Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del Bilag 104
Offentligt
1880778_0001.png
HVILKEN INDSATS ER DER BRUG FOR I
FORHOLD TIL UDDANNELSESNIVEAU OG
TYPER AF UDDANNELSER,
SÅ DANSK ERHVERVSLIV SIKRES DE RETTE
KOMPETENCER?
Conni Simonsen
-
Direktør for Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet
-
Næstformand Danmarks Vækstråd
AARHUS
UNIVERSITET
AU ENGINEERING
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 104: Præsentationer fra Finansudvalgets høring om kvalificeret arbejdskraft fredag den 13. april 2018
1880778_0002.png
Fleksibel opgradering
af faglighed.
Efter-/videre-
uddannelse
Efterspurgte
kompetencer
Mulighed for at kunne
tiltrække kvalificeret
arbejdskraft.
Nyuddannede
Uddannelses-
udbud
Uddannelses-
valg
Behov for øget teknisk
og naturfaglighed i
eksisterende
uddannelser (STEM)
Flere unge der vælger
erhvervsrettede
uddannelser.
På alle niveauer
AARHUS
UNIVERSITET
AU ENGINEERING
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 104: Præsentationer fra Finansudvalgets høring om kvalificeret arbejdskraft fredag den 13. april 2018
1880778_0003.png
DER ER BEHOV FOR
FLERE
DYGTIGE TEKNIKERE *)
4
/
1
6
AARHUS
UNIVERSITET
AU ENGINEERING
*) Klar til fremtiden. DI og Dansk Metal.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 104: Præsentationer fra Finansudvalgets høring om kvalificeret arbejdskraft fredag den 13. april 2018
1880778_0004.png
DER ER BEHOV FOR FLERE INGENIØRER OG
NATURVIDENSKABELIGE KANDIDATER
4
/
1
6
AARHUS
UNIVERSITET
AU ENGINEERING
Stigende behov –
lav arbejdsløshed
Flaskehals for vækst
og udvikling
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 104: Præsentationer fra Finansudvalgets høring om kvalificeret arbejdskraft fredag den 13. april 2018
1880778_0005.png
OVERSIGT
4
/
1
6
AARHUS
UNIVERSITET
AU ENGINEERING
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 104: Præsentationer fra Finansudvalgets høring om kvalificeret arbejdskraft fredag den 13. april 2018
1880778_0006.png
BEHOV FOR ØGET FAGLIGHED
- FLERE DYGTIGE TEKNIKERE
Grund- og efter-
uddannelses-
muligheder
Teknisk akademi-
uddannelse
4
Modulært,
fleksibelt
/
Landsdækkende
initiativ
1
6
AARHUS
UNIVERSITET
AU ENGINEERING
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 104: Præsentationer fra Finansudvalgets høring om kvalificeret arbejdskraft fredag den 13. april 2018
1880778_0007.png
HVORDAN FÅR VI FLERE UNGE TIL AT VÆLGE
EN ERHVERVSUDDANNELSE?
Fra håndværker til ingeniør på 4�½ år
Fokus:
Kvalitet
Kendskab, præstige
Synlighed af karrieremuligheder
Tiltag:
Adgangskrav
Synlighed i folkeskolen, gæstelærere, ”DM i skills”
EUX
Progression:
Akademi- og ingeniøruddannelser
AARHUS
UNIVERSITET
AU ENGINEERING
4
/
1
6
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 104: Præsentationer fra Finansudvalgets høring om kvalificeret arbejdskraft fredag den 13. april 2018
1880778_0008.png
DET LANGE TRÆK – DETTE STARTER MED INTERESSE
OG KOMPETENCER I GRUNDSKOLEN
At lære at stille spørgsmål og undersøge
Digitale kompetencer
Foretagsomhed
Initiativer
Engineering i folkeskolen
Teknologipagt
ATV/
Fonden for Entreprenørskab
4
/
1
6
AARHUS
UNIVERSITET
AU ENGINEERING
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 104: Præsentationer fra Finansudvalgets høring om kvalificeret arbejdskraft fredag den 13. april 2018
1880778_0009.png
TVÆRFAGLIGHED :
KERNEFAGLIGHED KONTRA KOMBINATIONSFAGLIGHED
Alle skal/kan ikke kunne alt
Tværfaglig indsigt og respekt
Eksempler på projektsamarbejde:
Sygehjælpere, sygeplejesker, læger
Bygningsteknikere, ingeniører, arkitekter
Ingeniører og faglærte
Elektronik- og maskiningeniører
Case competions
AARHUS
UNIVERSITET
AU ENGINEERING
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 104: Præsentationer fra Finansudvalgets høring om kvalificeret arbejdskraft fredag den 13. april 2018
1880778_0010.png
Eksempel:
Styrket rekruttering til diplomingeniøruddannelser
og regionalt reach-out
Nye udbud i Herning
Online/on-campus undervisning
Nye uddannelser: fødevareteknologi og
industri 4.0-specialisering
Gymnasierettede aktiviteter
AARHUS
UNIVERSITET
AU ENGINEERING
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 104: Præsentationer fra Finansudvalgets høring om kvalificeret arbejdskraft fredag den 13. april 2018
1880778_0011.png
FRA NY VIDEN VIA UDDANNELSE
TIL ANVENDELSE
AARHUS
UNIVERSITET
AU ENGINEERING