Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 204
Offentligt
1828317_0001.png
Western Unity Watch
WUW
Formand: Sten Sture Hansen, fh. rektor, dr. scient.
E-mail:
[email protected]
Facebook: Western Unity Watch
(p. g. a, midlertidigt problem: søg via Google)
3. december 2017
Hovedpunkter vedrørende Brexit
1:
Brexit er en trussel mod
Vestens enhed,
da Storbritannien er et uundværligt
bindeled mellem Europa og den engelsktalende verden.
2:
Generelt gælder, at en forbliven i Det Indre Marked er det eneste, der er
økonomisk nogenlunde tilfredsstillende for UK selv og delvis for EU.
Truslen mod
Vestens enhed vil mindskes afgørende ved en sådan løsning.
3:
Specielt vil den eneste rigtige løsning på spørgsmålet om den irske landegrænse
være Storbritanniens forbliven i Det Indre Marked (til nøds kun i toldunionen).
4:
Den afgørende anstødssten er her regelen om den frie bevægelighed for personer.
Denne regel bør derfor opblødes, hvis det kan ske på en forsvarlig måde.
En
opblødning er under alle omstændigheder ønskelig, også set fra et dansk synspunkt.
5:
En sådan forsvarlig måde kunne bestå i undtagelses-muligheder, der administreres
minutiøst i et EU-bureaukrati, men dog sådant at den ultimative beslutning formelt
lægges hos modtagerlandet. Det bureaukratiske krav vil gøre, at undtagelserne i
praksis kun bruges, når modtagerlandet har et stort, aktuelt behov for
principielt
midlertidig - begrænsning af bestemte indvandrings-grupper. Se eksemplet:
*
Eksempel,
der blot skal vise, hvordan det under
5
nævnte i princippet kunne udformes:
En EU-borger, der ønsker at flytte til et andet EU-land, skal henvende sig på hos en myndighed i sit eget
land og anmode om arbejdstilladelse i det andet EU-land, dét hvortil han/hun ønsker at flytte. Denne
arbejdstilladelse udstedes automatisk af den pågældende myndighed
da der jo er fri bevægelighed
idet
der dog kan gælde følgende
Undtagelser: Hvis et EU-land meddeler EU-kommissionen, at det ønsker midlertidig rationering af
arbejdstilladelser, der kan udstedes i nærmere specificerede arbejdsområder, optages forhandling mellem
kommissionen og det pågældende modtagerland om den nærmere udformning af en sådan rationering.
Modtagerlandet kan, selv om der ikke opnås enighed, ensidigt
med et vist varsel
gennemføre
rationeringen, men denne udløber automatisk efter en vis nærmere specificeret tid, medmindre
modtagerlandet forinden har gentaget proceduren, så ny midle
rtidig rationering er etableret.”
Sten Hansen.