Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del Bilag 197
Offentligt
1897373_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
14. maj 2018
18/03616-11
tda-dep
Forordning om iværksættelse af beskyttelsesklausuler i handelsafta-
ler mellem Den Europæiske Union og visse tredjelande, KOM (2018)
206
Nyt notat
1.
Resumé
Forslaget har til formål at strømline reglerne om indarbejdelse i EU-
lovgivningen af beskyttelsesklausuler i de handelsaftaler, der bliver indgået
mellem EU og tredjelande. Der bliver typisk skrevet beskyttelsesklausuler
ind i handelsaftaler for at imødegå utilsigtede skadevirkninger for erhvervs-
livet af den aftalte liberalisering.
Forslaget skaber en generel ramme for de tekniske og proceduremæssige
elementer i beskyttelsesklausuler i handelsaftaler. Det vedrører bl.a., hvor-
dan der skal gennemføres undersøgelser af vareimport, samt hvilke proce-
durer, der skal følges, hvis en undersøgelse viser behov for at igangsætte
beskyttelsesforanstaltninger, som fx kan være en suspension af aftalte toldli-
beraliseringer. Forslaget giver Kommissionen mulighed for at igangsætte
undersøgelser og iværksætte foranstaltninger under kontrol fra Rådet og
Europa-Parlamentet. Forslaget vedrører i første omgang handelsaftalerne,
som EU har indgået med Singapore, Vietnam og Japan, men det er hensig-
ten, at fremtidige handelsaftalers beskyttelsesklausuler også omfattes af
forordningen.
Forslaget forventes ikke at have væsentlige lovgivningsmæssige eller øko-
nomiske konsekvenser.
Regeringen er positiv over for hensigten med forslaget om at strømline reg-
lerne og opstille en generel ramme for anvendelsen af beskyttelsesklausuler
i handelsaftaler. Regeringen vil arbejde for, at procedurerne vedr. beskyt-
telsesklausuler foregår på en gennemsigtig måde, og at iværksættelsen af en
evt. beskyttelsesklausul beror på et grundigt, sagligt og pålideligt materiale.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 197: Grund- og nærhedsnotat om Iværksættelse af beskyttelsesklausuler i handelsaftaler mellem EU og visse tredjelande, fra erhvervsministeren
1897373_0002.png
2/6
2.
Baggrund
Europa-Kommissionen har ved KOM (2018) 206 af 18. april 2018 frem-
sendt forslag til forordning om iværksættelse af beskyttelsesklausuler og
andre mekanismer for midlertidig tilbagetrækning af præferencer i visse
aftaler mellem Den Europæiske Union og visse tredjelande. Forslaget er
oversendt til Rådet i dansk sprogversion den 19. april 2018.
De fleste EU-handelsaftaler indeholder en bilateral beskyttelsesklausul, som
giver mulighed for at suspendere aftalens toldliberaliseringer. En suspension
kan blive aktuel, hvis der som følge af en aftales handelsliberalisering indfø-
res varer i sådanne mængder, at det forårsager alvorlig skade for indenland-
ske producenter af tilsvarende varer.
For at disse beskyttelsesforanstaltninger kan anvendes, skal de indarbejdes i
EU-retten. Det har hidtil været praksis, at Kommissionen har fremsat sepa-
rate forordningsforslag om en gennemførelse af foranstaltningerne for de
enkelte handelsaftaler. Kommissionen ønsker at strømline denne proces og
har derfor præsenteret dette forslag, som er en generel forordning om be-
skyttelsesklausuler mv., der kan benyttes i forbindelse med alle kommende
handelsaftaler.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 207, stk. 2, som omhand-
ler den fælles handelspolitik, og skal behandles efter den almindelige lov-
givningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalifi-
ceret flertal.
3.
Formål og indhold
Formålet med forslaget er at skabe en generel ramme for de tekniske og
proceduremæssige elementer i beskyttelsesklausuler i handelsaftaler. Det
vedrører bl.a., hvordan der skal gennemføres undersøgelser, hvilke procedu-
rer der skal følges for at igangsætte foranstaltninger mv.
Vedlagt forslaget er et bilag med de konkrete beskyttelsesklausuler fra de
handelsaftaler, som er omfattet af forordningens bestemmelser. I første om-
gang er beskyttelsesklausulerne fra handelsaftalerne med hhv. Singapore,
Vietnam og Japan skrevet ind i bilaget.
Nedenfor gennemgås de centrale elementer i forslaget.
Principper for beskyttelsesforanstaltninger
Forslaget opstiller tre kriterier for at en beskyttelsesforanstaltning kan indfø-
res. Der kan indføres foranstaltninger, hvis en vare med oprindelse i et af de
pågældende lande importeres til EU
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 197: Grund- og nærhedsnotat om Iværksættelse af beskyttelsesklausuler i handelsaftaler mellem EU og visse tredjelande, fra erhvervsministeren
3/6
i
forhøjede mængder,
som
forårsager eller risikerer at forårsage
alvorlig skade for en EU-
erhvervsgren,
og
stigningen i importen
skyldes de forpligtelser, der følger af den på-
gældende handelsaftale.
En beskyttelsesforanstaltning kan enten tage form af en suspension af yder-
ligere nedsættelse af toldsatsen eller en forhøjelse af toldsatsen for den på-
gældende vare.
Overvågning og undersøgelse
Kommissionen overvåger udviklingen i importstatistikker for eventuelle
følsomme varer, og Kommissionen kan udvide sin overvågning på bag-
grund af en behørigt begrundet anmodning fra en EU-erhvervsgren. Kom-
missionen forelægger årligt Rådet og Parlamentet en overvågningsberet-
ning.
Kommissionen kan indlede en undersøgelse af udviklingen i importen af
varer på eget initiativ eller på anmodning fra en medlemsstat eller en EU-
erhvervsgren. Undersøgelsen indledes, hvis der forelægger tilstrækkelige
umiddelbare beviser for, at en EU-erhvervsgren kan lide alvorlig skade. I
undersøgelsen vurderer Kommissionen alle relevante objektive og kvantifi-
cerbare faktorer, der påvirker EU-erhvervsgrenens situation, bl.a. hastighe-
den og størrelsen af stigningen i importen, importens andel af det indenland-
ske marked mv. Undersøgelsen skal så vidt muligt afsluttes i løbet af et
halvt år.
Interesserede parter kan forelægge Kommissionen oplysninger, hvis der skal
tages hensyn hertil i forbindelse med undersøgelsen. Kommissionen skal
desuden høre interesserede parter som en del af undersøgelsen og give med-
lemsstaterne, Europa-Parlamentet og interesserede parter adgang til ikke-
fortrolige oplysninger gennem en online-portal.
Beskyttelsesforanstaltninger
Kommissionen kan vedtage
midlertidige beskyttelsesforanstaltninger
inden
afslutningen af en undersøgelse, hvis en forsinkelse af foranstaltningerne vil
kunne medføre en skade for en EU-erhvervsgren, som vil være vanskelig at
udbedre efterfølgende. En midlertidig beskyttelsesforanstaltning anvendes
ikke i mere end 200 kalenderdage.
Kommissionen kan vedtage
endelige beskyttelsesforanstaltninger,
hvis un-
dersøgelsen konkluderer, at betingelserne for foranstaltningerne er tilstede,
jf. de tre ovenstående kriterier herfor om i) import i forhøjede mængder, ii)
alvorlig skade for en EU-erhvervsgren, iii) skyldes forpligtelser i en han-
delsaftale. En beskyttelsesforanstaltning må i udgangspunktet ikke vare
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 197: Grund- og nærhedsnotat om Iværksættelse af beskyttelsesklausuler i handelsaftaler mellem EU og visse tredjelande, fra erhvervsministeren
1897373_0004.png
4/6
længere end to år, men det er muligt at forlænge perioden. I alt må den sam-
lede anvendelsesperiode for beskyttelsesforanstaltninger
inkl. midlertidige
foranstaltninger og forlængelser
ikke overstige fire år.
Kommissionen forelægger hvert år Europa-Parlamentet og Rådet en rapport
om tendenser i handelen med de pågældende lande, igangsatte undersøgel-
ser, anvendelsen af beskyttelsesforanstaltninger mv.
Andre mekanismer til tilbagetrækning af præferencer
En handelsaftale kan indeholde andre bestemmelser end dem om beskyttel-
sesklausuler, som muliggør midlertidig tilbagetrækning af præferencer for
visse varer. Hvis en aftale indeholder sådanne bestemmelser, gør forslaget
det muligt for Kommissionen at gennemføre de relevante foranstaltninger,
der er fastsat i handelsaftalen.
Delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter.
Kommissionen tillægges med forslaget beføjelser til at vedtage delegerede
retsakter for at ændre bilaget til forordningen med henblik på at:
tilføje en handelsaftale til bilaget,
supplere bilaget med særlige regler indeholdt i en aftale
tilføje varer, der betegnes som "følsomme" i en aftale, til bilaget.
Rådet eller Europa-Parlamentet kan tilbagekalde delegeringen eller gøre
indsigelse mod den delegerede retsakt.
De ovenfor beskrevne foranstaltninger kan vedtages af Kommissionen som
gennemførelsesretsakter. Midlertidige beskyttelsesforanstaltninger kan ved-
tages efter rådgivningsprocedure. Endelige beskyttelsesforanstaltninger og
andre mekanismer vedtages efter undersøgelsesprocedure.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF art 294) medlovgiver. Sagen behandles i udvalget for International
Handel (INTA). Der foreligger endnu ingen udtalelse om forslaget.
5.
Nærhedsprincippet
Forslaget hører ind under Unionens enekompetence, jf. artikel 3, stk. 1,
litra e) og artikel 207 i TEUF om den fælles handelspolitik. En vurdering
af nærhedsprincippet er derfor ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 197: Grund- og nærhedsnotat om Iværksættelse af beskyttelsesklausuler i handelsaftaler mellem EU og visse tredjelande, fra erhvervsministeren
1897373_0005.png
5/6
Ingen.
Ikke relevant da der er tale om mekanismer til gennemførelse i EU’s
handelsaftaler med tredjelande.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordningen vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser i Danmark,
da der er tale om
mekanismer til gennemførelse i EU’s handelsaftaler med
tredjelande.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have væsentlige statsfinansielle, samfunds-
økonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget vurderes ikke at have konsekvenser for beskyttelsesniveauet i
Danmark.
8.
Høring
Forslaget har været i høring i specialudvalget for konkurrenceevne, vækst
og forbrugerspørgsmål. Der er modtaget svar fra
Dansk Industri,
som
fuldt ud kan støtte forslaget, idet det vil give administrative lettelser for
Kommissionen i tilfælde af, at det er nødvendigt at iværksætte beskyttel-
sesklausuler.
Dansk Industri
har herudover ikke yderligere bemærknin-
ger til forslaget.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv over for hensigten med forslaget om at strømline reg-
lerne om indarbejdelse i EU-lovgivningen af beskyttelsesklausuler i de han-
delsaftaler der bliver indgået mellem EU og tredjelande, så der ikke er be-
hov for at EU-institutionerne fremover skal forhandle en ny forordning om
gennemførelsen af de konkrete beskyttelsesklausuler, hver gang der indgås
handelsaftaler mellem EU og tredjelande.
Regeringen vil arbejde for, at indførelsen af beskyttelsesklausuler i handels-
aftaler foregår på en gennemsigtig måde, og at iværksættelsen af en evt.
beskyttelsesklausul beror på et grundigt, sagligt og pålideligt materiale.
Regeringen kan støtte, at Kommissionen får delegeret visse beføjelser til at
tilføje nye handelsaftaler til forordningens bilag med de omfattede aftaler.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 197: Grund- og nærhedsnotat om Iværksættelse af beskyttelsesklausuler i handelsaftaler mellem EU og visse tredjelande, fra erhvervsministeren
1897373_0006.png
6/6
Regeringen lægger i den forbindelse vægt på, at de delegerede beføjelser er
begrænset til indhold i handelsaftaler, der allerede er godkendt af Europa-
Parlamentet og Rådet.
Regeringen finder det vigtigt, at forslaget anvender det eksisterende over-
vågningssystem, der allerede i dag bl.a. anvendes til indsamling af im-
portstatistik.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.