Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 231
Offentligt
1834147_0001.png
MFVM 429
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af del III, punkt 13, i bilag II til Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv 2009/48/EF om sikkerhedskrav til legetøj med henblik på tilpasning til
den tekniske og videnskabelige udvikling for så vidt angår chrom (VI) (legetøjs-
direktivet) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om sænkelse af migrationsgrænsen for chrom VI i afskrabet lege-
tøjsmateriale. Formålet med forslaget er at fastsætte en migrationsgrænse på 0,053 mg/kg for
chrom VI i afskrabet legetøjsmateriale. Forslaget forventes sat til afstemning i komitéen for legetøjs-
sikkerhed den 20. december 2017. Migrationsgrænsen for chrom VI i afskrabet legetøjsmateriale er i
dag 0,2 mg/kg. Forslaget vil hæve beskyttelsesniveauet, da det sikrer, at eksponeringen af chrom VI
er fastsat ud fra den nyeste toksikologiske viden og ud fra, hvad der er muligt med de tilgængelige
analysemetoder. Forslaget har ingen væsentlig statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konse-
kvenser, eller økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet. De lovgivningsmæssige
konsekvenser er, at forslaget skal implementeres i bekendtgørelse nr. 309 af 3. april 2017 om sikker-
hedskrav til legetøjsprodukter. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet man end-
videre vil arbejde for, at det af forslaget kommer til at fremgå, at migrationsgrænserne for tørt,
skørt, pulverlignende eller bøjeligt legetøjsmateriale og flydende eller klæbrigt legetøjsmateriale
også bør sænkes, når der er analysemetoder, der kan måle tilstrækkelig lave niveauer af chrom VI.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag om ændring af del III, punkt 13, i bilag II til Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2009/48/EF om sikkerhedskrav til legetøj med henblik på tilpasning til den tekni-
ske og videnskabelige udvikling for så vidt angår chrom (VI) (legetøjsdirektivet).
Tilpasningen vedtages efter forskriftsprocedure med kontrol i komitéen for legetøjssikkerhed, der er
nedsat med hjemmel i legetøjsdirektivets artikel 47, stk. 2.
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-
Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut
flertal inden for tre måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet
tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i
komitéen for legetøjssikkerhed, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet,
der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for to måneder. Kommissionen
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 231: Notat om komitésag om sikkerhedskrav til legetøj med henblik på tilpasning til den tekniske og videnskabelige udvikling for så vidt angår chrom (VI)
vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig
inden for tidsfristen.
Forslaget forventes sat til afstemning i komitéen for legetøjssikkerhed den 20. december 2017.
Formål og indhold
Migrationsgrænsen for chrom VI i afskrabet legetøjsmateriale fra legetøj, som f.eks. malet legetøj, hård
og blød plast, træ og tekstiler, er i dag fastsat til 0,2 mg/kg. Denne grænse er beregnet ud fra det accep-
table niveau for eksponering på 0,0053 μg
chrom VI per kg kropsvægt per dag.
Forslaget fra Kommissionen er baseret på en vurdering fra Den Videnskabelige Komité for Sundheds-
og Miljørisici (VKSM) fra 2015. VKSM har vurderet, at det acceptable niveau for eksponering ud fra
nyeste viden er 0,0002
μg chrom VI per kg kropsvægt per dag, hvilket kan forbindes med et yderligere
tilfælde af cancer ud af en million.
Da børn også bliver eksponeret for chrom VI fra andre kilder end legetøj, bør kun en procentdel af den
toksikologiske referenceværdi bruges ved beregningen af den accepterede udsættelse fra legetøj. Den
Videnskabelige Komité for Toksicitet, Økotoksicitet og Miljø (CSTEE, the Scientific Committee on
Toxicity, Ecotoxicity and Environment) og VKSM har udtalt, at legetøj kun bør bidrage med 10 % af
det sikre niveau. Det fremgår af legetøjsdirektivet, at grænseværdierne for særligt giftige stoffer, som
f.eks. chrom VI, bør sættes til niveauer, der udgør halvdelen af de niveauer, der betragtes som sikre.
Grænseværdien for chrom VI fra afskrabet legetøjsmateriale bør ud fra det acceptable niveau for ek-
sponering samt under hensyntagen til andre kilder, og at chrom VI er et særligt giftigt stof, være
0,0094 mg/kg. Dette niveau er dog seks gange lavere end det målbare niveau efter den eksisterende
testmetode i standard EN 71-3:2013+A1:2014,
som er på 0,053 mg/kg. Undergruppen ”Kemikalier”
har derfor på sit møde den 14. oktober 2016 foreslået at sænke migrationsgrænsen fra den eksisteren-
de grænse på 0,2 mg/kg til den målbare grænse på 0,053 mg/kg i afskrabet legetøjsmateriale. Herud-
over foreslås det at gennemgå de eksisterende testmetoder for chrom VI hvert andet år, for at sikre
udviklingen af pålidelige metoder til at opnå endnu lavere koncentrationer, indtil man kan måle de
niveauer, der betragtes som sikre ifølge VKSM. Det Europæiske Standardiseringsorgan (CEN) arbejder
p.t. på en testmetode under standarden EN 71-3, som forventes at kunne måle koncentrationer af
chrom VI ned til 0,0025 mg/kg. Det vil da være muligt at sænke migrationsgrænsen for chrom VI i
afskrabet legetøjsmateriale yderligere.
Forslaget foreslås at gælde 18 måneder efter offentliggørelsen i EU-tidende.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 231: Notat om komitésag om sikkerhedskrav til legetøj med henblik på tilpasning til den tekniske og videnskabelige udvikling for så vidt angår chrom (VI)
1834147_0003.png
Gældende dansk ret
Den nuværende migrationsgrænse for chrom VI i afskrabet legetøjsmateriale er 0,2 mg/kg. Forslaget
er et direktiv, og skal derfor implementeres i dansk ret ved en ændring af bekendtgørelse nr. 309 af 3.
april 2017 om sikkerhedskrav til legetøjsprodukter.
Konsekvenser
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser for staten,
regionerne og kommunerne.
Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervs-
livet.
Beskyttelsesniveauet
Forslaget vil højne beskyttelsesniveauet, da der er tale om en lavere migrationsgrænse for chrom VI.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget.
Det Økologiske Råd (DØR) bifalder, at grænseværdien for chrom VI i legetøj sænkes på grundlag af ny
toksikologisk viden, samt at migrationsgrænsen for chrom VI i tørt, skørt, pulverlignende eller bøjeligt
legetøjsmateriale og flydende eller klæbrigt legetøjsmateriale også sænkes, idet der fremover og løben-
de i Det Europæiske Standardiseringsorgan (CEN) arbejdes på at udvikle analysemetoder, som kan
analysere ned til det toksikologisk sikre niveau. DØR anfører videre, at det er vigtigt at der tages højde
ikke kun for at børn sutter på legetøj
som det sker ved spyt-simulerings-analyser
men også for
mekanisk slid, som kan føre til tungmetaller i husstøv. Det vil sige, at der bør være grænse både for
opløseligt metal og for totalindhold.
Hertil bemærker Miljøstyrelsen, at Legetøjsdirektivet er et risikobaseret direktiv, hvor det skal påvises,
at der er en risiko, hvis der skal laves nye grænser for kemiske stoffer. Migrationsgrænsen for chrom
VI er så lav og skal samtidig analyseres ved at legetøjsmaterialet ekstraheres i saltsyre (som simulerer
mavesyre), hvilket er konservativt og i princippet kan sammenlignes med et indhold af chrom VI.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være en positiv holdning blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ønsker at begrænse befolkningens udsættelse for farlige stoffer. I lyset af, at børn er en
udsat forbrugergruppe og kræver et højt sikkerhedsniveau mod risici fra kemiske stoffer i legetøj, er
regeringen enig i, at migrationsgrænsen for chrom VI i afskrabet legetøjsmateriale skal sænkes fra den
nuværende migrationsgrænse på 0,2 mg/kg til en migrationsgrænse på 0,053 mg/kg for chrom VI i
afskrabet legetøjsmateriale, som er den laveste målbare grænse.
VKSM har dog i deres vurdering fra 2015 anbefalet, at migrationsgrænserne for også andre kategorier
af legetøj (hhv. tørt, skørt, pulverlignende eller bøjeligt legetøjsmateriale; flydende eller klæbrigt lege-
tøjsmateriale og afskrabet legetøjsmateriale) sænkes på baggrund af det nye acceptable niveau for
chrom VI. VKSM anerkender dog, at det kan være problematisk at analysere ned til de toksikologiske
sikre niveauer. Da det ikke på nuværende tidspunkt er muligt at analysere koncentrationer af chrom
VI, som er lavere end de gældende grænser for hhv. tørt, skørt, pulverlignende eller bøjeligt legetøjs-
3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 231: Notat om komitésag om sikkerhedskrav til legetøj med henblik på tilpasning til den tekniske og videnskabelige udvikling for så vidt angår chrom (VI)
materiale og flydende eller klæbrigt legetøjsmateriale, har Kommissionen ikke foreslået at sænke disse
grænser yderligere. Det fremgår ikke af forslaget, at grænserne for tørt, skørt, pulverlignende eller
bøjeligt legetøjsmateriale og flydende eller klæbrigt legetøjsmateriale ud fra den nyeste toksikologiske
viden også bør sænkes.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet man endvidere vil arbejde for, at det af for-
slaget kommer til at fremgå, at migrationsgrænsen for chrom VI i tørt, skørt, pulverlignende eller bøje-
ligt legetøjsmateriale og flydende eller klæbrigt legetøjsmateriale også bør sænkes, når der findes ana-
lysemetoder, som kan analysere ned til det toksikologisk sikre niveau.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4