Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del Bilag 88
Offentligt
1839702_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
21. december 2017
Meddelelse fra Kommissionen om ”Et afbalanceret system til hånd-
hævelse af intellektuelle rettigheder som svar på de aktuelle sam-
fundsmæssige udfordringer” (COM(2017)707)
1.
Resumé
Kommissionen fremsatte den 29. november 2017 meddelelsen ”Et afba-
lanceret system til håndhævelse af intellektuelle rettigheder som svar på
de aktuelle samfundsmæssige udfordringer” (COM(2017)707). Meddelel-
sen er en del af en samlet pakke om intellektuelle ejendomsrettigheder
(IPR).
Kommissionens meddelelse fremlægger en række foranstaltninger og til-
tag rettet mod at sikre en koordineret og effektiv tilgang til bekæmpelse af
IPR-
krænkelser på tværs af EU’s
grænser. Initiativerne skal gøre det
nemmere for især små- og mellemstore virksomheder at gribe ind over for
IPR-krænkelser. Meddelelsen adresserer det problem, at handlen med
kopivarer, ifølge OECD, i dag udgør op til 2,5 % af verdenshandlen og
op til 5 % af importen til EU.
Kommissionen tilskynder alle parter til at følge op på de anbefalinger og
tiltag, som er beskrevet i meddelelsen, og vil i fremtiden vurdere behovet
for yderligere foranstaltninger.
Regeringen er generelt positivt indstillet overfor meddelelsen. Regeringen
støtter herunder op om, at meddelelsen ikke lægger op til en ændring af
IPR-håndhævelsesdirektivet. Regeringen finder det positivt, at Kommissi-
onen i stedet har lanceret en vejledning om fortolkningen af IPR-
retshåndhævelsesdirektivet, som også indeholder best practice på områ-
det.
2.
Baggrund
Kommissionen fremsatte den 29. november 2017 meddelelsen ”Et afba-
lanceret system til håndhævelse af intellektuelle rettigheder som svar på
de aktuelle samfundsmæssige udfordringer” (COM(2017)707).
Forslaget
blev oversendt til Rådet i dansk sprogversion den 5. december 2017.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 88: Grund- og nærhedsnotat om et afbalanceret system til håndhævelse af intellektuelle rettigheder som svar på de aktuelle samfundsmæssige udfordringer, fra erhvervsministeren
1839702_0002.png
2/10
Meddelelsen er en del af en samlet ”IPR-pakke”, om såkaldte intellektuel-
le ejendomsrettigheder, som f.eks. omfatter varemærker, designs, patenter
og ophavsrettigheder.
IPR-pakken indeholder desuden en særskilt meddelelse om fastlæggelse
af EU’s tilgang til standardessentielle patenter (COM(2017)712. Der ud-
arbejdes særskilt grund- og nærhedsnotat herom. Herudover indeholder
IPR-pakken en særskilt meddelelse, COM(2017) 708, med vejledning fra
Kommissionen om fortolkningen af direktiv 2004/48/EC om civilretlig
håndhævelse af intellektuelle ejendomsrettigheder (herefter ”IPR-
retshåndhævelsesdirektivet”), som kort omtales i nærværende notat. IPR-
pakken indeholder desuden Kommissionens arbejdsdokument med en
evaluering af IPR-håndhævelsesdirektivet og Kommissionens arbejdsdo-
kument om evaluering af aftale-memorandummet om onlinesalg af vare-
mærkeforfalskede varer.
Kommissionen fremhæver i meddelelsen, at IPR er et af de vigtigste mid-
ler, hvormed virksomheder, iværksættere og opfindere kan skabe afkast af
deres investering i viden og kreativ virksomhed. Kommissionen henviser
her til en undersøgelse fra den europæiske varemærkemyndighed (heref-
ter ”EUIPO”), som estimerer, at IPR-intensive
sektorer står for ca. 42 %
af EU's BNP (ca. 5,7 billioner EUR årligt), genererer 38 % af alle ar-
bejdspladser og bidrager til så meget som 90 % af EU's eksport
1
.
Meddelelsen fremhæver også, at IPR-krænkelser er stigende på verdens-
plan, og at handlen med kopivarer, ifølge OECD og EUIPO, udgør op til
2,5 % af den samlede verdenshandel. EU's erhvervsliv er også hårdt ramt.
Ifølge den samme undersøgelse er op til 5 % af de varer, som importeres
til EU, kopivarer (svarende til ulovlig handel i størrelsesordenen 85 mia.
EUR). Samtidig går fortjenesten fra IPR-krænkelserne ofte til kriminelle
organisationer, som tillige unddrager sig skattebetaling, hvidvasker penge
og udsætter forbrugerne for sundheds- og sikkerhedsmæssige risici
2
.
I 2014 ændrede Kommissionen sit fokus i politikken for IPR-håndhævelse
til en ”follow the money” tilgang. Formålet var at fratage personer, der
foretager krænkelser i kommerciel målestok, de indtægter, der gør deres
aktiviteter indbringende. Kommissionen bekendtgjorde i forlængelse her-
af, i sin strategi for det digitale indre marked
3
og det indre marked
4
i
Rapport fra EUIPO om ”Intellectual
property rights in intensive industries and economic perfor-
mance in the EU” (fra 2016).
2
Kommissionen henviser bl.a. til Europol og EUIPO’s rapport: ”Situation report on counterfeiting
in the EU” (fra 2015).
3
Kommissionens meddelelse, En strategi for et digitalt indre marked i EU, COM(2015) 0192 final
af 6.5.2015.
4
Kommissionens meddelelse, Opgradering af det indre marked: flere muligheder for borgerne og
virksomhederne, COM(2015) 0550 final af 28.10.2015.
1
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 88: Grund- og nærhedsnotat om et afbalanceret system til håndhævelse af intellektuelle rettigheder som svar på de aktuelle samfundsmæssige udfordringer, fra erhvervsministeren
1839702_0003.png
3/10
2015, at Europa skal gøre det nemmere for særligt små og mellemstore
virksomheder at sikre deres rettigheder.
Meddelelsen er således en opfølgning på Kommissionens omfattende
arbejde med at frigøre det indre markeds fulde potentiale og kommer i
forlængelse af nylige initiativer
5
til forbedring af rammerne for ophavsret-
ten.
3.
Formål og indhold
Det overordnede formål er at fremlægge en pakke med en række tiltag til
yderligere
forbedring af, hvordan IPR anvendes og håndhæves i EU’s
medlemsstater, ved vores grænser og internationalt.
Den meddelelse, som behandles i dette notat, sætter en ramme for hele
Kommissionens ovennævnte ”IPR-pakke”. Meddelelsen består af fire
hovedafsnit om henholdsvis:
1) Et mere effektivt og forudsigeligt retligt håndhævelsessystem i EU
2) Intensivering af den branchestyrede indsats til at forebygge og be-
kæmpe IPR-krænkelser
3) Bekæmpelse af IPR-krænkelser gennem et udbygget administra-
tivt samarbejde
4) Bekæmpelse af IPR-krænkelser globalt
Meddelelsen indeholder ikke forslag til retligt bindende regler, men skal
sammen med vejledningen om fortolkning og anvendelse af IPR-
retshåndhævelsesdirektivet fremlægge tiltag og anbefalinger til yderligere
styrkelse af en ensartet og forudsigelig IPR-håndhævelse i EU.
Meddelelsens indhold uddybes i det følgende:
Ad. 1) Et mere effektivt og forudsigeligt retligt håndhævelsessystem i EU
Formålet er at gøre det lettere for IPR-rettighedshavere at nyde godt af et
mere ensartet, retfærdigt og effektivt IPR-håndhævelsessystem i EU.
Kommissionen har foretaget en omfattende evaluering af IPR-
retshåndhævelsesdirektivet. Kommissionens overordnede konklusion er,
at direktivet fortsat er egnet til sit formål. Kommissionen konkluderer
bl.a., at direktivet har ført til dannelsen af en fælles retlig ramme, hvor de
samme redskaber anvendes af civile domstole i hele EU. Dermed sikres
generelt et højt beskyttelsesniveau i det indre marked. Evalueringen har
Se navnlig ”Om fremme af en retfærdig, effektiv og konkurrencedygtig europæisk ophavsretsba-
seret økonomi i det digitale indre marked”, COM(2016) 592 af 14.9.2016, og forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om ophavsret på det digitale indre marked af 14.9.2017.
5
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 88: Grund- og nærhedsnotat om et afbalanceret system til håndhævelse af intellektuelle rettigheder som svar på de aktuelle samfundsmæssige udfordringer, fra erhvervsministeren
1839702_0004.png
4/10
dog samtidig påpeget, at der er forskel på, hvordan visse bestemmelser i
direktivet gennemføres og anvendes i praksis i medlemsstaterne. Det gæl-
der f.eks. bestemmelserne om påbud, erstatning og sagsomkostninger.
Forskellene kan hæmme forudsigeligheden og vanskeliggøre håndhævel-
sen i grænseoverskridende sager.
For at sikre en mere konsekvent og effektiv anvendelse af IPR-
retshåndhævelsesdirektivet har Kommissionen udsendt den ovennævnte
separate meddelelse, COM(2017)708, som indeholder vejledning om,
hvordan centrale bestemmelser i IPR-håndhævelsesdirektivet skal fortol-
kes og anvendes. På baggrund af retspraksis fra EU-Domstolen, og best
practice fra medlemsstaterne, har Kommissionen i denne vejledning be-
skrevet, hvordan Kommissionen finder, at direktivets bestemmelser skal
fortolkes. Det nævnes i meddelelsen, at den ikke berører de håndhævel-
sesforanstaltninger, som Kommissionen kan overveje i medfør at artikel
258 i TEUF (om traktatkrænkelsesprocedurer iværksat af Kommissio-
nen).
I tillæg til Kommissionens vejledning om fortolkning af IPR-
håndhævelsesdirektivet, opfordrer Kommissionen medlemsstaterne til at
øge deres indsats for at skabe et mere effektivt og forudsigeligt civilretligt
IPR-håndhævelsessystem. Kommissionen fremhæver, at mere gennemsig-
tighed og forudsigelighed vil være gavnligt for især de små- og mellem-
store virksomheder. Det vil lette deres adgang til retsmidler og bidrage til
at fremme udbredelsen af IPR-retshjælpsforsikringer til overkommelige
priser.
Kommissionen vil arbejde tæt sammen med medlemsstaternes nationale
eksperter, herunder dommere og andre berørte parter, om at identificere
yderligere problemområder i IPR-retshåndhævelsesdirektivet, hvor der er
brug for mere målrettet vejledning baseret på best practice. Kommissio-
nen vil gøre al vejledning om IPR-håndhævelse tilgængelig online, bl.a.
på Dit Europa-portalen
www.youreurope.be.
Kommissionen opfordrer desuden medlemsstaterne til at øge specialise-
ringen af dommere inden for IPR og IPR-håndhævelse, hvilket vil bidrage
til en mere effektiv og konsekvent håndhævelse i EU. Kommissionen
opfordrer samtidig medlemsstaterne til systematisk at offentliggøre alle
retsafgørelser på IPR-området, så der skabes gennemsigtighed omkring
afgørelserne.
Kommissionen vil desuden, sammen med EUIPO, tage yderligere skridt
til at fremme udbredelsen af alternative tvistløsninger som mægling og
voldgift. Kommissionen er, bl.a. sammen med EUIPO, i færd med at kort-
lægge eksisterende alternative tvistløsninger og analysere fordele og
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 88: Grund- og nærhedsnotat om et afbalanceret system til håndhævelse af intellektuelle rettigheder som svar på de aktuelle samfundsmæssige udfordringer, fra erhvervsministeren
1839702_0005.png
5/10
ulemper ved at oprette et fælles mæglingscenter under EUIPO. Undersø-
gelsen forventes afsluttet senest i 2019.
Ad. 2) Intensivering af den branchestyrede indsats til at forebygge og
bekæmpe IPR-krænkelser
Formålet er at støtte branchestyrede initiativer til at bekæmpe IPR-
krænkelser, herunder frivillige aftaler og tiltag til bedre beskyttelse mod,
at IPR-krænkende produkter kommer ind i forsyningskæden.
Kommissionen har i en årrække samarbejdet med erhvervslivet om bran-
chestyrede tiltag. Kommissionen vil fortsætte dialogen med interessenter-
ne for at forbedre og udvide frivillige aftaler til bekæmpelse af IPR-
krænkelser - og herunder fremme aftaler med deltagelse af rettighedsha-
vere, internetplatforme, reklamebureauer, shippingfirmaer og betalings-
tjenesteudbydere.
Kommissionen vil fortsat overvåge sådanne frivillige aftaler og aflægge
regelmæssige rapporter for at udlede best practice, identificere forbed-
ringsmuligheder og vurdere behovet for lovgivningsmæssige foranstalt-
ninger på EU-plan.
Meddelelsen fremhæver også, at erhvervslivet i stigende grad oplever, at
forsyningskæden infiltreres af kopivarer. Forsyningskædernes kompleksi-
tet gør det svært, især for små- og mellemstore virksomheder, at overvåge
deres leverandører og underleverandører. For at støtte erhvervslivet vil
Kommissionen fremme brugen af due diligence i forsyningskæder, udfor-
ske potentialet i nye teknologier, såsom blockchain, og opfordre erhvervs-
livet til at udnytte eksisterende akkrediteringsprocesser til at sikre forsy-
ningskæder mod infiltration af kopivarer.
Ad. 3) Bekæmpelse af IPR-krænkelser gennem et udbygget administrativt
samarbejde
Formålet er at fremlægge initiativer, der skal styrke myndighedernes
håndhævelse af IPR.
Kommissionen vil, sammen med EUIPO, sikre, at de relevante håndhæ-
vende myndigheder i EU har redskaberne til at samarbejde i kampen mod
varemærkeforfalskning og piratkopiering, herunder midlerne til bedre
markedsovervågning. Kommissionen og EUIPO vil desuden øge den of-
fentlige bevidsthed om de risici og negative konsekvenser, der er forbun-
det med IPR-krænkelser.
For at bekæmpe varemærkeforfalskning og piratkopiering ved EU’s
grænser, vil Kommissionen tilbyde mere målrettet assistance til de natio-
nale toldmyndigheder, baseret på resultaterne af den aktuelle EU told-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 88: Grund- og nærhedsnotat om et afbalanceret system til håndhævelse af intellektuelle rettigheder som svar på de aktuelle samfundsmæssige udfordringer, fra erhvervsministeren
1839702_0006.png
6/10
handlingsplan til bekæmpelse af IPR-krænkelser. Kommissionen vil også
arbejde sammen med Rådet om en ny toldhandlingsplan i 2018.
Ad. 4) Bekæmpelse af IPR-krænkelser globalt
Kommissionen bemærker, at varemærkeforfalskning og piratkopiering er
generelt globale problemer, der kræver globale løsninger. Kommissionen
vil derfor styrke indsatsen til bekæmpelse af IPR-krænkelser på globalt
plan ved at fremme best practice og intensivere samarbejdet med tredje-
lande.
For at intensivere kampen mod IPR-krænkelser i tredjelande vil Kommis-
sionen, i første kvartal af 2018, offentliggøre en ny rapport om beskyttelse
og håndhævelse af IPR i tredjelande og med nye fokusområder, herunder
frihandelsområder og geografiske indikationer.
Kommissionen vil derudover, i anden halvdel af 2018 og i samarbejde
med EUIPO, opstille en liste over de mest problematiske online- og fysi-
ske markeder uden for EU, hvor der sker omfattende IPR-krænkelser.
Listen vil blive opdateret med regelmæssige mellemrum.
På baggrund af positive erfaringer fra samarbejdsprogrammer med Kina
og ASEAN-regionen, vil Kommissionen og EUIPO desuden, frem til
2019, iværksætte tre programmer for teknisk samarbejde om IPR (IP Key-
programmer) med henholdsvis Kina, Sydøstasien og Latinamerika.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, da der ikke er tale
om et lovgivningstiltag.
6.
Gældende dansk ret
Lovgivningen om IPR og IPR-håndhævelse administreres af en række
forskellige ressortmyndigheder.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle, samfunds-
økonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 88: Grund- og nærhedsnotat om et afbalanceret system til håndhævelse af intellektuelle rettigheder som svar på de aktuelle samfundsmæssige udfordringer, fra erhvervsministeren
1839702_0007.png
7/10
På sigt vil de mange forskellige tiltag i meddelelsen forhåbentlig bidrage
til en generelt bedre bekæmpelse af IPR-kriminalitet
til gavn for både
erhvervslivet og samfundet generelt.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen har ikke betydning for beskyttelsesniveauet.
8.
Høring
Erhvervsministeriet har sendt Kommissionens meddelelse i høring i EU-
Specialudvalget for Konkurrenceevne, Vækst og Forbrugerspørgsmål med
frist for bemærkninger den 14. december 2017. Kulturministeriet har desu-
den sendt meddelelsen i høring til en bred kreds af Kulturministeriets inte-
ressenter med samme frist. Der er modtaget bemærkninger fra Dansk Indu-
stri, Danske Maritime, FTF, Landbrug & Fødevarer, Rettighedsalliancen og
Samrådet for Ophavsret.
Høringssvarene er overordnet positive over for Kommissionens initiativer i
meddelelsen, der adresserer udfordringerne forbundet med håndhævelse af
IPR i EU.
Dansk Industri
(DI) er overordnet positiv over for meddelelsen og kan
tilslutte sig en række af meddelelsen anbefalinger.
DI
kan fuldt ud tilslutte
sig meddelelsens indledende præmis om, at omfanget af online IPR-
krænkelser og IPR-kriminalitet er eskaleret i takt med internettets udbredel-
se, hvilket falder i tråd med virksomhedernes oplevelse.
DI
nævner, at nati-
onale myndigheder hidtil ikke i videre omfang har ageret på, at organiserede
kriminelle for længst har holdt deres indtog i piratkopieringsbranchen, hvor
de nyder godt af kombinationen af høj profit, lav opdagelsesrisiko og lave
straffe.
DI
støtter derfor fuldt ud op om Kommissionens anbefaling til med-
lemsstaterne om at styrke myndighedernes håndhævelsesindsats.
DI
støtter
endvidere Kommissionens konklusioner fra evalueringen af IPR-
retshåndhævelsesdirektivet og i særdeleshed, at der ikke er behov for en
ændring af direktivet. Evalueringen underbygger endvidere det aspekt, at
der er behov for dommere, der er specialiseret i IPR, og
DI
deler derfor
Kommissionens opfordring til medlemsstaterne om at fremme og udvikle en
sådan specialisering. I tilknytning til Kommissionens øvrige anbefalinger
kan
DI
særligt støtte opfordringen, rettet mod virksomheder og andre inte-
ressenter, om at engagere sig i forbedring og udvidelse af frivillige aftaler på
tværs af brancher, initiativer der forbedrer myndighedssamarbejdet på tværs
af medlemslandene samt Kommissionens bebudede indsats i forhold til tred-
jelande, hvoraf enkelte fortsat udgør kilden til hovedparten af den globale
IPR-kriminalitet.
Danske Maritime
hilser pakken af IPR-initiativer velkommen.
Danske
Maritime
påpeger, at innovation og teknologisk udvikling er helt centrale
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 88: Grund- og nærhedsnotat om et afbalanceret system til håndhævelse af intellektuelle rettigheder som svar på de aktuelle samfundsmæssige udfordringer, fra erhvervsministeren
8/10
elementer, når det gælder den maritime industris internationale konkurren-
ceevne. Derfor har beskyttelse af de danske maritime industrivirksomheders
immaterielle rettigheder naturligvis høj prioritet, herunder forbedringer i
forhold til håndhævelsesmuligheder og kamp mod IPR-krænkelser og pirat-
kopiering.
Danske Maritime
finder umiddelbart, at initiativerne ser positive
ud, og at der helt bestemt er tiltag af stor relevans, herunder f.eks. i forhold
til styrket håndhævelse af IPR i tredjelande.
FTF
finder det positivt, at Kommissionen adresserer udfordringerne med at
beskytte IPR til gavn for rettighedshavere, producenter af varer, indholds-
udbydere og kreative erhverv i EU.
FTF
vurderer, at det er fornuftigt med
den brede tilgang til problemet, og særligt at der både sættes ind med bløde
indsatser, som informationskampagner og udbredning af best practice, og
mere håndfaste tiltag, som identificering af IP-adresser som bruges af onli-
ne- og fysiske markeder og aktører, som faciliteter brud på ophavsretten.
FTF
finder det også positivt, at Kommissionen lægger op til en styrket ind-
sats til at klæde det juridiske system bedre på i forhold til at fortolke og an-
vende IPR-retshåndhævelsesdirektivets værktøjer og bestemmelser. Det kan
skabe en mere ensrettet tilgang til retsforfølgelse af ophavsretlige brud og
mindske byrden for rettighedshaverne.
FTF
finder det samtidig positivt, at
der lægges op til øget brug af frivillige ordninger mellem rettighedshavere
og internetbaserede platforme, og at denne tilgang vil blive forsøgt indført i
forhold til betalingssystemer og online reklamer, som kan være en betydelig
del af indtægterne hos platforme som bryder ophavsretten.
FTF
vurderer
dog, at frivillighedens vej i sidste ende vil være utilstrækkelig i forhold til at
stoppe de massive brud på ophavsretten, som finder sted på platforme både i
og uden for EU.
Landbrug & Fødevarer
er positive over for Kommissionens initiativer til
at forbedre anvendelsen og håndhævelsen af IPR i EU og globalt.
Land-
brug & Fødevarer
støtter særligt initiativer, der kan lette sagsgangen og
mulige administrative byrder, og er derfor tilhængere af en forenklings- og
gennemsigtighedsdagsorden, der forhåbentligt vil styrke en ensartet praksis
og fortolkning medlemsstaterne imellem.
Landbrug & Fødevarer
er sam-
tidig tilhængere af Kommissionens tiltag med en vejledning om fortolkning
af IPR-retshåndhævelsesdirektivet og fremhæver, at en øget gennemsigtig-
hed og forståelse forhåbentlig vil styrke en ensartet praksis og fortolkning på
tværs af EU.
Landbrug & Fødevarer
ser samtidig positivt på, at Kommis-
sionen vil fortsætte med at stimulere udvekslingen af best practice, mellem
medlemsstaterne, i fødevarebranchen til kontrol og håndhævelse, navnlig
geografisk indikationer (GI). Endelig er
Landbrug & Fødevarer
tilhænge-
re af globale tiltag til bekæmpelse af IPR-krænkelser, herunder samarbejd-
sprogrammer, en overvågningsliste og rapportering om IPR-krænkelser i
tredjelande.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 88: Grund- og nærhedsnotat om et afbalanceret system til håndhævelse af intellektuelle rettigheder som svar på de aktuelle samfundsmæssige udfordringer, fra erhvervsministeren
9/10
RettighedsAlliancen
bakker fuldt op om initiativerne i Kommissionens
meddelelse og anser det som nødvendigt, at både private aktører og offentli-
ge myndigheder involverer sig i arbejdet med at beskytte rettigheder online.
RettighedsAlliancen
påpeger, at involveringen af myndigheder er afgøren-
de for at adressere de omfattende ulovlige aktiviteter, som ikke er en opgave
det private kan løse alene.
RettighedsAlliancen
ser derfor gerne, at der føl-
ges op på de tiltag, som den danske regering allerede har igangsat, og at en
bredere kreds af interessenter bliver inviteret til at deltage i frivillige tiltag til
at stoppe pengestrøm og trafik til ulovlige tjenester.
RettighedsAlliancen
efterspørger desuden en mere aktiv indsats fra danske myndigheder til
håndhævelse over for digital kriminalitet. Derudover anbefaler de, at myn-
dighederne også involverer sig mere aktivt i kampagner og indsatser, der
påvirker brugernes adfærd og holdning til ulovlig kopiering.
Rettighedsal-
liancen
nævner også, at Kommissionens vejledning om fortolkningen af
IPR-retshåndhævelsesdirektivet er med til at gøre reglerne for IPR-
håndhævelse mere klare.
Samrådet for Ophavsret
oplyser, at de bakker op om ethvert initiativ, der
kan bekæmpe og styrke håndhævelsen af IPR.
Samrådet for Ophavsret
fremhæver særligt de positive danske erfaringer med tværsektorelle ad-
færdskodeks til fremme af lovlig adfærd på nettet. Herudover fremhæver de,
at holdningsbearbejdning er et afgørende supplement til retshåndhævelsen.
Samrådet for Ophavsret
peger
også på vigtigheden af at EU’s reform af
ophavsretten ikke underminerer, men tværtimod sikrer og udvider rettig-
hedshavernes muligheder for at opnå en rimelig betaling, når deres værker
anvendes på internettet.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
De andre landes holdninger til meddelelsen kendes endnu ikke.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder det vigtigt, at der er gode muligheder for IPR-
håndhævelse, herunder i relation til krænkelser i andre lande.
Regeringen er derfor generelt positivt indstillet over for meddelelsen og
Kommissionens fokus på at styrke håndhævelsen af intellektuelle ejen-
domsrettigheder med en række tiltag vedrørende: Håndhævelse af gæl-
dende regler, intensiveret samarbejde med erhvervslivet og herunder un-
derstøttelse af frivillige håndhævelsestiltag, udbygget administrativt sam-
arbejde samt global bekæmpelse af IPR-krænkelser.
Regeringen støtter at meddelelsen ikke lægger op til en ændring af IPR-
retshåndhævelsesdirektivet. Dette svarer til regeringens anbefaling, fra
april 2016, i høringssvaret angående Kommissionens offentlige høring om
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 88: Grund- og nærhedsnotat om et afbalanceret system til håndhævelse af intellektuelle rettigheder som svar på de aktuelle samfundsmæssige udfordringer, fra erhvervsministeren
10/10
IPR-håndhævelse. Regeringen finder, ligesom Kommissionen, at direkti-
vet forsat er egnet til sit formål, men at der samtidig bør sikres en mere
ensartet IPR-håndhævelse på tværs af EU. Regeringen finder det positivt,
at Kommissionen søger at opnå dette bl.a. gennem lancering af en vejled-
ning om fortolkningen af IPR-retshåndhævelsesdirektivet, og hvor vej-
ledningen er baseret på retspraksis fra EU-domstolen og best practice.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.