Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del EU-note E 21
Offentligt
1870016_0001.png
Europaudvalget
EU-konsulenten
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer
20. marts 2018
Kontaktpersoner:
Lauge Lukas Bisted Pedersen
Morten Knudsen (3695)
Åbenhed i Rådet
Manglende åbenhed i Coreper og Rådets arbejdsgrupper bliver kriti-
seret af
EU’s Ombudsmand
i en ny rapport. Hun opfordrer bl.a. Rådet
til at blive bedre til at stille medlemsstaternes holdninger til EU-lov-
forslag til rådighed for offentligheden. Det samme mener 26 kamre i
nationale parlamenter, herunder Folketinget. Det bliver spændende at
se, om kritikken kan genoplive de strandede forhandlinger om nye
aktindsigtsregler, som Kommissionen foreslog allerede i 2008.
Åbenhed eller plads til forhandling?
Hvor skal snittet lægges mellem offentlighedens mulighed for at følge med i,
hvordan der bliver lavet lovgivning i EU og medlemsstaternes rum til at for-
handle fleksibelt med hinanden i Rådet?
I Rådet er der i dag mulighed for at følge med i forhandlingerne om lovgivning.
Man kan overvære ministrenes rådsmøder, når de diskuterer lovgivning. Do-
kumenter, der indgår i ministrenes diskussioner om lovgivning, skal være of-
fentlige. Alt i alt er omkring to tredjedele af de mere end 20.000 dokumenter,
som Rådet hvert år tilføjer til sit dokumentregister, offentlige.
EU-note - 2017-18 - E 21: Åbenhed i Rådet
1870016_0002.png
Alligevel mener bl.a. EU’s Ombudsmand, at der er plads til forbedringer.
Der
er nemlig ikke samme åbenhed i Rådets forberedende udvalg, Coreper og de
mere end 150 rådsarbejdsgrupper, som i Ministerrådet, selv om de forbere-
dende udvalg spiller en helt central rolle i Rådets forhandlinger om EU-lovgiv-
ningen. Ifølge Ombudsmanden er der f.eks. ikke tilstrækkelig adgang til,
hvilke holdninger medlemsstaterne indtager i Coreper og Rådets arbejdsgrup-
per. Det er et problem, fordi det fratager borgerne muligheden for at deltage i
Unionens demokratiske liv og kigge lovgiverne efter i kortene.
1
Grundlaget for Ombudsmandens undersøgelse er navnlig
EU’s
aktindsigtsfor-
ordning, som fastslår, at lovgivningsdokumenter i videst muligt omfang skal
gøres direkte tilgængelige for offentligheden.
2
Der er dog undtagelsesmuligheder i aktindsigtsforordningen. De omfatter
rådsdokumenter, som er udarbejdet til intern brug,
indtil Rådet har truffet af-
gørelse,
og dokumenter som indeholder meningstilkendegivelser til intern
brug - både under og
efter
vedtagelsen, hvis dokumenternes udbredelse vil
være til alvorlig skade for beslutningsprocessen. I begge tilfælde skal Rådet
dog afveje, om dokumenterne skal offentliggøres af hensyn til en mere tungt-
vejende offentlig interesse.
3
Åbenhed i Rådet - Ombudsmandens anbefalinger
EU’s
ombudsmand har undersøgt Rådets håndtering af dokumenter i Coreper
og rådsarbejdsgrupperne. Hun mener ikke, at Rådet lever op til
EU’s juridiske
krav om i videst muligt omfang at give offentligheden adgang til lovgivnings-
mæssige dokumenter. Hun mener heller ikke, at Rådet på en systematisk
måde registrerer medlemsstaternes holdninger i referaterne fra møder i Core-
per og rådsarbejdsgrupperne. Ifølge hende er der tale om fejladministration.
“It
is almost impossible for
citizens to follow the legis-
lative discussions in the
Council between national
government representa-
tives. This ‘behind-closed-
doors’ approach risks al-
ienating citizens and feed-
ing negative sentiment,”-
Emily O’Reilly, EU’s
om-
budsmand.
Ombudsmanden har gen-
nemgået Rådets dokumen-
ter fra behandlingen af tre
lovforslag stillet Rådet 14
spørgsmål og afholdt en
offentlig høring.
1
Med Lissabontraktatens artikel 10 (TEU) fik borgerne i EU en ret til deltagelse i Unionens demo-
kratiske liv.
2
Forordning 1049/2001, betragtning 6.
3
Forordning 1049, art. 4, stk. 3.
EU-note - 2017-18 - E 21: Åbenhed i Rådet
1870016_0003.png
Ombudsmanden fremsætter tre anbefalinger.
4
Rådet bør:
Føre systematisk referat over medlemsstaternes positioner i Rådets
forberedende udvalg.
Udvikle klare og offentligt tilgængelige kriterier for, hvilke dokumenter
der er interne (LIMITE-dokumenter).
Systematisk gennemgå, hvilke interne dokumenter der kan offentlig-
gøres, inden trilogforhandlingerne med Europa-Parlamentet begyn-
der.
De tre anbefalinger uddybes nedenfor. Anbefalingerne skal sikre offentlighe-
den den videst mulige adgang til lovgivningsmæssige dokumenter i Coreper
og rådsarbejdsgrupperne.
Referat af medlemsstaternes positioner
I Coreper og rådsarbejdsgrupperne er der forskellig praksis for, om medlems-
staternes positioner bliver systematisk noteret i referaterne fra møderne. I
nogle tilfælde henvises der f.eks. til uidentificerede delegationer. Der er også
forskellig praksis for, i hvilket omfang rådsarbejdsgrupperne tager referat fra
møderne.
Ombudsmanden anbefaler derfor, at Rådet systematisk noterer medlemssta-
ternes holdninger i referaterne. Hun mener, at den nuværende praksis er et
problem for offentligheden og nationale parlamenters mulighed for at kontrol-
lere deres regeringer. Hun ser det som en central del af en demokratisk be-
slutningsproces, at regeringer kan ændre deres position for at indgå kompro-
misser
og forklare det til offentligheden.
Rådet mener dog ikke, at det har en juridisk forpligtelse til at udarbejde doku-
menter, der identificerer medlemsstaternes positioner i Coreper og rådsar-
bejdsgrupperne. Praksis i Rådet er, at holdninger bliver registreret, hvis det
vurderes at være
”passende”.
Denne vurdering afhænger bl.a. af, om det er
en politisk følsom sag og af praksis på et givent område.
Efter en EU-dom fra 2013
5
har Rådet dog besluttet, at referater, der indehol-
der medlemsstaters positioner, bliver offentliggjort efter aktindsigtsansøgnin-
ger, undtagen i
”behørigt
begrundede undtagelsestilfælde”. Tidligere blev
medlemsstaternes navn slettet.
I ombudsmandens
rapport
fremsætter hun også seks forslag til forbedringer inden for de samme
emner.
5
Access Info-dommen (C-280/11)
4
EU-note - 2017-18 - E 21: Åbenhed i Rådet
1870016_0004.png
Interne rådsdokumenter (LIMITE-dokumenter)
For at sikre offentligheden den videst mulige adgang til lovgivningsmæssige
dokumenter i Coreper og rådsarbejdsgrupperne anbefaler Ombudsmanden,
at dokumenter i udgangspunktet bør offentliggøres og kun bør være interne,
hvis de faktisk er undtaget fra aktindsigt ifølge
EU’s
aktindsigtsregler.
6
I Coreper og rådsarbejdsgrupperne distribueres flertallet af dokumenter, der
vedrører lovgivning internt, når de udgives. Det betyder, at de ikke er direkte
tilgængelige for offentligheden på Rådets hjemmeside.
7
Rådet har forklaret Ombudsmanden, at dokumenter distribueres internt efter
en
prima facie-vurdering
af, om der umiddelbart er risiko for, at offentliggø-
relse vil skade beskyttelsen af offentlighedens interesser, for så vidt angår de
hensyn, som fremgår af
EU’s aktindsigtsforordning.
I Ombudsmandens gennemgang af tre retsakter blev dokumenter generelt og
systematisk markeret interne af Rådets generalsekretariat. Ifølge hende peger
det på, at udgangspunktet for Rådet er, at lovgivningsdokumenter distribueres
internt. Rådets forretningsorden lægger ligeledes op til, at dokumenter kun of-
fentliggøres, hvis de klart ikke er undtaget fra aktindsigt.
Frigivelse af interne dokumenter
Ombudsmanden anbefaler, at Rådet gennemgår, hvilke dokumenter der bør
være interne inden trilogforhandlingerne med Europa-Parlamentet, hvor Rå-
dets holdning er vedtaget. Hun anbefaler Rådet at vedtage nye forretnings-
gange om dette inden for 2 år.
Ofte bliver interne dokumenter offentliggjort efter anmodning om det. I 2016
blev 69 pct. af de interne dokumenter frigivet efter ansøgninger om aktindsigt
(i 2015 var tallet 84 pct.).
Interne dokumenter bliver frigivet, hvis der ikke er grundlag for at undtage do-
kumentet fra aktindsigt. Det kan skyldes, at grundlaget for at undtage doku-
mentet har ændret sig, eller at dokumentet kunne have været frigivet direkte
ved distributionen.
Figur 1: Offentlige og interne dokumenter tilføjet til Rådets register i 2016
Offentlige Interne
Heraf frigivet efter
aktindsigt
Lovgivningsdokumenter 1.955
2.545
1.748
Kilde: Rådets femtende årsrapport om aktindsigt
6
7
Forordning 1049/2001, artikel 4.
Folketinget har adgang til Rådets interne dokumenter.
EU-note - 2017-18 - E 21: Åbenhed i Rådet
1870016_0005.png
I løbet af lovgivningsprocessen sker offentliggørelsen som regel efter anmod-
ninger om det. Det er også muligt for Rådets tjenestegrene selv at tage initia-
tiv til at frigive interne dokumenter, men det sker kun en gang imellem. Rådet
arbejder dog på at gøre det teknisk lettere at frigive dokumenter.
Efter en retsakt er endeligt vedtaget, gennemgår Rådet systematisk, hvilke in-
terne dokumenter der kan offentliggøres. Det hænger sammen med, at der er
skrappere krav for at undtage offentlig adgang til dokumenter, når en retsakt
er vedtaget.
Hvad sker der nu?
Ombudsmanden har bedt Rådet om at svare på hendes undersøgelse om ad-
gang til Rådets dokumenter inden den 9. maj 2018.
Det bliver spændende at se, om kritikken fra Ombudsmanden kan være med
til at forbedre offentlighedens adgang til Rådets lovgivningsdokumenter i Co-
reper og arbejdsgrupperne, og om den kan genoplive forhandlingerne om nye
aktindsigtsregler. Kommissionen fremlagde forslag til dette i 2008 og 2011,
men siden 2013 har forslaget ligget dødt i Rådet.
8
Danske positioner
Folketinget er sammen med en lang række nationale parlamenter medunder-
skriver af et brev med en række konkrete forslag til, hvordan man kan for-
bedre åbenheden i forbindelse med lovgivningsarbejdet i Rådet.
I brevet opfordrer parlamenterne Rådet til følgende:
Lovgivningsdokumenter bør systematisk offentliggøres uden forsin-
kelse.
Rådet bør vedtage mere specifikke og detaljerede referater fra drøf-
telser af lovgivning.
Uformelle rådssamlinger (som EU-27 og eurogruppen) bør som mini-
mum anvende forordningen om aktindsigt.
Forhandlingerne om aktindsigtsforordningen bør genåbnes, så forord-
ningen kan tilpasses Lissabontraktatens udvidede krav.
Den danske regering skriver i et svar på et §20-spørgsmål, at regeringen har
noteret sig Ombudsmandens anbefalinger og er ved at se på dem sammen
med de andre medlemsstater i Rådet.
9
I april 2015 var den daværende danske regering desuden medunderskriver på
et non-paper, hvor Danmark, Estland, Finland, Holland, Slovenien og Sverige
8
9
KOM (2008) 229 og KOM (2011) 0137
S 588 - 2017-18
EU-note - 2017-18 - E 21: Åbenhed i Rådet
1870016_0006.png
opfordrer til at forbedre åbenheden i EU. Landene foreslår bl.a., at Rådet får
et sammenhængende system, som klart fastslår, hvordan og hvornår et doku-
ment skal betegnes LIMITE.
10
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter Fol-
ketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herunder
lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen, ved at yde
upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Folketin-
gets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
10
http://www.statewatch.org/news/2015/jun/eu-non-paper-eu-transparency.pdf