Notat om, hvilke rammer revisionen af det centrale EU-regelsæt
på teleområdet sætter for et kommende teleforlig
Kommissionen fremsatte den 14. september 2016 forslag om at revidere det cen-
trale EU-regelsæt på teleområdet. Kommissionens forslag omfatter dels et forslag
om at revidere og samle de fire gældende teledirektiver i ét nyt direktiv (kodeks) og
dels et forslag om at gøre Sammenslutningen af Nationale Tilsynsmyndigheder
(BEREC) til et decentraliseret EU-Agentur med selvstændige beføjelser på en ræk-
ke områder. Hovedformålet med revisionen er at sikre tidssvarende rammer for
udviklingen af telesektoren for herigennem at understøtte udbredelsen af højha-
stighedsbredbånd overalt i EU, at sikre lige vilkår for alle markedsdeltagere og
ensartet anvendelse af reglerne.
Den danske telepolitik, som den er fastlagt i teleforliget fra 1999, udmøntes inden
for det nationale råderum, som den nugældende EU-regulering af teleområdet fast-
lægger. I forbindelse med forhandlingerne om et nyt teleforlig til afløsning af telefor-
liget fra 1999 vil også dette skulle ske inden for rammerne af EU-reguleringen med
de ændringer, som revisionen vil resultere i.
I dette notat gennemgås hovedindholdet af revisionen af det centrale EU-regelsæt
på teleområdet, samt hvilke rammer de nye EU-regler må formodes at opstille for et
kommende nyt teleforlig. I den forbindelse skal det bemærkes, at EU-
forhandlingerne ikke er afsluttet, og at resultatet heraf er vanskeligt at forudsige.
Revisionen af det centrale EU-regelsæt på teleområdet viderefører dog i høj grad
allerede eksisterende regler, og det er forventningen, at også de nye regler gene-
relt vil efterlade plads til indgåelse af et nyt teleforlig.
1) Adgangsregulering
Kommissionen foreslår, at reguleringen på konkurrenceområdet fremover skal fo-
kusere på højhastighedsnet og på såvel konkurrence som på at øge incitamentet til
at investere i sådanne net. Kommissionen foreslår bl.a. øgede muligheder for at
påbyde symmetrisk adgang til den yderste del af telenettene, så risikoen for lokale
monopoler mindskes.
I forhandlingerne støtter Danmark, at regulering af udbydere med en stærk mar-
kedsposition fortsat skal være udgangspunktet for den sektorspecifikke konkurren-
ceregulering, da det med de reviderede regler samtidig skal være muligt at adres-
sere de konkurrencemæssige udfordringer, som kan opstå i takt med udbygningen
af regionale eller lokale fibernet.
Det forventes, at de uafhængige telemyndigheder (i Danmark Erhvervsstyrelsen)
som følge af de nye EU-regler får et nyt værktøj til at regulere telemarkederne i
form af symmetrisk regulering. Hvorvidt, hvornår og hvordan værktøjet skal anven-
des vil
–
i lighed med hvad der allerede i dag er gældende for markedsreguleringen
–
være op til den uafhængige telemyndighed at afgøre på baggrund af en analyse
af konkurrencesituationen.
Dato
1. november 2017
J nr. 2017-3274
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
Side 1/3
www.efkm.dk