Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del Bilag 137
Offentligt
1909540_0001.png
Samlenotat
vedrørende EU’s budget for
2019
SEC (2018) 250
1. Resume
12. juni 2018
F7/JOPET
Kommissionen har fremlagt forslag til EU's budget for 2019.
Kommissionens forslag til EU's 2019-budget indebærer et niveau for forpligtigelsesbevillinger
(forpligtelser) på 165,6 mia. euro. Det foreslåede forpligtigelsesniveau svarer til 1,00 pct. af
EU's BNI. I forhold til 2018-budgettet er der tale om en stigning på 3,1 pct. svarende til 4,9
mia. euro.
Betalingsbevillingerne (betalinger) er i Kommissionens forslag fastsat til 148,7 mia. euro. Det
foreslåede betalingsniveau svarer til 0,90 pct. af EU's BNI og ligger 19,3 mia. euro under beta-
lingsloftet for 2019, heraf kan 7,5 mia. euro henføres til den globale betalingsmargen. I forhold
til budgettet for 2018 er der tale om en stigning i betalingsbevillingerne på 2,7 pct., svarende til
3,9 mia. euro.
Det er lagt til grund, at det danske EU-bidrag i 2019 vil blive ca. 21,9 mia. kr. Der vil kun-
ne komme ændringer til estimatet, når der er mere sikker viden om det endelige EU-budget for
2019.
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde d. 23. maj 2018 sit forslag til EU's budget for 2019, der
skal behandles i henhold til budgetproceduren vedtaget med Lissabon-traktaten.
Hjemmelsgrundlaget er traktatens artikel 314 (beslutningsprocedure for budget-
tet).
Forslaget
til EU’s budget for 2019
behandles af Rådet i løbet af juli. Europa-
Parlamentet forventes at behandle forslaget i efteråret 2018. Hvis der er uoverens-
stemmelse mellem Rådet og Europa-Parlamentet, indledes herefter en 21 dage
lang forligsprocedure med Kommissionen i rollen som mægler. Der stiles mod en
aftale om det endelige budget på ECOFIN-budget i november 2018.
Kommissionens forslag
til EU’s budget for 2019
er fastlagt inden for rammerne af
forordningen om den flerårige finansielle ramme for 2014-2020 (MFF).
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag til EU's 2019-budget er opsummeret i tabel 1.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 137: Samlenotat vedr. EUs 2019-budget, fra finansministeren
1909540_0002.png
2
Tabel 1
Kommissionens forslag til 2019-budgettet
Mia. euro, løbende
priser
2018-budget
1)
2019 budgetforslag
Forskel i euro
Forskel i pct.
Forpligtel-
Forpligtel-
Forpligtel-
Forpligtel-
Betalinger
Betalinger
Betalinger
Betalinger
ser
ser
ser
ser
1a. Vækstpolitikker
1b. Samhørighed
2. Landbrug
3. Sikkerhed & Borger
4. Globale Europa
5. Administration
I alt budgetkategori 1-5
Heraf fleksibilitetsinstru-
mentet
Heraf globale forpligtelses-
margen
22,0
55,5
59,3
3,5
10,1
9,7
160,0
0,8
1,4
20,1
46,5
56,1
3,0
8,9
9,7
144,3
0,7
0
22,9
57,1
60,0
3,7
11,4
10,0
165,0
1,0
1,3
20,5
47,1
57,8
3,5
9,5
10,0
148,3
0,9
0
0,9
1,6
0,7
0,2
1,3
0,3
5,0
0,2
0
0,4
0,5
1,7
0,5
0,6
0,3
4,0
0,2
0
3,9
2,8
1,2
6,7
13,1
3,0
3,1
15,3
-0,6
1,8
1,1
3,0
17,0
6,8
3,0
2,8
-32,6
0
Andre særlige fleksibili-
tetsinstrumenter
I alt
I alt som pct. af BNI
Udgiftsloft
Margen
2)
0,7
160,7
1,02
159,5
1,3
0,5
144,8
0,92
154,6
11,0
0,6
165,6
1,00
164,1
1,1
0,4
148,7
0,90
166,7
19,3
3)
-0,1
4,9
-0,02
-0,1
3,9
-0,02
-13,1
3,1
-2,0
-20,4
2,7
-2,0
Anm.: 1) 2018-budget inkl. det vedtagne ændringsbudget 1 og forslag om ændringsbudget 2 og 3.
2) Ifølge Kommissionens fortolkning af MFF-forordningen finansieres betalingerne til de særlige fleksibili-
tetsinstrumenter udover betalingsloftet. Gruppen af Danmarks ligesindede lande finder, at alle betalinger
skal finansieres inden for betalingsloftet. Lægges gruppen af Danmarks ligesindede landes fortolkning af
MFF-forordning til grund for beregning af margen til betalingsloftet, vil denne reduceres til 18,0 mia. euro i
2019. Ifølge Kommissionen udregnes margen på baggrund af totalen for budgetkategori 1-5 eksklusiv de
særlige fleksibilitetsinstrumenter, der ligger ud over loftet.
3)De globale margener for betalinger viderefører de ubrugte margener fra tidligere år, og muliggør en for-
øgelse af lofterne. Af de 19,3 mia. euro i betalingsmargen, kan 7,5 mia. euro henføres til den globale beta-
lingsmargen.
Kilde: Kommissionens forslag til EU’s budget for 2019.
Udgiftslofterne, som er fastsat i MFF-forordningen for 2014-2020, udgør i 2019
164,1 mia. euro i forpligtigelser og 166,7 mia. euro i betalinger. Det bemærkes, at
loftet for betalinger i 2019 er opjusteret med 7,5 mia. euro fra oprindelige 159,2
mia. euro til 166,7 mia. euro som følge af den globale margen for betalinger. Op-
justeringen pba. af den globale margen for betalinger følger af MFF-forordningen,
som muliggør en videreførelse af de ubrugte margener fra tidligere år, og som
herved forøger lofterne ud i tid. Herudover er der en række særlige fleksibilitetsin-
strumenter
1
, som ifølge Kommissionen kan aktiveres udover både forpligtelses-
og betalingslofterne. En gruppe medlemslande, herunder Danmark, mener imid-
lertid, at de særlige fleksibilitetsinstrumenter kun kan aktiveres udover forpligtigel-
sesloftet, men skal afholdes inden for det aftalte betalingsloft.
1
Nødhjælpsreserven, Globaliseringsfonden, Solidaritetsfonden og Fleksibilitetsinstrumentet.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 137: Samlenotat vedr. EUs 2019-budget, fra finansministeren
1909540_0003.png
3
I sit budgetforslag for 2019 har Kommissionen foreslået, at Fleksibilitetsinstru-
mentet aktiveres for samlet set 966 mio. euro i forpligtelser og 900 mio. euro i
betalinger, som primært skal finansiere migrations- og sikkerhedsrelaterede udgif-
ter under budgetkategori 3,
Sikkerhed og borgerskab.
Kommissionen foreslår desuden at anvende 1.350 mio. euro fra den globale mar-
gen for forpligtigelser
3
til finansiering af Ungdomsbeskæftigelsesinitiativet (233,3
mio. euro) samt migrationsrelaterede tiltag under budgetkategori 4,
Globale Europa
(1,226 mio. euro). Det bemærkes, at merbevillingen til Ungdomsbeskæftigelsesini-
tiativet er som følge af aftalen om midtvejsevalueringen af den flerårige finansielle
ramme (MFF).
3.1 Uddybning af de enkelte budgetkategorier
3.1.1 Budgetkategori 1a
Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
Kategori 1a omfatter en række nøglepolitikområder i Europa 2020-strategien,
herunder bl.a. forskning, uddannelse og infrastrukturinvesteringer. Over halvdelen
af udgifterne under kategori 1a går til forskningsprogrammet Horizon 2020.
Kommissionens budgetforslag for kategori 1a indebærer samlede forpligtelser for
22.860 mio. euro svarende til en stigning på 859 mio. euro eller 3,9 pct. ift. 2018-
budgettet. Det efterlader en margen op til forpligtigelsesloftet for kategori 1a på
222 mio. euro.
Forslaget indeholder betalinger for 20.467 mio. euro svarende til en stigning på
370 mio. euro eller 1,8 pct. ift. 2018,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Kommissionens forslag til 2019-budgettet for kategori 1a
Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
Mio. euro
løbende priser
2018-budget
1)
Forplig-
telser
Betalinger
1.826
152
1.828
10.902
316
254
2.146
119
125
1.523
210
33
-
153
2019 budgetforslag
Forplig-
telser
1.956
144
187
12.162
374
362
2.555
130
135
3.750
0
103
245
194
Betalinger
2.158
158
1.172
10.942
370
252
2.415
118
134
1.701
61
88
147
165
Forskel i euro
Forplig-
telser
142
3
-1.851
949
18
8
240
-2
0
1.002
0
60
245
18
Betalin-
ger
332
6
-656
40
55
-2
269
-0,5
9
178
-149
55
147
12
Forskel i pct.
Forplig-
telser
7,8
2,0
-90,8
8,5
5,0
2,3
10,4
-1,5
0,1
36,4
0,0
141,1
-
10,0
Betalin-
ger
18,2
3,8
-35,9
0,4
17,3
-0,6
12,5
-0,4
7,6
11,7
-71,0
165,1
-
8,0
Store Infrastrukturprojekter
Nuklear sikkerhed
EFSI
Horizon 2020
Euroatom
COSME
Erasmus+
Beskæftigelse og social
innovation
Told, Fiscalis etc.
CEF
Genopretningspakken
Europæisk solidaritetskorps
Forsvarsindustrielle udvik-
lingsprogram
Andet
1.814
141
2.038
11.212
356
354
2.315
132
135
2.748
0
43
-
176
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 137: Samlenotat vedr. EUs 2019-budget, fra finansministeren
1909540_0004.png
4
Særlige KOM projekter
Pilotprojekter
Agenturer
I alt
Heraf anvendelse af den
globale margen for forpl.
Margen
129
92
316
22.002
763
0
117
78
318
20.097
131
25
408
22.860
0
222
116
64
407
20.467
2
-67
92
859
-1
-14
89
370
1,3
-72,7
29,1
3,9
-0,8
-18,2
27,9
1,8
Anm.: 1) 2018-budget inkl. det vedtagne ændringsbudget 1 og forslag om ændringsbudget 2 og 3.
Kilde: Kommissionens forslag til 2019-budgettet.
Den samlede stigning i forpligtelser skyldes især øgede tilsagn om midler til Hori-
zon2020, CEF, Erasmus+ og Solidaritetskorpset, samt oprettelsen af det forsvars-
industrielle udviklingsprogram. Stigningen i betalinger kan særligt henføres til de
store infrastrukturprojekter, Euroatom, Erasmus+, CEF og solidaritetskorpset,
samt også oprettelsen af det forsvarsindustrielle udviklingsprogram.
Over halvdelen af bevillingerne under kategori 1a er afsat til Horizon 2020, hvilket
afspejler Kommissionens prioritering af forskning, teknologisk udvikling og inno-
vation som drivkraft til at skabe vækst, beskæftigelse og konkurrenceevne. Dan-
mark har traditionelt betragtet Horizon2020 som et af de EU-programmer, der er
forbundet med størst EU-merværdi, idet forskningsmidler samles på EU-niveau
og fordeles efter et excellenceprincip. Programmet står til en stigning på hen-
holdsvis 949 og 40 mio. euro i forpligtelser og betalinger ift. 2018.
I 2019-budgetforslaget er der afsat 187 mio. euro i forpligtelser og 1.172 mio. euro
i betalinger til Den Europæiske Strategiske Investeringsfond (EFSI). Formålet
med EFSI var at mobilisere nye private investeringer i perioden 2015-2018 via
garantier fra bl.a. EU-budgettet for på den måde at bidrage til at skabe øget vækst
i Europa. Det bemærkes, at tilsagn om midler til EFSI er faldet 90,8 pct. i forplig-
telser og 35,9 pct. i betalinger fra 2018-budgettet. Faldet i forpligtelser skyldes, at
den aftalte bevilling til skabelsen af en EFSI-garantifond nu er opnået
2
, ligesom
faldet i betalinger følger den oprindeligt planlagte indfasningsprofil.
En del af den samlede stigning i udgifterne under kategori 1a skyldes udgifterne til
infrastrukturfaciliteten (CEF), som stiger med 1.002 mio. euro i forpligtelser, sva-
rende til 36,4 pct., og 178 mio. euro i betalinger, svarende til 11,7 pct.
CEF’en skal
understøtte implementeringen af infrastrukturprojekter inden for transport, energi
og telekommunikation.
Erasmus+ vedrører en række programmer rettet mod uddannelse, jobtræning,
ungdom og sport. Budgettet for 2019 står til en stigning på hhv. 240 mio. euro,
svarende til 10,4 pct. i forpligtelser og 269 mio. euro, svarende til 12,5 pct. i beta-
linger.
2
COM (2016) 597
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 137: Samlenotat vedr. EUs 2019-budget, fra finansministeren
5
Kommissionen lægger op til en betydelig styrkelse af det Europæiske Solidaritets-
korps, som blev oprettet ifm. 2018-budgettet. Formålet med solidaritetskorpset er
at engagere unge i aktiviteter, der vurderes at styrke solidaritet og sammenhørig-
hed på tværs af EU-medlemsstaternes grænser. Kommissionen foreslår et budget
til solidaritetskorpset i 2019 på 103 mio. euro i forpligtelser og 88 mio. euro i beta-
linger, svarende til stigninger på hhv. 141,1 pct. og 165,1 pct. i forhold til 2018-
budgettet.
Kommissionen har fremsat forslag til oprettelsen af et forsvarsindustrielt udvik-
lingsprogram (EDIDP), som aktuelt forhandles i Rådet. Kommissionen foreslår at
finansiere EDIDP med 245 mio. euro i forpligtelser og 147 mio. euro i betalinger i
2019-budgettet. Programmet skal have til formål at udvikle konkurrence- og inno-
vationskapaciteten i den europæiske forsvarsindustri. Programmet understøtter
ligeledes samarbejde mellem europæiske virksomheders udvikling af forsvarspro-
dukter- og teknologier.
3.1.2 Budgetkategori 1b
Økonomisk, social og territorial samhørighed
Kategori 1b indeholder særligt udgifter til Den Europæiske Regionale Udviklings-
fond, Samhørighedsfonden samt Den Europæiske Socialfond
også kaldet EU's
samhørighedspolitik. Formålet med EU's samhørighedspolitik er at styrke øko-
nomisk, social og territorial samhørighed mellem regioner og medlemsstater i EU.
I flere mindre velstående medlemsstater udgør EU's strukturfonde en betydelig
del af de offentlige investeringer.
I den flerårige finansielle ramme for 2014-2020 er EU's strukturfonde målrettet
EU's 2020 strategi, og skal bidrage til opfyldelse heraf. Der er desuden et fokus på
resultatorientering, bl.a. i kraft af en såkaldt resultatreserve, der tilbageholder 6
pct. af midlerne indtil en resultatevaluering er gennemført i 2019.
Budgettet til samhørighedspolitikken i 2019
Budgetforslaget til kategori 1b indeholder samlede midler til samhørighedspolitik-
ken på 57.113 mio. euro i forpligtelser og 47.051 mia. euro i betalinger. Det svarer
til en stigning i forpligtelser på 1.581 mio. euro eller 2,8 pct. og en stigning i beta-
linger på 524 mio. euro eller 1,1 pct. ift. 2018,
jf. tabel 3.
EU's samhørighedspolitik
udgør ca. 1/3 af hele EU's budget.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 137: Samlenotat vedr. EUs 2019-budget, fra finansministeren
1909540_0006.png
6
Tabel 3
Kommissionens forslag til 2019-budgettet for kategori 1b
Økonomisk, social og territorial samhørighed
Mio. euro,
løbende priser
2018-budget
1)
2019 budgetforslag
Forskel i euro
Forskel i pct.
Forpligt-
Forpligt-
Betalinger
elser
elser
Mindst udv. regioner
Transitionsregioner
Mest udv. regioner
Perifere regioner
Samhørighedsfonden
CEF- bidrag fra Samhø-
righedsfonden
Territorialt samarbejde
Teknisk assistance
Ungdomsarbejdsløs
Støtte til socialt udsatte
Pilotprojekter
I alt
Heraf anvendelse af
fleksibilitetsinstrumentet.
Heraf anvendelse af den
globale margen for forpl.
Margen
351
0,0
Betalinger
24.042
4.370
7.442
176
7.706
852
1.191
230
632
401
9
47.051
Forpligt-
Forplig-
Betalinger
Betalinger
elser
telser
863
110
222
4,5
360
45
39
51
-117
11
-8
1.581
655
330
47
7,4
-750
226
-44
30
32
0
-9
524
3,2
1,9
2,6
2,0
3,8
2,7
2,0
22,2
-33,3
2,0
-100,0
2,8
2,8
8,2
0,6
4,4
-8,9
36,1
-3,6
15,2
5,3
0,0
-49
1,1
27.012
5.739
8.427
227
9.394
1.655
1.934
230
350
557
8
55.532
23.388
4.041
7.394
169
8.456
626
1.235
200
600
401
19
46.527
27.875
5.849
8.649
231
9.754
1.700
1.973
281
233
568
-
57.113
38
233
0,0
Anm.: 1) 2018-budget inkl. det vedtagne ændringsbudget 1 og forslag om ændringsbudget 2 og 3.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s budget for
2019.
Forpligtigelsesbevilliger og udgiftsmål
I modsætning til de fleste andre budgetkategorier udgør den flerårige finansielle
ramme for samhørighedspolitikken udgiftsmål og ikke udgiftslofter fsva. forpligtel-
serne. Derfor er forpligtigelserne i budgetforslaget også identiske med udgiftsmå-
let for 2019. Det er ligeledes årsagen til, at margenen for kategori 1b typisk er nul
eller tæt på nul.
Betalingsbevillinger til samhørighedspolitikken
Der afsættes primært betalinger til programmer, der er startet op i indeværende
MFF-periode (2014-2020). Kommissionen forventer således, at størstedelen af de
gamle (2007-2013) strukturfondsprogrammer bliver afsluttet i 2018, men at der
dog fortsat vil være et betalingsbehov relateret til den tidligere MFF-periode i
2019. På baggrund heraf foreslår Kommissionen et betalingsniveau på 47.051 mio.
euro.
Kommissionen forventer en stigning i betalingerne til strukturfondsprogrammer
på 7,3 pct. Det fremføres, at stigningen i betalingerne til samhørighedspolitikken
skyldes en forventning om, at nye strukturfondsprogrammer vil opnå fuld imple-
menteringshastighed i 2019, efter en meget langsom opstart.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 137: Samlenotat vedr. EUs 2019-budget, fra finansministeren
1909540_0007.png
7
3.1.3 Budgetkategori 2
Bæredygtig vækst, naturressourcer
Budgetkategori 2 vedrører EU-budgettets
landbrugsudgifter. Formålet med EU’s
landbrugspolitik for 2014-2020 er:
1.
Fremme af en bæredygtig fødevareproduktion
2.
Bæredygtig forvaltning af naturressourcer
3.
Geografisk balanceret udvikling af landdistrikterne i hele EU
Formålene med landbrugspolitikken understøttes af de to søjler i landbrugsbud-
gettet; Søjle 1, der indeholder den direkte landbrugsstøtte og markedsordningerne
og søjle 2, der indeholder udgifter til
EU’s landdistriktspolitik.
Kommissionens budgetforslag til kategori 2 for 2019 indebærer samlede bevillin-
ger på 59.999 mio. euro i forpligtelser, svarende til stigning på 1,2 pct. og 57.790
mio. euro i betalinger, svarende til en stigning på 3,0 pct. ift. 2018-budgettet,
jf.
tabel 4.
Tabel 4
Kommissionens forslag til 2019-budgettet for budgetkategori 2
Bæredygtig vækst, naturressourcer
Mio. euro,
løbende priser
2018-budget
1)
2019 budgetforslag
Forskel i euro
Forpligt-
Betalinger
elser
379
306
9
31
0
-16
4
714
349
1.279
56
26
-6
-5
4
1.707
Forskel i pct.
Forpligt-
Betalinger
elser
0,9
2,1
0,9
6,0
0
-100,0
7,7
1,2
0,8
10,8
10,9
8,1
-100,0
-27,4
7,7
3,0
Forpligt-
Forpligt-
Betalinger
elser
elser
Direkte landbrugsstøtte
Landdistriktsstøtte
Fiskeri
Miljø og klima
Andet
Pilotprojekter
Agenturer
I alt
Margen
Betalinger
43.538
13.131
571
342
0
13
61
57.790
43.235
14.381
933
523
0
16
57
59.285
982
43.189
11.852
515
316
6
18
57
56.084
43.613
14.687
942
554
0
-
61
59.999
345
Anm.: 1) 2018-budget inkl. det vedtagne ændringsbudget 1 og forslag om ændringsbudget 2 og 3.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s budget for
2019.
75 pct. af betalingerne (43,5 mia. euro) i budgetkategori 2 vedrører landbrugsstøt-
ten i søjle 1 (markedsudgifterne og direkte støtte), mens landdistriktsstøtte (søjle
2) med 23 pct. af de samlede bevillinger udgør den anden større udgiftspost.
Landbrugsudgifterne i søjle 1 stiger fra 2018 til 2019 med 379 mio. euro i forplig-
telser, svarende til 0,9 pct. og 349 mio. euro i betalinger, svarende til 0,8 pct.
Kommissionen foreslår, i henhold til MFF-aftalen, at aktivere mekanismen for
finansiel disciplin for at etablere en reserve til eventuelle kriser i landbrugssekto-
ren. Reserven, der finansieres gennem den direkte landbrugsstøtte, vil kunne brin-
ges i anvendelse ved større kriser i EU’s landbrugs-
og fødevaresektor. Kommis-
sionen foreslår en reserve på 469 mio. euro i 2019. Eventuelt ubrugte midler fra
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 137: Samlenotat vedr. EUs 2019-budget, fra finansministeren
8
reserven vil blive tilbageført til den direkte støtte i 2020, og udbetalt til landmæn-
dene.
For så vidt angår
markedsstøtte
i landbrugssektoren, skønner Kommissionen, at der
vil være en reduktion i behovet for markedsinventioner ift. 2018. Det faldende
behov begrundes med, at en række ekstraordinære tiltag relateret til handel med
Rusland, ikke bliver forlænget. I lyset heraf foreslår Kommissionen brutto at an-
vende 2.613 mio. euro til markedsinterventioner i 2019. Dette svarer til et fald på
145 mio. euro ift. 2018.
Den direkte støtte
stiger i 2019 samlet set med 313 mio. euro ift. 2018. Stigningen
dækker over en række forskellige og modsatrettede tendenser, hvoraf den vigtigste
er et fald i niveauet for formålsbestemte indtægter (-627 mio. euro) ift. 2018.
Formålsbestemte indtægter dækker hovesagligt over overensstemmelses- og regn-
skabsmæssige korrektioner ifbm. udbetaling af den direkte støtte, som regnskabs-
teknisk modregnes i opgørelsen af bevillingsbehovet. Et fald i de formålsbestemte
indtægter medfører således en tilsvarende stigning i bevillingsbehovet.
For så vidt angår
landdistriktsstøtten,
ses en stigning i forpligtelser på 306 mio. euro
svarende til 2,1 pct. fra 2018 til 2019. På betalingssiden forventer Kommissionen
udgifter til landdistriktspolitikken på 13.131 mio. euro, svarende til en stigning på
10,8 pct.
Forpligtigelserne til
miljø- og klimaområdet
stiger med 31 mio. euro fra 2018 til 2019
svarende til 6,0 pct. Betalingerne stiger med 26 mio. euro, svarende til 8,1 pct. ift.
2018. Stigningerne kan henføres til, at der under LIFE-programmet er blevet op-
rettet et underprogram til støtte for miljøtiltag, som indebærer en stigning i udgif-
ter til projekter vedr. naturbevarelse og biodiversitet.
Det forventes, at Kommissionen i lighed med tidligere år vil fremlægge et æn-
dringsbrev til budgetforslaget for landbrugsområdet i oktober, hvor evt. ændringer
i forventningerne til priserne på landbrugsprodukter, valutakurser og bødeindtæg-
ter vil blive indarbejdet.
3.1.4 Budgetkategori 3
Sikkerhed og borgerskab
Budgetkategori 3 indeholder udgifter vedrørende retlige og indre anliggender,
grænsekontrol, migration og asylpolitik samt folkesundhed, forbrugerbeskyttelse
og kultur.
Kommissionens budgetforslag for budgetkategori 3 indebærer samlede forpligtel-
ser for 3.729 mio. euro svarende til en stigning på 235 mio. euro eller 6,7 pct. ift.
2018-budgettet. Kommissionen lægger desuden op til at aktivere Fleksibilitetsin-
strumentet for 928 mio. euro, hvilket medfører en tilsvarende forøgelse af forplig-
telsesloftet for budgetkategorien. Der efterlades ingen margen op til det opjuste-
rede forpligtelsesloft.
Forslaget indeholder betalinger for 3.486 mio. euro svarende til en stigning på 506
mio. euro eller 17,0 pct. ift. 2018,
jf. tabel 5.
Kommissionen anfører, at stigningerne
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 137: Samlenotat vedr. EUs 2019-budget, fra finansministeren
1909540_0009.png
9
i betalingsniveauet skyldes lav implementering i tidligere år, som nu er kommet op
i fart.
Tabel 5
Kommissionens forslag til 2019-budgettet for budgetkategori 3
Sikkerhed og Borgerskab
Mio. euro
løbende priser
2018-budget
1)
2019 budgetforslag
Forskel i euro
Forskel i pct.
Forpligtel-
Forplig-
Forpligtel-
Forpligtel-
Betalinger
Betalinger
Betalinger
Betalinger
ser
telser
ser
ser
Asyl- og migrationsfonden
Intern sikkerhedsfond
IT systemer
Justits
Rettigheder og borgerskab
Civilbeskyttelse
Europa for borgerne
Fødevareprogram
Sundhed
Forbrugerprogram
Kreativt Europa
Intern nødhjælp
Særlige KOM projekter
Pilotprojekter
Agenturer
I alt
Heraf fleksibilitetsinstru-
mentet
Margen
719
720
26
47
63
33
28
280
66
28
230
200
99
13
940
3.493
837
0
594
481
13
36
47
34
29
248
56
23
181
221
92
18
908
2.981
1.121
529
0
45
66
150
29
298
68
29
242
0
103
-
1.050
3.729
928
0
953
664
-
38
58
82
29
246
61
24
195
70
100
11
958
3.486
402
-191
-26
-3
2
116
1
18
2
1
12
-200
4
-13
110
235
358
183
-13
2
11
47
1
-3
5
1
14
-151
8
-7
49
506
55,9
-26,6
-99,6
-5,4
3,7
349,8
4,1
6,3
2,9
4,6
5,0
-99,9
4,1
-100,0
11,7
6,7
60,3
37,9
-100,0
6,3
24,4
138,3
2,1
-1,0
9,6
2,2
7,8
-68,5
8,9
-40,2
5,4
17,0
Anm.: 1) 2018-budget inkl. det vedtagne ændringsbudget 1 og forslag om ændringsbudget 2 og 3.
Kilde: Kommissionens forslag til 2019-budgettet.
Både forpligtelser og betalinger stiger i Kommissionens forslag til 2019-budgettet i
forhold til 2018-budgettet. Særligt stiger betalingsbevillingerne betydeligt til migra-
tionsindsatsen.
Hvad angår Asyl- og Migrationsfonden, der bidrager til at sikre en effektiv styrring
af migrationsstrømme i EU, stiger forpligtelserne med 402 mio. euro, svarende til
55,9 pct. og betalingerne med 358 mio. euro, svarende til 60,3 pct. Kommissionen
anfører, at stigningen kan henføres til hhv. de budgetmæssige implikationer af den
nye Dublinforordning, som forventes vedtaget i 2018, samt øget støtte til migrati-
onsindsatsen i Grækenland for i alt 175 mio. euro, som skal ses i lyset af udfasnin-
gen af det interne nødhjælpsinstrument, der tidligere har finansieret migrations-
indsatsen internt i EU.
Forpligtelserne til Den Interne Sikkerhedsfond, der bidrager til at forebygge og
bekæmpe grænseoverskridende kriminalitet og terrorisme og sikre ensartet og
effektiv kontrol af EU’s eksterne grænser,
falder med 192 mio. euro, svarende til
26,6 pct. Kommissionen anfører, at faldet er i tråd med den finansielle program-
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 137: Samlenotat vedr. EUs 2019-budget, fra finansministeren
1909540_0010.png
10
mering, og at der ikke eksisterer et behov for yderligere bevillinger til programmet,
samt at vurderingen ifm. midtvejsevalueringen af MFF-en var, at midler under
budgetkategori 3 særligt skulle målrettes migrationsdagsordenen gennem en styr-
kelse af Asyl- og Migrationsfonden. Modsat forpligtelserne, der falder med 192
mio. euro svarende til 26,6 pct., stiger betalingerne med 183 mio. euro, svarende
til 37,9 pct. Kommissionen peger på den lave implementering af midler i de senere
år som værende den primære grund til stigningen i betalingsniveauet.
Civilbeskyttelsesmekanismen, som har til formål at koordinere det fælles europæi-
ske nødhjælpsberedskab ifm. natur- og menneskeskabte katastrofer, foreslås opju-
steret med 116 mio. euro i forpligtelser og 47 mio. euro i betalinger, svarende til
hhv. 349,8 pct. og 138,3 pct. ift. 2018-budgettet. Opjusteringen er som følge af en
for nyligt vedtaget ændring af forordningen om civilbeskyttelsesmekanismen
3
,
som særligt tilser oprettelsen af en dedikeret europæisk beredskabsreserve.
Udgiften til rammeprogrammet Et Kreativt Europa, der yder bistand grænseover-
skridende kulturelle og kreative initiativer, stiger i Kommissionens budgetforslag
til 2019. Forpligtelserne stiger med 12 mio. euro, svarende til 5,0 pct., og betalin-
gerne stiger med 14 mio. euro, svarende til 7,8 pct.
Det bemærkes, at en række af initiativerne inden for budgetkategori 3 er omfattet
af det danske forbehold på området for retlige og indre anliggender. For initiativer
omfattet af det retlige forbehold vil Danmark modtage en refusion af det danske
EU-bidrag svarende til en forholdsmæssig andel af udgifterne på ca. 2 pct.
3.1.5 Budgetkategori 4
Globale Europa
Budgetkategori 4 dækker alle tiltag, som iværksættes uden for EU, herunder ud-
viklingshjælp, humanitær nødhjælp og den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik.
Flere af programmerne under budgetkategori 4 bidrager til at takle eksterne aspek-
ter af den europæiske migrationsdagsorden.
Kommissionens budgetforslag for budgetkategori 4 indebærer samlede forpligtel-
ser for 11.384 mio. euro, svarende til en stigning på 1.315 mio. euro eller 13,1 pct.
Forslaget indeholder betalinger for 9.508 mio. euro, svarende til en stigning på
602 mio. euro eller 6,8 pct. ift. 2018,
jf. tabel 6.
Der efterlades ikke en margen un-
der forpligtelsesloftet for budgetkategori 4.
3
KOM (2017) 772
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 137: Samlenotat vedr. EUs 2019-budget, fra finansministeren
1909540_0011.png
11
Tabel 6
Kommissionens forslag til 2019-budgettet for budgetkategori 4
Globale Europa
Mio. euro
løbende priser
2018-budget
1)
Forplig-
tigelser
Betalin-
ger
1.452
2.278
2.735
101
169
325
1.095
292
46
42
138
16
17
25
75
68
14
20
8.906
2019 budgetforslag
Forskel i euro
Forplig-
tigelser
413
214
182
14
4
7
566
7
1
-0
-90
7,4
-1
0
-2
1
-9
0
1.315
Betalin-
ger
346
-218
62
-1
-10
-4
508
14
-4
-0
-90
5,2
-1
0
-2
6
-9
0
602
Forskel i pct.
Forplig-
tigelser
19,2
9,0
6,1
9,9
2,0
1,8
52,2
2,1
2,0
-0,2
-65,0
46,1
-3,9
0,0
-2,2
1,5
-100,0
2,2
13,1
Betalin-
ger
23,8
-9,6
2,3
-1,1
-5,9
-1,2
46,4
4,6
-8,8
-0,2
-65,0
33,6
-4,9
0,0
-2,6
9,1
-65,6
2,2
6,8
Forpligti-
gelser
2.562
2.580
3.158
154
197
377
1.652
335
34
42
48
24
20
25
82
76
-
20
11.384
1.116
0
Betalin-
ger
1.798
2.060
2.796
100
159
321
1.603
306
42
42
48
21
16
25
73
74
5
20
9.508
Før-tiltrædelsesstøtte
Naboskabsprogram
Udviklingssamarbejde
Partnerskabsinstrument
Demokrati og menne-
skerettigheder
Stabilitetsinstrument
Humanitær hjælp
Fælles udenrigs- og
sikkerhedspolitik
Nuklear sikkerhed
Makrofinansiel assi-
stance
EU's lånegarantier
Civilbeskyttelse
Frivillig humanitær hjælp
Europæisk fond for
bæredygtig udvikling
Andet
Særlige KOM projekter
Pilotprojekter
Agenturer
I alt
Heraf globale margen
for forpligtelser
Margen
2.149
2.367
2.976
140
193
370
1.085
328
33
42
138
16
20
25
84
74
9
20
10.069
244
0
Anm.: 1) 2018-budget inkl. det vedtagne ændringsbudget 1 og forslag om ændringsbudget 2 og 3.
Kilde: Kommissionens forslag til 2019-budgettet.
De største poster i budgetkategori 4 udgøres af Udviklingssamarbejdet, Humani-
tær hjælp, Naboskabsinstrumentet og Førtiltrædelsesstøtte. Midlerne til disse fire
programmer udgør tilsammen knap 90 pct. af budgetkategori 4.
Humanitær hjælp står for den mest betydelige stigning i både forpligtelser og beta-
linger, idet forpligtelserne stiger med 566 mio. euro, svarende til 52,2 pct. og beta-
lingerne med 508 mio. euro, svarende til 46,4 pct. Stigningen dækker over løfter
om støtte ifbm. indsatsen i Syrien samt den videre finansiering fra EU-budgettets
andel
af EU’s flygtningefacilitet i Tyrkiet.
På lige vis med den humanitære hjælp foreslår Kommissionen at opjustere Før-
tiltrædelsesstøtten betydeligt. Kommissionen lægger op til en stigning i forpligtel-
ser på 413 mio. euro, svarende til 19,2 pct. og betalinger på 346 mio. euro, svaren-
de til 23,8 pct. Kommissionen anfører, at stigningen dækker over den videre fi-
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 137: Samlenotat vedr. EUs 2019-budget, fra finansministeren
12
nansiering af EU’s flygtninge facilitet i Tyrkiet,
idet 850 mio. euro fra Førtiltrædel-
sesstøtten vil gå til den videre finansiering af flygtningefaciliteten i 2019. Det be-
mærkes, at den generelle Før-tiltrædelsesstøtte til Tyrkiet, som har til formål at
understøtte økonomisk, social og territorial udvikling mhp. fremtidig optagelse i
den Europæiske Union, er reduceret med 253 mio. euro i Kommissionens forslag
som følge af den negative politiske udvikling i landet.
Naboskabsinstrumentet,
som er EU’s primære instrument til støtte af EU’s nabo-
lande, foreslås opjusteret med 214 mio. euro i forpligtelser, svarende til 9,0 pct. og
nedjusteret med 218 mio. euro i betalinger, svarende til 9,6 pct. Styrkelsen i for-
pligtelserne dækker over løfter om støtte ifbm. indsatsen i Syrien samt en styrkelse
af migrationsindsatsen på den centrale middelhavsrute.
Udgiftsniveauet for udviklingssamarbejdet opjusteres i Kommissionens forslag
med 182 mio. euro i forpligtelser og 62 mio. euro i betalinger. Opjusteringen af
udgiftsniveauet for udviklingssamarbejdet vedrører primært et ønske om en øget
europæisk indsats i Mellemøsten pba. konklusionerne fra midtvejsevalueringen af
den flerårige finansielle ramme (2014-2020) i 2017.
3.1.6 Budgetkategori 5
Administration
Budgetkategori 5 dækker over de administrative udgifter til alle EU-
institutionerne, pensioner og Europaskolerne.
Kommissionens budgetforslag for 2019 indebærer et niveau for forpligtigelser på
9.666 mio. euro til administrative udgifter, hvilket er en stigning på 3,0 pct. i for-
hold til 2018. Det bemærkes, at budgetkategori 5 er karakteriseret ved, at forplig-
telserne i høj grad svarer til betalingerne, idet langt størsteparten af udgifterne er
ét-årige. Kommissionen opgør derfor kun forpligtelsesniveauet for budgetkategori
5 i budgetforslaget. Den samlede margen til forpligtelsesloftet er på 575 mio. euro,
jf. tabel 7.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 137: Samlenotat vedr. EUs 2019-budget, fra finansministeren
1909540_0013.png
13
Tabel 7
Kommissionens forslag til 2019-budgettet for budgetkategori 5
Administration
Mio. euro,
løbende priser
Pensioner og europæi-
ske skoler
Heraf pensioner
Heraf europæiske skoler
2018-budget
1)
2.086
1.893
193
7.580
3.566
1.950
573
410
146
136
96
11
14
679
9.666
-318
363
2019 budgetforslag
Forskel i euro
116
117
-1
175
72
48
10
20
1
3
3
1
2
15
291
Forskel i pct.
5,6
6,2
-0,4
2,3
2,0
2,5
1,8
4,9
0,8
2,3
2,9
6,4
16,0
2,2
3,0
2.202
2.010
192
7.755
3.637
1.999
583
430
147
139
99
11
17
694
9.957
-254
575
EU-institutionernes
administrative udgifter
Heraf Kommissionen
Heraf Europa-Parlamentet
Heraf Rådet
Heraf EU-Domstolen
Heraf Revisionsretten
Heraf Det Økonomiske og
Sociale Udvalg
Heraf Regionsudvalget
Heraf Ombudsmanden
Heraf Tilsynsførende for
Databeskyttelse
Heraf Udenrigstjenesten
I alt
Aktivering af margenen til
uforudsete udgifter
Margen
Anm.: 1) 2018-budget inkl. det vedtagne ændringsbudget 1 og forslag om ændringsbudget 2 og 3.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s budget for
2019.
De samlede udgifter til EU-institutionerne stiger gennemsnitligt med 3,0 pct. Der
er særligt store stigninger i de administrative udgifter til Europa-Parlamentet (2,5
pct.), EU-domstolen (4,9 pct.) og Den Europæiske Tilsynsførende for Databe-
skyttelse (16,0 pct.).
Fsva. Europa-Parlamentet angiver Kommissionen, at udgiftsstigningen særligt
skyldes det kommende EP- valg i 2019 (25 mio. euro), leje af Adenauer bygningen
der bruges af EP’s generalsekretariat
(13 mio. euro), og øget sikkerhed (9,6 mio.
euro).
Fsva. EU-domstolen angiver Kommissionen, at udgiftsstigningen skyldes byg-
ningsprojekter (7,8 mio. euro), ændring i sammensætningen af domstolens med-
lemmer (3,2 mio. euro) og øget sikkerhed (1,3 mio. euro).
Fsva. Den Europæiske Tilsynsførende for Databeskyttelse angiver Kommissio-
nen, at udgiftsstigningen skyldes et behov for øget kapacitet i lyset af nye databe-
skyttelsesregler (1,6 mio. euro).
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 137: Samlenotat vedr. EUs 2019-budget, fra finansministeren
1909540_0014.png
14
3.1.7 Særlige Fleksibilitetsinstrumenter
En række såkaldte særlige fleksibilitetsinstrumenter er placeret uden for forpligti-
gelsesloftet i den flerårige finansielle ramme. En række medlemslande (herunder
Danmark) er af den opfattelse, at instrumenterne skal finansieres inden for beta-
lingsloftet. Kommissionen er af den opfattelse, af instrumenterne kan finansieres
udover både forpligtigelses- og betalingslofterne. De særlige fleksibilitetsinstru-
menter kan kun aktiveres, hvis der er et særligt behov. Det foreslås desuden at
aktivere den globale forpligtelsesmargen,
jf. tabel 8.
Tabel 8
Kommissionens forslag til 2019-budgettet for særlige fleksibilitetsinstrumenter
Mio. euro
løbende priser
2018-budget
1)
Forplig-
telser
Nødhjælpsreserven
Globaliseringsfonden
Solidaritetsfonden
Fleksibilitetsinstrumentet
I alt særlige fleksibilitetsinstru-
menter
Global forpligtelsesmargen
Margen til uforudsete udgifter
I alt
345
172
148
837
1.502
1.358
-318
2.541
Beta-
linger
345
25
148
678
1.196
-
0
1.196
2019 budgetforslag
Forskel i euro
Forplig-
tigelser
7
3
-98
128
774
-8
64
97
Beta-
linger
7
-15
-98
221
-154
-
0
115
Forskel i pct.
Forpligti-
gelser
2,0
2,0
-61,1
15,3
68,3
-0,6
-20,2
3,8
Beta-
linger
2,0
-60,0
-61,1
32,6
-10,7
-
0,0
9,6
Forplig-
telser
352
175
50
966
1.543
1.350
-254
2.638
Beta-
linger
352
10
50
900
1.311
-
0
1.311
Anm.: 1) 2018-budget inkl. det vedtagne ændringsbudget 1 og forslag om ændringsbudget 2 og 3.
Kilde: Kommissionens forslag til EU’s budget for
2019.
Nødhjælpsreserven har som primært formål at yde humanitær nødhjælp til tredje
lande som følge af begivenheder, der ikke kan forudses ved budgettets fastlæggel-
se. Fra og med 2014 blev fonden også anvendt til at håndtere migrationsstrømme
ved EU's eksterne grænser. Kommissionen foreslår, i tråd med aftalen omkring
midtvejsevalueringen af den Flerårige Finansielle Ramme, at hele forpligtigelses-
loftet inklusiv forøgelsen af nødhjælpsreserven fra midtvejsevalueringen udnyttes i
2019, og at der dermed afsættes 352 mio. euro i forpligtelser og 352 mio. euro i
betalinger til nødhjælpsreserven.
Globaliseringsfonden har til formål at hjælpe arbejdstagere med at finde nyt arbej-
de og udvikle nye kompetencer, når de har mistet jobbet på grund af ændringer i
det globale handelsmønster
eksempelvis når en stor virksomhed lukker eller en
fabrik flytter ud af EU. Ligesom for nødhjælpsreserven foreslår Kommissionen, at
hele forpligtigelsesloftet til Globaliseringsfonden udnyttes i 2019, hvorved der
foreslås afsat 176 mio. euro i forpligtigelser og 10 mio. euro i betalinger.
Solidaritetsfonden er etableret for, at EU kan reagere hurtigt med finansiel støtte
til medlemsstater, der har været udsat for større naturkatastrofer. Der kan gives
støtte fra Solidaritetsfonden til EU-medlemsstater og ansøgerlande. Kommissio-
nen foreslår at afsætte samlet set 50 mio. euro i forpligtelser og 50 mio. euro i
betalinger til Solidaritetsfonden, hvilket svarer til et fald på 66,1 pct. for hhv. for-
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 137: Samlenotat vedr. EUs 2019-budget, fra finansministeren
15
pligtelserne og betalingerne. Den årlige konvolut til Solidaritetsfonden beløber sig
til i alt 586 mio. euro, som Kommissionen anser som værende en reserve, som
kan mobiliseres i det øjeblik, der træffes beslutning herom. Kommissionen angi-
ver, at formålet med denne nye konstruktion er at reducere behovet for ændrings-
budgetter i løbet af året og sikre hurtig mobilisering af Solidaritetsfondens midler.
Fleksibilitetsinstrumentet kan anvendes til at finansiere udgifter, der ikke kan fi-
nansernes inden for én eller flere lofter for udgiftsområder. Kommissionen ønsker
at aktivere fleksibilitetsinstrumentet til at finansiere asyl- og migrationstiltag under
budgetkategori 3 for i alt 928 mio. euro i forpligtigelser samt finansiere det nye
strukturreformsprogram under budgetkategori 1b for i alt 38 mio. euro i forplig-
telser. Det bemærkes, at de tilgængelige midler i Fleksibilitetsinstrumentet øges
med midtvejsevalueringen af den flerårige finansielle ramme. Den foreslåede akti-
vering af Fleksibilitetsinstrumentet er således 225 mio. euro højere end det gæl-
dende loft for Fleksibilitetsinstrumentet.
Den globale margen for forpligtigelser
Det fremgår af MFF-forordningens art. 14, at forskellen mellem anvendte forplig-
tigelser og forpligtigelseslofterne for 2014-2017 skal udgøre en såkaldt global mar-
gen for forpligtigelser. Denne globale margen for forpligtigelser kan anvendes
udover forpligtigelseslofterne for årerne 2016-2020 til politikområder, der relaterer
sig til vækst og beskæftigelser, herunder særligt ungdomsarbejdsløshed. Som følge
af aftalen om midtvejsevalueringen af den flerårige finansielle ramme, kan den
globale margen for forpligtelser også blive anvendt til områder, der relaterer til
migration og sikkerhed.
Kommissionen har beregnet den globale margen for forpligtigelser til at udgøre
1.474 mio. euro, som kan anvendes udover forpligtigelsesloftet i 2019. Kommissi-
onen foreslår, at 1.350 mio. euro af den globale margen for forpligtelser skal akti-
veres i 2019, hvoraf 233 mio. går til ungdomsbeskæftigelsesinitiativet og 1.116 skal
bidrage til EU-budgettets
finansiering af EU’s flygtningefacilitet i Tyrkiet.
Margen til uforudsete udgifter
Margenen til uforudsete udgifter kan ifølge MFF-forordningen kun aktiveres som
en sidste udvej i tilfælde af, at der opstår uforudsete udgifter. Der kan maksimalt
aktiveres midler svarende til 0,03 pct. af EU’s samlede BNI.
Margenen til uforud-
sete udgifter kan aktiveres udover de årlige udgiftslofter, men skal modsvares af
tilsvarende reduktioner af udgiftslofterne i fremtidige budgetår eller på tværs af
budgetkategorier. En aktivering af margenen til uforudsete udgifter svarer derfor
til en fremrykning af udgifter eller om-allokering mellem budgetkategorier.
Kommissionen lægger ikke op til at aktivere margenen til uforudsete udgifter i
2019. Dog reduceres loftet for udgiftsområde 5 Administration med 254 mio.
euro i 2019, som følge af den tidligere anvendelse af Margenen til uforudsete ud-
gifter i 2017.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 137: Samlenotat vedr. EUs 2019-budget, fra finansministeren
16
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke fastlagt sin holdning. Europa-Parlamentet
ventes at fastlægge sin holdning i efteråret.
5. Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behand-
les på EU-niveau. Forslaget er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Når der er opnået enighed om EU's budget for 2019, vil det få betydning for ni-
veauet for det danske EU-bidrag i 2019, der vil blive opført på finansloven for
2019.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Det er Finansministeriets foreløbige vurdering, at det danske bidrag
til EU’s bud-
get i 2019 vil være 21,9 mia. kr. Forslaget
til EU’s budget for 2019 behandles
af
Rådet i løbet af juli. Europa-Parlamentet forventes at behandle forslaget i efteråret
2018. Der stiles mod en aftale om det endelige budget på ECOFIN-budget i no-
vember 2018, som vil lægge udgiftsniveauet for 2019 fast.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Afhængig af det samlede udgiftsniveau på EU-budgettet og fordelingen af udgif-
terne på de forskellige udgiftsområder, vurderes forslaget til EU’s 2019-budget
at
have afledte konsekvenser for dansk erhvervsliv i form af fx støtte til danske
landmænd, forskningsmidler til danske forskningsinstitutioner, strukturfondsmid-
ler til vækstfora, støtte til små og mellemstore danske virksomheder mv. De sam-
lede erhvervsøkonomiske konsekvenser kan dog ikke kvantificeres, men afhænger
især af hvor stor en andel af budgettet, der tildeles vækstpolitikker.
8. Høringer
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En række budgetansvarlige lande ventes at argumentere for, at EU’s budget skal
være retvisende og afspejle det faktiske udgiftsbehov. Endvidere ventes samme
gruppe af lande at argumentere for, at der er behov for en skarp prioritering af
EU’s udgifter på lige
vis med den prioritering medlemslandene foretager i deres
nationale budgetter.
En anden gruppe af lande forventes at lægge vægt på, at bevillinger til samhørig-
hedspolitikken prioriteres, da dette ses som en forudsætning for vækst og beskæf-
tigelse i disse lande.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 137: Samlenotat vedr. EUs 2019-budget, fra finansministeren
17
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side lægges der betydelig vægt på, at EU's budget afspejler de konsoli-
deringsbestræbelser og løbende prioriteringer, som udgør rammerne for den nati-
onale budgetlægning i EU’s medlemsstater.
Danmark finder overordnet set, at Kommissionens budgetforslag er et fornuftigt
udgangspunkt for forhandlingerne om EU’s 2019-budget.
Fra dansk side finder man det positivt, at Kommissionen har valgt at efterlade en
margen til betalingsloftet på 19,3 mia. euro, hvorved anvendelsen af den globale
betalingsmargen ikke bliver aktuel. Dette sikrer råderum til uforudsete udgifter,
der måtte opstå i løbet af budgetåret, og bidrager til at sikre den flerårige finansiel-
le rammes holdbarhed.
Fra dansk side er det vurderingen, at betalingsniveauet kan nedjusteres, idet der
vurderes at være en risiko for, at det foreslåede betalingsniveau ikke er retvisende.
Dette skal ses i lyset af lav implementering og absorbering ift. især samhørigheds-
politikken (budgetkategori 1b), som i tidligere budgetår har medført store efterføl-
gende tilbagebetalinger til medlemsstaterne. Sammen med andre budgetsansvarlige
lande vil Danmark arbejde for, at betalingsniveauet afspejler et retvisende og reali-
stisk niveau, samtidig med at der skabes rum til eventuelle uforudsete udgifter i
fremtiden.
Fra dansk side lægges der, sammen med andre budgetsansvarlige lande, betydelig
vægt på, at forpligtelsesniveauet understøtter finansiel holdbarhed og at der sikres
en tilstrækkelig margen til, at der kan tages højde for uforudsete udgifter. Dan-
mark finder ikke, at Kommissionens foreslåede forpligtigelsesniveau i tilstrækkeli-
ge grad overholder disse kriterier, idet der kun efterlades en begrænset margen til
uforudsete udgifter og da der ikke er foretaget en tilstrækkelig skarp prioritering af
udgifterne.
Fra dansk side lægges i lighed med tidligere år afgørende vægt på overholdelse af
de udgiftslofter, der er fastsat i den flerårige finansielle ramme.
Inden for ovennævnte ramme vil regeringen arbejde for følgende mere specifikke
prioriteter:
Angående
budgetkategori 1a vækstpolitikkerne
arbejdes der fra dansk side for, at
der sikres en tilstrækkelig margen til at tage højde for uforudsete udgifter.
Under hensynstagen til dette, og inden for en samlet set reduceret ramme,
vil regeringen arbejde for at prioritere udgifterne til vækstpolitikkerne. Det
gælder særligt forskning, energi, uddannelse, innovation og transportinfra-
struktur.
Angående
budgetkategori 1b samhørighedspolitik
arbejdes der for, at budgetkate-
gorien også bidrager til en samlet reduktion i forhold til Kommissionens
forslag. I lyset af de seneste års betydelige fejlskøn fra Kommissionens side i
relation til opstarten af nye strukturfondsprogrammer, vil regeringen sam-
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 137: Samlenotat vedr. EUs 2019-budget, fra finansministeren
18
men med andre ligesindede lande arbejde aktivt for, at der sikres retvisende
budgettering.
Med hensyn til
budgetkategori 2 landbrugspolitik
arbejdes der for, at der afsættes
realistiske bevillinger til landbrugspolitikken. Danmark anerkender, at langt
hovedparten af udgifterne til landbrugspolitikken i form af direkte støtte er
fastlagt i forordningen herom. Fra dansk side vil man dog afsøge mulighe-
derne for, at de øvrige udgifter i budgetkategorien kan bidrage til at tilpasse
det overordnede udgiftsniveau.
For så vidt angår
budgetkategori 3 sikkerhed og borgerskab
lægger regeringen
vægt på, at migrations- og flygtningerelaterede udgifter prioriteres. Fra
dansk
side kan en prioritering af EU’s grænsehåndteringsindsats og admini-
stration af migrantankomster særligt støttes.
For
budgetkategori 4 globale EU
støtter regeringen den betydelige stigning i
bevillingerne til humanitær hjælp og lægger generelt vægt på, at
EU’s huma-
nitære hjælp og civile krisestyringsindsatser prioriteres, og at der er råderum
til at øge bevillingerne hertil, hvis der opstår behov herfor. Derfor arbejder
regeringen på baggrund af tidligere års erfaringer også for, at der for denne
budgetkategori sikres tilstrækkelige margener til uforudsete udgifter i løbet
af året. Regeringen finder det på den baggrund problematisk at Kommissio-
nens budgetforslag ikke indeholder i margen under budgetkategori 4. Dan-
mark vil desuden arbejde for, at finansieringen af Grønlandsinstrumentet
fastholdes.
Med hensyn til
budgetkategori 5 administration
vægtes en stram og budgetan-
svarlig linje. Fra dansk side arbejdes der således for, at udviklingen i EU’s
administrationsudgifter afspejler situationen i mange medlemslande, hvor
der er et betydeligt fokus på at reducere administrationsudgifterne. Det gæl-
der også for de administrationsudgifter, som er budgetteret under de øvrige
budgetkategorier, herunder især agenturer. Der lægges derfor vægt på, at der
tilvejebringes effektiviseringsgevinster i institutionerne bl.a. som følge af nye
IT-løsninger, øget samarbejde på tværs af institutionerne og strukturelle re-
former.
Vedrørende
de særlige fleksibilitetsinstrumenter
finder regeringen, at aktiveringen
af disse til enhver tid skal være retfærdiggjort, og at afsættelse af reserver til
disse i forbindelse med det årlige budget bør reduceres til et minimum. Re-
geringen lægger desuden betydelig vægt på, at de særlige fleksibilitetsinstru-
menter finansieres inden for EU's betalingslofter.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.