktiviteter. Brugen af en todelt tilgang
(ved involvering af statslige og ikke-
statslige institutioner i de støttede
sektorer) har været en særdeles
effektiv måde at overkomme udfor-
dringer i implementeringsprocessen.
Inddragelsen af lokale og ikke-stats-
lige organisationer har bidraget til en
bred palet af projektpartnere, hvilket
har været brugbart både i situationer,
hvor statslige institutioner har været
mindre samarbejdsvillige, samt
hvor det har været mere relevant at
arbejde med NGO’er (f.eks. inden for
sociale rettigheder).
Bæredygtigheden af de
forandringer der opstod af
partnerskabet
De vigtigste langsigtede forandringer
nævnt ovenfor forventes at være
bæredygtige. Selvom noget mo-
mentum måske bliver tabt ved
udfasningen af den danske bistand,
virker forandringsprocesserne irrever-
sible. Andre indledende forandringer,
særligt i institutioner i den offentlige
sektor, har været vanskelige at holde
fast i på grund af udfordringer med
at sikre den institutionelle kapacitet,
stabilitet, ejerskab, fremgang og
kontinuitet i disse institutionelle
miljøer. Bæredygtighedsaspektet kan
kædes tæt sammen med den høje
danske risikovillighed.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Offentliggørelse af evaluering af Danmarks udviklingssamarbejde med Bolivia 1994-2016
1856955_0004.png
Udenrigsministeriets kommentar til evalueringen
Udenrigsministeriet hilser evaluerin-
gen velkommen og noterer sig resul-
tater og konklusioner, der bekræfter
den høje relevans og indflydelse af
det danske udviklingssamarbejde
med Bolivia siden starten af 1990erne.
Mens det er vigtigt at anerkende
den bolivianske udviklingsbanes
særegenhed, er der imidlertid nogle
erfaringer fra evalueringen, som kan
inspirere nye programmer i andre
lande i udrulningen af strategien for
udvikling og humanitær assistance
(Verden 2030).
Mens udviklingsprogrammerne i
Bolivia nærmer sig deres afslutning,
viser evalueringen, at der er opnået
markant fremgang i en række sekto-
rer, hvor Danida har spillet en vigtig
rolle. Disse fremskridt er blevet nået
i et land, hvor høj økonomisk vækst
baseret på eksportindtægter fra olie
og gas har haft en positiv indflydelse
på levestandard og fattigdomsredu-
cering gennem de sidste ti år. Mens
regeringens politikker har fokuseret
på at øge væksten og fremme omfor-
deling, udgør udfordringen med
at kombinere økonomisk udvikling
baseret på naturresourceudvinding
med effektiv miljøbeskyttelse fortsat
en bekymring.
Resultater og fremskridt i støtten
til oprindelige folk, til landbrugsud-
vikling samt uddannelse er blevet
vurderet grundigt i evalueringen med
en række konklusioner. Det er vigtigt
at lære af erfaringerne fra disse
succesfulde programmer, og evalu-
eringen bidrager med iagttagelser,
som understøtte dette. Yderligere har
en nylig udvikling af en vedvarende
energi-portefølje lagt grundlaget for
muligt fremtidigt samarbejde med
Bolivia (med finansiering gennem
Danida Business Finance).
Der har dog været en række
svagheder, som er blevet udpeget af
evaluatorerne, med særligt henblik
på støtten til reform af den offentlige
sektor og miljøforvaltning, og det
anerkendes, at disse sektorer har
været vanskelige. Især den politiske
kontekst karakteriseret af konflikter
mellem centrale og sub-nationale
myndigheder og den høje udskiftning
af personel har undermineret
bæredygtigheden af Danidas inter-
ventioner.
Udfordringen med hvordan man skal
tackle uligheder mellem kønnene
er delvist berørt i denne evaluering.
Det er et kompliceret emne, men
det virker til, at Danida trods gode
intentioner ikke har spillet en væsent-
lig rolle i forhold til kønssensitive
udviklingsinitiativer i Bolivia. På
den anden side har der dog været
fremgang, f.eks. gennem vedtagelsen
af lovgivning til at forhindre og
sanktionere vold mod kvinder.
Endeligt er evalueringens anbe-
falinger blevet noteret. Selvom
opfølgning i Bolivia ikke er muligt
givet udfasningen af det bilaterale
udviklingsengagement, er der
værdifulde råd for fremtidige globale
udviklingsindsatser. Et eksempel er
fremme af menneskerettigheder,
demokrati og ligestilling, hvor betyd-
ningen af at styrke oprindelige folks
rettigheder (til jord, uddannelse osv.)
er fremhævet i evalueringen. Disse
sager kan fortsat tages op i forskellige
FN-fora. Evalueringen konstaterer, at
der har været vanskeligheder med
at sikre opmærksomhed omkring
ulighed mellem kønnene og anbefa-
ler, at Danida gentænker sin tilgang
med henblik på at revitalisere opera-
tionelle anstrengelser for at støtte og
forbedre kvinders rettigheder.
Evalueringen anbefaler derudover
et større fokus på fleksible og
adaptive tilgange i bevillingen af
udviklingsbistand. Sådanne design-
og programmeringstilgange kan
være relevante og hensigtsmæssige
i mange lande, inklusiv skrøbelige
stater, men det er samtidigt vigtigt at
sikre strategisk fokus og indflydelse,
dvs. effektiv resultatorientering.
Vanskelighederne forbundet med
udfasningen af udviklingsbistand er
også noteret i evalueringen. Som det
har været fremhævet i andre studier,
er det vigtigt at sikre en rimelig
allokering af tid og ressourcer til at
støtte exitprocesser.
Da Danida Business Finance vil
fortsætte med at spille en rolle i
udviklingen af vedvarende energi
i Bolivia, indeholder evalueringen
en anbefaling angående støtte til
opbygning af tilstrækkelige nationale
kapaciteter og rammebetingelser.
Indledende investering i vedvarende
energi bør understøttes af monitore-
ring af fremgang og resultater.
Den todelte tilgang med at arbejde
med både statslige og ikke-statslige
(civilsamfund) aktører og interes-
senter er nyttig og kan sandsynligvis
bruges andetsteds. Således, som
evalueringen indikerer, vidner
rækken af involverede partnere i de
forskellige sektorprogrammer siden
1990erne om værdien af pluralistiske
og rettighedsbaserede tilgange til
udvikling.
Evalueringsrapporten er udgivet af:
Udenrigsministeriet
Evalueringskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Danmark
Foto: Rikke Zeuner
Den fulde evalueringsrapport kan
downloades fra internettet via
http://danida-publikationer.dk
eller evaluering.um.dk
For yderligere oplysninger,
kontakt venligst tlf. +45 33 92 10 83
eller [email protected]